Jihomoravský kraj omezí papírové jízdenky. Rozšíří možnosti, kam nahrát elektronické doklady

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přechod na čistě elektronické jízdenky bude postupný, první stopka papírových dokladů začne 1. prosince.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr S.

Prozradíte mi prosím, jak šalinkartu nahrát do mobilu?

Hoermalmeister

Buď se prokazovat QR kódem, který si můžete stáhnout do telefonu v sekci vaše jízdenky v brnoid nebo si přiřadit jako nosič přímo Google pay na vašem telefonu, to je složitější proces. Musíte napřed zjistit údaje, které Google pay vytváří, tedy číslo karty a datum platnosti, na to potřebujete druhý chytrý telefon, kam si stáhnete aplikaci „Čtení virtualizovaných údajů karty“, která je dostupná na stránkách dpmb. Potom přiložte telefony k sobě a měl byste získat virtualizované údaje. Já sice používám přímo telefon jako nosič, ale protože nemůžete šalinkartu přiřadit na dva nosiče, tak když se vám telefon vybije, máte smůlu.… Číst vice »

Okoloidúci

Ja len doplním, že pridávať si to cez údaje virtualizovanej karty je staršne nebezpečné, hlavne pretože a) pri Google Pay sa údaje menia s každým pridaním/odobraním karty z Google Pay. V realnom svete napr. kúpa nového mobilu/resetovanie celého mobilu/servis mobilu = prenastavenie šalinkarty b) Apple (narozdiel od Google) dokonca negarantuje ani to, že sa údaje o virtualizovanej karte nemôžu meniť bez akéhokoľvek dôvodu a upozornenia. Jediné čo garantujú je, že *nejaké* človek bude mať priradené pri platbe. Čisto teoreticky však môže mať ráno nejaké a večer už iné. Len tak. Fakt sa to oplatí mať buď ako QR v appke… Číst vice »

Domis

V regionální dopravě mimo DPMB není QR kod uznavaný doklad, je twdy považován za neplatný (a je to na něm psané). Je zřejmě otázkou času, kdy zmizne z účtu BrnoID.

Petr S.

No, nevím, jestli se to nezměnilo nebo jestli tehdy ten revizor neříkal nesmysly (nebo jestli jsem to blbě nepochopil, ale měl jsem za to, že tím QR kódem se nejde prokazovat a člověk musí „pípnout“.

Okoloidúci

Ah jaj. Mňa fascinuje ako zároveň dokáže existovať BrnoID (slušný a usporiadaný portál) a všetky tieto dopravné riesiena (bordel na n-tú, kde existuje asi 10 identických kanálov na predaj toho istého). Taktiež ma desí, že ešte doteraz neprišli na to, že exitujú Apple Pay a Google Pay tikety, ktoré vedia fungovať ako QR cestované lístky (napr. RJ a ČD to majú – tu sa to namiesto toho robí v samostanej appke DPMBinfo, pretože praktickosť asi odišla do Humpolce) Taktiež pridávanie jizdenky do mobilu cez nfc, ktoré sa zaseklo v roku 2015 (pretože namiesto vlastného anonymného indentifikátora sa to snažia pretlačiť… Číst vice »

Nose Peak

Co nechápu, proč nejde nahrát kupon do Poseidonu. A ještě, proč tak blbě fungujou QR čtečky ve vlacích i autobusech (což tedy vysvětluje to protlačování NFC)….

PN-001

No, ono ani to NFC nefunguje spolehlivě. Hlavně ve vlacích je s tím problém. Někdy to načítá dlouhé minuty.

Michal

A kdy JMK omezí provoz 19. století (náhradou za 21. století) na S6? Nebo alespoň sníží cenu za lístek na této trati?

PvvS

On je tam parní provoz ??

Michal

To ne, ale úroveň cestování tomu odpovídá.

Domis

Stále dokola. Ale doposud jste nevysvětlil, čím konkrétně se provo na vlárské trati liší od jiných tratí s motorovou vozbou. Jsou tam jiné motoráky 842 či 854 než ve zbytku ČR? Motor moc hučí? Špalky při brzdění skřípou? Nebo vám vadí Bdmtee na těch několika špičkových vlacích? A hlavně, co z toho připomíná páru.

