lot
Letecké společnosti Letectví

1159 minut ve vzduchu a dva východy slunce jako bonus. Qantas dokončil další ultradálkový let

Boeing 787-9 po přistání v Sydney. Foto: Qantas
Boeing 787-9 po přistání v Sydney. Foto: Qantas

Letecká společnost Qantas dokončila druhý z testovacích letů, v kterém chce ověřit, jak piloti, posádka a cestující zvládnou lety s dobou trvání kolem dvaceti hodin.

Po 19 hodinách a 19 minutách letu přistál v Sydney Boeing 787-9, který letěl bez mezipřistání z Londýna. Letadlo urazilo vzdálenost 17 800 kilometrů. Trasa vedla přes Nizozemsko, Německo, Polsko, Bělorusko, Rusko, Kazachstán, Čínu, Filipíny a Indonésii. I když byla trasa o 1500 kilometrů delší než v případě letu z New Yorku, díky příznivému proudění větru trval let jen o 4 minuty déle.

Cestující i posádka díky časovému posunu viděli dvakrát východ slunce. Jednou nad Běloruskem, podruhé nad Indonésií. Letadlo vzlétlo v 6:09 místního času z Londýna, v Sydney přistálo ve 12:28 místního času, tedy ve 2:28 středoevropského času. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com

Trasa letu z Londýna do Sydney. Foto: FR24.com
Trasa letu z Londýna do Sydney. Foto: FR24.com

Qantas stejně jako při prvním nonstop letu z New Yorku do Sydney zkouší na cestujících metodu, kdy je hned po startu snaží přepnout do času v Sydney. I když z Londýna letadlo odletělo v 6 hodin ráno, hned po startu dostali cestující večeři, aby si zvykli na australský východní čas. Qantas v prosinci chystá poslední takový let z New Yorku do Sydney.

Firma už jednou přímo z britské metropole do největšího australského města letěla, v roce 1989 s téměř prázdným boeingem 747-400. Tehdy jumbo letělo 20 hodin a 9 minut. Oproti běžnému linkovému letu přes Singapur byl let o 1 hodinu a 57 minut kratší.

Definitivní rozhodnutí o tom, zda nakonec ultradálkové lety Qantas zavede a s jakým letadlem má padnout do konce roku. Šéf Qantas Alan Joyce před odletem v Londýně uvedl, že počítá u takových letů s konfigurací letadla, kde budou prémiové třídy tvořit nejméně 30 % kapacity letadla, letenky na přímém letu podle něj budou dražší o 20 – 30 % proti spojům s mezipřistáním. Podle něj půjde o „přirážku“ za kratší dobu cestování a přímý let.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MadMajk

Mne tedy překvapuje informace, že prémiové třídy budou tvořit 30% kapacity. Hádám do toho už se počítá i Premium Economy. Zaráží mne, že pro takový projekt vůbec počítají se standardní Economy třídou. Myslel jsem, že půjdou cestou Singapurců 🙄 Ať žije sado-maso 😑

Bart

Každý cestující chce prostě něco jiného. Někdo si rád připlatí za premium economy, někdo si těch 20 hodin radši vytrpí v economy. Singapurce šli takovou cestou, že každý má na výběr jenom Business a Premium Economy, aby nemusel trpět, ale PE je dražší, a někdo chce být za menší peníze v economy. každý chce něco jiného, a Qantas šel prostě takovou cestou, že bude vyšší podíl Prémiových tříd, ale zachová standardní economy class, a vyplatilo se to, lety LHR-PER jsou ziskové. Někdo si prostě těch 20 hodin chce vytrpět v economy.

David Brzeźniak

A svět je zase o něco menší 🙂

Andros Baman

V businessu/first class s dostatkem chlastu klidne vydrzim dva dny a budu jen stridave lejt a na lezato spat. V dobytcaku jsou pro me i dve hodiny po flasce tvrdyho na hrane psychicke unosnosti.

Strojvůdce Příhoda

Takže budu sedět v letadle nonstop 20 hodin a ještě si za to zaplatim více než za let s mezipřistáním, kde si člověk může odpočinout a protáhnout…
Kdo létá tak často na druhy konec sveta , aby rozhodoval par hodin výměnou za větší nepohodlí?

