Jihomoravský kraj začal hledat dopravce pro jednotky Moravia. Zatím neví, zda i s průvodčími
Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK
Vítěz soutěže dodá v podstatě jen personál, jednotky i jejich údržbu má zajištěnou.
Vítěz soutěže dodá v podstatě jen personál, jednotky i jejich údržbu má zajištěnou.
To snad nemyslí vážně…průvodčí tam není jenom od toho, aby „štípal“ lístky, ale aby dohlížel na bezpečnost cestujících, podával informace…nedávný zážitek z Pantera..cestující dostal glykémický šok..ostatní si mysleli, že je opilý, tak ho tam nechali..až zasáhl průvodčí..
Ke konkrétnímu místu ve velké soupravě může i tak průvodčí dojít např. až za 10 – 15 minut.
A nevěřím, že by si 100 % průvodčích správně odhadlo, že nejde o opilost, ale o hypoglykemický šok. Stejně tak jako 100 % cestujících by hypoglykemický šok nepovažovalo za opilost.
Ráj pro fetky Adamov/Blansko.
Není to zbytečné? Vždyť zde jezdí státní dráhy. Jednotky jim prodat?
Zas nebyly prášky ? Podle těch výkřiků do tmy ?
A kdyby to provozovaly ČD tak by taková situace nenastala?
Strojvedouci nejsou a ani se moc nedivim. Pri vyberku polovinu veci tykajici se prace zamerne neuvadeji a novy adept se na ne nezepta protoze ho nenapadnou. A popravde receno CD krome platu vlastne nic jineho nenabizi. Bohuzel dost casto se obsluhuji technicky jiz prekonana vozidla. I kdyz se toto aspon nekde zvolne lepsi.
OK, tak 163 jsou moderní stroje. A když se to prožene průměrem, tak nejnovější lokomotivní park má … posunovačky se musí započítat mezi traťové a furt to nevyjde ve prospěch ČD. Ani když se řada 654 nazve starým německým šrotem.
Jen pro dokreslení reality zejména pro ty co nenávidí ČD. Jestli má někdo pocit, že se kdekoliv v této zemi najde železniční dopravce, který mávnutím kouzelného proutku najde cca 300 kvalifikovaných zaměstnanců, tak nenajde. Ať bude chtít nebo ne, bude muset od ČD přetáhnout co nejvíc lidí, aby měl ty vlaky kdo vozit. Jak to udělá, když zvítězí cenou a situace na trhu práce je v profesi strojvedoucí taková, že je jich stálý nedostatek, je mě záhadou . Bude-li chtít ušetřit na mzdě, přetáhne maximálně pár jedinců, protože v tomto oboru není žádný problém sehnat práci jinde, alespoň zatím. Takže… Číst vice »
Taky mě napadlo, že nejjednodušší by bylo kdyby si JMK zaměstnal ty strojvedoucí a dispečery sám.
To by si je nejdřív musel sehnat. A to není jen tak…
Ne, nebylo.
A nebylo by to proti liberalizaci? Kdyby si všechny zaměstnance sám i tak by musel vypsat výběrové řízení. A nebylo by jisté, že vyhraje.
Nebo přemýšlím špatně?
Jsem zvědav jak to budou dělat v Polsku, kde si přesně takové místní dopravce v několika vojvodstvích vytvořili. Podle mně se udělá výběrko, ale tak že nikdo kromě aktuálního dopravce nebude schopen zadání splnit.
Na zakázku zadávanou veřejným zadavatelem subjektu, který sám veřejný zadavatel vlastní/kontroluje, je v zákoně výjimka.
Vcelku logická.
Bohužel to nelze….
Údajně ČD zvýšilo od 1.9. částku při podpisu smlouvy na strojvedoucího, 5 let a 700 000 Kč, pokud neudělám zkoušky, tak 700 000.
Jsem zvědav kolik bude zájemců. ☹️
Je to obrana přesně proti tomu přetahování, co předvádí soukromníčci…
xD ja jsem nepodepsal ani 220t kc , ale 700t kc je masakr
Co to zase je? Zakázka na 4 roky.. to je paskvil. Vlakvedoucí/průvodčí jednoznačně ano.. bezpečnostní cestujících atd.
Souhlas a ne jen bezpečnost. Kdo bude vylučovat z přepravy opilé nebo jinak nevhodně se chovající cestující? Mám z tím bohaté zkušenosti. Není jich opravdu málo.
Mají se snižovat počty úředníků a kancelář. Krys a ne lidi v provozu.
Ano, že zrovna vlakvedoucí tohle řeší:DD, kolikrát jsem potkal vlakvedoucího co to přešel a dělal že nic nevidí:)
Zakázka je na 10 let, nechápu, kde se v článku vzaly 4 roky.
Jemně podotknu, že bez průvodčích se běžně jezdí na příměstských spojích v DE, AT, CH a asi i jinde.
Docela se těším na to, co bude JMK říkat na dle mě dost veliký pokles cestujících. Tedy samozřejmě těch platících. Jak dlouho asi bude trvat, než většina cestujících zjistí to, že je prostě levnější občas zaplatit pokutu revizorovi. než si poctivě kupovat jízdenku?
to je nějaká vaše vlastní zkušenost, nebo si to jen myslíte?
Ano to je má vlastní zkušenost, je to praktická zkušenost s cestujícími za mou vice než čtyřicetiletou práci na železnici.
Je to jeho bohatá zkušenost. Třeba takové DPMB prodělává miliardy ročně, když ti lidi neplatí jízdenky, zejo :DD
Ročně je přepravených osob cca 360 miliónu a 0,06 miliónů černých pasažéru. Data mám z výroční zprávy a z kampaně „jezdím poctivě“.
Akorát ti, co jsou posedlí kontrolováním, by požadovali pípat roční šalinkartu i při výstupu z vozidla, pokud ne rovnou zakoupení vstupenky na nástupiště.
Ano, dopravní podniky se sice chlubí, že černých pasažérů ubylo, je jich jen xy%, jen by si měly uvědomit, že to je jen x% z kontrolovaných, ne ze všech cestujících. Ono pokud těch revizorů nemá DP stovky, tak si cestující zapamatují tváře, a pak se snadněji vyhnou kontrole.
Bohužel pár lidí znám, co tvrdí, že tak cestují, že sledují lidi na zastávce, a když zmerčí revizora, tak vystoupí.
Takže ano, pokud zruší průvodčí, tak je pravděpodobné, že vzroste černých cestujících, protože není pravděpodobné, že revizora potkají 2x za týden, to se člověku pomalu nestane ani v MHD ve městě.
Národní dopravce už se třese na „mimořádné opatření“. V zařízení toho aby smlouva nebyla včas uzavřena má bohaté zkušenosti…
Blablabla
No, ale co když Ibalgini dojdou a bude potřeba nasadit jinou soupravu? Zrovna včera a dneska jezdí na S3 Plechovka+3 Bdmtee+Sysel.
A jinak, aktuálně v tý náhradní soupravě jedu (v Syslovi) a přijde mi to pohodlnější jak Ibalgin 😀
Co třeba pronájem od ČD? Win win.
