Jihomoravští zastupitelé rozhodují o miliardovém nákupu nových vlaků, ČD jim ho rozmlouvají
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
Jihomoravský kraj dnes čeká jedno z klíčových rozhodnutí v oblasti dopravy. Zastupitelé mají rozhodnout o pořízení 37 elektrických jednotek od
No, Nebeský neuměl počítat už na MMR, kde by se to asi měl tak rychle naučit? Ten si umí spočítat tak akorát kolik to hodí jemu. Jelikož je tendr na techniku s třicetiletým servisem a servis je definován jako efektivní předcházení poruchám a ztrátám v jejich důsledku, tak JMK má i moji pochvalu. Soudím, že současný šéf ČD je dobrým důvodem, aby si kraje dobře rozmyslely, s kým se uvolí jít do provozního holportu.
Dobrý den, příliš nerozumím. Chápu-li správně, tak považujete poptávaný rozsah servisu za velmi dobrý. Tj. jestli servis bude zajišťovat výrobce, tak jakou roli dopravce (ČD, Arriva,…) hraje v udržování provozuschopnosti vlaků ve vlastnictví Jihomoravského kraje, které kraj pronajme dopravci?
Jak přišel Jančura na to, že ČD nepočítají náklady za dopravní cestu dle reality hmotnosti soupravy by mě fakt zajímalo. …….
Tady opravdu v diskuzi nikdo nemluví tom, kam jsme dotáhli železnici? Rozsekanou na desítky servisních firem, na krajské dobjednavatele, na naprosto nepřehledné „podnikání“ vyšších územně správní celků. Cožpak je možné, aby kraj kupoval vlaky? A KOMU?? Jakou roli v tom všem hraje stát? Proč také nerozsekáme SŽDC na krajské správy? Třeba se sníží cena za dopravní cestu v regionech, kde není dopravní cesta tak využívána.
Zní to logicky? Anebo to zní blbě? Asi tak jako nakupování vlastních vozidel kraji, nelogické nátěry, neúdržba regionálních tratí a věčné kecy o stavbě VRT.
stát at si dál vaří pivo a nechá kraje řešit to za co jsou zodpovědné
Zrovna v Anglii po zkušenosti s celostátním Network Railem jsou cestou „devolution“, rozsekání údržby po menších celcích (ale ovšem i cestou užší spolupráce správce kolejí s provozovatelem dopravy).
Jako bude problem s firy. Proč když kraj chce kupovat vlaky je nechce i provozovat a zaměstnat svoje firy. A jak dole píše pán, přestupy hlavně starších firu může být sakra problém. Vyškolit nové stojí milióny, hraje se na co nejnižší cenu, to znamená míň peněz na výplaty, školení atd…
Kraj není dopravní firma, proč by měl provozovat vlaky?
Když si chce nakoupit svoje soupravy, tak ať se stane i dopravcem.
A proč jako???? 🤔
Když chcete jíst housky, staňte se pekařem…
Jako blbější přirovnání by nebylo? Přece jenom houska a vlak….
Když chcete jíst housky, staňte se pekařem…
No jako nic ve zlém ale totálně vedle, koupí a snězenim houstky to pro Vás končí a všechno je pryč, koupí vlaku to pro Vás ještě jen začíná.
Když chci jíst housky, tak si nebudu kupovat pekárnu bez pekařů. 😉
a kdyz chci byt pekarem, nemuzu si pronajmout pec? Nemuze vlastnit pec nekdo kdo neni pekarem?
To ano, ale to je přeci zcela obrácený příklad… 😉
když chcete jíst housky, taky si běžíte napřed koupit mouku a tu nesete pekaři, aby z ní ty housky upekl?
nebo si napřed necháte postavit pekárnu a do ní shánět pekaře, kterej tam ty housky upeče?
je jasný, že to je postup zvolený pro vyšší dotaci, ale svou určitou nelogičnost má
Majitel železniční techniky nemusí a také nebývá jejím provozovatelem, zvláště pokud má jiný profil činnosti než je provozování železniční dopravy. Je vidět, že z bezvědomí se ani kloudný příspěvek nanarodí.
Asi tak.
A komické na tom je, že Stadler prý byl o půl miliardy levnější. A že ho vyřadili kvůli nějaké formalitě:-))
není třeba říkat prý… v článku jasně uvedeno:
„Ve hře nakonec kromě Škody zůstal ještě Stadler, ten byl ale nakonec vyloučen kvůli chybám v nabídce. Stadler měl být zhruba o půl miliardy levnější, podle informací Zdopravy.cz došlo k vyloučení kvůli počtu sedaček.“
Jistě, když někdo například místo vlaku s minimálně 240 sedačkami nabídne vlak s 210 sedačkami, tak jeho vyřazení je formalita…
4 sklopné sedačky údajně.. To si nedělali průzkum trhu?
kdyby ho nevyradili, shodil by to jinej ucastnik nebo UOHS
Oni si ho rozmlouvají hlavně navzájem..
