egoe-plus
Železnice Železniční průmysl

Jihomoravský kraj a Škoda podepsaly smlouvu na vlaky za 6,5 miliardy

Vizualizace RegioPanteru pro jižní Moravu. Pramen: Škoda Transportation
Vizualizace RegioPanteru pro jižní Moravu. Pramen: Škoda Transportation

Jihomoravský kraj dnes završil dlouholetou cestu k vlastní vlakové flotile. Vedení kraje dnes podepsalo se Škodou Transportation smlouvu na dodávku 37 elektrických jednotek typu RegioPanter. Hodnota samotných vlaků přesahuje 6,5 miliardy korun. Škoda jako dodavatel vzešla z výběrového řízení, postará se rovněž o údržbu vlaků.

„Doufám, že dnešní podpis smlouvy potěší všechny uživatele našeho Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Jedná se o vyvrcholení dlouholeté snahy kraje o zásadní modernizaci vozového parku na naší regionální železnici a jsem rád, že se tak zúročila pečlivá příprava a obrovské nasazení všech zúčastněných, díky nimž se povedlo přivést projekt až do tohoto stádia,“ řekl po podpisu smlouvy hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Největším zastáncem krajského vlastnictví vlaků byl jeho náměstek pro dopravu Roman Hanák.

„Podpisem této smlouvy se výrazně rozrůstá rodina těchto škodováckých vlaků, které přispěly k výraznému zkvalitnění železniční dopravy,“ uvedl předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina. Podle něj počet těchto jednotek provozovaných v České republice brzy přesáhne stovku.

Nové elektrické jednotky budou tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě. Třicet jedna vozidel bude ve čtyřvozovém provedení s kapacitou 333 sedadel a šest bude dvouvozových se 146 místy. Všech 37 jednotek bude dodáno do prosince 2022. Součástí zakázky je i možnost dodatečného zvýšení kapacity vložením dalších vozů.

Primárně budou nové vlaky nasazeny na lince S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou a S3 Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav. V případě elektrifikace dalších tratí se rozšíří i tam. Financování projektu z většiny zajistí dotace z Operačního programu Doprava.

Jednotky budou dodávány v provedení 2. třídy, budou klimatizované, vybavené audiovizuálním systémem, zásuvkami USB, wifi, kamerovým systémem a systémem ETCS. Dle požadavku kraje budou mít cestující možnost odbavení přímo ve vlaku. Ve vlacích bude systém počítání cestujících.

Provozovatele svých vlaků chce kraj vybrat v soutěži.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ČD4ever

Už je v provozu NIM expres v SRN? Kolik let má zpoždění? Jasně, je to jiný vlak, ale od stejného výrobce.

X 1

Kontrakt z 4/2013. Plánované nasazení 12/2015. Dnes 12/2019 ……. ? 😉

Původní varák

Jiný ano, páč jim němci stáli při výrobě za zadnicí…..a i tak je to šunt. Prostě v Plzni už lokomotivy dělat neumějí. Možná by se tím někteří diskutující zde mohli smířit.
Pro Cargo měli v Plzni opravovat Esa (vyvazovačky), které tam byli pro nedostatečnou kapacitu přesunuty z Parsu. Přesun se nekoná, v Plzni mají plné ruce práce z Nimama, aby to vůbec nějak jezdilo. Holt Němci nejsou tupé ČD, kteří si nechají všechno líbit.

Vágner

Netvrdil bych, že se v Plzni nekonají vyvazovačky es pro Cargo. Zrovna ve čtvrtek jelo jedno Eso po vyvazovačce na zkušebku.

Původní varák

Že by jedno z těch posledních, které už museli dodělat, než jim Němci vrátili Nimi? Rozdělané to do Parsu nedostanou. Ale jen hádám….

Kylchap

Neumějí, protože měli dlouhou přestávku. Díky „moudrému rozhodnutí“ soudruha Dlouhého.

Původní varák

…..A v té přestávce odešli všichni konstruktéři, díky kterým má ještě Škoda nějaké jméno. Ale současní „řekněme konstruktéři“ dávají té „dobré“ pověsti pěkně na holou…..

Pikachu

Noo… on si Němec také dost brání svoje koleje a EBA je prostě monstrum…
Mimochodem. Proslýchá se, že NIM už prošel přes EBA a nyní se už jenom finalizuje… Co je na tom pravdy nevím.

