Jen CNG nebo elektřina. DPO oznámil konec dieselu, desítky autobusů na naftu ale dál jezdí
Dvoupodlažní autobus Scania pro Dopravní podnik Ostrava. Foto: DPO
Dieselové autobusy budou sloužit už jen jako záloha.
Dieselové autobusy budou sloužit už jen jako záloha.
Přečtěte si nový článek na téma konec dieselů v DPO. Tam už takový konec není. Už to změnili.
Pan Sivek miluje fóra 😀
Jinak ty elektrobusy pro podnik nejsou žádná výhra. Když piominete,z jakých zdrojů se vyrábí elektřina, dají se použít kvůli dojezdu na nabití pouze na trhacky,tedy správně dělené směny. Na celodenních provozech by tolik kilometrů nevydržely
V Bohumíně neuvidíte na všech linkách ani jeden diesel a to ani záložní. Úplně všechny autobusy včetně záložních zde jezdí na CNG. Ať to jsou linky ČSAD Havířov, Karviná nebo Orlová.
Nemá náhodou Prostějov celou MHD na Cng už desítku let?
https://scc.dpo.cz/dashboard/#
Od rána v Ostravě vyjelo jen 40 dieselových autobusů. To je vlastně skoro nic. Vážení redaktoři, chtělo by to jen nekopírovat informace z tiskových zpráv, ale trošku prověřovat a dávat i na informace čtenářů. Není to poprvé, co je článek nesmysl, nebo jsou v něm nesmysly, doteď si pamatuji na informace o dodání dvou třívozových Panterů pro MSK, kdy zase tisková mluvčí absolutně neví, kolik 460 je zde ve skutečnosti provozních. A redakce neupravila článek ani po opakovaném připomínání čtenářů.
A ještě mimochodem, co si redakce představuje pod pojmem „velká města“? Dvanácté největší město ČR dle počtu obyvatel nevyužívá na MHD dieselovou trakci už od roku 2018. A i tohle bylo mediálně poměrně probírané.
Včera na Hranečníku symbolicky jeden zapálili.
Tak tam to nehoří symbolicky,ale pravidelně 😀
Včera v tom symbolika byla – poslední den provozu a než aby se autobus nechal odstavit tak… 😀
Fascinující, jak se tohle falešné PR šíří i do takovýchto seriózních webů. Formálně se DPO sice tváří, že už dal naftovým autobusům sbohem a že už fungují pouze jako záložní, nicméně jelikož autobusů na CNG stále není dostatek na pokrytí celé výpravy, jezdí takovýchto „záložních“ naftových Solarisů klidně i desítky, což by mohlo působit dojmem, že jsou autobusy na zemní plyn extrémně nespolehlivé, když musí být tak v hojném počtu hrazeny. 🙂 Nevím, co pana mistra světa Moryse napadlo to teď takhle šíleně falešně hrotit a vytvářet Potěmkinovu vesnici. A navíc o ekologickém přínosu CNG se dá poměrně spekulovat.
Přesně, změna oproti běžnému provozu de facto žádná – na celodenní kurzy se prioritně CNG a elektra stejně vypravují dlouhodobě (občas se tam samozřejmě nafťáky objeví) ale ty stejně pak jezdí na dělených směnách… 🙂
Ja jsem zase skeptickej ohledne ekologicnosti elektrodopravy. Jasne, pokud se divame jen na emise CO2 v miste provozu, je to cisty. Jenze u nas je tak polovina elekriny z fosilnich zdroju, takze to CO2 jde do vzduchu jinde a vyroba a likvidace baterii je pro prirodu taky brutalni zatez, byt se da tezko kvantifikovat v mg nebo jinejch cislech.
Přesunem emisí ty emise opravdu nezmizí. Takže je zcela na místě ptát se na Dětmarovice.
Na druhou stanu elektrická trakce má ale nespornou výhodu v tom, že při brždění dovede energii uložit, nespálí ji v brzdách na teplo. Což u městského autobusu udělá hodně, vzhledem k provozu brzda-plyn.
Elektrárna Dětmarovice skončí s uhlím. Přijde éra plynu https://moravskoslezsky.denik.cz/podnikani/cez-konci-s-cernym-uhlim-a-zacne-propoustet-domacnosti-na-karvinsku-ceka-plyn-20.html
A o tom přesně elektromobilita je. Jezdit, ale výfuk mít jinde.
Hlavně elektrobusy lidem ve městě nekouří pod nos a nevypouští jim do vzduchu rakovinotvorné částice. A jsou i tišší.
U nás je podíl uhelných a plynových elektráren necelých 60 %, takže už jenom přechodem od spalovacího motoru na elektřinu dojde ke snížení emisí zhruba o 40%. Jelikož z té 1 kWh bude 40% vyrobeno bezemisně.
Při spalování CNG nemohou vzniknout z podstaty chemického složení žádné pevné karcinogenní prachové částice. Tolik k prázdné větě „ekologickém přínosu CNG se dá poměrně spekulovat“.
Je nějaká šuškanda že se tyto „ekovozy“ v rámci šetření baterii dovybavují naftovým topením.. 🙂
Vetsinou se vybavuji tepelnym cerpadlem
A co Havířov, ten na běžných linkách taky nemá žádný diesel
Jako dítě si v Havířově pamatuji ještě karosy B732 na CNG. Tam se začalo dříve, než to bylo moderní
Ty byly snad ještě na LPG. Pamatuju je v Pv.
Já si pamatuji, že měly na boku ceduli, že jezdí na zemní plyn. Když jsem to teď dohlédával, tak by opravdu měly být na CNG. Pak přišly SORky, to ještě B732 jezdily, ty už na sobě měly nápisy CNG. Ten pokrok tam byl fakt raketový, taky dnes v Praze a okolí Kladna, Rakovníku potkávám vyřazené busy 3ČSAD jezdící příměstské linky. Pro 3CSAD vyřazený bus, tady zánovní provozní..
