Jihočeské cyklobusy v rámci systému Cyklotrans po 17 letech letos nevyjedou, oznámil dopravce
Cyklisté toužící poznat krásy jižních Čech letos nemohou počítat s unikátním systémem cyklobusových linek Cyklotrans, který po 16 minulých let
Cyklisté toužící poznat krásy jižních Čech letos nemohou počítat s unikátním systémem cyklobusových linek Cyklotrans, který po 16 minulých let v kraji fungoval. Důvodem jsou peníze, oznámila dnes dopravní společnost GW Bus.
„Pro sezonu 2019 se před zahájením provozu ani po několika měsících jednání nepodařilo ze strany Jihočeského kraje zajistit potřebné financování tohoto projektu,“ oznámilo dnes představenstvo společnosti GW Bus, která síť cyklobusových linek zajišťuje.
Cyklotrans fungoval od roku 2003 a jeho barevně označené linky pokrývaly turisticky nejpřitažlivější oblasti Jihočeského kraje od Šumavy přes Novohradsko, Třeboňsko, Jindřichohradecko až po rakouský Gmünd. V průměru letní víkendové linky během sezony využilo téměř 20 tisíc turistů a bylo odvezeno přes 3300 kol.
Od roku 2003 do roku 2010 platil busy kraj, následně finanční zátěž převzal jako generální partner ČEZ. Jde o částku dva miliony korun za sezonu. Loni ČEZ svůj příspěvek snížil, částečně proto opět přispěl kraj. Letos ČEZ zřejmě už nic platit nechce, kraj se s dopravcem nedohodl.
Radní kraje pro dopravu Jiří Švec potvrdil, že kraj nechce linky podporovat formou individuální dotace, místo toho ale nabízí grantový program pro turistickou dopravu. „Snažíme se dlouhodobě omezovat individuální dotace a jít cestou grantových programů,“ řekl Švec. Podle něj kraj musí primárně zajistit základní dopravní obslužnost, aby se lidé dostali do škol a zaměstnání.
V grantovém programu byl ale dosud limit pro jednoho žadatele půl milionu, pro druhé červnové kolo jej kraj zvedl na dva miliony. Dopravci si nicméně stěžují, že program je administrativně náročný a nejistý. Navíc cyklobusy vyjížděly vždy v první polovině června.