Jednotný tarif půjde koupit přes mobilní aplikaci, práce na ní začaly

Vizualizace podoby aplikace systému jednotného tarifu. Foto: CendisVizualizace podoby aplikace systému jednotného tarifu. Foto: Cendis

Společnost Asymbo připravuje pro státní podnik Cendis aplikaci, která umožní cestujícím nákup jízdenek Systému jednotného tarifu (SJT), který začne platit

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Piráti

Nejlepší by bylo Integrace do PIDu celé ČR, aby se mohlo přestupovat na jednu jízdenku,jeden tarif,jedna appka(pidlítačka), tento program nemá ani hnutí ANO,KSČM,ČSSD. TENTO PROGRAM MAJÍ POUZE PIRÁTI(Česká Pirátstká strana) > Ondřej Polanský by mohl být novým ministrem dopravy ovšem taky za piráty,,,, uděláme stejné IDS JAKO NA SLOVENSKU (https://www.ubian.sk/), Přijďte v říjnu.2020 ke krajským volbám > aď rozhodujete o Kraji i vy

Leinad

Proč se to týká jenom železnice? MHD a dálkové autobusy v tom nebudou?

Josef Petrák

Vlaky jsou fáze 1, IDS jako první/poslední segment budou fáze 2, autobusy fáze 3. Termín spuštění má zatím jen 1. fáze.

Moza14

Dotaz – nějaká peněženka (typu ČD kredit) tam bude?

Tomáš

Je v plánu do aplikace zapojit i vnitroměstské jízdenky jednotlivých dopravních podniků? Jsou země kde to funguje a byla by to pecka.

SuJeP

Chápu to správně, že aplikace bude prodávat jízdenky jen výhradně dle SJT (tzn. nejdražší variantu)?

55p

jj

PetrPetr

Není to nějaké příliš levné?

Juraj

Ironii vnímám, nicméně chci se zeptat: kolik podle vás stojí vývoj mobilní aplikace? (ve skutečnosti dvou aplikací – iOS a Android)

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Dnes už existují technologie, keré umožňují napsat jednu aplikaci a spustit na obou systémech. Pravda, že ty aplikace vypadají poněkud nepatřičně na obou systémech. Ale jsou i technologie umožňující sdílet pouze business logiku a napsat vlášť uživatelské rozhraní. Ale tady jso zas ty aplikace výrazně větší než ty nativně napsané.

Josef Petrák

Samozřejmě, React Native, Xamarin, Kotlin Native… sice se sdílí část kódu, ale zase to přináší víc práce řešit nedokumentované části, pokud se sahá mimo běžné komponenty, někdy je problém s aktualizacemi verzí, závislostmi… stačí se podívat, jak „jednoduchý“ byl u Reactu update verzí, když si Google Play vynutil 64bit architekturu.

SaulGoodman

Na aplikaci se těším, jsem zvědav. První nástřel vypadá lépe, než bych upřímně čekal :-D.
A chválím pana Kováče, že se tu nebojí zapojit do diskuze a přijímat připomínky, to se moc nevidí, u státní instituce obzvlášť.

Jedine vlaky

Počkejte? Komerční spoje? Např. Cena jízdenek u SC a Relaxu není stejná. Jak je možné, že jen přehodím rezervaci?

Juraj Kováč, CENDIS

Jednu rezervaci vrátíte, druhou pořídíte – jen vám to spojíme do jediného kroku.
Pokud je ta druhá dražší, doplatíte rozdíl; pokud je levnější, rozdíl vám vrátíme (přesné podmínky vrácení si stanovuje dopravce, takže bude také záviset od toho, kdy tu změnu provádíte).

Jedine vlaky

Děkuji za odpověď.

Lech Malý

>Pokud je ta druhá dražší, doplatíte rozdíl; pokud je levnější, rozdíl vám vrátíme
Pořád mi uniká, proč je na to teda potřeba SJT? Ten by měl smysl, pokud bych na papírovou jízdenku cestoval napříč republikou s různými dopravci, ale to nebude tento případ.
Paralela z mezinárodní dopravy: Jedu z Milána do Brna; do Vídně mám špáršíne, z Vídně jedu se žluťákem. Někde u Wr. Neustadtu je jasné, že nestíhám přípoj, tak žlutáka stornuji a objednám pozdějšího – to by za mě udělala ta appka, super. Ale nikdy by mě nenapadlo kupovat kvůli tomu jízdenku na NRT, proč taky.

Jan

Pretože SC a RJ sú len okrajový prípad. Keby existoval len ten, SJT by skoro nebolo treba. Ale to je pár percent spojov.

Juraj Kováč, CENDIS

Byla řeč o místenkách, a bavíme se tu o open access spojích, takže poměrně úzký případ.

