Jezděte s místenkou, chtějí naučit ČD cestující. Mezi Prahou a Ostravou budou asi povinné
Rezervační systém ve voze řady Bee. Foto: České dráhy
Jen zhruba každý pátý cestující vdálkových vlacích Českých drah si pořizuje k jízdence i místenku. České dráhy to chtějí změnit:
xyz: jasně,máte pravdu,mezi Praha- Ova je z čeho vybírat,myslel to tak,že by ta obdoba vlaku Manažer z 90ek na sebe natáhla část cestujících mezi těmito městy,klidně i s tou místenkou,aby cestující na kratší vzdálenosti třeba do Kolína z Prahy mohli využívat běžné expresy a nebyli některými zde diskutujícími „odsouváni“ do u každé vrby stavících Os vlaků. pravda,s tím očekávaným nárůstem dopravy od prosince 18/19 tu svou původní myšlenku považuji za nereálnou,v okolí Prahy na kolejích bude vážně husto
Tak od noviho grafikonu bodou jezdit z kolina spesnaky + cca 2 – 3 rychliky za hodinu tech 50 lidi za 2 hodiny co vyuziva tyto expresy se jiste vejde do jinych vlaku. Nehlede na to ze nikdo nikomu nebrani koupit si mistenku na dany spoj. Z Prahy do Kolina prepravuji Ostravske expresy zanednatelne procento lidi neni tedy na miste resit co si pocnou kdyz 1 spoj za 2 hodiny bude povine mistenkovi.
Podle mě je nešťastný systém místenek u ČD, zejména rezervace na poslední chvíly na jakékoliv místo ve vlaku dělají cestování chaotické a u vytížených vlaků to bude ČD nutit lidi do povinných rezervací, aby se vyhli „vyhození z místa“. Zvláště když se nikdo moc nenamáhá to značit. Podle mě by bylo řešení leckde existující a funkční, že některé vozy vlaku jsou povinně místenkové (většina) a některé bezmístenkové. Ti co si sednou do bezmístenkového vozu cestují bezpečně systémem, sednu si, kde je volno a určitě sedět budu. V místenkových vozech se sedí na místenkách. Zároveň jsou bezmístenkové vozy OK k stání,… Číst vice »
V současné situaci by to asi bylo nejjednodušší a nejméně „bolestivé“ řešení – jen bych je neomezovat striktním neumožněním nastoupit do povinně místenkového vozu bez místenky, samozřejmě s tím, že buď pak projdu do nemístenkového vozu a najdu si místo tam, nebo si opatřím místenku až hned po nástupu do vlaku za stejných podmínek, jako v předprodeji: nejsem si ovšem jist, jak by se k tomu stavěl současný právní řád, protože v dávné minulosti („za bolševika“), když byly všechny místenky vždy placené, toto řešení muselo být zrušeno právě proto, že poplatek za místenku je cenou za poskytnutou službu (= za… Číst vice »
Tak, dalo by se to řešit jako služba. Toto je místo co je určené jen k rezervaci, ale zdá se být volné, takže když si tu sednete/sedíte, provedu v systému dodatečně rezervaci pro zbytek trasy, což stoji xx. Samozřejmě by to obnášelo skutečnou a funkčni rezervaci, tedy že to místo od toho momentu v systému dostupné nebude, což průvodčí v reálném čase z popky asi nesvedou. Když se dá dodatečně prodat jízdenka, mělo by jít i toto. 🙂
Jizdenka se da prodat „offline“, protoze je univerzalni, tedy neplati jen pro ten jeden konkretni vlak, takze nevadi, kdyz se informace do systemu dostane dodatecne. Rezervacni system je online. V principu problem neni… v kvalite mobilniho signalu ano.
Dale ne vsechny vlaky maji elektronicky rezervacni system, nekde se listeckuje rucne. Nicmene pokud by byl vsude elektronicky system a kvalitni napojeni na sit, nebyl by problem udelat rezervaci dodatecne, tedy kdykoliv po odjezdu vlaku. Jedinou podminkou je ta komunikace v realnem case, protoze v dobe dodatecneho nakupu musi byt to misto pro zbytek trasy stale volne.
Expresní rezervace mě taky štvou, protože nemám jistotu, že na daném místě budu sedět celou cestu. Vyhnout se jim moc nedá, protože u nás na R9 tvoří tak 70 % míst k sezení. Kvůli tomu jsem si dneska koupil na páteční rychlík místenku za 35,- korun (ano, vím, že na eshopu jsou zdarma). Přesně, jak jste vystihl, „národní“ dopravce nutí běžné cestující kupovat místenky a co mi na tom nejvíc vadí – dělá to ve vlacích financovaných ze státního rozpočtu! S Vašim návrhem souhlasím. Já bych v každém rychlíku vymezil 20-30 % sedadel s expresními rezervacemi, které budou vyznačeny tučným… Číst vice »
Naopak většina minimálně polovina vozů ve vlaku by měla být případně bez povinné rezervace.
To je jedno která polovina je větší, dopravce udělá větší tu polovinu, kterou má tendenci cestovat více lidí. Není to nic vytesaného do kamene, jen něco jako (R) u vozu v sestavě vlaku a na dveřích vozu a aktuální rezervační systém. Obvykle větší byla ta místenková co jsem viděl.
To ale neni reseni preplnenych vlaku ve spickach… Tam by pomohlo jedine vice vozu.
Vzpomínám,že v 90. letech jezdíval Pha-Ova vlak Manažer bez zastavování v mezilehlých stanicích/míval 4 vozy/,nestálo by za to ho obnovit -třeba 3 páry vlaků denně?Byt se mi to jako strojvůdci státního nákladního dopravce nepíše lehce-i za cenu snížení kapacity pro nákladní dopravu přes den,my můžeme ten náklad odvozit v noci.
Na koridoru ale není místo na další vlaky, už teď jsme na hraně kapacity.
Vždyť je z čeho vybírat – expresní spojení Praha – Ostrava je zajištěno Pendolinem, Regiojetem i Leo Expressem. S povinnými místenkami, hezky pohodlně.
P. S. Všimněte si, že představitelé ČD chtějí „naučit“ cestující, aby místenek využívali i na jiných linkách.
Na lince Praha – Ostrava je to jen chtějí „naučit“ jinak – povinnou rezervací v přímých EC.
Všechny vyjmenované expresní spojení jsou už týden předem vyprodané. Co tam máte dál?
„Všechny vyjmenované expresní spojení jsou už týden předem vyprodané.“
Pak tedy můžete jet z Prahy do Ostravy vlakem EC. Než v něm budou zavedeny povinné místenky, máte jistotu, že budete přepraven.
Až v nich budou povinné místenky zavedeny, pak už tu jistotu nebudete mít ani v těch vlacích EC.
Jak bylo napsáno níže, problém tkví v tom, že rychlíky, expresy a dokonce EuroCity používají lidé k dennímu dojíždění! To, že se z EC v Kolíně vyvalí ve špičce i 150 lidí, je prostě ŠPATNĚ! ti, co jedou dál jsou právem naštvaní, že musí část cesty stát Prostě jezdit trasy jako Praha – Kolín by mělo jít na traťové jízdenky jen osobáky a spěšnými vlaky! Chceš pravidelně dojíždět? Tak seď v osobáku, dyť ti jedou i dva za hodinu! Stejně je celé dojíždění zvrácené a má na ekonomiku negativní dopady! Šetřílek si žije za kolínské ceny s pražským platem a… Číst vice »
Marto, konečně někdo, kdo to vidí stejně. Problém je hlavně v tom, že za stejné peníze mohu jet z Prahy do Kolína osobákem víc jak hodinu a nebo expresem za 35 minut. Jak se zachováte? Já a asi většina pojede expresem. Proč ne? Ale musí zaplatit peníze navíc za tento luxus. Pamatuji doby, kdy byl za rychlík příplatek, pak byl EC/IC příplatek. Obojí se zrušilo a tím pádem není motivace jezdit regionálními vlaky a velká část cestujících se pohodlně přesunula do dálkových spojů. Bohužel není místo (málo místa) k přidání spěšných vlaků s 3-4 zastávkami – viz. mé komentáře níže.… Číst vice »
„je určeno lidem kteří nejedou 1 zastávku…“
Ještě že to nevědí např. v Rakousku, kde všechny vlaky RJ směr Graz i směr Klagenfurt zastavují ve Wiener Neustadtu, kde z něj vystupuje nemalá část denních dojížděčů do/z Vídně.
P. S. Dojíždění na kratší vzdálenosti ve vlacích EC je z principu eliminováno tím, že tyto vlaky zastavují méně často.
Vlaky EC, o kterých je řeč (tzn. Praha – Ostrava – SK), NEJSOU v dané relaci nejexpresnější vrstvou (tou je Pendolino + Regiojet, případně i Leo Express).
A kam je do toho Os Praha – Kolín chcete narvat? Vždyť zdvojený ešus už nyní nestačí kapacitně a hlavně z Kolína většina Os jede na Střed nikoliv na hlavní což je taky komplikace, když potřebuji na hlavní.
Nikoliv, nikde není dáno, že v
EC je primárně pro lidi, kteří jedou více stanic, navíc, co když je vzdálenost dvou stanic třeba 150km?
Marto, SUPER…..líp bych to nenapsal…..snad jen „Svět už dávno není v pořádku“ i na tomto je to zřetelně vidět.
Paní Marto, mám trochu pocit, že si protiřečíte. Za prvé – Pokud mají Kolíňáci jezdit do Prahy osobáky, tak by tyto osobáky neměly stát v každé druhé stanici 5 min a čekat na předjetí velmi často zpožděnými dálkovými vlaky se 4 vozy, který blokují plný Elefant, který veze až trojnásobně více cestujících než předjíždějící expres. Za druhé – dříve všichni seděli na zadku a dělali v místě – seďte tedy na zadku a nedojíždějte z Moravy za prací do Prahy, šetřílci za pražské platy! Proč Ostraváci nedělají v dole nebo v železárnách a jezdí do Prahy? Za třetí – Praha… Číst vice »
„problém tkví v tom, že rychlíky, expresy a dokonce EuroCity používají lidé k dennímu dojíždění!“
Aneb „otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi“. Problém…
„To, že se z EC v Kolíně vyvalí ve špičce i 150 lidí, je prostě ŠPATNĚ“
A když se zavedou povinné místenky, tak se těch 150 lidí „vyvalí“ z jakého vlaku?
„Chceš pravidelně dojíždět? Tak seď v osobáku, dyť ti jedou i dva za hodinu!“
A vejdou se do toho osobáku, co se jeho kapacity v „přípražském“ úseku týče?
Problem neni v tom, ze jedou 2 osobaky za hodinu, ale v tom, ze se jede 1h 25 min (s prestupem v Libni) a to jeste kdyz se jede na cas, jenze pri jakekoliv mimoradnosti jsou osobaky az ty posledni, kdo projede. Tim je tedy prakticky vylouceno kazdodenni dojizdeni za praci, protoze ten clovek ztrati na ceste jeden pracovni tyden navic mesicne a to jeste kdyz to vzdy pojede vcas.
No to je asi jako rychlíky Děčín – Praha
Všichni se navalí do rychlíku, i když panťák jede za pár minut a v cíli je jen o pár minut později a tak se mezi Kralupama a Prahou jede jak sardinky. Jenže ani ty panťáky nejsou nafukovací a spojit 2 dohromady taky nejde, když jsou rádi s tím co mají, že to vůbec nějak vyjezdí.
