Jihomoravský kraj začal hledat dopravce pro jednotky Moravia. Zatím neví, zda i s průvodčími

Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK

Vítěz soutěže dodá v podstatě jen personál, jednotky i jejich údržbu má zajištěnou.

268 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kedul

To snad nemyslí vážně…průvodčí tam není jenom od toho, aby „štípal“ lístky, ale aby dohlížel na bezpečnost cestujících, podával informace…nedávný zážitek z Pantera..cestující dostal glykémický šok..ostatní si mysleli, že je opilý, tak ho tam nechali..až zasáhl průvodčí..

xyz

Ke konkrétnímu místu ve velké soupravě může i tak průvodčí dojít např. až za 10 – 15 minut.

A nevěřím, že by si 100 % průvodčích správně odhadlo, že nejde o opilost, ale o hypoglykemický šok. Stejně tak jako 100 % cestujících by hypoglykemický šok nepovažovalo za opilost.

Vincenc

Ráj pro fetky Adamov/Blansko.

král j

Není to zbytečné? Vždyť zde jezdí státní dráhy. Jednotky jim prodat?

PvvS

Zas nebyly prášky ? Podle těch výkřiků do tmy ?

Jiří Kocurek

A kdyby to provozovaly ČD tak by taková situace nenastala?

Mengo

Strojvedouci nejsou a ani se moc nedivim. Pri vyberku polovinu veci tykajici se prace zamerne neuvadeji a novy adept se na ne nezepta protoze ho nenapadnou. A popravde receno CD krome platu vlastne nic jineho nenabizi. Bohuzel dost casto se obsluhuji technicky jiz prekonana vozidla. I kdyz se toto aspon nekde zvolne lepsi.

Jiří Kocurek

OK, tak 163 jsou moderní stroje. A když se to prožene průměrem, tak nejnovější lokomotivní park má … posunovačky se musí započítat mezi traťové a furt to nevyjde ve prospěch ČD. Ani když se řada 654 nazve starým německým šrotem.

Martin H.

Jen pro dokreslení reality zejména pro ty co nenávidí ČD. Jestli má někdo pocit, že se kdekoliv v této zemi najde železniční dopravce, který mávnutím kouzelného proutku najde cca 300 kvalifikovaných zaměstnanců, tak nenajde. Ať bude chtít nebo ne, bude muset od ČD přetáhnout co nejvíc lidí, aby měl ty vlaky kdo vozit. Jak to udělá, když zvítězí cenou a situace na trhu práce je v profesi strojvedoucí taková, že je jich stálý nedostatek, je mě záhadou . Bude-li chtít ušetřit na mzdě, přetáhne maximálně pár jedinců, protože v tomto oboru není žádný problém sehnat práci jinde, alespoň zatím. Takže… Číst vice »

Kkarel

Taky mě napadlo, že nejjednodušší by bylo kdyby si JMK zaměstnal ty strojvedoucí a dispečery sám.

Martin H.

To by si je nejdřív musel sehnat. A to není jen tak…

Herold

Ne, nebylo.

karolina

A nebylo by to proti liberalizaci? Kdyby si všechny zaměstnance sám i tak by musel vypsat výběrové řízení. A nebylo by jisté, že vyhraje.
Nebo přemýšlím špatně?

Vesper

Jsem zvědav jak to budou dělat v Polsku, kde si přesně takové místní dopravce v několika vojvodstvích vytvořili. Podle mně se udělá výběrko, ale tak že nikdo kromě aktuálního dopravce nebude schopen zadání splnit.

Martin Verner

Na zakázku zadávanou veřejným zadavatelem subjektu, který sám veřejný zadavatel vlastní/kontroluje, je v zákoně výjimka.
Vcelku logická.

Návštěvník

Bohužel to nelze….

Kdo já

Údajně ČD zvýšilo od 1.9. částku při podpisu smlouvy na strojvedoucího, 5 let a 700 000 Kč, pokud neudělám zkoušky, tak 700 000.
Jsem zvědav kolik bude zájemců. ☹️

Martin H.

Je to obrana přesně proti tomu přetahování, co předvádí soukromníčci…

jendaparek

xD ja jsem nepodepsal ani 220t kc , ale 700t kc je masakr

Jerys

Co to zase je? Zakázka na 4 roky.. to je paskvil. Vlakvedoucí/průvodčí jednoznačně ano.. bezpečnostní cestujících atd.

Ludva

Souhlas a ne jen bezpečnost. Kdo bude vylučovat z přepravy opilé nebo jinak nevhodně se chovající cestující? Mám z tím bohaté zkušenosti. Není jich opravdu málo.

Jerys

Mají se snižovat počty úředníků a kancelář. Krys a ne lidi v provozu.

Marana_CZE

Ano, že zrovna vlakvedoucí tohle řeší:DD, kolikrát jsem potkal vlakvedoucího co to přešel a dělal že nic nevidí:)

Domis

Zakázka je na 10 let, nechápu, kde se v článku vzaly 4 roky.

xyz

Jemně podotknu, že bez průvodčích se běžně jezdí na příměstských spojích v DE, AT, CH a asi i jinde.

Ludva

Docela se těším na to, co bude JMK říkat na dle mě dost veliký pokles cestujících. Tedy samozřejmě těch platících. Jak dlouho asi bude trvat, než většina cestujících zjistí to, že je prostě levnější občas zaplatit pokutu revizorovi. než si poctivě kupovat jízdenku?

trafopajka

to je nějaká vaše vlastní zkušenost, nebo si to jen myslíte?

Ludva

Ano to je má vlastní zkušenost, je to praktická zkušenost s cestujícími za mou vice než čtyřicetiletou práci na železnici.

Marana_CZE

Je to jeho bohatá zkušenost. Třeba takové DPMB prodělává miliardy ročně, když ti lidi neplatí jízdenky, zejo :DD

Jiří Kocurek

Ročně je přepravených osob cca 360 miliónu a 0,06 miliónů černých pasažéru. Data mám z výroční zprávy a z kampaně „jezdím poctivě“.

Akorát ti, co jsou posedlí kontrolováním, by požadovali pípat roční šalinkartu i při výstupu z vozidla, pokud ne rovnou zakoupení vstupenky na nástupiště.

Dos22

Ano, dopravní podniky se sice chlubí, že černých pasažérů ubylo, je jich jen xy%, jen by si měly uvědomit, že to je jen x% z kontrolovaných, ne ze všech cestujících. Ono pokud těch revizorů nemá DP stovky, tak si cestující zapamatují tváře, a pak se snadněji vyhnou kontrole.
Bohužel pár lidí znám, co tvrdí, že tak cestují, že sledují lidi na zastávce, a když zmerčí revizora, tak vystoupí.
Takže ano, pokud zruší průvodčí, tak je pravděpodobné, že vzroste černých cestujících, protože není pravděpodobné, že revizora potkají 2x za týden, to se člověku pomalu nestane ani v MHD ve městě.

Jan

Národní dopravce už se třese na „mimořádné opatření“. V zařízení toho aby smlouva nebyla včas uzavřena má bohaté zkušenosti…

Jerys

Blablabla

Tukan

No, ale co když Ibalgini dojdou a bude potřeba nasadit jinou soupravu? Zrovna včera a dneska jezdí na S3 Plechovka+3 Bdmtee+Sysel.