No diesel se hlavně přestal používat od včera kdy jim jeden nafťak schořel
Když choří autobus, je zle…
On by ten systém „CNG / elektro“ v běžném provozu a diesely maximálně na zálohy (jak to prodávají dnes) byl hezký, jenže se to takhle praktikuje už dávno a ty dieselové autobusy dneska stejně (minimálně) na trhačky vyjely… 🙂
Proboha trhačky…. znalci, používá se tohle slovo také v jiných částech republiky, nebo je to zase výmysl tohoto poněkud zvláštního regionu?
Ano, používá. Třeba v Brně.
Pokud je pan David z Prahy tak Brno pro něj asi taky bude „poněkud zvláštní region“… 🙂
Sice jsem v Praze chvíli žil, ale nejsem odtamtud. A Brno mám pro doplnění celkem rád.
Jen škoda, že to není pravda. Diesely dneska vesele jezdí dál… I na běžných linkách. A není jich málo.
Včera hořel dieselový Irisbus Citelis na Hranečníku. Tuším, že se jednalo o linku 30.
Ale to jaksi nebyl poslední dieselový autobus v DP 🙂
Ještě, kdyby se jim podařilo vyměnit dřevěná sedadla. Jinak OK.
Tak nějak mám pocit, že v Ostravě mají koncepci, vědí, co chtějí a drží se toho.
80km/h na dlouhých tramvajových úsecích
CNG/ele busy
nízkopodlažní tramvaje s protikolizním systémem
Držím palce, fandím Vám
… ono se na „inovace“ dobře čerpají dotace.
Tak pořád lepší čerpat dotace na modernizaci MHD, než na Čapí hnízda.
A to je problém? Bez dotací byste ještě dnes jezdil všude po republice s Ikarusy
Student agency nebo Umbrella rozhodně nemají staré kraksny. Problém je spíše v tom, že bez dotací se koupí dieslový autobus za 5 milionů, kdežto alternativní elektrobus stojí 13 milionů Kč. Takže bez dotací by to nikdo nekoupil.
Už jsem dlouho na silnici neviděl starou dobrou Avii, Barkasy taky vymizely, Škoda 1203 je veteránský vůz… Hmm asi dotace na nákup nových vozidel i pro posledního zelináře.
A na tohle si vzpomínám: Melouny z Maďarska tehdy vozili vétřieskou na sklopce.
Ne všechno je tak růžové, jak se může zdát… To, že máš ten pocit, je dílo marketingu, ne reality… 😀
Možná by to chtělo poznat i realitu a nejenom z povzdálí následovat prohlášení PR tohoto dopravního podniku 😉
Prozačátek doporučuju odložit auto a 2 týdny využívat DPO, což vám otevře oči o současném žalostném stavu, kdy se bavíme o cenově (vzhledem k ne/četnosti spojů) nejdražším dopravním podniku v čr, který má tak optimalizované vedení linek, že máte časově kolikrát lepší jít pěšky.
Nejdražším?
Jakožto náhodný návštěvník jsem s ostravskou MHD byl poměrně spokojen 🙂 Přijedu, nepotřebuju řešit žádné tarify, jízdenky apod. – jen si najdu na IDOSu spoj, pípnu si ve vozidle kartou a jedu.
Ostrava 4000/rok, Brno 4750/rok.
A pěti/desítiminutový interval na hlavních linkách mi přijde v klidu.
Ještě něco?
Tak ono chce taky koukat na intervaly mimo špičku. To, že má skvělé intervaly ve špičce by se mohl chlubit kdejaký podnik.
tak mimo špičku je ostrava na urovni vesnic, 20min o víkendech, autobusy pak ještě horší…
Otázka zní jinak. Kolik procent nákladů pokryjí tržby z jízdného a kolik doplácí města či kraje?
To také není správná otázka, protože dost tržeb dopravním podnikům ukrajují různé populistické gesta jako doprava zdarma pro důchodce, studenty a děti. Správnejší i když nikoliv ideální otázka je jaká je nákladová jednice dopravních podniků?
Jen doplním: Praha 3650/rok, Plzeň 4120/rok, Olomouc 4800 Kč/rok.
V Praze je to ovšem politické rozhodnutí podle vzoru Vídně (jinak už by cena roční jízdenky nejspíše dosáhla či spíše přesáhla 5000 Kč) – a tím spíše je s podivem, že „Měéésto Brno“ (Stadt Brünn), které jinak ve Vídni vidí skoro ve všem svůj idol, k podobnému politickému rozhodnutí stále nepřistoupilo.
A ty brňany taky stojí roční jen 3325 korun, protože kdo tam platí odpad, má „dotaci“.
no jasne, v plzni je rocni jizdenka drazsi o 120 korun, ale cekam tam na tramvaj 4 mimuty. v ostrave cekam 20 mimut! Takze by mela plzenska rocni jizdenka stat 20 000, aby byla cena srovnatelna s dpo! tramvaj tam jezdi i mimo spicku 5x casteji, kapisto?
Kde jste vzal že v Olomoucí stojí roční 4800 kč? Já vidím na webu DPMO 2950 kč…
Brno interval 5 minut na většině tram linek, návaznosti fungují, způsob odbavení si můžu vybrat… v ove jsou dlouhé intervaly, nepripoje, když nechci kartu tak kartičku min za 100… úroveň vozidel v ově prachbidne…
Když nechce svítit elektrikou, tak petrolej vyjde taky dost draho.
naprostý souhlas!