Dopravci Železnice

Jezděte s místenkou, chtějí naučit ČD cestující. Mezi Prahou a Ostravou budou asi povinné

Rezervační systém ve voze řady Bee. Foto: České dráhy
Rezervační systém ve voze řady Bee. Foto: České dráhy

Jen zhruba každý pátý cestující vdálkových vlacích Českých drah si pořizuje k jízdence i místenku. České dráhy to chtějí změnit: kvůli pohodlí cestujících i lepšímu plánování chystají kampaň, v které chtějí naučit cestující jezdit s místenkou.

U soukromých dopravců je to běžná záležitostí. U nás si cestující zvykli, že místo většinou je. Tím, jak lidí ve vlacích přibývá, to ale už přestává v řadě případů platit,“ řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.

Proto chtějí České dráhy cestující učit, aby si místenku obstarali. Ve většině vlaků je zdarma při nákupu jízdenky přes e-shop nebo aplikaci Můj vlak, na pokladně bývá většinou za 35 korun. „Chystáme zejména on-line kampaně,“ řekl Štěpán. Řešením může být i úprava e-shopu, kde bude možnost pořízení místenky více zdůrazněná. Například Deutsche Bahn ve svém systému u vybraných vlaků v určité dny automaticky upozorňují cestující, že bývá obvykle velmi plný a doporučují koupi místenky. 

České dráhy si od většího podílu cestujících s místenkami slibují lepší plánování kapacity. „Ještě den před odjezdem zcela plného vlaku bývá často prodáno jen 40 % místenek. Když budeme vědět dopředu, že je vlak hodně plný, můžeme přidat další vagóny, aby se lidé vešli,“ vysvětlil Štěpán. Na změně by měli profitovat i cestující, kteří si stěžují na přeplněné vlaky zejména ve špičce, tedy hlavně v pátek a v neděli odpoledne.

Už minulý měsíc České dráhy oznámily, že zvažují zavedení povinně místenkových vlaků na trase linky Ex1, tedy mezi Prahou a Ostravou. Ty jsou plně komerční mimo závazek veřejné služby. Podle Štěpána by k případnému přechodu na povinně místenkové vlaky mělo dojít k 1. únoru či březnu.  „Chceme přijmout odpovědné rozhodnutí, analyzujeme dopady,“ vysvětlil Štěpán. Součástí řešení má být i rozhodnutí, zda by vůbec vlak přepravil stojící cestující, kteří by do něj nastoupili bez místenky a nebylo místo. Dosud jsou povinně místenková pouze pendolina z Prahy do Ostravy a dva páry vlaků IC, které nahrazují chybějící  pendolina do konce stávajícího jízdního řádu. 

České dráhy zkoušely přesvědčit ministerstvo dopravy o možnosti zavést povinně místenkové vlaky i na dalších trasách, zejména mezi Prahou a Brnem. Neúspěšně, ministerstvo u vlaků, na které doplácí, povinné místenky odmítá.

266
Diskuze

avatar
52 Komentáře
214 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
79 Autoři komentářů
JirkaBeryB2hrbataMartin k Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
hrbata
Host
hrbata

xyz: jasně,máte pravdu,mezi Praha- Ova je z čeho vybírat,myslel to tak,že by ta obdoba vlaku Manažer z 90ek na sebe natáhla část cestujících mezi těmito městy,klidně i s tou místenkou,aby cestující na kratší vzdálenosti třeba do Kolína z Prahy mohli využívat běžné expresy a nebyli některými zde diskutujícími „odsouváni“ do u každé vrby stavících Os vlaků. pravda,s tím očekávaným nárůstem dopravy od prosince 18/19 tu svou původní myšlenku považuji za nereálnou,v okolí Prahy na kolejích bude vážně husto

Martin k
Host
Martin k

Tak od noviho grafikonu bodou jezdit z kolina spesnaky + cca 2 – 3 rychliky za hodinu tech 50 lidi za 2 hodiny co vyuziva tyto expresy se jiste vejde do jinych vlaku. Nehlede na to ze nikdo nikomu nebrani koupit si mistenku na dany spoj. Z Prahy do Kolina prepravuji Ostravske expresy zanednatelne procento lidi neni tedy na miste resit co si pocnou kdyz 1 spoj za 2 hodiny bude povine mistenkovi.

B2
Host
B2

Podle mě je nešťastný systém místenek u ČD, zejména rezervace na poslední chvíly na jakékoliv místo ve vlaku dělají cestování chaotické a u vytížených vlaků to bude ČD nutit lidi do povinných rezervací, aby se vyhli „vyhození z místa“. Zvláště když se nikdo moc nenamáhá to značit. Podle mě by bylo řešení leckde existující a funkční, že některé vozy vlaku jsou povinně místenkové (většina) a některé bezmístenkové. Ti co si sednou do bezmístenkového vozu cestují bezpečně systémem, sednu si, kde je volno a určitě sedět budu. V místenkových vozech se sedí na místenkách. Zároveň jsou bezmístenkové vozy OK k stání,… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V současné situaci by to asi bylo nejjednodušší a nejméně „bolestivé“ řešení – jen bych je neomezovat striktním neumožněním nastoupit do povinně místenkového vozu bez místenky, samozřejmě s tím, že buď pak projdu do nemístenkového vozu a najdu si místo tam, nebo si opatřím místenku až hned po nástupu do vlaku za stejných podmínek, jako v předprodeji: nejsem si ovšem jist, jak by se k tomu stavěl současný právní řád, protože v dávné minulosti („za bolševika“), když byly všechny místenky vždy placené, toto řešení muselo být zrušeno právě proto, že poplatek za místenku je cenou za poskytnutou službu (= za… Číst vice »