Lech Malý

No dobře, a teď teda dotaz spíš k SJT: jízdenka na něj půjde koupit i mimo aplikaci, tedy třeba papírová? Aplikaci je přece jedno, jestli na open access spoje počítá jízdné podle SJT, nebo podle jednotlivých dopravců.

Juraj Kováč, CENDIS

Samozřejmě – u pokladen, ve vlacích, všude.

Cena na všechny spoje je stejná, ale samozřejmě pokud je spoj povinně místenkový – nebo pokud cestující místenku prostě chce – pak musí dokoupit místenku, o jejíž ceně rozhoduje přímo dopravce. To je jediné místo, kde bude nějaká cenová variabilita. Někdo dá místenku za 0, někdo si za ni nechá zaplatit.

Jedine vlaky

Takže pokud si koupím jízdenku Praha – Brno, mohu jet spojem ČD, ale i RJ bez místenky? I když je RJ povinně místenkový? Nebo později při zavedení dopravce bude účtovat za rezervaci i g komerčních spojích?

Juraj Kováč, CENDIS

RJ už dnes není povinně místenkový, ale obecně vzato povinně místenkové vlaky budou stále rezervaci vyžadovat. Na trase Praha-Brno ale bude jednotný tarif využívat jen ten, kdo si cení flexibilitu, proto to není úplně dobrý příklad.
Lepší příklad jsou relace, kde je souběh víc dopravců v závazku – osobák ČD a rychlík GWTR, nebo rychlík ČD/Arriva; případně trasy, kde se musí mezi dopravci přestupovat.

Krocan

No. Zatím bych se moc neradoval. Způsobů jak podělat mobilní aplikaci jsou tisíce. Takže snad z toho vyjde něco použitelného.
Abych ale řekl pravdu očekávám, že minimálně první verze dopadnou dost špatně. Ale snad mě překvapí.. 🙂

Jan

Ja by som nebol dopredu pesimista. Ľudia, ktorí to majú na CENDISe na starosti nie sú na design ani UX žiadne lamy.

jan

Takže tady máme funkční státní můj vlak.. A děláme duplicitní aplikace..

Ondřej

Můj vlak je super ale patří jen jedné společnosti, tak se není čemu divit. Různé banky mají taky svoje různé aplikace, i když dnes už díky PSD2 mohou být i jednotící aplikace.

Jarda

Dráhy můj vlak nabízí jakémukoliv dopravci…

Lemmy

Zdroj?

J.L.

Reference?

Lemmy

Pan Krtek si to tak přál a udělal pro to – taky za státní peníze – maximum…

mladý pán

Jaký státní? Co to melete?

Juraj Kováč, CENDIS

Co je na aplikaci Můj vlak státního?
Je to aplikace konkrétního dopravce – upřímně, moc povedená, ale pořád orientovaná především na konkrétního dopravce.

MartinS.

Tak asi firma, která jí provozuje, ne? Nebo snad v mezičase v rámci nouzového stavu došlo k privatizaci ČD?
Podle ustanovení § 12 zákona č. 77/2002 Sb. v platném znění jediný akcionář – stát, vykonává práva akcionáře v akciové společnosti České dráhy prostřednictvím řídícího výboru.

Jan

ČD a.s. sú obchodná spoločnosť a nie je nijak priamo spojená so štátom. Naopak akékoľvek podobné aktivity štátu voči ČD a.s. môžu byť trhovými regulačnými orgánmi, či už na vnútroštátnej alebo európskej úrovni vnímané ako nedovolená podpora zo strany štátu. Takže to naozaj nie je tak jedndoduché aby ČD a.s. potažmo ČD-IS, potažmo Chaps niekam postupovali nimi vyvíjané produkty.

A to pominiem, že Můj vlak naozaj nie je postavený na predaj lístkov na rôznych dopravcov.

Lomo

Raději bych viděl mapy od seznamu než od Google. Přijdou mi přehlednější.

qwasar

A (nejen) Seznam by zase rád viděl aktuální a kompletní data jízdních řádů – aspoň na železnici.

Josef Petrák

Troufám si říct, že v tomto má Cendis stejné problémy mít aktuální data o jízdních řádech jako Seznam a Bileto. 🙂 Bohužel. I když smluvně přenesl povinnost na dopravce, aby to vyřešili.

MartinS.

Tak to je smutné, jestli má státní podnik Cendis problémy se získáním aktuálních dat o jízdních řádech od státní organizace Správa železnic. To je asi něco shnilého ve státě českém… nebo aspoň na nábřeží, které obě tyto společnosti řídí…

Jan

CENDIS so získavaním dát od Správy železnic nemá žiadny problém, problémom je, že to, čo má Správa železnic, sú dáta určené pre riadenie dopravy a s dátami potrebnými pre predaj lístkov sa kryjú len v naprosto základnom stave. V okamihu prvej výluky sú z pohľadu predaja lístkov, mierne povedané, úplne na h***o. Dáta vhodné pre systémy na predaj lístkov z toho potom spätne vznikajú až u jednotlivých dopravcov, resp. na Chapse (V rámci IDOS, nie CIS JŘ) za ohromného podielu manuálnej práce.