Když ČD z Brna všechny Honeckery a sysly odveze a plecháče převede na Cargo (a ten poslední plán už je schválený, pokud vím, Cargo už počítá s náhradou laminátek plecháči), tak asi těžko budou mít novému dopravci co pronajmout. A nechávat si v Brně náhradní soupravy, aby je mohli jednou za čas pronajmout novému dopravci, asi ČD nebudou.
Tak si vezmou Eso a že by se v Brně nenašly 2 volné a pojízdné vozy, to snad ne.
Otázka je, jestli to Eso a dva pojízdné vozy budou moct ČD postrádat. Pořád toho totiž budou vypravovat z Brna dost, na co budou muset mít zálohy.
Na co? Pár spojů se dá zrušit a cestující pojedou dalším
Souhlas … Ibalginy jsou upištěný zmetky, je to největší omyl a krám na kolejích … a sednout si omylem pod trafo znamená buď nasadit okamžitě sluchátka, nebo si jít okamžitě přesednout. Když si člověk představí, že to vychází z Panteru, tak není ani možný jak to dokázal kraj kvůli ceně zmrvit.
Mínusují lidé kteří v tom nemusí jezdit nebo někdo kdo s tím občas i jede ? Sedněte si pod transformátor a pak pište …
Tak zase taková tragédie to není. Ano je tam hluk, pro někoho i nepříjemný, ale je to srovnatelné se staršími motorovými vozy. A ano, jezdím s tím. Pokud to člověku vadí, prostě si sedne jinam…
No já jsem mínus sice nedal, ale pamatuji si na nářky, jak 560 jsou staré křápy, jak 560 jsou nepohodlné, jak jinde mají už 21. století.
V té době jsem už s Panterem zkušenosti měl a znal jsem jeho mouchy. Nasazením nových vozidel neznamená, že tráva bude zelenější. S tím je třeba počítat.
No ale Panter je mnohem lepší … je tišší … ta jízda s ním je fakt o řád jinde …. Když pojedete Brno Ždár osobákem, tak v Křižanově přestupujete a ten rozdíl je neskutečný …
Protože v Křižanově přesedáte do Pantera původní generace. Až se svezete s novou generací, tak to bude pištět úplně stejně jako 550. Nová generace má zase mnohem lepší podvozky, což ale z Křižanova do Žďáru dnes už moc nepoznáte (kromě Ostrova již proběhla rekonstrukce). Svezte se pod trafem v nových 640.2 z Nezamyslic do Vyškova. Je identické jako na 530, jen není zatížené na krev (o vůz méně).
A to jako vážně ? Ok, beru to jako výzvu … o 640.2 vím, takže se s tím svezu …
Nedal jsem ani minus ani plus. Jezdím tím téměř každý den. Mluvím samozřejmě jenom za sebe, ale z mého pohledu je to proti předešlému stavu obrovské zlepšení pro cestující. A to z těchto důvodů: – v létě jezdí vozy s klimatizací (ano, třeba ten sysel ji má také, ale spoje se syslem na mé trase nejezdily o prázdninách, takže jedině honeckery) – tam, kde jsou dvě sedačky vedle sebe, se vejdou dva lidé vedle sebe – dva lidé se vejdou i naproti sobě (jejich nohy) a to dokonce i tam, kde je pod sedadlem nějaká ta bedna – je to… Číst vice »
Spíš JSV. Aby to Schadewerk vyhrál, tak holt ořezal konfiguraci na minimum a tohle je výsledek..
Pro neznalého problematiky, co je JSV ?
Jediný správný výrobce.
Aha 🙂
A nejni náhradní souprava náhodou problém Schadewerku ?
Ano, tuhle náhradní soupravu má kraj ve smlouvě s ČD a platí za ni.
Dopravce pro jednotky Moravia je dávno jasný. 17. 11. 2019 podnikatel a občan Jihomoravského kraje Radim Jančura označil v dopise zastupitelům Jihomoravského kraje záměr pořídit vozidla do vlastnictví kraje z OPD za největší počin Jihomoravského kraje v jeho historii, který bude mít pozitivní vliv na život občanů kraje i Brňanů. Tehdy zapomněl jen dodat, že je to nejvýznamnější počin kraje pro jeho dopravce Regiojet. 21. 11. 2019 byl zastupitelstvem nákup skutečně schválen. Konstrukcí nacenění bez vlakového doprovodu a s kalkulací s ním je to definitivní potvrzení nového vlajkového dopravce Jihomoravského kraje.
Já myslel, že je zájem o slušnost. Stačil by mi jediný blud.Vsadím se o cokoliv, že mám pravdu.
Který z bodů či požaadavků ve výběrku nadržuje Žluťákovi, co je znakem výběrka na míru, co splňuje málo možných uchazečů?
Nehledá se dopravce, ale personální agentura strojvedoucích a té má nejblíže Regiojet.
Bohužel si myslím to stejné … je to celé připravené pro Jančurův cirkus …
V čem konkrétně je v zadávací dokumentaci nastaveno vše ve prospěch RJ? Pocity nechte stranou
Řekneme si po vyhlášení vítěze … V tuto chvíli to je jen o mých pocitech … a hlavně .. Jančura je z Bílovic, je to jeho kraj … Toto prostě podstřelí a vyhraje …
Jeden obcan v hospode povidal, ze…
A to nemohu na celou věc mít vlastní názor a tady ho napsat ? Já nikomu nenadržuji, jen si to prostě myslím … Bude to pro něj dost lukrativní lokalita …
Napsal jste jen smyšlenej žvást bez jakýchkoliv argumentů – přesně v duchu „Franta povídal…“.
Žvástů a hejtů na oba dopravce je v této diskuzi poměrně dost … toto je pouze můj soukromý názor, který nikomu nenutím … A argumentem jsou právě domovské Bílovice …
Měl jste napsat, jak to bude skvělé, když to vyhraje RJ. To byste měl najednou plusů…
No já si právě nemyslím, že to bude skvělé, když to vyhraje někdo bez zabezpečeného personálu … ČD ho aspoň nyní mají … a mají i náhradní vozy …
Už jen tím, že jste ten názor napsal ho „nutíte“. Pardon, ale mlčeti zlato opravdu většinou platí.
Tak se pak nedivte, že váš názor chce někdo podložit něčím jiným než pocity, které jsou úplně k ničemu.
A přitom stačilo, aby ty vlaky pořídily ČD a nejezdily se starým šrotem, až kraji došla trpělivost. Ešusy okolo Prahy jezdí už roky, s řadou 460 se tam ČD raději ani neukazují.
Čd jezdily s tím, co si kraj objednal v předchozí smlouvě, teda minimálně se o to snažily. Různé výpadky třeba řady 560 samo byly…
Sázím na modrou.
Sázím vše na žlutou.
Možná tu tyrkysově modrou, ale ČD tady nemají co vykouzlit a pokud to nevezmou s tím, že na tom prodělají, mají ten vlakovej personál jasně nejdražší. A tady jde vlastně jen o něj.