B2
Host
B2

Tak, dalo by se to řešit jako služba. Toto je místo co je určené jen k rezervaci, ale zdá se být volné, takže když si tu sednete/sedíte, provedu v systému dodatečně rezervaci pro zbytek trasy, což stoji xx. Samozřejmě by to obnášelo skutečnou a funkčni rezervaci, tedy že to místo od toho momentu v systému dostupné nebude, což průvodčí v reálném čase z popky asi nesvedou. Když se dá dodatečně prodat jízdenka, mělo by jít i toto. 🙂

Bery
Host
Bery

Jizdenka se da prodat „offline“, protoze je univerzalni, tedy neplati jen pro ten jeden konkretni vlak, takze nevadi, kdyz se informace do systemu dostane dodatecne. Rezervacni system je online. V principu problem neni… v kvalite mobilniho signalu ano.
Dale ne vsechny vlaky maji elektronicky rezervacni system, nekde se listeckuje rucne. Nicmene pokud by byl vsude elektronicky system a kvalitni napojeni na sit, nebyl by problem udelat rezervaci dodatecne, tedy kdykoliv po odjezdu vlaku. Jedinou podminkou je ta komunikace v realnem case, protoze v dobe dodatecneho nakupu musi byt to misto pro zbytek trasy stale volne.

Alexandr
Host
Alexandr

Expresní rezervace mě taky štvou, protože nemám jistotu, že na daném místě budu sedět celou cestu. Vyhnout se jim moc nedá, protože u nás na R9 tvoří tak 70 % míst k sezení. Kvůli tomu jsem si dneska koupil na páteční rychlík místenku za 35,- korun (ano, vím, že na eshopu jsou zdarma). Přesně, jak jste vystihl, „národní“ dopravce nutí běžné cestující kupovat místenky a co mi na tom nejvíc vadí – dělá to ve vlacích financovaných ze státního rozpočtu! S Vašim návrhem souhlasím. Já bych v každém rychlíku vymezil 20-30 % sedadel s expresními rezervacemi, které budou vyznačeny tučným… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Naopak většina minimálně polovina vozů ve vlaku by měla být případně bez povinné rezervace.

B2
Host
B2

To je jedno která polovina je větší, dopravce udělá větší tu polovinu, kterou má tendenci cestovat více lidí. Není to nic vytesaného do kamene, jen něco jako (R) u vozu v sestavě vlaku a na dveřích vozu a aktuální rezervační systém. Obvykle větší byla ta místenková co jsem viděl.

Bery
Host
Bery

To ale neni reseni preplnenych vlaku ve spickach… Tam by pomohlo jedine vice vozu.

hrbata
Host
hrbata

Vzpomínám,že v 90. letech jezdíval Pha-Ova vlak Manažer bez zastavování v mezilehlých stanicích/míval 4 vozy/,nestálo by za to ho obnovit -třeba 3 páry vlaků denně?Byt se mi to jako strojvůdci státního nákladního dopravce nepíše lehce-i za cenu snížení kapacity pro nákladní dopravu přes den,my můžeme ten náklad odvozit v noci.

Dominik
Host
Dominik

Na koridoru ale není místo na další vlaky, už teď jsme na hraně kapacity.

xyz
Host
xyz

Vždyť je z čeho vybírat – expresní spojení Praha – Ostrava je zajištěno Pendolinem, Regiojetem i Leo Expressem. S povinnými místenkami, hezky pohodlně.

P. S. Všimněte si, že představitelé ČD chtějí „naučit“ cestující, aby místenek využívali i na jiných linkách.

Na lince Praha – Ostrava je to jen chtějí „naučit“ jinak – povinnou rezervací v přímých EC.

Jirka
Host
Jirka

Všechny vyjmenované expresní spojení jsou už týden předem vyprodané. Co tam máte dál?

xyz
Host
xyz

„Všechny vyjmenované expresní spojení jsou už týden předem vyprodané.“
Pak tedy můžete jet z Prahy do Ostravy vlakem EC. Než v něm budou zavedeny povinné místenky, máte jistotu, že budete přepraven.

Až v nich budou povinné místenky zavedeny, pak už tu jistotu nebudete mít ani v těch vlacích EC.

Marta
Host
Marta

Jak bylo napsáno níže, problém tkví v tom, že rychlíky, expresy a dokonce EuroCity používají lidé k dennímu dojíždění! To, že se z EC v Kolíně vyvalí ve špičce i 150 lidí, je prostě ŠPATNĚ! ti, co jedou dál jsou právem naštvaní, že musí část cesty stát Prostě jezdit trasy jako Praha – Kolín by mělo jít na traťové jízdenky jen osobáky a spěšnými vlaky! Chceš pravidelně dojíždět? Tak seď v osobáku, dyť ti jedou i dva za hodinu! Stejně je celé dojíždění zvrácené a má na ekonomiku negativní dopady! Šetřílek si žije za kolínské ceny s pražským platem a… Číst vice »

Vít
Host
Vít

Marto, konečně někdo, kdo to vidí stejně. Problém je hlavně v tom, že za stejné peníze mohu jet z Prahy do Kolína osobákem víc jak hodinu a nebo expresem za 35 minut. Jak se zachováte? Já a asi většina pojede expresem. Proč ne? Ale musí zaplatit peníze navíc za tento luxus. Pamatuji doby, kdy byl za rychlík příplatek, pak byl EC/IC příplatek. Obojí se zrušilo a tím pádem není motivace jezdit regionálními vlaky a velká část cestujících se pohodlně přesunula do dálkových spojů. Bohužel není místo (málo místa) k přidání spěšných vlaků s 3-4 zastávkami – viz. mé komentáře níže.… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„je určeno lidem kteří nejedou 1 zastávku…“
Ještě že to nevědí např. v Rakousku, kde všechny vlaky RJ směr Graz i směr Klagenfurt zastavují ve Wiener Neustadtu, kde z něj vystupuje nemalá část denních dojížděčů do/z Vídně.