Jsem zvědav, jak to budou ČD dělat při mimořádném řazení, což mi mnohdy přijde tak 1/3 až 1/2 spojů.
Povinné místenky jsou logickým důsledkem živelné liberalizace. Soukromí dopravci mají povinnou rezervaci a všude je jen slyšet chvála jak skvělý komfort poskytují a místenku mají dokonce zdarma … Expresy ČD pak ve špičkách musí zvládnout všechny ty, na které už místo v super soukromých vlacích nebo Pendolinech nezbylo. A pak jsou kritizováni za to, že se ve vlaku stojí a že nedokážou zajistit komfort. Protože ale expresy také stát neobjednává, proč by ČD měly na své komerční riziko vytvářet polštář a ještě za to sklízet kritiku? Zavedení místenek u ČD mě nijak netěší a určitě to není systémový krok, ale… Číst vice »
… a než začala ta „živelná liberalizace“, tak žádné vlaky RJ či LE nebyly, takže ty samé expresy ČD musely zvládnout přepravit ještě daleko větší % cestujících.
“ Lepším řešením by samozřejmě bylo zahrnout expresy zpátky do objednávky MD, kam logicky patří“
Je docela zjevné, že tento cíl nyní ČD sledují (v opačném případě by tu povinnou rezervaci zavedly např. hned od prosince a ne „v únoru/březnu 2019; uvidíme“.
Nesouhlasím s tím, že zavedení místenek je nesystémový krok. Naopak je velmi systémový, jen u ČD poněkud neobvyklý. Relace typu Ostrava jsou velmi dynamické a povinné jízdenky dávají dopravci možnost si udělat určitý obrázek, přidat vůz pokud je už brzy vyprodáno. V railjetech to je z Brna často také na prd a já bych teda bez místenky nejel, protože nikdy nevíte, kdo si kopí rezervaci na poslední chvíli na místo kde sedíte.
„Naopak je velmi systémový, jen u ČD poněkud neobvyklý.“ „Kupodivu“ je velmi neobvyklý i u DB, SBB či u denních vlaků ÖBB. „Relace typu Ostrava jsou velmi dynamické“ EC Praha – Ostrava – SK/PL není „relace typu Ostrava“. Skrývá v sobě relace jako např. Pardubice – Olomouc, Olomouc – Ostrava, Hradec Králové (přestup) – Ostrava atd. „povinné jízdenky dávají dopravci možnost si udělat určitý obrázek, přidat vůz pokud je už brzy vyprodáno.“ Jo, to tvrdí ČD taky. Logicky lze namítnout, že o počtu cestujících přeci mají ČD přehled i tak – vědí, kolik vozů řadí na předmětné vlaky nyní a… Číst vice »
Být regulátorem železniční dopravy, tak bych nařídil (čti motivoval) doplnit kapacitu dvoupodlažními vozy.
Jedno patro pak místenkové, druhé se slevou pro dobytek….
Ale to by na nábřeží u Ludvíků asi někdo nepobral….
Proč nazýváte lidi bez místenky dobytek? Jako dobytek se ve vlaku kolikrát chovají i ty s místenkou. Já si například místenku nakupuji, protože nikdy na 100% nevím čím pojedu a jezdím takové vzdálenosti, kdy je pro mě zbytečné si na půl hodiny kupovat místenku.
Jestlize jezdite jen pul hodiny, pak je to jedna stanice dalkoveho vlaku. V tom pripade mistenku nepotrebujete a ani byste v takovem vlaku jet nemel. Ne z vlastni vule, ale diky spravnemu nastaveni ceny…
A kdo by podle vás měl tedy rozhodovat, kdo ve vlaku může jet a kdo ne? Kdo bude rozhodovat, co je dálkový vlak a co ne? Např. Praha – Olomouc trvá kratší dobu než osobní vlak Čerčany – Světlá n.S. nebo Tábor – HB
DOMINIK: Samozřejmě bych se choval v tuto chvíli stejně a jel bych taky rychlíkem než se courat osobákem, protože je to za stejné peníze. A to je ten zásadní problém! TO: Rozhodovat se vždy bude zákazník. Nicméně nastavení by mělo být takové, že pohodlí se musí platit. Čili jedu-li rychlíkem, trávím méně času na cestě, musím za to něco zaplatit navíc. Volba je vždy na cestujícím. A co se týče určení co je dálkový vlak a co ne. Vždyť je to snad jasné. A nevím jakou má souvislost čas za který urazí expres z Prahy do Olomouce s jízdní dobou… Číst vice »
„Samozřejmě bych se choval v tuto chvíli stejně a jel bych taky rychlíkem než se courat osobákem, protože je to za stejné peníze. A to je ten zásadní problém“ Pominu-li ostatní aspekty (např. že rychlé vlaky Praha – Kolín jedou co chvíli, takže každý jednotlivý z nich může být v této relaci využit jen relativně nízkým počtem cestujících; dále skutečnost, že ti cestující by se do Os vlaků na trati č. 011 ani nevešli), tak dodám, že k vaší tezi by případně odpovídalo zavedení příplatků za použití vlaků EC (které mj. alespoň znamenají flexibilitu co do rozhodování, kterým spojem nakonec… Číst vice »
Jak správnému nastavení, resp. Proč bych tím vlakem nemohl jet? To mám jet 50 minut rychlíkem, či dokonce hodinu a čtvrt osobákem abyste vy byl spokojen? A vy máte právo rozhodovat kdo tím vlakem smí a nesmí jet?
Nemluvě o tom, že na cestujícím Kolín – Pardubice ČD vydělají skoro víc než na cestujícím Praha – Olomouc, že…
Takže podle této logiky navrhujete osobní vlaky úplně zrušit? Co je těžké pochopit na tom, že když chcu být v cíli pohodlněji a/nebo za krátký čas, tak si budu muset připlatit? Pak je čistě na rozhodnutí cestujícího jakou formu si vybere a dokonce by měl být rád, že je k dispozici levnější varianta, která mu ušetří peníze – ale logicky potom pojede méně pohodlně a/nebo delší čas. Když si koupím pohodlné a rychlé auto, tak taky stojí více než pomalý kostitřas. Takových je plno, co by chtěli jezdit za cenu osobáku v écéčkách a proto to musí teď ČD řešit… Číst vice »
„Co je těžké pochopit na tom, že když chcu být v cíli pohodlněji a/nebo za krátký čas, tak si budu muset připlatit?“
= Kdo si nebude chtít připlatit, tak pojede v Os vlacích, které na trati č. 011 bývají rovněž přeplněné.
– Připlatit si nerovná se povinné rezervace (i povinná rezervace umí být bezplatná – již nyní).
„Když si koupím pohodlné a rychlé auto, tak taky stojí více než pomalý kostitřas.“
Scestné přirovnání. Jinak viz výše.
Já osobně se na krátké trati do 30 min jízdy klidně potom narvu s ostatním dobytkem do spodního patra, pokud spoj pojede na čas, nebude pouštět žluťáka nebo černou mambu, a ještě klidně pojedu ve stoje ve stylu „tramvaj“.
Ale ty patra musí někdo zajistit. Takhle se narvu do chodbičky a civím na prázdnou 1. třídu (myšleno prázdnou co do cestujících reálně platících příplatek).
Jak je možné, že žluťák jede trať Praha – Morava s 13 vagony a R, EC, Ex, Rx jich má do 5 ks ??
Kdo to tam na tom pozlaceném pražském nábřeží takto objednává ???
Zbytecne cokoliv na tuhle srandu psat, ale osobne mi po zkusenosti z Anglie prijde, ze turnikety na vstupu/vystupu nastupiste uvolni ruce pruvodcim, kteri nebudou muset kazdeho otrocky kontrolovat a budou moci resit ty mistenky napriklad. Dale si umim predstavit, ze kdyz nekdo obsadi mistenkove misto a nezaklikne v aplikaci, ze si tam sedl on, tak po odjezdu vlaku z vychozi stanice mistenky dostane o tom pruvodci informaci a muze pripadne i mistenku zrusit. Atp atp – moznosti je hromada, kazdopadne v komercnim provozu at si CD delaji co chteji, je to jejich riziko, jen at pak nechteji nejakou ztratu z… Číst vice »
Pro ty, co mi tu říkají, že z Pce do Kolína mám jet regionálním vlakem místo EC, já bych klidně i jel, jenže on je sakra rozdíl jet 20 minut nebo hodinu, a když potřebuji chytit rychlík v 46 na Kutnou Horu, tak ale kvůli tomu nepojedu o hodinu či dvě dřív, jen abych jel osobákem, platit v Expresu za stejnou vzdálenost více peněz je blbost.
Prostě povinné místenky jsou blbost, max část vlaku jen, a to ještě za pravidla, že maximálně půlka vlaku, ale to problém s plnými vlaky nevyřeší, takže za mě povinné místenky ne.
Toto má řešení – osobní vlak si pěkně pojede a nenechá se předjíždět žádnými vlaky vyšší kategorie, které ho zbytečně zdržují. Pak budeme moct využívat na Pce-Kolín regionální vlak a nebudeme blokovat místo chudým studentům, co jedou za 10 kaček 100 km.
V úseku Pce – Kolín mají osobáky dohromady 10 minut pobytu, tedy moc se neušetří a stále je lepší jet 20 minut ja 40, nehledě nato, že dopoledne a o víkendu celý den ten osobák nejede každou hodinu.
No jo, ono to je ten problém, že v Práglu se do dálkových vlaků narvou davy Kolíňáků a Pardubáků, kafrají, že není místo a my co jedeme až na Moravu se pak nevejdeme. No a vzhledem k nutnosti koupě místenek nejezdím ze žlutým, ani modrým. Já totiž nikdy nedokážu dlouho dopředu stanovit, kdy přesně pojedu, nebo že vůbec pojedu. A v tom by měla být ta síla ČD. Všechny vlaky na Moravu by měly v KO a PU spíše zastavovat jen pro nástup cestujících a hned se to zlepší (a opačn jen pro výstup). Vždyť jim tam jezdí krásní Sloni,… Číst vice »
Kdyby tam místo slonů jezdily 460, tak bych tím teprve jel.
To nemám právo se rychle dopravit do Prahy z Pardubic a opačně? To mám jet 3 hodiny osobákem a ještě k tomu s přestupem v Kolíně, aby Moravák byl spokojen? Uvědomte si pane, že do Prahy to je kolem 100 km z Pardubic.
Ano, vy máte jet 3h v osobáku, aby Moravák mohl jet z Olomouce 2,5h v sedě.
A nebo Moravák si může osobákama doskákat do Prahy, co vy nato? Sice pojede 6 hodin, ale co, když Pardubák má toliko času aby jezdil 3 hodiny místo 50 minut, tak co by Moravák nemohl jet 6 hodin? Dnes je bohužel uspěchaná doba a když mám být v Praze v 8 hodin, tak opravdu už vidím jak lidé stávají ve 4, aby v 5 mohli jet z Pardubic. Navíc tím se problém nevyřeší, akorát se ty davy přesunou z EC na Os, a toto vaše sobectví se mi opravdu nelíbí. A lidé budou nasraný na ty, co tuto blbost zavedli,… Číst vice »
No a právě kvůli takovým jako jste vy teď musí ČD dělat opatření… Primárně je problém nízka kapacita vlaků, ale právě lidi typu „mám právo“ způsobují, že cestující napříč republikou se do vlaků nevejdou, neb jsou zabrané lokálními cestujícími. Všechno ještě korunované státními slevami.
