Jen do šrotu. PKP Cargo prodá přes deset tisíc vagónů včetně těch, které téměř nejezdily
Nákladní vozy řady Falls v novém laku PKP Cargo International. Foto: PCI

Podmínkou pro odkup vagónů je šrotace.
Podmínkou pro odkup vagónů je šrotace.
Přemýšlím, zda-li za onou „ďábelskou“ podmínkou není spíše snaha vyvarovat se odpovědnosti za škodu jenž by mohla vzniknout po převzetí vozů nevým majitelem, zejména pokud tyto nejsou z velké části ve stavu, jenž by umožňoval jejich bezpečný porvoz.
Šla by na stávajícím rámu takového vozu vybudovat jiná nástavba na které by se daly vozit třeba odpady do spalovny? Přijde mi to jako velká škoda toto nezkusit.
S flexou a svářečkou to určitě zvládnete i po víkendech v garáži, jen se obávám, že vás s takovýmto výrobkem jen tak nepustí na koleje.
Děkuji za reakci, svářečku i rozbrusku mám🙂.
Z lokomotiv řady 742 (chcete-li T466.2) se staly lokomotivy řady 742.7.
Tak proč by se z vozů této řady nemohly stát vozy jiné řady?
A nebo ať to tedy sešrotují a odlijí z toho kanóny🤪. Asi budou potřeba víc. Nazdar.
Důvodem šrotace je rychle získat aspoň nějaké peníze. Cargo je v konkurzu a věřitelé chtějí aspoň něco. Vzhledem k tomu, že o tyto vozy v těchto měsících nikdo nemá zájem, tak se jich snaží co nejdříve zbavit, protože každý den stojí peníze.
Že je to z dlouhodobého hlediska chování nerozumné (?) je druhá věc. Ale tohle riziko konkurzní správce podstoupit nechce a vlastně ani nemůže. Pochybují, že by věřitelé odsouhlasili odložení výplaty peněz o dva či více let.
Mám stejný názor – obdobné píši níže, ale mnozí se mnou nesouhlasí 🙂
Zatímco milionové odměny manažerů jsou v bezpečí na zahraničních účtech. Jako v případě Liberty a Gupty.
Proč si je tedy nesešrotují sami, kdo by to kupoval pro šrot- leda že čísla mají křídla
Protože rozřezat deset tisíc vagonů není nic, co by firma dělala po večerech? A proto existují firmy, které se na šrotování přímo specializují, mají na to techniku, know-how, certifikace i prostory. Pro PKP je jednodušší jim to prodat hromadně než to řešit jednorázově ve vlastní režii.
no jasně ne sami, ale kovošrot třeba Trojek
Ach, čím mi to připomíná kauzu Allegro/Mall/CZC…
👎
Například vůbec ničím?
Likvidace potenciální konkurenční značky, v tomto případě i té, kterou jsem přímo koupil.
Ale tady nic takového neprobíhá. Polské PKP Cargo chce likvidovat své vlastní polské vagóny, které mnohdy už roky chátrají a nekvalifikují se ani do oprav, ani do provozu.
Před časem se objevila zpráva, že v rámci nenávisti k fosilním palivům budou v Rakousku vytrhávat ze země potrubí na zemní plyn. Také to vzbudilo dost ohlas, tak s tím (prozatím) mediálně přestali.
Tohle bude možná něco podobného. Zasypeme doly, sešrotujeme vagony. Kdyby trn co přijde po nás měl na to jiný názor, tak mu naházet co nejvíce klacků pod nohy.
A tos četl kde?
Aneb: my neumíme podnikat a abychom nebyli za hlupáky, zlikvidujeme vagony, aby je náhodou nemohl použít někdo jiný, a nebral kamionům práci a důležitost.
Spíš bych souvislost viděl s tím, že PKP Cargo jsou v nucené správě a potřebují za každou cenu minimalizovat náklady + získat jakékoli příjmy.
Současně si však nechtějí „zadarmo“ vybudovat konkurenci.
Takže tak nelogicky bych to neviděl. resp. je v tom stejná logika, jako když firma prodá svoji budovu, aby si ji mohla zpětně pronajmout.
