Jste příliš drazí. Qantas vrátil Airbusu i Boeingu jejich nabídky na ultradálkové letadlo
Australská letecká společnost Qantas odmítla nabídky Boeingu i Airbusu na nové letadlo pro ultradálkové lety mezi východním pobřežím Austrálie a
Australská letecká společnost Qantas odmítla nabídky Boeingu i Airbusu na nové letadlo pro ultradálkové lety mezi východním pobřežím Austrálie a USA a Evropou. Podle Qantasu je cena za nová letadla příliš vysoká, výběr tak dopravce odkládá zatím na neurčito.
Se zprávou přišel list Sydney Morning Herald jen pár dní poté, co Qantas dokončil testovací let z Londýna do Sydney. Na speciální stroj nasadil poloprázdný nový Boeing 787-9. Boeing nabídl pro dálkové lety speciální verzi 777-8, Airbus A350-1000.
„Poslali jsme jim jejich nabídku zpět a požádali, ať se na ní znovu podívají a nabrousí své tužky a přijdou s lepší nabídkou,“ řekl šéf Qantas International Tino La Spina na konferenci pro investory v Sydney. Podle něj očekávají od výrobců nejen snížení ceny, ale i lepší garance na různé mimořádné situace. „Letadlo budeme mít ve flotile 20 let a chceme mít dostatečně pokrytá rizika, která mohou nastat,“ dodal La Spina.
Qantas o projektu ultradálkových letů mluví zhruba rok, chce s ním začít od roku 2023. Vyřešit musí přitom nejen problém s cenou a životností letadla, ale například i s posádkami. Po dvou zkušebních letech se ozývají odborové organizace, podle kterých budou muset být tak dlouhé lety patřičně ohodnoceni a piloti či palubní průvodčí budou muset mít dostatek času na regeneraci.
Šéf celé skupiny Qantas Alan Joyce dlouhodobě opakuje, že firma není pod žádným tlakem, který by ji nutil rozhodnout co nejdříve. V přímých dlouhých letech kolem dvaceti hodin ale vidí velký potenciál. „Nemám problém říct, že jsme to zkusili, ale lety nezavedeme,“ dodal Joyce. Pro Qantas jsou každopádně debaty o dvacetihodinových letech reklamou zdarma: firma si speciálními lety zabrala prostor v řadě médií, kam by se jinak zdarma těžko dostávala.