„lidi typu „mám právo“ způsobují, že cestující napříč republikou se do vlaků nevejdou, neb jsou zabrané lokálními cestujícími.“
V případě vlaků EC mezi Prahou a Ostravou se dá argumentovat opačně – prostor v nich je nesmyslně zabírán lidmi cestujícími v relaci Praha – Ostrava, kteří přitom mohou využít povinně místenkového expresního spoje (SC, LE, RJ).
Vážený, tyto vlaky jsou už týden předem vyprodané. A když je něco vyprodané, tak to již další cestující využít nemohou. Své připomínky směřujte na příslušné oddělení českých drah, aby adekvátně navýšilo kapacitu a nenadávejte cestujícím ve vlaku ostrava-praha, že v něm jedou z ostravy do prahy, protože vy jej potřebujete využít v úseku kolín-praha.
Dálkové vlaky nijak nevylučují přepravu cestujících z krajského do krajského města (Pce -Praha). Bohužel díky nesmyslné liberalizaci není možno na koridor dostat Sp apod… co by mohlo urychlit přepravu mezi dvěma většími městy a zároveň by cestující přistoupili z Ex, jinak je naprosto legitimní, že cestující i pro vzdálenosti, které Ex překoná za půl hodiny, použijí Ex.
Navíc v týdnu odpoledne a o víkendu celý den, mi Os do Kolína z Pce jede akorát jednou za dvě hodiny.
Souhlasím 🙂
Stejně si ale myslím, že by bylo lepší, kdyby ČD dokázaly spíš pružněji reagovat na poptávku cestujících.
Já se o cestě rozhoduji většinou pár minut dopředu a představa, že budou všichni dopravci (=že i ČD budou mít vyprodáno) je pro mě celkem nemilá 🙁
Asi by baron hrabiš koblihář měl začít přispívat studentům i na benzín/naftu do aut 😀
Já o to nestojím. V jedničce na lince R 20 si to absolutně neumím představit. Buzeraci s místenkami ať si provozuje žlutý tlučhuba, ideálně v jeho zbrusu nové luxusní soupravě se šesti vozovými třídami. Nebo paštikář. Státní dráhy by se do podobných „šípovin“ pouštět neměly.
R20 nejezdí na podnikatelské riziko.
Když to dělá soukromník, je vychvalován, že mu jde o pohodlí a komfort cestujících. Když to chce udělat ČD, je oheň na střeše…
To je jasné, protože režisté nemají nárok na místenky zdarma….
nejezdím na režijku a přesto si myslím že místenka je blbost
Jak je u ČD zvykem a letitou pravdou, tak i zde je skutečnost přesně opačná, než za co se vydává. Skutečným účelem zavedení povinných místenek je krom prostého na***ní cestujících tvorba alibi pro krátké vlaky. Viz třeba parodie na mezinárodní vlak současný Ex113. Holá pravda je, že není s čím jezdit a nebude s čím jezdit.
Pokud není čím jezdit, nechť dopravce zruší část spojů… není nutné jezdit Praha – Olomouc po 20 min
Přijde vám normální rušit spoje? Tak bude vlak delší a narvaný jak ty všechny dohromady. Tím se nevyřeší vůbec nic, jen se zneatraktivní nabídka spojů.
Dopravci naříkají na vyčerpanou kapacitu tratí, volají po povinných rezervacích a plných vlacích… na druhou stranu jezdí se 4 vozy (zejména ČD a LE), zabírají místo na trati apod. Pokud je takový nával lidí, nikdo jim nebrání jezdit třeba s 8 – 12 vozy. Pokud nemají vozy, nechť to nejezdí.
Problém je, že tyto trasy objednávali již vloni a to na daný normativ, poté přišli slevy, ale trasy již byly objednány, a z delší soupravou, o půlku a více delší se budou neúměrně prodlužovat rozjezd a tedy i jízdní doby.
Ale houbeles: rozdíl délky doby odbavení + rozjezdu vlaku mezi čtyř- a osmivozovou soupravou je z pohledu úsekové jízdní doby zanedbatelný (delší souprava má zase více dveří, což výstup a nástup frekvence urychluje) – jen musí fungovat centrální zavírání dveří a nesmí být na dlouhé soupravě jen jeden průvodčí. Zdržují už ovšem soupravy delší než 8 vozů, zejména když cestujícím není předem jasné, jak dlouhá souprava vlastně přijede a kde přesně vlak zastaví.
Když jsem před lety ještě jezdíval vlakem, vždy jsem si kupoval online místenku. Problém byl ten, že většinou se přes stojící lidi v uličce se zavazadly absolutně nebylo možné se do daného kupé ani dostat a když už jsem se tam náhodou procpal, na mém místě samozřejmě někdo seděl. Většinou starší člověk, rodina s dětmi, nebo opilá banda vandráků. A dohadujte se s takovými, že tam máte místenku…
„A dohadujte se s takovými, že tam máte místenku…“ Přesně s tímto jsem se setkal letos v červenci v POVINNĚ MÍSTENKOVÉM nočním vlaku, kterým jsem jel z Prahy do Ostravy. Několik kupé obsadili fanoušci fotbalové Opavy (vracející se z utkání na Spartě; šlo o fanoušky, kteří nestihli zvláštní vlak, který pro ně byl vypraven), včetně místa, které jsem měl rezervované (v příslušném kupé obsadili všechna místa). Když jsem jim poklidně řekl, že sedadlo do uličky ve směru jízdy mám rezervované, oznámili mi, že „si můžu sednout jinam“ (ne, nemohl jsem, šlo o povinně místenkový vlak). Musel jsem tuto věc oznámit… Číst vice »
A vy jako myslíte, že u povinně místenkového nebudou zavazadla a lidi v uličce? Zavazadla není jaksi kam dát a takové děti vám stejně nebudou sedět 3 hodiny na místě a budou s rodiči courat po vlaku
A bude možnost výběru konkrétního místa z plánku vozu?
Dosud to totiž není možné, je-li vlak výchozí mimo území ČR (vyjma Pendolina).
Tak já jsem v šoku z toho, že staří vlčáci provozáci na ČD za tolik let zkušeností v provozu NEVÍ, které vlaky by bylo nutno posílit. Já mám možnost jet vlakem pouze příležitostně, ale naprosto přesně umím určit, kde by s přidáním vozů určitě vedle nešlápli (za malé všimné jim to klidně řeknu). Vždyť to cestování v pátek, či neděli je fakt neutěšené. A další šok – oni tento neutěšený stav vyřeší úplně opačně, než by člověk čekal – místo zásadního navýšení kapacity vlaků zavedou místenky. A čím tedy pojedou ti, kteří se do žlutého, černého, ani modrého na sedačky… Číst vice »
Ano staří vlčáci ano,ty by si poradili.Ale byli nahrazeny různými koordinátory s managery .A výsledek? Posilivy vůz jede , ale cestující nejede. Posilivý vůz nejede s cestující jede. Dříve si to nižší složky (výpravčí, strojmistr,vozmistr), řídili sami a fungovalo to. Takto to alespoň fungovalo na tratí dost turistický vytížené (lokálka).
Tak nějak to asi bude. A tihle ti koordinátoři mají se želiznicíc společný tak akorát vysoký plat…. Tak, tak…
Vždyť je to jen trapná výmluva.
Tohle se skoro nedá komentovat, nemám-li být velmi sprostý.
Zrušení EC Roháče a povinné místenky, tak to asi hodně lidí bude muset měnit cestu o několik hodin..
..no to je kravina místenky,kdo chce místo at si ho a i ted si ho může koupit,navíc ty lenoši z dráhy mají dobře zmapováno obsazenost vlaků jen jsou líný pružně reagovat (vit pártek neděle)já jezdím denně vlakem a rozhoduju se podle situace a potřeby 5 minut před bo přímo na peroně,čím pojedu a navíc jak si koupíš místenku a vlak má zpoždění bo přípoj ujede není možný koupit na jiný vlak a každý nemá sebou tabletnebo chytrý telefon anebo se budem tlačit hodinu předem u pokladny..
Ty neumíš napsat správně ani větu, ale budeš kecat do posilování souprav a urážet lidi? To jste se na učňáku taky učili? 😀
Má pravdu.
plný souhlas, těma místenkama se nezvýší jen pohodlí, ale markantě se zvýší bezpečnost a to už jsem psal, lístek nesmí být ingognito. Do letadla vás taky nepustí na dobrý slovo a průvodčí bude mět ihned přehled kolik vystoupí a nastoupí cestujících v daných stanicích.
Tohle je ten nejhlouopejsi a stale opakovany nazor, ktery porovnava leteckou dopravu se zeleznicni. Nevim jak casto letate letadlem, je obvykle maximalne parkrat do roka a vsechny cesty jsou dopredu planovane. Vlakem ale jedu naprosto nahodne, denne, podle toho jestli nahodou nejela pozde tramvaj. Srovnavejte vlak a auto! Do auta si sednu kdy chci a jedu si kam chci, takze nejake povinne mistenky si strcte za klobouk a zkratka pojedu autem. Tam cestu planovat nemusim a kdyz jsem napr. nekde na navsteve a chceme pokecat trochu dyl, tak nebudu koncit driv, protoze nedelni mistenky na nasledujici nedelni spoj jsou vyprodane.… Číst vice »
není, je to jen jiný názor než máte vy. Vy když jedete v autě, tak si k vám kdo může přisednout? a jsme u toho, vy vozíte jen koho znáte. Snad máme dálkový vlaky a místní a když chcete jezdit ingognito, tak není problém jezdit tím místním.
Nerozumim vasi argumentaci, jednak si neumim predstavit jet dalkovou trasou nejakymi regionalnimi spoji a za druhe, proc si ve vsem tak utahovat sebemrskacsky srouby. Proc nezabit obe mouchy jednou ranou, komfort pro ty s mistenkou v mistenkovych vagonech (ja ji nikomu neberu) a flexibilitu pro ty v jinych vagonech bez mistenky. Proc by to nemohlo fungovat? Proc jit z jednoho extremu do druheho extremu? Plne mistenkove vlaky je jenom dalsi duvod pro me vlakem nejezdit. Napr. Leoexpressen z toho duvodu nejezdim vubec (mala frekvence povinne mistenkovych spoju) a regiojetem velmi zridka (obvykle vyprodane mistenky). Pokud to stejne udelaji CD, no… Číst vice »
já nerozumím vám, koupím místenky, lépe celé kupé a jeto. Já pro rodinnu udělám všechno a nevím tedy jestli chcete blaho nebo chcete jim uškodit aby vedle dětí seděl nějaký pobuda. Vy tuším ani rodině nekoupíte místenku když je zdarma. My tomu říkáme sebepoškozování.
Ja uz dnes na nejake mistenky kaslu a v drtive vetsine pripadu jezdime stejne autem. Povinne mistenky pouze zpusobi, ze toto cislo se bude blizit vyzname ke 100% pro auto. Abych resil takove problemy a omezoval se jeste ve svem volnem case pri cestovani vlakem, to se na to muzu pekne z vysoka….