MartinS.

Tak jestli má státní podnik Cendis problém se získáváním aktuálních dat od Chapsu, tedy společnosti 100% vlastněné společností ČD – Informační Systémy, jejímž jediným akcionářem je společnost České dráhy, která má jediného akcionáře Českou republiku, tedy stát, platí druhá věta z mého předchozího komentáře beze zbytku.

Jan

ČD a.s. sú obchodná spoločnosť a nie je nijak priamo spojená so štátom. Naopak akékoľvek podobné aktivity štátu voči ČD a.s. môžu byť veriteľmi ČD a.s. vnímané ako pokus o vytunelovanie firmy. Takže to naozaj nie je tak jedndoduché aby Chaps niekam dodával svoje základné know-how.

qwasar

Opravdu dává smysl, aby do základního know-how ČD a.s. patřila schopnost manuálně přepsat výlukový JŘ třeba GWTR do strojově čitelného formátu?

Jan

Ja im do toho procesu nevidím. Ale evidentne toho nie je schopný nikto iný (ani napr. Seznam), takže to asi nebude tak triviálne. A keď si vezmem, koľko toho na to konto Chaps vyinkasuje (IDOS plus dáta pre infosystémy Správy železnic, IDS, krajov a bohvie koho ešte), tak je to aj ekonomicky pomerne významná záležitosť.

MartinS.

ČD jsou tou obchodní společností zpravidla v okamžiku, kdy po nich stát něco chce nebo, když se ČD snaží státu prodat něco, co předtím od státu bezplatně nabyly. Ale ve chvíli, kdy stát předá nějaké výkony soukromníkům nebo chce výkony soutěžit, v tu chvíli se z ČD stává národní (čti státní) dopravce a panuje veřejné rozhořčení nad tím, jak se stát chová ke svému dopravci… Je to trochu schizofrenní situace. A opět ústřední orgán státní správy, který má v působnosti dopravu a který by to měl řešit, sídlí na tom nábřeží…

Jan

Ale nie je.. ČD štátu pomerne logicky pripomínajú, že svojimi krokmi znehodnocuje svoj vlastný majetok. A vyťahovanie know-how je vo svojej podstate úplne rovnaká činnosť ako „rozkulačovanie“ ČD pomocou „rozstrelov“. Ja som fanúšikom liberalizácie železničnej dopravy, ale na spôsobe, akým sa to deje, je viac než jasné, že spôsob, akým sa to deje nie je daný nejakou snahou o zlepšenie situácie, ale tým, že Jančura platil Babišovi kampaň.

Leinad

Protože na data má nárok soukromý podnik Chaps navázáný na „soukromou“ mafru a Agrofert.

qwasar

Stejné problémy nejspíš ano, ale nepochybně taky mnohem lepší vyjednávací pozici :). Ovšem pořád nechápu, proč není schopná tyto data poskytovat organizace, polykající miliardy na mnohem zbytečnější projekty, tedy SŽ(DC).

Jan

Správa železnic Vám poskytne také dáta, aké má. A to sú výstupy systémov pre riadenie dopravy. A tie výstupy sú Vám na predaj lístkov v 95% k ničomu. Správa železnic je dokonca v stave, že dáta pre vlastné systémy (na informovanie cestujúcich) nakupuje u Chapsu…

Chytrý za 2

Stejně by to mělo být vyřešeno i při nákupu jízdenek u pokladny. Jinak ať jdou do řitě. Asymbo, Cendis a jiní.

Jan

Aj bude.

Juraj Kováč, CENDIS

Dík.
Nicméně funkčnost systému je úplně stejná u pokladen, ve vlacích i online. Jen v aplikaci je to samozřejmě komfortnější.

Jerry

Takže ti bude něco jak můj vlak ale chudší .. vyhozené miliony oknem opět.

Juraj Kováč, CENDIS

Můj vlak ani v rámci SJT nenabídne všechno – nebude třeba nabízet komerční spoje ostatních dopravců.
Proto existuje potřeba pro skutečně neutrální aplikaci. Ale každý si přeci může vybrat, co mu vyhovuje.

Dominik

To je zcela na dohodě dopravců, takže se klidně může stát, že se dohodnou, soukromník bude platit příslušnou provizi a nabízet je bude, takže je trochu zavádějící tvrdit, že nenabídne.