Michal

Ale já tady neřeším typ pohonu, ale kvalitu cestování. Mluvíte jak mimozemšťani na plátně, kteří sice umí anglicky, ale nechápou sarkasmus a podobné slovní hříčky. Ale abych se vrátil zpět, co RegioShark, RegioFox apod. To jsou taky dieselové soupravy, ale mají nějakou kvalitu. A argument, že stejné křápy typu 810, 814, 842/843, 854 apod. jezdí i jinde, mně nijak nezajímá. Navíc, když je to na vzdálenost, na které ani nejsou stavěné. A zločin proti lidskosti jménem bdmtee se může vyměnit KDYKOLIV. Tam je absolutně jedno, co to táhne. A pokud se na tom nebude nic měnit, dokud trať nebude modernizovaná… Číst vice »

M19

Fakt? Teď o víkendu jsem tam viděl RegioShark. Hrůza. 😀

PvvS

Takže dřevěný sedačky a topení uhlím ?

Michal

To je pochopitelně myšleno obrazně. A nemělo to být vůbec vtipné.

M19

V IDS JMK se platí za projeté zóny, ne za konkrétní trať či linku.

Michal

Bohužel, kvalitu vlaku to nijak nezohledňuje. Na druhou stranu, ČD to mají ještě horší, ale to není žádná obhajoba.

M19

Kvalitu dopravního prostředku určují standardy dopravní obslužnosti, pokud je dopravce nedodržuje platí pokuty.

PN-001

Hmm, takže místo aby funkci „odškrtávání jízdenek“ (která má zřejmě nahradit, stále populární, univerzální jízdenky) a kontrolu platných jízdenek, přidali do Poseidonu, vytvoří na to ještě další aplikaci, aby jich nebylo málo.

A pokladna na nádraží v Hustopečích, zavřená už snad někdy před třemi lety, jako informační centrum, taky pobavila. Tady už fakt levá ruka neví, co dělá pravá 🙁

platamond

Obdobně mne překvapil Moravský Krumlov, kde pokladnu také nevidět. Navíc nádraží v pustině za městem. Normální člověk tam jede autem, my nenormální busem, ale vlakem fakt asi skoro nikdo.

PN-001

V Moravském Krumlově pokladna je. Ale má otevřeno jen v pracovní dny a úterý, středa a pátek jen dopoledne. A vlakem se tam jezdí, protože návaznosti autobusů do centra Krumlova jsou v celku dobré.

Nose Peak

Dobiju Poseidon částkou 156 Kč, přímo z telefonu, přes *Pay, a mám to za steiný love jak s univerzálkou. V čem je problém?

PN-001

To by mě taky zajímalo. Sám nechápu, proč Kordis vymýšlí další kravinu, místo aby využil toho, co už má a na co si lidi už zvykli.
Nicméně po jarním zdražení už univerzálka nestojí 156. Navíc, Poseidon je už zpravidla levnější, než univerzálka. O to méně chápu, co to ten Kordis zase vymýšlí. Asi je ten tarif pro ně ještě málo komplikovaný, jinak si to vysvětlit neumím.

M19

Jj, počet zon a to je vše. Strašně složitý tarif. 😀

Jana

Jeden velkej borde a zmatek!!!! Ať žijou kraje!!!

Zdarma

Anonymní bankovní karta…co dodat, tak hlavně že prastará vkladní knížka na doručitele vadila kvůli praní špinavých peněz a musíme dělat různé KYC kontroly kvůli financování terorismu, atd..

Pavel

Ta bankovní karta je anonymní jen do okamžiku, kdy ji používáte jen jako šalinkartu. Doslova jde jen o nosič informace, nic jiného.
Jakmile ji budete chtít používat jako skutečnou bankovní kartu, musíte se u banky zaregistrovat a anonymita končí.
Důvodem proč ji v Brně zavedli bylo, že ne všichni chtěli mít šalinkartu na své stávající kartě.
Třeba moje děti mají šalinkartu na anonymní bankovní kartě, protože ještě nemají účet u banky.