Obávám se zda by RJ se svoji partou nevolníků zanedlouho z nových vlaků udělal zašlé opotřebované. Apropo, jak si Žluťák představuje údržbu, když má prd a ČD vlastní depo v Maloměřicích? A kdoví jestli nejsou Morávie pro žluté příliš pokročilá technologie. RJ je se svým principem fungování dost legrační. Dopravce z Nemanic.
A co si takhle ten článek přečíst celý?
Dost legrační jsou lidé, kteří komentují text, aniž by ho dočetli do konce. Takže nashle.
Jako pardon. Ale jako obyvatel moravské metropole vím, že Morávie tráví noci v maloměřickém depu. Kde posunovači s jednotkami manipulují skrze haly. Mýt se budou asi v myčce v Heršpicích, kvůli údržbě jako je čištění toalet, mytí a uklízení asi do Plzně nepojedou. Nebo že by pracovníci Škody jezdili do Brna? Nemyslím si. Můj příspěvek je tedy oprávněný. Navíc nevím o nějakém depu RJ v Brně.
Údržbu zajištuje Škoda. Máte to v textu.
Údržba a úklid je ale něco jiného. Dopravce musí zařídit úklid, vyprázdnění toalet … a na toto bohužel potřebuje prostor … Pochybuji že má Škoda od ČD pronajaté části depa …
úklid, toalety, … = Škoda, nikoli dopravce
Trávit noci tam mohou a ČD tu halu může následně pro účely servisu jednotek pronajímat. Ostatně byli by sami proti sobě, kdyby toho nevyužily.
AŽD Praha má v Brně pobočku.
Škoda si ji může zřídit taky, nabrat lidi a Hale D nic neříkat. Proč taky.
Tak nevím. Lidí co odešli k RJ tvrdí, že si finančně polepšili. V čem je tedy personál ČD nejdražší? Možná tím, jak Radim pečuje o svůj personál ?
V tom, že se do nákladů na personál ČD musí započíst obří režijní náklady v podobě GŘ. Stačí si porovnat počet „systémových specialistů“ u ČD a jiných dopravců, počet lidí, kteří se na ČD dostali díky politickým kontaktům atd.
Provozovat pár linek jako RJ, Arriva nebo GW Train, nebo 90 procent sítě jako ČD si pár lidí navíc asi vyžádá … Netvrdím, že jsou všichni opodstatnění a důležití, ale pár lidí navíc to určitě potřebuje.
Rozhodně. Ale ta tuková vrstva na GŘ je extrémní.
Doslova a do písmene.
Stačí pohlédnout na režijkáře s 1.třídou z funkce. Ty tlusťoši si musí zvedat i loketní opěrky, aby se vešli na místo. Málo kdo na GŘ by byl v zeleném BMI. 🤣
Asi pracují tak intenzivně, že jim nezbývá volný čas na sport.
Znám dost zbytečných zaměstnanců na GŘ se vzorovým BMI: ) v tom to není. Co takový Ivo Toman, loutka z ODS, Martin Hurajčík, poskok z Penamu, později ANO. Na všechny tyhle figurky se zápornou přidanou hodnotou pro firmu musí provozní zaměstnanci vydělávat. To ale odborům nevadí, ti radši budou šířit své fantasmagorie o daném vítězi.
Hurajčík, ředitel ČD západ, to je to Plzeňsko, kde ČD neuspěly … tak to asi moc slučitelné nebude … Měl by vyvodit osobní zodpovědnost … Ivo Toman, také zjevně zajímavá figurka … GŘ bude zjevně silně přezaměstnané … holt je to budova teplých místeček …
Vážně? Kdože to má 90 % letecké přepravy v ČR?
Letiště Praha má 4členné představenstvo.
https://www.prg.aero/predstavenstvo-spolecnosti
Letiště Pardubice 7členné představenstvo.
https://rejstrik-firem.kurzy.cz/48154938/east-bohemian-airport-as/
Nezapomeňte že skupina ČD má přes 20t zaměstnanců, obdobně velkých podniků zas v ČR moc není…
To budou ty vlaky opravdu jezdit až do Žďáru? A nebude jich na to málo? Třeba včera jsem opět potkal na S3 soupravu s Honekry (ráno i večer, takže nešlo o rychlou náhradu jednoho spoje) – z toho usuzuji, že šlo o nějakou poruchu, za kterou nebyla náhrada.
1) Podle Rámcových JŘ v dokumentaci nebudou, jen do Křižanova. Ten Ždár v článku bude nějaký renonc dřívějšího konceptu.
2) Turnusová potřeba je při ukončení v3 Žďáru i Křižanově stejná, protože v Křižanově se na obratu čeká 60 až 120 minut na další uzel(ostrý obrat by byl až moc ostrý)
3) náhrady jsou a budou zejména proto, že z hlediska turnusové potřeby řady 530 se jezdí na 28/31, což ne vždy koresponduje s aktuálním správkovým stavem.
Pochybuju, jelikož do Křižanova jezdí od Žďáru nové pantery, myslím že se zachová ukončení v KŘ,ale je to jen můj subjektivní názor
Nejsem železničář. Ale pokud bude vlak bez průvodčích a současně bez vlakvedoucího, jak se strojvůdce dozví, že všichni cestující nastoupili a vystoupili – obzv. ve stanicích, kde je nástupiště v oblouku? Příklad Kladno (po modernizaci to třeba bude jinak) – ale pokud jede klasická souprava o pár „zelených“ vagónech (nikoli ktárká Regionova) nebo Arriva se svou 845 , tak vlakvedoucí/průvodčí musí od vlaku odstoupit i přes 2 kolejiště, aby viděl na celý vlak. Z Kladna pak lze dokázat, že poté co se v MHD zrušil nástup do busu předními dveřmi a nahradili se nástupem všemi dveřmi, tak se počet cestujících… Číst vice »
Tam si můžou dát zrcadla, funguje to tak třeba u tramvají, kde žádný průvodčí ani vlakvedoucí pochopitelně nejsou.
A délka tramvají 15 až 30 (vyjímečně v Brně až 45) metrů Vám nepřipadá podstatně kratší než železničních elektrických jednotek, kdy jeden vůz/díl je cca 20m x 4 = 80metrů a zejména v provozních špičkách jedoucí zdvojené = cca 160m?
Nadruhou stranu nevím – nejsou spíše ty jednotky vybaveny tzv. přehledovými kamerami (zejména nástupního prostoru a dění podél vozidla) a monitory v řídících kabinách strojvedoucích?
Na druhou stranu, jaký je rozdíl, jestli má souprava 30 nebo 160 metrů, pokud tam na ten konec prostě nevidíte?
Každé dveře mají svoji kameru, indikaci uzavření a ochranu proti sevření. Dvojice LF2 má 8 dveří, tedy stejně jako 4vozový Panter.
PS: V tom tramvajovém tunelu taky není mobilní signál, z něj by se ani průvodčí nedovolal.