A k tomu vasemu komentari….zkuste mi prosim napr. ted na tento patek sehnat cele kupe v trase Praha-Olomouc nekdy okolo druhe hod po obede…
Cele ty vase reci jsou jenom pusta teorie neprosto vzdalena realite. Pokud je pro nekoho takova trasa na nejake dlouhe planovani, budiz, pro me je to rutina, na ktere nemusim nic planovat, sednu do auta a jedu. U povinne mistenkoveho vlaku toto zkratka mozne neni a omezovat se tim nehodlam.
Můžete upřesnit, jakým způsobem kupujete celé kupé? (Myslím k sezení, nikoli lůžkové apod.) Podle mého názoru rezervace neobsazeného místa do 15 min. po odjezdu z nástupní stanice propadá a místo může obsadit někdo jiný. Platí pro České dráhy.
Bavíme se o místenkách v dálkových spojích. Nevím jak vy, ale i blbou cestu do Olomouce si plánuji ať jedu autem nebo vlakem. Čili pokud jedete náhodně a denně a podle toho zda nejela pozdě tramvaj, tak soudím, že nejezdíte na dlouhé tratě, ale regionálně no a tady místenky nehrozí… Pokud zavedu část vlaku místenkovou a část ne, musí také platit, že nemám – li místenku a v nemístenkové části již není místo ani k stání nemohu stát v místenkové části vlaku, protože tím bychom popřeli smysl místenek. Mimochodem, vlakem jezdím ne moc často a spíše na delší vzdálenosti /Praha-Morava/… Číst vice »
A to je takový problém ohlídat, že v povinně místenkové části nesmí nikdo stát? Resp. když si koupíte místenku, nemusíte se nikde tlačit na nástupišti.
Já se teda nikdy jako vlakvedoucí neživil, ale nějak si neumím představit, jak vyhání například dvacet lidí z místenkové části. Obzvlášť v dnešní době, kdy je lid k sobě obecně tak ohleduplný a tolerantní…
je to stejné jak vyhánět lidi z 1. A stejnak bude nařízení, že ve vlaku se nesmí stát, jak u autobusu.
A markantně se sníží počet přepravených cestujících.
O markantnosti přepravených osob v uličkách a na představcích by šlo relativně dobře polemizovat. Kapacita běžného vozu s oddíly je 54-60 sedících. Na každý představek si může stoupnout tak 3-4 lidi a do chodbičky max. 15 lidí, čili se bavíme o cca 22 možná 25 lidech na vagon. České dráhy vypravují cca 6 vozové soupravy, čili na vlak to bude nějakých 130-150 lidí, což odpovídá kapacitě 2-3 vozů. Pak už jsou to jednoduché počty.
Klidně přitlačte. Ale i tak je to ve špičkových dnech nějaká třetina cestujících (z dosud nepovinně místenkových vlaků), která se do cíle dostane se značnými obtížemi – přestup a vlaky narvané ještě víc. Jak se bude cestovat na Velikonoce či Vánoce si raději ani představovat nebudu.
Kolikrát si stojí i v těch delších Ex 140, 112, co mají klidně i přes deset vozů a to i s Béčky, to je těch lidí taky mnohem víc, s počtem stojáků na vagon bych též hodně přitlačil, protože by to znamenalo, že před jedním kupé stojí 1,5 člověka, ale i na chodbičce se někdy stojí ve dvou řadách a před jedním oddílem klidně pět lidí, tedy u takového Bmz klidně dvakrát tolik lidí..
ne, tou rezervací můžou dráhy zjištovat, kde přidat vagon.
Vy jste fakt tak naivní, že ho přidají? Zažil jsem několik cest zejména v mezinárodních spojích, kde průvodčí řekla, ať místo nehledám, že je vše místenkové… a myslíte, že ČD něco přidaly aspoň na území ČR? Velký kulový.
já jsem naivní a vy taky, možná více než já. Položme si otázku proč jste si nekoupil místenku a pobíhal po vagoně jak naivka, že si vás i průvodčí všimnula?
Protože už místenka nebyla ani do onoho vlaku ani do dvou následujících?
Místenkový jsou přece všechny vlaky (kromě osobáků).
K čemu jim je informace, že mají přidat vagon, když stejně nemají co přidat?
Asi tak. Kupec moc dobře ví, kde mu vagony chybí i bez místenek…
V povinně místenkovém vlaku de-facto ani průvodčí chodit nemusí. Ví, že obsazené místo je řádně zaplaceno a pokud by na místě seděl někdo jiný, tak na to okamžitě přijde, protože správný majitel místenky se přihlásí… Do letadla se nepouští bez identifikace z jiného důvodu. U vlaku si nedokážu představit, že by byla jízdenka provázaná s identifikací osoby…
No to je zase argument… takze do metra, kde jsou rizika jeste mnohem vyssi, tak budeme poustet az po predlozeni dokladu a osobni prohlidce, ze ? Jiste, taky by to slo, jen by to znicilo princip verejne dopravy.
Ono je snad na té místence napsané jméno, komu patří? A s tím srovnáním VEŘEJNÉHO dopravního prostředku se soukromým osobním autem, to nemyslíte vážně, že?
Ať je to jako v Maďarsku na IC do Szegedu – hlavní část soupravy místenková, a na konci několik nemístenkových Bdmtee.
V tomto bych s vámi sohlasil pokud budou nějaké vlaky v ZDO Praha-Ostrava.Což nejsou!A pokud to Jančura rozšťourá i v trase Praha Brno,nebudou vlaky v ZDO ani tam,a rj,metropolitany budou povinně mistenkové.Má to k tomu docela nakročeno.A to nažene lidi do aut.Bohužel.Každý se ohání Švýcarskem ale tam takové nesmysly nevedou.
Plný souhlas. Ale k této hysterii mimo jiné
ať chceme nebo ne, řádně přispěli také media. Nic nebránilo tomu objednávat
vlaky v závazku i nadále. Bohužel, varianta byla nachystána, ale ten tlak byl tak veliký,
že se ministerstvo leklo……
Je to výsledek liberalizace. Proč ČD upírat věc,která je posouvá na tolik kritizovanou úroveň soukromých dopravců, které nedosahovala?Teď budete mít tolik komfortu a péče, po které létá voláte. Tečka,není nad čím diskutovat.
Tak nediskutuj a vyhlížej to svoje pečlivě rezervované místo ve vlaku – a dávej bacha, aby nepřijela náhradní souprava, jinak zůstaneš sedět na peróně s holubama.
Vážený pane, netykáme si.Vaše odpověď je mimo. A pokud neumíte slušně diskutovat
nediskutujte. Je topouze výsledek LIBERALIZACE.
Danému tématu evidentně nerozumíte, navíc Vás ani u té dráhy nechtěli.
Vážený pane, měl jste zajímavé názory do diskuse. Ale jako by jste si dal na oběd o 2 piva více, už to nejste vy.
Tak nevím, komu je odpověď, abych mohl reagovat.
Prosím o upřesnění, děkuji. Diskutoval jsem s To.
Přiznávám, přehlédl jsem se. Nicméně má reakce mi nepřijde zase tak neslušná, nýbrž odrážející hrozící realitu.
Já taky, promiňte za nedorozumění.
A proto se soukromníkem nejezdím.
Zavedení povinných mistenek je blbost.Už teď se stává že v pátek se s ČD dostanete do Ostravy jednou za dvě hodiny.Mistenkove vlaky jsou vyprodané den,dva,predem.To nikdy nebylo.Ale kombinace mistenka +zvýhodněné jízdné je zadarmo!vyprodávají to studentia senioři.Ti vědí kdy jedou domu.Jakmile zavedou tento nesmysl,20 procent lidí má smůlu.
Pak je třeba pro takové cestující vést vlaky v ZDO, ne na
komerční riziko.
Sem tam cestuji o víkendu mezi Hradcem Králové a Prahou. Používám aplikaci Můj vlak, kde si při koupi jízdenky i zdarma zarezervuji místo. Problém nastává, pokud si jízdenku s rezervací koupím např. 30min před odjezdem a na tomto místě už někdo (bez rezervace) sedí. Pokud je spoj „narvaný“ a většina lidí má rezervaci, musíte buď poprosit člověka na vašem místě, aby vám uvolnil místo (obvykle je to starší osoba), což ale znamená, že bude muset celou cestu stát, nebo tam toho staršího člověka nechat sedět a stát celou cestu (do Prahy je to asi 1h 45 min). To se musí… Číst vice »
Přesně tak.
A když si někdo místo „expresně rezervuje“, tak se to na ten displej při odjezdu vlaku nenapíše?
A kdo by to tam napsal (a jak), když ta „neexpresní“ část toho systému se uzavírá, tuším, asi 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice (takže pak všechny další prodané místenky jsou už de facto „expresní rezervace“)?
Řešit problémy s kapacitou jejím snížením, to je nápad hodný génia. Copak asi udělají ti, na které během špičky (pátky, neděle, o prodloužených víkendech typu Vánoce nebo Velikonoce nemluvě) už místa v přímých vlacích nezbyla? Buďto utečou z vlaků anebo pojedou s přestupem v o to narvanějších vlacích a utečou nejspíš taky, jen o něco později. Pro zajímavost současný stav (je středa) na tento pátek odpoledne Praha-Ostrava (odjezd mezi 13-17h): LE má ve dvou vlacích poslední 3 místa v třídách Business a Premium (volno je ve 12:10), RJ má ve čtyřech vlacích poslední dvě místa (další volné vlaky 9:48 nebo… Číst vice »
Nemyslím, že jde o snížení kapacity. Je potřeba jen oddělit a nasměrovat cestující tam, kam je třeba a zároveň je nutit plánovat. Jestliže RJ a LE mají vyprodáno několik dní předem, pak budou mít ČD taky. Mluvit o tom, že se jedná o snížení kapacity tím, že budu počítat místa k stání v dálkových spojích je nesmysl.
Přemýšlím, co je větší zlo. Jet pátečním přeplněným expresem ČD z Prahy do Ostravy nebo jet autem po rekonstruované D1?
Takže budeme lépe plánovat a místo v pátek pojedeme třeba až v sobotu. No a když to nevyjde v neděli, pojedu třeba až v pondělí dopoledne – zaměstnavatel to pochopí, že jsem přišel o den dýl do práce.
Pokud vlak dneska odveze 1000 lidí a nově ten stejný vlak jich odveze jenom 600, pak jde o snížení kapacity. A nevím, kam chcete ty lidi nasměrovat. Pokud někdo pracuje/studuje Po-Pá, tak ho těžko nasměrujete na středu, kdy je ve vlacích dost místa. Na Vánoce asi taky nikdo nepojede 25.12.
Nevím, zda se chápeme. Počítat v dálkovém vlaku s místy na stání je nesmysl. Tato kapacita je nad rámec kapacity. To, že lidi stojí v těchto spojích je špatně. Tato kapacita je de-facto záložní a nemělo by se s ní kalkulovat jako s běžnou….
Tak tomu říkejte nějak jinak, to je fuk. To, že lidi ve vlacích stojí, je špatně. Nicméně zákaz stání problém nevyřeší. Co takhle řešit stejným způsobem přeplněné dálnice? Zavedeme povinné „místenky“ a zácpy z dálnic zmizí.