Tomáš R.

Já všechny tyhle krajské tarifní systémy prostě miluju! Není nic zajímavějšího a užitečnějšího, než si večer před cestou do neznámého regionu otevřít lahev vína a začít studovat, co v kterém kraji místní vrchnost vymyslela. Kde se dá a kde se nedá koupit jízdenka v aplikaci a případně jaká, kde ještě mají a kde už nemají papírové jízdenky, kde už zrušili pokladny a kde ještě ne, kde jsou jízdenkové automaty přímo ve vlacích a kde ne, kde platí i tarif dopravce a kde ne, kde tarif přesahuje do jiného kraje a kde ne, kde je potřeba se registrovat a jak, jak… Číst vice »

Tomáš R.

A ještě jsem zapomněl na to úplně nejzajímavější, totiž kterými dveřmi lze do vlaku vlézt a kterými je to zakázáno.

PN-001

No, městské systémy, svým způsobem, fungují taky, protože leckdy mají města v rámci IDS různé výjimky a jindy v krajských IDS vůbec nejsou. To je taky zajímavé zjišťovat, mimochodem.

Vojtěch C

Vítejte ve sjednocené Evropě, kde hranice států nejsou problém, ale hranice regionu jsou rozhodující.

Nose Peak

Paradox dnešní doby. Na jeden lístek můžu doletět na Nový Zéland, ale do Hradišťa nedojedu…

Hoermalmeister

Podle mě bychom se neměli pozastavovat nad tím, že je dlouhodobá jízdenka nově jenom virtuálně, ale spíš nad tím, že si ve velké části krajů jízdenku přes telefon nekoupím, ani kdybych se rozkrájel. Jakože IREDO? Kde jste? V 90. letech?

Dos22

Pravda IREDO zamrzlo, i když IREDO je jeden velký omyl už sám o sobě, ale VHD jakožto služba veřejnosti by měla být dostupná pro občany v co největší šíří – tedy s co největší možností koupí JD, takže jak papírových, tak elektronických, ať si kraj klidně elektronickou jízdenku zvýhodní, ale papírové, ať nechá taky, těm, kterým to tak vyhovuje.

jal

Nechápu , kde je problém. Je úplně normální platit třeba bankovní kartou v obchodě.
Proč by měla být potíž v MHD?

PN-001

Protože řidiči to neumí a místo kontroly elektronické jízdenky vám na kartu napálí jízdenku třeba až na konečnou (ano, už jsem viděl)? Nebo proto, že někdo prostě kartu k těmto účelům používat nechce? Nebo ji ani nemá? Nebo má účet obstavený kvůli exekuci? Těch důvodů proč je to problém se dá najít spousta.

jal

Co má řidič společného s přiložením karty k validátoru?

Něco jiného je karta a výdej papírového lístku. Ale píše se o bezpapírovém odbavení pomocí asi něčeho takového.
https://www.odp.cz/produkty/validatory-odis-pro-samoobsluzne-odbaveni/

PN-001

Vydejte se někdy do JMK. Takto na validátory to má fungovat, a zčásti již funguje, jen v Brně a nejbližším okolí a i tak jen, pokud neprobíhá kontrola jízdenek řidičem. Jinak to ale v IDS JMK funguje tak, že se platí u řidiče, který vám vydá papírovou jízdenku i při platbě kartou. A pokud řidič strojek špatně nastaví, pak místo kontroly jízdenky na kartě, prostě zaplatíte jízdenku novou. Karta se totiž při nástupu předními dveřmi neprikládá k validátoru, ale ke strojku, který ovládá řidič.

M19

Krásný příklad zobecnění na základě jednotlivosti. Já viděl věcí, to ale neznamená, že to je obecná zákonitost. Kartu si pořiďte anonymní, když máte problém, ale to, že máte exekuci nemá s fyzickou existencí karty žádnou souvislost. A ještě nikdy se mi nestalo, že bych zaplatil jízdenku, místo kontroly zda je na ní nahraný kupon. Jen se mu to musí jasně a včas říct, co vlastně chcete.

král j

Já jsem z JMK. Mám klasický mobil s tlačítky. Půjde i tento použít? Nechci si pořizovat nějaký chytrý.