Dobrý den, podnět redakci na článek: bylo by prosím možné popsat, jak fungují obecní/městské/krajské „půjčovny vlaků“ v zahraničí? Např. v Německu. Jde mi zejména o pohled cestujícího (protože ne vždycky platí, že co je „všech“, k tomu se „všichni“ chováme šetrně). Tj. zejména mě zajímá jestli forma vlastnictví vlaků (municipální vs. privátní vs. celostátní) projevuje na množství vandalských a jiných vad… když si uvědomím jízdu vlakem kde podstatnou část tvořili Baníkovci, tak někteří z nich se chovali tak (jako bezmozkové), že věřím, by si „bouchli do vlaku“ kdyby věděli, že „vlak je jejich“, bo je obecní/městský/municipální…. Prostě: je nějaký rozdíl… Číst vice »
Cestující toto vůbec neřeší, ani ho nenapadne uvažovat o vlastnictví vlaků. Ať je to vandal, nebo ne. Představa vožralého fanouška řešícího, čí je ten vlak, předtím než prokopne dveře, je úsměvná.
Hm… teď jsem kouknul na seriál zasazený do léta 1989 v ČSSR… myslím, že forma vlastnictví byla dost podstatná, protože zloději si dlouhodobě dovolovali krást ze „státního“, což dneska z „privátního“ si nedovolí, protože vlastník je dřív či později klepne přes prsty. Tj. pro dlouhodobý nájem krajských vlaků dopravci, by kraj měl „motivovat“ dopravce, aby dopravce nenechal poničit interiér vlaků… Osobně pochybuji, že úředníci na krajském hejtmanství si umí představit periperie od některých cestujících… Proto bych očekával, že Jihomoravský kraj bude nyní intenzivně jednat s jednotlivými dopravci, nikoliv o podmínkách samotné nájemní smlouvy, ale o tom, aby před finální objednávkou… Číst vice »
Pochybuji, že kdokoliv dělá rozdíl i teď. Nikoho nezajímá jestli je vozidlo dopravce, leasingovky, nebo v pronájmu. A už vůbec ne, kdo vlastní daného dopravce. Pokud mám zájem ničit, tak ničím.
Vlastnictví by minimálně mělo zajímat lidi ve vlaku pracující pro obsluhu/kontrolu cestujících. Osobně pochybuji, že např. u Leo expresu by tamním stewardům/stewardkám bylo jedno, pokud by cestující-vandal vyryl do skla ve vagonu vyryl diamantem svůj graffiti. Protože hádám, že zaměstnavatel by lajdáckým/nevšímavým zaměstnancům mohl šáhnout na pohyblivou část mzdy (odměny/prémie/…) např. proto že peníze původně určené na odměny by dopravce musel použít opravu vlaku
Jménem čeho se ČD do toho vůbec se*ou? To jako jenom tak rozdávají kolem sebe rady pro něčí hezké oči?
Jistě, když bude kupní smlouva Škoda+JmK, v ČD nebudou mít papaláši příležitost z této finančně velmi zajímavé zakázky nic „odklonit“. To je k blití.
V majlontu stavi cd novou halu pro patery, asi maji k tomu dost dobry duvod.
Radim už se těší, že by mu to mohlo spadnout do klína. Teď bude kraji pochlebovat. Aneb jak snadno může dopravce bez práce získat – mít půjčená nová vozidla. Jen tedy tam nepůjde tolik lhát jako v případě státních slev.
Prosím o info za dva roky, když náhodou tu soutěž vyhrají ČD. Taky budete říkat, že to dostanou bez práce?
Jinak vůbec nechápu oč Vám jde. Vozidla dopravce nezíská, bude je pouze provozovat. Budou stále majetkem kraje, ne dopravce. Dokonce může být model, že vozidla budou provozovat dva různí dopravci.
Pokud platí EU, tak by byl hřích dotaci nevyužít – na rozdíl od Ptačího hnízda, Polívkovy farmy, rozhleden v údolí …
Čapího hnízda – už to nejde opravit
tak i čáp je pták ne 🙂
Tak pana Ratha jsme odsoudili. Na pana Babiše jsme nic nenašli, tak jsem zvědavý u koho se tentokrát najdou milióny v krabici od vína.
Tak Babiš jednoznačně dotační podvod minimálně u Čapího hnízda jednoznačný – jen nebyla vůle ho odsoudit
Nezávislý soud si myslí něco jiného, takže nemelte nesmysly
Až na to, že to k soudu vůbec nedošlo, že…
Neboli … byla to zkrátka úplná kravina. Ovšem nebýt to Babiš, ale Čunek nebo Paroubek, tak by to na zlámání vazu stačilo – a o to tu šlo, zlikvidovat ho zase stejným způsobem: výsměchem, dehonestováním a nesmyslným obviněním.
Jasně, malá _nezávislá_ firma s obratem 2 mil. Kč dostane jen tak půjčku 400 mil Kč od HSBC a jen tak čistě náhodou za tu půjčku ručí Agrofert. NEZÁVISLÁ firma.
A ještě k tomu se pak ukáže, že bankéři ve svých vlastních interních dokumentech údajně, dle svých výpovědí na policii, lhali, když do nich napsali, že Čapí Hnízdo vlastní Babiš. To je ale náhoda.
Dotace jako taková je podvod, tzn. koho chcete za co soudit
Model, kdy obec, kraj či region nakupuje vozidla včetně dlouhodobého servisu se mi líbí. Obdobný model funguje již léta třeba v Bavorsku. Kraj pak soutěží „jen“ provozovatele. Výhodou je, že kraj, jakožto majitel, nemůže být až tak moc vydírán dopravcem, aby přidal prachy nebo slevil z podmínek, protože změnit provozovatele až tak velký problém není. Další velkou výhodou je, pokud se časem ukáže potřeba změnit např. konfiguraci vozidel, může kraj mnohem pružnější a napřímo jednat s výrobcem o požadovaných úpravách vozidel. Pokud se tento plánovaný nákup zhatí, a Jihomoravský kraj přijde o tuto jedinečnou dotaci, bude to pořádný podraz. Budu… Číst vice »
A jak se vyřeší personál? Jak to řeší v Bavorsku?
