JMK. První kraj dostal zkratku pro držitele drážního vozidla

Jihomoravský kraj je prvním, který bude vlastnit vlaky. Společnost Škoda Vagonka mu dodá 37 elektrických jednotek.

134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MJS

Dalším krokem bude krajský dopravní podnik pak vyhraje volby pravice a v rámci úspory ho převede na ČD. Takový krásný koloběh.

milan

Je fascinující ta 100x opakovaná lež, že panteří jednotky jsou komfortní a pohodlné.

Martin z topírny

Stačí, když jde Wi-Fi a polovina cestující odpustí veškerý ostatní diskomfort… 🙂

DJ TRAIN

v porovnani s tym muzeom co tam jazdi jednoznacne su

Marana_CZE

Jojo, takové Bdmtee jsou doslova úžasné vozy *ironie* a jsou snad nejpohodlnější vozy, pokud sedíte ve čtyřech *ještě větší ironie*

Reihwiesen

Dnes jsem vyzkousel novejsi verzi pantera pro ZSSK. Klima hlucna, ze nerozumite sousedovi na sesli a po zkusebnim nadechnuti bez respiratoru byl ve voze typicky skodovacky smrad zavlhlych pouzitych ponozek v lednicce…

astroid

I InterPanter není moc pohodlnej.Zlatý starý kupéčko pro 8 lidí….

Petr

Pravda, navíc ve 160 km/h se třese, že má člověk pocit, že se za chvíli rozpadne.

Petr

Smůla byla že se dělalo výběrové na míru Škodovce, jinak mohli jezdit po JMK za stejnou cenu Stadlery. Takže tu budeme obrazně jezdit v trabantech, když tu mohly být za stejnou cenu pořízeny Mercedesy. Navíc se k ceně budou ještě muset připočíst drahé protihlukové zdi aby tyhle ultrahlučné zázraky nerušily noční klid.

Jakub

A co se stane s těma jednotkama, kdyby sebrali krajům pravomoc objednávat dopravu? Už se o tom mluví pár let, ale u nás v kocourkově a v přátelském prostředí politiků to jde hodně těžko dělat změny, ze kterých politik nic nemá. Ale věřím, že to tak jednou dopadne.

medical_examiner

Budou znárodněny a přetřeny do najbrtu…
Protože střídavina je po celé spodní polovině republiky, tak o uplatnění nouze nebude.

Raddie

Kraje jsou největší porevoluční omyl.

Franta

Všechny věci, které jdou, by se měly rozhodovat, co nejblíže k lidem. Nevím, proč by místní dopravu měl organizovat stát. Stát by měl dělat zahraniční politiku, armádu, soudy a možná policii. Všechno ostatní by mohly řídit jen obce a kraje. Základní školy jsou stejně obecní, nemocnice krajské, silnice 2. a 3. tříd krajské, lokalní tratě by mohly být taky krajské atd. Kantony ve Švýcarsku si taky řeší třeba daně samy. Každý kanton má jinak vysoké daně. Proč by měla mít Praha stejnou daň z příjmu jako Vysočina? Prostě polovinu statního rozpočtu dát přímo obcím a krajům a dát jim kompetence.

Zdendik

Je to relikt éry reálného socializmu, hned od začátku se vědělo, že takto uspořádané kraje jsou malé na to, aby mohly být ekonomicky a politicky samostatné. Navíc systém rozpočtového určení daní dusí akceschopnost a iniciativu. Proč by se měly kraje snažit a šetřit peníze nebo dokonce investovat, když z toho nic nemají.

Bohumír Zedek

Nemluvil bych o reliktu reálného socialismu o dění po roce 1989. Ve Vikipedii najdete, že změna státoprávního uspořádání proběhla v roce 2000, což je 11 let po převratu …

Vašek

Asi rád přeskakujete na hranicích krajů z vlaku do vlaku. Pokud tedy navazují. Jinak smolík.