Jirka

Podle mě tahle aplikace nebude umět nic jiného než jen vyhledat spojení a dát na to jednotný tarif, který je odvozený z tarifu TR10. Za 3,2 milionu mi to i tak přijde drahé. Jediné co to vyřeší je nákup jízdenky na jednom místě.
Taky by tu ale mohla být aplikace, která prohledá ceníky a nabídky VŠECH dopravců (MHD, vlaky, autobusy) a najde ke konkrténímu spojení nejlevnější nabídku.
Otázkou zůstává, co všechno by musela aplikace vědět o svém uživateli, aby nalezla nejlevnější nabídku…

Vbb

Jakože najde nejlevnější tarif třeba u RJ a umožní vám na něj jet pendolínem?
Asi jste myšlenku jednotného tarifu nějak nepochopil.

Jirka

A co je tedy myšlenkou SJT? Jeden jízdní doklad nebo jedna cena nebo jedno odbavení nebo jeden tarif? Rád se nechám poučit, protože spousta lidí zaměňuje jeden tarif s jedním odbavením. Co je tím jednotícím prvkem SJT? S jedním tarifem cena nikdy nebude nejlevnější, dokonce jsem přesvědčen, že bude suveréně nejdražší. Oproti tomu v jednom odbavení cestující nemusí vůbec vidět, že cena, kterou mu aplikace nabízí je součtem jednotlivých dílčích relací v rozdílných tarifech. Jedno odbavení se dá zvládnout i přes 50 dopravců s 30 tarify. Ale pokud chci mít jeden tarif, tak musím mít clearingové centrum jehož provoz něco… Číst vice »

Vbb

Myšlenka jednotného tarifu je ta, že tento tarif budou akceptovat všichni. Čili zcela logicky bude nejdražší. Výhoda je ta, že můžete jet tím, co zrovna pojede a že máte garantované přípoje (ve smyslu, že když přípoj ujede, tak vám jízdenka platí na libovolný další vlak).
Myslet si, že když vám vyhledávač seskládá jízdenku z nejlevnějších dílčích tarifů jednotlivých dopravců, tak na ní můžete kdykoliv s kýmkoliv, je opravdu mylná.

Juraj Kováč, CENDIS

Nebude „suverénně nejdražší“, bude na úrovni flexi základních jízdenek, občas o pár korun levnější. Nemůže však cenově konkurovat dopravcům, protože by jim pak vznikal nárok na kompenzaci ušlého příjmu.

Jednotný tarif ale není jen o jednotném odbavení, ale především o jednotné přepravní smlouvě. To je hlavní rozdíl oproti agregátoru, který jen skládá nesouvisející jízdenky do jediného košíku. Když má cestující jízdenku ČD a RJ, a ten RJ mu ujede, pak nemůže prostě pokračovat dalším libovolným vlakem, nemusí mít nárok na kompenzaci nebo asistenci. To je podstatný rozdíl.

okk

Asi myslel, že by to mohlo nabízet více možností – jednotný tarif (jako dražší variantu) nebo jednotlivé jízdenky dopravců (levnější a třeba i ve více variantách). Zákazník by si tak mohl vybrat, zda se mu vyplatí jet dráž (s „garantovanými“ přestupy a jednou jízdenkou), nebo levněji na na jednotlivé jízdenky (s tím, že ponese riziko za případné ujetí přípoje).

Jirka

Obávám se, že nabízet více možností je cesta do pekel. Cestující si automaticky vybere levnější cenu, ale bude „zapomínat“, že musí jet jen kokrétními spoji a následně bude obviňovat systém veřejné dopravy, že nefunguje k jeho spokojenosti.

-TR-

Pokud bude cestující moct se seznámit s podmínkami, nevidím na tom nic špatného.

Josef Petrák

Cestující, který se seznámil s podmínkami, je jako yeti. 😀

kakov

no vidíte a já pokud jedu vlakem a vidím v eshopu ČD „vázaná jízdenka“, hned klikám na další varianty a vybírám flexi, i přesto, že je trochu dražší, většinou je to o přijatelnou částku a mít diktovaný konkrétní vlak se mi většinou nejeví jako výhodné

i když máte pravdu, že se takový cestující určitě najdou

Lada

Tak doufejme, že to „dobré odpoledne“ přes půl obrazovky je jenom náčrt návrhu zadavatele zadání a že jim to profi grafici a ux vymluví s tím, že to je obal na úkor formy 😀 Doufejme, že toto profíci nenavhrli…

Juraj Kováč, CENDIS

Pro jistotu: všechno, co je na ilustračním obrázku, je první nástřel ze soutěže, se kterým dále pracujeme.

Jan Kocourek

A co platba přes masterpass bude též?

Juraj Kováč, CENDIS

Ne, Masterpass je v této chvíli prakticky mrtvý a zcela ho nahrazuje Apple Pay/Google Pay.

Jarda

A platební brány nebo tlačítka bank…Kredit jako na In-kartě?

