Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Poslední krok k miliardovému obchvatu Nové Paky. ŘSD vypsalo soutěž na rychlejší cestu do Krkonoš

Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Janos Korom /Flickr.com
Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Janos Korom /Flickr.com
Odhadovaná cena během pár týdnů vyskočila o více než 40 %. Stavět se má začít do konce roku.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo jednu z největších zakázek na stavbu obchvatu za poslední roky. V tendru s odhadovanou cenou 1,634 miliardy korun hledá firmu, která postaví na silnici I/16 obchvat Nové Paky.

Zakázka ještě není na profilu zadavatele, její vypsání oznámil na twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Zahájení stavby počítá letos v posledním čtvrtletí. Obchvat ulehčí výrazně devítitisícovému městu od tranzitní dopravy a řidičům o několik minut zkrátí cestu do Krkonoš. Podle posledních dat ze sčítání dopravy městem projede 16 tisíc aut denně.

V trase obchvatu již běží záchranný archeologický výzkum. Ten začal poté, co v březnu ŘSD získalo pravomocné stavební povolení, ministerstvo dopravy zamítlo poslední odvolání.

Silnice I/16 je důležitou spojnicí pro cesty do Krkonoš, Nová Paka je jedním z nejvíce zatížených měst tranzitní dopravou v zemi, které stále nemá obchvat. O obchvatu se ve městě mluví třicet let, územní rozhodnutí získalo ŘSD už před třinácti lety.

Zajímavý je i vývoj ceny, zjevně i ŘSD začíná počítat se zdražováním dopravních staveb. Ještě na počátku roku uvádělo ŘSD odhadovanou cenu 1,14 miliardy (taková částka je i v informačním letáku ke stavbě), teď již počítá s částkou 1,634 miliardy korun.

Trasa obchvatu je dlouhá 8,4 km. Začíná u Kumburského Újezdu a končí u Vidochova, součástí je i téměř půl kilometru dlouhá estakáda. Na obchvat by pak měl navázat ještě další obchvat kolem obce Horka u Staré Paky.

Silnice I/16 je hojně využívána kamiony, ty způsobují v Nové Pace často problémy nejen emisemi a hlukem. Na silnici je podjezd železniční tratě, kam nesmí vozidla vyšší než 4,2 metru. Pravidelně se zde ale objevují řidiči, kteří zákaz nerespektují, několikrát tak došlo k poškození mostu.

Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD
Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD

 

 

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beran

Pamatujete někdo, co se objevilo na stránkách ŘSD v roce 2017? „zahájení výstavby: 5/2018“. Teď to už vypadá, že se nezačne ani v roce 2021.

Jaaaa

Nic proti obchvatu, ale je vtipné, že odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy. To opravdu není neústavní střet zájmů…

mirek

Jo, i když má stát v rukou všechno, stejně nejsou státní organizace schopné pořádně stavět a pořád se na někoho vymlouvají…

On.

Takhle se to dělá, při vypsání VŘ navýším odhad o cca 40% a pak se biju v prsa že VŘ srazilo cenu o 10% proti odhadu. A proč není v titulku ředitelství zdražování když tak prudce a náhle zvýší odhadní cenu?

Jan Sůra

Protože je to první takový případ. Ale chápu, že zaměstnancům SŽ trvale hájící monopolní dodavatele je to opravdu těžké vysvětlit.

Jarek

Ty kráso, no konečně, městečko úplně zmršené zbytečným tranzitem… Proč to nezačali stavět už před 12 lety, když bylo ÚR…

Frantisek

Zmršené je to leda tím, že byly silné přepravní proudy přesunuty z kolejí na silnice, a místo aby se tedy investovalo do zlepšení železnic, investuje se do nových silnic. Budete muset postavit a udržovat ještě spoustu takových objezdů, pokud chcete přistupovat ke všem městečkům spravedlivě. A sklidíte ještě silnější tranzit, jen bude pro některé za humny…

Diesel

Doporučuji návštěvu třeba Řevničova, Velvar, Kostelce nad Černými Lesy atd jak ,,trpí,, pod náporem tranzitu po vybudování obchvatů

Jarek

Hm, tak část zátěže dělá relace Praha-Krkonoše – což je ve stávajícím stavu železničně nereálné. Možná jako spací vlak? Nebo 100 km novostavby? No a pak už jen zbývá vyřešit levné a rychlé kusové zásilky a ochotu rodin jet s bagáží, děckama a lyžema vlakem. Ambiciozní cíl!

Jenda

Za železniční spojení PRG-Krkonoše už se dá považovat trať přes Hradec do Trutnova. Ale také to není žádné terno a jen pro východní část Kérkonoš.

Lumpy

Jenze do zeleznic se investuje temer stejne jak do silnic akorat ze silnice tvori 80% preprav v cr a zeleznice zbytek
Takze uz platime na zeleznice dost a ty stale ztraci+ neni zadna kapacita na zeleznici vilna

Jiří Kocurek

Obávám se, že hážete hrách na stěnu. František je fanatik, který by nejraději zakázal jakoukoliv silniční dorpavu včetně trolejbusů.

BND 30

To se dá pochopit, ty sběrače působí fakt podezřele.

Jaaaa

Až na to, že železnice mají investiční dluh 80 let, silnice 20.

mirek

Do železnice se od první republiky prakticky neinvestovalo, na rozdíl od silnic, takže ten vnitřní dluh je tam mnohem větší.

mirek

A s tím podílem to samozřejmě není pravda. Možná opticky, když jeden nákladní vlak uveze to samé jako 100 kamionů, tak těch 100 kamionů je samozřejmě vidět a škodí mnohem víc, ale efektivita je na straně železnice jednoznačně.

Michal

Hm, jaké silné přepravní proudy přes Novou Paku byly přesunuty z kolejí na silnice?

Jarek

No asi ti lyžaři do Rokytnice a do Vrchlabí (jestli to vůbec jezdilo přes NP). Ale to už je tak 50-60 let, to František nemůže pamatovat.

Jaaaa

No, holt je lepší mít z Pece obří parkoviště.

Mně je to jedno, já tam nejezdím.

Jenda

Do Pece se jezdí od Prahy přes Hradec (nebo alespoň tím směrem jezdí Trutnováci). A v Peci teď jsou nové velké garáže 😀