Jihomoravský kraj se domluvil s Trnavským na lepším cyklistickém přeshraničním propojení
Přes řeku Moravu vznikne transbordér.
Jihomoravský kraj se dohodl se sousedním Trnavským na společném přeshraničním projektu, který má za více než 115 milionů korun zlepšit cyklistickou infrastrukturu na obou stranách hranice. Většinu nákladů má zaplatit Evropská unie.
Plány již schválili krajští zastupitelé. Odsouhlasili nejen partnerství Jihomoravského kraje v tomto projektu, ale také závazek spolufinancování. Obojí umožní zažádat o evropské finance z Programu Interreg Slovensko – Česko 2021-2027.
Součástí projektu bude například Transbordér přes řeku Moravu u Vnorov. Vznikne téměř 10 kilometrů nové cyklostezky u Mikulčic a Kopčan nebo nové informační tabule na zajímavých místech kulturního a přírodního dědictví. Zatímco trnavská strana se bude soustředit na vybudování nové cyklostezky za 2,45 milionu euro, Jihomoravský kraj se zaměří na stavbu transbordéru.
Pohon vlastní silou
Transbordér o délce cca 63 metrů bude umístění na betonových pilířích na březích řeky Moravy. Konstrukční řešení vychází z architektonické studie zhotovené v Huti architektury Martina Rajniše. Jedná se o dvoukabinové dopravní zařízení přes řeku Moravu, které umožní chodcům a cyklistům pomocí tahu za provaz bezpečné přemístění z jednoho břehu na druhý.
Kabiny transbordéru budou na sobě nezávislé a umožní tak autonomní provoz v obou směrech. Celý systém pohonu kabinek je založený na energii vyvinuté lidskou silou. Stavba samotná svou jedinečností zatraktivní oblast podél toku řeky Moravy. Společně s plánovanou cyklostezkou na slovenské straně zvýší povědomí o celém příhraničním regionu.
„Jeho prostřednictvím dosáhneme bezpečného propojení obou břehů řeky Moravy ve směru na plavební komoru VNOROVY II, napojení na EuroVello 4 a Moravskou stezku, Strážnici a Skalicu a cyklostezku Baťův kanál,“ vypočítává klady projektu náměstek hejtmana Jan Zámečník. Jeho součástí bude také vybudování zastřešeného zázemí pro cyklisty a pěší včetně sociálního zařízení.
Celkové stavební náklady transbordéru přijdou na 57 milionů korun.
Předpokládaný začátek stavebních prací je v současnosti odhadován na podzim 2024. Jednotlivé stavební prvky budou z části realizované ve výrobní hale a následně v místě stavby montované a kotvené do jednoho celistvého objektu. Ukončení výstavby transbordéru kraj plánuje na podzim 2025.