Jízdenkový paradox: vnitrostátní spoje Českých drah mohou být levnější ze zahraničí
Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy
Chcete s Českými drahami cestovat co nejlevněji? Ačkoliv to na první pohled nedává příliš smysl, často se vám pro cesty
Je někde na internetu k dipozici ceník jízdného RegioJet pro nákup u pokladny, pro linku Ostrava – Brno?
článek pojednává o tom ,že mohou být vnitrostátní jízdenky levnější ze zahraničí a popisuje ČD .Tak to bohužel je co společnost ,co den ,co vlak jiná cena (aby se mohlo lépe krást ,pardon podnikat a lidé se zde mohli hádat co je lepší ,hledat nejlepší spojení a ceny přes net a nakonec koupit to co mě doporučí počítač ,jako trasu a cenu)nádhera ,já jelikož musím cestovat skoro denně využívám IN 100 ČD 1 třída ,nemusím nic sledovat ,být otrok počítače ,prostě nastoupím a jedu.Ani mě nesere ,že když ČD přišla o jisté výkony si na těchto tratích musím kupovat jízdenku… Číst vice »
Že by ty byla pluralita?
Nejdřív se píše čárka a pak mezera, stejný je to i s tečkou.
A vám někdo brání taky doběhnout na poslední chvíli a koupit si to za stovku?
Takovou maličkost bych opravdu nenazýval paradoxem, naopak zcela běžnou situací.
Naprosto běžně je vnitrostátní cesta po ČR velmi výrazně dražší, než cesta z ČR za hranice. Už několik let vím, že pokud chci jet do hor, tak klidně i docela daleko, vyjde mne to levněji, než cokoli jiného.
Schválně jsem si na e-shopu ČD zadal cestu na 20.března, co mi bylo nabídnuto?
Cheb – Břeclav, 527 km, 579 Kč
Cheb – Košice, 918 km, 439 Kč
Tak mne napadlo ještě lepší porovnání, vše bez slev na In-kartě.
Znova 20.března ve stejný čas, Ex555 v 8.33 z Chebu, SC 507 v 11.40 z Prahy:
Cheb – Ostrava hl.n. 614 Kč (a levnější variantu mi to neukázalo) / 569 km
Cheb – Čadca 319 Kč (a je tam ještě varianta pozdějším vlakem z Prahy za 284 Kč / 646 km
Jinými slovy je asi velmi často dobré a levnější si koupit jízdenku za hranice i do míst v ČR.
Jste-li si skutečně jistý, že třeba za měsíc budete chtít jet někam přesně tím spojem, pro který je ta levná cena nabízena, tak jistě ano – já jsem si za roky působení u dráhy zvykl na to, že díky „režijce“ mohu železnici používat skoro stejně jako MHD, a tak mi veškeré výhody typu „včasná jízdenka“ a „letecký systém“ jsou nejen zcela cizí, ale dokonce spíše odporné – ale chápu, že někomu vyhovovat mohou, a tak proti nim brojit nechci, i když je rozhodně nepovažuji za řešení ani systémové, ani skutečně férové, protože z těch nabídek není jednoznačně zřejmé, kolik jízdenek… Číst vice »
Víte, s režijkou v kapse se snadno radí, jak mají kaštani platit jak mourovatí a nedržkovat. Hraběcí rady se tomu říká…
Přiznám se, že hledat nějakou férovost při nákupu jízdenek by mne opravdu nenapadlo, obzvlášť ve chvíli, kdy jsou ceny totálně pomatené, díky Babišovým populistickým nesmyslným slevám. Mně je celkem putna, zda za jízdenku do Ostravy zaplatím 500 nebo 1000 korun. Ale leckdo se tam dostane třeba za 150 Kč a to už je humus.
Tak kecat tady o jízdném, a mít rezijku, placenou z našich daní, protože CD zisk nemají a mít nebudou, mi přijde.opravdu mimo mísu…Nestydíte se?
Praha-Čadca za 9 eur taky bývá občas levnější než jízdenka z/na Těšínsko.