Z Vašich komentářů nevím, jestli má cenu Vám cokoli vysvětlovat. Vlak není tramvaj a tramvaj asi nemá 160 metrů. Podívejte se například na Bílovice a současné problémy s otevíráním dveří nových jednotek. Ano, každý vůz má zvenku kameru a do každého dveřního prostoru míří vnitřní kamera. Ovšem na rozdíl od tramvají, kde má řidič k dispozici několik obrazovek, na kterých vidí všechny potřebné kamery. V Moráviích je displej jen jeden, a tak logicky není možné, abychom měli přehled o všech dveřích. V současnosti nejsou ani z daleka všechny kamery přístupné a SW neumožňuje vidět více než první a poslední kameru… Číst vice »
Holt budete muset vylézt z vlaku na perón a sledovat cestující jako vlakvedoucí a tedy plnit i jejich povinnosti. Asi tak si to tady někteří představují 🙁 Jako by fírové už tak neměli práce víc, než dost.
To samozřejmě můžeme. Jen nezvládneme obsloužit zastávku za půl minuty, ani za minutu. Po odblokování dveří zajistit vozidlo proti ujetí, kabinu proti vniknutí cizí osoby, 80 metrů pěšky do úrovně poloviny soupravy, 80 metrů zpátky, zavřít dveře a odjezd.
Myslím, že zrcadla nejsou potřeba, protože Moravie mají kamery na každém voze.
Vím jak spolehlivé jsou kamery na Panterech, obzvláště když jsou dva spojené. A to vůbec nemluvím o tom jak to vypadá za špatného počasí. A co bude strojvedoucí dělat v případě poruchy Mirelu? Odpovědní pracovníci JMK by si asi měli nastudovat drážní předpisy, než něco rozhodnou.
Pokud pojede průvodci, tak je celkem jedno jestli tam je zkousky má jen vlakvedouci
Přečti si předpisy :-).
Různé věci jsou u různých dopravců řešeny různě. A jak si to vyřeší nový dopravce je jen a jen na něm.
Předpis ČD D2 není závazný pro dopravce XY, jak si někteří myslí. Předpisy pro provozování drážní dopravy (ČD D2 a jejich různě pojmenované ekvivalenty) si vytváří každý dopravce vlastní.
Každý dopravce může mít jiné předpisy, jiné funkce a jiné zkoušky.
Na železnici platí dopravní předpisy a jezdit podle nějakých jiných není možné.
Na poruchu Mirelu se již myslelo. Vozidlo je vybaveno nadřazeným řízením TCMS, které omezí rychlost na 100km/h a funguje jako KBS.
Kraj uzavírá smlouvu s dopravcem. A při uzavírání smlouvy se tak nějak automaticky předpokládá, že smluvní strana toto má ošetřené.
Když uzavřu smlouvu na novou střechu, také automaticky předpokládám, že pokrývači dodrží bezpečnostní předpisy a budou na střeše pracovat s jištěním.
Moravie sice maji kamery na kazdem voze, ale strojvedouci ma k dispozici jen jednu obrazovku v pomeru 4:3. Na ktere nejde videt zaroven vsechny kamery na příslušné straně. Momentalne jde dokonce videt zaroven jen prvni a posledni kameru, a to dokonce jen v pripadech, kdy je jednotka solo. Pri spojenych to funguje jen vyjimecne. Muselo by dojit k SW úpravě. Vyrobce vsak nedodal jeste zadnou aktualizaci, tedy od lonskeho září jezdi jednotky se stale stejnymi nevyresenymi SW vadami a nedostatky.
Ibalgin ale není souprava starých vagonů. To otevírání dveří a i jejich zabezpečení je u nich trošku někde jinde.
Technicky to zabezpečit lze. Viz. panel na nástupišti v čase 2:08:29.
https://www.youtube.com/watch?v=6-TTvn3Dyu0
Uz vidim nasi dokonalou, a k systemovym resenim pristupnou, Spravu Zeleznic, jak
(alespon) na zastavky v oblouku toto montuje.
Hned potom, co bude v Králově Poli osazen Pragotron.
Nechápu za co mínusy. Jsem se zeptal, jak se řeší kontrola cestujících , když je souprava v oblouku. Gajda a Pavel P. a Ludva dali alespoň smysluplný komentář – který navrhuje nějaké řešení.
Já viděl, jak vlakvedoucí/průvodčí běhají po kolejišti (v dešti, zimě) jak „zběsilí“, aby měli přehled přes celý vlak.
A vlak ve stanici, co je v oblouku, zase takové výjimka není.
Nic si z mínusů nedělejte :-). Dávají je v naprosté většině právě ti, kteří o tom, na co je dávají vůbec, nic nevědí. Jen jim vadí, že si někdo dovolil mít jiný názor, než mají oni :-).
👍
Proč to řešit, to je problém dopravce.
Kraj v objednávce nespecifikuje, že na vlaku musí být strojvedoucí, proč by taky měl (vyloučit kdyby se během platnosti smlouvy rozšířilo autonomní vedení). Dopravce si podle toho nastaví cenu.
Stejně tak kraj nespecifikuje, že na vlaku musí být vlakvedoucí.
Hmm, a jak je to asi řešené na lokálkách bez průvodčích?🤔
Taková řada 809, no měla by jezdit jen hustě obydlenou oblastí jako tramvaje aby v okolí byla účinná pomoc.
Až se divím, že je ve vlaku záchranná brzda: Vždyť cestující ji neumí použít, nemají školení a určitě ji zneužijí, měla by být pod zámkem/čtyřhranem aby ji mohl ovládat jen vlakový personál.
Informace při mimořádností bude logicky zajišťovat strojvedoucí a pomoc taky.
Jo, už to vidím, jak fíra NĚCO, cokoliv, pro cestující zajišťuje. To je tedy vtip roku. Ten fíra raději z vlaku uteče, než aby komunikoval s cestujícími. Vidět je to ostatně i na samoobslužných tratích, kde fíra raději nechá cestující jet zadarmo, než aby jim prodal jízdenku. A to nemluvě o případech, kdy je ten fíra důvodem mimořádnosti, třeba kvůli kolapsu nebo úmrtí. A takových případů bude, kvůli neustálému přetěžování fírů, jen a jen přibývat. Převádět na fíry povinnosti vlakového personálu, které nakonec stejně vykonávat nebudou, je cesta do pekel.
Doufam, ze konecne kopnou cele CD tam kam patri…
Kdybys měl aspoň základní inteligenci a napsal proč a odvahu se pod svůj stupidní příspěvek podepsat ty ubožáku…
Proc? co je na tom ubohe rict svuj nazor? Kdyby neexistovala konkurence tak dnes se jezdi porad na hlavnich tratich jak za krale klacka. A co jsem slysel tak JMK neni z CD buhvi nejak stastne..