Pěkný nesmysl. Naopak to připomíná sobce, co má dvě auta-veterány, a raději je v předtuše smrti zničí, aby z nich neměli užitek dědicové ani nikdo jiný. Takhle nějak se likvidovaly fabriky po 89.
Nesmysl je spíše tohle: raději je v předtuše smrti zničí, aby z nich neměli užitek dědicové ani nikdo jiný. Tady se bavíme o podnikající firmě – byť v úpadku – a ta podniká za účelem zisku, ne aby si na svoje náklady vybudovala konkurenci. To není stejné, jako když nechci dědicům nic dát. A ta věta o likvidaci fabrik po r. 89 je taky nesmysl. Ano likvidovali se, někdy neúmyslně, někdy úmyslně – ale určitě ne proto, aby z toho měl užitek někdo druhý. Možná bychom našli případ, kdy konkurence skoupí jinou firmu, aby ji zlikvidovala – ale takových případů… Číst vice »
Na jednu stranu má subjekt právo nakládat se svým majetkem, jak uzná za vhodné, na druhou stranu, stejné právo by měl mít i nový majitel. Mám pochybnosti, zdali to sešrotování je právně vymahatelné.
Ta firma se ale prodává, probíhá její restrukturalizace – ti zaprvé.
Za druhé – myslíte si, že když ČD nechaly šrotovat např. žabotlamy (mimochodem u nás na Kladně 🙂 ) , tak si právně nepohlídaly, aby je někdo jiný – třeba Jančura nenasadil zpět do provozu? – já vím, s tím Jančurou je to nadsázka,
https://zdopravy.cz/posledni-zabotlamy-ceka-jizda-do-srotu-pres-semmering-29189/
Pravděpodobně si to napsaly do smlouvy. Ale do smluv se píše spousta ustanovení, které pak neobstojí, když je někdo napadne soudně.
pokud mám mínusy za tu restrukturalizaci – tak taky máte zdroj informace přímo od PKP a dokonce v češtině:
https://www.pkpcargointernational.com/novinky/soud-rozhodl-o-zahajeni-restrukturalizacniho-rizeni-spolecnosti-pkp-cargo
Nojo,tak Wapky jsou už z 60tych let…
Já doufal, že toto je relikt devadesátek, prodávat vozidla jen za nejnižší cenu do šrotu. To byla ale tehdy prosilniční politika. Takže dodnes někteří železničáři za konkurenci nepovažují autodopravce. Smutné. Zajímavé je, že to nedělají autodopravci, ti se nebojí konkurence? Neznám jediného, který by upřednostnil šrotaci prodávaného vozidla před snahou prodat co nepotřebuju za co nejvyšší cenu.
Blbá otázka: Proč to nesešrotují sami.
Nejspíš nemají lidi, kteří by nechyběli na jinou práci. Dále vhodná technika, vybavení, smlouva s obchodníkem se šrotem. Tohle všechno mají šrotovací firmy vyřešené a připravené k použití.
https://www.railtarget.cz/nakladni-doprava/pkp-cargo-srotuje-vagony-i-plosiny-pro-tanky-sejm-zuri-10793.html Zde poněkud obsáhleji.
Ano, obzvlášť tato věta v perexu je vtipná: Podezření na sabotáž a ničení konkurence rozbouřilo Sejm.
Po mnoha letech blízké pracovní spolupráce s PL mohu s klidnou duší potvrdit, že smysl pro různé nekalosti v sobě mají častěji, než s čím jsem se setkal u jakéhokoli jiného EU národu, se kterým jsem kdy spolupracoval. Češi jsou oproti nim vrchol poctivosti a férovosti – nejen, že se umíme na věcech domluvit, byť nám to občas nějakou dobu trvá…my ale tu dohodu umíme i dodržet.
Teď už se jen přestat stále bičovat.
Buďme rádi, že jsme, odkud jsme.
V diskuzi níže jsem narazil na plán typu „firma–konkurz–dražba–ojeb“. Takže buď je jeho autorem také Polák, nebo ten slavný český smysl pro poctivost oproti těm polským nekalostem nebude zas tak výrazný, jak tvrdíte.
