Jihomoravský kraj bude hledat provozovatele svých vlaků odděleně, chce větší konkurenci
Kraj je v českém kontextu výjimečný tím, že si kupuje vlaky do svého vlastnictví
Rada Jihomoravského kraje dnes schválila postup při zajišťování provozu regionálních vlaků do budoucna. Radní se rozhodli kraj rozdělit na dva soubory a ty vysoutěžit zvlášť. Kraj je totiž v českém kontextu výjimečný tím, že si kupuje vlaky do svého vlastnictví. A pro ně chce najít provozovatele v samostatné soutěži. O druhý soubor se budou moci hlásit dopravci s příslušným počtem vlastních vlaků.
Kraj koncem roku 2019 podepsal smlouvu se Škodou Transportation na dodávku 37 elektrických jednotek za 6,5 miliardy korun. Ty pokryjí zhruba 45 procent výkonů, které Jihomoravský kraj objednává. Primárně budou nové vlaky nasazeny na linkách S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl. n. – Březová nad Svitavou a S3 Vlkov u Tišnova – Brno hl. n. – Břeclav. Počítá se s jejich nasazením i na tratě, které procházejí (nebo projdou) elektrifikací.
„Schválili jsme soutěžení do dvou samostatných nabídek, abychom zvýšili konkurenční prostředí mezi dopravci. V minulosti se přihlásily pouze ČD, protože nikdo jiný nedisponoval dostatečným počtem vlakových souprav. Takto se může zapojit více provozovatelů, kteří nabídnou výhodnější podmínky a kraj ušetří,“ uvedl radní pro dopravu Jiří Crha.
Úspora výdajů z rozpočtu byla podle něj hlavním argumentem, proč se radní přiklonili k variantě se dvěma soubory. Pokud by se soutěžil celý kraj jako celek, tak by si uchazeč o provoz elektrických vlaků musel zajistit i všechny vlakové soupravy pro zbytek kraje.
Plán počítá s tím, že linky s vlaky v majetku kraje zahájí provoz nejdříve v prosinci 2023. U nabídkového řízení, kterým se budou soutěžit výkony na ostatních železničních linkách, se počítá se zahájením provozu v prosinci 2025. Kraj má nyní smlouvu s Českými drahami do prosince 2022, může ale využít opci na další tři roky.
Dodávka nových vlaků by měla podle dříve zveřejněných plánů začít v roce 2022. Nové vlaky by se měly dostávat postupně do provozu, do ukončení soutěže se tak bude dít v rámci nynější smlouvy s ČD.