Tak ono to má částečně logiku – mezinárodní přeprava osob je osvobozená od DPH, zatímco u tuzemské přepravy je třeba DPH zaplatit.
nam, starsi generaci, co jeste pamatuje dobu, kdy se mezinarodni jizdenky kupovaly za TCV tarif a zadne relacni nabidky nebyly …. to tak logicke neprijde :))
Ovšem i tehdy to myslím bylo bez DPH. Ale cenový rozdíl je tak velký, že to nebylo znát.
DPH je snad 45 % ?!
proto asi píšu částečně ne?
V každém případě je to zábavné hledat lepší cenu. Už jsem si zvykl a pokud cestuje víc lidí, jedná se o stovky korun.
Příklad : Hledám Olbramovice – Vídeň R734 + rj73 na IN50 např 24.3. Koupeno na jedné jízdence : 490 Kč, ale když to rozdělím Olb-Břeclav/Břeclav-Vídeň, cena je za úplně totožné vlaky 217+181Kč tedy 398 Kč. Možná by to šlo i levněji, kdybych část jízdy koupil akční jízdenku u OBB i tam se vyplatí koukat. Docela sranda.
Sranda teprv bude, až vám v Praze ten railjet ujede. Pak si totiž jízdenku Břeclav-Wien budete dokupovat za plnou cenu.
V toto připadě máte několik mozností. Napr. Na základe potvrzeni o upožděni je dalsím vlakem. Nebo se vrátit domů a vrátit jizdenku. Je to bez storno piplatke.
Žádné potvrzení nic neřeší. Jízdenku Břeclav-Wien vrátit nelze. Jediná možnost je si všechno zaplatit (cestu dál do Vídně nebo návrat domů).
Ještě teda pro upřesnění, z Prahy se dá vrátit domů na náklady ČD. Pokud si to rozmyslíte někde dál cestou, tak už jen za své.
V tomto případě, kdy jste si schválně rozdělil jízdnenku v místě, kde vám to posléze ujelo, takové právo nemáte.
Tak to by se ošetřit dalo, koupit ten úsek Praha – Břeclav zvlášť. Vyšlo by jen o pár korun více a na rj73 vyrazit dříve. Spíš uvádím jako příklad jaké jsou možné i nemožné kombinace. Vůbec by mě zajímalo, zda by někdo dokázal spočítat kolik existuje typů jízdenek, včetně všelijakých JIKORD+ atd.. o kterých většina lidí ani v životě neslyšela.
Když bude v Olbramovicích na peroně uvedeno zpoždění 10 a více minut, tak snad může vrátit jízdenku. Přecijen bude tam 70 minut před odjezdem raijetu. Navíc nabrání 15min zpoždění na 60 km dlouhé jízdě by rozhodně nemělo patřit k běžnému provozu, na přestup v Praze je minut 17.
Ne, může jet dalším jiným vlakem, ale bude muset doplatit do běžné ceny jízdenky v dané relaci. Na jízdence eTicket je jasně uvedeno:
Doklad je nepřenosný a platí vždy pouze ve spojení s průkazem cestujícího, jehož jméno je uvedeno na jízdence. Jízdu je nutno nastoupit v 1. den platnosti, nejdříve však v 10:01 hod. Jízda musí být uskutečněna vlakem, který je na něm uveden jako povinný. POUŽITÍ V JINÉM VLAKU JE MOŽNÉ PO DOPLACENÍ ROZDÍLU JÍZDNÉHO VE VLAKU NEBO POKLADNÍ PŘEPÁŽKY.
Tohle je napsáno na vnitrostátní vázané jízdence. Zde ale jde o úsek Břeclav-Wien, pokrytý mezinárodní Včasnou jízdenkou. Na té žádná taková věta není. Jízdenka propadá celá a je třeba si koupit celou novou.
Cenová politika ČD je opravdu divná. Pokud jde o ty mezistátní jízdenky, aby se cestující nepovažoval jezdit na kratší cesty (řekněme do 100 km). Púchov – Horní Lideč (23 km) za 93 kć. Za tuto cenu dojede člověk třeba s tarifem Zlínského kraje 84 km, což je ještě o kousek dál než z Horní Lidče do Starého Města u Uh. Hradiště.
