Dopravci Infrastruktura Železnice

Jízdní řád čeká opět přečíslování tratí. Na žádost Královéhradeckého kraje

Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Podle kraje bude přečíslování tratí logičtější vzhledem k trasám vlaků.

Po loňském přečíslování desítek tratí v jízdním řádu Správy železnic se chystá další změna. V porovnání s loňským rokem v menším měřítku a čistě kvůli požadavku Královéhradeckého kraje.

Přečíslování se týká tří tratí. Trať 020 nově bude v tabulkových jízdních řádech pro vlaky z Prahy do Hradce Králové, dosud je až do Chocně. Pod trať 021 nově bude spadat úsek z Hradce Králové do Letohradu včetně tratě Častolovice – Solnice. V aktuálním jízdním řádu je trať 021 pro úsek Týniště nad Orlicí – Letohrad. Úsek z Chocně do Týniště nad Orlicí, který je aktuálně součástí tratě 020, je nově označen jako trať 026 Choceň – Náchod. Novou tabulkou je trať 027 Starkoč – Broumov.

Podle mluvčího Královéhradeckého kraje Michala Frička je důvodem přizpůsobení tabulkových jízdních řádů skutečnému trasování vlaků. „Změna by tak měla přispět k vyšší přehlednosti,“ řekl Friček.

Například u trati 020 je podle něj logické ukončení v Hradci Králové, protože dál pokračuje v tomto směru minimum vlaků. „Naopak tabulka trati 021 je nově prodloužena o úsek Hradec Králové – Týniště nad Orlicí, a umožňuje tak přehledné zobrazení spojů v celé trase Hradec Králové – Letohrad,“ dodal. Podobné je to podle něj i s rozdělením tratě 026.

Návrhy jízdních řádů jsou na stránkách Správy železnic.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenda-71

Od dob, co byl vynalezen Idos a Můj vlak, jsem na papírový JŘ nesáhnul.

Dominik

Toto není jen o papírovém JŘ, ale třeba v PDF. Můj vlak či idos taky nenajde úplně všechny kombinace.

Radim

Připojuji se a podepisuji v plném rozsahu.

Leinad

A vesměs k tomu jsou dobré důvody. (Nenajít kombinaci, kde vlak na prahlavní přijíždí minutu před odjezdem vlaku B, ale může být poslán k jinému nástupišti)..

Dominik

Jistě, pak to je mé riziko, navíc i v Mým vlaku lze upravit (zkrátit, prodloužit) přestupní dobu, takže to umí najít. Tady jde spíš o alternativní přestupy. Prostě, když chci z města A do bodu C, tak mi to najde třeba Os – R, s tím, že už mi neukáže, že mohu popojet jiným vlakem, blíž k cíli, abych nemusel v bodě B čekat tak dlouho (či tím daným Os jet o pár stanic dál). Nebo naopak, při zpoždění, kdy nebudu stíhat daný vlak, se kouknu do tabulky a zjistím, že když vystoupím o 2 stanice dřív, a jet spojem,… Číst vice »

Alibaba

Mám taky radši tabulky (PDF nebo papír).
Idos co ho teď upravily jinou vizáží tak ho v sekci odjezdy z mého pohledu zmršily, nejde zadat „kam“. Ten starej chapsáckej byl lepší.

Filemon44

Myslím,že vvývoj postupně spěje k tomu,že čísla tratí se stanou jen něčím pro služební potřebu a cestujcí budou jezdit podle čísel linek,jak tu píše už i mnoho lidí přede mnou.Na stranu druhou ovšem tím méně chápu,proč Královéhradecký kraj na těch číslech tolik lpí.To až vedení kraje třeba za rok přehodnotí trasy vlaků,tak se to zase bude přečíslovávat?? Samozřejmě souhlasím s tím,aby čísla tratí(dokud budou),s přepravními směry z podstatné části souhlasila.Z dávnější minulosti si jistě nejen já pamatuji na nelogičnost do očí bijící-trať 3,později 030 byla v KJŘ jako Pardubice-Turnov,ačkoliv drtivá většina vlaků pokračovala z Turnova do Liberce.Naopak trať 7,později 070… Číst vice »

Alibaba

SŽ používá tohle číslování pro veřejnost, aby se s ní domluvila, interně má vlastní jiná čísla. Samozřejmě by se domluvila i s interním číslováním, ale tam je jiná logika.
Jinak za celou dobu historie železnice se přečíslovávalo několikrát (z různých důvodů), tak nic nového pod sluncem.

ušatá

Linky a ni náhodou. Kdo by se to učil a je to navíc naprosto nepraktické. Dráha není městská doprava.