Dobře, že se shodneme na tom, že stání ve vlacích je špatně. Já volám po tom, aby se systematicky převáželi cestující vlaky k tomu určenými, aby cestující do první stanice nezabírali místo těm, co by jeli až na konečnou. Zajímalo by mě, jaká je v konkrétních vlacích EX1 obsazenost, resp. jaká je výchozí a cílová stanice cestujících. Takový výzkum a data by mne moc zajímaly. Zákaz stání v uličkách kapacitu nevyřeší, to je pravda. O čem tu píši je lepší využití kapacity DC a další opatření… no a závěrem Ad dálnice… Podívejte, denně dojíždím do práce 75 km (1 cesta)… Číst vice »
Takže jste pro zpoplatněné místenky nebo rychlíkové příplatky? Protože dneska jsou místenky zdarma a jízdné nezávisí na druhu vlaku (dokonce dálkové vlaky mohou být levnější, protože pro ně existují superakční jízdenky, zatímco pro osobáky ne), takže není jediný důvod, aby někdo jel z Prahy do Kolína courákem. Dokonce hrozí, že si pořídí do expresu místenku (kterou doposud neřešil) a ubere tak místo někomu do Ostravy.
A ještě doplním, že lokální frekvence je jenom část problému. Druhou částí je to, že cestujících ve špičkách je prostě více než sedačková kapacita. A to žádnými příplatky, povinnými místenkami, apod. neodstraníte. Leda tak, že cestující z vlaku vyženete úplně.
Já přece nemá možnost jet z Prahy do Olomouce, Ostravy…. něčím jiným než Ex nebo EC. Osobákem by mi cesta trvala celý den a než bych tam dojel, už by musel pracovat na cestě zpět.
To se myslite, u vagonu se pocita kapacita na pocet sedicich a stojicich pasazeru-i stojici pasazeri jsou nanormovani. Podivejte se chvalne po vagonech, v mnohych je vagonech je tato cedulka vylepena a velmi casto pocet sedicich cestujicich je obdobny s poctem stojicich cestujich.
Jo, často je to stejný sedící/ stojící.
Ne, cestující se mají směrovat tak, že když jedou z pardubic do kolína, tak využijí lokálních spojů a nebudou se cpát do dálkových vlaků a zabírat už tak nedostatčnou kapacitu lidem jedoucích z prahy do ostravy.
Pro cestující jedoucí z Prahy do Ostravy jsou primárně určeny vlaky, které v Kolíně vůbec nestaví. Čímž je problém (již dnes) v této věci vyřešen.
Pane XYZ,
Vůbec není pravda, že vlaky do OV v Kolíně nestaví. Vyjma Pendolína, IC 509 a IC 513 tam staví všechny. Dále nezastavují soukromníci Arriva a Regiojet. Taky nezastavuje Railjet ( ale první a poslední ano) a Pendolino Košičan v Kolíně zastavuje.
No hlavně vlaky co nestaví v kolíně jsou už týden předem vyprodané. To taky dotyčný vůbec netuší.
Máte třeba i pravdu, ale proč je zde taková hysterie až kolem ČD. Tento trend sem zavedli soukromí dopravci a ČD se jim pouze vyrovnávají. Chtěli jste liberalizaci, tak tady ji máte. Proč netepete třeba regiojet za to, že má pouze povinně místenkové vlaky.
RJ a LE dostupnost vlakové dopravy zvyšovaly, ČD ji chce snížit.
Protože Regiojet a LE je nám u zadnice xD
Tohle řešení zavedené plošně mi přijde hodně nepraktické. Podle mě, jedna z hlavních výhod ČD na této trati je ta flexibilita z pohledu cestujícího – koupím si jízdenku a můžu jet kdykoli ten den, jak se mi to zrovna hodí. Řešení s povinnými místenkami nepočítá s tím, že někdo třeba neví, kdy přesně pojede – takhle ho to nutí nad tím přemýšlet dopředu a plánovat to, ale když pak něco nejde úplně podle plánu, tak je pak v háji. Proč by to prostě nemohlo zůstat v současném stavu? Ten, kdo chce mít jistotu, že si sedne, si prostě tu místenku… Číst vice »
Pane Mráčku, Zakoupením místenky si sice zajistím místo k sezení, ale veškerý další komfort z cesty je ten tam, pokud nevyloučím ostatní cestující z vlaku… Procpat se přeplněnou uličkou na WC je nepříjemné a nehledě k dalšímu servisu, jako je restaurační vůz nebo roznášková služba je v ten moment nemožné poskytovat… Můj názor je, že zavedením povinné místenky se řeší právě toto. A buzerace to není. Nechci se nikoho dotknout, ale v 90% pokud někam jedu, tak vím i časový rámec kdy budu cestovat (kdy mohu odjet nebo kdy musím být v destinaci). Kdo neví kdy pojede je ta část… Číst vice »
Jsem zvědav, až člověk jako vy bude potřebovat někam jet a zjistí, že vše je rezervované nebo že budete na nejbližší spoj čekat třeba 3 hodiny… pak asi změníte názor a budete rád, že stojíte u toho wc – nebo to vzorně pochopíte, posadíte se na nádraží a tam budete ukázkově 3 hodiny sedět s bezdomovci?
A čím ti cestující v kratších destinacích mají jezdit? Namátkou Olomouc-Ostrava, Olomouc-Hranice, Olomouc-Česká Třebová, Olomouc-Pardubice, Ostrava-Hranice, Pardubice-Zábřeh. Pokud jim znepříjemníte život, tak buď přejdou do auta nebo se jim na tu delší trasu nevyplatí dojíždět a vymění kvalifikovanou práci spojenou s dojížděním za nekvalifikovanou bez dojíždění. Ani jedna z těchto 2 variant nemá celospolečenský přínos.
Ztráta flexibility
1.pro vás je to nanic, buzerace apod.
2.pro přepravce flexibilita volných vagónů.
3.pro nás (obyčejné platící cestující) větší komfort ve vlaku.
SK je na tom hůř, studenti a důchodci 100%sleva.
Rychlíky přeplněné. Kdo má rozum už utekl do první třídy, očekávám že tady to bude fungovat stejně.
Tak si rezervuji dvě nebo tří jízdenky a pokud nebudu stíhat vlak, tak je postupně zruším. Peníze dostanu zpátky, budu mít místenku a ČD (RJ nebo LE) bude mít dvě neobsazená místa, která si třeba již nikdo nekoupí.
Když to takhle uděla třeba 100 lidí, tak ČD přidají na každý vlak jeden vagon, ty 3 spoje pak nebudou přeplněné a vydělají na tom všichni kromě ČD. Nebo ne? (příspěvek myslím jako nadsázku)
Zažil jsem několik jízd v mezinárodních vlacích v ČR, které byly komplet celé zabrané místenkami… myslíte, že ČD přidali alespoň na území ČR vůz navíc? Ani náhodou… tak ať drží hub….
Někdo zase tvrdí, že největší výhoda soukromích dopravců je to, že vlak není narvaný v uličkách a nikdo nad vámi nestojí. Tak kde je pravda?
A kdo zaručí, aby všichni seděli? Připoutáme je? Může snad někdo myslet, že třeba dítě vydrží 3 hodiny sedět na místě? Lidi courají pořád – na záchod, na jídlo, jdou se projít… stejně bude pořád někdo kolem courat. Leda lidi přikurtovat a rozdávat pleny.
Zavedení povinných místenek neřeší přeplněnost vlaků, jak si naivně ČD myslí! Řešením je přidat vozy a nejezdit se 4 vozovými expresy. Jak se zvýší kultura cestování tím, že na ex1 zavedu povinné rezervace? Cestující, kteří se nevejdou do vlaku se přesunou do dalších spojů na této relaci a narváno bude pro změnu tam. Aha, tam není konkurence, takže tam se může jezdit jak dobytek. A teoreticky co s lidmi, kteří se nevejdou vůbec? Dalším krokem budou praktiky soukromých dopravců, že se bude jezdit v pátek odpoledne Pha-Ova klidně za 2000,-Kč? Pokud chtějí zvýšit kulturu cestování, zaveďte ve špičkách v polovině… Číst vice »
Co tak sleduji, tak v relaci Praha – Olomouc (- Ostrava/Luhačovice) je narváno téměř vždy… Takže přesun cestujících bez místenek do ostatních vlaků bude problém, protože už teď se tam stojí v uličkách a přidáme-li další z místenkových vlaků, budou vlaky přecpané…
Přeplněnost vlaků v této relaci je taky záležitostí neutěšené situace v ostatní dopravní infrastruktuře (D1)
Nejezdím sice v pátek, ale když jedu jiný den, nepřijde mi to zase taková tragedie… a když holt jedou 4 vozy, tak se není čemu divit. Je to jednoduché – když dopravce nemá s čím jezdit, tak ať nejezdí tolik spojů.
Pokud je linka Ex1 tak využívaná, je opravdu nutné zastavování v Ústí nad Orlicí město?
Hlavně pokud tam zastavuje mezinárodní expres do Varšavy, že… mj. většinou se 4 vozy. Skutečně dálkové vlaky, co jedou 600 km by měly zastavovat max v krajských městech, regionální co jedou do 300 km pak klidně i v okresních městech
To jsou ti rakušáci pěkní hlupáci, když mezinárodní EC vlaky staví třeba na zastávce Bad Hofgastain. A to skutečně není krajské město.
Nevýhoda místenek je ta že cestující se nedostane na určitý čas kam potřebuje jet na poslední chvíli.
Takže se posuňme pár měsíců dopředu, máme zavedeny povinné místenky, takže všichni sedí, co si je nestihli koupit tak jedou autem nebo vůbec. OK. Jedno páteční odpoledne přijíždí do Pardubic opožděný rychlík od Liberce, připoje jsou fuč a co pak jako budou cestující s místenkami dělat, když další spoje jsou vyprodané?
Budou čekat tak dlouho na nádraží až pojede jiný vlak který není vyprodán přeci. 😀
Nebo to vezmou jednu stanici bez místenky a jsou v cíli. Ti otrlejší klidně i 2 a více. Jsme přeci v Česku, na co nějaké pravidla nebo místenky.
A opět více práce navíc pro vlakový personál.