Reihwiesen

Ja jsem dnes prejel asi 5 hranic kraju a nikde jsme nepreskakovali. 🙂
Nepreskakuje spis vam?

Jiří Kocurek

Hmm, pamatuju, že před revolucí existoval Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj….

Potulný wechtr

Severomoravský …

Stanislav Domanský

Už Klement Gottwald dostal jasný pokyn, zrušit země a nahradit je kraji, ty se ale neosvědčily, tak už soudruzi v roce 1960 zavedli kraje větší. Po roce 1990 se Federální shromáždění usneslo, že zrušení zemského uspořádání bylo aktem nespravedlivým, poplatným době a země budou obnoveny (neuvedli však kdy), namísto toho byly obnoveny totalitní kraje z roku 1948, naoko samospráva, ve skutečnosti posílení centralizace státu.

Petr

Však i politici, kteří v devadesátkách kraje zavedli dnes uznávají, že to byl jejich největší omyl.

Jiří Kocurek

A co se staně s těmi autobusy, které nepatří státním společnostem? Taky po téhle samoúčelné admistrativní změně přestanou jezdit? Nebo snad je účelem té změny pomsta krajům za to, že provádějí samosprávu? Touha po moci, touha všecko řídit, touha všecko ovládat z Nábřeží, aby se bez nábřeží nepohlo ani kolo a Nábřeží pak mělo nástroj k léčení komplex či vydírání?

xyz

Samozřejmě – z ministerstva z Prahy se bude lépe určovat, v jakých časových polohách a v jaké četnosti mají jezdit regionální vlaky okolo Brna či např. okolo Znojma, Břeclavi či Hodonína. 😀

mija

Cena jednotky je jen malý díl. Co provoz a udržba ( hlavně ta pravidelná, která se musí dělat ikdyž je stroj funkční). Budou si to servisovat sami? Asi ne, pak servis v depu ČD či soukromém bude drahá sranda pro kraj. Jak budou řešit výpadky v případě poruchy nebo nehody? Malý dopravce to bude mít vždy těžké a drahé.

Kubrt

Servis zajišťuje výrobce, pravděpodobně s nějakou formou zapojení depa ČD v Maloměřicích.

Apollo17

A cena servisu pro krajské soupravy 31 Kč/km.

PvvS

Stačí umět číst . Za provoz a údržbu zodpovídá Schadewerk. A Schade si musí i zajistit místo . Kraj to kupuje s full service, v podstatě jen sežene fíry.

Jaaaa

Tak to by si mohl rovnou založit vlastní podnik a nemusel by dávat zbytečnou marži soukromníkovi, ne?

Tukan

Kolikavozové ty Pantery budou? Třívozové a dvouvozové? Na vlaky Brno-Rájec by stačily dvouvozové. (dnes tam jezdí RegioNova)

Pavel P.

Ve dřívější zprávě z tohoto serveru to bylo uvedeno, má se jednat o čtyřvozové (31 ks) a dvouvozové (6 ks) jednotky. https://zdopravy.cz/smlouva-na-jihomoravske-pantery-detailne-navrh-interieru-do-4-mesicu-cena-zustane-i-pri-zmene-norem-39448/

Jiří Kocurek

Brno-Rájec Regionova? Normálně tam jezdí 560, z Blanska plná.
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/560206.jpg

Pavel P.

Řada 560 (nebo 242+4xBdmtee nebo 640+650) jezdí v půlhodinovém taktu a ve špičkách je opravdu doplněna 814.2 nebo 842+Bfbrdtn na čtvrthodinový takt. https://www.zelpage.cz/razeni/21/vlaky/cd-4044 https://www.zelpage.cz/razeni/21/vlaky/cd-4050

Zdendik

Tuším, že dvou a třívozové. Dves to tak je. Není problém spřáhnout je do pětice.