Ono je třeba si uvědomit, že tarify regionálních vlaků jsou více dotované, než dálková doprava. V dálkové dorpavě se musí dopravce více spoléhat na tržby. A tak tarif více zvýhodňuje cestující jedoucí na delší vzdálenosti.
Dobrà tedy, srovnejte to třeba s vnitrostátním tarifem ČD (platí i pro dálkové vlaky).
Lze to obejít pomocí této nabídky v e-shopu ŽSSK: https://www.zssk.sk/ceny-zlavy-zahranicie/ceska-republika/susedska-preprava-nakup-online/
V e-shopu ŽSSK stojí jízdenka Horní Lideč – Púchov 2,80 €.
A nemáte-li bankovní účet v EUR u nějaké slovenské banky (resp. aspoň u tamní pobočky české FIO banky), tak při převodních bankovních kurzech měn vás to vyjde téměř nastejno …
zaplatíte kartou ,to je bez poplatku,
Nejde o poplatky, ale o převodní kurzy bank z Kč na EUR …
Tak si pořiďte kartu od banky, která zlodějský kurs neúčtuje. Snad to nebude hodnoceno jako reklama, když zmíním třeba kartu mSvět.
banka má kurz nanejvýš o 50 haléřů horší než směnárny a jiný poplatek se při platbě kartou neplatí
Na druhou stranu zkuste porovnat cenu jízdenky z Českých Velenic do Vídně u ČD au OBB 🙂 Zatímco e shop CD chce za 169 km dlouhý úsek nehoraznych 851 Kč, u OBB stejnou trasu stejným vlakem pojedete za 9, případně 14 Eur 🙂
Včasná jízdenka Českých Velenice – Wien je nyní za 14 EUR i u ČD. Ale nelze ji koupit na poslední chvíli.
Na poslední chvíli lze koupit u pokladny EURegio, což šlo vždycky. Cca za 18 EUR. V podstatě nikdy nepotřebujete kupovat tu plnou mezinárodní jízdneku za 33 EUR.
Nezajímá mě včasná jízdenka, ale ta kupovana v den odjezdu… A ta je u ČD skutečně zlodejska… Nejlevnější jízdenka přes E shop v den odjezdu za 851 Kč, když na e shopu partnera v ten stejny čas ta stejná jízdenka 3x levnější, považuji bez ostychu za prasárnu že strany CD… Proč není jízdenka EURRegio e shopem nabízená?
Protože by ji ČD musely kompenzovat Rakušanům, kteří jim (= ČD) to bez kompenzace nenabídnou (= neumožní prodávat) – a proč by to tedy ČD měly dělat?
Mně už by to sice teď dělalo velké problémy s chůzí, ale když jsem ještě byl schopen normálně chodit i dýchat, několikrát jsem tam přešel hranici pěšky přes ten pěší + cyklistický přechod v bývalé trase úzkorozchodky, a byla to docela hezká procházka i s batohem …
ale to je celkem novinka. Ta šílená cena přes e-shop byla skutečně odrazující, a že šlo něco koupit na pokladně je irelevantní, protože když jsem si dané spojení našel na eshopu, tak jsem se nic takového nedozvěděl…
Není to novinka. Sleva EURegio existuje už snad 15 let či více.
https://web.archive.org/web/20070319022203/http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=5138
Proč tedy není nabízená e shopem, místo prasárny v podobě 851 Kč?
Prý proto, aby na ni nejezdili vnitrostátní cestující např. Gmünd – Vídeň.
Nebo taky proto, že to tam ještě nikdo nedal. Je spousta starých mezinárodních nabídek, které e-shop neumí. Citystar, Mnohostranná dohoda, MOST, …
MPS Německo a Slovensko dodělali do e-shopu teprve nedávno.
