Jihočeši budou jednat jen s Českými drahami, Leo Express nabídku stáhl
Rada Jihočeského kraje dnes pověřila radního pro dopravu Jiřího Švece k jednání s Českými drahami o zajištění dopravní obslužnosti na
Rada Jihočeského kraje dnes pověřila radního pro dopravu Jiřího Švece k jednání s Českými drahami o zajištění dopravní obslužnosti na železnici na příštích deset let. Kraj zadá dopravu drahám přímo, jednání by měla být ukončena ještě v prvním kvartálu.
Nabídka drah nemá v jižních Čechách konkurenci. Původně sice s nabídkou na zajištění provozu v motorové trakci přišel i Leo Express, ten ji ale ve středu stáhl. Dá přednost Zlínskému kraji, kde bude provozovat spolu s Arrivou deset motoráků Alstom Lint. Zastupitelstvo Zlínského kraje to schválilo v pondělí.
Jihočeský kraj zadá drahám tři soubory: motorovou trakci, elektrickou trakci a trať Tábor – Bechyně, která je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1500 V. Smlouvy budou uzavřeny koncem října, kdy uplyne povinný rok od notifikace záměru. Smlouvy o smlouvách budoucích ale budou mít dráhy v kapse už na jaře, aby mohly zpracovat jízdní řád.
Podle poradce hejtmanky pro dopravy Ivana Študlara dojde k významné obnově vozového parku. Dráhy nabídly sedm nových motoráků a deset nových elektrických jednotek. Ty doplní čtyři zánovní RegioPantery, které byly pro kraj v minulých letech pořízeny za evropské peníze.
Na nasazení nových vlaků budou mít dráhy přechodné čtyřleté období. Na Bechyňce pak kraj chce výhradně elektrické vlaky, není ale zatím jasno, od kdy se to podaří zajistit. Dráhy podle Študlara chtějí pořídit pro Bechyňku ojeté jednotky v západní Evropě. Dnes trať obsluhují z větší části Regionovy.
Kraj zatím nesdělil, kolik činí nabídka drah, pokud jde o cenu za vlakokilometr. „Cena bude ještě předmětem vyjednávání,“ uvedl Študlar.
Náklady na všechny železniční dopravce v kraji se ale zvednou podle předpokladů zhruba o sto milionů ročně na 700 milionů. Zvedne se ale i počet vlakových kilometrů. Kraj například počítá s dvouhodinových taktem spěšných vlaků Strakonice – Písek – Tábor nebo zavedením příměstské dopravy u Českých Budějovic.