ČD udělaly pro JMK obří službu, rozjezdily ty upištěné Ibalginy … je zázrak, že to vůbec jezdí … A kdyby nebyly na kolejích JMK ČD, nevím čím by se letos jezdilo, když měly ty slavné Ibalginy takové zpoždění …
I s Vámi…
To je klasika, nejhloupější typ výběrového řízení v dopravě, jediné kritérium cena… Výsledkem je vždycky podstřelená cena a dopravce pak má neřešitelné potíže se zajištěním dostatku provozního personálu a pokud náhodou sežene, tak zablokovaná možnost nějakého rozumného zvyšování platu.
Navrhněte alternativní hodnotící kritéria, vhodná pro tento případ.
Klidně může být i jak zaměstnavatel se chová ke svým zaměstnancům.
Prosím o kritérium, která se dá napsat do zadávací dokumentace a dá se vyhodnotit v rámci soutěže.
Stačilo by uvést data jakou spolehlivost vypravení spojů má dopravce za poslední rok nebo dva, kolik nevyjelo vlivem nedostatku personálu.
A taková data někde existují? Pokud to bude v rovině prohlášení uchazeče, shodí to UOHS.
Krom toho, co tam vyplní začínající dopravce? Dostane v tomto parametru 100 %?
Začínající dopravce, těžko splní požadavek na zkušenosti. Takže se účastnit ani nemůže
Vyžaduje tady JMK nějaké reference? Tolik jsem to nezkoumal.
Začínající dopravce bude muset začít na menších zakázkách, aby si vybudoval renomé.
Žádny začínající dopravce se nepřihlásí, s každým jsou tu už zkušenosti … Takže stačí když dá spolehlivost za poslední rok, dva …
Existují, IDSK je pro Stč.kraj pravidelně dostává, jsou jednotky kusů měsíčně – ovšem nejde o nedostatek personálu, jako to, že strojvedoucí ráno zjistí, že místo práce jde na pohotovost a náhrada se sežene až na další vlak.
Parametry?
Nabízená hodinová mzda strojvedoucího. Když bude vyšší, je šance, že nebudou personální výpadky.
Dále třeba počet personálních záloh, případně celkový počet uvažovaných zaměstnanců.
Vy jste nikdy neviděl firmu, kde platí královsky, ale jinak je prostředí mizerné? Nebo naopak?
A co si predstavujete pod slovem mizerné prostředí? Že by dlouhé a trhané šichty? A neřeší to alespoň částečně parametr „celkové množství zaměstnanců“?
Nebo jiný návrh, jak specifikovat ve VŘ podmínky tak, aby vyhrál uchazeč s co nejstabilnějším zaměstnaneckým kmenem?
Ne, to ve verejne zakazce byt opravdu nemuze.
Říká se tomu „švýcarská cesta“ – objednatel si nadiktuje i mzdu pro provozní profese, resp. má je dané, protože při změně dopravce je musí nový obvykle převzít za stejných podmínek. To si hlídají odbory pro zachování stejné životní úrovně personálu. Pak vlastně soutěžíte jen výši odměn menedžmentu…
Tento model by měl být u všech výběrových řízeních na dopravce povinný. Bohužel realita je jiná.
Tohle je „jihomoravská cesta“, objednatel soutěží, kdo dokáže zaměstnance víc odrbat.
Když je „odrbe“, tak mu nebudou chodit do práce a dopravce za neodjeté spoje dostane pokutu. Strojvedoucích je málo a pokud to není průserář, sežene nové místo hned.
Mě docela fascinuje ta představa, že jakýkoliv soukromý dopravce zaměstnance automaticky ožebračí.
co třeba se podívat jaké platy by měli potenciální zaměstnánci? Či požadovat prokázání finančního modelu… těch věcí by se našlo… takhle půjde jen o to, kdo nejvíc odrbe zaměstnánce
A vy byste to hodnotil podle zkušeností, nebo rovnou dojmů? Každé správné řízení musí být přezkoumatelné, takže neměřitelné indikátory neprojdou. To by se jinak kšeftovalo…
A spolehlivost se dá zaručit pokutami. Pak si každý rozmyslí, jestli nabere ty nejhorší zaměstnance a ještě je bude škrtit. Kapitalismus, pánové! Na dobré srdce a podnikatelskou ctnost není spoleh.
Stejně jako u autobusů. Dispečer IDS, vidí polohy spojů on-line.
… A nabylo by už lepší, kdyby si kraj zajistil i ten personál? Vždyť takhle je otázkou jen úroveň výše odměny…
Ještě by kraj musel sehnat i licenci na provozování drážní dopravy. To spíš že dopravce bude vybrán, ale z pohledu cestujícího to bude zcela odstíněno (jako máte třeba u autobusů, kde když se v tom nešťouráte tak nevidíte, kdo konkrétní linku vozí).
Taková spojení jako „vozit linku“ se v autobusové dopravě nepoužívají, tam se těmi autobusy vozí lidé.
To je vidět, že nic nevíte. V JMK se totiž nevozí ani linky, ani lidé, ale kurzy 😉
To nejde, je to z dotace EU takže nato musí být soutěž
A nebylo by lepší ten socialismus závest rovnou? …
Údržbu bude zajišťovat Škoda, ale kdo bude zajišťovat úklid, čištění, atd.? To je myslím celkem zásadní náklad, hlavně v příměstské dopravě. Jaké budou sankce za jízdu znečištěných jednotek či jednotek bez funkčních záchodů?
Co si tak místo těch laiků zjistit, jak je to nastaveno? Úklid, čištění, funkčnost WC, …, vše má kraj nasmlouváno u Škodovky a již dnes to tak běží
🤣🤣🤣 vtip dne – „dnes to tak běží…. “ další vtip by byl „a funguje to“
To mně chcete vážně tvrdit, že Škodovka podepsala kraji na 30 let i úklid a funkčnost WC a jeho vyprazdňování ?? To nemyslíte vážně … nebo vážně ano ? Kdo na to proboha ve Škodovce přistoupil a kolik za to JMK platí ????
ano, to je fakt … asi si to dovedli spočítat
Hustý … tak to jsem nečekal a netušil …Děkuji za potvrzení
Nebylo by lepší nejdříve nastudovat fakta?
Správné otázky.. ono těch problémů v běžném provozu je více a to vše bude muset někdo řešit.. kde vezmou třeba dispečery, kteří tomu rozumí ? Nakonec tuhle švejkovinu a šetření odnesou zase cestující…
Kde vezme dispečery? Na trhu práce? Nebo že by se v tomto oboru, hraničícím s raketovým inženýrstvím, někdo nově zaučil? S přístupem „kde vezme“ by už nikdo nikdy nezaložil žádnou novou firmu, ordinaci, kancelář…
Mě by jen strašně zajímalo, kde bude Škoda zajišťovat ten servis a jak… 37 jednotek je poměrně dost strojů na údržbu… Neumím si predstavit, že se to povede společně s Interpantery udržet za pomoci dvou kolejí v Maloměřicích… To je smad úplně bez šance.
