Letecké společnosti Letectví

1159 minut ve vzduchu a dva východy slunce jako bonus. Qantas dokončil další ultradálkový let

Boeing 787-9 po přistání v Sydney. Foto: Qantas
Boeing 787-9 po přistání v Sydney. Foto: Qantas

Letecká společnost Qantas dokončila druhý z testovacích letů, v kterém chce ověřit, jak piloti, posádka a cestující zvládnou lety s dobou trvání kolem dvaceti hodin.

Po 19 hodinách a 19 minutách letu přistál v Sydney Boeing 787-9, který letěl bez mezipřistání z Londýna. Letadlo urazilo vzdálenost 17 800 kilometrů. Trasa vedla přes Nizozemsko, Německo, Polsko, Bělorusko, Rusko, Kazachstán, Čínu, Filipíny a Indonésii. I když byla trasa o 1500 kilometrů delší než v případě letu z New Yorku, díky příznivému proudění větru trval let jen o 4 minuty déle.

Cestující i posádka díky časovému posunu viděli dvakrát východ slunce. Jednou nad Běloruskem, podruhé nad Indonésií. Letadlo vzlétlo v 6:09 místního času z Londýna, v Sydney přistálo ve 12:28 místního času, tedy ve 2:28 středoevropského času. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com

Trasa letu z Londýna do Sydney. Foto: FR24.com
Trasa letu z Londýna do Sydney. Foto: FR24.com

Qantas stejně jako při prvním nonstop letu z New Yorku do Sydney zkouší na cestujících metodu, kdy je hned po startu snaží přepnout do času v Sydney. I když z Londýna letadlo odletělo v 6 hodin ráno, hned po startu dostali cestující večeři, aby si zvykli na australský východní čas. Qantas v prosinci chystá poslední takový let z New Yorku do Sydney.

Firma už jednou přímo z britské metropole do největšího australského města letěla, v roce 1989 s téměř prázdným boeingem 747-400. Tehdy jumbo letělo 20 hodin a 9 minut. Oproti běžnému linkovému letu přes Singapur byl let o 1 hodinu a 57 minut kratší.

Definitivní rozhodnutí o tom, zda nakonec ultradálkové lety Qantas zavede a s jakým letadlem má padnout do konce roku. Šéf Qantas Alan Joyce před odletem v Londýně uvedl, že počítá u takových letů s konfigurací letadla, kde budou prémiové třídy tvořit nejméně 30 % kapacity letadla, letenky na přímém letu podle něj budou dražší o 20 – 30 % proti spojům s mezipřistáním. Podle něj půjde o „přirážku“ za kratší dobu cestování a přímý let.

18
Diskuze

avatar
9 Komentáře
9 Reakce na komentáře
17 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
BartJackubMadMajkDavid BrzeźniakOndřej Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
MadMajk
Host
MadMajk

Mne tedy překvapuje informace, že prémiové třídy budou tvořit 30% kapacity. Hádám do toho už se počítá i Premium Economy. Zaráží mne, že pro takový projekt vůbec počítají se standardní Economy třídou. Myslel jsem, že půjdou cestou Singapurců 🙄 Ať žije sado-maso 😑

Bart
Host
Bart

Každý cestující chce prostě něco jiného. Někdo si rád připlatí za premium economy, někdo si těch 20 hodin radši vytrpí v economy. Singapurce šli takovou cestou, že každý má na výběr jenom Business a Premium Economy, aby nemusel trpět, ale PE je dražší, a někdo chce být za menší peníze v economy. každý chce něco jiného, a Qantas šel prostě takovou cestou, že bude vyšší podíl Prémiových tříd, ale zachová standardní economy class, a vyplatilo se to, lety LHR-PER jsou ziskové. Někdo si prostě těch 20 hodin chce vytrpět v economy.

David Brzeźniak
Host
David Brzeźniak

A svět je zase o něco menší 🙂

Andros Baman
Host
Andros Baman

V businessu/first class s dostatkem chlastu klidne vydrzim dva dny a budu jen stridave lejt a na lezato spat. V dobytcaku jsou pro me i dve hodiny po flasce tvrdyho na hrane psychicke unosnosti.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Takže budu sedět v letadle nonstop 20 hodin a ještě si za to zaplatim více než za let s mezipřistáním, kde si člověk může odpočinout a protáhnout…
Kdo létá tak často na druhy konec sveta , aby rozhodoval par hodin výměnou za větší nepohodlí?