Personál je zaměstnán u dopravce, který objednavateli poskytuje službu – provoz jednotek. Může zajišťovat i údržbu, JMK ale poptává jednotky s full-servisem, takže údržbu zajišťuje dodavatel vlaků. Toto už léta funguje i v Praze, údržbu souprav metra trasy C zajišťuje Siemens.
Jde mi hlavne o strojvedouci. Jsou zamestnani treba u CD kde jezdi na nejake trati. Ted to veme treba LE a odkud veme strojvedouci? Jakoze CD je propusti, vyplati obroskou sumu na odstupnem a s laskavosti je veme LE? To tak budou pendlovat x krat mezi ruznymi dopravci. Nebo se budou stehovat pres republiku zrovna tam kde zrovna jejich dopravce jezdi? Budou porad delat nove zkousky ZOZ na vozodla, ktere ma jiny dopravce. Prosim vysvetlete mi to nekdo tak aby to davalo smysl a melo hlavu a patu.
Nevím, co je na tom nepochopitelného.
Možná v roce 1988 bych to nechápal.
Tak se rozepište a pro mně blbce to vysvětlete viz předchozí koment.
Změna zaměstnavatele pro strojvůdce znamená novou velmi důkladnou vstupní lékařskou prohlídku dle zákona 100/1995
Což ve vyšším věku už může být problém ( ty periodické nejsou tak přísné). A tudíž fíra si dvakrát rozmyslí měnit zaměstnavatele když mu je přes 45 , kdy už se fyziologicky přirozeně zhoršuje sluch a zrak …
Ale to není problém dopravce. Nyní je nedostatek strojvedoucích, ale za dva, tři roky se již trh srovná, vyškolí se noví lidé a starší již nemusí mít strach z prohlídky.
Stejně to bylo se soudci, ajťáky, atd…
😀😀👌👌tisíce nových zájemců o profesy strojvůdce jsou za branami 😀😀 za ty tři roky spíš nebude mít kdo v dopravě pracovat. Strojvůdců a řidičů bude spíš větší nedostatek pokud se nezmění podmínky. Což moc nejde. Maximálně platové.
To jsou ty snílci…. všechno je…. lusknutím prstu a když už něco poserou tak rychle ruce od toho pryč.
tím bych se snad ani raději nechlubil….
100/1995 Sb. není žádný zákon, ale vyhláška – řád určených technických zařízení. Tam se asi o vstupních lékařských prohlídkách moc psát nebude. Ostatně vyhláška č. 101/1995 Sb. (Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy) taky není zákonem.
Ano, buď se budou stěhovat nebo k LE přejdou sami (samozřejmě bez odstupného). Pokud tedy nebudou mít s ČD podepsán výkon práce v tom jednom konkrétním místě o čemž pochybuju. Koloběh života.
Malo pravdy na tom je ale realne tak jednoduchy zivot neni.
Viz výše.
Změna zaměstnavatele znamená novou lékařskou prohlídku a zřejmě i psychotesty.
U ČD máte v podstatě garancí práce do důchodu, i když to někdy znamená na druhém konci republiky ( u strojvůdců, kterých je málo to ale myslím nehrozí) To vám soukromník nabídnout nemůže.
Takze se vám může stát, že za deset let vás soukromník se třema mašinama propustí pro nadbytečnost a zpět k CD se přes novou lékařskou prohlídku nedostanete protože o jste o deset let starší
To jsou právě ty důvody co si pár chytráku neuvědomuje. Dat jim funkci tak domrdaji co jen můžou.
Závažnější mi přijde fakt, že někomu připadá OK stav, kdy nový zaměstnanec musí dobře vidět, ale u starého je fuk, že má tři dioptrie, hlavně že to jako nevíme.
Musí vidět dobře, ale logicky se s vyšším věkem zhoršuje i zrak, ale i tak je horní hranice omezena. A ani při nástupu už nemusí být absolutní nula, znám fíry, které přijali s podmínkou, že si nechají udělat brýle.
Ale toto je problém, pokud si to neuvědomujete. Nejde o to, aby člověk měl zajištěnou práci až do důchodu. Jde o bezpečnost provozu.
Navíc Vás nikdo z ČD nevyhání. Pokud budete chtít přejít k jiné společnosti, je to pouze na Vás
No a to je to co si málokdo z těch co teď utíkají k soukromým dopravcům uvědomuje. Jsou očarování vidinou lepších podmínek a peněz ale na jak dlouho?
Jsem byl na pohovoru u RJ na Brno-Bohumín a teda podmínky bída, horší než co mi nabídlo cargo. Hlavně že carga jim k RJ přestoupili čtyři mladí strojvedoucí. Pak jsem se vyptával proč no a přišel jsem na to, že byli rozčarování z nového dopravce a jak to všem nandají. Finančně si moc nepolepšili a přišli o benefity které RJ nemá. Jeich věc.
Oni vidí to, že jim nabídne hezké svezení. Protože on zálohy a manipuláky na 742 nemá. Budou jezdit 160/h na vectronu. To je láká. A nemusí čekat na to několik let jako leťák. Ale kdo chce kam….. Však až pojede 160 v mlze dešti atd bez zkušeností on bude mít nahnáno.