A jinak, aktuálně v tý náhradní soupravě jedu (v Syslovi) a přijde mi to pohodlnější jak Ibalgin 😀

Kubrt

Co třeba pronájem od ČD? Win win.

PN-001

Když ČD z Brna všechny Honeckery a sysly odveze a plecháče převede na Cargo (a ten poslední plán už je schválený, pokud vím, Cargo už počítá s náhradou laminátek plecháči), tak asi těžko budou mít novému dopravci co pronajmout. A nechávat si v Brně náhradní soupravy, aby je mohli jednou za čas pronajmout novému dopravci, asi ČD nebudou.

Joe

Tak si vezmou Eso a že by se v Brně nenašly 2 volné a pojízdné vozy, to snad ne.

PN-001

Otázka je, jestli to Eso a dva pojízdné vozy budou moct ČD postrádat. Pořád toho totiž budou vypravovat z Brna dost, na co budou muset mít zálohy.

Návštěvník

Na co? Pár spojů se dá zrušit a cestující pojedou dalším

gringoAD

Souhlas … Ibalginy jsou upištěný zmetky, je to největší omyl a krám na kolejích … a sednout si omylem pod trafo znamená buď nasadit okamžitě sluchátka, nebo si jít okamžitě přesednout. Když si člověk představí, že to vychází z Panteru, tak není ani možný jak to dokázal kraj kvůli ceně zmrvit.

gringoAD

Mínusují lidé kteří v tom nemusí jezdit nebo někdo kdo s tím občas i jede ? Sedněte si pod transformátor a pak pište …

Martin H.

Tak zase taková tragédie to není. Ano je tam hluk, pro někoho i nepříjemný, ale je to srovnatelné se staršími motorovými vozy. A ano, jezdím s tím. Pokud to člověku vadí, prostě si sedne jinam…

MHD

No já jsem mínus sice nedal, ale pamatuji si na nářky, jak 560 jsou staré křápy, jak 560 jsou nepohodlné, jak jinde mají už 21. století.
V té době jsem už s Panterem zkušenosti měl a znal jsem jeho mouchy. Nasazením nových vozidel neznamená, že tráva bude zelenější. S tím je třeba počítat.

gringoAD

No ale Panter je mnohem lepší … je tišší … ta jízda s ním je fakt o řád jinde …. Když pojedete Brno Ždár osobákem, tak v Křižanově přestupujete a ten rozdíl je neskutečný …

zwi

Protože v Křižanově přesedáte do Pantera původní generace. Až se svezete s novou generací, tak to bude pištět úplně stejně jako 550. Nová generace má zase mnohem lepší podvozky, což ale z Křižanova do Žďáru dnes už moc nepoznáte (kromě Ostrova již proběhla rekonstrukce). Svezte se pod trafem v nových 640.2 z Nezamyslic do Vyškova. Je identické jako na 530, jen není zatížené na krev (o vůz méně).

gringoAD

A to jako vážně ? Ok, beru to jako výzvu … o 640.2 vím, takže se s tím svezu …

Ondra Holub

Nedal jsem ani minus ani plus. Jezdím tím téměř každý den. Mluvím samozřejmě jenom za sebe, ale z mého pohledu je to proti předešlému stavu obrovské zlepšení pro cestující. A to z těchto důvodů: – v létě jezdí vozy s klimatizací (ano, třeba ten sysel ji má také, ale spoje se syslem na mé trase nejezdily o prázdninách, takže jedině honeckery) – tam, kde jsou dvě sedačky vedle sebe, se vejdou dva lidé vedle sebe – dva lidé se vejdou i naproti sobě (jejich nohy) a to dokonce i tam, kde je pod sedadlem nějaká ta bedna – je to… Číst vice »

PvvS

Spíš JSV. Aby to Schadewerk vyhrál, tak holt ořezal konfiguraci na minimum a tohle je výsledek..

gringoAD

Pro neznalého problematiky, co je JSV ?

PvvS

Jediný správný výrobce.

gringoAD

Aha 🙂

PvvS

A nejni náhradní souprava náhodou problém Schadewerku ?

Jiří Kocurek

Ano, tuhle náhradní soupravu má kraj ve smlouvě s ČD a platí za ni.

Jindřich Berounský

Dopravce pro jednotky Moravia je dávno jasný. 17. 11. 2019 podnikatel a občan Jihomoravského kraje Radim Jančura označil v dopise zastupitelům Jihomoravského kraje záměr pořídit vozidla do vlastnictví kraje z OPD za největší počin Jihomoravského kraje v jeho historii, který bude mít pozitivní vliv na život občanů kraje i Brňanů. Tehdy zapomněl jen dodat, že je to nejvýznamnější počin kraje pro jeho dopravce Regiojet. 21. 11. 2019 byl zastupitelstvem nákup skutečně schválen. Konstrukcí nacenění bez vlakového doprovodu a s kalkulací s ním je to definitivní potvrzení nového vlajkového dopravce Jihomoravského kraje.

Jindřich Berounský

Já myslel, že je zájem o slušnost. Stačil by mi jediný blud.Vsadím se o cokoliv, že mám pravdu.

Leinad

Který z bodů či požaadavků ve výběrku nadržuje Žluťákovi, co je znakem výběrka na míru, co splňuje málo možných uchazečů?

Jindřich Berounský

Nehledá se dopravce, ale personální agentura strojvedoucích a té má nejblíže Regiojet.

gringoAD

Bohužel si myslím to stejné … je to celé připravené pro Jančurův cirkus …

gringoAD

Řekneme si po vyhlášení vítěze … V tuto chvíli to je jen o mých pocitech … a hlavně .. Jančura je z Bílovic, je to jeho kraj … Toto prostě podstřelí a vyhraje …

Igor Mauricio

Jeden obcan v hospode povidal, ze…

gringoAD

A to nemohu na celou věc mít vlastní názor a tady ho napsat ? Já nikomu nenadržuji, jen si to prostě myslím … Bude to pro něj dost lukrativní lokalita …

Igor Mauricio

Napsal jste jen smyšlenej žvást bez jakýchkoliv argumentů – přesně v duchu „Franta povídal…“.

gringoAD

Žvástů a hejtů na oba dopravce je v této diskuzi poměrně dost … toto je pouze můj soukromý názor, který nikomu nenutím … A argumentem jsou právě domovské Bílovice …

Radim

Měl jste napsat, jak to bude skvělé, když to vyhraje RJ. To byste měl najednou plusů…

gringoAD

No já si právě nemyslím, že to bude skvělé, když to vyhraje někdo bez zabezpečeného personálu … ČD ho aspoň nyní mají … a mají i náhradní vozy …

Martin Hroch

Už jen tím, že jste ten názor napsal ho „nutíte“. Pardon, ale mlčeti zlato opravdu většinou platí.
Tak se pak nedivte, že váš názor chce někdo podložit něčím jiným než pocity, které jsou úplně k ničemu.

Jiří Kocurek

A přitom stačilo, aby ty vlaky pořídily ČD a nejezdily se starým šrotem, až kraji došla trpělivost. Ešusy okolo Prahy jezdí už roky, s řadou 460 se tam ČD raději ani neukazují.

Honnzok

Čd jezdily s tím, co si kraj objednal v předchozí smlouvě, teda minimálně se o to snažily. Různé výpadky třeba řady 560 samo byly…

Hala D

Sázím na modrou.