P. S. Dojíždění na kratší vzdálenosti ve vlacích EC je z principu eliminováno tím, že tyto vlaky zastavují méně často.

Vlaky EC, o kterých je řeč (tzn. Praha – Ostrava – SK), NEJSOU v dané relaci nejexpresnější vrstvou (tou je Pendolino + Regiojet, případně i Leo Express).

Dominik
Host
Dominik

A kam je do toho Os Praha – Kolín chcete narvat? Vždyť zdvojený ešus už nyní nestačí kapacitně a hlavně z Kolína většina Os jede na Střed nikoliv na hlavní což je taky komplikace, když potřebuji na hlavní.

Dominik
Host
Dominik

Nikoliv, nikde není dáno, že v
EC je primárně pro lidi, kteří jedou více stanic, navíc, co když je vzdálenost dvou stanic třeba 150km?

Riki
Host
Riki

Marto, SUPER…..líp bych to nenapsal…..snad jen „Svět už dávno není v pořádku“ i na tomto je to zřetelně vidět.

To
Host
To

Paní Marto, mám trochu pocit, že si protiřečíte. Za prvé – Pokud mají Kolíňáci jezdit do Prahy osobáky, tak by tyto osobáky neměly stát v každé druhé stanici 5 min a čekat na předjetí velmi často zpožděnými dálkovými vlaky se 4 vozy, který blokují plný Elefant, který veze až trojnásobně více cestujících než předjíždějící expres. Za druhé – dříve všichni seděli na zadku a dělali v místě – seďte tedy na zadku a nedojíždějte z Moravy za prací do Prahy, šetřílci za pražské platy! Proč Ostraváci nedělají v dole nebo v železárnách a jezdí do Prahy? Za třetí – Praha… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„problém tkví v tom, že rychlíky, expresy a dokonce EuroCity používají lidé k dennímu dojíždění!“
Aneb „otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi“. Problém…

„To, že se z EC v Kolíně vyvalí ve špičce i 150 lidí, je prostě ŠPATNĚ“
A když se zavedou povinné místenky, tak se těch 150 lidí „vyvalí“ z jakého vlaku?

„Chceš pravidelně dojíždět? Tak seď v osobáku, dyť ti jedou i dva za hodinu!“
A vejdou se do toho osobáku, co se jeho kapacity v „přípražském“ úseku týče?

Bery
Host
Bery

Problem neni v tom, ze jedou 2 osobaky za hodinu, ale v tom, ze se jede 1h 25 min (s prestupem v Libni) a to jeste kdyz se jede na cas, jenze pri jakekoliv mimoradnosti jsou osobaky az ty posledni, kdo projede. Tim je tedy prakticky vylouceno kazdodenni dojizdeni za praci, protoze ten clovek ztrati na ceste jeden pracovni tyden navic mesicne a to jeste kdyz to vzdy pojede vcas.

HonzaEM
Host
HonzaEM

No to je asi jako rychlíky Děčín – Praha

Všichni se navalí do rychlíku, i když panťák jede za pár minut a v cíli je jen o pár minut později a tak se mezi Kralupama a Prahou jede jak sardinky. Jenže ani ty panťáky nejsou nafukovací a spojit 2 dohromady taky nejde, když jsou rádi s tím co mají, že to vůbec nějak vyjezdí.

To
Host
To

Jsem zvědav, jak to budou ČD dělat při mimořádném řazení, což mi mnohdy přijde tak 1/3 až 1/2 spojů.

Robin
Host
Robin

Povinné místenky jsou logickým důsledkem živelné liberalizace. Soukromí dopravci mají povinnou rezervaci a všude je jen slyšet chvála jak skvělý komfort poskytují a místenku mají dokonce zdarma … Expresy ČD pak ve špičkách musí zvládnout všechny ty, na které už místo v super soukromých vlacích nebo Pendolinech nezbylo. A pak jsou kritizováni za to, že se ve vlaku stojí a že nedokážou zajistit komfort. Protože ale expresy také stát neobjednává, proč by ČD měly na své komerční riziko vytvářet polštář a ještě za to sklízet kritiku? Zavedení místenek u ČD mě nijak netěší a určitě to není systémový krok, ale… Číst vice »

xyz
Host
xyz

… a než začala ta „živelná liberalizace“, tak žádné vlaky RJ či LE nebyly, takže ty samé expresy ČD musely zvládnout přepravit ještě daleko větší % cestujících.

“ Lepším řešením by samozřejmě bylo zahrnout expresy zpátky do objednávky MD, kam logicky patří“
Je docela zjevné, že tento cíl nyní ČD sledují (v opačném případě by tu povinnou rezervaci zavedly např. hned od prosince a ne „v únoru/březnu 2019; uvidíme“.

B2
Host
B2

Nesouhlasím s tím, že zavedení místenek je nesystémový krok. Naopak je velmi systémový, jen u ČD poněkud neobvyklý. Relace typu Ostrava jsou velmi dynamické a povinné jízdenky dávají dopravci možnost si udělat určitý obrázek, přidat vůz pokud je už brzy vyprodáno. V railjetech to je z Brna často také na prd a já bych teda bez místenky nejel, protože nikdy nevíte, kdo si kopí rezervaci na poslední chvíli na místo kde sedíte.

xyz
Host
xyz

„Naopak je velmi systémový, jen u ČD poněkud neobvyklý.“ „Kupodivu“ je velmi neobvyklý i u DB, SBB či u denních vlaků ÖBB. „Relace typu Ostrava jsou velmi dynamické“ EC Praha – Ostrava – SK/PL není „relace typu Ostrava“. Skrývá v sobě relace jako např. Pardubice – Olomouc, Olomouc – Ostrava, Hradec Králové (přestup) – Ostrava atd. „povinné jízdenky dávají dopravci možnost si udělat určitý obrázek, přidat vůz pokud je už brzy vyprodáno.“ Jo, to tvrdí ČD taky. Logicky lze namítnout, že o počtu cestujících přeci mají ČD přehled i tak – vědí, kolik vozů řadí na předmětné vlaky nyní a… Číst vice »

Jan Sova
Host
Jan Sova

Být regulátorem železniční dopravy, tak bych nařídil (čti motivoval) doplnit kapacitu dvoupodlažními vozy.
Jedno patro pak místenkové, druhé se slevou pro dobytek….