Oni to budou muset zvládnout. Jen on to nebude takový klídeček. Kor u RJ je hromada cestujících potížistu co se na všechno stěžují. Pecka byla jak mi ty dva blbečci vykládali jaká to, že je těžká práce svěsit a rozvěsit lokomotivu. Jsem se dobře nepochcal smíchem.
Nic lepšího tam nemáš ?
Prngr a AAA už odpověděli (a nevím, za co dostali minusy), ale odpovím aké, když je to reakce na můj příspěvek. Když se někde změní dopravce, musí si zajistit personál. ČD (zatím) nikoho s odstupným nepropouští, protože fírů mají málo. Nový dopravce má tři zdroje, kde vzít personál: 1. personál přejde od stávajícího dopravce, který už pro ně nebude mít práci v místě bydliště (nabídne práci jinde – dále od bydliště – personál dá u ČD výpověď a přejde k novému). 2. personál si nový dopravce sežene na „volném trhu“ a vyškolí. 3. vyškolený personál přijde od jiných dopravců, z… Číst vice »
Ano, ale nikdo nenutí zaměstnance ČD přecházet a obávat se zdravotní prohlídky
Však to nikde nepíšu, že zaměstnance ČD někdo nutí odcházet od ČD. Zatím to skutečně není potřeba.
Skladník ze šroubárny taky třeba rok pracuje pro jednu firmu a další pro druhou. Doba umístěnek a žití ve firmě „až do důchodu“ už dávno pominula
Takže „vydírat“ kraj požadavkem na vyšší finanční plnění samozřejmě může. Ze dne na den náhradu neseženete
„Takže „vydírat“ kraj požadavkem na vyšší finanční plnění samozřejmě může.“
Finanční plnění je stanovené smluvně (včetně doložek, za jakých podmínek může být navýšeno – např. inflace atd.). V rámci těchto podmínek k úpravě úhrady dojít může, mimo rámec těchto podmínek nikoliv.
Nesouhlasím s tvrzením,že Bavorsko kupuje vozidla.Máte nějaký konkrétní příklad? Vozidla kupuje např. Dolni Sasko.
Já jsem myslel, že se tomu Nebeskému z ČD nelíbí, že JMK nemá na ty vlaky servis. Ale servis je v rámci ceny. ČD to teda nemusí zajímat. Podělá se jim půjčenej Panter? Vyreklamují ho kraji a ten to zařídí.
Ale nikdo už neřekl, že s tim Paterem budou jezdit ČD. Proto p. Jančura a ostatní dopravci mají tak velkou radost.
stejně tak nikdo neřekl, že s ním nebudou jezdit ČD, takže pan Nebeský může mít radost
ČD = dopravce, jejichž zaměstnanci vyhrožují (nikoliv svému zaměstnavateli, ale: ) onomu krajskému úřadu, že tento krajský úřad nesmí po zaměstnavateli chtít finanční kompenzace za uznávání určitého druhu „neIDSkových jízdenek“.
Ne, že nemůže chtít, samozřejmě může, jen se nelíbí nesmyslná částka o kterou si kraj řekl.
Ano, ta částka je skutečně nesmyslná… nesmyslně nízká.
Nesmyslně vysoká.
„samozřejmě může, jen se nelíbí nesmyslná částka o kterou si kraj řekl.“ – Ta částka se OSŽ „nelíbí“ takovým způsobem, že (dle vyjádření na jejich stránkách) právě vůči krajskému úřadu bude směřována stávka, pokud tento kraj nesleví ze svých požadavků. – Tímto krokem tedy potvrzujete moje slova, tzn. že představitelé zaměstnanců dopravce (+ zaměstnanců správě infrastruktury, což je v oné věci ještě absurdnější) rozhodují o tom, jaké požadavky v rámci dojednané smlouvy smí a jaké nesmí mít objednatel (krajský úřad) vůči dopravci. A nyní onomu krajskému úřadu nabízí ten samý dopravce (s těmi samými zaměstnanci, kteří předpokládají stávkovat PROTI OBJEDNATELI,… Číst vice »
** Dovětek: To vše v situaci, kdy krajský úřad jasně deklaroval, že mu je jedno, kdo oněch 1500 „Kč/ks“ zaplatí, tzn. zda samy ČD, či zda dojde k přefakturaci směrem k SŽDC (za jízdenky jejich zaměstnanců), tzn. že samotným zaměstnancům za oněch +1500 Kč nemusí být ze mzdy stržena ani koruna.
SŽDC režijky nemají platit vůbec, týká se to jen režijek ČD, pokud nedošlo ke změně.
Jedná se o všechny režijky, tedy cca 100.000 ks .
No jo, když to koupí kraj, zájmu když to dá ČD, tak ty ty soupravy nebudou mít v účetnictví na krytí různých dobrodružství, navíc případná změna dopravce v případě problémů bude hodně snadná
Nebýt té dotace, tak se není o čem bavit – je to nesmysl. Jsem zvědavý, kam až rozpitvávání české železnici dospěje, efektivitě tohle rozhodně neprospěje. Majitelem vlaku je jedna osoba, dopravcem jiná, servisovatelem třetí, majitelem servisního zázemí čtvrtá. Očekávám, že se dále bude soutěžit zvlášť agentura na zajištění strojvedoucích, jiná agentura na průvodčí, pokladní atd.
Marže za marží, ať mi nikdo netvrdí, že tohle by se bez té proklaté dotace vyplatilo..