Původní varák

Na Moravě mohli, jako první v ČR, jezdit konečně kvalitní vlaky. A teď? Opět kvalitní Škodaverke. Nevím, proč se kraj neinformoval o kvalitě a provozuschopnosti těchto „souprav“. I laik by pak zjistil, že je tu něco špatně. Ale to by musel sedět na kraji někdo inteligentní, což se podle tohoto rozhodnutí neděje. Něco jsem si na těchto strojích odjezdil (inter i regio) a měl sem tu čest ze svého titulu i několikrát jednat s lidmi ze Škodovky a Parsu. Protože právě tam v dalekém Šumperku se bude provádět ten jejich „servis“. Je to tak se vším, co v Plzni vyrobí… Číst vice »

Jarek

Taky se mi zdá, že mohl dostat šanci někdo jiný, ale když v JMK ty krámy chtějí, tak ať si je užijí.
Že bude servis v Prasu mi nedošlo, tak to se mají tuplem nač těšit… snad si nastavili dobře smluvní pokuty, páč jinak jsou v kelu…

Původní varák

Jedině v Parsu. Ostatně jako u Panterů ČD (ty větší opravy). Např. v Majlontu v Brně stejně nemůžou na nic sáhnout a navíc tomu ani nerozumí. Myslím, že tam má kancelář i Škoda (ty denní výjezdy z Plzně by jim asi vyšly draho 🙂 )

Petr

Bohužel páni nahoře nás tímto řadí do typicky chudých východních zemí, takže si nezasloužíme nic lepšího než Regiopantery na kolejích a SORky na silnicích.

Původní varák

Souhlas, měl sem tu čest kočírovat stroje od Bombardieru a Siemensu a kdybych měl srovnávat s autama…….asi jako když jezdíte v Dacii (škodaverke) a pak si sednete do Volva. Tím myslím jak jízdní vlastnosti, tak i dílenské a konstrukční zpracování. Ale jak zmínil Jarek, když to chtějí, tak ať si to užijí. A nemyslím si, že z pohledu cestujícího to je také nějaké terno. Též už to někdo zmiňoval. Od hlučných a tvrdých podvozků, až po hlučnou klidu. A vůbec hlučnou celou střechu – práskající vysoušečka vzduchu, ječící čerpadla trafooleje. Onehdá sem seděl v Pardubicích zády k perónům a ani… Číst vice »

PeMIČ

Za to houkačky Vectonu pod vlaštovkou a v okolí je příjemnost sama!?

Konkurence určitě nemá ARR s tlačitkovou volbou rychlosti,AVV,Sdruženou JP,výkonnější odporník na všechny systémový(zákaz rekuperace)V tomhle je Škodovka
plně kompatibilní s infra SŽDC.

Prostě špičkové vozidlo stále není u žádneho výrobce.

Původní varák

Jojo, Škodovka musí mít furt něco extra. Např. Siemens řady 150 měl kolem displejů jen funkční tlačítka, Taurus celé dotykové bez tlačítek, Vectron funkční tlačítka, Traxx též. Ale škodovka…..ta musí mít funkční tlačítka a ještě k tomu dotykovej displej. Maglajs jak vyšitej. Vectroní houkačky jsou konečně pořádný, které jsou slyšet, narozdíl od našich. Jo, co je dobré, je ta klávesnice na volbu ARR, s tím souhlasím a Siemens a Bomb by mohli popřemýšlet. AVV?? Pouze u nás, nikdo s tím kolem nás nechce mít nic společného (nebo o tom ještě neví, že máme tak progresivní systém????). Navíc, jezdit se na… Číst vice »

Martin Z Topírny

Neubývá než tiše souhlasit. Kompilace JMK a Kordisu ukázala, že chtějí jen levné vlaky, ne kvalitní a také ukázala druhou část dopravní složky a to je ta Politická…Škoda-Krám se musí prosadit, i kdyby Hanák na koze na Svoboďáku jezdil. Je mi z vývoje dopravy v JMK poslední měsíce opravdu skutečně zle. Včasnost metropolitní MHD tristní, na regionálních busech se čím dal častěji objevují nekvalitní SORky pod vedením tučně opsaných již dávno nefungujících ulhaných JŘ a teď v podobě dopravního modelu S2/S3 jsme svědky i na železnici, kdy hustý provoz žst. Brno hl. n. Začal jezdit v režimu +/-, na který… Číst vice »

svojsin

Martin z Topírny: Proč krám? Stačila by menší přesvícenost interiéru a hlavně kvalitnější sedačky. Většina lidí i tak vnímá tyto vlaky docela pozitivně. Nebo co konkrétního má na nich vadit?? Sorky taky nemám moc rád, ale je v nich víc místa na nohy, než v Crosswaých LE 12m. To už jsou lepší Crosswaje vysoký,12m s 45 místy na sezení. Taky by linky jako 405, 406 a 505 mohly jet až na Zvonařku, hodně lidí jezdí do Brna autem kvůli nesmyslným přestupům, chápu, že linky z Jedovnic, Rozdrojovic nebo Blučiny na Zvonařku nepotáhnou, ale Kordis to přehnal zase z druhé strany.… Číst vice »