Vendelin

Mno, jsem zvědav, jak dlouho potrvá, než se lidi naučí ve vlacích bez průvodčích bušit na strojvedoucí se svými všetečnými dotazy a požadavky. Hlavně při jízdě ke stůj to budou jistě „bezpečné“ a „příjemné“ situace

xyz

Takové ČD, a.s., jezdí na některých tratích bez průvodčích už 25 let. Jak to tam tedy po celých těch 25 let probíhá?

xyz

** Pardon, vlastně ČD, a.s., takto jezdí až od 1. 1. 2003. Od roku 1996 do 31. 12. 2002 takto jezdiyl ČD, s.o.

medical_examiner

No…a od 1.11.2041 to budou Státní dráhy, s.o. 😀

Miroslav Zikmund

ČD s.o. ? Jak jste na to přišel ? Zákon 9/1993 Sb. ze dne 20.12.1992 zřídil České dráhy, nikoli České dráhy s.o. – viz § 1, odst. 1) – , jako nástupnickou organizaci státní organizace Československé státní dráhy – viz § 2.

MartinS.

V obchodním rejstříku byly od 23. března 1993 zapsány České dráhy a od 30. června 1993 České dráhy, státní organizace. Takže v roce 1996 to byly České dráhy, s.o.

Miroslav Zikmund

To co bylo zapsáno v obchodním rejstříku je jedna věc = obchodní název firmy, tam musel být formálně typ obchodní společnosti, ale podle zákona státní organizací nebyly ….
Byly zřízeny České dráhy, ale nikoli České dráhy, státní organizace nebo státní organizace České dráhy (jako v případě státní organizace Československé státní dráhy – viz zákon 68/1989 Sb. )

Jakub

Jezdí, ale na lokálkách, kde jezdí 810 nebo regionova, kde si strojvedoucí dokáže pohlídat bezpečnost, cestující a frekvence na těchto tratích je malá. Něco jiného je 810 do Lužce a úplně něco jiného je 4 vozový příměstský panter, kde je 300 lidí.

-TR-

Např. ve vlacích GWTR na Šumavě se strojvedoucí s cestujícími vůbec nestýká. Je tam jízdenkový automat. Pokud nefunguje, jede se zdarma.

Michal

Takže teď budou mít i kraje vlastní vlaky? Mohu se zeptat, proč ČR tak rádo dělá v železniční dopravě čím dál větší bordel?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

V Polsku to tak je taky a v takovém Dolnoslezském vojvodství zažívá železnice pomalý vzestup.

xyz

U nových souprav v německém Šlesvicku-Holštýnsku to bude také tak – soupravy v majetku spolkové země.

Potulný wechtr

K tomu bych přidal i RRX v Porůří, Metronom v Dolním Sasku a mnoho dalších.
V neposlední řadě je třeba zmínit, že všechny objednané Alstom Lint na vodíkový pohon objednávaly Spolkové země, nikoliv dopravci.

Miroslav Zikmund

Leč jezdí se tam za tarif dopravního svazu a uznávají jízdenky DB ….

Jaaaa

Ale má aspoň vlastního dopravce, který uznává mezinárodní tarif a příhraniční jízdenky.

Pavel P.

Osobně si myslím, že to má na svědomí evropská legislativa, která požaduje soutěžit dopravce. Pokud by soutěžili dopravce včetně vozidel, tak vhodná vozidla může mít třeba jen jeden dopravce, který si pak dá velkou marži, protože nemá konkurenci. Pokud vozidla vlastní přímo kraj (pantery JMK), nebo má kraj smluvně zajištěn odkup při změně dopravce (push-pully pro MSK), tak je menší šance na soutěž s jediným uchazečem a kraj tak může ušetřit na dopravci.

Michal

To je problém, že ani dva kraje (např. zmíněný Jihomoravský a Zlínský) se nedokážou spolu domluvit. Měl vzniknout celorepublikový tarif a ne IDS pro každý kraj zvlášť, což je bordel nad bordel.

noerf

Otázka zní, kolik lidí jezdí v rámci kraje (řeší kraj) a kolik přes krajské hranice (spolupráce krajů, MD, autobusový dopravci).