Ale to by na nábřeží u Ludvíků asi někdo nepobral….

Dominik
Host
Dominik

Proč nazýváte lidi bez místenky dobytek? Jako dobytek se ve vlaku kolikrát chovají i ty s místenkou. Já si například místenku nakupuji, protože nikdy na 100% nevím čím pojedu a jezdím takové vzdálenosti, kdy je pro mě zbytečné si na půl hodiny kupovat místenku.

Vit
Host
Vit

Jestlize jezdite jen pul hodiny, pak je to jedna stanice dalkoveho vlaku. V tom pripade mistenku nepotrebujete a ani byste v takovem vlaku jet nemel. Ne z vlastni vule, ale diky spravnemu nastaveni ceny…

To
Host
To

A kdo by podle vás měl tedy rozhodovat, kdo ve vlaku může jet a kdo ne? Kdo bude rozhodovat, co je dálkový vlak a co ne? Např. Praha – Olomouc trvá kratší dobu než osobní vlak Čerčany – Světlá n.S. nebo Tábor – HB

Vít
Host
Vít

DOMINIK: Samozřejmě bych se choval v tuto chvíli stejně a jel bych taky rychlíkem než se courat osobákem, protože je to za stejné peníze. A to je ten zásadní problém! TO: Rozhodovat se vždy bude zákazník. Nicméně nastavení by mělo být takové, že pohodlí se musí platit. Čili jedu-li rychlíkem, trávím méně času na cestě, musím za to něco zaplatit navíc. Volba je vždy na cestujícím. A co se týče určení co je dálkový vlak a co ne. Vždyť je to snad jasné. A nevím jakou má souvislost čas za který urazí expres z Prahy do Olomouce s jízdní dobou… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Samozřejmě bych se choval v tuto chvíli stejně a jel bych taky rychlíkem než se courat osobákem, protože je to za stejné peníze. A to je ten zásadní problém“ Pominu-li ostatní aspekty (např. že rychlé vlaky Praha – Kolín jedou co chvíli, takže každý jednotlivý z nich může být v této relaci využit jen relativně nízkým počtem cestujících; dále skutečnost, že ti cestující by se do Os vlaků na trati č. 011 ani nevešli), tak dodám, že k vaší tezi by případně odpovídalo zavedení příplatků za použití vlaků EC (které mj. alespoň znamenají flexibilitu co do rozhodování, kterým spojem nakonec… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Jak správnému nastavení, resp. Proč bych tím vlakem nemohl jet? To mám jet 50 minut rychlíkem, či dokonce hodinu a čtvrt osobákem abyste vy byl spokojen? A vy máte právo rozhodovat kdo tím vlakem smí a nesmí jet?

To
Host
To

Nemluvě o tom, že na cestujícím Kolín – Pardubice ČD vydělají skoro víc než na cestujícím Praha – Olomouc, že…

Jirka
Host
Jirka

Takže podle této logiky navrhujete osobní vlaky úplně zrušit?

Co je těžké pochopit na tom, že když chcu být v cíli pohodlněji a/nebo za krátký čas, tak si budu muset připlatit? Pak je čistě na rozhodnutí cestujícího jakou formu si vybere a dokonce by měl být rád, že je k dispozici levnější varianta, která mu ušetří peníze – ale logicky potom pojede méně pohodlně a/nebo delší čas.

Když si koupím pohodlné a rychlé auto, tak taky stojí více než pomalý kostitřas.

Takových je plno, co by chtěli jezdit za cenu osobáku v écéčkách a proto to musí teď ČD řešit takhle plošně.

xyz
Host
xyz

„Co je těžké pochopit na tom, že když chcu být v cíli pohodlněji a/nebo za krátký čas, tak si budu muset připlatit?“
= Kdo si nebude chtít připlatit, tak pojede v Os vlacích, které na trati č. 011 bývají rovněž přeplněné.

– Připlatit si nerovná se povinné rezervace (i povinná rezervace umí být bezplatná – již nyní).

„Když si koupím pohodlné a rychlé auto, tak taky stojí více než pomalý kostitřas.“
Scestné přirovnání. Jinak viz výše.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Já osobně se na krátké trati do 30 min jízdy klidně potom narvu s ostatním dobytkem do spodního patra, pokud spoj pojede na čas, nebude pouštět žluťáka nebo černou mambu, a ještě klidně pojedu ve stoje ve stylu „tramvaj“.
Ale ty patra musí někdo zajistit. Takhle se narvu do chodbičky a civím na prázdnou 1. třídu (myšleno prázdnou co do cestujících reálně platících příplatek).
Jak je možné, že žluťák jede trať Praha – Morava s 13 vagony a R, EC, Ex, Rx jich má do 5 ks ??
Kdo to tam na tom pozlaceném pražském nábřeží takto objednává ???