A teď si ještě představte, že by ČD, v případě, že nevyhrají, vypověděly Škodě smlouvu, protože tu halu raději použijí na údržbu lokomotiv ČD Cargo. Nebo se třeba dohodnou s RegioJetem na „parkování“ těch jejich jednotek na R9, protože to pro ně bude výhodnější. Těch důvodů pro vypovězení té smlouvy může být mnoho. A pak bude Škodovka i kraj v pořádném průšvihu, protože v Brně není jiné místo, kde by bylo možné takové množství jednotek skladovat a udržovat.
Ve Švýcarsku či v Rakousku také nemají regionální vlaky vlakvedoucí a světe div se, funguje to tam dokonce lépe jak u nás.
Pamatuje nějak předpis na výpravu bez vlakvedoucího?
…anebo to bude vše spadat do režimu očičko, tedy specifického odbavení cestujících?
Proč?
Kraj nemá ve smlouvě strojvedoucí ani vlakvedoucí. Má ve smlouvě odjet nějak spoje a nařizuje průvodčí, je věcí dopravce jak si to technicky zařídí.
Pokud nebude ve smlouvě odbavení cestujících průvodčím, bude otázkou dopravce jak si to zařidí (nebude moc peníze určené na štíplítky zneužívat na vlakoše, tak si řekne víc peněz za km nebo dá vlakošům jiné úkoly).
Mimochodem pokud bude ve vlaku povinný prodej jízdenek a zrovna nebude v soupravě automat, stejně tam někdo musí jet.
Nový dopravce nemusí mít ani průvodčí ani stevardy ani vlakvedoucí, ale může tomu personálu říkat nějakým úplně jiným slovem. Dozorčí, pískač, asistent, vlakový četník, mobilní výpravčí, pověřená osoba, dá se vymyslet cokoliv.
Ano. Dokonce ten základní D 1, podle něj platí předpisy dopravců. U ČD vlakvedoucí oznamuje strojvedoucímu, že cestující nastoupili a vystoupili, nebo tam není vůbec. U Trilexu je průvodčí, ale nemá žádné dopravní povinnosti.
Samozřejmě. Na spostě vedlejších tratí se už se samoobslužným provozem jezdí dobrého čtvrt století. Když jsm pracoval na železnici v odbočné stanici jako výpravčí, takovouto trať jsme neměli. Samozřejmě tehdy jsem musel předpisy ovládat naprosto úplně, teď ale po 19 letech v důchodu mi už tyhle maličkosti vypadly z hlavy. Vždy ale šlo o krátké vlaky s centrálním ovládáním dveří.
Proč je ta cena tak vysoká když se hledá akorát obsluha?
Zkoušel jste si to sám nacenit? Nebo podle čeho usuzujete, že je předpokládaná hodnota zakázky vysoká?
Ty máš spočítané náklady na každého zaměstnance, včetně nemocenských, dovolených, všech povinných školení atd., co všechno bude muset vybraný dopravce platit? Nebo jak přesně jsi přišel na to, že ta cena je přehnaná?
Dle čeho soudíte, že je cena vysoká? Prosím o odpověď.
Cena zahrnuje provozní náklady, tedy mzdy strojvedoucích, dispečerů, odběr trakcni elektřiny, poplatek za koleje a provoz, náklady na úklid vlaků.
To nic nemění na tom že by stálo téměř stejně i kdyby koupili k tomu jednotky. 🙂
A kdo to dělá v šalině? Osmička má docela dlouhou jízdní dobu a vozí strovnatelně lidí jako ten vlak.
Při zdravotních potížích cestujících máte vcelku dobrou šanci, že v tom vlaku bude student(ka) medicíny, dojíždějící zdravotní sestra či kdoholiv jiný schopný poskytnout první pomoc. Řidiče z povolání nevyjímaje.
PS: Někteří lidé chodí na kurzy první pomoci dobrovolně – být připraven a nepotřebovat je lepší než opak.
Tramvaj jede městem, kde stačí „vystoupit“. Pokud vám zkolabuje strojvedoucí někde v tunelech u Blanska, kde není žádný mobilní signál, tak vám jen zdravotní sestra ve vlaku nepomůže.
Podle mě šetřit zde by byla chyba, a kontrola jízdenek je to poslední.
„Pokud vám zkolabuje strojvedoucí“ na lokomotivě (242+xBdmtee), tak s tím vlakový personál udělá …?
To samé zavolá pomoc.
Pokud zkolabuje strojvedoucí, tak vlakový personál dál zajišťuje bezpečnost cestujících, podává informace, kontaktuje IZS atd. Pokud vlak zastaví neplánovaně v tunelu, tak vlakvedoucí během chvíle bude zkoušet volat strojvedoucího a zjišťovat, co se děje. Pokud tam vlakvedoucí nebude, tak může trvat klidně půl hodiny, než nějaký aktivní cestující začne něco zjišťovat. Tohle je prostě hloupý nápad.
tvrzení A: kde není žádný mobilní signál
tvrzení B: bude zkoušet volat strojvedoucího
nápad C: může trvat klidně půl hodiny
Dispečerovi to nepřijde divné, že se mu štosují vlaky před tunelem?
Mimochodem, jak často se to stává a jedině vlakový personál to zachrání? U nákladního vlaku se to stalo, co si pamatuju, 2x a v jednom z případů selhala i drážní komunikace (Velvěty).
PS: ETCS dokáže vlak zastavit samo před STŮJ a mám zato, že je je natolik chytré, aby takový zásah oznámilo řízení provozu. GSM-R v těch tunelech je, ETCS taky.
na samozastavení vlaku před návěstí Stů
j neni potřeba ETCS, to zvládne i starý LVZ z 70.let
Pokud zkolabuje strojvůdce, kdy to zjistí průvodčí a jak mu na lokomotivě pomůže? Mají vlakvedoucí lékařské vzdělání?
Tady snad nejde o pomoc strojvedouciho ale o kontakt s dispečerem a celkově kontakt s vnejskem.
Většina cestujících vlastní mobil. Proč je to u vlaku větší problém než třeba u busu?
Protože v tom busu má řidič maximálně nějakých 100 cestujících. Fíra jich může mít i tisíc, navíc ve dvou spojených soupravách. To je trochu nepoměr. Navíc řidiči jsou na komunikaci s cestujícími trénovaní. Fírové nikoliv, protože na to jsou ve vlaku průvodčí a vlakvedoucí.
Jak jsou trénování? Kým? Jaký vliv má počet cestujících na kontakt s dispečerem? Co je celkový kontakt s vnějškem?
Nechápete. Nevadí. O kontaktu s dispečerem tu řeč opravdu nebyla. Řeč byla o informování cestujících. A v tom případě je jejich počet důležitý. Zejména pokud vypadnou reproduktory, což se třeba při výpadku proudu může snadno stát. Pak musí fíra projít celý vlak a informovat cestující, na což fakt trénovaný není a ani od toho není placený. Takže vykonává práci nad rámec své běžné činnosti.
A než vyrazí po vlaku podávat informace, musí vlak zajistit proti ujetí.
Vlakvedoucí to zjistí dost rychle, protože při neplánovaném zastavení bude brzo zkoušet kontaktovat strojvedoucího. A kromě toho může usměrňovat lidi, aby nezačali houfně vyskakovat z vlaku na trať.