Pavel P.

Na jednu stranu by měl celorepublikový tarif výhodu v přehlednosti, jenže pak by i celá doprava musela být organizována a financována na celostátní úrovni (aby se kraje nehádaly, kdo přispívá méně nebo více). Každý kraj může mít značně odlišné představy a požadavky na dopravu, takže je tu jistá výhoda v tom, řešit věci lokálně. Za nejvýhodnější bych považoval, kdyby byl stejný systém tarifů pro celou republiku, ale konkrétní sazbu za zónu by mohly na svém území určovat kraje (tzn. stejný typ jízdenky, ze stejného prodejního portálu, ale třeba různé ceny roční jízdenky v Praze a Brně). Konkrétně v IDS JMK… Číst vice »

michal

Souhlasím, jenže je velký rozdíl, jak k tomu jednotlivé kraje přistupují. (Např. Zlínskému kraji je to ukradené, IDS vznikl teprve nedávno a to vlastně jenom kvůli Arrivě). A stát na to kašle.

Palavan

Ale umí se domluvit.Na IDSJmk se dá dostat do Uherského Hradiště,naopak na Zlínský tarif jezdím z Moravského Písku do Otrokovic do práce.Takže minimálně u hranic krajů kde jezdí nejvíc lidí to jde.

michal

Jihomoravský kraj zjistil, že spousta lidí jezdí z Brna do Hradiště, proto chtěl těmto lidem pomoct, aby bylo možné na IDS JMK jet až do Hradiště. Navrhl to Zlínskému kraji, který však odmítl. Něco takového mně hodně dávno řekl jeden nádražák ve vlaku.

Ano, dnes je to možné, ale nebýt arogantního Zlínského kraje, šlo by to už před 15 lety. Navíc, Zlínský tarif do nedávna ani neexistoval a vznikl v podstatě jenom kvůli Arrivě.

-TR-

Lžete. Tarif IDS JMK je uznáván až do Uherského Hradiště.

michal

Asi jste si to špatně přečetl. Teď to už lze, ale nebylo to tak dávno, co to nešlo.

Dominik

Když vznikl SJT, tak začlenit krom Busů i MHD a 14 krajských IDS zrušit, jinak to je zbytečnost, pak si některé kraje nebudou hrát na stát ve státě, viz. JMK a jeho brojení proti slevě 25% v SJT, aby si náhodou cestující nechtěl koupit SJT

PvvS

Proč kvůli pár jedincům, kteří si chtějí kupovat předražený jízdný by museli trpět všichni ostatní ?

Leinad

IDS nechat být. Jenom s podmínkou, že v objednaných spojích platí (i) SJT.

Dominik

Jo, ale kraj nesmí kafrat do toho, jestli smí být 25% sleva v SJT.

Ketchup1970

Kraj chce vlastnit vozidla i ve Francii v Languedoc-Rousillon Midi Pyrenees pokud mám správně informace.

Jiří Kocurek

Hmm, dneska ale může vlastnit železniční vozidla kdokoliv, žádný zákon o nezakazuje. Namísto toho kopání okolo sebe se spíš zeptejte, zda Plecháč s Honeckerm a jednotka 560 jsou dostačující vozidla v roce 2020+

michal

Za mě jsou nedostačují všechny vlaky s absencí klimatizace.