Jackub

Zřejmě někdo s jinými názory na tuto skutečnost, než máte vy. Pokud tento fakt přijmete a přestanete ho „řešit“, výrazně se vám uleví a ubude vám jedna zcela zbytečná starost. 😉

Mirek

Nevím no. Když jsem letěl na NZ, tak jsem byl rád za přestup v Pekingu, kde jsem měl celý den na to abych jednou stihnul čísnkou zeď a podruhé při cestě zpět město. Člověk se pořádně prošel a rozpohyboval. Je to taky zpestření po dlouhém letu. Sedět 20h v jednom letadle není pro zdraví úplně ideální, i když to samozřejmě jde.

Tony

Tak pro Boeing po dlouhé době celkem pozitivní reklama 🙂 Airbus už někde oznámil zda tu svou ULR verzi A350 dá do provozu?

Ivan

Airbus 350-900ulr již přes rok létá u singapures

TGm

Čas jsou peníze, o tom žádná. Pokud neznají termín dodání nových B777x, a ověřenou jejich skutečnou spotřebu, nechtějí jít cestou Singapore Airlines, které mají na přímé lince SIN – EWR jen prémiové třídy a ceny stejné jako když letíte s mezipřistáním ve FRA, tak celý projekt je jen skvělý marketing australského dopravce. U tak dlouhého letu z LHR – SYD lze ušetřit zatím jen cca 1/10 desetinu času oproti letu z mezipřistáním a to je příliš málo, aby to kompenzováno nevýhody, které tak dlouhý let cestujícím i posádce. Zavedou jen první testovanou linku, neb tam zrušení mezipřistání už po ťřech… Číst vice »

Richard

A tedka by to chtelo otestovat let SYD-LHR, ale to asi nepujde tak snadno, že. Protoze proti vetru se to spatne leti takova dalka a toho paliva spali hodne a ktere letadlo to vubec dokaze dneska zvladnout?

Martin V.

Komplikovanější to bude, ale když se podíváte na SkyVector, jak mají pro každý den namalované trasy přes Atlantik a Pacifik oběma směry, aby letěli s maximálním větrem v zádech, či aspoň ne příliš proti větru, tak ono to možná půjde. Absence mezilehlé zastávky dává mnohem větší volnost pro plánování trasy podle počasí.

Jirka B.

„přirážka za kratší dobu cestování a přímý let“, tak to je dobré sado-maso. Já osobně bych tedy raději volil mezipřistání a klidně i přestup, ať se člověk protáhne a dá si trochu pohybu, než 19-20 hodin v letadle najednou. Už při letu 3+ hodin se nudím jako nikdy před tím, tohle si nedokážu představit.

Panoramix

Asi tak; na takovou vzdálenost raději 2 kombinované noční přelety. Myslím, že se můžou snažit jak chtějí, ale lidský organismus stejně neošálí, takže ti lidé vystoupí po 20 hodinách na palubě v takovém stavu, že se budou další 2 dny zotavovat. Tudíž úspora času při samotném letu bude dobrá akorát na to, že se člověk po přistání dostane rychleji do postele, aby si pořádně odpočinul 🙂

Jen tak

takže protože p. Jirka B toto prohlašuje za nesmysl, tak je to nesmysl? 🙂

Arimatejsky

Přímý let bude dražší, tzn budou ho volit hlavně firmy pro své služební cesty, a ty nezajímá nějaké zdržování kvůli protahování a už vůbec nebudou proplacet svým zaměstnancům přespání v Jakarte. Time is money. Navíc náklady na přímý let budou asi mírně nižší, tak Qantas vydělá 2x.

Ondřej

Minimálně ušetří na ceně za slot na letišti. A pro lidi, kteří cestují první třídou to je super. Oni se vyspí už v letadle, takže pro ně tento spoj bude atraktivnější než spoj s přestupem.

Ivan

U přestupu je také riziko problémů s připojem, takže to určitě smysl má z více důvodů.