„MPS Německo a Slovensko dodělali do e-shopu teprve nedávno.“
Důvod bude nejspíše ten, že se konečně podařilo ČD dohodnout s druhou („smluvní“) stranou, že to už dál „nebude nechtít“ a nebude jí vadit, že ten levnější tarif bude využíván mnohem víc, než když jste si dosud jízdenku za cenu podle něj mohl pořídit jen za původních přísnějších podmínek (= v minulosti ostatně nikdy neměla sloužit pro „dálkové“ cesty, ale jen usnadňovat lokální styk lidí v příhraničních regionech, to je i skutečný význam zkratky „MPS“ !!!)
No, to by se jim proti těm devíti ojrům na eshopu OBB určitě vyplatilo.
S tím kontingentem jízdenek je to fakt zajímavé. Vloni v září jsem kupoval zpáteční jízdenku Praha – Vídeň. Railjetem. Včasná 2. třída stala skoro o 200 Kč víc, než 1. třída. Bral jsem samozřejmě první třídu.
Regiojet:
Ostrava Zábřeh dražší než dva lístky Ostrava Olomouc Zábřeh
Splňuje ale pak cestující podmínku povinného přeshraničního vlaku ve stanoveném úseku? V případě Chebu to problém není, ale jak je to jinde?
Podmínka přeshraničního vlaku platí pouze pro jízdu přes státní hranici. Vždy je možné se vymluvit, že „průvodčí nedošel“.
Mezi Marktredwitz a Chebem jsem průvodčího nepotkal už nejmíň 2 roky
Ještě dodám že z posledních cca 30 jízd Cheb – Mnichov jsem vlastně potkal průvodčího jednou a na Cheb – Norimberk asi třikrát
Však on píše, že u CHebu to problém není. Problém by to mohl být v EC, ale taky není. Dost těžko se to prokazuje.
Zakoupení jízdenky v ČR stává se adrenalinovou záležitostí podobně jako hra v kasinu. Dík.
To je asi na svědomí každého, zda bude cestujícím v mezinárodní dopravě vykupovat kontingent, aby nemusel platit víc za svoji vlastní jízdenku. Třeba na EC Děčín – Dresden Němce trochu podezřívám, jestli cestujícím z/do ČR ty jízdenky nevykupují pro svoje vnitrocesty
Z podobného důvodu musely být od grafikonu zdraženy včasné jízdenky Praha – Brusel a Praha – Innsbruck/Bludenz (bývaly i za 500 Kč), jelikož byly často vykupovány v cizině pro vnitro cesty.
Tomu se nelze divit. Ono jezdit přes půl Německa pohodlně v ICE za 500 hned tak nejde.
Ale, ale. Povinný vlak neznamená povinnost ním cestovat. To by přece jen v právním prostředí relativně demokratického státu nebylo moc obhajitelné (nebo vynutitelné). Povinný vlak znamená, že v tom úseku nemáte platnou jizdenku pro jízdu v jiném. Dopravce bude mlžit, ale při přesných dotazech to nakonec přizná. Odzkoušeno Obálkou ČD.
Takže z logiky věci pak máte povinnost ním cestovat, jestliže chcete někam jet a nechcete si kupovat jiný lístek. Tak nevím, co jste tím chtěl dokázat.
Díky za objasnění. Ono totiž třeba u aerolinek když neproletím jeden segment, zbytek mi propadá (no-show).
Jak už jsem napsal jinde: každá sleva je poskytována za nějakých podmínek, a pokud je někdo nesplní, na tu slevu zkrátka nárok nemá. A slušný dopravce, jestliže zjistí, že jím poskytovaných slev někdo zneužívá tím, že ty podmínky nějak obchází, nebo nabídku zneužívá k jiným účelům, než pro jaké byla vytvořena, podmínky pro poskytování takové slevy upraví (zpřísní) tak, aby její zneužívání maximálně ztížil.
A propos: někdo si snad myslí, že ty „lákavé nabídky“ poskytují jednotlivé železniční správy svým zahraničním partnerům jen z nějakého „flagelantství“ a bez jakýchkoli kompenzací?
A to bývaly doby, kdy cizinci z Chamu vystupovali s vnitrostátní jízdenkou Praha – Domažlice již v Domažlicích, protože mezinárodní jízdenka až do Chamu byla tak drahá, že je přes státní hranici raději dovezli jejich blízcí, při více lidech se vyplatilo i taxi.