Jiří Kocurek

Kočárek do toho pomalu ani nenaložíte a o berlích je to ještě horší. Veřejná doprava, matky s dětmi a nemohoucí jsou vyloučeni z přepravy. Na papíře to napsané ale není…
Kdyby se dráhy opravdu chtěly snažit, tak si už dávno objednaly několik nízkopodlažních vagonů, po jednom do souprav s Honeckery. Jde to, Bmto existují. Místo toho pomsta za Sudety. Pak se nikdo nesmí divit, že se JMK zvedl a zakročil.

michal

Jezdit v ČR vlakem je problém i pro lidi bez fyzického omezení. Zvláště, pokud je vlak přecpaný a musíte celou cestu (nebo alespoň část cesty) stát. Pamatuji si, jak si jedna důchodkyně stěžovala, že nemůže nasednout do vlaku. Chtěl jsem ji říct (nakonec jsem se ovládl), že když se miliardy vyhazují za to, aby mohla jezdit zadarmo, tak si nemá na co stěžovat.

Miroslav Zikmund

Okno není typ klimatizace bez nároku na energii a bez rizika nefunkčnosti ?

jan

Protože EU jim milostivě přerozděla nějaké naše peníze prostřednictvím dotace.

jan

A asi ten liberalizační nesmysl něco stál.. To papírování.. Neefektivita. Administrativa. Za darmo to asi nebylo. Pokud takto bude 14 krajů–

Kubrt

Tak určitě, efektivity národního dopravce ti alternativní nikdy nedosáhnou, to je jasné, píše to i Obzor.

jan

Určitě ne. To už v Anglii dávno ví. A efektivitu a kvalitu Rakouska a Švýcarska vůbec.

Pavel Bláha

Liberalismus s tím nemá nic společného, ten prosazuje volný trh založený na tržních principech. Nákup těchto vozidel plně spoléhá na dotace od evropských daňových poplatníků. Na dráze se typicky vyskytuje přesný opak – socialismus.

Frantisek

Netahal bych to až do -ismů coby dogmat, ale holt jde o veřejnou, tedy společenskou dopravu, na rozdíl od té individuální, kdy každý utrhne, co může; třeba i ostatním.ze životního prostoru. Jen trocha úvahy, nikoli obhajoba toho či onoho.

noerf

I veřejné doprava jde dělat bez dotací na základě trhu a zájmů cestujících. Jen musíte mít ponětí o co mají cestující zájem a to v případě trojlístku MD, SŽ a ČD rozhodně neplatí.

M19

Myslíte? To co jezdí bez dotací je částečně živeno i cestujícími, co ten komerční spoj využijí díky tomu, že se k němu mohou dopravit dotovanými linkami někoho jiného, ať už jde o MHD, lokální autobusové linky či vlakové spoje.

noerf

Porovnejte si prosím několik novinek za poslední dobu u ČD a Regiojetu. 1) ČD prodloužení trasy pendolina mezi Chlebem a Karlovými Vary na základě dohody mezi ČD, MD, krajským úřadem; plánované vlaky z ČR do Polska, kde to mají dostat na území ČR ČD přímým zadáním. 2) Regiojet ziskový vlak do Rijeky, letos jezdící i do Splitu, plánované noční vlaky do Polska, na Ukrajinu, do Holandska a Belgie Zjistíte, že Regiojet jezdí primárně tam, kde očekává zájem cestujících, nikoliv tam, kde mu to objednatel nabagruje napřímo. Když vezmu linku Praha – Brno – Břeclav, kde jsou ČD i pres dotace… Číst vice »

patology_chef

Podle Vaší logiky to RJ už dávno natřel ČD do Hamburku a do Českého Krumlova.
Jinak porovnáváte závazkovou a komerční dopravu u dvou dopravců, kteří nemají vůbec stejnou pozici na trhu. ČD na tom budou vždy hůř přinejmenším kvůli vlastníkovi, který není ochotný ani schopný zajistit konzistentní vedení firmy.

noerf

Regiojet jezdí autobusy do Českého Krumlova nyní každou hodinu. ČD tam možná vypravují jeden rychlík a to přepřahají v Českých Budějovicích lokomotivu. Takže to vyjde časově stejně jako autobus.

Potulný wechtr

Re. Pavel Bláha
Veřejná hromadná doprava je služba občanům, kterou si tito formou daní platí.