Jindřich Berounský

Sázím vše na žlutou.

Gajda

Možná tu tyrkysově modrou, ale ČD tady nemají co vykouzlit a pokud to nevezmou s tím, že na tom prodělají, mají ten vlakovej personál jasně nejdražší. A tady jde vlastně jen o něj.

Hala D

Obávám se zda by RJ se svoji partou nevolníků zanedlouho z nových vlaků udělal zašlé opotřebované. Apropo, jak si Žluťák představuje údržbu, když má prd a ČD vlastní depo v Maloměřicích? A kdoví jestli nejsou Morávie pro žluté příliš pokročilá technologie. RJ je se svým principem fungování dost legrační. Dopravce z Nemanic.

Martin Hroch

A co si takhle ten článek přečíst celý?

Hala D

Jako pardon. Ale jako obyvatel moravské metropole vím, že Morávie tráví noci v maloměřickém depu. Kde posunovači s jednotkami manipulují skrze haly. Mýt se budou asi v myčce v Heršpicích, kvůli údržbě jako je čištění toalet, mytí a uklízení asi do Plzně nepojedou. Nebo že by pracovníci Škody jezdili do Brna? Nemyslím si. Můj příspěvek je tedy oprávněný. Navíc nevím o nějakém depu RJ v Brně.

gringoAD

Údržba a úklid je ale něco jiného. Dopravce musí zařídit úklid, vyprázdnění toalet … a na toto bohužel potřebuje prostor … Pochybuji že má Škoda od ČD pronajaté části depa …

ppzdp

úklid, toalety, … = Škoda, nikoli dopravce

Granja

Trávit noci tam mohou a ČD tu halu může následně pro účely servisu jednotek pronajímat. Ostatně byli by sami proti sobě, kdyby toho nevyužily.

Jiří Kocurek

AŽD Praha má v Brně pobočku.

Škoda si ji může zřídit taky, nabrat lidi a Hale D nic neříkat. Proč taky.

Martin Hochman

Tak nevím. Lidí co odešli k RJ tvrdí, že si finančně polepšili. V čem je tedy personál ČD nejdražší? Možná tím, jak Radim pečuje o svůj personál ?

gringoAD

Provozovat pár linek jako RJ, Arriva nebo GW Train, nebo 90 procent sítě jako ČD si pár lidí navíc asi vyžádá … Netvrdím, že jsou všichni opodstatnění a důležití, ale pár lidí navíc to určitě potřebuje.

Pan průvodčí

Doslova a do písmene.
Stačí pohlédnout na režijkáře s 1.třídou z funkce. Ty tlusťoši si musí zvedat i loketní opěrky, aby se vešli na místo. Málo kdo na GŘ by byl v zeleném BMI. 🤣

Honza V.

Asi pracují tak intenzivně, že jim nezbývá volný čas na sport.

gringoAD

Hurajčík, ředitel ČD západ, to je to Plzeňsko, kde ČD neuspěly … tak to asi moc slučitelné nebude … Měl by vyvodit osobní zodpovědnost … Ivo Toman, také zjevně zajímavá figurka … GŘ bude zjevně silně přezaměstnané … holt je to budova teplých místeček …

Jiří Kocurek

Vážně? Kdože to má 90 % letecké přepravy v ČR?

Letiště Praha má 4členné představenstvo.
https://www.prg.aero/predstavenstvo-spolecnosti

Letiště Pardubice 7členné představenstvo.
https://rejstrik-firem.kurzy.cz/48154938/east-bohemian-airport-as/

Honnzok

Nezapomeňte že skupina ČD má přes 20t zaměstnanců, obdobně velkých podniků zas v ČR moc není…

Ondřej Holub

To budou ty vlaky opravdu jezdit až do Žďáru? A nebude jich na to málo? Třeba včera jsem opět potkal na S3 soupravu s Honekry (ráno i večer, takže nešlo o rychlou náhradu jednoho spoje) – z toho usuzuji, že šlo o nějakou poruchu, za kterou nebyla náhrada.

Domis

1) Podle Rámcových JŘ v dokumentaci nebudou, jen do Křižanova. Ten Ždár v článku bude nějaký renonc dřívějšího konceptu.
2) Turnusová potřeba je při ukončení v3 Žďáru i Křižanově stejná, protože v Křižanově se na obratu čeká 60 až 120 minut na další uzel(ostrý obrat by byl až moc ostrý)
3) náhrady jsou a budou zejména proto, že z hlediska turnusové potřeby řady 530 se jezdí na 28/31, což ne vždy koresponduje s aktuálním správkovým stavem.

Ondra

Pochybuju, jelikož do Křižanova jezdí od Žďáru nové pantery, myslím že se zachová ukončení v KŘ,ale je to jen můj subjektivní názor

Petr

Nejsem železničář. Ale pokud bude vlak bez průvodčích a současně bez vlakvedoucího, jak se strojvůdce dozví, že všichni cestující nastoupili a vystoupili – obzv. ve stanicích, kde je nástupiště v oblouku? Příklad Kladno (po modernizaci to třeba bude jinak) – ale pokud jede klasická souprava o pár „zelených“ vagónech (nikoli ktárká Regionova) nebo Arriva se svou 845 , tak vlakvedoucí/průvodčí musí od vlaku odstoupit i přes 2 kolejiště, aby viděl na celý vlak. Z Kladna pak lze dokázat, že poté co se v MHD zrušil nástup do busu předními dveřmi a nahradili se nástupem všemi dveřmi, tak se počet cestujících… Číst vice »

Jan Tichavský

Tam si můžou dát zrcadla, funguje to tak třeba u tramvají, kde žádný průvodčí ani vlakvedoucí pochopitelně nejsou.

milan

A délka tramvají 15 až 30 (vyjímečně v Brně až 45) metrů Vám nepřipadá podstatně kratší než železničních elektrických jednotek, kdy jeden vůz/díl je cca 20m x 4 = 80metrů a zejména v provozních špičkách jedoucí zdvojené = cca 160m?

Nadruhou stranu nevím – nejsou spíše ty jednotky vybaveny tzv. přehledovými kamerami (zejména nástupního prostoru a dění podél vozidla) a monitory v řídících kabinách strojvedoucích?

O.K.

Na druhou stranu, jaký je rozdíl, jestli má souprava 30 nebo 160 metrů, pokud tam na ten konec prostě nevidíte?

Jiří Kocurek

Každé dveře mají svoji kameru, indikaci uzavření a ochranu proti sevření. Dvojice LF2 má 8 dveří, tedy stejně jako 4vozový Panter.

PS: V tom tramvajovém tunelu taky není mobilní signál, z něj by se ani průvodčí nedovolal.

zwi

Z Vašich komentářů nevím, jestli má cenu Vám cokoli vysvětlovat. Vlak není tramvaj a tramvaj asi nemá 160 metrů. Podívejte se například na Bílovice a současné problémy s otevíráním dveří nových jednotek. Ano, každý vůz má zvenku kameru a do každého dveřního prostoru míří vnitřní kamera. Ovšem na rozdíl od tramvají, kde má řidič k dispozici několik obrazovek, na kterých vidí všechny potřebné kamery. V Moráviích je displej jen jeden, a tak logicky není možné, abychom měli přehled o všech dveřích. V současnosti nejsou ani z daleka všechny kamery přístupné a SW neumožňuje vidět více než první a poslední kameru… Číst vice »

PN-001

Holt budete muset vylézt z vlaku na perón a sledovat cestující jako vlakvedoucí a tedy plnit i jejich povinnosti. Asi tak si to tady někteří představují 🙁 Jako by fírové už tak neměli práce víc, než dost.

zwi

To samozřejmě můžeme. Jen nezvládneme obsloužit zastávku za půl minuty, ani za minutu. Po odblokování dveří zajistit vozidlo proti ujetí, kabinu proti vniknutí cizí osoby, 80 metrů pěšky do úrovně poloviny soupravy, 80 metrů zpátky, zavřít dveře a odjezd.

