Jednotná železniční jízdenka je nově k mání i v mapách a jízdních řádech Seznamu
Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V budoucnu by OneTicket mohl fungovat zároveň jako lístek na meziměstskou i městskou dopravu.
V mém příspěvku o mnoho řádků níže jsem řekl: „Možná se v budoucnu dočkáme, že jednotné jízdné bude levnější než u jednotlivých dopravců. Záleží to pochopitelně na politicích, jak dalece vážně myslí ty svoje žvásty o ekologii. Určitě by to bylo víc přínosné, než lidi nutit do elektromobilů.“ A k tomu bych chtěl ještě dodat. Ano, stát poskytuje slevy na veřejnou dopravu studentům a důchodcům, ale lidé v produktivním věku? Na ty bezostyšně kálí! Takže nějakou podporu ze strany státu všem, kdo se rozhodnou cestovat veřejnou dopravou, i těm v produktivním věku, bych uvítal. Třeba v možnosti odečíst si cenu… Číst vice »
Souhlas:
– s odpočtem nákladů na dopravu do práce, jakýmkoliv dopravním prostředkem – v Německu to takto funguje
– s kritikou podpory na nákup elektromobilů – je to dotování bohatých, kteří mají na to, pořídit si elektroauto
Nesouhlas:
– kritika slev na jízdném pro mladé a staré
Návrh řešení:
– jedna síťovka na všechny druhy veřejné dopravy – jako v Rakousku –
Jízdenka je třeba po Praze je výhodná, ale s cenotvorbou v regionech ať se jdou vycpat, je to příliš drahé, obdoba IN50 není, 25SJT na traťovku uplatnit nelze. Takže nic.
Jak to může být drahé, když je to na úrovni jízdného ČD dle TR10. Tedy pro některé zde na úrovni toho jediného dopravce, který by měl jako jediný jezdit…
TR10 je opravdu také drahý, ale za určitých podmínek lze uplatnit akviziční slevy, což u SJT nelze.
Dokud to nebude umet jednodenni sitovou jizdenku, tak je to k nicemu. Ale proc by to taky melo umet, ze? Lidi by to i zacali používat a to neni v zajmu zainteresovanych subjektu…
No, tak jestli si někdo najde na Seznamu spojení a koupí SJT, tak ho to vypeče hned dvojnásobně. 😂
Jednak zaplatí pořádnou pálku, a jednak má dost velkou šanci na trefení se do neexistujícího vlaku, protože Seznam má jízdní řády s aktuálností zhruba na úrovni tištěného KJŘ…
To ale nutně neznamená že tento prodejní kanál nebude úspěšný 🙂 Pokud hledám na mapě v neznámé oblasti odkud kam bych se někam mohl svézt, kliknu na nádraží, koupím nabízenou jízdenku a nic dalšího neřeším, tak nutně nemusím zjistit ani to, že platím víc, ani to, že jízdní řád nemusí být aktuální 🙂
A víte proč má Seznam taková data? Protože CHAPS (poskytovatel dat), mu je nejprve nechtěl vydat (přestože to měl nařízeno) a po nátlaku mu to vydal v té nejhorší formě – zazipované naskenované PDF… Prostě Czechia country for future…
Přeci Bureš (idnes) nebude dávat data konkurenci. To by tak hrálo.
Né, že bych se chtěl AB a iDnes nějak zastávat, ale majitelem CHAPS-u jsou prostřednictvím ČD – Informační systémy České dráhy…
Bereš na to něco?
Samotný vyhledávač Seznam není žádná hitparáda už nejméně 5 let.
Ale seznamácké mapy konkurenci dost drtí.
Nechápu proč všichni dopravci při soutěži nemají za povinnost prodávat i jízdenky jiných dopravců na stejné trase. A ČD jako státní podnik by mělo na svém eshopu nabízet všechny jízdenky a žádný nový oneticet by nemusel vznikat.
Jenomže smyslem SJT je jedna přepravní smlouva na celou cestu, což jaksi prodávání cizích jízdenek nevyřeší.
a co s těmi co soutěží neprošly 🙂
Proč jen ČD? Když už tak by to měli mít za povinnost všichni, nebo nikdo
touche!
odpověď známe všichni. většina z alternativcu má dostatečný problém prodávat na webu málem i svoje lístky…natož cizí. navíc…se jim to nevyplatí, obtěžovalo by je to aj.
ale když se do téhož nechtělo CD…byli za šmejdy.
Proč by ČD měli prodavat jízdenky konkurencnich dopravců?
Mělo by to fungovat jako v UK, kde jakýkoliv vyhledávač spojení nabídl jak lístek platný celý den na jakékoliv spoje (dražší), případně i platný celý měsíc, ale vedle toho i většinou výrazně levnější na jednotlivé spoje – ty kombinoval z aktuálních nabídek jednotlivých dopravců. Cestujícího nemuselo zajímat, s kým, jede, vybral si cenu a spoj a v případě ujetí přípoje mohl pokračovat jiným spojením bez doplatku (případně ho večer dovezli taxíkem nebo ubytovali). Teprve takto celá jednotná jízdenka dává smysl.
S kým jedu mně zajímá vždy.
Parazity nehodlám podporovat a jezdit s nimi odmítám.
Kam nejede ČD, tam nejezdím, tato část republiky pro mně neexistuje.
Kdybych opravdu musel tak zásadně autem
Nicitelum Státní dráhy ani korunu
Bereš na to něco?
Pane Mareš, to, co jste napsal, by možná mohl někdo dezorientovaný brát vážně. Měl byste na konec vašeho „modrého“ příspěvku pro jistotu dát do závorky poznámku „sarkasmus“. 🙂
Já se obávám.. že to myslel zcela vážně – nevidím tam prvky sarkasmu
To snad ani nelze myslet vážně, to by pak byla diagnóza.