Frantisek

Zrovna u ČSD a následně ČD toho papírování či administrativy bylo zřejmě také až až, o nákladech na to vše nemluvě. Určité věci ale mohly fungovat efektivněji (pokud se správně zorganizovaly), to ano.

medical_examiner

Hmm…máte alespoň rámcově ty výdaje vypsané?
Jen že by jsme to těm euronadšenům dali k úhradě…

Marana_CZE

Ještě by to chtělo nějaké RegioSharky od Pesy a máme železnici hodnou 21 století v JMK!

Petr

Ne. S primhourenim jednoho oka bysme meli v JMK vozidla hodna 21. stoleti, ale ne celou zeleznici.

Jaaaa

Přesně tak, infrastruktura pokulhává či vůbec neexistuje.

medical_examiner

Dočkáte se…
Jenže v krajním případě nejdříve za 20 let. Akorát že už to nebudou „RegioSharky“, ale pouze a jedině motorové jednotky řady 844
Ty doplní motorové vozy Pesa Link I (místo 814).

Avlaky

JMK chce duální a motorové jednotky objednat do 5 let

Kamui

Jinak předpokládám, že s nasazením těhle jednotek (i pokud je budou dál provozovat ČD) bude konec s tím, že když se jednotka někde porouchá, tak že cestující vezme rychlík, co pak třeba z Blanska do Brna staví na všech zastávkách. Teď už to nebude problém dopravce, údržba je na bedrech kraje, a stejně tak spokojení cestující (co nemusejí čekat dvě hodiny na náhradní soupravu) dopravci reálně nic nepřinesou.

Zdendik

Jak je to s údržbou, to nevím, ale už dřív zástupce ŠT mluvil o nové strategii, že soupravy budou prodávat současně se zajištěním servisu. Je to o lidech, ale obecně je to správná cesta, aby si původce vyzobal to, co si nasypal. Kromě toho se jedná o nejúčinnější zpětnou vazbu pro výrobce. Potíže má z první ruky.

Kubrt

Údržbu bude zajišťovat výrobce vozidel. Kdy naposledy se při poruše osobáku stal z rychlíku osobák? U nás (091) se to nedělá.

kakov

já jsem to na 171 zažil několikrát, ale je fakt, že naposled před pár lety….

medical_examiner

Jak to?
R16 zastavují v Radotíně nyní…

kakov

jo to máte pravdu, na to jsem nepomyslel, ale to je jedna izolovaná zastávka, já mluvil o situaci, kdy R jede jako osobák mezi Berounem a Prahou, tj. má tam mnohem více zastávek, to už jsem dlouho nezažil

xyz

Přinejmenším 9. 5. 2021 mezi Žďárem n/S. a H. Brodem při odpolední poruše lokomotivy ČD na Os vlaku.

(pouze odpovídám na otázku; nic víc)

Libor

V JMK se například z R13 stává „osobák“ zcela běžně.

Poutnik99

Naposledy R19 minulou neděli v úseku Březová-Letovice. A je to poměrně často…

Frantisek

Lidská domluva patrně nezávisí až tak od vlastnictví souprav.

kakov

zrovna v JMK bych se nebál, z mých zkušeností je JMK nejschopnější při zajišťování náhradní dopravy v případě problémů, když nejel vlak, poslali busy, je pravda, že už jsou tyhle zkušenosti pár let staré (cca. 5-7), ale doufám, že tuto svoji schopnost nezapomněli…..

jsou na tom obyvatelé jiných krajů mnohem hůře

Pája

Nebojte se, zatím to vypadá, že to v JMK nezapomněli.

M19

Jestli to není tím, že dopravci pod hrozbou sankcí, musí mít připravená náhradní vozidla nebo nasmlouvané zajištění náhradní dopravy.

Jiří Kocurek

JMK ty zálohy platí.