Lemmy

Kredit na in-kartě je pitomost, kterou používá minimum lidí. Proč byste si v době online plateb sušil někde nějaké zůstatky na x peněženkách (které musíte sledovat a dobíjet).

PetrS

Normálně kredit používám, hlavně od té doby, co se vymršil masterpass….

Petr

u krajského tarifu JMK je to naopak bohužel jediná možnost jak si koupit elektronickou jízdenku…

kakov

protože né každý má chytrý mobil a né všude, kde jezdí vlak jdou spolehlivě data, kromě toho chci jet vlakem, ne pořizovat IT vybavení, jediné, čím by se dal kredit plně nahradit je příjem standardních platebních karet, ale i tam je riziko výpadku signálu dat

Juraj Kováč, CENDIS

Tlačítka bank obsahuje přímo platební brána, ale je to v této chvíli velmi minoritní způsob placení v Česku – jednotky procent.
Kredit ne, jsou s tím spíše problémy.

Jirka

To jak blbec mám pokaždé vypisovat kartu? Kredit mi přijde jako super věc.

Josef Petrák

Apple Pay? Google Pay? Zapamatování karty?

55p

Přímá konkurence (tedy Můj vlak) kredit podporuje a je to super věc… přesně, nemusím vypisovat kartu. Ani ji nemusím mít uloženou v mobilu.

Juraj

Já jsem tedy kartu nevypisoval, už ani nepamatuju 🙂

55p

Já taky ne, protože si kredit jednou za čas nabiju na nádraží cestou na vlak 🙂

kakov

apple pay funguje bez iphonu?? proč mám veškeré své soukromí svěřovat googlu? (pro mě silně nevěrohodná společnost), zapamatovaná karta je snadněji zneužitelná

kakov

tlačítko bank je minoritní především proto, že je minoritně nabízené, většina internetových služeb, které využívám jej neposkytuje

Lada

Díky za reakci, snad se to povede

David

To vypadá dobře a je to skvělá zpráva! Problém nastane ve chvíli, kdy si cestující porovná cenu SJT s cenou jednotlivých dopravců s jejich akčními jízdenkami. To pak bude zase „pláč a skřípění zubů“, že je to celé moc „drahé“ a šetřiči (většina Čechů) si budou stejně dál kupovat lístky dopravců.

Lemmy

SJT je potřeba, aby kovaní nádražáci přestali kalit vodu příkaldy Aničky, která jede z Potůčků do Brumova. Vedlejší efekt bude vznik síťové režijky, to je taky uklidní…

Jaaa

Tu celosíťovou režijku fakt chci vidět… Ne v tomto státě, ne s tímto vedením a voliči a ne v tomhle století.

Řidič Eda

Na celosíťovou jízdenku bude tlak, takže bude. Celosíťová jízdenka SJT nahradí reřijku.

Předpokládám že jí bude poskytovat zaměstnavatel zaměstnanci, hlavně ti zaměstnavatelé, kteří nejsou dopravci (SŽĎC, EŽ, MD …).

Předpokládám že dopravce se bude moci rozhodnout:
– dá svému zaměstnanci vlastní režijku (platnou jen ve vlacích toho dopravce)
– zakoupí (uhradí) svému zaměstnanci celosíťovou SJT (platnou ve vlacích všech)

Dominik

Ano, by to byl ideál, ale za předpokladu, že k ní bude vyjednána FIP, případně Slovensko a (klidně za doplatek jako dnes u režijky) i komerční spoje dopravců, zavazadla, kola. Proto bych se přimlouval za vznik zaměstnaneckého jízdného SJT (jako je dnes ČD), kde by všechny tyto výhody byly s ostatními dopravci a zeměmi vyjednány, protože dopravci si to asi vyjednají snadno, ale jak by vyjednával správce infrastruktury, MD, apod…? A byla by teda určena zaměstnancům na železnici, protože odpovědi typu, však může zaměstnavatel koupit síťové jízdenky je jen výmluva, než to nějak vyřešit, protože by tím zaměstnanci přišli o… Číst vice »

David

Lemmy: Jo, s tím souhlasím. Příchod SJT vítám, jenom tvrdím, že to bude pro většinu lidí okrajový tarif co se týká četnosti použití.