Napsal jsem, že je to u nich častější, než jinde. Nikoli, že jinde nekalí lidé nejsou. Svět není a nebude dokonalé místo.
Vtipné….
Soukromý dopravce se dnes chová stejně, jako kdysi státní dopravci, kteří na přelomu milénia houfně šrotovaly techniku, jen aby se nedostala do soukromých rukou. Což tenkrát právě mimořádně kritizovala právě OKD doprava / AWT / dnes PKP ( u nás v ČR )
Jen teda tahle akce se týká vozů z parku PKP Cargo, a nikoliv PKP Cargo International. Ti moc společného nemají s tím, že chce jejich matka likvidovat nepotřebné vozy. Snad krom toho, že část těch vozů stojí po vlečkách na Karvinsku, aby se nemuselo v Polsku platit stojné za obsazení kolejí PLK.
Jistě, stejně tak neexistují ani České dráhy – pouze „České dráhy, akciová společnost, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze“. A PKP Cargo samozřejmě taky ne – jen „PKP Cargo Spółka Akcyjna“.
Reagoval jsem na „182-097″, že “ týká vozů z parku PKP Cargo, a nikoliv PKP Cargo International“ – ale když jsem si přečetl jejich (PKP) stránky, tak se zdá, že jediný kdo provozuje železniční dopravu je PKP Cargo International. A že „Spółka Akcyjna“ je pouze mateřská firmy skupiny a sama nic neprovozuje. Je možné, že vlastníkem vozů je „Spółka Akcyjna“ a jejich provozovatelem „International“, ale to nevím. U ČD to takto není, pokud vím,. Nákladní vozy vlastní ČD Cargo a.s., které i provozuje nákladní dopravu. nevím o tom, že by nákladní vagóny vlastnila ČD a.s., která současně mj. provozuje osobní… Číst vice »
PKP Cargo S.A. je hlavní společnost skupiny, která sama přímo provozuje nákladní železniční dopravu v Polsku a vlastní většinu vozového parku – tedy i zmíněné vozy.
S.A. je zkratka právní formy – Spółka Akcyjna, tedy jako česká a.s., jinou právníformou je třeba Sp. z o.o. – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, u nás je to s.r.o.
PKP Cargo International je dceřinka PKP Cargo, která funguje ponejvíce v rámci ČR a je to vlastně bývalé OKD Doprava/AWT. S těmi vozy o kterých se píše v článku nemají nic společného, jedná se tam prostě o polské vozy mateřského PKP Cargo.
Soukromý dopravce žádal parlamentní podvýbor o dovolení. Soukromý dopravce … by tam vůbec chodit nemusel.
PKP cargo je na tom vlastnicky jako u nás ČEZ, kus akcií vlastní stát přes PKP, kus soukromí vlastníci.
Ovšem nesouvisí ta žádost v parlamentu spíš se zmíněnou hospodářskou soutěží než s vlastnictvím části akcií státem? Že by v Polsku parlament vykonával akcionářská práva? Nevím, ale u nás tak činí ministerstva.
Podle tiskové zprávy se snaží napravit toto:
„Obzvláště akutní a v PKP CARGO dodnes pociťované jsou negativní dopady tzv. uhelného rozhodnutí premiéra Mateusze Morawieckého z července 2022.“
Takže foukají „proti větru“, tak se politici ozývají.
asi by ta podmínka šrotace šla nějak kreativně zrušit, třeba si je koupit na firmu, kterou pak poslat do konkurzu a pak odkoupit v dražbě, to už bude bez podmínek. prostě řešení jak s tím vydrbat bude a když budou chtít, tak s tím vydrbat jde.
A on někdo Wapky potřebuje?
Dejf určitě
Ony už žádné v provozu nejsou?
Tradice – pět „inteligentů“ mínusuje věcný dotaz.
Tak to snadno zjistíme. Pokud půjdou za cenu šrotu, tak ne.
V komentáři výše jsem se dozvěděl, že Poláci mají prý silnější smysl pro nekalosti než kterýkoli jiný národ, zatímco Češi jsou vrcholem poctivosti a férovosti.