Ač nemám rád slovo diskriminace, tak tady nevyváženost alokace této dotace na úkor zbytku republiky je velmi zřejmá.
Zajímavé, v mnoha oborech to hezky funguje.
Nedělní oběd: Nemovitost vlastní banka (já platím hypotéku), zařízení kuchyně jsem platil já, jeho servis v době garance mi nedělá prodejce, ale jeho smluvní servisák, suroviny jsou obchodu, energie od tří dodavatelů (voda, plyn, elektřina), nástroje dodávají Švédové (které si vyrábějí po celém světě) a v konečném důsledku v tom malí strávníci frfňají. ANO, platí to všude!!! 😀
Ale jistě oceníte a ušetříte na řemeslníkovi, který umí zedničinu, sádrokarton, položit podlahu a sežene si materiál sám a s množstevní slevou, než kdybyste musel na každou činnost osobně shánět dodavatele..
No a teď si představte, že byste narazil na řemeslníka, který by vám řekl – ano, opravím a vybavím vám dům, ale jenom za podmínky, že bude můj – přece vám nebudu pracovat na vašem bytě. A to jsou ČD.
Jestli to je, nebo není nesmysl, to se pozná časem. Fakt je ten, že tento obchodní model (vozidla nakoupí veřejná správa včetně servisu a najde někoho, kdo s tím třeba 10 let jezdí) nevymysleli v JMK a používá se pro regionální dopravu i jinde. Podobně je postaven např. Rhein-Ruhr-Express, kde dopravce také ta vozidla nevlastní a z dotací hrazena nejsou. Jestli ty vlaky budou provozovat ČD, RegioJet, Leo Express, Arriva nebo někdo jiný, to je jiná věc. Nicméně velmi vysoko hodnotím to, že tendr na vlaky nezpochybňuje žádný z jeho účastníků (kdy naposledy jsme v ČR podobný tendr z veřejných… Číst vice »
Pokud ta nekulatá náhodná čísla požadovaných počtů sedaček čirou shodou okolností sedí zrovna na ty dva druhy souprav, které aktuálně nabízí Škodovka, tak bych si ten tendr zpochybnit dovolil…
Romanero:
Buďte vklidu. Po tady této investici do nových vlaků žádné průvodčí potřeba nebude. KORDIS se tím netají a když bude mít kraj vlastní vlaky, o to jednodušší bude tuto pozici odstřelit. Usměrněný nástup do dveří se zeleným pruhem je předvěst. První se lidi bez jízdenky během těch 3-4 let za asistence průvodčích naučí chodit do dveří se zeleným pruhem. Pak až bude povědomí o „zelených dveřích“ dostatečné, průvodčí se zruší na linkách, kde bude ucelená souprava/jednotky a jednou za čas do vlaku naběhne parta revizorů a zkasírují bez milosti celý vlak… Hlavně že ušetříme pár šestáků 🙂
Tak pokud se najednou ČD tak leskavě angažují v nákupu nových vozidel a mají na účtech miliardy volných korun nazbyt, mohou za ně pro JMK nakoupit nová vozidla pro jiné linky, aby ani v jiných oblastech kraje nemuseli lidé jezdit v pojízdných šrotech tentokrát řad 810, 814, 854 nebo vlecích Bmx.
Je to jednoduché, když to kraj zaplatí, tak dostane nová vozidla.
Jenže u většiny krajů se ukázalo, že když jim dopravce nabídl 2 možnosti (stará nebo nová vozidla), tak ve většině případů kraj sáhl po starších, protože to je levnější.
Tak jestli umíte číst, tak si můžete v článku přečíst, že ČD se sami nabízejí, že si sami na nové vlaky seženou finance = mají několik volných miliard a po kraji nebudou chtít ani korunu a tomto případě mají nepřeberné možnosti, kde se s novými vozidly vyřádit a to nejen v JMK.
A proč tedy ČD nabízí dvě varianty? Konkurenční dopravci dávají pouze jednu. Jde pouze o to, že ČD ví, že s novou technikou nejsou konkurenceschopní.
Výrazně nižší náklady jo?
Ony ty vlaky budou zadarmo?
Jediný rozdíl je, že JMK nebude platit za nové vlaky dopravci, jenž by je pořídil, ale bude za ně platit úvěr.
A dostane na ně 5 miliard dotaci, někdy je dobré si přečíst článek, než hned komentovat. Takže z pohledu kraje to bude opravdu levnější.
To ano, ale ta dotace by mohla být využita smysluplněji v infrastruktuře, kde jsou peníze potřeba jako sůl. Navíc by to mělo skutečný přínos pro cestující a nikoliv pro kraj, proto také došlo k úpravě pravidel a opravě této chyby, takže příští dotační program už půjde jen do infrastruktury.
Aha, nová vozidla nejsou přínosem pro cestující, zajímavý názor. Budeme mít novou infrastrukturu, ale jezdit po ní ve starých šrotech.
§1 Vždycky se to tak dělalo
§7 Cestující by to zneužili
Trondo ty jsi ale vážně omezený mnohem víc než jsem předpokládal!!! Umíš číst !!!! ČD nabídlo vyřízení financování a nákup nových jednotek takže ty peníze EU by mohly jít do infrastruktury a kraj by mohl mít nové koleje i vlaky. Kdyby toto navrhl ten tvůj Bůh žlutý to by jsi rval jak je to skvělý. Jsi ubožák ale to jsem ti psal už mockrát. Lituju tebe i lidi z tvého okolí.
