Jízdenky mají mít od ledna nižší DPH, dopravci ale nezlevní
Dopravci mají od příštího roku odvádět z jízdenek nižší daň z přidané hodnoty než dosud. Namísto patnácti procent budou platit
Dopravci mají od příštího roku odvádět z jízdenek nižší daň z přidané hodnoty než dosud. Namísto patnácti procent budou platit deset procent. Novelu zákona tento týden podepsal i prezident republiky, oficiálně má platit od 1. ledna. Lidé ale nižší sazbu na útratách za jízdenky nepoznají. Vyplývá to z ankety mezi největšími dopravci v zemi.
Důvodů, proč ceny zůstanou od ledna stejné, je více. Jeden je čistě formální: zákon prezident podepsal teprve 27. prosince, platit má od 1. ledna. Připravit během tří pracovních dní odbavovací systémy a tarif je prakticky nemožné. Navíc není jasné, zda skutečně začne 1. ledna platit, ve sbírce zákonů dosud nevyšel.
I s delším časovým odstupem ale dopravci nevidí příliš mnoho důvodů, proč zlevňovat. Oslovení dopravci se zatím shodují v tom, že je předčasné mluvit o tom, jak se nižší sazba projeví do cen.
„Legislativní novelou se budou České dráhy zabývat, avšak nyní nemůžeme dát konečné stanovisko. Reálný dopad snížení sazby DPH pro jízdné bude předmětem další analýzy. Do konkrétních cen jízdného se promítá celá řada faktorů, včetně neustále rostoucích cen energií a většiny ostatních vstupů, zapojení ČD do integrovaných dopravních systémů v jednotlivých krajích a smluvní podmínky dělby tržeb a tak dále. Proto teď nelze bez hlubšího rozboru jednoduše říci, jaký vliv bude tato legislativní změna mít na koncové ceny jízdného,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Také v RegioJetu teprve budou dělat analýzu nákladů a 1. ledna zůstanou ceny stejné. „I parlamentem byla změna schválena teprve před Vánoci a musíme udělat celkovou analýzu všech vstupů. „Je třeba myslet na to, že DPH sice klesne, ale markantně se zvýší například náklady na elektrickou energii a další vstupy. Budeme po Novém roce analyzovat ekonomické dopady a rozhodneme o dalším postupu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Nejde přitom jen o růst nákladů na energie. „V roce 2019 budeme navyšovat platy zaměstnanců o 10 procent, zároveň narostla cena pohonných hmot. Snížením sazby DPH u jízdného můžeme tak vykompenzovat nárůst těchto interních nákladů, bez nutnosti zdražovat, ale také můžeme investovat do zlepšení služeb pro cestující nebo k obnově vozového parku,“ konstatoval mluvčí Arrivy Martin Farář.
Leo Express rovněž ve svém vyjádření upozornil, že snížení sazby přichází do období růstu jiných nákladů. „Snížení sazby DPH přichází zároveň se zvýšením cen trakční elektřiny, mezd a dalších nákladových položek. Díky snížení sazby DPH tak můžeme lépe pokrýt tyto zvýšené výdaje, které tak nebudou mít vliv na cenu našich jízdenek. Vzhledem k obecně nižší poptávce po cestování v zimních měsících se dá naopak očekávat snížení cen jízdenek Leo Express na začátku příštího roku,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.