Jihomoravský kraj začal hledat dopravce pro jednotky Moravia. Zatím neví, zda i s průvodčími
Vítěz soutěže dodá v podstatě jen personál, jednotky i jejich údržbu má zajištěnou.
Na české železnici dnes začala velká a v mnoha ohledech unikátní soutěž. Jihomoravský kraj v ní vybírá dopravce, který zajistí provoz elektrických jednotek Moravia, které pořídil do svého vlastnictví. Odhadovaná cena je 5,435 miliardy korun. Vítěz soutěže by měl provoz převzít v prosinci 2024. Dosud jednotky provozují České dráhy.
Nabídkové řízení bylo zveřejněno na profilu zadavatele. Kraj u zakázky uvádí odhadovanou cenu 2,174 miliardy korun, jde ale o hodnotu jen za čtyři roky provozu.
V Česku jde o unikátní soutěž ve více ohledech: dopravce nemusí řešit pořízení kolejových vozidel, ta už dříve nakoupil kraj a má je ve svém vlastnictví. Nemusí řešit ani údržbu, tu zajistí i nadále jejich výrobce, společnost Škoda Transportation. Nabídku má přitom podat i ve verzi, kdy zajistí v podstatě jen strojvedoucí a dispečery a nebude řešit vlakvedoucí a průvodčí.
Kraj už delší dobu zvažuje, že by zcela opustil model vlakvedoucích a průvodčích v každém vlaku a cestující by kontrolovali jen namátkově revizoři. Debata na toto téma běží v kraji už přes dva roky, rozhodnutí ale stále nepadlo.
Vlaky bez průvodčích? Jihomoravský kraj se stále nerozhodl, záležet bude i na dopravci
„Základní cenová nabídka bude předložena bez vlakového doprovodu, nicméně kraj může vlakový doprovod následně požadovat, přičemž v takovém případě se cena za ujeté výkony s vlakovým doprovodem zvyšuje,“ uvedla mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková. Definitivní rozhodnutí o využití vlakového doprovodu zatím nepadlo.
Kraj má ve vlastnictví 37 jednotek, z toho šest dvouvozových o kapacitě 146 míst k sezení a 31 čtyřvozových s kapacitou 333 míst. Celkové náklady dosáhly 6,651 miliardy korun (bez DPH). Kraj na ně bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, dotace tedy pokryje přibližně 85 % ceny. Jde o jednotky od Škody Transportation, jejich konstrukce vychází z RegioPanterů.
Největší krajský nákup vlaků zakončen. Na jihu Moravy končí éra honeckerů a plecháčů
Plánované nasazení jednotek Moravia (návrhy jízdních řádů jsou součástí zadávací dokumentace)
(Vyškov na Moravě –) Křenovice horní nádraží – Sokolnice-Telnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou– Letovice (– Březová nad Svitavou), v případě zprovoznění Boskovické spojky budou vybrané vlaky ukončeny v Boskovicích (linka S2 IDS JMK);
Žďár nad Sázavou – Křižanov – Tišnov – Brno – Židlochovice / Hustopeče u Brna / Břeclav (linky S3, S51, R13 IDS JMK), v pozdějších letech plnění může být linka S3 zkrácena do Křižanova;
— Břeclav – Hodonín (linky S9, R13 IDS JMK);
— doplňkové výkony na dalších elektrizovaných tratích v Jihomoravském kraji, případně s přesahy mimo Jihomoravský kraj.
Administrátorem zakázky je Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři. Termín pro podání nabídek je stanoven na 30. října. Kraj věří, že se podaří dopravce vybrat včas. „Smlouva musí být uzavřena v termínu předcházejícímu zahájení provozu, který má započít 15. 12. 2024. Pokud by se z nějakých důvodů smlouvu nepodařilo uzavřít, nezbylo by pro zajištění kontinuity dopravní obslužnosti zřejmě nic jiného, než postupovat dle článku 5 odst. 5 nařízení EU 1370/2007 a přijmout na dobu maximálně dvou let tzv. mimořádné opatření, například přímé uzavření smlouvy,“ dodala Knotková. Jediným kritériem v hodnocení bude nabídková cena.