LWQ
Host
LWQ

Zbytecne cokoliv na tuhle srandu psat, ale osobne mi po zkusenosti z Anglie prijde, ze turnikety na vstupu/vystupu nastupiste uvolni ruce pruvodcim, kteri nebudou muset kazdeho otrocky kontrolovat a budou moci resit ty mistenky napriklad. Dale si umim predstavit, ze kdyz nekdo obsadi mistenkove misto a nezaklikne v aplikaci, ze si tam sedl on, tak po odjezdu vlaku z vychozi stanice mistenky dostane o tom pruvodci informaci a muze pripadne i mistenku zrusit. Atp atp – moznosti je hromada, kazdopadne v komercnim provozu at si CD delaji co chteji, je to jejich riziko, jen at pak nechteji nejakou ztratu z… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Pro ty, co mi tu říkají, že z Pce do Kolína mám jet regionálním vlakem místo EC, já bych klidně i jel, jenže on je sakra rozdíl jet 20 minut nebo hodinu, a když potřebuji chytit rychlík v 46 na Kutnou Horu, tak ale kvůli tomu nepojedu o hodinu či dvě dřív, jen abych jel osobákem, platit v Expresu za stejnou vzdálenost více peněz je blbost.
Prostě povinné místenky jsou blbost, max část vlaku jen, a to ještě za pravidla, že maximálně půlka vlaku, ale to problém s plnými vlaky nevyřeší, takže za mě povinné místenky ne.

To
Host
To

Toto má řešení – osobní vlak si pěkně pojede a nenechá se předjíždět žádnými vlaky vyšší kategorie, které ho zbytečně zdržují. Pak budeme moct využívat na Pce-Kolín regionální vlak a nebudeme blokovat místo chudým studentům, co jedou za 10 kaček 100 km.

Dominik
Host
Dominik

V úseku Pce – Kolín mají osobáky dohromady 10 minut pobytu, tedy moc se neušetří a stále je lepší jet 20 minut ja 40, nehledě nato, že dopoledne a o víkendu celý den ten osobák nejede každou hodinu.

Zesp
Host
Zesp

No jo, ono to je ten problém, že v Práglu se do dálkových vlaků narvou davy Kolíňáků a Pardubáků, kafrají, že není místo a my co jedeme až na Moravu se pak nevejdeme. No a vzhledem k nutnosti koupě místenek nejezdím ze žlutým, ani modrým. Já totiž nikdy nedokážu dlouho dopředu stanovit, kdy přesně pojedu, nebo že vůbec pojedu. A v tom by měla být ta síla ČD. Všechny vlaky na Moravu by měly v KO a PU spíše zastavovat jen pro nástup cestujících a hned se to zlepší (a opačn jen pro výstup). Vždyť jim tam jezdí krásní Sloni,… Číst vice »

HonzaEM
Host
HonzaEM

Kdyby tam místo slonů jezdily 460, tak bych tím teprve jel.

Dominik
Host
Dominik

To nemám právo se rychle dopravit do Prahy z Pardubic a opačně? To mám jet 3 hodiny osobákem a ještě k tomu s přestupem v Kolíně, aby Moravák byl spokojen? Uvědomte si pane, že do Prahy to je kolem 100 km z Pardubic.

To
Host
To

Ano, vy máte jet 3h v osobáku, aby Moravák mohl jet z Olomouce 2,5h v sedě.

Dominik
Host
Dominik

A nebo Moravák si může osobákama doskákat do Prahy, co vy nato? Sice pojede 6 hodin, ale co, když Pardubák má toliko času aby jezdil 3 hodiny místo 50 minut, tak co by Moravák nemohl jet 6 hodin? Dnes je bohužel uspěchaná doba a když mám být v Praze v 8 hodin, tak opravdu už vidím jak lidé stávají ve 4, aby v 5 mohli jet z Pardubic. Navíc tím se problém nevyřeší, akorát se ty davy přesunou z EC na Os, a toto vaše sobectví se mi opravdu nelíbí. A lidé budou nasraný na ty, co tuto blbost zavedli,… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

No a právě kvůli takovým jako jste vy teď musí ČD dělat opatření… Primárně je problém nízka kapacita vlaků, ale právě lidi typu „mám právo“ způsobují, že cestující napříč republikou se do vlaků nevejdou, neb jsou zabrané lokálními cestujícími. Všechno ještě korunované státními slevami.

xyz
Host
xyz

„lidi typu „mám právo“ způsobují, že cestující napříč republikou se do vlaků nevejdou, neb jsou zabrané lokálními cestujícími.“

V případě vlaků EC mezi Prahou a Ostravou se dá argumentovat opačně – prostor v nich je nesmyslně zabírán lidmi cestujícími v relaci Praha – Ostrava, kteří přitom mohou využít povinně místenkového expresního spoje (SC, LE, RJ).

Jirka
Host
Jirka

Vážený, tyto vlaky jsou už týden předem vyprodané. A když je něco vyprodané, tak to již další cestující využít nemohou. Své připomínky směřujte na příslušné oddělení českých drah, aby adekvátně navýšilo kapacitu a nenadávejte cestujícím ve vlaku ostrava-praha, že v něm jedou z ostravy do prahy, protože vy jej potřebujete využít v úseku kolín-praha.

Dominik
Host
Dominik

Dálkové vlaky nijak nevylučují přepravu cestujících z krajského do krajského města (Pce -Praha). Bohužel díky nesmyslné liberalizaci není možno na koridor dostat Sp apod… co by mohlo urychlit přepravu mezi dvěma většími městy a zároveň by cestující přistoupili z Ex, jinak je naprosto legitimní, že cestující i pro vzdálenosti, které Ex překoná za půl hodiny, použijí Ex.

Dominik
Host
Dominik

Navíc v týdnu odpoledne a o víkendu celý den, mi Os do Kolína z Pce jede akorát jednou za dvě hodiny.

Venca
Host
Venca

Souhlasím 🙂
Stejně si ale myslím, že by bylo lepší, kdyby ČD dokázaly spíš pružněji reagovat na poptávku cestujících.
Já se o cestě rozhoduji většinou pár minut dopředu a představa, že budou všichni dopravci (=že i ČD budou mít vyprodáno) je pro mě celkem nemilá 🙁
Asi by baron hrabiš koblihář měl začít přispívat studentům i na benzín/naftu do aut 😀

venkov4ever
Host
venkov4ever

Já o to nestojím. V jedničce na lince R 20 si to absolutně neumím představit. Buzeraci s místenkami ať si provozuje žlutý tlučhuba, ideálně v jeho zbrusu nové luxusní soupravě se šesti vozovými třídami. Nebo paštikář. Státní dráhy by se do podobných „šípovin“ pouštět neměly.

HonzaEM
Host
HonzaEM

R20 nejezdí na podnikatelské riziko.

Premek
Host
Premek

Když to dělá soukromník, je vychvalován, že mu jde o pohodlí a komfort cestujících. Když to chce udělat ČD, je oheň na střeše…

Marie
Host
Marie

To je jasné, protože režisté nemají nárok na místenky zdarma….

PV
Host
PV

nejezdím na režijku a přesto si myslím že místenka je blbost

průvodčí
Host
průvodčí

Jak je u ČD zvykem a letitou pravdou, tak i zde je skutečnost přesně opačná, než za co se vydává. Skutečným účelem zavedení povinných místenek je krom prostého na***ní cestujících tvorba alibi pro krátké vlaky. Viz třeba parodie na mezinárodní vlak současný Ex113. Holá pravda je, že není s čím jezdit a nebude s čím jezdit.

To
Host
To

Pokud není čím jezdit, nechť dopravce zruší část spojů… není nutné jezdit Praha – Olomouc po 20 min

HonzaEM
Host
HonzaEM

Přijde vám normální rušit spoje? Tak bude vlak delší a narvaný jak ty všechny dohromady. Tím se nevyřeší vůbec nic, jen se zneatraktivní nabídka spojů.

To
Host
To

Dopravci naříkají na vyčerpanou kapacitu tratí, volají po povinných rezervacích a plných vlacích… na druhou stranu jezdí se 4 vozy (zejména ČD a LE), zabírají místo na trati apod. Pokud je takový nával lidí, nikdo jim nebrání jezdit třeba s 8 – 12 vozy. Pokud nemají vozy, nechť to nejezdí.

Dominik
Host
Dominik

Problém je, že tyto trasy objednávali již vloni a to na daný normativ, poté přišli slevy, ale trasy již byly objednány, a z delší soupravou, o půlku a více delší se budou neúměrně prodlužovat rozjezd a tedy i jízdní doby.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale houbeles: rozdíl délky doby odbavení + rozjezdu vlaku mezi čtyř- a osmivozovou soupravou je z pohledu úsekové jízdní doby zanedbatelný (delší souprava má zase více dveří, což výstup a nástup frekvence urychluje) – jen musí fungovat centrální zavírání dveří a nesmí být na dlouhé soupravě jen jeden průvodčí. Zdržují už ovšem soupravy delší než 8 vozů, zejména když cestujícím není předem jasné, jak dlouhá souprava vlastně přijede a kde přesně vlak zastaví.

Ondris
Host
Ondris

Když jsem před lety ještě jezdíval vlakem, vždy jsem si kupoval online místenku. Problém byl ten, že většinou se přes stojící lidi v uličce se zavazadly absolutně nebylo možné se do daného kupé ani dostat a když už jsem se tam náhodou procpal, na mém místě samozřejmě někdo seděl. Většinou starší člověk, rodina s dětmi, nebo opilá banda vandráků. A dohadujte se s takovými, že tam máte místenku…

xyz
Host
xyz

„A dohadujte se s takovými, že tam máte místenku…“ Přesně s tímto jsem se setkal letos v červenci v POVINNĚ MÍSTENKOVÉM nočním vlaku, kterým jsem jel z Prahy do Ostravy. Několik kupé obsadili fanoušci fotbalové Opavy (vracející se z utkání na Spartě; šlo o fanoušky, kteří nestihli zvláštní vlak, který pro ně byl vypraven), včetně místa, které jsem měl rezervované (v příslušném kupé obsadili všechna místa). Když jsem jim poklidně řekl, že sedadlo do uličky ve směru jízdy mám rezervované, oznámili mi, že „si můžu sednout jinam“ (ne, nemohl jsem, šlo o povinně místenkový vlak). Musel jsem tuto věc oznámit… Číst vice »

To
Host
To

A vy jako myslíte, že u povinně místenkového nebudou zavazadla a lidi v uličce? Zavazadla není jaksi kam dát a takové děti vám stejně nebudou sedět 3 hodiny na místě a budou s rodiči courat po vlaku

Tomáš
Host
Tomáš

A bude možnost výběru konkrétního místa z plánku vozu?
Dosud to totiž není možné, je-li vlak výchozí mimo území ČR (vyjma Pendolina).

Zesp
Host
Zesp

Tak já jsem v šoku z toho, že staří vlčáci provozáci na ČD za tolik let zkušeností v provozu NEVÍ, které vlaky by bylo nutno posílit. Já mám možnost jet vlakem pouze příležitostně, ale naprosto přesně umím určit, kde by s přidáním vozů určitě vedle nešlápli (za malé všimné jim to klidně řeknu). Vždyť to cestování v pátek, či neděli je fakt neutěšené. A další šok – oni tento neutěšený stav vyřeší úplně opačně, než by člověk čekal – místo zásadního navýšení kapacity vlaků zavedou místenky. A čím tedy pojedou ti, kteří se do žlutého, černého, ani modrého na sedačky… Číst vice »

Brumla
Host
Brumla

Ano staří vlčáci ano,ty by si poradili.Ale byli nahrazeny různými koordinátory s managery .A výsledek? Posilivy vůz jede , ale cestující nejede. Posilivý vůz nejede s cestující jede. Dříve si to nižší složky (výpravčí, strojmistr,vozmistr), řídili sami a fungovalo to. Takto to alespoň fungovalo na tratí dost turistický vytížené (lokálka).