Martin

Myslím, že je to celé postaveno nesprávně. Každý dopravce má svá data/databáze. Jsem tedy přesvědčen, že mělo vzniknout něco jako vyhledávání letenek či mezinarodnich jizdenek. Dopravci či lokální organizátoři, kteří budou v systému by data sdíleli a nad nimi by probíhalo vyhledávání. Timto by stát mohl zjednodušit prodej cestujícím (chválihodné) a v podstatě získávat data online pro kompenzace za slevy (efektivní). Ve výsledku by takové řešení mohlo být i za nižší cenu, neboť by se celé již existujících řešení nemusela budovat další, temert identická a rozsáhlá datová základna. Jediné v čem spatřuji případné negativum je případná rychlost odezvy, pokud by… Číst vice »

Tomáš Janeček

Promiňte, máte nějaké podrobnější informace o struktuře aplikace? Z článku není dle mého patrné, jak bude přistupovat k datům jednotlivých subjektů. Jízdní řády pojedou, tipnul bych si, z CHAPSu, poloha vlaků od dobré správy, mapy z Googlu zbývá v tuto chvíli tarif a do toho už třeba IDOS leckde vidí. Skvělé by bylo, kdyby přibyly i další dopravní informace (alespoň mimořádnosti a výluky). Celkově by tak měl vzniknout tlak na standardizaci těchto informací mezi dopravci a organizátory. Nicméně je to vynikající zpráva! Aspoň nějaké vodítko v nastalé džungli cestování. Snad se zohlední dobrá inspirace i stávajícími řešeními a nepůjde se… Číst vice »

Kuba

Jenomže to by nesplnilo jeden z hlavních cílů SJT a sice nabídnout traťovou jízdenku platnou pro všechny vlaky. Nutnost kupovat si každý den jízdenku na cestu z práce podle toho, na vlak kterého dopravce mi vyjde cesta, je jedna z největších slabin současného systému a Váš návrh ji nikterak neřeší. Stejně tak to neřeší situaci, kdy na trase spojení dojde ke zpoždění, plánovaný přípoj ujede a cestující s jízdenkou vázanou na dopravce by musel čekat na další spoj téhož dopravce nebo platit podruhé.

Tomáš Janeček

Ano, přesně tak. Panem Martinem naznačený přístup je prostorem, pro komerční vývojáře aplikací. Byť tuším, že ne příliš atraktivní. Za sebe bych u toho rád viděl pány z Circlegate.

Martin

Zajímavý postřeh, ale usuzují, že snadno řešitelný. Situace by byla obdobná, jako v případě PID, resp. litacky. Měsíční/roční jízdenku si koupit můžete. A to jestli např z Masarykova n. na Kladno pojedete s ČD, Anexií, CSAD Kladno, Arrivou, DPP či některou kombinaci je přeci jedno. Samozřejmě, za předpokladu že nechcete rezervaci místa. Navíc se domnívám, že u SJT je primárním účelem dostat se s jedním jízdním dokladem na větší vzdálenosti, než denní ježdění v rámci regionu (např. jedné IDS). Dávám Vám ale za pravdu. Bylo by vhodné traťové jízdné vyřešit. S rostoucími rychlostmi i cenami může dojít k výraznějšímu nárůstu… Číst vice »

Desper

To si zrovna myslím, že tyhle dálkové relace „s přeskočením vakua“ by se měly integrovat do PIDu extra zónami (a třeba z druhé strany do lokálního IDS). Integrovat jen a pouze stanice R a Ex, případně dálkových autobusů (Liberec, Jablonec, Plzeň, Jihlava, Hradec), recipročně by se stanice Praha-hln(Florenc,Zličín,Roztyly) mohla ocitnou jako extra zóna IDP,IDOL,IREDO apod. + by pak mohly existovat kombi-jízdneky jako býval VYDIS.

Dominik

Po vzniku SJT bych všechna místní IDS klidně zrušil.

-TR-

To je blbost. SJT zatím neřeší autousovou dopravu, takže nemá smysl dělat takové kroky.

Dominik

V tom případě by to měli přejmenovat na SŽJT (Státní železniční jednotný tarif) 😀
Dobře, měl jsem zato, že SJT bude automaticky zapojeno i do busu, pak uznávám, že to smysl zatím nemá, ale po plné integraci rozhodně zrušit.
Ale jaký tarif bude mít potom přednost při prodeji dopravce, místní IDS nebo státní?

-TR-

Přečtěte si můj text znovu, a najdete tam slovo „zatím“.

Nyní to vypadá, že v rámci kraje bude mít přednost tarif IDS, mimo kraj pak tarif dopravce (pokud cestující jede jen s jedním dopravcem) nebo SJT (pokud cestující jede s více dopravci).

Vbb

jako vyhledávání letenek
Myslíte, že když mi vyhledávač najde letenku do Londýna za 500 (s odletem v sobotu ve 4.00 s Ryanem), tak na ní můžu letět v pondělí dopoledne s Britishema?