PvvS

No až na to že údržba není na bedrech kraje a že i za poruchu a nedojetí zaplatí dodavatel nemalý penále … Jinak i rychlíky v rámci IDS jsou integrovaný. takže není problém.

Jaaaa

Jj, ale jenom z libovůle toho zlýho ministerstva. Pochybuju, že stát dostává z těch krajskejch jízdenek ty prachy zpět

Leinad

Proč by to ministerstvo dostávalo, když má netto smlouvu?

noerf

Jak vychází porovnání cen mezi nákupem Jihomoravského kraje a ČD u těchto jednotek. I když předpokládám, že Jihomoravský kraj nakupuje jednosystémové jednotky na 25 kV.

Zdendik

Hlavní rozdíl je ve způsobu financování, většinu nákladů kryje dotace pro kraj, na kterou by ČD nedosáhly. Byl to důvod, proč do toho JMK šel. Středočeský kraj chce, aby pro ně nakoupily soupravy ČD, ale pořizovací cenu si musí hodit do nákladů a tím to bude dražší. Jestli se něco ušetří vypuštěním DC části výzbroje nevím, pokud to tak bude. Každopádně je DC část integrovanou součástí výzbroje a je to změna projektu i se schvalovačkami atd, možná.

Původní Pražák

Předpokládám, že dotaz se týkal nákupní ceny od výrobce. Na tu způsob financování teoreticky nemá vliv.

noerf

Dotaz se týkal nákupní ceny od výrobce.

Apollo17

Jenže ČD má regiopantery třívozové a dvouvozové, všechny články hnací.JMK bude mít převážně čtyřvozové, kdy je to vlastně třívozový Panter s jedním vložákem bez pohonu.Podobnou konfiguraci mají slovenské Pantery.Vypuštění stejnosměrné části je jen malá úspora.

Dušan

Hm a víte určitě, že tam bude vypuštěna ta stejnosměrná část ? Ano, požadavek JMK ve smlouvě byl pouze na střídavinu, ale to nevylučuje dvousystém – navíc pokud by to byly ty 4-vz, co jdou teď na Slovensko, tak přece se nebude to samé draze schvalovat znovu jako jednosystém pro JMK – to se mi nějak nezdá.

Miroslav Zikmund

Vypuštění DC části má na cenu marginální vliv ….možná se prodávají za stejnou cenu …

medical_examiner

Hmm, kolik stojí Siemens Desiro (to patrové elektrické) nebo Stadler Kiss?

PvvS

To se bude porovnávat těžko. U JMK se výrobce musel poprat i s tím, že prodává i full service. Kdežto ČD zatím nakupovaly jen jednotky bez dalšího.

Kamui

Očekávám že do budoucna beztak vzniknou nějaké „Koleje Dolnomorawskie“. Kraj přijde na to, že jednodušší je mít strojvedoucí vlastní, než si je najímat odjinud.

Ten_z_Bíliny

Neřekl bych, že to dělají pro to, že to je „jednodušší“, ale pro to, že peníze protečou přes správné lidi 🙂

***** Petr

Možná to u těch správných lidí je ale moc mlaskali . Alespoň bude vidět , která cesta je vhodnější a efektivnější , bezpochyby má každá své výhody. Principielně dotace a vlastnictví výrobních /dopravních/ prostředků státem není to nejlepší , toto je spíše obrana proti chování ČD a nebo BUS line podpořená dotací

medical_examiner

Přes správné kamarády a příbuzné…

Richard

Mozna by to chtelo nakoupit I nejake Vectrony Nebo Traxx-e, JMK Cargo divize. 🙂

Jan Pytela

Vy se smějete, ale Wiener Lokalbahnen, firma která provozuje s prominutím pár tramvají do Badenu (těch vlakotramvají teda není pár a mají kromě toho taky i dost autobusů), má 32 lokomotiv a 245 vagonů https://www.wlc.at/fuhrpark

Miroslav Zikmund

Proč ne ? Mají licenci na provozování drážní dopravy … Podobně to funguje v Itálii. Společnost provozující místní lokálku v oblasti Udine jezdí s taurusem do Villachu …

Frantisek

Spíše Południowomorawskie, abychom nemátli.