A všichni by na tom jen vydělali! Takové drážně-ekonomické perpetuum mobile.
Já jsem myslel, že si tady skončil, mezi těmi duševně nevyrovnanými jedinci…
Nediv se.Tronda pracuje ve sběrných surovinách a ve všem vidí šrot.Taky mu kus lokomotivy ČD spadl na hlavu,proto ta nenávist.
A co ti na ty vykřičníky radí tvůj psychiatr?
Mohl by mít nová vozidla, ale mnohonásobně dráž a o infrastrukturu se dopravce nestará a stát zastoupený SŽDC na to….
tak ČD by jim je přece nakoupili tak nějak z lásky k cestujícím….
Ach jo, viz citace z článku: „České dráhy jsou připraveny nakoupit pro Jihomoravský kraj potřebné jednotky a zajistit financování takové investice“.
Takže pro cestující by mohlo být obojí, jak vozidla, tak lepší infrastruktura…
ČD můžou tedy ty peníze využít v jiných krajích, takže můžou být vozidla nová v JMK i jinde 🙂
U infrastruktury je spíš než finance problémem (ne)připravenost staveb.
Neboj skončil jsem debatovat tady s lidmi typu Tronda vážně nemá cenu. A když tu čtu názory některých “ odborníků “ tak to je ještě horší. Jsi poslední na koho reaguji. A jen pro tvoji informací investice do infrastruktury nemusí být jen stavby nových tratí. Víš kolik by za to mohlo být kupříkladu nových zabezpečovacích zařízení na přejezdech. A možná tím i zachránit pár životu ?
I rekonstrukce potřebují stavební přípravu.
To je sice pravda, ale spousta jich je připravených, jen chybí právě ty peníze…
A že ti soukromníci budou mít spousty nových vozidel.
A mohl bych je vidět?
Nová vozidla samozřejmě nejsou problém, stačí si to dát do smlouvy a ,a to predevsim , ZAPLATIT. Ovšem pokud jsme svědky takových absurdit, že kraj výměnou dopravce ušetřil padesátník na kilometr (Liberecký kraj), aby 20 let staré regionovy nahradili 30 let staré německé motoraky….
„20 let staré regionovy“ 😀 Říkejme raději 50 let staré 810ky natřené na žluto.
A přetřené na modro 🙂
jinak teda 50 roků jim ještě není, jen ten motor je z 60 let starého autobusu.
Prosím , už mlč! Fakt se ti uleví .
Tak dopravce by na ně s velkou pravděpodobností dotací dostal také, zrovna Pantery se z dotací často kupují.
Ale teď už má tu dotaci přiklepnutou JMK.
Nikdo nebrání ČD, které mají zdroje a možnost financování, zažádat o dotaci a nakoupit. Ale to ČD nechtějí. Chtějí aby dostaly dotaci a jednotky zaplatil objednatel. Tady je ten zádrhel.
Prosím vás-jestli to shodíte ze stolu. Zapomeňte na kampaně typu méně aut a více vlaků. Protože Honeckerem vám po roce 2025 vážně nikdo chtít jet nebude. A pokud „páteř“ IDS JMK má tvořit vlaková doprava, tak by takové rozhodnutí bylo největší ostudou JMK za posledních dekádu!
U nás naštěstí tyto rekonstruovaná vozidla budou jezdit i po roce 2025, přeci jen je zbytečné plýtvat zdroji, když vozidlo na dráze má velmi dlouhou životnost a jde dobře rekonstruovat. Pro kraj je tak hlavní, že může udržet velmi příznivou cenu u IDS. K čemu mít jako u IDSOK, nebo JHMK nové vlaky, když krajské jízdné je pro spoustu lidí nedostupné? JHMK nemá ani 7denní jízdenku.
Naštěstí?😂😂
Kde je to u vás?
Jen abych věděl, kde jsou lidi ještě normální …
Bdmtee a dobře rekonstruovat? No toto. Ten žebřík jak do kurníku, to je zásadní problém a rekonstrukce ho neřeší.
No prostě JMK hodil ČD do zavedeného systému vidle. Ano, je velmi pravděpodobné, že se několik věcí na začátku nepodaří a bude to mít dětské nemoci (tak jako u všeho když někdo s něčím nově začíná), ale pak to bude fungovat. ČD pak nebude mít za konkurenci jen soukromníky, ale i samotné kraje. JMK totiž není poslední kdo něco podobného zkusí, koláč rozpočtu podobného projektu je totiž velký a voní jak František o vánocích.
Tak hlavně – za „aktivní obranu“ svých zákazníků (=krajů) si můžou samotné ČD. Viz jejich nenažranost, kdy za RegioSharky (placené z 1/3 z dotace pro Olomoucký a Zlínský kraj), chtěli za provozování těchto Regiosharků obrovskou „pálku“, která vůbec neodpovídala tomu, že ČD ušetřili spoustu peněz za kupní cenu vlaků…. Holt nenažranci… Podobně ve Zlínském kraji, kde na části tratí ČD nabízela do roku 2030 takové vagony jako 854 nebo 460 (plus Regionovy), a vůbec nechápu, že jaktože provoz takových vraků neumožnil ČD, aby byla levnější než konkurence (vítězná Arriva podle mě nabídla nižší cenu a o něco lepší vagony než… Číst vice »
Tady se zase někdo snaží dělat něco, co mu absolutně nepřísluší.
