Jihočeský krajský úřad zahájil územní řízení k novostavbě trati Plzeň – Stod
Stavba nabrala zpoždění, neboť plzeňský krajský úřad nekonal. Ministerstvo proto územní řízení přeložilo do Českých Budějovic.
Příprava novostavby tratě Plzeň – Stod, která je takzvanou 1. stavbou nového spojení na Mnichov, se po letech pohnula z místa. Jihočeský krajský úřad zahájil územní řízení k téměř 19 kilometrů dlouhému úseku, kde se bude jezdit až 200 km/h.
Správa železnic (SŽ) přitom podala žádost o územní rozhodnutí na Krajský úřad Plzeňského kraje už koncem září 2021. Plzeňský krajský úřad ovšem nekonal a nechal proběhnout všechny lhůty k vydání rozhodnutí (při benevolentním výkladu uplynula ta poslední před rokem).
Správa železnic proto vydání rozhodnutí loni v říjnu urgovala, načež plzeňský krajský úřad požádal ministerstvo dopravy, aby jej agendy zbavilo.
„Postrádá smysl podrobně odůvodňovat plynutí lhůt, neboť je zjevné a především nesporné, že (plzeňský) krajský úřad je nečinný bez vidiny, že by byl reálně schopen projednat v odpovídající kvalitě žádost ve smysluplném časovém období,“ zhodnotilo postup kraje ministerstvo dopravy a předalo řízení do Českých Budějovic. Plzeňský kraj nečinnost zdůvodňoval nedostatkem lidí.
Předmětem projektu je výstavba nové dvoukolejné elektrifikované trati o délce 18,5 kilometru v úseku Plzeň (mimo) – Stod převážně ve zcela nové stopě, v parametrech pro rychlost 200 km/h. V rámci stavby budou vybudovány zastávky Líně, Zbůch a Chotěšov u Stoda a stanice Stod.
Stavět se původně mělo už od roku 2022, dnes Správa železnic uvádí léta 2024 až 2027. Téměř současně by měla probíhat i tzv. 2. stavba celého záměru, kterou je modernizace nynější tratě z Plzně přes Nýřany k Chotěšovu. SŽ k ní aktuálně získala územní rozhodnutí.