Jackub
Host
Jackub

Zřejmě někdo s jinými názory na tuto skutečnost, než máte vy. Pokud tento fakt přijmete a přestanete ho „řešit“, výrazně se vám uleví a ubude vám jedna zcela zbytečná starost. 😉

Mirek
Host
Mirek

Nevím no. Když jsem letěl na NZ, tak jsem byl rád za přestup v Pekingu, kde jsem měl celý den na to abych jednou stihnul čísnkou zeď a podruhé při cestě zpět město. Člověk se pořádně prošel a rozpohyboval. Je to taky zpestření po dlouhém letu. Sedět 20h v jednom letadle není pro zdraví úplně ideální, i když to samozřejmě jde.

Tony
Host
Tony

Tak pro Boeing po dlouhé době celkem pozitivní reklama 🙂 Airbus už někde oznámil zda tu svou ULR verzi A350 dá do provozu?

Ivan
Host
Ivan

Airbus 350-900ulr již přes rok létá u singapures

TGm
Host
TGm

Čas jsou peníze, o tom žádná. Pokud neznají termín dodání nových B777x, a ověřenou jejich skutečnou spotřebu, nechtějí jít cestou Singapore Airlines, které mají na přímé lince SIN – EWR jen prémiové třídy a ceny stejné jako když letíte s mezipřistáním ve FRA, tak celý projekt je jen skvělý marketing australského dopravce. U tak dlouhého letu z LHR – SYD lze ušetřit zatím jen cca 1/10 desetinu času oproti letu z mezipřistáním a to je příliš málo, aby to kompenzováno nevýhody, které tak dlouhý let cestujícím i posádce. Zavedou jen první testovanou linku, neb tam zrušení mezipřistání už po ťřech… Číst vice »

Richard
Host
Richard

A tedka by to chtelo otestovat let SYD-LHR, ale to asi nepujde tak snadno, že. Protoze proti vetru se to spatne leti takova dalka a toho paliva spali hodne a ktere letadlo to vubec dokaze dneska zvladnout?

Martin V.
Host
Martin V.

Komplikovanější to bude, ale když se podíváte na SkyVector, jak mají pro každý den namalované trasy přes Atlantik a Pacifik oběma směry, aby letěli s maximálním větrem v zádech, či aspoň ne příliš proti větru, tak ono to možná půjde. Absence mezilehlé zastávky dává mnohem větší volnost pro plánování trasy podle počasí.

Jirka B.
Host
Jirka B.

„přirážka za kratší dobu cestování a přímý let“, tak to je dobré sado-maso. Já osobně bych tedy raději volil mezipřistání a klidně i přestup, ať se člověk protáhne a dá si trochu pohybu, než 19-20 hodin v letadle najednou. Už při letu 3+ hodin se nudím jako nikdy před tím, tohle si nedokážu představit.

Panoramix
Host
Panoramix

Asi tak; na takovou vzdálenost raději 2 kombinované noční přelety. Myslím, že se můžou snažit jak chtějí, ale lidský organismus stejně neošálí, takže ti lidé vystoupí po 20 hodinách na palubě v takovém stavu, že se budou další 2 dny zotavovat. Tudíž úspora času při samotném letu bude dobrá akorát na to, že se člověk po přistání dostane rychleji do postele, aby si pořádně odpočinul 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

takže protože p. Jirka B toto prohlašuje za nesmysl, tak je to nesmysl? 🙂

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Přímý let bude dražší, tzn budou ho volit hlavně firmy pro své služební cesty, a ty nezajímá nějaké zdržování kvůli protahování a už vůbec nebudou proplacet svým zaměstnancům přespání v Jakarte. Time is money. Navíc náklady na přímý let budou asi mírně nižší, tak Qantas vydělá 2x.

Ondřej
Host
Ondřej

Minimálně ušetří na ceně za slot na letišti. A pro lidi, kteří cestují první třídou to je super. Oni se vyspí už v letadle, takže pro ně tento spoj bude atraktivnější než spoj s přestupem.

Ivan
Host
Ivan

U přestupu je také riziko problémů s připojem, takže to určitě smysl má z více důvodů.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce