Jezděte s místenkou, chtějí naučit ČD cestující. Mezi Prahou a Ostravou budou asi povinné

Rezervační systém ve voze řady Bee. Foto: České dráhyRezervační systém ve voze řady Bee. Foto: České dráhy

Jen zhruba každý pátý cestující vdálkových vlacích Českých drah si pořizuje k jízdence i místenku. České dráhy to chtějí změnit:

Jen zhruba každý pátý cestující vdálkových vlacích Českých drah si pořizuje k jízdence i místenku. České dráhy to chtějí změnit: kvůli pohodlí cestujících i lepšímu plánování chystají kampaň, v které chtějí naučit cestující jezdit s místenkou.

U soukromých dopravců je to běžná záležitostí. U nás si cestující zvykli, že místo většinou je. Tím, jak lidí ve vlacích přibývá, to ale už přestává v řadě případů platit,“ řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.

Proto chtějí České dráhy cestující učit, aby si místenku obstarali. Ve většině vlaků je zdarma při nákupu jízdenky přes e-shop nebo aplikaci Můj vlak, na pokladně bývá většinou za 35 korun. „Chystáme zejména on-line kampaně,“ řekl Štěpán. Řešením může být i úprava e-shopu, kde bude možnost pořízení místenky více zdůrazněná. Například Deutsche Bahn ve svém systému u vybraných vlaků v určité dny automaticky upozorňují cestující, že bývá obvykle velmi plný a doporučují koupi místenky. 

České dráhy si od většího podílu cestujících s místenkami slibují lepší plánování kapacity. „Ještě den před odjezdem zcela plného vlaku bývá často prodáno jen 40 % místenek. Když budeme vědět dopředu, že je vlak hodně plný, můžeme přidat další vagóny, aby se lidé vešli,“ vysvětlil Štěpán. Na změně by měli profitovat i cestující, kteří si stěžují na přeplněné vlaky zejména ve špičce, tedy hlavně v pátek a v neděli odpoledne.

Už minulý měsíc České dráhy oznámily, že zvažují zavedení povinně místenkových vlaků na trase linky Ex1, tedy mezi Prahou a Ostravou. Ty jsou plně komerční mimo závazek veřejné služby. Podle Štěpána by k případnému přechodu na povinně místenkové vlaky mělo dojít k 1. únoru či březnu.  „Chceme přijmout odpovědné rozhodnutí, analyzujeme dopady,“ vysvětlil Štěpán. Součástí řešení má být i rozhodnutí, zda by vůbec vlak přepravil stojící cestující, kteří by do něj nastoupili bez místenky a nebylo místo. Dosud jsou povinně místenková pouze pendolina z Prahy do Ostravy a dva páry vlaků IC, které nahrazují chybějící  pendolina do konce stávajícího jízdního řádu. 

České dráhy zkoušely přesvědčit ministerstvo dopravy o možnosti zavést povinně místenkové vlaky i na dalších trasách, zejména mezi Prahou a Brnem. Neúspěšně, ministerstvo u vlaků, na které doplácí, povinné místenky odmítá.

Tagy České dráhy místenky povinná rezervace místa povinně místenkové vlaky
266 komentářů