Doufám, že to neprojde a dotace „propadne“ na infrastrukturu SŽDC.
Pokud tedy již Kraj soutěží vlaky (což považuji za nestandardní, ale budiž) musí to být opravdu soutěž, ne opět výběrko našité na Škodu. Aby se pak radní nedivili co je to bude stát navíc. (Nekritizuji výrobky Škody, ať klidně vyhraje, ale férově). Jiná věc je kdo bude systém provozovat. Tady chápu i – když nesouhlasím – postoj ČD. Oni mají zázemí i stroje a protože je zákazník moc nezajímá (jako jakýkoliv státní podnik) chtějí aby se pokud možno nic neměnilo , nejlépe „242 + DDR“ dalších 30 let – pro ně značka ideál, náklady minimální a zisk jistý. Ale zřejmě… Číst vice »
České dráhy jezdí na jižní Moravě 50 let starými muzeálními kousky (pravda, některé dostaly před cca 5 lety nový nátěr), ale budou kraji rozmlouvat nákup nových vozidel, na které kraj dostane drtivou většinu peněz z EU. Mimo jiné s poukázáním na to, že dodavatel nebude mít soupravy kde servisovat, protože jediný kdo má kapacity jsou ČD. To je ale po dobu následujících 30 let problém dodavatele, ne kraje. A jsou to takové ty překážky, které vymyslí každý přítel starých pořádku. Např.v roce 1992 jsem slyšel v rádiu od nějakého odborníka, že od ledna 1993 nebude na Slovensku uhlí a v… Číst vice »
Dopravce rád koupí nové vlaky, když mu je kraj zaplatí. Oni by kraje chtěli aby dráhy jezdili nejlépe zadarmo, ale přitom moderními novými vlaky. Takhle to ale nefunguje
Ale prč má kraj platit dopravci za nové vlaky?
1. pokud je v současné době zaplatí dá za ně ČD skoro 7 mld korun, pokud si je pořídí sám, tak max 2 mld
2. ČD dle všech proklamovaných informací disponují zdroji na nákup nových jednotek, nemusí jim je tedy kraj platit. jiným dopravcům je taky neplatí
Platit ne ve smyslu přímo poskytnutých peněz, ale prostřednictvím úhrady prokazatelné ztráty (nebo nákupu služby), postupně po dobu trvání smlouvy.
Platit ve smyslu navýšené sazby za kilometr samozřejmě.
V té ceně za kilometr totiž musí být i částka na odpisy a obnovu vozidel (tedy měla by být) , pokud chceme nová vozidla.
Ano a s touto částkou má jít každý dopravce do soutěže. To ČD nechtějí a jdou do soutěží s částkou za stará vozidla, aby měly alespoň nějakou šanci.
Navíc pokud vozidla nemusí spravovat dopravce je to pro něj mnohem jednodušší a levnější, tak v čem je problém? Zodpovědnost za servis, za náhradní jednotky a ostatní z něj spadnou a je v klidu.
JMK se vzhlédlo v řešení, které mají mnohem bohatší a větší regiony.
To je obecně problém „čecháčtví“.
Třeba Jižní Tyrolsko je sice bohatší region, ale podstatně menší co se týče počtu obyvatel i kilometrů kolejí.
Zrovna jižní Tyrolsko, konkrétně Innsbruck, Brenner, jsou velmi turisticky atraktivní oblasti a značná fluktuace turistů.
Jižní Morava nesahá, jak ekonomicky, tak atraktivitou tomuto regionu ani po kotníky.
Stejně tak se nemůže rovnat rakousko – německému pohraničí.
Složení cestujících je diametrálně jiné. Zde jezdí prioritně „Tonda s Frantou“ na šichtu.
Innsbruck je severní Tyrolsko. Nicméně netuším, jak to „bohatství“ má souviset s vhodnosti či nevhodnosti toho modelu pro nějakou oblast.
Innsbruck jaksi nemá s Jižním Tyrolském nic společného. Leží v jiném státě. Bylo by dobré si zopakovat zeměpis a dějepis. A v Jižním Tyrolsku vlakem nejezdí ve většině turisti, ale Antonio a Franz do práce.
Je to stejná oblast, která byla pouze po 1. světové válce přičleněna k Italii. Ano, Innsbruck je 30km severněji.
Jezdím tam každý týden a tedy všichni cestující jsou jorští vůdci a podobně.
Děkuji za osvětu. 😆
Když tam jezdíš každý týden tak nechápu že tu plácáš takové nesmysly. Spolková země Tyrolsko (tedy severní a východní Tyrolsko) je naprosto odlišná od Jižního Tyrolska. Hospodářstvím, životní úrovní i mentalitou obyvatelstva. Těch 100 let odlišné historie je znát. A stejně tak jsou Innsbruck a Bolzano/Bozen zcela jiná velkoměsta, která mají stejnou architekturu v historickém centru
Jak jsem psal, mám tedy halucinace. 🙂
Pane, vy píšete o Innsbrucku, kam možná jezdíte každý týden. Bolzano je opravdu jinde a pokud vídate na trase například do stubaital horské vůdce, pak z toblachu je to zase krapet jine. Ale furt nechápu ty souvislosti s JmK
Chápu, že RegioJetu (a jistě i další soukromým dopravcům) se toto bude líbit. Nebudou muset nic řešit, hezky přijdou k hotovému.
A ČD naopak ne, když má tolik vozů a jednotek a část nakoupených právě i za Evropské dotace, tedy vázané na kraj po x let.