Pavel P.

Myslím, že zrcadla nejsou potřeba, protože Moravie mají kamery na každém voze.

Ludva

Vím jak spolehlivé jsou kamery na Panterech, obzvláště když jsou dva spojené. A to vůbec nemluvím o tom jak to vypadá za špatného počasí. A co bude strojvedoucí dělat v případě poruchy Mirelu? Odpovědní pracovníci JMK by si asi měli nastudovat drážní předpisy, než něco rozhodnou.

Avlaky

Pokud pojede průvodci, tak je celkem jedno jestli tam je zkousky má jen vlakvedouci

Ludva

Přečti si předpisy :-).

G....

Různé věci jsou u různých dopravců řešeny různě. A jak si to vyřeší nový dopravce je jen a jen na něm.

Předpis ČD D2 není závazný pro dopravce XY, jak si někteří myslí. Předpisy pro provozování drážní dopravy (ČD D2 a jejich různě pojmenované ekvivalenty) si vytváří každý dopravce vlastní.

Honza V.

Každý dopravce může mít jiné předpisy, jiné funkce a jiné zkoušky.

Harvánek

Na železnici platí dopravní předpisy a jezdit podle nějakých jiných není možné.

zwi

Na poruchu Mirelu se již myslelo. Vozidlo je vybaveno nadřazeným řízením TCMS, které omezí rychlost na 100km/h a funguje jako KBS.

G....

Kraj uzavírá smlouvu s dopravcem. A při uzavírání smlouvy se tak nějak automaticky předpokládá, že smluvní strana toto má ošetřené.

Když uzavřu smlouvu na novou střechu, také automaticky předpokládám, že pokrývači dodrží bezpečnostní předpisy a budou na střeše pracovat s jištěním.

zwi

Moravie sice maji kamery na kazdem voze, ale strojvedouci ma k dispozici jen jednu obrazovku v pomeru 4:3. Na ktere nejde videt zaroven vsechny kamery na příslušné straně. Momentalne jde dokonce videt zaroven jen prvni a posledni kameru, a to dokonce jen v pripadech, kdy je jednotka solo. Pri spojenych to funguje jen vyjimecne. Muselo by dojit k SW úpravě. Vyrobce vsak nedodal jeste zadnou aktualizaci, tedy od lonskeho září jezdi jednotky se stale stejnymi nevyresenymi SW vadami a nedostatky.

Gajda

Ibalgin ale není souprava starých vagonů. To otevírání dveří a i jejich zabezpečení je u nich trošku někde jinde.

Granja

Technicky to zabezpečit lze. Viz. panel na nástupišti v čase 2:08:29.

https://www.youtube.com/watch?v=6-TTvn3Dyu0

zwi

Uz vidim nasi dokonalou, a k systemovym resenim pristupnou, Spravu Zeleznic, jak
(alespon) na zastavky v oblouku toto montuje.

Jiří Kocurek

Hned potom, co bude v Králově Poli osazen Pragotron.

Petr

Nechápu za co mínusy. Jsem se zeptal, jak se řeší kontrola cestujících , když je souprava v oblouku. Gajda a Pavel P. a Ludva dali alespoň smysluplný komentář – který navrhuje nějaké řešení.
Já viděl, jak vlakvedoucí/průvodčí běhají po kolejišti (v dešti, zimě) jak „zběsilí“, aby měli přehled přes celý vlak.
A vlak ve stanici, co je v oblouku, zase takové výjimka není.

Ludva

Nic si z mínusů nedělejte :-). Dávají je v naprosté většině právě ti, kteří o tom, na co je dávají vůbec, nic nevědí. Jen jim vadí, že si někdo dovolil mít jiný názor, než mají oni :-).

Petr

👍

Leinad

Proč to řešit, to je problém dopravce.
Kraj v objednávce nespecifikuje, že na vlaku musí být strojvedoucí, proč by taky měl (vyloučit kdyby se během platnosti smlouvy rozšířilo autonomní vedení). Dopravce si podle toho nastaví cenu.
Stejně tak kraj nespecifikuje, že na vlaku musí být vlakvedoucí.

Qaws

Hmm, a jak je to asi řešené na lokálkách bez průvodčích?🤔

Jiří Kocurek

Taková řada 809, no měla by jezdit jen hustě obydlenou oblastí jako tramvaje aby v okolí byla účinná pomoc.

Až se divím, že je ve vlaku záchranná brzda: Vždyť cestující ji neumí použít, nemají školení a určitě ji zneužijí, měla by být pod zámkem/čtyřhranem aby ji mohl ovládat jen vlakový personál.

Kleist

Informace při mimořádností bude logicky zajišťovat strojvedoucí a pomoc taky.

PN-001

Jo, už to vidím, jak fíra NĚCO, cokoliv, pro cestující zajišťuje. To je tedy vtip roku. Ten fíra raději z vlaku uteče, než aby komunikoval s cestujícími. Vidět je to ostatně i na samoobslužných tratích, kde fíra raději nechá cestující jet zadarmo, než aby jim prodal jízdenku. A to nemluvě o případech, kdy je ten fíra důvodem mimořádnosti, třeba kvůli kolapsu nebo úmrtí. A takových případů bude, kvůli neustálému přetěžování fírů, jen a jen přibývat. Převádět na fíry povinnosti vlakového personálu, které nakonec stejně vykonávat nebudou, je cesta do pekel.

Konecne

Doufam, ze konecne kopnou cele CD tam kam patri…

Martin Hochman

Kdybys měl aspoň základní inteligenci a napsal proč a odvahu se pod svůj stupidní příspěvek podepsat ty ubožáku…

Konecne

Proc? co je na tom ubohe rict svuj nazor? Kdyby neexistovala konkurence tak dnes se jezdi porad na hlavnich tratich jak za krale klacka. A co jsem slysel tak JMK neni z CD buhvi nejak stastne..

gringoAD

ČD udělaly pro JMK obří službu, rozjezdily ty upištěné Ibalginy … je zázrak, že to vůbec jezdí … A kdyby nebyly na kolejích JMK ČD, nevím čím by se letos jezdilo, když měly ty slavné Ibalginy takové zpoždění …

Dispečer

I s Vámi…

JackBrno

To je klasika, nejhloupější typ výběrového řízení v dopravě, jediné kritérium cena… Výsledkem je vždycky podstřelená cena a dopravce pak má neřešitelné potíže se zajištěním dostatku provozního personálu a pokud náhodou sežene, tak zablokovaná možnost nějakého rozumného zvyšování platu.

Kubrt

Navrhněte alternativní hodnotící kritéria, vhodná pro tento případ.

Miroslav

Klidně může být i jak zaměstnavatel se chová ke svým zaměstnancům.

