Jen náš a státní tarif, za režijkáře nám plaťte. První kraje chystají zákaz ceníku ČD
Na české železnici se schyluje k zásadní změně, kterou část cestujících vůbec nepocítí, může se ale velmi dotknout zejména majitelů
Na české železnici se schyluje k zásadní změně, kterou část cestujících vůbec nepocítí, může se ale velmi dotknout zejména majitelů režijních jízdenek či držitelů slevových karet Českých drah.
Ve vlacích objednávaných dvěma kraji by v budoucnu měl platit pouze krajský integrovaný tarif a budoucí jednotný státní tarif, nikoliv ceník dopravce. To by znamenalo konec uznávání slevových karet Českých drah i režijek.
O změně už rozhodli v Plzeňském kraji, kde jako první tuto povinnost zavedou na lince P2 z Klatov do Berouna od prosince 2021, velmi vážně ji zvažuje Jihomoravský kraj.
V případě Plzeňského kraje je důvodem změna v konstrukci smluv. Nově jsou takzvaně brutto, tedy riziko tržeb leží plně na kraji a dopravce tržby odevzdává. V netto smlouvách jsou naopak tržby rizikem dopravce, který si o ně snižuje prokazatelnou ztrátu.
„Není jiná možnost, než požadovat jen náš tarif, jinak bychom se ošidili o část příjmů,“ vysvětlil hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Proto podle něj nebude kraj uznávat ani slevové nabídky Českých drah typu IN karet, uznávat se bude naopak chystaný státní jednotný tarif. Naopak na tarif TR10, který řeší ceny a nabídky Českých drah, může státní dopravce na této lince zapomenout. Kraj by neměl jistotu, že tržby například z rychlíků v netto smlouvě Českých drah s ministerstvem dopravy, by nakonec neskončily jinde a zvýšila se mu ztráta.
Podobný krok zvažuje i Jihomoravský kraj. „O uznávání či neuznávání tarifu TR10 se v současné chvíli vede diskuze. Před finálním rozhodnutím je proto tuto otázku ještě předčasné komentovat,“ řekla mluvčí kraje Monika Brindzáková.
Jedině krajský tarif a případně státní jednotný požaduje podle veřejně dostupných údajů Ústecký kraj u smluv s RegioJetem a AŽD Praha. Kontrakt s Českými drahami není veřejně dostupný kvůli výjimce pro České dráhy jako emitenta obchodovatelných cenných papírů pro zveřejňování v registru smluv.
Velké diskuze lze očekávat i kvůli tomu, že pokud kraje nařídí uznávání pouze svého tarifu, ve vlacích Českých drah by to mělo znamenat konec režijních jízdenek. Jejich uživatelů je lehce pod sto tisíc. „O peníze z přepravy těchto cestujících bychom přišli. Pokud nám za ně České dráhy budou platit jízdné, je to jiná věc,“ dodal Bernard.
České dráhy mají ze zákona povinnost uznávat režijní jízdenky, což dlouhodobě označují i jako svoji diskriminaci vůči jiným dopravcům. Ministerstvo ale upravilo před dvěma lety tuto povinnost tak, že už nemusí platit ve vlacích ČD mimo závazek veřejné služby nebo v soutěžích. Změnu v přístupu krajů nechtějí dráhy zatím komentovat.
Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun považuje nápady krajů za nešťastné. „Máme zatím málo informací k takovým úvahám. Každopádně jde o něco, co chceme s ministerstvem dopravy řešit,“ řekl Vokoun. Podle něho se také nikdo nepozastavuje, že na na regionálních autobusových linkách placených kraji jezdí zaměstnanci dopravců levněji.