Jihočeský kraj opraví empírový Stádlecký most. Dřevo ze stovek dubů musel dovézt z Chorvatska
Stádlecký most. Autor: Ben Skála – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12769746
Zhruba 700 vzrostlých dubů si vyžádá oprava unikátního empírového mostu v jižních Čechách. Dřevo bylo dovezeno z Balkánu a nyní se suší.
V. Lanna most postavil za 1 rok v r.1847-1848 a sloužil 113 let . Potom ho za miliardy postavili u Stádlce v r. 2006 a zatím „slouží“ ČTRNÁCT let ! Prý ho sežral kůrovec !
Kdo jste znalý místa:
Co na tom (novém) místě bylo, než tam ten most přestěhovali? Jiný most, brod, nic?
Ty dva metry šířky jsou jen v branách nebo po celé délce mostu? Ze street view na mapy.cz to vypadá tak, že se tam dvě auta vyhnou.
Jestli tam bylo něco předtím nevím, ale most ne.
Šířku omezují sloupky na obou vjezdech, jinak se tam při troše fantazie dvě auta vyhnou (ale moc bych se do toho nehnal).
Faktická poznámka, bez zlého úmyslu.
Most pravděpodobně nebude POtopen, neb neplaval na hladině, ale ZAtopen, anžto se zvedla hladina vody nad jeho úroveň.
Nechová se ta dubová vozovka trochu jako ponton?
Vynese dubová vozovka ocelové řetězy, ukotvené na každém břehu, na hladinu?
P.S.: Když už jsme u toho mostu, neměl by někdo odkaz na nějaké další obsáhlejší informace ve smyslu náklady, komplikace, použité metody už když jej stavěli na Vltavě a dále info k tomu přesunu při stavbě přehrady (kdo byl ten cizí zájemce, ošetření při rozebrání, vlastní přesun, proč tak dlouhá mezera než se vystavěl, kdo to dělal a tak podobně). Vlastně jen pro vytvoření poměrového obrázku k těm dnešním fachmanům… Díky.
Něco je tady, včetně zajímavých fotek: https://www.pribramsko.eu/retezovy-most-u-obce-stadlec-pohled-do-historie-4658?ID=4658
Opravdu je to na 700 dubů? Není to úklep… Umíte si představit ten les? A když kouknu na tu mostovku, včetně výztuh zespodu, zdá se mi to hodně… Nebo počítají s značným prořezem? Neboť vezmu-li co říkával děda, odhad a nějaký ty lesácký tabulky jsme někde na 10.000 až 11.000 kubících.
Vite jak se delaj sirky? To se vezme strom a krouha se a krouha a pak se to namoci do siry.
To chcete rict, ze z jednoho stromu udelaj jednu sirku?
To ne, nekdy se to pred dokoncenim zlomi…
Taky jsem pri tech 700 stromech trochu zastrhal usima. Otazkou je jak to bylo mysleno. Mozna skutecne z jednoho stromu udelaj jeden, dva tramy a zbytek pouzijou jinak.
Kubíků topiva nebo řeživa? V tom je docela velký rozdíl. Jinak se teda počítá zhruba 1000 stromů na hektar, ale sází se kolem 4000 stromů na hektar.
PS: Hektar jsou 2 fotbalová hřiště. Nikoliv 5×2 kilometry. 5×2 je 10 a 1000 metrů je kilometr. 😛
Pro Jirka: No…, myslel jsem spíše, zda těch stromů na ten most není moc. Samozřejmě chápu, že kubíky dřeva na stojato nejsou to samý co v trámech, či deskách.
„Trámy na Stádlecký most musí mít šest metrů na délku. Proto bylo potřeba odkoupit stromy, které měly v průměru alespoň půl metru a vysoké byly deset metrů a více, navíc musely být rovné.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/stadlecky-most-rekonstrukce-kurovec-nedostatek-dreva-chorvatsko.A200722_560606_budejovice-zpravy_mcb
1000 dubů na ha? Viděl jste někdy dub? Co se mi podařilo dohledat, tak se sází 8000 ks/ha a výtěžek je cca 320-400 ks/ha.
Jaký je rozdíl mezi kubíkem řeziva a topiva?
To jim ty fosny moc dlouho nevydrzely…
Jak dlouho tam byly?
Na wiki pisou 2007.
Třináct let, to není zrovna moc. Čím to, že s novým dřevem si tak věří? „Dubové dřevo ji zajistí na desítky let,“ doplnil Krák. To budou před montáží impregnovat jako železniční pražce?
„do roku 1960 … na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče“ – když se píše moc vzletně a nedává se pozor, tak z toho vycházejí takovéto kraviny.
V čem se Vám zdá chyba? 1848 v této relaci použití železnice asi ještě nebylo vždy nejběžnější a nejlevnější.
Asi myslí, že po světových válkách už původní středověké obchodní cesty přestali existovat.
Přesně tak. Ta cesta byla důležitá tak nějak než ten most postavili. Když byl nový tak akorát končila její sláva (ve významu pro dálkové spojení).
Ten most je výrazně starší než světové války a navíc v té době byl jediný mezi Týnem a Prahou přes Vltavu.