Kubrt

Prosím o kritérium, která se dá napsat do zadávací dokumentace a dá se vyhodnotit v rámci soutěže.

Jan Tichavský

Stačilo by uvést data jakou spolehlivost vypravení spojů má dopravce za poslední rok nebo dva, kolik nevyjelo vlivem nedostatku personálu.

Kubrt

A taková data někde existují? Pokud to bude v rovině prohlášení uchazeče, shodí to UOHS.

Kubrt

Krom toho, co tam vyplní začínající dopravce? Dostane v tomto parametru 100 %?

Leštění

Začínající dopravce, těžko splní požadavek na zkušenosti. Takže se účastnit ani nemůže

Kubrt

Vyžaduje tady JMK nějaké reference? Tolik jsem to nezkoumal.

Jan Tichavský

Začínající dopravce bude muset začít na menších zakázkách, aby si vybudoval renomé.

gringoAD

Žádny začínající dopravce se nepřihlásí, s každým jsou tu už zkušenosti … Takže stačí když dá spolehlivost za poslední rok, dva …

platamond

Existují, IDSK je pro Stč.kraj pravidelně dostává, jsou jednotky kusů měsíčně – ovšem nejde o nedostatek personálu, jako to, že strojvedoucí ráno zjistí, že místo práce jde na pohotovost a náhrada se sežene až na další vlak.

MHD

Parametry?
Nabízená hodinová mzda strojvedoucího. Když bude vyšší, je šance, že nebudou personální výpadky.
Dále třeba počet personálních záloh, případně celkový počet uvažovaných zaměstnanců.

Juraj

Vy jste nikdy neviděl firmu, kde platí královsky, ale jinak je prostředí mizerné? Nebo naopak?

MHD

A co si predstavujete pod slovem mizerné prostředí? Že by dlouhé a trhané šichty? A neřeší to alespoň částečně parametr „celkové množství zaměstnanců“?
Nebo jiný návrh, jak specifikovat ve VŘ podmínky tak, aby vyhrál uchazeč s co nejstabilnějším zaměstnaneckým kmenem?

Igor Mauricio

Ne, to ve verejne zakazce byt opravdu nemuze.

platamond

Říká se tomu „švýcarská cesta“ – objednatel si nadiktuje i mzdu pro provozní profese, resp. má je dané, protože při změně dopravce je musí nový obvykle převzít za stejných podmínek. To si hlídají odbory pro zachování stejné životní úrovně personálu. Pak vlastně soutěžíte jen výši odměn menedžmentu…

Rejpal

Tento model by měl být u všech výběrových řízeních na dopravce povinný. Bohužel realita je jiná.

Pavel B.

Tohle je „jihomoravská cesta“, objednatel soutěží, kdo dokáže zaměstnance víc odrbat.

Lukáš Chytil

Když je „odrbe“, tak mu nebudou chodit do práce a dopravce za neodjeté spoje dostane pokutu. Strojvedoucích je málo a pokud to není průserář, sežene nové místo hned.

Mě docela fascinuje ta představa, že jakýkoliv soukromý dopravce zaměstnance automaticky ožebračí.

kan

co třeba se podívat jaké platy by měli potenciální zaměstnánci? Či požadovat prokázání finančního modelu… těch věcí by se našlo… takhle půjde jen o to, kdo nejvíc odrbe zaměstnánce

David Koňařík

A vy byste to hodnotil podle zkušeností, nebo rovnou dojmů? Každé správné řízení musí být přezkoumatelné, takže neměřitelné indikátory neprojdou. To by se jinak kšeftovalo…

A spolehlivost se dá zaručit pokutami. Pak si každý rozmyslí, jestli nabere ty nejhorší zaměstnance a ještě je bude škrtit. Kapitalismus, pánové! Na dobré srdce a podnikatelskou ctnost není spoleh.

M19

Stejně jako u autobusů. Dispečer IDS, vidí polohy spojů on-line.

mic

… A nabylo by už lepší, kdyby si kraj zajistil i ten personál? Vždyť takhle je otázkou jen úroveň výše odměny…

Kamui

Ještě by kraj musel sehnat i licenci na provozování drážní dopravy. To spíš že dopravce bude vybrán, ale z pohledu cestujícího to bude zcela odstíněno (jako máte třeba u autobusů, kde když se v tom nešťouráte tak nevidíte, kdo konkrétní linku vozí).

Honza V.

Taková spojení jako „vozit linku“ se v autobusové dopravě nepoužívají, tam se těmi autobusy vozí lidé.

PN-001

To je vidět, že nic nevíte. V JMK se totiž nevozí ani linky, ani lidé, ale kurzy 😉

Kleist

To nejde, je to z dotace EU takže nato musí být soutěž

Martin II

A nebylo by lepší ten socialismus závest rovnou? …

David

Údržbu bude zajišťovat Škoda, ale kdo bude zajišťovat úklid, čištění, atd.? To je myslím celkem zásadní náklad, hlavně v příměstské dopravě. Jaké budou sankce za jízdu znečištěných jednotek či jednotek bez funkčních záchodů?

ppzdp

Co si tak místo těch laiků zjistit, jak je to nastaveno? Úklid, čištění, funkčnost WC, …, vše má kraj nasmlouváno u Škodovky a již dnes to tak běží

karolina

🤣🤣🤣 vtip dne – „dnes to tak běží…. “ další vtip by byl „a funguje to“

gringoAD

To mně chcete vážně tvrdit, že Škodovka podepsala kraji na 30 let i úklid a funkčnost WC a jeho vyprazdňování ?? To nemyslíte vážně … nebo vážně ano ? Kdo na to proboha ve Škodovce přistoupil a kolik za to JMK platí ????

ppzdp

ano, to je fakt … asi si to dovedli spočítat

gringoAD

Hustý … tak to jsem nečekal a netušil …Děkuji za potvrzení

Dispečer

Správné otázky.. ono těch problémů v běžném provozu je více a to vše bude muset někdo řešit.. kde vezmou třeba dispečery, kteří tomu rozumí ? Nakonec tuhle švejkovinu a šetření odnesou zase cestující…

Kubrt

Kde vezme dispečery? Na trhu práce? Nebo že by se v tomto oboru, hraničícím s raketovým inženýrstvím, někdo nově zaučil? S přístupem „kde vezme“ by už nikdo nikdy nezaložil žádnou novou firmu, ordinaci, kancelář…

Honnzok

Mě by jen strašně zajímalo, kde bude Škoda zajišťovat ten servis a jak… 37 jednotek je poměrně dost strojů na údržbu… Neumím si predstavit, že se to povede společně s Interpantery udržet za pomoci dvou kolejí v Maloměřicích… To je smad úplně bez šance.

PN-001

A teď si ještě představte, že by ČD, v případě, že nevyhrají, vypověděly Škodě smlouvu, protože tu halu raději použijí na údržbu lokomotiv ČD Cargo. Nebo se třeba dohodnou s RegioJetem na „parkování“ těch jejich jednotek na R9, protože to pro ně bude výhodnější. Těch důvodů pro vypovězení té smlouvy může být mnoho. A pak bude Škodovka i kraj v pořádném průšvihu, protože v Brně není jiné místo, kde by bylo možné takové množství jednotek skladovat a udržovat.

David

Ve Švýcarsku či v Rakousku také nemají regionální vlaky vlakvedoucí a světe div se, funguje to tam dokonce lépe jak u nás.