Vlastik

Velký bratr potřebuje chytré mobily.

Hoermalmeister

Nepotrebuješ žádný telefon, stačí platební karta, jestli nemáš ani tu, stav se na kontaktním centru IDS JMK a oni ti vystaví anonymní kartu s jízdenkou

Gajda

Ten chytrej telefon má i jednu výhodu, že kamkoliv pak jedeš, máš místní aplikaci s jízdníma řádama, vyhledáváním spojení a nákupem jízdenek.

asdf

A pak má spoustu nevýhod. Porovnávat můžu, používám klasický tlačítkový i „placku“.

Tomáš z MB

Už takto mám telefon zaneřáděný hromadou aplikací na to či ono. Dvě hodiny hledám, jak si koupit lístek ke známým na chalupu. S výjimkou Phy+StČ kraje každý kraj jinak, jiná aplikace … spolužáci z medicíny v celé republice. Auto nemám, špatně vidím. Zlatý Deutschlandticket – užil jsem si jej o dovolené.

petr

a cestující se pak stávají jakýmsi rukojmím

Hoermalmeister

Ale nestává, šalinkartu si téměř každý kupuje online, u řidiče si pořád jízdenku koupit můžete, prakticky nic to nemění

Ondra K.

Jak kde. Třeba v brněnské MHD už byl prodej u řidiče zrušen.

Hoermalmeister

V brněnské MHD, ve které se mimochodem teď vůbec ale absolutně vůbec nic nemění, si můžeš koupit lístek v automatu

Hoermalmeister

Mimo to, jak by sis chtěl koupit měsíční šalinkartu u řidiče kdekoliv??? A nikdy tomu tak ani nebylo, pro šalinkartu jsi musel na kontaktní centrum, kde ti ji klidně udělají i s kartou. Akorát už tam nemusí jít všichni

Frantisek

„Pohodlnější forma placení za dopravu po našem kraji je zároveň i udržitelnější, levnější a hlavně modernější.“

Čekal bych, že hlavní bude udržitelnost, cena a pohodlí, ale ne, hlavní je, že je to moderní. Logiku aby u nich pohledal…

petr

ono na dráze logiku nelze hledat,to si pamatujte

PN-001

IDS JMK zahrnuje i autobusy a v Brně i trolejbusy a tramvaje 😉

vasek.beroun

Situace na bojišti se mění každým okamžikem, takže jedině autem.

Chleba Nakup

Půjde to nahrát i na tlačítkovou Nokii?

Trumway

Já asi zkusím 5,25″ disketu. Ještě jich mám dost a tak by se alespoň využily.

Ondra

S tou samolepkou ano.

Honza Gajdoš

Mám kamaráda, v březnu mu bude osmdesát, pořád aktivni podnikatel, ještě ke všemu rukama tvořící zámečník, prostě frajer. Jezdil do banky, dával příkazy, dostával papírové výpisy. Asi před pěti lety řekl a dost, chci žít moderněji. Teď smartfoun, paušál s daty a rozčiluje ho, když něco nejde vyřídit online. Když jede ze své obce jednou týdně do města za kamarády na taroky, tak mobilok-new, lístky online a sere ho, že v té hospůdce nejde platit jinak, než hotově. Nedávno mi řekl, že teď šetří tisíce ročně, než předtím. Takže není to o věku, ale o chuti. Jo a ještě paří… Číst vice »

Dos22

Jo a teď tu o Karkulce.
Věřím, že jsou senioři, kteří se Smartphonem v pohodě pracují, přečtou si zprávy, koupí si lístek, atd… Ale Váš příběh je vyloženě pohádka.