Já tedy nevím. Ale už dlouho jsem nejel vlakem, kde bych mohl otevřít dveře, aniž by je strojvůdce odblokoval. A jak u nákladních vlaků? Tam to nehrozí?
Vždycky je ve vlaku nouzový východ. A pokud ve vlaku nebude vlakový personál, nemá cestujícím kdo zabránit v tom, aby ho použili 😉
Větší šotoušovinu už vymyslet nešlo? Vlaky běžně zastavují mimo stanice a v kolika případech zabránil vlakvedoucí použití nouzového vychodu? A jak často se to děje, že lidé opouštějí vlak kvůlizastavenívlaku v polích? A zdroj tě statistiky prosím.
Záleží na okolnostech. Pokud vlak někde stojí pár minut, nikdo jistě panikařit nezačne. Pokud se ale stojí půl hodiny a cestující jsou bez informací, k panice není daleko. Pokud navíc vypadne proud a nefunguje klimatizace či topení, čas do paniky se o to více zkracuje. A v takovém případě je přítomnost vlakové čety více, než žádoucí.
A kolik lidí ve vlaku ví, jak otevřít nouzově dveře? Jeden pokud jede šotouš ?
Rozbít sklo dokáže každý, obzvlášť, pokud je pobláž kladívko na jejich rozbití 😉
Lékařské vzdělání vlakový personál běžně sice nemá, ale má jistě školení z první pomoci, a samozřejmě tuto má poskytnout v případě potřeby cestujícímu i kolegovi – ať je to vlakvedouc/průvodčí/fíra!
To mám taky a drážní zaměstnanec nejsem.
Zdravotní školení musíte prodělat ještě dřív než vás vůbec pustí k vlaku
A? Myslíte, že je to záležitost jen železnice? Je zdravotní školení zárukou, že budete vědět co máte dělat?
Asi tak, nebo v metru. Navíc máme v těchto soupravách i tlačítko pomoci. Hlášení o mimořádnostech zvládne strojvedoucí díky kouzelnému mikrofonu. Tady se zase hledá problém kde absolutně není
No já nevím, jen dvakrát sem seděl ve vlaku, které sejmulo auto na přejezdu a jediný od koho se dalo něco pořádného zjistit byl průvodčí.
Samozřejmě pokud se nic neděje tak průvodčí být nemusí, pokud nenípri jakékoliv mimoradnosti tak to veškeré činnosti prodlužuje, od zavolání pomoci po znovuzprovozneni tratě.
Tak protože strojvedoucí se mezi cestujícími pravidelně nepohybuje, tak asi moc nepřichází v úvahu, aby se ho 20 cestujících ptalo na tu samou otázku. Ono to, jestli víme, co se konkrétně stalo, je asi nepodstatné. Když nebude vlakvedoucí, tak to prostě bude hlásit sám strojvedoucí, nebo se mu nabouchá do systému nějaké hlášení, které už dnes často funguje. Když už bude nehoda, tak je to jedno Dnes často ani vlakvedoucí nemusí vědět víc než člověk s internetem v mobilu, který se podívá na mimořádnosti. Nechci znít tak, že jsou snad vlakvedoucí zcela k ničemu, ale na některých linkách se bez… Číst vice »
Jenže ta mimořádnost mu do mobilu nenaskočí dřív, než ji někdo nenahlásí.
To je opravdu hloupé srovnání s provozem tramvají, které se většinu doby pohybují v hustě obydlených oblastech proti vlaku, který většinu času tráví na trati zcela mimo obce.
„pohybují v hustě obydlených oblastech“
Z toho si dovolím vyvodit, že obyčejný člověk bydlící vedle tramvajové trati trati dokáže poskytnout nebo alespoň zavola účinnou pomoc v případě neschopnosti tramvajáka.
Ale pokud ten někdo pojede vlakem, tak najednou tyto schopnosti ztrácí?
Ono se k tomu strojvedoucimu taky musíte dostat aby jste mohli něco zjišťovat…
Má pak vůbec smysl uvádět „vlak společnosti ČD/RJ/ARR/…“ místo pouhého „vlak IDS JMK“?
Nemá.
Nezáleží to zkrátka na tom, jak si nastaví tarifní pravidla IDS JMK?
Záleží to na rozhodnutí JMK. Kraj má možnost nepovolit platnost přestupních dokladů z jiných krajů/dálkové dopravy (tedy vyjme SJT). A zrovna JMK na tom žádný zvláštní zájem nemá, takže je to věc, co si následně u kraje vyjednají jednotliví dopravci.
Pokud by platily tak by to smysl možná mělo ale předpokládám že platit nebudou.
Můžete si koupit SJT a síťovost máte zajištěnou.
No jo, kvalitní služby za nízkou cenu, kdo by to byl nechtěl, že.
Njn, žádnej dopravce nemá naštěstí povinnost vozit lidi na jízdní doklady někoho jinýho.
ta už je dávno v tahu…
Ta už je s rozdělením republiky na 14 krajů v pr dávno … Dost cestuji a jak člověk chce opustit kraj a navštívit jiný, musí si člověk nastudovat přepravní podmínky a pak si stejně připadá jako blázen … Zlínský kraj je v tom extrém. Koupíte si celodenní lístek zlínského kraje v aplikaci Můj vlak a pak to ukazujete v autobuse. Autobusák na Vás kouká, nechápe, načíst neumí, nezná … A podle sdělení IDZK je jízda takto legální …
Síťovost dopravy zvítězila nad síťovostí Českých drah?
A opravdu bude platit? Já myslel že musí mít v tomto případě SJT?
Dnes bez problémů platí. Klidně si můžu koupit jízdenku Hodonín – Praha ČD a jet do Břeclavi vlakem, na kterém je Moravia. Vyzkoušeno osobně a ne jednou. Ve chvíli, kdy na té Moravii bude jiný dopravce, budu muset jízdenky dělit, jet jiným vlakem, nebo si koupit předražený OneTicket, což mi zkomplikuje cestování a může to vest i k tomu, že raději pojedu autem.
PN-001. Že to platí dnes ještě neznamená, že to bude platit i nově v nové smlouvě, kdyby to vyhrály České dráhy.
Tak to bych chtěl vidět. Tohle si zatím nedovolil žádný kraj a pochybuji, že JMK bude chtít být první. Zas takové koule na tom KÚ a Kordisu fakt nemají LOL
I kdyby to tak chtěli … dopravce by byly České dráhy a pokud bych měl lístek Praha Hodonín ČD, tak mně to průvodčí ČD může uznat …
Vidím žlutě ….
jsem pro 🙂
V tom případě přeji příjemné zážitky při mimořádnostech.
V pohodě. Zlá ČD tu NAD za RJ vypraví.
souhlasím, RJ mimořádnosti řešit neumí
V žádném případě!
„Brněnská Kolejová“ by na tom rád jel, žejoo? 😀 Ahoj do story 👋
Doufám že ne .jejich popelářský personál.