Martin Grill

Pamatuje nějak předpis na výpravu bez vlakvedoucího?

Martin Grill

…anebo to bude vše spadat do režimu očičko, tedy specifického odbavení cestujících?

Leinad

Proč?
Kraj nemá ve smlouvě strojvedoucí ani vlakvedoucí. Má ve smlouvě odjet nějak spoje a nařizuje průvodčí, je věcí dopravce jak si to technicky zařídí.
Pokud nebude ve smlouvě odbavení cestujících průvodčím, bude otázkou dopravce jak si to zařidí (nebude moc peníze určené na štíplítky zneužívat na vlakoše, tak si řekne víc peněz za km nebo dá vlakošům jiné úkoly).
Mimochodem pokud bude ve vlaku povinný prodej jízdenek a zrovna nebude v soupravě automat, stejně tam někdo musí jet.

Honza V.

Nový dopravce nemusí mít ani průvodčí ani stevardy ani vlakvedoucí, ale může tomu personálu říkat nějakým úplně jiným slovem. Dozorčí, pískač, asistent, vlakový četník, mobilní výpravčí, pověřená osoba, dá se vymyslet cokoliv.

Karel

Ano. Dokonce ten základní D 1, podle něj platí předpisy dopravců. U ČD vlakvedoucí oznamuje strojvedoucímu, že cestující nastoupili a vystoupili, nebo tam není vůbec. U Trilexu je průvodčí, ale nemá žádné dopravní povinnosti.

Harvánek

Samozřejmě. Na spostě vedlejších tratí se už se samoobslužným provozem jezdí dobrého čtvrt století. Když jsm pracoval na železnici v odbočné stanici jako výpravčí, takovouto trať jsme neměli. Samozřejmě tehdy jsem musel předpisy ovládat naprosto úplně, teď ale po 19 letech v důchodu mi už tyhle maličkosti vypadly z hlavy. Vždy ale šlo o krátké vlaky s centrálním ovládáním dveří.

FigoCZ

Proč je ta cena tak vysoká když se hledá akorát obsluha?

Kubrt

Zkoušel jste si to sám nacenit? Nebo podle čeho usuzujete, že je předpokládaná hodnota zakázky vysoká?

JackBrno

Ty máš spočítané náklady na každého zaměstnance, včetně nemocenských, dovolených, všech povinných školení atd., co všechno bude muset vybraný dopravce platit? Nebo jak přesně jsi přišel na to, že ta cena je přehnaná?

libor706

Dle čeho soudíte, že je cena vysoká? Prosím o odpověď.

noerf

Cena zahrnuje provozní náklady, tedy mzdy strojvedoucích, dispečerů, odběr trakcni elektřiny, poplatek za koleje a provoz, náklady na úklid vlaků.

FigoCZ

To nic nemění na tom že by stálo téměř stejně i kdyby koupili k tomu jednotky. 🙂

Jiří Kocurek

A kdo to dělá v šalině? Osmička má docela dlouhou jízdní dobu a vozí strovnatelně lidí jako ten vlak.
Při zdravotních potížích cestujících máte vcelku dobrou šanci, že v tom vlaku bude student(ka) medicíny, dojíždějící zdravotní sestra či kdoholiv jiný schopný poskytnout první pomoc. Řidiče z povolání nevyjímaje.

PS: Někteří lidé chodí na kurzy první pomoci dobrovolně – být připraven a nepotřebovat je lepší než opak.

Leštění

Tramvaj jede městem, kde stačí „vystoupit“. Pokud vám zkolabuje strojvedoucí někde v tunelech u Blanska, kde není žádný mobilní signál, tak vám jen zdravotní sestra ve vlaku nepomůže.
Podle mě šetřit zde by byla chyba, a kontrola jízdenek je to poslední.

Jiří Kocurek

„Pokud vám zkolabuje strojvedoucí“ na lokomotivě (242+xBdmtee), tak s tím vlakový personál udělá …?

Leštění

To samé zavolá pomoc.

JackBrno

Pokud zkolabuje strojvedoucí, tak vlakový personál dál zajišťuje bezpečnost cestujících, podává informace, kontaktuje IZS atd. Pokud vlak zastaví neplánovaně v tunelu, tak vlakvedoucí během chvíle bude zkoušet volat strojvedoucího a zjišťovat, co se děje. Pokud tam vlakvedoucí nebude, tak může trvat klidně půl hodiny, než nějaký aktivní cestující začne něco zjišťovat. Tohle je prostě hloupý nápad.

Jiří Kocurek

tvrzení A: kde není žádný mobilní signál
tvrzení B: bude zkoušet volat strojvedoucího
nápad C: může trvat klidně půl hodiny

Dispečerovi to nepřijde divné, že se mu štosují vlaky před tunelem?

Jiří Kocurek

Mimochodem, jak často se to stává a jedině vlakový personál to zachrání? U nákladního vlaku se to stalo, co si pamatuju, 2x a v jednom z případů selhala i drážní komunikace (Velvěty).

PS: ETCS dokáže vlak zastavit samo před STŮJ a mám zato, že je je natolik chytré, aby takový zásah oznámilo řízení provozu. GSM-R v těch tunelech je, ETCS taky.

lokfürer

na samozastavení vlaku před návěstí Stů
j neni potřeba ETCS, to zvládne i starý LVZ z 70.let

M19

Pokud zkolabuje strojvůdce, kdy to zjistí průvodčí a jak mu na lokomotivě pomůže? Mají vlakvedoucí lékařské vzdělání?

Leštění

Tady snad nejde o pomoc strojvedouciho ale o kontakt s dispečerem a celkově kontakt s vnejskem.

M19

Většina cestujících vlastní mobil. Proč je to u vlaku větší problém než třeba u busu?

PN-001

Protože v tom busu má řidič maximálně nějakých 100 cestujících. Fíra jich může mít i tisíc, navíc ve dvou spojených soupravách. To je trochu nepoměr. Navíc řidiči jsou na komunikaci s cestujícími trénovaní. Fírové nikoliv, protože na to jsou ve vlaku průvodčí a vlakvedoucí.

M19

Jak jsou trénování? Kým? Jaký vliv má počet cestujících na kontakt s dispečerem? Co je celkový kontakt s vnějškem?

PN-001

Nechápete. Nevadí. O kontaktu s dispečerem tu řeč opravdu nebyla. Řeč byla o informování cestujících. A v tom případě je jejich počet důležitý. Zejména pokud vypadnou reproduktory, což se třeba při výpadku proudu může snadno stát. Pak musí fíra projít celý vlak a informovat cestující, na což fakt trénovaný není a ani od toho není placený. Takže vykonává práci nad rámec své běžné činnosti.

Harvánek

A než vyrazí po vlaku podávat informace, musí vlak zajistit proti ujetí.

JackBrno

Vlakvedoucí to zjistí dost rychle, protože při neplánovaném zastavení bude brzo zkoušet kontaktovat strojvedoucího. A kromě toho může usměrňovat lidi, aby nezačali houfně vyskakovat z vlaku na trať.

M19

Já tedy nevím. Ale už dlouho jsem nejel vlakem, kde bych mohl otevřít dveře, aniž by je strojvůdce odblokoval. A jak u nákladních vlaků? Tam to nehrozí?

