Jihlava nakoupí další trolejbusy, nové nahradí částečně i autobusy
Trolejbus Škoda 32Tr. Foto: Škoda Electric
Flotila Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) projde letos a příští rok další proměnou. Po loni uzavřené smlouvě na nákup deseti
Odpornost! Zrůdnost! Urážka slova vkus!
Smrt Kotasovi!!!
Nemělo by být u linky 10 místo prodloužení napsáno přeložení do ulice Handlovy Dvory? Trolejbus se stačí nabít po cestě ke křižovatce u Tesca, ale zastávky Colas a KSÚS budou bez obsluhy.
Především by bylo užitečné, kdyby k textu bylo připojeno nějaké schéma sítě s vyznačením těch připravovaných úprav …
Docela se divím, že nesoutěží/nesoutěžili dříve větší počet trolejbusů v rámci jedné smlouvy, kde by větší část byla opce… Takto můžou mít nakonec pár kousků od každého typu, což nemusí být praktické pro údržbu.
Jelikož se počítá s účastí jen jednoho dodavatele, bude stačit naznačení v zadávacích podmínkách.
V článku se několikrát objevuje slovo „prodloužení“ (linky). Je v těch slovech skryt nějaký rozvoj trolejové sítě?
Možná je odpověď skryta v pojmu „parciální trolejbusy“.
No tohle ví přece každý. Očekával jsem nějakou přínosnější odpověď.
Myslím si že na Bosch se má dělat vedení, ale ruku do ohně zabto nedám. V článku se navíc píše ze linka na Bosch bude obsluhovana standardními vozy, což mojí domněnce také nahrává
Prima, snaha se cení, alespoň u mne. Mínusáři to sice vidí jinak, ale u mě dobrý.
Příklad pro Chomutov, pro zavedení trolejbusové linky k nádraží.
Nejen k nádraží. Pro města s trolejbusovým provozem nabízí technologie parciálních trolejbusů možnost prakticky většinu území města pokrýt bezemisní dopravou. Jakýkoliv trolejbus může kdekoliv stáhnout tykadla a ujet třeba 10 i více kilometrů než se zase nabidluje. Ve městěch jako Jihlava, Zlín, nebo třeba Opava, Pardubice, Budějice, atd. nevidím smysl dále nakupovat běžné autobusy – transformace autobusových linek na parciálně trolejbusové by měla být prioritou a samozřejmostí, trolejbusová infrastruktura je jedinečný odrazový můstek.
A má Chomutov trolejbusovou sít? Kvůli jediné lince je přece nesmysl o trolejbusu k nádraží uvažovat. Jiný případ jsou Teplice. Tam cestující mohli loni v říjnu usednout poprvé do nového devatenáctimetrového trolejbusu, který bude nasazen v městské hromadné dopravě. Plánovány jsou tam ještě další dva.
Chomutov má trolejbusovou síť.
Chomutov + Jirkov má sice síť trolejbusových tratí (a hlavně situování leckterých zastávek) hodně debilní (a i proto tam „klasické“ trolejbusy neslouží a ani nemohou sloužit tak, jak by optimálně měly), ale právě (i) díky parciálním trolejbusům by na tom bylo možno hodně vylepšit.
Pro zacatek by stacilo vybudovat trolejbusovou sit v ulici Zborovska a presmerovat trolejbusove linky z Palackeho na sidliste (a opacne) touto ulici. Timto krokem by doslo k vyraznemu posileni spoju k zeleznicni stanici Chomutov mesto mezi centrem, aut. nadr. a sidlistem. Trolej usek na silnici I/13 by mohla pak vyuzivat nove zavedena rychlikova trolej linka Chomutov – Jirkov, jezdici min. ve spickach.
Vést linky MHD určené především pro místní obsluhu lokality bez zastávek prakticky mimo zástavbu po de facto „dálnici“ (I/13) je samozřejmě pitomost – výstavba trati ve Zborovské ulici by z tohoto pohledu byla samozřejmě ohromným přínosem. Zda vůbec a jak mnoho by pak byla potřebná ještě i ta „rychlíková trolejbusová linka“, to neumím posoudit, ale možná by bylo užitečnější doplnit ještě trolejbusovou síť v Jirkově o trať mezi Písečnou a autobusovým nádražím okolo železniční „stanice“ v Jirkově, zřídit na tom zbytku původní trati ještě další železniční zastávku u „Obchodní zóny“ (něěkde v úrovni zastávky Jirkov město na hlavní trati) a… Číst vice »
Ano, má, i když ne tak rozsáhlou. Ale čekal bych, že to průměrný čtenář tohoto periodika bude vědět. 🙂
Zlín? tam mají trojelbusy s možností jízdy mimo troleje snad víc než 20 let.
Jirko, já netvrdím že nemají. Pokud vím, tak po Hradci Králové byli druzí v republice – tehdy s linkou 11 do průmyslové zóny. Teď má Zlín suverénně nejvíc úseků linek trolejbusů s pomocným pohonem (Otrokovice, Louky, Kostelec, Příluky, Lužkovice, Želechovice, Lesní čtvrť škola, Podhoří škola,…a možná jsem některé zapomněl), i přesto dále provozují a nakupují autobusy.
Já tvrdím, že technologie je na takové úrovni, že by to v takových městech mělo jít zcela, nebo aspoň na 90 %, bez klasických autobusů. Zlín je k tomu velmi blízko, ale jsou tu stále města, která to ještě ani nezkusila.
Chomutov bude mít tuto věc vyřešenu díky přesunu nádraží na příhodnější místo (kde bude i vazba na trolejbusy), viz i nedávný článek zde.
Netřeba tedy pořizovat do Chomutova další trolejbusy, když tam jezdí ani ne 2 roky stará vozidla, která kompletně nahradila původní, skoro 25letý, vozový park.
V Chomutově/Jirkově je zejména prostor ke změně celé „filozofie“ tamní trolejbusové dopravy (linky, intervaly, následně i ty „parciální“ úseky), ale zřejmě tam není žádná osobnost, která by to táhla vpřed. Vozový park byl kompletně obnoven, nedošlo jen k vyřazení 15Tr, ale i mladších trolin a desetiletého citelisu (což asi byla podmínka dotace; v Szegedu a Zlíně si polepšili). Kdyby byla vůle tamní provoz posunout směrem ke kratším intervalům a nějakému rozvoji sítě, další vozidla by se tam uplatnila.
A to nádraží správce přesune za 5 let, 20 let nebo až za 80 let? Ono totiž kdyby by bylo v centru, tak by bylo špinavé, byli by tam bezdomovci… a návaznost na MHD není až potřeba, lidi jsou líní ujít pár metrů a navíc do centra přece skoro nikdo nejezdí. A nebo teda v Chomutově platí jiné fyzikální zákony.
Vynechal jste, že i dnešní žst. Chomutov je vlastně umístěna v centru. 🙂 Jinak hezká parafráze. 🙂
Pokud za centrum budeme považovat nám. 1.máje, tak plánovač to na hlavní vypočítal 20, na zastávku město 16 minut zu Fuß.
Jistě. oba ty tarifní body jsou v vztahu k „historickému jádru města“ ve zcela podobné řiti – jen ta zastávka Chomutov město má aspoň nějaké (byť v lecčem pochybné) další „frekvenční zázemí“ na opačné straně trati, které samotné železniční „hlavní nádraží“ nemá (ani v tom Globusu a zástavbě v jeho okolí, protože i přes lávku je to dost daleko a hlavně nepohodlné).