Josef Petrák

„Každý dopravce má svá data/databáze.“
WRONG.
Jízdní řády tvoří SŽDC a v různé kvalitě a aktuálnosti je dává dopravcům jako výměnné soubory a pak na CIS JŘ. Nic z toho není ani 100% použitelné bez ručních úprav na vytvoření kvalitního vyhledávače/eshopu.
Data musíte mít na jednom místě, pokud chcete rychle a kvalitně hledat. Distribuované dotazy napříč více systémy jsou spíš teoretická hračka pro akademiky než řešení, které by se mělo implementovat. IDOS má taky vše u sebe a neposílá dotazy na ČD, RJ, LE, ARR, GWTR, AŽD, TLX, …

Kazisvět První

Není to moc brzy? Aby se nepředběhl vývoj na železnici. Není kam spěchat… „Počítáme s tím, že v budoucnu budou do státního jednotného tarifu zapojeny i integrované dopravní systémy“ Hlavně se nepřetížit, pěkně postupně, nejlépe spojit se zavedením státních maturit z matematiky. Začal bych zatím jen s aplikací na jízdenky, co platí jen u ČD a k tomu virtuální inkartu, na trhu nic podobného ještě není. Za ty prašivý 3 mega toho stejně víc nevymyslíme…

55p

To vypadá na google mapy? proč ne seznamácké?

55p

a ideálně, kdyby to šlo, využít offline data z aplikace mapy.cz, protože máme skvělé operátory a takřka neomezné datové tarify za lidové ceny.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Na obou platformách běží aplikace v sandboxech. Sdílet data mezi nimi lze, ale omezeně, pro mapová data je to nepoužitelné.

Dominik

Poslal jsem dotaz přímo na CENDIS, tak uvidím co odpoví.
I když bych taky raději viděl Mapy od seznamu.

Dominik

Odpověď z CENDISU: Aplikace pojede na Androidu na Google Maps a na iOS Apple Maps, v souladu s vývojovými pravidly pro obě mobilní platformy. Mapy Seznamu nejdou do aplikací jednoduše integrovat, aniž bychom vytvářeli závislosti na aplikaci Mapy.cz, proto se běžně využívají vestavěné mapové komponenty OS.

55p

Nj, takže sice máme lokální výborný produkt, ale protože nechceme na něm mít závislost, tak radši budeme závislí na globálním produktu. Škoda.

qwasar

Mapy Seznamu integrovat do jiných aplikací ovšem jdou – důkazem budiž Pubtran.

Dominik

Pak mi ještě napsali, že by tím pádem museli defacto vložit do aplikace okno na web, že by to mělo zvýšený přenos dat a mimo jiné by to mělo i horší přístup pro nevidomé.

qwasar

Kdepak, to určitě není jediná možnost – škoda, že se nezeptali, když jsme se s nimi bavili o možnosti prodávat jízdenky SJT v Pubtranu.

Juraj Kováč, CENDIS

Napište mi prosím, juraj.kovac@cendis.cz
Mapy.cz poskytují webové API, ale ne SDK, alespoň ne veřejně. Jde nám o to, že nechceme vkládat žádný WebView a potřebujeme, aby to bylo accessible, takže minimum cizorodých prvků. Pokud toto jde překonat, pojďme si o tom promluvit.

qwasar

Jj, ozvu se.

Jarda

Při plánování delší cesty na mobilu je mapa zvláště od Applu, řekl bych k ničemu. Aplikace pro vyhledávání spojení vlak + autobus + MHD existují a při porovnávání cest s třemi aplikacemi vypadnou tři až čtyři verze jedné cesty v daný čas. Vytváříte pro vyhledávání nový algoritmus, nebo použijete nějaký stávající? Budou funkční systémová propojení aplikací IOS – IpadOS jako je to u aplikace můj vlak?

PetrS

Co OSM mapy? A googlu nemusíte platit vůbec nic….

55p

open street maps, viz třeba https://cs.wikipedia.org/wiki/OpenStreetMap

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Při předpokládané zátěži by i OSM chtěly něco zaplatit. Navíc uživatelé jsou na OSM zvyklí ještě méně než na nativní mapy. Ale public transportation map by tomu mohla slušet.

Josef Petrák

OSM lze hostovat on-premise. Dokonce existuje i OpenRailwayMaps. 🙂

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Samozřejmě, ale tam se ta cena jen přesune jinam, do nějakého cloud hostingu nebo vlastních serverů, to je celkem jedno. OpenRailwayMap znám, ale je to spíše šotohračka, jsou tam jen nakreslené tratě barevně dle typu / rychlosti / zabezpečovacího systému. Ty dílky nemaj ani pozadí, takže je potřeba je vykreslovat přes jinou vrstvu. Public transportation map (dá se na ni přepnout přímo na openstreetmaps.org) má pozadí a kreslí i autobusové linky, a to jak MHD tak dálkové. Samozřejmě to nejspíš nebude kompletní.

Ondřej

To jsou Apple Mapy, což dává na iOS největší smysl z hlediska vizuálu i UX. Stejně tak Google Maps na Androidu.