Honza Gajdoš

Není, je odvaadvacet let starší než já, ale nemohu se mu rovnat. Asi je anomálie, ale skutečně existuje

Tomáš z MB

A má kliku, že na to vidí, resp. že se mu neklepou od Parkinsona ruce. Ale to by stejně seděl doma, co by chtěl.

Trumway

“ Takže není to o věku, ale o chuti. “
Nebo taky o snaze ušetřit. Však to ve Vašem příspěvku i je
„Nedávno mi řekl, že teď šetří tisíce ročně, než předtím.“

PN-001

No, mě není moc jasné, jak člověk může takto ušetřit tisíce ročně. Že něco ušetří na těch papírových prikazech beru. Ale kolik by těch příkazů musel posílat, aby to vydalo na tisíce ročně?

Petr S.

Ono už jen to, že vás hotovostní transakce v bance přijde nejméně na 50 Kč. A jakakoli operace na přepážce nejméně 20-30 Kč

Honza Gajdoš

za čas a naftu ježděním autem, kvůli prkotinám

PN-001

OK, to mě nenapadlo. Pak to i může sedět.

Kamui

Zapamatujte si už jednou pro vždy, že na bankovní kartu se žádná jízdenka neukládá a ani ukládat nemůže. Pouze se někde v databázi spáruje číslo vaší karty s nákupem jízdenky, a pokud potkáte revizora tak nezbývá než doufat že jeho databáze bude aktuální a bude to fungovat – v případě jakéhokoli sporu nemáte v ruce vůbec nic.

Samo

Pri kontrole sa to overuje online, takže revízor žiadnu vlastnú databázu nemá. Toto nie je problém.

Problém je skôr pri jednorazových lístkoch kde označovač v MHD nevie o tom že stratil spojenie. Stalo sa mi že označovač zobrazil potvrdenie že mi predal platný lístok, ale v skutočnosti sa do databázy nič nezapísalo (a ani na kartu nebolo neskôr naúčtované).

Trumway

„Pouze se někde v databázi spáruje číslo vaší karty s nákupem jízdenky, a pokud potkáte revizora tak nezbývá než doufat že jeho databáze bude aktuální a bude to fungovat – v případě jakéhokoli sporu nemáte v ruce vůbec nic.“

Spáruje se to , ale pokud dojde na rozvod…..Takže samozřejmě máte pravdu.

Studý Chudent

Elektronický kupón ale je levnější než ten papírový, víme?

Domis

Ale jen proto, že jsme ten papírový před rokem zdražili, aby byl dražší. A dnes mohli argumentovat úsporou cestujících při přechodu na elektronický.

Michal M

Email je levnější než dopis, elektronický bankovní převod levnější než papírový… čímpak to asi bude?

Nose Peak

Lacinou elektřinou 🙂

Trumway

No jo. Email je fakt suoer věc. Třeba když člověk někde Online objedná nějakou věc.

PN-001

Třeba taxi na pražské letiště LOL

Vojtěch C

Účetně, nebo skutečně podle všech nákladů a dopadů na reálný svět? Co třeba datová úložiště běžící v nepřetržitém režimu ještě navíc s výkonným chlazením?
Mimochodem, elektronické postupy při současné dostupnosti nabízejí daleko častější využívání, než klasické, které byly spojeny s určitým nepohodlím.
Takže pokud bychom se na problematiku chtěli dívat komplexně, měli bychom spíš uvažovat, zda je ekonomicky méně náročná třeba roční korespondence papírová či elektronická s přihlédnutím, že papírových dopisů si ve své době lidé vyměnili třeba několik, či několik desítek za rok a různých sdělení digitální cestou po sobě „střílí“ třeba i desítky denně.

Rejpal ze Štatlu

Je to trochu off topic ale nevíte někdo jak vypadá soutěž na Moravie? Soutěž měla končit posledního října a zatím ticho po pěšině.. Smrdí to prodloužením bez soutěže pro CD na dva roky

Vojtěch C

Inu, když hlavním kritériem je cena (navíc nějak posuzovaná na roky dopředu) a nějaká hledisko stability (či dnes oblíbeným slovem „udržitelnosti“) se teprve klopotně učíme.