Ketchup1970

Wielkomorawskie – make Moravia Great again ! 😀

medical_examiner

8 jedinců má letos štěstí, že žijí v současném režimu…
V tom příštím by měli příští rok popravu rozčtvrcením právě za podobné aktivity (pro které by ale trestní zákoník měl označení „rozvracení republiky„)

Jiří Kocurek

Přestaňte tady propagovat ten váš fašismus ke 110. výročí nacistického převratu v Německu.

medical_examiner

Pláčete správně, ale před cizí hrobkou…
1. byl protektorát „Böhmen und Mahren“, nikoliv pouze „Böhmen“
2. tehdy se tomu říkalo „protiříšská činnost“

PvvS

Příště až budete u doktora, tak mu řekněte o silnější prášky, Tyhle evidentně nestačí.

noerf

To není jisté. Například v autobusové dopravě se ukazuje, že krajští dopravci jsou dražší, než když si kraj najímá dopravce.
Podnik musí být efektivní, aby měl zisk. U krajských dopravců je zpravidla efektivita neznámý pojem.

Pavel P.

V případě autobusů je proti vlakům zásadní rozdíl v životnosti vozidel. Pokud je smlouva na 10 let, tak nový autobus těch 10 let tak akorát vydrží, maximálně bude pár dalších roků dělat zálohu. Vlak má životnost nejméně 30 let a v některých případech je problém vlak využít na jiné trati, než pro kterou byl vyroben. Například jednotky řady 560 lze v ČR provozovat prakticky jen v JMK, protože zbytek sítě buď nemá poptávku na pětidílnou jednotku, nebo napájení 25 kV. Výběr dopravce pak může vypadat tak, že první smlouva na 10 let s novými vlaky je za výhodných podmínek, ale… Číst vice »

medical_examiner

U vlaku je životnost 30 let (je na čase hledat náhradu) – 40 let (vyřazovat z provozu) – 50 let (poslat ze zálohy do šrotu)

Avlaky

Nemyslím si, záleží v jakém stavu jsou podvozky a co vše splňuje, pokud by bylo toto v pořádku , tak nevidím problém v modernizaci

Pokud to projde „technickou“ a má to vymoženosti dnešní doby, tak ať to jezdí klidně 100 let

Pavel P.

Záleží na případu. Třeba 451 (Žabotlam) byl plánovaný na 15, skončil pro 54. Bobinám ř. 140 táhne na 70 a pořád ještě jezdí. Brněnské pantografy ř. 560 mají taky přes 50. Ve všech případech doba provozu vozidla značně přesahuje dobu, na kterou se soutěží dopravci. Proto jsou pak také na dráze (na rozdíl od autobusů) problémy, co udělat v vozidlem, když se vysoutěží jiný dopravce.

PvvS

Jedna varianta je technická životnosta druhá morální. Ona 560, nebo plecháč můžou klidně jezdit dalších 30-50 let, případně se na ně udělá menší reko jako u 560. Ale má to smysl vzhledem k cenám energií, ND, komfortu pro cestující nebo personál ? u busů taky dodneška mohly jezdit RTO, ale nikdo normální by to nechtěl..

medical_examiner

Budete-li generovat umělé problémy (soutěžení), pak je nabíledni, že přijdou i další trampoty (vozidla)

Leinad

Problém je financování VHD jinak než z jízdného. Pokud se platí z daní, je docela logické, že financující hledâ výhodného dopravce.

medical_examiner

Tak to aby si za 20 let naplnili kapsy kostkovým cukrem (na koňskou přetahovanou) nebo našli kamarády u Děčína (na doživotní „all inclusive“)