A dnes je možné v případě, pokud jsou akční jízdenky už vyprodány, jet takto:
Praha – Domažlice (TR 10, 166 km): 247 Kč
Domažlice – Cham (MPS Länderbahn): 85 Kč
Dohromady 332 Kč.
Doplním, že na základně dohody ČD a DLB jízdenky MPS platí i ve vlacích Ex. Zároveň je možné je koupit i v e-shopu ČD.
Tam nějaká taková „anomálie“ platila už dávno, protože jinak by ty vlaky tehdy skutečně „vozily vzduch“.
Jinak jsem se obecně setkával s tím, že ačkoli to tarify oficiálně neumožňují, docela běžně lze cestovat s různými zvýhodněnými vnitrostátními jízdenkami (síťové, víkendové, skupinové, apod.) až na státní hranici nebo z ní a tam navázat jízdenku z / do „PPS Grenze“ a personál to běžně toleroval – ale teď už i jen do sousedních zemí jezdím jen zcela výjimečně, takže aktuální situaci neznám.
Relace praha wien. 1.třída cd 1200, oebb sparschiene 24.90.
Stačí zkoumat a dá se ušetřit hafo
Mimochodem u oebb děti do 15 s rodiči gratis
Ano, to je velká výhoda. České Velenice – Flughafen Wien mám koupeno pro celou rodinu (2+3) za 18 €. To je dobrá nabídka.
A máte i nějaký přehled o tom, kolik takových jízdenek a ve kterých dnech a vlacích je za tu cenu běžně nabízeno?
Tak už delší dobu funguje to že si cizinci kupují lístek z nějakého českého města do města v zahraničí a jedou jen ten zahranicni úsek protože to někdy vychází levněji.
Šlo by to vyřešit stejně jako VJE Polsko a Ukrajina, prodává se jen tam nebo tam a zpět s podmínkou razítka ČD… Vždyť Labe nebo Libnet mi také prodají tak, že musím nastoupit v ČR nebo si koupit za vyšší cenu jejich verzi…
Dávat razítko je komplikace, kterou nikdo nechce. Ani cestující, protože kvůli razítku je nutné dát povinnost jízdnenku tisknout na papír.
Ani dopravce. Omezuje to počet takto prodatelných jízdenek, abyste měl nějakou slušnou šanci to všem cestujícím orazítkovat. A i pak musíte řešit cestující, kteří to orazíkované nemějí (průvodčí to nestihne, apod).
To razítko tam ale není kvůli tomu, že by v Polsku a na Ukrajině byli podezřívaví, ale kvůli tomu, že ještě nedokázali naučit svoje „POP“, aby dokázaly zkontrolovat zahraniční jízdenky…
Než jsem známému, který do Polska jezdí velice často o této podmínce, řekl mi, že on to za 10 let dojíždění neměl ani jednou, a nikdy s tím nikdo neměl problém. Já si to vždy nechal pro jistotu orazit. Tak nevím, jak moc se to řeší.
To ano, ale tohle je jiný případ.
Že je levnější akční cena prodaná z ČR (která je přizpůsobená kupní síle v ČR), než vnitrostátní jízdné bohaté země, není až tak překvapivé.
Ale zde je popisováno pár příkladů, že to může být i tak, že takto akční cena je nižší než vnitrostátní ČESKÉ jízdné.