PN-001

Vždycky je ve vlaku nouzový východ. A pokud ve vlaku nebude vlakový personál, nemá cestujícím kdo zabránit v tom, aby ho použili 😉

M19

Větší šotoušovinu už vymyslet nešlo? Vlaky běžně zastavují mimo stanice a v kolika případech zabránil vlakvedoucí použití nouzového vychodu? A jak často se to děje, že lidé opouštějí vlak kvůlizastavenívlaku v polích? A zdroj tě statistiky prosím.

PN-001

Záleží na okolnostech. Pokud vlak někde stojí pár minut, nikdo jistě panikařit nezačne. Pokud se ale stojí půl hodiny a cestující jsou bez informací, k panice není daleko. Pokud navíc vypadne proud a nefunguje klimatizace či topení, čas do paniky se o to více zkracuje. A v takovém případě je přítomnost vlakové čety více, než žádoucí.

gringoAD

A kolik lidí ve vlaku ví, jak otevřít nouzově dveře? Jeden pokud jede šotouš ?

PN-001

Rozbít sklo dokáže každý, obzvlášť, pokud je pobláž kladívko na jejich rozbití 😉

milan

Lékařské vzdělání vlakový personál běžně sice nemá, ale má jistě školení z první pomoci, a samozřejmě tuto má poskytnout v případě potřeby cestujícímu i kolegovi – ať je to vlakvedouc/průvodčí/fíra!

M19

To mám taky a drážní zaměstnanec nejsem.

Harvánek

Zdravotní školení musíte prodělat ještě dřív než vás vůbec pustí k vlaku

M19

A? Myslíte, že je to záležitost jen železnice? Je zdravotní školení zárukou, že budete vědět co máte dělat?

Blzx

Asi tak, nebo v metru. Navíc máme v těchto soupravách i tlačítko pomoci. Hlášení o mimořádnostech zvládne strojvedoucí díky kouzelnému mikrofonu. Tady se zase hledá problém kde absolutně není

Leštění

No já nevím, jen dvakrát sem seděl ve vlaku, které sejmulo auto na přejezdu a jediný od koho se dalo něco pořádného zjistit byl průvodčí.
Samozřejmě pokud se nic neděje tak průvodčí být nemusí, pokud nenípri jakékoliv mimoradnosti tak to veškeré činnosti prodlužuje, od zavolání pomoci po znovuzprovozneni tratě.

Blzx

Tak protože strojvedoucí se mezi cestujícími pravidelně nepohybuje, tak asi moc nepřichází v úvahu, aby se ho 20 cestujících ptalo na tu samou otázku. Ono to, jestli víme, co se konkrétně stalo, je asi nepodstatné. Když nebude vlakvedoucí, tak to prostě bude hlásit sám strojvedoucí, nebo se mu nabouchá do systému nějaké hlášení, které už dnes často funguje. Když už bude nehoda, tak je to jedno Dnes často ani vlakvedoucí nemusí vědět víc než člověk s internetem v mobilu, který se podívá na mimořádnosti. Nechci znít tak, že jsou snad vlakvedoucí zcela k ničemu, ale na některých linkách se bez… Číst vice »

Harvánek

Jenže ta mimořádnost mu do mobilu nenaskočí dřív, než ji někdo nenahlásí.

JackBrno

To je opravdu hloupé srovnání s provozem tramvají, které se většinu doby pohybují v hustě obydlených oblastech proti vlaku, který většinu času tráví na trati zcela mimo obce.

Jiří Kocurek

„pohybují v hustě obydlených oblastech“

Z toho si dovolím vyvodit, že obyčejný člověk bydlící vedle tramvajové trati trati dokáže poskytnout nebo alespoň zavola účinnou pomoc v případě neschopnosti tramvajáka.

Ale pokud ten někdo pojede vlakem, tak najednou tyto schopnosti ztrácí?

Honnzok

Ono se k tomu strojvedoucimu taky musíte dostat aby jste mohli něco zjišťovat…

Kamui

Má pak vůbec smysl uvádět „vlak společnosti ČD/RJ/ARR/…“ místo pouhého „vlak IDS JMK“?

Stráťa

Nemá.

Kubrt

Nezáleží to zkrátka na tom, jak si nastaví tarifní pravidla IDS JMK?

Domis

Záleží to na rozhodnutí JMK. Kraj má možnost nepovolit platnost přestupních dokladů z jiných krajů/dálkové dopravy (tedy vyjme SJT). A zrovna JMK na tom žádný zvláštní zájem nemá, takže je to věc, co si následně u kraje vyjednají jednotliví dopravci.

Stráťa

Pokud by platily tak by to smysl možná mělo ale předpokládám že platit nebudou.

Kubrt

Můžete si koupit SJT a síťovost máte zajištěnou.

Kubrt

No jo, kvalitní služby za nízkou cenu, kdo by to byl nechtěl, že.

PvvS

Njn, žádnej dopravce nemá naštěstí povinnost vozit lidi na jízdní doklady někoho jinýho.

kan

ta už je dávno v tahu…

gringoAD

Ta už je s rozdělením republiky na 14 krajů v pr dávno … Dost cestuji a jak člověk chce opustit kraj a navštívit jiný, musí si člověk nastudovat přepravní podmínky a pak si stejně připadá jako blázen … Zlínský kraj je v tom extrém. Koupíte si celodenní lístek zlínského kraje v aplikaci Můj vlak a pak to ukazujete v autobuse. Autobusák na Vás kouká, nechápe, načíst neumí, nezná … A podle sdělení IDZK je jízda takto legální …

Honza V.

Síťovost dopravy zvítězila nad síťovostí Českých drah?

Leštění

A opravdu bude platit? Já myslel že musí mít v tomto případě SJT?

PN-001

Dnes bez problémů platí. Klidně si můžu koupit jízdenku Hodonín – Praha ČD a jet do Břeclavi vlakem, na kterém je Moravia. Vyzkoušeno osobně a ne jednou. Ve chvíli, kdy na té Moravii bude jiný dopravce, budu muset jízdenky dělit, jet jiným vlakem, nebo si koupit předražený OneTicket, což mi zkomplikuje cestování a může to vest i k tomu, že raději pojedu autem.

Domis

PN-001. Že to platí dnes ještě neznamená, že to bude platit i nově v nové smlouvě, kdyby to vyhrály České dráhy.

PN-001

Tak to bych chtěl vidět. Tohle si zatím nedovolil žádný kraj a pochybuji, že JMK bude chtít být první. Zas takové koule na tom KÚ a Kordisu fakt nemají LOL

gringoAD

I kdyby to tak chtěli … dopravce by byly České dráhy a pokud bych měl lístek Praha Hodonín ČD, tak mně to průvodčí ČD může uznat …

Pavel

Vidím žlutě ….

Konecne

jsem pro 🙂

XP3

V tom případě přeji příjemné zážitky při mimořádnostech.

Hala D

V pohodě. Zlá ČD tu NAD za RJ vypraví.

kan

souhlasím, RJ mimořádnosti řešit neumí

Marek

V žádném případě!

HanusovickaKolejova

„Brněnská Kolejová“ by na tom rád jel, žejoo? 😀 Ahoj do story 👋

Jerys

Doufám že ne .jejich popelářský personál.

MHD

Tak jo je výběrové řízení na pracovní agenturu. A na nějakou levnou, co své otroky pořádně odírá. Že by RegioJet? ZSSK?