Co by? Pustí se tam Václav Knop 😀 „Vážení cestující, vlak je vyprodán. Zbylí cestující vyčkají další vlakový spoj, nebo se vydají pěšky ve směru jízdy vlaku. Děkujeme za pochopení.“
Moc se mi to nelíbí. Když jedu domů, jsou vlaky v pátek odpoledne zamístenkované už ve čtvrtek. Pokud budu chtít někam narychlo odjet, tak prostě nepojedu. Ani na stojáka. 🙁
No, 26.10. (pátek) jsem si udělal výlet Lovosice – Praha – Plzeň – Č.Budějovice – Jihlava – Brno – Praha – Lovosice. Přijedeme do Brna (aniž bych tušil, jak to v pátek chodí), tam stojí railjet do Prahy a plné nástupiště lidí, co se do něj marně snaží nacpat. Vlak má už kvůli tomu 5 minut zpoždění, když se konečně povede „nastupování“ ukončit a vlak odjíždí. V tom tam přijíždí Interpanter, nastupující na „rychlík vyšší kvality“, kterým jsem chtěl jet já. A teď začíná tlačenice. Všichni, co neodjeli tím railjetem, se tam začali cpát, včetně mě. Hledání místa k sezení… Číst vice »
Zavedení povinných místenek mělo přijít již dávno, ale zároveň s možností jízdenku s místenkou do 15 minut před odjezdem vlaku stornovat. Povinně místenkový by měl být každý dálkový spoj a samozřejmostí by mělo být, že stojící musejí být z tohoto vlaku vyloučeni. Pak bude ve vlaku solidní prostředí hodné cestování ve 21. století. Ovšem zavedením povinnosti místenky pouze v lince EX1 se tito cestující přesunou do vlaků ostatních linek jedoucích v podobné trase (Praha – Brno/Praha-Luhačovice, atd…) a tyto vlaky budou totálně přeplněné. Další věcí je, že dálkové linky jsou často využívány na krátké trasy. Samozřejmě, pokud stojí jízdenka na… Číst vice »
„Zavedení povinných místenek mělo přijít již dávno, ale zároveň s možností jízdenku s místenkou do 15 minut před odjezdem vlaku stornovat.“ … čili vysoká pravděpodobnost vzniku situace, kdy (při pohledu na rezervační systém např. 30 minut před odjezdem**) se vlak bude zdát vyprodaným, ale nakonec bude např. 5% míst volných poté, co je jejich držitelé na poslední chvíli stornují. ** Mimochodem, odjezdem z výchozí stanice vlaku, či z konkrétní nácestné stanice? „Povinně místenkový by měl být každý dálkový spoj a samozřejmostí by mělo být, že stojící musejí být z tohoto vlaku vyloučeni. Pak bude ve vlaku solidní prostředí hodné cestování… Číst vice »
„Osobáků není mnoho a i tak jsou přeplněné. Kapacita dopravní cesty v relaci Praha – Kolín (-Pardubice) je na hraně únosnosti, tak co s tím? Možným řešením je zpoplatnění DC ve špičce podle max. kapacity. Časově se do GVD vejde jen určitý počet spojů, ale nezáleží kolik mají vozů, jestli 4 nebo 11“ A tím vyřešíte vámi popisovanou situaci (povinné místenky ve všem dálkovém; „motivace“ cestujících využívat pro relace typu Praha – Kolín couráky) jak? Motivace musí být jasná. Cestuji-li komfortněji (kratší čas na cestě, lepší vozy, atd.) musím zaplatit. Prostě za relaci například Praha – Kolín osobním vlakem a… Číst vice »
„Motivace musí být jasná. Cestuji-li komfortněji (kratší čas na cestě, lepší vozy, atd.) musím zaplatit.“ = kdo nebude chtít zaplatit, pojede (o to přeplněnějším) Os vlakem (mimochodem objednávaným docela jiným subjektem, než který objednává rychlíkovou dopravu). “ Příklad na trase Praha – OVA (EX1) Osobák – Praha – Kolín / Kolín – Pardubice – Třebová / Třebová -Olomouc … atd…) Spěšňáky Praha – Pardubice (max.4 zastávky např. Poříčany, Kolín, Přelouč)“ Ano, čili další spoje na (již tak přetíženou) stávající infrastrukturu; nemluvě o tom, že (stejně jako v předchozím bodě) mají Sp vlaky jiného objednatele než vlaky dálkové. „Už vyloučením zastávek… Číst vice »
Pane XYZ, Organizace dopravy jako takové nemá mnoho společného s objednavatelem. Linka EX1 je na vlastní riziko, OS/SP objednávají kraje. Jestliže zavedu na EX1, která je mimo nějaké opatření, které ovlivní další vlaky, musím celou věc projednat napříč. Jinak to nebude fungovat. Co se týče místa v DC, zde je předpoklad, že se v případě zpoplatnění kapacity kam se vejde 11 vozů bude platit 11 vozů, ač se jede se 4 vozy dojde buď k naplnění kapacity nebo uvolnění tohoto místa. Co se týče napojení Nymburka i zde si dokážu představit takt, kdy SP pojede jedou přes Nymburk do Pardubic… Číst vice »
„Kdo chce, hledá způsoby“
Ale měl by přitom také aspoň trochu přemýšlet a ne jen „tárat hlupoty“ …
Doplňuji co jsem zapomněl – Railjet povinně místenkový bez debat.
“ Railjet povinně místenkový bez debat“
S debatami:
– snížení flexibility v cestování v relacích jako např. Brno – Břeclav (opět denní dojížďka), Praha – Pardubice, ale i Praha – Brno.
– jev, který nemá obdoby ani v Rakousku.
– a to v situaci, kdy (především právě jižně od Brna) souprava rozhodně není plně obsazena.
Ono to srovnání s Rakouskem trošku pokulhává. Samozřejmě že RJ není povinně místenkový, ale 10 min před ním jede Rex který vezme většinu místní frekvence. Kdo nestíhá, sedne na RJ. Jiná situace nastává když je RJ opožděn, pak se stojí i tam neboť místní si vyberou rychlejší variantu i za cenu stání. Ale všichni jsou zvyklí se před usazením podívat jestli není sedadlo rezervováno a tím pádem nedochází ke zmatkům. U nás tohle chybí. A je to situace na obou stranách barikády. Od chování vlakového personálu po cestující. Výjimkou byla migrační vlna před pár lety kdy RJ směr západ praskaly… Číst vice »
„Samozřejmě že RJ není povinně místenkový, ale 10 min před ním jede Rex který vezme většinu místní frekvence. “ Rozhodně neplatí ve všech relacích zajišťovaných v Rakousku Railjetem (stejně jako toto neplatí u nás v relacích jako např. Brno – Břeclav či Česká Třebová – Brno). V některých úsecích je Raijet dokonce jedinou vlakovou linkou. (Arlbergbahn). Úplně směšně zní v tomto kontextu vyjádření ČD (viz článek) o tom, že vyšší % místenkujících cestujících = zlepšení posilování souprav, protože Railjet je z principu ucelenou soupravou, s problematickou možností posilování (a přesto v Rakousku jezdí bezmístenkově; vše je vyřešeno dostatečným počtem spojů… Číst vice »
Možná by pro začátek stačilo dát povinně místenkové jen nějaké vozy, aby kdo chce cestovat v relativním klidu a dostat se i na WC bez proplétání mezi cestujícími si místenku dle své potřeby koupí a zbytek vozů nechat na volných místenkách jak je to dnes, buď si je cestující zarezervuje a nebo ne. Tam můžou jet ostatní, kteří chtějí a nebo náhle musí, pokud se tam vejdou. Ale v principu, nikomu to extra nevadí u soukromníků, tak proč se tu někdo čílí na ČD. U vlaků SC, IC a EC by to měla být samozřejmost povinné místenkování. A komu se… Číst vice »
No třeba proto, že velká výhoda ČD oproti soukromníkům je, že jsou (kromě pendolina) nepovinně místenkové.
Výhoda to je , ale není to výhoda zpěnežitelná – je známo, že nejvyšších tržeb a tím i efektivity se dosahuje povinnými místenkami, odmítání přebytečných lidí, což vede k maximální průměrné obsazenosti a spokojenosti těch, co se vešli (ostatní nejsou zákazníci, tj. při čistě komerčním provozu nejsou nezajímají).
Takže chceme-li, aby si ČD konkurovaly komerčními spoji se soukromými dopravci, musíme strpět i to, že komerční spoje budou mít povinné místenky, protože konkureční boj se vede právě efektivitou.
Pokud si někdo přeje opak, tam musí chápat, že za luxus držet vozy pro vykrytí špiček musí někdo (asi objednavatel) ČD zaplatit.
Lépe bych to nenapsal. Souhlasím.
A v rámci ZDO bych zavedl linku ex0 v trase Mosty u jabl., Návsí, Třinec centrum, Český Těšín, Karviná, Bohumín, OV hl.,Ov Svinov, Studénka, Suchdol,Hranice, Přerov, Olomouc, Červenka, Mohelnice, Zábřeh, Ústí nad Orlicí město, Ústí Nad Orlicí, Choceň, Pardubice, Přelouč, Kolín, Pečky, Poříčany, Český Brod, Úvaly, PHA Libeň, PHA hl.n., PHA Smíchov.
Pátek, Neděle odj.z výchozích stanic 14,15,16,17h
10-14 vozů včetně jídelního, 1.trida netřeba.
No pokud vím, tak přes internet se místenka dá koupit zadarmo, tak kde je ten peněžní přínos?
A komu se to nelíbí, má možnost jet dalšími vlaky nižší kvality a třeba i s přestupem.“
… anebo autem, že, když se mu dostane takových nových komplikací do cestování (které mj. mohou vést k přetěžování pomalejších spojů, které přitom mají nižší ekonomickou efektivnost např. v nižších denních km probězích a tím vyšších fixních nákladech na soupravu atd.).
Není problém si připlatit za místenku, ale problém je malá kapacita vlaků.
Přesně. Tady diskutují lidé, kteří ve vlaku praha-ostrava nebo opačně nikdy nebyli a tak neví co se vlastně řeší a taky jsou strašně překvapeni, že ČD vypravujou na této relaci i IC, kde jsou 2 (slovy dva) nebo 3 vagony 2 třídy. No aby pak nebylo málo místa, když nejsou vagony. RJ má kolikrát 10 a více vyprodaných vagonů, ale čd si jezdí se třema a ještě vykládá, jak není potřeba přidávat 🙁
Regiojet jezdí výhradně na dvou nejvytíženějších trasách jednou až dvakrát do hodiny. České dráhy zajišťují dopravní obslužnost v celé republice i do zahraničí.
A jak mi na cestě z Prahy do Ostravy pomůže to, že ČD jezdí i do Plzně, ČB, Jihlavy, ÚnL a Karlových Varů??? To je teda argument! 🙂
No problém připlácení to celkem je. 20 tisíc ročně za síťovou jízdenku mi nepřijde tak málo, abych ještě každou cestu něco připlácel navíc.
U Railjetu bych sel cestou povinné mistenky v části vlaku resp nebrat cestující do takového vozu na stojaka. Mít to plošné na všech vlacích asi není úplně nejlepší pokud to není vlak na riziko dopravce. Klidně si i za takovou mistenku zaplatím.
Ono není všechno jen modré žluté a černé.
Je třeba se na to podívat že všech úhlů pohledu.
1. chápu cestující kteří jezdí denně Pardubice-Praha a neví přesně kterým konkrétním spojen se budou vracet.
Nechápu rodinu s dětmi Praha-Ostrava bez místenky.
2.chápu vytíženost pátečních a nedělních spojů.
Nechápu proč ČD na ex1 ex2 nenasadí nevyužité elefanty jako to používají v období Vánoc a velikonoc.
3.chápu že kdo chce kulturně cestovat vlakem, najde způsob.
Nechápu, kdo nechce nebo je líný bude si neustále stěžovat.
Nevyužité elefanty jsou tak možná v pátek po devatenácté hodině, ale to vám moc neřeší problematické vlaky v pátek od 14 do 18 hodin. Po devatenácté hodině už takové problémy nejsou.
Máte pravdu, pátek je problém.
Ale stejně nevěřím že by ONJ zůstalo v pátek prázdné. Chce to jen chtít.
Elefantů je nedostatek i pro pokrytí svých pravidelných příměstských linek. O svátky a víkendy to jde nasazovat místo souprav, kde nevadí maximální rychlost 140 km/h a pouze na stejnosměrné tratě.