MiKi

Kdy já jsem naposled použil papírový jízdní řád, aby mě trápilo číslování tratí……..

Pavel

Papírový jízdní řád už poměrně dlouho nepoužívám, ale to pro mě není jediná alternativa k idosu. Poměrně často koukám na PDF tabulky jízdního řádu pro celkový přehled o možnostech spojení nebo o organizaci dopravy.

Pravdepodobnost

„přizpůsobení tabulkových jízdních řádů skutečnému trasování vlaků“

Vzdycky jsem zil v domeni ze jizdni rady se delaji kvuli lidem (nadrazakum) a ne kvuli vlakum.
Co tak delat trasovani podle dopravnich proudu aby vetsina lidi nasla vsechny spoje na jedne strance?

Kuba

To by byla sakra velká stránka.

Petr

Tak se to někdy nedělalo

Milan

Nově to tak bude. Větší „dopravní proud“ do Hradce je z oblasti Rychnova a Častolovic, ten bude nově v jedné tabulce. Naproti tomu od Borohrádku jezdí skrz Týniště míň lidí. Přímé vlaky z Hk do Chocně jsou spíš dány tím že to je „po drátech“ než že by tam jezdilo mraky lidí.

Alibaba

Taky tady asi bude hrát i minimalizace bílého místa v KJŘ, když se podle posledních správ SŽ ho chystá zase znova vydávat.
Domnívám se, že třeba tohle konkrétní dělení tomu i pomůže (minimalizaci bílého místa).

Jméno*

Ono je těch změn víc. Třeba 177 je Plzeň – Bezdružice

Vladimír

Tak jsem zvědav, jestli nasměrování 021 z Hradce do Letohradu místo do Chocně bude znamenat i to, že se do toho Letohradu taky protáhnou dráty – aby mělo smysl vypravovat vlak z Hradce do Letohradu s jednou elektrickou lokomotivou. Jestli někdo máte nějaké nové zprávy o této elektrifikaci, prosím uveďte.

David

Celkem jistá je elektrizace Týniště – Solnice

Kalanis

A JPP tamtamy duněly něco i o zbytku.

Anonym

Nikoliv, bude to znamenat, že se na trať 020, nově 026 natahají pod dráty regionovy :))

Milan

mezi Týništěm a Chocní kapacitně postačí, navíc nízkopodlažní… na co tam tahat bymáky – jen kvůli drátům?

Leinad

Bymák je jediná tramvaj?

Alibaba

Generální řiditel SŽ prý naznačil při otvírání nového Letohradu, že se prověří elektrifikace z Častolovic.
Nějak ale dotyčný článek, kde se to psalo nemůžu najít.

Martin

Cislovani trati povazuji za interni zalezitost, byt tomu tak uplne neni, pro me je logictejsi cislovani linek, jako jsou napr. S-linky, R-linky apod., pripadne nazvu vlaku…

Bob

Traťové (souhrnné) jízdní řády mají taky svůj smysl, v ČSAD a v MHD něco takového vždycky chybělo. ale jinak se opravdu zdá, že organizace železniční dopravě spěje k linkovému uspořádání, což je proces, kterým si tramvajová doprava prošla někdy před 110 lety.

PetrB

Přesně, jako linky DÚK. Např. linka U12 Osek – Most – Louny – Rakovník jede po tratích 135, 123 a 126. Běžný cestující se bude spíše řídit číslem linky než číslem tratí. Navíc to tak prezentuje i Doprava Ústeckého kraje,je to prostě síť tratí jako u tramvají a na ně jsou nasazeny linky..

Kuba

123 ne.

Alibaba

Však si taky SŽ interně čísluje tratě jinak, tohle je číslování pro veřejnost a to včetně krajů, aby se s veřejností dalo nějak domluvit. Povšimněte si i občas, že i nějaké zákony vztahující se ke tratím toto číslování používají (samozřejmě vždy k danému platnému roku, kdy byl zákon vyhlášen).