Jiří Kocurek

A při pokusu odejít jinam najednou vyskočí odboráři, že 50 u soukromníka je méně než 33 u ČD.

PN-001

Pokud k těm 33 dostanete slušné bonusy, jako třeba režijku, nebo obědy gratis, pak ano, je. Ono totiž porovnávat jen hodinovou mzdu nelze 😉

kan

proč bychom měli z daní platit nádražákům soukromé cestování?

PvvS

Hodinovka je jediný reálný porovnání. Veškerý bonusy a výhody bývají povětšinou jako nenároková část mzdy.

gwann

Čili rozhodne…jak moc bude dopravce skudlit na lidech…a jak velká režie baráku na nábřeží bude alokovana.

Jen mám strach, ze zde nejnižší cena může skončit pořádnou polizanici…

Blzx

Samozřejmě. Takhle to dopadá, když se vybere tak hloupý model. Vozidla má mít dopravce, který si i sám vybere ta nejlepší a hlavně nejspolehlivější. Pokud už kraj chce dělat takovéhle srandy, tak ať si založí komplet vlastního dopravce

Jiří Kocurek

„ta nejlepší a hlavně nejspolehlivější.“

Vy jste nečel články z posledních dní? Jak o hořící 845 Arrivy, tak o výpadcích řady 840 ČD. A co se Moravií/Regiopanterů týká, tak kraj volil téměř stejná vozidla jako ČD.

Karel

Vozidla tedy stejná nejsou. Už Jen to, že jsou jedosystémová (střídavá 25 kV) je rozdíl přímo nebetyčný

PN-001

Nemluvě o tom, že oproti RegioPanterům 2. generace jsou Moravie hodně low-cost a tedy ořezané na dřeň. Z toho, co Moraviím, oproti Panterům chybí, by se dal napsat román.

Kubrt

A co jim teda chybí?

PN-001

Jak říkám, vydalo by to na román. Ale z toho, co je pro cestující nejviditelnější, zmíním třeba stolky v leteckém uspořádání, či prostřední područka. Ale je toho samozřejmě více. Mnohem více.

Kubrt

Aha. To jsou opravdu zásadní funkční záležitosti.

Jiří Kocurek

Tím že z nich vypustili stejnosměrný systém a tudíž do stejnosměrného meziobvodu není nic zapojeno?
Rám vozidla, podvozky a trakční motory stejné, vlakový zabezpečovač stejný, ovládání dveří hádám stejné, brzdové systémy totožné. Trafo a VN část i se sběřači před trafem taky nejpíš totožná s dvousystémovou řadou.

Vždyť už řada 163/263/363 byla modulární konstrukce.

PN-001

Zrovna to trafo nikoliv. Viz. četné problémy s ním při schvalování 😉

zwi

Trafo na 530 je stejné jako na nejnovějších 640.2. Jen zde nejede vytížené na maximum. Momentálně je využívané jen za Nezamyslicemi. A nemějte strach, že by se po přejetí na střídavý systém neprojevila kopa závad.

PN-001

No, nevím. V Plzeňském kraji jezdí Panteři hlavně na střídavině a že by tam byl nějaký problém s trafem jsem fakt neslyšel. Ale můžu se mýlit, přece jen, nejsem z toho kraje.

zwi

V Plzeňském kraji jezdí 640.2? Pokud vím, tak jen 650.2. 650.2 mají shodná trafa s 550, zatímco 640.2 s 530 (to jsou ta problémová). 640.201 až 203 jezdí pod Olomoucí, 204 a 205 pod Bohumínem. O dalších nevím.

Blzx

No tak samozřejmě pokud máme objednávku od kraje/státu nastavenou tak uboze, že se tam dopravcům vyplatí jezdit se šrotama, tak se pak nedá nic dělat. Dejme motivující pokuty, jasná kritéria a půjde to. Ono ani teď se asi moc nevyplatí odtahovat každý měsíc jednotku na opravu.
Je jasné, že se to třeba někdy blbě sejde nebo třeba že nový vlak má nevychytané mouchy, mnohem větší problém ale vidím třeba v tom, s čím jezdil RJ do Ústí.

PN-001

Z toho pak ale vyplývá jiné riziko: že při drakonických pokutách za staré soupravy může být pro dopravce levnější spoj odřeknout, než na něj nasadit šrot, ale odjet ho. A já nevím jak vy, ale já raději pojedu šrotem, než abych čekal dvě hodiny na nádraží, nebo si zajišťoval jinou dopravu.

PvvS

To už tu bylo. A zatímco okolo se nasazovaly nový vozy, tak do JMK se tahaly ty největší šroty.

PN-001

Protože to bylo kraji šumafuk. Kdyby kraj na ČD zatlačil, mohli jsme tu už dávno mít ešusy, které ČD a Škoda JMK nabízeli už dobře před dvaceti lety. Krajem odmítnuto jako příliš nákladné, s argumentací, že současné soupravy jsou dostatečné.
Ono je hezké a i moderní házet špínu na ČD, ale zjistit si fakta je složitější, že ano. Kraj je úplně stejným, ne-li ještě větším, viníkem toho, co v kraji jezdilo, nebo mnohde ještě jezdí.

PvvS

Nikoliv, jen to, že kraj nechtěl cpat ČD dotace na vozidla.

PN-001

Čili potvrzujete mou tezi, že kraj neměl o nová vozidla zájem a díky tomuto nezájmu kraje se z JMK stal železniční skanzen. Jsem rád, že jsme se shodli, že za neutěšenou situaci železniční dopravy v kraji nemohou ČD, ale kraj. Jen se jaksi nemohu zbavit pocitu, že vy ten přístup kraje, na rozdíl ode mne, schvalujete. Budu rád, když mne vyvedete z omylu.

PvvS

Obvykle zajištuje nový vozidla dopravce na svůj účet a dostává za to zaplaceno podle smlouvy. Nevidím důvod, proč by kraj měl sypat peníze do zhodnocování cizího majetku.
A už kvůli tomu Memorandu o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou, z roku 2009. Proč by se pak dopravce snažil, když měl nasypáno ?

PN-001

Že ovšem většina ostatních krajů dosypávala, ale JMK se k tomu neměl, pomineme, že ano. Pane vy jste zajímavý případ. Pokud kraj chce nová vozidla, musí být ochoten je zaplatit. Funguje to tak v autobusové dopravě a funguje to tak i v té vlakové. A ve výsledku je jedno, jestli dopravcem jsou ČD, Arriva, či velkohubý pan Radim. Pokud se dopravci nová vozidla za tu almužnu, kterou kraj platí, nevyplatí, tak holt přiveze šroty. A tak tomu holt bylo v JMK. Tečka. Konec příběhu.

Kubrt

„Škudlení na lidech“ a „režie“ (a nastavená ziskovost) rozhodují už dnes, jen to není tak okaté, jako když do hry vstupují i vozidla.

gwann

no, řekl bych, že zde se ta kalkulace opravdu značně zjednodušuje… když má dopravce vlastní vozidla, tak to vypadá výpočetně o poznání složitěji, taky dopravci prakticky vždy mají jiná atp.

Kubrt

Kalkulace bude jistě jednodušší, ale neznamená to, že při klasickém soutěžení na komplet službu dopravci „neoptimalizují“ osobní náklady.