Já jsem reagoval na Tomariero a jeho zmínku o využití jízdenek ČD pouze v cizině… Jinak to razítko není žádný problém. Vždyť ho může dát i kasa a kdo by ho neměl, měl by smůlu, vždyť tam je napsané, že cestující je povinen třeba i aktivně… Tisknutí také není problém, pokud nemám tiskárnu, můžu si koupit s přirážkou 50 korun na kase…
Dneska už to není tak, že cestující má „smůlu“. Dopravce není proti svým cestujícím. Potřebuje je. Jsou to jeho zákazníci. Čím více, těch co mají „smůlu“, zaplatí pokutu a řeknou to známým, ti aktivnější to rozmáznou na sociálních sítích nebo v novinách, tím hůře i pro dopravce. Buzeraci s razítkama si může dovolit, pokdu cestující jinou možnost, sk ým jet, nemá. Ale to už dávno neplatí. Tisknutí, natož chození někam na pokladnu, problém je a veliký. Vy jste zamrzl někde v minulosti. Dneska tiskárnu potřebuje, a tudíž i vlastní, čím dál méně lidí. Zvláště mladí jedou kompletně na mobilu. Pokud… Číst vice »
Nemáte úplně pravdu: každá nabízená sleva logicky má nějaké podmínky, za nichž ji lze získat, takže chcete-li ji získat, musíte ty podmínky splnit. Je-li nějaký „dodavatel služeb“ tak bohatý nebo jeho služba tak dotovatelná nějakými jinými zisky, pak si může dovolit ty podmínky omezit na minimum, ale musí si nejdřív vyhodnotit, do jakého stavu se mu ještě vyplatí omezovat těmi podmínkami možnosti „zneužívání“ těch slev. Já si třeba kupuji mletou kávu v kilovém balení, ale logicky také jen ve chvíli, kdy je „v akci“, protože prodejce správně předpokládá, že tou „akcí“ naláká kupující, kteří by do jeho supermarketu jinak nezašli,… Číst vice »
1) Nikdo se v tom pořádně nevyzná a nákup je složitý pokud nevím co za stanice zadávat.
2) Pořád drahé oproti letenkám (akční lowcost)
He? Zadám odjezd, zadám příjezd, vidím cenu. A že si někdo dokáže najít levnější spojení? Něco umět většinou přináší výdělek.
A dávat do SPPO větu „Cestující je povinen nastoupit jízdu ve stanici, odkud lístek zakoupil“ je v rozporu s možností přerušit jízdu po 100 km. To by se vylučovalo. Rovněž by to vylučovalo použití jedné jízdenky na spojení s přestupem.
O nástupu ve stanici ve stanici, kde jste lístek zakoupil v SPPO ČD nic neni. Jen musite cestu nadtoupit prvni den platnosti a u VJE použít povinný vlak pro řejezd hranice.
Pokud něco někam dávám (nechci dávat), tak se rozumí samo s sebou, že to tam ještě není.
1) pokud nedokážete zadat odkud kam a kdy, když vám to zadávací pole napobídá, tak pak vám asi není rady.
2) jo, z Norimberku do Prostějova létá letadel …
V roce 2017 jsem párkrát jel Schwandorf – Jeseník přes Cheb za 414 Kč s IN25. Pokud si správně pamatuji, tak to taky vycházelo levněji než z Chebu nebo maximálně za stejnou cenu.
Takovéto situace tu byly už za socialismu. Např. jízdnenka do NDR byla někdy levnější, než do Děčína. Dokud jsou různé ceníky a různé akce pro vnitrostátní a mezinárodní spoje, tak k tomu docházet bude.
A liší se i podmínky jízdenky, takže to nelze tak jednoduše porovnávat. Ty vnitrostátní lze zrušit bez poplatku až do doby odjezdu a vztahuje se na ně určitá sleva na IN25 nebo IN50. Kdežto Včasné jízdenky Evropa mají stornopoplatek 3 EUR, musí se storovat do půlnoci předchozího dne, a držitel inkarty žádnou slevu nedostane.
Jednu dobu vycházela jízdenka Brno − Zlín výrazně levněji tou delší cestou, přes Břeclav. Zatímco přes Kojetín, Hulín a Otrokovice (to jsou také přestupy) je to o 30 km kratší.
Tohle je už hodně dlouho. Při cestě Ostrava – Wien je vždy levnější cesta z Vídně a to i o 300 Kč.
Myslím, že jste nepochopil, o čem článek píše.
No tak u letadel tohle funguje už dlouho. A poslední dobou se skutečně jízdenková politika na dráze značně přiblížila letadlům….
Je to dobře???
České Dráhy vykazují nárůst počtu cestujících stabilně od roku 2010. https://zdopravy.cz/ceskym-draham-loni-pribyly-vice-nez-tri-miliony-cestujicich-7176/
Takže Vám tu otázku zjednoduším: Je dobře, že na dráze přibývají cestující?