Na základě této teorie tedy nezbývá než usoudit, že jste buď Polák, nebo že ten slavný český smysl pro čest právě udělal výjimku.
Zase bych ten náš smysl pro čest tolik nehrotil, když jde o to vydrbat s problémem, tak jsme mistři. A je jedno, jestli ten problém způsobí polák, nebo je ten problém třeba konstrukční, málokterý obstojí.
To by je mohl koupit Jančura, zejména ty více jeté, ty se budou šrotovat přímo sami…
Měly by se ČD honem rychle pokoutně domluvit, aby jim to nevyfoukl.
Dráhu si rozvracet nedáme! 🙂
To jako aby je náhodou nemohl použít někdo jiný? Vždyť je to nesmysl.
No obchodně asi ne, oni chtějí zbavit se zátěže se „skladováním“ a údržbou, revizemi. V žádném případě ovšem nestojí o to aby si „do startu“ levně vybavili případnou konkurenci…
Ani ne. Revize se provadeji kdyz ma vuz potencial jezdit. Pokud nema, odstavi se a revize se provede az v pripade poptavky po techto vozech. Jedine vyznamne naklady jsou na stojnem, pripadne na leasing, pokud jeste neni doplacen. Stojne prepokladam neplatili, protoze infrastruktura i PKP jsou statni. Srotovat vozy ktere maji potencial a nebude zase tak drahe je rozjezdit (zrevidovat) je skoda a prijdou za to do zeleznicarskeho pekla:)
Stojné na kolejích PKP PLK samozřejmě za ty vozy PKP Cargo platí, jako všichni ostatní dopravci. A revize nejsou ten největší problém, tím je kvalifikace většiny vozů do oprav P4 nebo P5, což už je v dnešní době opravdu značná investice. Velká část vozů má taky ještě dvojkolí s obručemi… A taky velká část vozů jsou nějaké ležáky z kterých rostou stromky.
A kdo? ČDC taky likviduje spousty vozů. Prostě je nákladní doprava v místech kam slunce nesvítí a jediná budoucnost jsou kontejnery a inno technologie. Vozy typů třeba Falls, Es nebo „zetky“ jsou za zenitem.
Jako za zenitem jsou, ale zase si dokážu představit, že by nějaký dopravce možnost své vozy značně omladit v zásadě zadarmo ocenil
přeprava uhlí po železnici klesá v celé evropě
No ale nulová není. A pokud by někdo z těch, kdo ji stále provozuje, za cenu šrotu koupil lepší vozy, než má sám, tak by to samozřejmě pro něj smysl mělo.
A ony se ty vozy hodí jen na přepravu uhlí? Sypké není jen uhlí.
A na co chcete „wapky“ reálně použít, když na to nikdo za xy let nepřišel. Uhlí, energosádrovec, slinek a dál?
Dřevní štěpka, štěrk, písek…
Jenže štěpka vychází ekonomicky lépe v inno bednách. Štěrk je obvykle potřeba sypat i pod sebe na výlukách, jinak štěrky prakticky nejezdí. Písek prakticky nejezdí, na to co jezdí stačí těch pár Tallsů nebo modernější vozy (jezdí například do Řetenic).
Navíc vozit kamenivo ve Wapkách nedává moc smysl z hlediska využití objemu vozů. Jen jako nouzovka, ale jsme zpátky u toho, jaká je poptávka po takových přepravách.
Nejezdí… No ne vlakem, no. A tomu prostředí k životu jen dále pomůžeme, když budeme funkční vozy nuceně šrotovat… :/
Štěpka se ve wapkach nevozí
Písek a štěrk se v tom vozí. To třeba na stavbu Je Dukovany . Je tam vlečka.
Plánují rozšíření silnic. Protože přece nebudou místo nich zlepšovat navazující tratě – soudě dle ticha po pěšině stran kolejí. Jako žel už několikrát předtím – „Sázka aréna“, munice z výbuchy zdemolovaných skladů, armádní technika (vysypaná na dálnici) atp. – což mě naplňuje skepsí.
A to musí i ty nejlepší vozy prodávat za cenu šrotu?
No očividně to mají v plánu…
Deformace uvažování soutěžením až na smrt. 🙂