Infrastruktura Silnice

Jičín má severovýchodní obchvat, centrum města se zbaví tisíců aut

Nový obchvat Jičína. Foto: Královéhradecký kraj
Nový obchvat Jičína. Foto: Královéhradecký kraj
Město o obchvat usilovalo dvacet let, kamiony už nebudou muset projíždět kolem škol či nemocnice.

Silničáři dnes otevřeli severovýchodní obchvat Jičína. Sedmnáctitisícové město se díky stavbě zbaví tisíců automobilů tranzitní dopravy vedoucí směrem na Semily a naopak. Stavba o délce 3,5 kilometru začala v roce 2018 a přišla na více než 210 milionů korun včetně DPH. Investorem byl Královéhradecký kraj, který na stavbu získal dotaci z evropského programu IROP. Město Jičín významně pomohlo s výkupy pozemků pro obchvat. O postavení obchvatu město usilovalo téměř 20 let.

„Obchvat přinese městu obrovskou úlevu od dopravy. Odvede tranzitní dopravu čítající 3000 aut denně, z toho asi 200 těžkých kamionů. Nově pojedou v polích za městem,“ řekl místostarosta Jičína Petr Hamáček (KDU-ČSL). Dokončením severovýchodního obchvatu vedou již všechny důležité tranzitní silnice mimo město. Nová silnice je už v některých mapách, například Mapy.cz.

Stavba je přeložkou silnice druhé třídy II/286 v úseku Robousy – Valdice. Dosud frekventovaná silnice vedla v Jičíně středem města. Kamiony a auta míjely například nemocnici, gymnázium, sportovní areál a známou lipovou alej. Po nové silnici se auta vyhnou i obci Valdice s 1400 obyvateli. Obchvat je podle hejtmana Martina Červíčka (ODS) pro Jičín důležitý i kvůli napojení města na budoucí dálnici D35.

Silnice začíná u jičínské čtvrti Robousy a končí na severní straně Valdic. Součástí stavby jsou i protihlukové stěny a dva podchody, jeden u Robous a druhý přibližně v polovině nové komunikace. Stavbaři v polích za Jičínem kvůli stavbě přemístili přes 90 000 metrů krychlových zeminy. „Po spuštění provozu proběhne ještě hluková studie, která ověří dodržování norem v blízkosti obce Robousy,“ uvedl Jiří Albrecht ze společnosti M – Silnice, která obchvat postavila.

Stavba téměř za čtvrt miliardy korun

Celkové náklady stavby včetně výkupů pozemků a projektové dokumentace přišly asi na 240 milionů korun. Šlo tak o jednu z nejvýznamnějších investic do krajské silniční sítě v posledních letech.

Jičín je významným regionálním dopravním uzlem. Kříží se tam hlavní silniční tahy od Mladé Boleslavi do Krkonoš a od Liberce do Hradce Králové. Doprava na těchto tazích už Jičín míjí po dříve vybudovaných obchvatech.

Silničáři v Královéhradeckém kraji aktuálně stavějí obchvaty Doudleb nad Orlicí a Domašína na Rychnovsku. Stavbu obchvatu Doudleb na silnici I/11 zahájilo Ředitelství silnic a dálnic ČR v dubnu, řidičům by obchvat měl začít sloužit v listopadu 2022. Kraj nyní nákladem 65 milionů korun buduje obchvat obce Domašín, který leží na jedné z hlavních přístupových cest do zóny Solnice – Kvasiny. Loni kraj otevřel severní obchvat Opočna, který je dlouhý 2,16 kilometru a přišel na 147 milionů korun.

Stavby dalších obchvatů jsou v přípravě. ŘSD nyní vypsalo tendr na stavbu obchvatu Nové Paky na Jičínsku. Předpokládaná hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun bez DPH. Stavba obchvatu o délce 8,5 kilometru má pravomocné stavební povolení a výstavba by mohla začít v posledním čtvrtletí letošního roku.

Čtyřkilometrový obchvat Rychnova nad Kněžnou za přibližně 600 milionů korun by se mohl začít stavět v roce 2023 a auta by po něm mohla jezdit o dva roky později. U jižního obchvatu Častolovic na Rychnovsku o délce 3,6 kilometru ŘSD počítá se zahájením v roce 2026 a uvedením do provozu v roce 2028. V roce 2022 by ŘSD chtělo zahájit stavbu dokončení obchvatu Solnice o délce 1,7 kilometru s náklady asi 420 milionů korun. Tranzitní doprava by Solnici měla míjet v roce 2023.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Za mě velká pochvala. Kruháče jen na začátku a na konci obchvatu. Křížení se silnicí vedoucí někam do Lhoty (Studeňan) je přemostěné. Dobrý práce.

jan

Hezké.