Zesp
Host
Zesp

Tak nějak to asi bude. A tihle ti koordinátoři mají se želiznicíc společný tak akorát vysoký plat…. Tak, tak…

HonzaEM
Host
HonzaEM

Vždyť je to jen trapná výmluva.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Tohle se skoro nedá komentovat, nemám-li být velmi sprostý.

Elb
Host
Elb

Zrušení EC Roháče a povinné místenky, tak to asi hodně lidí bude muset měnit cestu o několik hodin..

Petr
Host
Petr

..no to je kravina místenky,kdo chce místo at si ho a i ted si ho může koupit,navíc ty lenoši z dráhy mají dobře zmapováno obsazenost vlaků jen jsou líný pružně reagovat (vit pártek neděle)já jezdím denně vlakem a rozhoduju se podle situace a potřeby 5 minut před bo přímo na peroně,čím pojedu a navíc jak si koupíš místenku a vlak má zpoždění bo přípoj ujede není možný koupit na jiný vlak a každý nemá sebou tabletnebo chytrý telefon anebo se budem tlačit hodinu předem u pokladny..

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Ty neumíš napsat správně ani větu, ale budeš kecat do posilování souprav a urážet lidi? To jste se na učňáku taky učili? 😀

HonzaEM
Host
HonzaEM

Má pravdu.

petr.r
Host
petr.r

plný souhlas, těma místenkama se nezvýší jen pohodlí, ale markantě se zvýší bezpečnost a to už jsem psal, lístek nesmí být ingognito. Do letadla vás taky nepustí na dobrý slovo a průvodčí bude mět ihned přehled kolik vystoupí a nastoupí cestujících v daných stanicích.

JiP
Host
JiP

Tohle je ten nejhlouopejsi a stale opakovany nazor, ktery porovnava leteckou dopravu se zeleznicni. Nevim jak casto letate letadlem, je obvykle maximalne parkrat do roka a vsechny cesty jsou dopredu planovane. Vlakem ale jedu naprosto nahodne, denne, podle toho jestli nahodou nejela pozde tramvaj. Srovnavejte vlak a auto! Do auta si sednu kdy chci a jedu si kam chci, takze nejake povinne mistenky si strcte za klobouk a zkratka pojedu autem. Tam cestu planovat nemusim a kdyz jsem napr. nekde na navsteve a chceme pokecat trochu dyl, tak nebudu koncit driv, protoze nedelni mistenky na nasledujici nedelni spoj jsou vyprodane.… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

není, je to jen jiný názor než máte vy. Vy když jedete v autě, tak si k vám kdo může přisednout? a jsme u toho, vy vozíte jen koho znáte. Snad máme dálkový vlaky a místní a když chcete jezdit ingognito, tak není problém jezdit tím místním.

JiP
Host
JiP

Nerozumim vasi argumentaci, jednak si neumim predstavit jet dalkovou trasou nejakymi regionalnimi spoji a za druhe, proc si ve vsem tak utahovat sebemrskacsky srouby. Proc nezabit obe mouchy jednou ranou, komfort pro ty s mistenkou v mistenkovych vagonech (ja ji nikomu neberu) a flexibilitu pro ty v jinych vagonech bez mistenky. Proc by to nemohlo fungovat? Proc jit z jednoho extremu do druheho extremu? Plne mistenkove vlaky je jenom dalsi duvod pro me vlakem nejezdit. Napr. Leoexpressen z toho duvodu nejezdim vubec (mala frekvence povinne mistenkovych spoju) a regiojetem velmi zridka (obvykle vyprodane mistenky). Pokud to stejne udelaji CD, no… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

já nerozumím vám, koupím místenky, lépe celé kupé a jeto. Já pro rodinnu udělám všechno a nevím tedy jestli chcete blaho nebo chcete jim uškodit aby vedle dětí seděl nějaký pobuda. Vy tuším ani rodině nekoupíte místenku když je zdarma. My tomu říkáme sebepoškozování.

JiP
Host
JiP

Ja uz dnes na nejake mistenky kaslu a v drtive vetsine pripadu jezdime stejne autem. Povinne mistenky pouze zpusobi, ze toto cislo se bude blizit vyzname ke 100% pro auto. Abych resil takove problemy a omezoval se jeste ve svem volnem case pri cestovani vlakem, to se na to muzu pekne z vysoka….

JiP
Host
JiP

A k tomu vasemu komentari….zkuste mi prosim napr. ted na tento patek sehnat cele kupe v trase Praha-Olomouc nekdy okolo druhe hod po obede…
Cele ty vase reci jsou jenom pusta teorie neprosto vzdalena realite. Pokud je pro nekoho takova trasa na nejake dlouhe planovani, budiz, pro me je to rutina, na ktere nemusim nic planovat, sednu do auta a jedu. U povinne mistenkoveho vlaku toto zkratka mozne neni a omezovat se tim nehodlam.

pppqqq
Host
pppqqq

Můžete upřesnit, jakým způsobem kupujete celé kupé? (Myslím k sezení, nikoli lůžkové apod.) Podle mého názoru rezervace neobsazeného místa do 15 min. po odjezdu z nástupní stanice propadá a místo může obsadit někdo jiný. Platí pro České dráhy.