Martin Z Topírny

Hezký den, technicky není jednotka z nejzdatnějších. Sice jede, ale má dosti často různé poruchy. Díky distribuovaným pohonům se jeví jako, že jede na 100%, ale často tomu tak není. Cestující to většinou nepozná. Je to trochu podobné jako s lokomotivami od 380 od stejného výrobce, ale ty jsou více vidět, jsou větší a vozí nóbl vlaky, takže se též ví o tom, že jsou předražené a nespolehlivé. Spolehlivost neznamená, že má jeden funkční motor. Ale že fungují celou cestu všechny dosazené. Celkově mi výrobky z 21. století ze Škoda Werglu připomínají spíše třetí jakost…napucováno je, ale moc to nehuntujte,… Číst vice »

K.S.

Ano, tak se měly nechat Honeckery? Nebo Celé výběrko zrušit, dělat je znovu? Nikdo proti tomu aby vyhrála ŠT nic neměl, ani zahraniční výrobci a pantery bych zase za tragické vlaky neměl, ani za levné vlaky. Podle mne, z pohledu cestujícího, jsou to vlaky uspokojivé kvality a pro účely toho k čemu jsou určeny dostačující. Ne za nedochvilnost spojů opravdu nemůže Kordis, ale současný stav ŽUB a stav silniční infrastruktury v případě autobusů a no o šalinách bych také něco napsal, ale myslím že můj návrh na částečné zakopání „1“ v centru a dále její oddělení od silniční dopravy a… Číst vice »

Svojsin

Nedvedice se bez drátů docela obejde, dokážu si představit vyhodit prachy i jinak.

K.S.

Zapadalo by to tak nějak do postupné elektrifikace kde čeho, která se snad rozjela, Samozřejmě i já bych si uměl představit důležitější stavby k zadrátování, ale ty nejsou v JmK, ale. Třeba Týniště-Letohrad a Lichkov-Zábřeh. Nebo konečně Havlbrod-Pardubice Rosice.

Martin Z Topírny

Kordis je přece Koordinátorem dopravy v celé JmK-zodpovídá za to a dostává za to přiměřený plat, takže by měl vědět po těch letech zkušeností, jaká je kde propustnost a jak k tomu i JŘ alespoň reálně sestavovat. A nepožadovat zaplnění ŽUB na maximální kapacitu, i když byl upozorněn, že je to témeř nevyjezditelné a pokud, tak ne včasně. Což je tristní. Na včasnost linek např. 84, 44, E 56 se taky zavírají oči. Jako by nebyly. Vše má své možné řešení. Ale pro opisovače Jř je jednodušší to opsat a přitáhnout jízdní doby… vyjde to lépe ekonomicky a ne funkčně.… Číst vice »

Jedine vlaky

Chyba v článku, osobní vlaky linky S2 již od nového GVD nezajíždí do Březové n. Svitavou a linka S3 nejezdí z Vlkova u Tišnova, jelikož IDS JMK začíná až ze stanice Níhov. Když už, tak nevím, jestli Vysočina bude platit osobní vlaky, které budou zajíždět z Brna do Žďáru. Zároveň upozorňuji, že linka S3 po elektrifikaci do Hustopečí nemá zajíždět do Břeclavi již vůbec.

Jirka

A jaká má být náhrada směrem na Břeclav? Bude lepší takt rychlíků?

Jedine vlaky

Pravděpodobně se prodlouží linka S9, která dnes končí z Přerova v Břeclavi. S tím že by navazovala na S3 v Šakvicích směrem na Brno..ale nevím, jestli je to pravda, někde jsem to četl či slyšel, zatím bych to nebral jako důvěrohodnou informaci. Ale toto je ta nejpravděpodobnější verze a podle mě není špatná, i když mně vedení přímých couráků Hustopeče-Brno přijde jako blbost, má dojít k prodloužení jízdní doby..

K.S.

Otázka je jestli by to nemohl řešit spíš spěšňák navíc v hodinu kdy nejede rychlík (Os taky jezdí co dvě hodiny), obsluhovat Hrušovany a Šakvice nemusíte, takže až po Zaječí stavět nemusí a pak se může jet Zaječí, Rakvice, Podivín, (Ladná?), Břeclav.