Radim

Klidně, když to bude sedět s mapkou, tak to můžou přečíslovávat každý rok dle potřeby. Zatím ale moc nemám názor a řešení na číslování kolejí ve stanicích pro potřeby veřejnosti, chápu, že pro cestující je zmatečné to stávající předpisové, a že pořadí od staniční budovy je nezasvěceným bližší, ale že bych zrovna souhlasil se zrušením číslování nástupiť a číslovat jen koleje, to se říct nedá. Já bych současný stav asi nechal.

Pravdepodobnost

Jo stereotyp je nejvetsi zabijak vykonnosti. V dalsi fazi budeme davat kliky na druhou stranu, premistovat kavovar a kadiboudy premistovat ruzne po nadraznim pozemku. To by bylo aby vlakovy cety presly na stereotyp. Pak vsechno delaj po pameti, nehledaj kde se co zmenilo a bouraj..

Urban Transport Lover

souhlas

Honza

Vzdyt je to jedno jak se budou cislovat pro kastany. My pouzivame cislovani stejne jine v SJR 😉 Ale byla by prdel pouzivat ho i pro verejnost 😂 A uplna prdel by byla pouzivat cislovani koleji dle D1 😂😂😂

Leinad

V Hostivaři jsou koleje od staniční budovy 3,1,2,4(slepá),6 😀
Přičemž 3 a 1 jsou na prvním nástupišti, 2,4,6 na druhém.

Pravdepodobnost

Coz je v poradku. Nejlepsi je kdyz je nekde v kotehulkach kusa 7. (u budovy) a rozhlasu se ozve ze vlak prijede na ctvrtou kolej od stanicni budovy.

Pravdepodobnost

Na modernizovanych nadrazich se v drtive vetsine uz pouziva cislovani D1 i pro verejnost a nezda se ze by prvni kolej na ctvrtem nastupisti lidi hledali u nadrazni budovy. Je to dokonce lepsi kdyz clovek vi jestli pojede na 1/2 nebo ho bude neco predjizdet.

Desper

Asi jsem divnej, ale souhlasím

Ladakl

Má to logiku,celkem dobrý nápad.

Bob

Ideální by v dnešní době bylo, kdyby si kdokoliv mohl kdykoliv vygenerovat „traťovou“ tabulku pro libovolný úsek nebo relaci. S technicko-provozním vymezením tratí a jejich staničením to stejně nemá moc společného.

kubiqcz

Souhlasím, něco podbného jako je na webu Pražské Integrované Dopravy pod položkou „Osobní souhrnný jízdní řád“ (http://pid.idos.cz/osj/).

Ctenar

Ano, souhlasím. Nestačilo by mnoho: JŘ ve strojově čitelném formátu.

Leinad

Ale to by Bureš na doméně jizdnirady.idnes.cz nevydělával, kdyby mu každý dělal konkurenci.

55p

Tak ono by se dalo jít ještě dál a úsek Velký Osek – Chlumec přesunout pod trať 040. Důvod stejný.

55p

Akorát je škoda, že by se pak nevešla na jednu A5 tabulka Chlumec n/C – Letohrad + Solnice.

Lektor

Tak rychlíků pokračujících do Hradce je určitě víc než spěšňáků do Trutnova.

Kubrt

Částečně návrat do časů ČSD; bývala tabulka (Praha)-VOsek-Hanušovice a Choceň-Meziměstí. Zajímalo by mě, kolik ne-šotoušů ty tabeláry dneska využívá 🙂

Štěpán

Trať Častolovice – Solnice je pod číslem 021 už minimálně třetí rok. Doufám, že na toto číslo nenalepí i trať do Rokytnice v OH…

Štěpán

Oprava – dokonce už je to čtvrtý rok

Gogo

Ještě bych navrhoval dát samostatně úsek Častolovice – Solnice.

Lektor

Proč?

Lektor

Naprostá většina vlaků jezdí až z Týniště a po elektrifikaci budou jezdit až do HK.

Hodně štěstí

Důležité je zmást nepřítele a nechávat ho stále ve střehu. 😁

Jiří Kocurek

Nikoliv! Nepřítele je potřeba ukolébat, aby usnul a probudil se, kde nechtěl vůbec být.

Kamui

Já nevím. Normální lidé tabulkové jízdní řády dávno nepoužívají a šotoušům to akorát zkomplikuje práci (dělení tratě někde v půlce – Náchod).