Vít
Host
Vít

Bavíme se o místenkách v dálkových spojích. Nevím jak vy, ale i blbou cestu do Olomouce si plánuji ať jedu autem nebo vlakem. Čili pokud jedete náhodně a denně a podle toho zda nejela pozdě tramvaj, tak soudím, že nejezdíte na dlouhé tratě, ale regionálně no a tady místenky nehrozí… Pokud zavedu část vlaku místenkovou a část ne, musí také platit, že nemám – li místenku a v nemístenkové části již není místo ani k stání nemohu stát v místenkové části vlaku, protože tím bychom popřeli smysl místenek. Mimochodem, vlakem jezdím ne moc často a spíše na delší vzdálenosti /Praha-Morava/… Číst vice »

To
Host
To

A to je takový problém ohlídat, že v povinně místenkové části nesmí nikdo stát? Resp. když si koupíte místenku, nemusíte se nikde tlačit na nástupišti.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Já se teda nikdy jako vlakvedoucí neživil, ale nějak si neumím představit, jak vyhání například dvacet lidí z místenkové části. Obzvlášť v dnešní době, kdy je lid k sobě obecně tak ohleduplný a tolerantní…

petr.r
Host
petr.r

je to stejné jak vyhánět lidi z 1. A stejnak bude nařízení, že ve vlaku se nesmí stát, jak u autobusu.

babilon
Host
babilon

A markantně se sníží počet přepravených cestujících.

Vít
Host
Vít

O markantnosti přepravených osob v uličkách a na představcích by šlo relativně dobře polemizovat. Kapacita běžného vozu s oddíly je 54-60 sedících. Na každý představek si může stoupnout tak 3-4 lidi a do chodbičky max. 15 lidí, čili se bavíme o cca 22 možná 25 lidech na vagon. České dráhy vypravují cca 6 vozové soupravy, čili na vlak to bude nějakých 130-150 lidí, což odpovídá kapacitě 2-3 vozů. Pak už jsou to jednoduché počty.

babilon
Host
babilon

Klidně přitlačte. Ale i tak je to ve špičkových dnech nějaká třetina cestujících (z dosud nepovinně místenkových vlaků), která se do cíle dostane se značnými obtížemi – přestup a vlaky narvané ještě víc. Jak se bude cestovat na Velikonoce či Vánoce si raději ani představovat nebudu.

Elb
Host
Elb

Kolikrát si stojí i v těch delších Ex 140, 112, co mají klidně i přes deset vozů a to i s Béčky, to je těch lidí taky mnohem víc, s počtem stojáků na vagon bych též hodně přitlačil, protože by to znamenalo, že před jedním kupé stojí 1,5 člověka, ale i na chodbičce se někdy stojí ve dvou řadách a před jedním oddílem klidně pět lidí, tedy u takového Bmz klidně dvakrát tolik lidí..

petr.r
Host
petr.r

ne, tou rezervací můžou dráhy zjištovat, kde přidat vagon.

To
Host
To

Vy jste fakt tak naivní, že ho přidají? Zažil jsem několik cest zejména v mezinárodních spojích, kde průvodčí řekla, ať místo nehledám, že je vše místenkové… a myslíte, že ČD něco přidaly aspoň na území ČR? Velký kulový.

petr.r
Host
petr.r

já jsem naivní a vy taky, možná více než já. Položme si otázku proč jste si nekoupil místenku a pobíhal po vagoně jak naivka, že si vás i průvodčí všimnula?

Jirka
Host
Jirka

Protože už místenka nebyla ani do onoho vlaku ani do dvou následujících?

HonzaEM
Host
HonzaEM

Místenkový jsou přece všechny vlaky (kromě osobáků).

babilon
Host
babilon

K čemu jim je informace, že mají přidat vagon, když stejně nemají co přidat?

Michal
Host
Michal

Asi tak. Kupec moc dobře ví, kde mu vagony chybí i bez místenek…

Vít
Host
Vít

V povinně místenkovém vlaku de-facto ani průvodčí chodit nemusí. Ví, že obsazené místo je řádně zaplaceno a pokud by na místě seděl někdo jiný, tak na to okamžitě přijde, protože správný majitel místenky se přihlásí… Do letadla se nepouští bez identifikace z jiného důvodu. U vlaku si nedokážu představit, že by byla jízdenka provázaná s identifikací osoby…

Bery
Host
Bery

No to je zase argument… takze do metra, kde jsou rizika jeste mnohem vyssi, tak budeme poustet az po predlozeni dokladu a osobni prohlidce, ze ? Jiste, taky by to slo, jen by to znicilo princip verejne dopravy.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Ono je snad na té místence napsané jméno, komu patří? A s tím srovnáním VEŘEJNÉHO dopravního prostředku se soukromým osobním autem, to nemyslíte vážně, že?

Kyklop
Host
Kyklop

Ať je to jako v Maďarsku na IC do Szegedu – hlavní část soupravy místenková, a na konci několik nemístenkových Bdmtee.

Garry
Host
Garry

V tomto bych s vámi sohlasil pokud budou nějaké vlaky v ZDO Praha-Ostrava.Což nejsou!A pokud to Jančura rozšťourá i v trase Praha Brno,nebudou vlaky v ZDO ani tam,a rj,metropolitany budou povinně mistenkové.Má to k tomu docela nakročeno.A to nažene lidi do aut.Bohužel.Každý se ohání Švýcarskem ale tam takové nesmysly nevedou.

soukromnik
Host
soukromnik

Plný souhlas. Ale k této hysterii mimo jiné
ať chceme nebo ne, řádně přispěli také media. Nic nebránilo tomu objednávat
vlaky v závazku i nadále. Bohužel, varianta byla nachystána, ale ten tlak byl tak veliký,
že se ministerstvo leklo……