Jihlava prodlouží trolejbusové tratě o více než pět kilometrů do průmyslové zóny
Dvě třetiny nákladů má zaplatit evropská dotace.
Jihlava prodlouží dráhu pro městské trolejbusy o několik kilometrů do části Bedřichov, k průmyslové zóně s velkými továrnami. Na stavbu za 129,8 milionu korun bez daně už město vybralo zhotovitele, který příští měsíc převezme staveniště. Skončit by měl příští rok na podzim. Novinářům to řekl náměstek primátorky Petr Ryška (ODS). Přibližně dvě třetiny tohoto projektu by měla pokrýt evropská dotace.
Město zatím nezveřejnilo na profilu zadavatele ani v registru smluv vítěze soutěže, podle usnesení jednání Rady města vyhrála společnost Elektroline.
„Dostáváme dotaci na vlastní troleje, ale my ten prostor řešíme komplexně,“ uvedl jihlavský radní pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS). Doplnil, že například na trakční sloupy bude město dávat také veřejné osvětlení. Některé sloupy v trase nové trolejové dráhy byly shnilé, proto byly odstraněny. Sloupy trakčního vedení mají podle Vymazala daleko delší životnost, zároveň se sníží počet sloupů.
Podle dřívějších informací radnice by se trolejová dráha měla prodloužit o více než pět kilometrů, povede Sokolovskou a Pávovskou ulicí k průmyslové zóně, v níž sídlí i firma Bosch Diesel s několika tisíci pracovníky.
Nové trolejové vedení na kruhovém objezdu
Do finále se blíží investiční akce úprav trolejového vedení na křižovatce ulic Havlíčkova a Pražská, která vyjde Jihlavu na 6,9 miliomu Kč bez DPH. Nové troleje umožní například i přímé vedení trolejbusů z Masarykova náměstí ke Kauflandu, které nyní objíždějí trasu po Třídě Legionářů. Kruhový objezd je nově koncipován jako všesměrový, což po dokončení trolejí na Bedřichov umožní zavést nové trolejbusové linky v trase Bedřichov – Masarykovo náměstí, Bedřichov – Poliklinika a Bedřichov – Březinky. Obchodní a relaxační zónu Český mlýn tak budou obsluhovat místo parciálních standardní trolejbusy a uvolněné parciální trolejbusy začnou v roce 2022 zajíždět do Antonínova Dolu a do Horního Kosova.
Trolejbusy v Jihlavě jezdí od roku 1948. MHD teď v krajském městě zajišťují přibližně stejným dílem s autobusy poháněnými převážně stlačeným zemním plynem (CNG).
Po propadu způsobeném epidemií se podle Vymazala už cestující do MHD vracejí. „V srpnu jsme se dostali na čísla, která jsou v podstatě naprosto srovnatelná s rokem 2019,“ uvedl.
Díky zlevnění ročních jízdenek pro žáky do 14 let se zatím zdá, že by městskou dopravou mohlo jezdit do škol víc dětí. Těchto jízdenek bylo do čtvrtka prodaných přes 280, zatímco loni ve stejné době jich rodiče koupili 33.
Zlevnění ročního jízdného pro školáky z 1875 korun na 730 Kč schválilo jihlavské zastupitelstvo letos v červnu. Zastupitelé ale zároveň odmítli návrh na to, aby kvůli vyrovnání nákladů dopravního podniku mírně stoupla cena roční jízdenky pro jihlavské seniory. Jihlavané od 65 let za roční používání městské dopravy řadu let platí 120 korun.
ČTK + Zdopravy.cz