Však také už několik roků jsou nasazovány o víkendech na „plívové“ rychlíky relace Praha – Děčín, což je jejich optimální víkendové využití …
No vždyť jo, ale neřeší „Ex1“
Vlaky byly v problematických časech (neděle a pátek) plné v měsících školy i předtím. Povinné místenky, proč ne, ale nesměla by být u pokladen přirážka. Těžko naučíté některé starší osoby používat aplikaci a i ti se potřebují občas někam dostat a nebude se jim chtít povinně připlácet.
Proč jen starší? Já si přece nebudu kupovat za tisíce chytrý telefon, který má pro mě jen samé nevýhody, na to abych mohl jezdit vlakem.
Ať to zavedou, nejlíp hned zítra, těch posledních pár 4-vozových ztrátových souprav Pha-Ova škoda nebude.
ČD prej vyučovat. 😀 Co tam je dneska dál?
Ona ta souprava na lince Praha-Ostrava vypadá trošku jinak v pondělí-čtvrtek a jinak pá-ne.
Kdyby tomu tak skutečně bylo, asi by žádné hloupé nápady s povinným místenkováním nikoho ani nenapadaly …
„„Ještě den před odjezdem zcela plného vlaku bývá často prodáno jen 40 % místenek. Když budeme vědět dopředu, že je vlak hodně plný, můžeme přidat další vagóny, aby se lidé vešli,“ … aneb dopravce s letitými zkušenostmi „neví“, které vlaky ve kterých dnech bývají plnější… P. S. ČD v současné době nezvládají ani pravidelné přiřazování posilových pátečně-nedělních vozů (mj. na lince R11). O to směšnější je jejich vyjádření. P. S. č. 2: Povinné místenky = snížení flexibility cestování (tím víc když v případě těch expresních spojů jde o spoje využitelné i pro úsekovou přepravu např. v relaci Pardubice – Česká… Číst vice »
Povinné místenky bez doplatku jsou v pohodě, stejně je používám léta (ani přebookování není žádný problém). Mně více vadí, že buď není dodrženo řazení, resp. typ vagonu a není uvedeno v jakém směru daný vagon pojede (s výjimkou pendolina a railjetů).
Přebookování není dneska problém, protože si moc lidí místenky nebere. Až budou povinné, tak se nepřebookujete, protože nebude kam.
To jen tak vypada na prvni pohled… pokud to bude povinne, tak mozna nebude kam to prehodit. A v pripade, ze jsem treba na jednani, kde nevim v kolik bude konec, tak to ani prehazovat v prubehu jednani dost dobre nepujde, takze jedine poridit si predem 5-6 mistenek na vice spoju ? Jenze pak by mela byt moznost do 10ks mistenek k jedne jizdence zdarma, nebo ty nevyuzite v ramci prozakaznickeho pristupu bez srazky vratit. Pak by to bylo OK. 😀
No, ale u ČD již rok můžete jízdenky beze srážky vracet.
Jde o mistenky, ne jizdenky…
Tak už máme, co jsme nechtěli.
Dříve jezdil vlak a bylo v něm místo. Cestující přišel, nasedl odjel. Nebo si počkal a jel později. Jízdenka mu platila.
Udělali se změny, stát to neplatí, vydělejte si na to! Navíc stát finančně podpořil určité cestující.
A bác! Nevejdou se tam.
Bude konec roku, doufám, že si papaláši na ČD vyplatí pořádný prémie za to, že se cestující nevejdou do vlaku!
Řebíčka na Vás! Neodjel včas z Prahy vlakem a už náměstek ČD letěl….
Jo, jo, zapadá to do obecného trendu poslední doby, který spočívá v soustavném okrajování svobody. Může se vám u této kravinky zdát takovýto komentář přehnaný, ale je to tak.
Povinně místenkové vlaky vyšší kvality jsou dobrým řešením, jak pořešit kulturu cestování v těchto vlacích – neobjednáte-li včas, nejedete běžně praktikují soukromí dopravci, tak proč ne ČD. Už to u ČSD/ČD bylo a fungovalo to. Takže jsem pro, i když třeba trasa Pha-Ova mi může být ukradená. Ono se to ale nakonec stejně nerealizuje, tak jako mnohé jiné věci, o kterých se jen roky kecá.
Ano, až se jednou zase věci vydají normálnějším směrem, zruší soukromí dopravci povinné místenky. to co může normálně fungovat u ČD, bude fungovat i jim.
Nesmysl. V dálkovém vlaku opravdu netoužím po tom aby mi u sedačky otravovali ostatní cestující. U kupé to takový problém není ale třeba v Railjetu je to o ničem. Proto teď raději jezdím žlutým
Vlaky jezdím velmi často, i „railjety“, pravda, většinou ne v pátek odpoledne z Prahy na východ, ale na to, že bych v „railjetu“ viděl stojící cestující, si nevzpomínám – plno bývá, ale skutečně „k stání“ bývají většinou jen rychlíky zastavující v Kolíně, protože „díky“ ROPIDu a IDSK vozí „PIDovou“ frekvenci, takže na tu skutečně dálkovější občas na tomto úseku dost místa k sedění nezbývá …
těma 75% slevama to prostě vláda posra*a
jeli jsme před zavedením slev a měsíc po na stejné trase – a vlak nařachlej k prasknutí.
teď budem zase jezdit autem 🙂 protože teď to je mordor..
Jasně, a před těmi slevami jezdily prázdné … sím Vás a kde? Přetíženost a vytíženost se řešila i před slevami, pokud si dobře vzpomínám. Jak by řekla bývalá primátorka Prahy – obyvatelstvo je zpovykané, potřebuje vlak co pět minut, tak se pak nedivte, že to vypadá, jak to vypadá. Ruku v ruce s tím jde nedostatek pracovních příležitostí v místě nebo poblíž místa bydliště, mnoho každodenní migrace obyvatelstva je tím vynucená.
PRÁZDNÉ nebyly ale přeplněné jako jsou teď to tedy fak dík. A s regionální nebo celostátní skupinovou jízdenkou místenky asi budu řešit těžko.
Místenky si můžete koupit i samostatně.
K jízdence na léto jsem si je také kupoval.
ČD jasně deklarovaly, že mají pro zvýšenou poptávku připravené vagony, ale zvýšení bylo minimální, takže vagony nebylo třeba využít. Takže zde nám zde nelžete.
Tento problém trvá už delší dobu, dávno před zavedením studenta a 65+.
Nicméně ještě takové 2 – 3 roky zpět, jsem si nastoupil klidně až v Libni a vybral jsem si místo které jsem chtěl. Nejezdily totiž jen 3 vozy 2. třídy.
To je nesmysl. Povinně místenkové je Pendolino, ale dávat i ostatní vlaky? Jak chtějí přepravit takové penzum lidí? Lidí jezdí čím dál víc a co bude s lidmi, kteří neseženou místenku? To budou do Ostravy z Prahy jezdit s přestupem v Hranicích na Moravě? (Myšleno valašskými expresy a po té rychlíkem)
Proč se stejně tak neptáte soukromých dopravců? Nebo u nich jsou povinné místenky v pořádku a u ČD ne? Oboje jsou to komerční vlaky dopravců.
Dráhy jsou státním dopravcem a stát se má postarat o to, aby se cestující dostali z bodu A do bodu B. Navíc u EX1 je problém, co úsek mezi Ostravou a státní hranicí se Slovenskem? Ta je dotována z rozpočtu MD a tam by povinná rezervace vyselektovala lidi a nebylo by to „určeno všem“.
U soukromých dopravců místenky jsou započítány v ceně jízdenky a tím neoprávněně za ty místenky pobírají kompenzace.
Bud ať zruší slevy, protože vlakama jezdí lidi, kteří se nudí, nebo ať jim slevy plati na spoje nižší kategorie rozhodne ne na SC, IC!!! Už tak se jede trasa Ostrava-Praha neuvěřitelně dlouho a přidáním dalších vagonu se doba jízdy ještě prodlouží.
Psal jsem to tu několikrát stává se mi, ze se do Pendolina nevejdu. Vlakem jezdím casto, ale tohle je hnus velebnosti.
Kupujte si jízdenky s místenkou s předstihem a nebudete mít problém. Právě se dívám na eshop a míst na pátek Praha-Ostrava je stále dostatek.
tak budou mít problém jiní, ale nic se věcně nevyřeší
Právě, že se vyřeší. Jak bylo v článku uvedeno, pokud ČD budou z rezervačního systému vědět, že dochází kapacita, mohou flexibilně přidávat vagony. Posilové vagony k dispozici mají, to bylo několikrát veřejně deklarováno.
Určitě. Nepřidávají je ani při rezervaci skupin, jak hlásali. Kdyby je měli, tak je mohou přidat i na spoje, které bývají přeplněné pravidelně, bez místenek. Realita je bohužel jinde než prohlášení.
Milan: tak mi sežeňte křišťálovou kouli a asi nebude problém.
Pravda je v tom, že není fér jezdit na Superakční Praha – Brno za 29 Kč včetně místenky. To si pak může každý student-důchodce dovolit rezervovat s předčasem jízdenky a následně je nechat propadávat.
Běžný cestující, kupující si jízdenku na pokladně den předem, pak nebude mít ani šanci dostat se do vlaku za standardní cenu.
Když jsem býval před pár lety studentem sám, ani s omezeným rozpočtem nebyl problém se občasně přepravit za 160 kč do Brna + zpět.
Rezervovat si více jízdenek a pak vracet nevyužité, může nejenom student, ale i vy. To se statusem studenta nesouvisí.
Ikdyž nakupuji v e-shopu, místenku si zpravidla nepořizuji z jednoho důvodu – chci si vybrat místo k sezení podle aktuální situace ve vlaku, a to i za cenu toho, že možná pojedu na stojáka. Koupím si místenku a pak budu sedět 2 hodiny vedle dědka, co bude žvatlat celou dobu chleba s paštikou, nebo vedle pipky, která bude celou dobu telefonovat, jak prožívá menses… děkuji, to radši pojedu na stojáka. POkud bude Pha-Ova vše místenkové, přidají ČD vozy nebo ve špičkách bude mít část lidí prostě smolíčka a bude muset jet osobákem 6 hodin?
Obávám se, že osobákem z Prahy do Ostravy se nedá dojet za 6 hodin.
A jakou máte jistotu, že si k vám ten dědek nebo pipka nepřisednou hned na další stanici?
Přesednu si… pokud není kam, radši postojím
Hlavně s tím spousta lidí jezdí do a z práce a nikdy neví dopředu, kdy skončí poslední povinnosti. Pak chtějí jet prvním vhodným vlakem a ne řešit, jestli se vejdou nebo ne a jet za hodinu či dvě. Tak se chová většina cestujících mezi Prahou a Pardubicemi, Ústím či Táborem i dalšími městy. A v pátek pospíchá dobu snad každý a špatně se to plánuje dopředu. Pořád dálková doprava je u nás spíš tramvaj než TGV do Lyonu.
Při každodenních cestách do práce je povinná rezervace na prd. Stejně jako když jedete na výlet, resp. se vracíte. Jak píšete – můžete vypadnout dřív z práce, půjdete k lékaři a co s rezervací… budete sledovat jak magor, jestli se neuvolnilo místo. To bude zrušených rezervací a míst ve vlaku… Regionální trať Pha-Ova s délkou 350 km a jízdní dobou 3h není let Pha – NY. Tož budu využívat jiné spoje na této trase.