Však už to má domluveno – průvodčí (revitory) zaplatí kraj, soupravy zaplatí kraj to budou náklady pár drobných.
Ten chlap ví kam sponzorovat
Stávající smluvně vázané jednotky ČD s tim nesouvisí. ČD „jen“, pochopitelne, vadí že zřejmě přijdou o kšeft, který by „tak nějak tradičně “ byl jejich. Kdyby záměr kraje vyšel a jednotky kraj koupil, ČD se stejně budou snažit dohodnout s výrobcem na spolupráci v oblasti servisu – prostory, lidi- protože v Malomericich by výrazně pokleslo množství práce a bude to pro obě strany výhodné. No a provoz se ČD taky samozřejmě budou snažit vysoutezit.
Počítáš do toho i koženky a ty 50 let staré elektrické soupravy,.co jezdí na Jižní Moravě?
Dráhy vědí, že by ten svůj šrot musely odvést pryč, což se jim zřejmě nechce. A přijít o naději, že ty vlaky jednou si nebudou moc odvést kam budou chtít, ta představa je děsí. Přeci jen přijít o 37 velkokapacitních vozů není pro ně košér.
No nemusely by jezdit staré vozy, ale to by kraj musel zaplatit trošku více, což se moc nechce.
V tom dopise je několik věcí, které v článku uvedeny nejsou. (snížení dříve prezentované ceny vlkm pokud vlaky budou kupovat ČD, důvod nevyhodnosti smlouvy od r. 2020 + vyhruzka).
Soudím, že k jednání asi nedošlo, za mě je výsledek jasny, projde to. Jen se sam sebe ptám, proč Babišovi vadí, že to vyhrála Škoda?
Protože Péťa, kterej jí ovládá je bohatší jak Andy
A není to spíše tím, že tak přijdou o peníze do projektů z SFDI? Ono už teď se ukazuje, že se sice maká, ale nevydělává…
Mezi Jihomoravským krajem a ČD asi nepanují idylické vztahy když se tady na veřejnost dostávají dopisy určené pro interní jednání mezi zástupci jednotlivých institucí a novinářu fungují jako jakási spojka😁
„když se tady na veřejnost dostávají dopisy určené pro interní jednání mezi zástupci jednotlivých institucí“
Pokud jde o jednání z vůle oné instituce veřejné správy, pak bych s vámi souhlasil.
Pokud jde o svévolný návrh jedné z obchodních společností směrem k tomu, aby instituce veřejné správy de facto nechala propadnout několikamiliardovou dotaci, pak je zveřejnění z mého pohledu plně žádoucí.
Holt nepřitečou panu Nebeskému kapříci na účet. -) Nyní trochu vážněji. Kraj nákupem jednoznačně zvedne kvalitu přepravy v regionu, cena je přiměřená a problém servisu dle zadání je věc Škody a mimochodem v rámci zlínského kraje má nějaké depo pronajaté Arriva a předpokládám, že Regiojet bude pro linku Brno – Bohumín mít nějaké zázemí. Dotace ukázali, že místo objednávky přes dopravce (množstevní slevy) si lze objednat vlaky samostatně. Bohužel to je důsledek systému, v kterém ČD také fungovali a fungují. To, že s krajem podepsali údajně nevýhodnou smlouvu, je otázka, proč tedy o zakázku usilovali za každou cenu. Za hlavní… Číst vice »
Předne bych řekl že zázemí pro pár souprav RegioJetu které budou jezdit mezi Brnem a Ostravou nelze srovnávat s x násobně větším množstvím vlaků regionální dopravy Jihomoravského kraje. Toho prostoru k údržbě a servisování je zapotřebí podstatně více a majitel toto musí nejdříve vyřešit. Dále je potřeba sdělit že provoz na trase Praha- Ostrava je díky cenám téměř dumpingovým ztrátový u všech dopravců. Nejvíce LE.
Otmar: 1) vyvracel jsem argument, že zázemí mají pronajaté či vlastní i jiní dopravci než jen ČD. 2) hospodaření LE jako soukromé firmy je mi vcelku jedno, ale ztáta z osobní dopravy firmy ve vlastnictví daňových poplatníků, mi jako plátci daní jedno být nemůže. A pokud jsem u trasy Praha – Ostrava, spočtětě si někdy kolik ČD vypraví spojů a kolik sveze cestujících a to samé u ostatních dopravců. Zjistíte, že ČD mají nejhorší poměr mezi počtem cestujících a počtem spojů. A tato ztráta se přenáší jednak do hospodářských výsledků společnosti a hlavně do omezení obnovy vozového parku na osttaních… Číst vice »
Velmi nízké ceny jízdného Praha- Ostrava jsou dány konkurenčním bojem. Bez zavedení slev čili masivních dotací by pravděpodobně jeden dopravce byl na pokraji bankrotu. Dotace proudí všem dopravcům stejně a nemělo by nám být jedno jak. Takže by vás měli zajímat všichni dopravci. Ne jen jeden, protože právě tyto dotace dostávají všichni. Jeden z nich je dokonce ve ždímání státu obzvláště aktivní díky dynamickým cenám.
Servisní zázemí může být JMK jedno, řeší dodavatel jednotek (pokud vyhraje Škoda, tak ta), ne JMK. A po 30ti letech provozu, budou jednotky zaplaceny, účetně odepsány a kraj je může výhodně prodat, nebo si do té doby postavit vlastní depo.