PetrN

Mám pocit že mají rychlíky nově stavět i v Rakvicích a Ladná zůstane bez obsluhy + pár účelový osobních vlaků v ranní a odpolední špičce ze Šakvic do Břeclavi

Já, kdo jiný

Blahopřeji rodné jižní Moravě k tomuto počinu. Jen ten okřídlený šíp to mírně kazí.

Mirvald

Bylo velice moudré rozhodnutí, že zvítězila Škoda Plzeň. Je to domácí výrobcve s dlouhou tradicí.

Původní Pražák

A ta tradice je něčeho zárukou nebo alespoň příslibem? Kdybyste napsal, že je to výrobce známý kvalitou a perfektním servisem, tak neřeknu…

IGCT

A patřící do impéria člověka, který se na vrchol vypracoval díky lichvě, klientelismu a podobným praktikám.

X 1

A mající daňovou rezidentůru v Nizozemí.

Dalibor

bohužel dlouhý tradice neznamená automaticky vysokou kvalitu a spolehlivost.

Martin K.

Bombardier, možná by to stálo za porovnání se ŠT, kolik kdo toho vyrobí, kolik má zaměstnanců atd.

Původní varák

Nebo Siemens…….?

Jarek

Plzeňské pantery jsem neviděl, ale jinak je celá „tradice“ Regio i Interpanterů dost smutný příběh.

MMM

Škoda, že to zase budou tyto šmejdy a ne kvalitní zahraniční vlaky. Nechápu moc požadovanou kapacitu, nynější soupravy mají kapacitu větší a prázdné rozhodně nejezdí.

Jinak, co je pravdy na tom, že ty nové jednotky budou mít mizerný výkon? V tomto se úplně nevyznám, ale mluvilo se o tom. Konkrétně třeba S3 by nutně potřebovala kvůli vysokému počtu zastávek jednotky s dobrou akcelerací, pokud to bude jak dneska s 242, tak se teda máme na co těšit…

Apollo17

Jo budou mít výkon jako třívozové,čtvrtý vůz bude bez trakce.

MMM

A to nikomu nevadí, že se sem ty jednotky nehodí? Proč kupují toto, když S3 potřebuje svižné vysokokapacitní jednotky?

Jerry

Už to nehul..regiopanter je dobrý stroj

Petr Langer

Jo jo, kdyby neměl nepohodlná sedadla bez opěrek hlavy, extrémně hlučnou klimu, pronikavě pískající elektroniku u řídícího vozu, možnost zajistit přepravovaná kola proti posunu při náhlém brždění a nebyl hlučný při průjezdu obloukem, tak by to byl opravdu dobrý stroj, takhle nemůžu jednoznačně říct, že se jedná o posun v komfortu cestování oproti jednotkám ze 70let.

Petr

To pískající mlaskání je opravdu hodně zajímavé a držáky kol taky . Teď jsem s tím jel a bylo to něco jako rychlík nižší třídy . U toho jsem přemýšlel o relaxu jak bych se tam měl , ale možná je to jen pocit . Na ježdění do práce , nebo mezi PU a HK tak tam je to super .

Petr

Už to nehul..regiopanter je dobrý stroj

Tak to rozhodně . Jen ti ostatní výrobci jsou tak trochu dál . Nicméně i tak je to dobrý počin a rozhodně pozitivní zvláště s tím servisem . Třeba to ostatní výrobce odradilo mít JMK nějaké dílny a další starost mimo dodávky dílů . Tam třeba mohli ČD udělat něco jako je servis značek u osobních aut .

X 1

Západní výrobci jsou zvyklí poskytovat i 33 let servisu. Požadavek na servis ale také třeba i 99% provozuschopnost je například v Německu běžné nějakou desítku let.
JMK jen využil některých některých prvků západních soutěži. A laikové objevují ameriku.

Původní varák

Souhlas. Je to dobrý stroj. Ty ostatní jsou výborné…… 🙂

SaulGoodman

Ta světla opravdu budou vypadat takto? Regiopantery pro Slovensko mají už faceliftovaný typ, který podle mě vypadá o dost lépe.

Martin

Boha, vážně jsou teď aktuální světla? Je to jenom vizualizace, kterou grafik spíchnul možná na telefonu. Má jednu šablonu a jen mění barvičky. Viz slovenská verze: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/03/panterzssk1.jpg

czhunter

Podle mě teda světla slovenského panteru vypadají o dost hůře (vlak má naprosto absurdně agresivní výraz), a to ani ten původní český nebyl nic moc (protože vycházel z nějakého designového návrhu oválných světel, to se pak nepovedlo, daly se tam moduly a zůstal kočkopsí tvarový slepenec).