Není problém místenku přebookovat.
Možná Vy máte takovou techniku, že to zvládnete, i když uvíznete s autem nebo v plné tramvaji v zácpě, a zvláště když do poslední chvíle až do nastoupení nebo nenastoupení nevíte, zda ten či onen vlak stihnete … i když, obávám se, že vzhledem k nějaké zásadě aspoň 15 minut předem Vám v určitých případech ani ta nejlepší techniky nepomůže.
Jeste jste zapomnel na dalsi povinne mistenkove vlaky, napr, IC 513/514 Opava nebo EC 243/243 Rohace.
Za mě rozhodně ne, u vlaku se mi vždy líbilo, že prostě přijdu a mohu jet čímkoliv (od ČD), co jede mým směrem, i za cenu toho, že si postojím, mě nohy za hodinu cesty neupadnou. A rozhodně si nemohu moc plánovat v kolik pojedu, prostě přijdu na nádraží, hele zpožděný vlak, tak super budu doma dřív třeba o půl hodiny a teď ještě řešit není náhodou s povinnou místenkou? Za mě rozhodně zhoršení cestování.
Doporučuji užít některého vlaku mezi prahou a ostravou, jak je v článku zmíněno. Ony by vás takové komentáře přešly po pár zkušenostech s několikahodinovým zadržováním moči, kdy uličkou neprojde ani průvodčí – teď po zavedení státních slev vypadají tyhle vlaky jak někde v Indii nebo Pakistanu, kde se jezdí i na střeše…
Taky nejsem zastáncem povinných místenek, ale když ČD mají vyprodaný vlak na neděli večer už v pondělí dopoledne a přidají JEDEN vagon, tak to asi jinak nepůjde, aby pochopili že i dvojnásobek vagónů se v tuto exponovanou hodinu zcela naplní…
Jezdím i zmíněnými vlaky v relacu Praha – Ostrava, tak vím, že bývají dosti plné, ale stále raději budu volit pružnost, než čekání hodinu na další.
Přidat vozy, to se řekne, ale za prvé, kde je vzít? Tolik vozů v záloze není, aby šel každý vlak posílit o 5 vozů. A za druhé, se musí koukat na jízdní doby a přidáním třeba 5 vozů by se prodloužil odjezd i brzdění, tudíž by pak dopravce byl popotahován, že takto zdržuje.
prodloužil by se rozjezd, s tím souhlasím, je to počítáno na normativ hmotnosti, ale brždění? Každý vagón má svoji brzdu, tudíž vlak brzdí cca stejně s 5 vagony, nebo 10. Stačí si přepočítat brzdná procenta a zjistíte, že 10 vagonový bude brzdit lépe než 5 vagonový. Delší brzdnou vzdálenost má samotná loko než loko+10 vagonu.
Máte napsal jsem blbost, brzdící procenta budou lepší s 10 vozy, jak 5.
ČD mají několik destítek vagonů pro očekávaný větší zájem o přepravu, ale ještě prý nebylo třeba je použít.
Dřív se využívaly pražské elefanty o víkendech na trase do Ostravy. Mohly by se využívat zas a vytvořit posilové spoje.
„Ešusy“ jsou o víkendech už několik roků na „plívové“ rychlíky relace Praha – Děčín a zpět, což je tak právě rameno délkou i cestovní dobou pro ně adekvátní – vozit tím posilu v relaci Praha – Ostrava (resp. tehdy Český Těšín) kdysi ČD zkoušely (asi po dva roky), ale pak od toho rozumně ustoupily, protože pro tak dlouhou relaci ty vlaky nevyhovují ani interiérem.
Elefanty jsou naprosto pohodové vlaky i pro delší cesty s nadstandardně tichým interiérem. Díky jejich výšce je vidět do krajiny i přes betonové zdi kolem trati.
Hahahaha, Elefanty pohodové vlaky? Ty super nepohodlné sedačky, zima, smrad z klimatizace, totálně přesvícený interiér a okna, přes která není nic vidět?
On to není žádný med ani z/do Děčína. Do jedničky proniká kravál uřvaných parchantů zespodu i nekonečné úvahy cestujících z mezipatra, kteří dokáží dlouhé hodiny nahlas debatovat o „nesmyslnosti“ první třídy v pantografu. Klimoška v ešusu je samostatné téma: Jedna ruka je zanedlouho uvařená, zatímco druhá zmražená.
Tak ať udělají povinné rezervace na pár vlaků ve špičce… resp. ČD asi nenapadlo, že mohou taky přidat vozy, že? Co udělal povinné rezervace v moderních vozech ve špičce a k těm připojit pár dobytčáků (béček) pro nemístenkáře, co jsou ochotni stát
Některé vlaky v pátek a v neděli na Moravu mají čtrnáct vozů a cestující se stejně nevejdou. Další vozy už nejde přidat, protože by se vlaky nevešli k nástupišti a neutáhla by to v některých úsecích lokomotiva.
Prosímvás, zase to tak nedramatizujte… vždycky se najde nějaké místo. Člověk se holt musí někdy ozvat, aby dotyčný sundal bágl nebo nohy ze sedačky.
Souhlasím i když to používám taky. Ale jen do doby kdy už vidím první stojící. Zastydím se, a uvolním sedadlo(a).
Možná by bylo zajímavé vidět jak se mění kultura a chování lidí když je vlak povinně místenkový.
Tak kdyby nové lokomotivy táhly 14 – 15 vagónů, mělo by to větší efekt, než když tahnou do Linze 4 vagony.
Trochu komplikované, dobytčáky ČD předalo ČD Cargu, ale jistě by je spřízněná firma půjčila.
Řešením takového problému však nejsou povinné místenky, ale delší soupravy. Naopak – zavedením povinných místenek v těch vlacích, kde se nyní jezdí „na stojáka“, se části cestujících zbavíte (nebudou přepraveni).
Přesně. Místo aby zvýšili kapacitu, když je zájem, tak se ji snaží ubrat
Nejproblematičtější vlaky jsou v pátek a v neděli na Moravu, zde už jsou některé vlaky čtrnáctivozové a delší už se k nástupišti nevejdou a ani to v některých úsecích neutáhne lokomotiva. U soukromých dopravců nikde neslyším, že někomu vadí povinné místenky, tak proč u ČD ano? Jsou to jejich komerční spoje, všichni chtěli, aby se ČD chovali tržně, tak se tak chovají.
To proto, že soukromými dopravci nejezdíme a tudíž je mi uplně jedno co tam mají nebo nemají 🙂
presne tak, za mne taky zhorseni cestovani. uplne typicka situace: jedu na sluzebku, takze cestou tam vzdy beru mistenku, protoze vim, kdy zacina jednani, cestou zpet si sice nejakou kupuju, ale v nadpolovicni vetsine pripadu jedu uplne jinym vlakem, bud proto, ze se jednani protahlo, nebo jsem se cestou jeste stavil v nejakem obchodem nebo skoncilo driv. sorry jako, ale kdybych mel na jednani uprostred vyskakovat s tim, ze mne jede vlak, nebo si nekde na telefonku sudlit smenu mistenky, tak pojedu rovnou autem…
Přesně tak. Člověk ve většině případů neví kdy přesně pojede. Pokud bude jezdit jeden spoj za 2-3 hodiny, víte přesně, kdy pojedete, ale když to jezdí po 30 min, tak velmi často využijete jiných spojů, než jste si naplánoval. Je to padlé na hlavu – takto mohou plánovat studentíci, kteří ví, že mají v pátek do dvou, resp. že se na poslední přednášku vybodnou a pojedou domů dřív… a v neděli večer zpět. Jedu na výlet, začne pršet, tak přece nebudu čekat půl dne na můj vlak… resp. budu muset asi čučet pořád do mobilu jak d….
Ono je rozdíl, zda-li k lístku máte automaticky místenku v rámci služby poskytované dopravcem, nebo je to jakýsi nadstandard při on-line nákupu zdarma, při platbě na pokladně zaplacený. A souvisí to s prací s daty a specifikací jízdenek. Zatímco u soukromých dopravců autobusy i vlaky si člověk kupuje jízdenku na konkrétní spoj a místo, u vlaků si kupuje lístek, s tím, že pojeden v ten den, pokud nemá rezervaci. Kdyby se prodávali jízdenky na konkrétní spoj (na dálkových linkách), tak dopravce přesně ví, kolik prodal jízdenek na daný spoj. A jestliže ostatní železniční dopravci mají páteční a nedělní spoje vyprodané… Číst vice »
V rámci dotované dopravní obslužnosti musí přepravit kohokoliv v jakémkoliv vlaku…tak se musí chápat dopravní obslužnost. Pokud ne, je to služba pro vyvolené, nikoli ale základní dopravní obslužnost. Místenky zdarma jsou v eshopu pro vnitrostátní cesty rychlíky, ale co mezinárodní jízdenky – byť třeba Vídeň-Břeclav – tam se musí platit i v eshopu. A pak je taky rozdíl v tom, že místenka je na 1 vlak, ale jízdenka platí i kdykoliv později, takže když mi vlak ujede, jediný problém je, že můžu v dalším stát – ale nemusím nic řešit. Když člověk jede z jednání, které neví kdy skončí, je… Číst vice »
Nejlepší řešení
„V rámci dotované dopravní obslužnosti musí přepravit kohokoliv v jakémkoliv vlaku…“
—
To ano, ale tento článek je o komerčních spojích. V objednávaných spojích povinné rezervace být nesmí.
Pak ale na každé trati bude muset jezdit i dostatek „objednaných“ spojů (jako ZDO), a hlavně bude třeba všechny přípoje přeorganizovat tak, aby fungovaly přednostně s těmi „objednanými“ spoji a ne pouze či přednostně s vlaky „komerčními“, jak je tomu nyní – což v případě relace Praha – Ostrava přinese asi dost velké problémy …
železničář v důchodu: Mistenka u dálkových a mezinárodních vlaků by to měl být standard. To, že některé rychliky fungují zároveň jako městská doprava v podstatě znehodnocuje vyšší kvality vlaků. U ČD mám bohužel pocit, že mezi některými vagony v regionální dopravě a dálkové doprave kvalitativně není rozdil.
Pak je zde argument, zda-li není objednávka státu na některých trasách přežitek placený z dani občanů, když na některých tratích jezdí dopravci bez dotací a jsou schopni větší prizpusobivosti potřebám cestujících a hledání potenciálně zajimavych tras (leo express do stareho města, Arriva do Trencina).
To celkem chápu a souhlasím, jenže v dnešní době to je na trase Praha – Olomouc, jak Honza (Železničář v důchodu) píše, nastavený právě tak, že páteř tvoří ty „mezinárodní“ expresy a EC a ty „objednané“ tvoří jen jakýsi malý doplněk. Alternativa k nim je minimální. Musel by se asi uplně změnit současný model, pak by to možná i fungovalo. Mnohem jednodušší by bylo nechat stávající model a zvýšit kapacitu vlaku. Situace netrvá zase tak krátce, aby si dopravce nemohl opatřit třeba nějaké staré vozy, kterými by linku posílil. Vyřadit starší vozy a pak řvát, že není čím jezdit, není… Číst vice »