Tak podle +− to teda vychází tak, že by cestující na dráze neměli přibývat. Že by se pro cestující na dráze neměly zavádět žádné novosti, aby si museli pro ten lístek dojít. A vůbec by se pomocí ceny lístku neměla vyrovnávat obsazenost ve špičce/mimo špičku.
Cokoli, co redukuje dráhy tarif TR10 je dobře 🙂
To rozhodně není, kilometrický ceník je nejspravedlivější, a i v něm máme jednu z nejlevnějších železnic na světě. Jen holt Čecháček čeká, že pojede za 10 haléřů na kilometr.
Nejkratší možná jízdenka je na kilometr skoro 10x dražší než nejdelší možná jízdenka. To je spravedlivé?
Je, je to stejné jako když si koupíte pracího prášku půl kila nebo deset kilo. Množstevní sleva.
Princip, co chcete říct chápu, ale nelze toto považovat za podobné – prášek si do zásoby koupit lze, ale koupit si 100km a použít je na 10 jízd (koupit si je dopředu), nelze, není šance 🙁 Takže sdílím názor Stita.
Jízda na 10 km v extrémním případě znamená, že zbytek trasy vlaku bude vaše sedadlo prázdné. To je důvod této „množstevní slevy“ v dopravě. Je to principiálně něco trochu jiného, než množstevní sleva u prášku na praní. Když si koupíte 10kg prášku, nikde neefektivita nezviká. Když si ale koupíte 100 km a budete je čerpat po těch 10, tak ta neefektivita v podobě prázdného sedadla tam stále je.
Jestli tomu rozumím správně, tak tenhle princip se ale uplatní jen u povinně místenkových vozů
I u nepovinně místenkových. Jiný cesttující se může rozhodnout necestovat, pokud mu to ukáže že valek je plný a jízdneku k místence už nedostane.
Dokonce i u osobáků. Úsekoví cestující vlak přeplňují a to vede ke stížnostem (ať už dopravci nebo objednavateli) a k nutnosti vlak posílit.
Dovolím si parafrázovat klasika: Provozoval osobní vlaky, ale jezdili mu v nich lidi. 😀
Stejně se chovají i soukromí dopravci. Krátké úseky jsou dražší než dlouhé. Někdy jsou dokonce vyblokované zcela.
Je třeba maximalizovat tržby.
Jaká vzniká neefektivita, když pojedu osobákem z Ústí nad Orlicí do Ústí nad Orlicí město (1 km)?
Ta, že Osobák jede z Kolína do České Třebové a klidně se může stát, že na Vašem místě předtím ani potom nikdo neseděl, tudíž 99% trasy vezl vzduch.
Stit: V jakékoli dopravě platíte při každé cestě i „nástupní sazbu“ – je to logické, protože tímto poplatkem hradíte vše to, co jízdu vůbec umožňuje (tedy „fixní“ náklady nezávislé na délce cesty), a další složkou celkové ceny za dopravu je už sazba za vlastní přepravu v závislosti na její délce, takže ta je pak asi skutečně nejspravedlivější, je-li závislá na kilometrické délce cesty.
A propos: jel jste třeba někdy taxíkem?
Děkuji zhrzeným zaměstnancům CD za disliky 🙂 Naštěstí se ukazuje, že když je přítomna konkurence, tak ten spravedlivý kilimetricky tarif najednou „velmi spravedlive“ ignorujeme vůči těm, kde konkurence není 🙂
I před konkurencí byly různé výhodné nabídky, jeden čas dokonce byla přeprava zdarma (dokonce v 1. Třídě) pro ty, kdož jeli na léčebný pobyt do Františkových Lázní (minimálně na 14 dní). Ano asi nebylo tolik nabídek jako dnes, ale existovali též, abyste to nechtěl připisovat na vrub soukromníkům.
Tak dříve za dob Husáka a Honekra bylo levnější si koupit lístek do Drážďan a vystoupit v Děčíně…
Jako podpora turismu asi dobrý 😉