SaulGoodman

Ok, díky za info ;-). Asi jsem tím pohoršil podle mínusů, ale fakt mě to jen zajímalo, chápu, že design je subjektivní záležitost. Mně se právě líbí, že působí agresivněji, ale někomu třeba zas ne, no.

Pitrys

Taky bych řekl že je česká verze světel hezčí.

BoH

Tak hlavně si pohlídat kvalitu, která bývá u Škody bohužel problematická a pak by se jednalo určitě o zkvalitnění dopravy pro cestující 🙂

Jarek

Výhoda kontraktu dodávka+servis spočívá v možnosti nastavení SLA a doufám, že ji v Brně využili na maximum…

Beekee

Hlavně s něma kvalitní smlouvu. Hodně kvalitní.

eLKá

Ano, kvalitní smlouva je naprostý základ. A nejlépe napsaná smlouva je ta, která po podpisu odpočívá v šanonech a nikdo po ní ani nevzdechne – protože nasmlouvané služby jsou plněny k všestranné spokojenosti tak, že nikdo nemá sebemenší potřebu se po té smlouvě pídit.
Kéž by to by standard nejen u této smlouvy, ale také u (pokud možno) i u všech budoucích smluv naší veřejné správy.

Petr

Super myšlenka a s tim servisem i dobré provedení . Jen aby se to nezvrtlo a nedopadlo to jako moloch typu městských dopravních podniků . Něštěstí bude , pokud provoz vyhrají ČD a budou nás osvěžovat svým specifickým profesionálním lidským přístupem

Jarek

příměsto nikdo nechce jezdit, i v Praze je obrovský rozdíl mezi průvodčími v rychlíku a v osobáku…

Gajda

Brno a jížní Morava je ovšem domov žluté firmy, tak i na ten provoz bych favorizoval jí

SuJeP

Chudák Radim. Nejdřív zelené vlaky v Ústeckém kraji, teď modré v Jihomoravském… 🙂

noerf

SuJeP: Třeba budou v moderní žluté barvě. Na výběr barvy je času dost.

Andrej

Šťuchnutie si na tomto fóru nielen do ČD ako celku, ale dokonca priamo do ich radových zamestnancov, ktorí sú tu najpočetnejšou skupinou čitateľov?
Musím Vás upozorniť, že rýchlosť naskakovania „dislajkov“ bude rýchlejšia než pochod Nemcov na Paríž v r. 1940.

Petr

No to už jsem si všiml taky . Beru to zde jako dopravní portál nejen pro zaměstnance ČD . Ministerstvo dopravy taky není ministerstvo drah , ač by jistě mnozí chtěli .Proto za mínusy děkuji , ač mě to mrzí , překonám to . Pokud se budou chovat slušně a vstřícně , i to sem nemálokrát zažil , tak je mi jedno kdo vysoutěží obsluhu . Ale právě z tohoto důvodu bych preferoval RJ , případně leo .Jako tento typ , klidně někdo jiný. ČD je něco jako ČEZ nebo dříve telecom /spoje . Možná je to přístupem vedení ,… Číst vice »

Brzdič zániku

Zjevně nemáte ani páru o tom, co blábolíte, že? 😊

Petr

Promiň brzdo . Jsem jen prostý cestující .

Jarek

Řekl to dobře, vidím to stejně. Manažerská neschopnost ČD je přímo ukázková.

Původní varák

ČD má v současnosti všechny atributy tehdejšího ČSAD……

Dalibor

no oni ti Nemci tehdy moc rychle nešli…

Hynek

Nechci se s vámi hádat, ale kdyby Němci byli stejně rychlí jako přírůstek nesouhlasných palců těch, co s vámi a vám podobnými nesouhlasí, tak nevystrčí nos ani za německou hranici. Což ovšem neznamená, že neplácáte hlouposti.

Petr Novotný

Já bych se nebál, šijou to pro Radimka…

Jan Sůra

Vy už máte zadávací dokumentaci?

noerf

Jan Sůra: ČD se výběrového řízení nezúčastní, protože nebudou přece provozovat jednotky, proti kterým protestovali. Leda by popřeli sami sebe.
Zázem v Brně mají zatím jen ČD a Regiojet (bohužel neznám kapacitu tamního depa) a ostatní využitelné prostory pro zázemí jiného dopravce jsou s velkým otazníkem.

Brzdič zániku

Další, který má potřebu blábolit veřejně 😊

Původní varák

ČD přece neprotestovaly proti jednotkám samotným, ale proti nákupu jednotek krajem……