IBM

S obchvaty jsou na to líp než Praha…

IBM

…na tom…

Jelito

Nerozumím tomu proč s otevřením obchvatu neinstalovali zároveň zákazy vjezdu kamionů do JC – netypicky dnes přes město x-krát DS Chuchlík

Petr

Budou tam značky buď Mimo dopravní obsluhy nebo zákaz tranzitu. I do Jičína je občas nějaký kamion potřeba.

Jelito

to je sice pravda ale ne s kamením z lomu z Košťálova

Frantisek

To by vůbec nemělo jet po silnici, aspoň podle zatím ještě pořád platné teorie, jíž se většina nákladů na silnicích již obhajuje. 🙂

Jiří Kocurek

A jak víte, že to neveze přímo do města někam na stavbu? 20 tun 20 km vlakem je pitomost.
Raději se soustřeďte na zkapacitnění tranzitu přes ČR. Aby se dalo protáhnout 2000 tun 200 km daleko.

A A

Třeba o novém úseku ještě nevěděli, ať již jeli po paměti, či podle navigace. Často trvá několik měísců, než si všichni zvyknou.

Leinad

Silniční aplikace paragrafu 1.

Koro

Trpeli tolik let a ted jsou vysmati. A az se postavi D35 za 400 let, tak to bude uplne dokonaly…

Frantisek

Naopak, všichni do Jičína pak už budou jezdit jen autem. 🙂

David

škoda, že se neplánuje okruh uzavřít, jednalo by se už jen o 3 km, a rázem by Jičín byl z dopravního hlediska klidné místo. Uvidí se, kolik skutečně aut tenhle obchvat odkloní (původní trasu mám skoro u baráku).

Jan Novak

Ale plánuje, jen to uzavření je ambicioznější, než byste čekal. V plánu je silnice I/35 2+1 pruh, se sjezdem u nově vzniklého severního kruhového objezdu.

Michael

Uvedení do provozu r. 2031-v životě jsem se tak nepobavil. To je sci-fi.

David

To fakt stále nechápu, proč se dělá najednou 30 km dálnice, když cestou budou celkově 8 sjezdů. To nelze stavět po kusech, takže prostě když dostanou povolení třeba pro stavbu Úlibice-Valdice a Kněžnice-Libuň (jen příklady), proč čekají na povolení na zbytek úseků? Takhle se to zbytečně prodlužuje a už některé úseky mohli být zprovozněné. Celý problém v této trase je, že vede Českým rájem a tam se furt bojuje, kudy to vlastně povede , aby to nenarušilo moc místní ekosystem.

Tomáš

Upřímně, uzavírat okruh mi přijde jako zbytečnost. Pro jaký směr tranzitu byste si ho představoval? Nyní jsou podle mě obchvatem pokryty všechny důležité tranzitní směry.

sepsja

co takhle směr Sobotka – Lomnice? Pořád bude rychlejší varianta přes město, než po celém obchvatu… o kilometrech nemluvě.

Los Vendelínos

Tak třeba pro směr Úlibice – Turnov. Teď když pojedu po obchvatu tak je to ráno ( cca 5:30 kdy tam jezdím) časově na stejno jako když jedu městem…. Takhle bych se městu vyhnul úplně a časově by to bylo kratší.

Frantisek

A když je to nastejno, tak to snad nestačí???

Los Vendelínos

Zkuste se zeptat místních, jestli jim nevadí že jim pod okny jezdí auta. Myslím, že budou rádi když ta auta pojedou po obchvatu. Řidič ušetří čas i v jinou hodinu než v noci/brzkém ránu. Ale třeba Františkovi se líbí že mu jezdí auta pod oknem, co já vím…

P73

Ano, podchod u Robous… hnát lidi dolů a zase nahoru, přitom je to u kruháče vedle zástavby – takže pro řidiče by pouštění chodce neznamenalo zastavovat z 90, stejně tam jedou pomalu…

P73

Ale jinak super – každý obchvat se počítá.

Jiří Kocurek

Nanejvýš dva a půl metru, navíc po rampě a bez schodů. Jen dobře, že takové kolizní místo zmizí.

Kalanis

Do basy po obchvatu!