Dominik

Neřekl bych, že Mapy.cz jsou nějak uživatelsky nepřívětivé, či by se s nimi hůře pracovalo. Ba naopak, alespoň pro mě, se s nimi pracuje daleko lépe (pokud tím UX je myšleno User experience).
Nebo teoreticky umožnit obojí a a%t si uživatel v nastavení aplikace vybere, které mapy chce využívat.

55p

Které mapy jsou v Česku populárnější? Seznam nebo Google+Apple?
Aplikace má se dělat prvně pro uživatele tak, aby pro ně byla příjemná a snadno použitelná, dle toho se nastavuje vizuál. Ne naopak, aby vizuál byl na prvním místě.

Hen ten oný

nekalá soutěž

Eduard

Už bylo načase. To co je dnes každá ves jiný pes je děs běs. Doufám, že tam také budou integrováni všichni dopravci beze zbytku, že tam nebudou žádné výjimky. A také bude dobrá provázanost s IDOS.
Škoda jen, že něco takového nebylo před „revolucí“ na kolejích. Mnoha lidem by se ulehčil život.

Dominik

Tak budou tam muset být všechny spoje (a teď dopravci), co jezdí v závazku.
Jak si tu provázánost s IDOSem představujete?

Eduard

Jednoduše. Vyhledám si spoj z Horní do Dolní přes x dopracvů, kliknu si a koupím si lístek, který mi bude ve všech spojích platit. Přijde mi v 21. století na hlavu postavené, že pomalu do každého vlaku si musí člověk kupovat zvlášť lístek a ještě aby měl sebou poradce (samozřejmě přeháním :-)).

Dominik

Však to je význam SJT, akorát nevím, k čemu potřebujete, když to nejspíš bude mít svůj vyhledávač, resp. je asi jedno, jestli to bude mít vlastní vyhledávač nebo to pojede přes IDOS, hlavně aby tam šlo lépe vyfiltrovat dopravce (IDOS je v tomto strašně komplikovaný – musí se vypsat dopravci místo jednoduchého výběru ze seznamu).

Dominik

Tak to asi lze jen v mobilní aplikaci, ale v internetovém prohlížeč toto není možné a dopravce se musí vypsat.

Jirka

Žádná provázanost s idosem nebude. Bude to mít vlastní vyhledávač

Maršál

Mě by přišlo fér, kdyby povinně zapojeni museli být ti dopravci, kteří čerpají od státu náhrady na slevy na jízdné.

xyz

Čili kompletně i všichni autobusoví dopravci včetně Flixbusu, Regiojetu, jakož i linkových autobusů do nejposlednějších vesniček?

Eduard

A proč ne? Co je na tom špatného? Myslím, že by bylo moc fajn, aby si člověk na jednom místě jak vyhledal spoj, tak i koupil lístek. Ať už na webu či přes apku. Popřípadě, aby to fungovalo všude, kde se prodávají lístky.

xyz

Logicky by ti autobusoví dopravci (zejména ti, kteří dosud jezdí bez dotací) museli dostávat nějakou kompenzaci za účast v SJT.

Pozn. čerpání slev na jízdné není touto kompenzací (to je kompenzací za státem zčásti nařízené, zčásti „poskytnuté s možností odmítnutí u konkrétních spojů“, slevy; do první jmenované kategorie patří mj. osoby ZTP či ZTP-P; navíc jde o náhradu za tím pádem o to nižší jízdné vybrané od příslušných skupin cestujících a přímo při jeho zavádění vláda výslovně uváděla, že má jít o podporu těchto skupin cestujících, nikoliv o podporu dopravců).

Dominik

Tak jelikož linkové autobusy jsou většinou v ZDO, tak tam bude platnost SJT automaticky.

Dominik

No u spojů v ZDO tam budou automaticky a u komerčních spojů bude záležet na dopravci, což je podle mě logické. Buďto dopravce bude uznávat SJT ve svých komerčních spojích nebo ne a pak tedy buďto bude ve vyhledávači nebo ne. Nebo by tam být i mohl, akorát na něj nepůjde koupit lístek, pokud nebude akceptovat SJT.

xyz

„No u spojů v ZDO tam budou automaticky a u komerčních spojů bude záležet na dopravci, což je podle mě logické“
Tento článek (+ i další zdroje) hovoří pouze o zapojení vlaků, nikoliv autobusů, do tohoto systému.

Josef Petrák

SJT má různé fáze. Teď běží ta 1. – vlaky v závazku + dobrovolně komerční vlaky, 2. fáze budou IDS jako první/poslední segment cesty a 3. by měla být autobusová doprava. Zejména ta 3. fáze bude vyžadovat poměrně zásadní práci na straně designu a možná i modifikace tarifu, protože u kolejí je jasné, kudy vlak jede, jak toto ale zajistíte u autobusů? Budou se ignorovat km. vzdálenosti? Nějaké normované trasy? Co s alternativami bus/vlak, kdy Brno-Praha je po dálnici 205 km a po železnici 255 km…