Tak jo je výběrové řízení na pracovní agenturu. A na nějakou levnou, co své otroky pořádně odírá. Že by RegioJet? ZSSK?
A při pokusu odejít jinam najednou vyskočí odboráři, že 50 u soukromníka je méně než 33 u ČD.
Pokud k těm 33 dostanete slušné bonusy, jako třeba režijku, nebo obědy gratis, pak ano, je. Ono totiž porovnávat jen hodinovou mzdu nelze 😉
proč bychom měli z daní platit nádražákům soukromé cestování?
Hodinovka je jediný reálný porovnání. Veškerý bonusy a výhody bývají povětšinou jako nenároková část mzdy.
Čili rozhodne…jak moc bude dopravce skudlit na lidech…a jak velká režie baráku na nábřeží bude alokovana.
Jen mám strach, ze zde nejnižší cena může skončit pořádnou polizanici…
Samozřejmě. Takhle to dopadá, když se vybere tak hloupý model. Vozidla má mít dopravce, který si i sám vybere ta nejlepší a hlavně nejspolehlivější. Pokud už kraj chce dělat takovéhle srandy, tak ať si založí komplet vlastního dopravce
„ta nejlepší a hlavně nejspolehlivější.“
Vy jste nečel články z posledních dní? Jak o hořící 845 Arrivy, tak o výpadcích řady 840 ČD. A co se Moravií/Regiopanterů týká, tak kraj volil téměř stejná vozidla jako ČD.
Vozidla tedy stejná nejsou. Už Jen to, že jsou jedosystémová (střídavá 25 kV) je rozdíl přímo nebetyčný
Nemluvě o tom, že oproti RegioPanterům 2. generace jsou Moravie hodně low-cost a tedy ořezané na dřeň. Z toho, co Moraviím, oproti Panterům chybí, by se dal napsat román.
A co jim teda chybí?
Jak říkám, vydalo by to na román. Ale z toho, co je pro cestující nejviditelnější, zmíním třeba stolky v leteckém uspořádání, či prostřední područka. Ale je toho samozřejmě více. Mnohem více.
Aha. To jsou opravdu zásadní funkční záležitosti.
Tím že z nich vypustili stejnosměrný systém a tudíž do stejnosměrného meziobvodu není nic zapojeno?
Rám vozidla, podvozky a trakční motory stejné, vlakový zabezpečovač stejný, ovládání dveří hádám stejné, brzdové systémy totožné. Trafo a VN část i se sběřači před trafem taky nejpíš totožná s dvousystémovou řadou.
Vždyť už řada 163/263/363 byla modulární konstrukce.
Zrovna to trafo nikoliv. Viz. četné problémy s ním při schvalování 😉
Trafo na 530 je stejné jako na nejnovějších 640.2. Jen zde nejede vytížené na maximum. Momentálně je využívané jen za Nezamyslicemi. A nemějte strach, že by se po přejetí na střídavý systém neprojevila kopa závad.
No, nevím. V Plzeňském kraji jezdí Panteři hlavně na střídavině a že by tam byl nějaký problém s trafem jsem fakt neslyšel. Ale můžu se mýlit, přece jen, nejsem z toho kraje.
V Plzeňském kraji jezdí 640.2? Pokud vím, tak jen 650.2. 650.2 mají shodná trafa s 550, zatímco 640.2 s 530 (to jsou ta problémová). 640.201 až 203 jezdí pod Olomoucí, 204 a 205 pod Bohumínem. O dalších nevím.
No tak samozřejmě pokud máme objednávku od kraje/státu nastavenou tak uboze, že se tam dopravcům vyplatí jezdit se šrotama, tak se pak nedá nic dělat. Dejme motivující pokuty, jasná kritéria a půjde to. Ono ani teď se asi moc nevyplatí odtahovat každý měsíc jednotku na opravu.
Je jasné, že se to třeba někdy blbě sejde nebo třeba že nový vlak má nevychytané mouchy, mnohem větší problém ale vidím třeba v tom, s čím jezdil RJ do Ústí.
Z toho pak ale vyplývá jiné riziko: že při drakonických pokutách za staré soupravy může být pro dopravce levnější spoj odřeknout, než na něj nasadit šrot, ale odjet ho. A já nevím jak vy, ale já raději pojedu šrotem, než abych čekal dvě hodiny na nádraží, nebo si zajišťoval jinou dopravu.
To už tu bylo. A zatímco okolo se nasazovaly nový vozy, tak do JMK se tahaly ty největší šroty.
Protože to bylo kraji šumafuk. Kdyby kraj na ČD zatlačil, mohli jsme tu už dávno mít ešusy, které ČD a Škoda JMK nabízeli už dobře před dvaceti lety. Krajem odmítnuto jako příliš nákladné, s argumentací, že současné soupravy jsou dostatečné.
Ono je hezké a i moderní házet špínu na ČD, ale zjistit si fakta je složitější, že ano. Kraj je úplně stejným, ne-li ještě větším, viníkem toho, co v kraji jezdilo, nebo mnohde ještě jezdí.
Nikoliv, jen to, že kraj nechtěl cpat ČD dotace na vozidla.
Čili potvrzujete mou tezi, že kraj neměl o nová vozidla zájem a díky tomuto nezájmu kraje se z JMK stal železniční skanzen. Jsem rád, že jsme se shodli, že za neutěšenou situaci železniční dopravy v kraji nemohou ČD, ale kraj. Jen se jaksi nemohu zbavit pocitu, že vy ten přístup kraje, na rozdíl ode mne, schvalujete. Budu rád, když mne vyvedete z omylu.
Obvykle zajištuje nový vozidla dopravce na svůj účet a dostává za to zaplaceno podle smlouvy. Nevidím důvod, proč by kraj měl sypat peníze do zhodnocování cizího majetku.
A už kvůli tomu Memorandu o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou, z roku 2009. Proč by se pak dopravce snažil, když měl nasypáno ?
Že ovšem většina ostatních krajů dosypávala, ale JMK se k tomu neměl, pomineme, že ano. Pane vy jste zajímavý případ. Pokud kraj chce nová vozidla, musí být ochoten je zaplatit. Funguje to tak v autobusové dopravě a funguje to tak i v té vlakové. A ve výsledku je jedno, jestli dopravcem jsou ČD, Arriva, či velkohubý pan Radim. Pokud se dopravci nová vozidla za tu almužnu, kterou kraj platí, nevyplatí, tak holt přiveze šroty. A tak tomu holt bylo v JMK. Tečka. Konec příběhu.
„Škudlení na lidech“ a „režie“ (a nastavená ziskovost) rozhodují už dnes, jen to není tak okaté, jako když do hry vstupují i vozidla.
no, řekl bych, že zde se ta kalkulace opravdu značně zjednodušuje… když má dopravce vlastní vozidla, tak to vypadá výpočetně o poznání složitěji, taky dopravci prakticky vždy mají jiná atp.
Kalkulace bude jistě jednodušší, ale neznamená to, že při klasickém soutěžení na komplet službu dopravci „neoptimalizují“ osobní náklady.