Dovedete si představit ty nervy při čekání na vyhlášení výsledků rozstřelu, nebo výběrového řízení?
Už jste tuhle paranoju konzultoval u psychiatra?
Nejpohodlnější systém jsem zažil v Dánsku. Tam mají jednotnou kartu na celou veřejnou dopravu ( https://www.rejsekort.dk/ ), která platí ve vlacích, meziměstských busech i MHD. Tarif si na svém území určují regiony, ale cestující kupuje jednu jízdenku od startu k cíli. Kdo tuto kartu nemá, platí obdobnou cenu s různými přirážkami (resp. bez slev, které tato karta automaticky nabízí). Obdobná je https://www.ov-chipkaart.nl/ v Nizozemí.
Nemělo by se postupovat stejně i v ČR – cena podle krajů, odbavovací systém jednotný?
a nebylo by rovnou lepší aby takový systém přijímal platebni karty?
Bolo a napr. v spomínanom Holandsku presne to plánujú – OV-chipkaart budú nahrádzať systémom OVpay kde okrem samotných OV kariet bude možné použiť aj bežné platobné karty.
Tak to na tom pak někteří vydělají (všimněte si červených čar)…
https://i.ibb.co/k8Nxmyc/Porovn-vac-mapa-R.png
To samé jsem měl ve Švýcarsku.
Pozor, OV Chipkaart není žádný jednotný tarif nebo IDS, je to pouze univerzální karta, ze které si každý dopravní prostředek strhne jízdné dle svého tarifu. To nevím jestli přesně chceme, nebo jestli radši budeme mít řadu rozdílných IDS a k tomu na delší cesty možnost různých včasných jízdenek apod.
Mělo by se postupovat, ale nemám pocit, že by se tak dělo. Je to spíše horší po každé změně. Třeba Praha a vnější pásma. Zatímco dříve bylo možné vydávat přestupní jízdenky pro všechny kategorie, v současnosti tomu tak není. A prokazování věku platné od srpna musel vymyslet nějaký …(píp)… od stolu bez kontaktu s realitou.
Nevím jestli je to výhra, železnicí nepolíbený cestující si to najde na mapách, řekne, to je pálka a zase zajde do garáže pro auto!
Železnicí nepolíbený cestující, mající auto v garáži, nebude hledat alternativy ale prostě sedne do auta, jako kdykoliv jindy.
Cena přepravy je jen jedním z mnoha faktorů, které člověk uvažuje při volbě způsobu přepravy. Každý má jiná východiska, jiné okolnosti, jiné preference, jinou váhu pro jedntolivé parametry (cena – rychlost – soukromí – pohodlná sedačka – stoleček – občerstvení po cestě a milion dalších) – takže nakonec někdo je z Brna do Prahy autem, někdo busem, někdo vlakem, někdo taxíkem. Snaha některých železničních fanoušků napasovat zbytek světa do svého hodnotového systému ničemu neprospěje.
Násilí je v rozhodování skutečně kontraproduktivní, nicméně oslovení s použitelnou alternativou k autu je v době, kdy podíl vlaků na přepravách klesá někam k 15 % a krajina, obce i města začínají poměrně dost trpět přebujelou automobilovou dopravou, rozhodně společensky žádoucí.
Jistě, propagovat VHD je žádoucí.
Když jsme u té společenské potřebnosti, napjatě čekám, kdy uvědomělí dopravci začnou omezovat vytápění a klimatizaci jakožto činnosti nepřívětivé k životnímu prostředí. Taková kampaň „Vypněme klimu, zachraňme klima“ nebo „Planeta hoří – pryč s topením“, ta by měla jistě odpovídající popularitu a úspěch, zvláště u mladší a vzdělané populace. Asi by se musely vyčlenit oddíly nebo vozy pro zdravotně hendikepované, kde by se trochu topilo a klimatizovalo, vstup samozřejmě jen s průkazem ZTP a pod kamerovým dohledem nebo na nějakou kartu, otisk prstu nebo tak nějak. S odpovídající propagací záměru (analogicky s protipandemickými opatřeními) by se dalo ve společnosti vytvořit… Číst vice »
a hajzlpapír a papírové ručníky na příděl!
Jako sarkasmus dobré. Blbé je, že by to někdo mohl začít realizovat s odkazem, že život v Buchenwaldu byl CO2 neutrální. Nevařilo se tam.
Ale to už probíhá, například v Kalifornii.
Řekl bych, že na Váš koncept (netopit, neklimatizovat) úspěšně naskočily bývalé ČSD již ve druhé polovině 20. stol. Nechal bych vás cestovat v únoru, když je venku -10°C, např. R 141 „Detvan“ ze Zvolena do Prahy a při výstupu, (pokud byste toho ještě byl schopen) byste pravděpodobně měl zamrzlý nadšený úsměv na spokojené tváři, že jste cestoval ekologicky… Pokud byste to opakoval pravidelněji, stal byste se pravděpodobně díky průkazu ZTP abonentem „oddílů nebo vozů pro zdravotně hendikepované, kde by se trochu topilo a klimatizovalo“. Pokud byste se alternativně vytápěl vnitřně, tak by to při častějším cestování mohly odnést zkamenělé krevní… Číst vice »
Pokud ve vašem textu zmiňujete, že „zvláště u mladší a vzdělané populace by vámi navrhovaná akce měla „jistě odpovídající popularitu a úspěch“ můžete to na zkoušku provést v administrativních lidojemech na Pankráci (např. Vyskočilova ul.), které jsou vámi zmiňované „mladší a vzdělané populace“ plné. Možná byste na výsledek nemusel ani příliš dlouho čekat.
Vím, že nejsem stylisticky obratný, ale má snaha ukázněného občana udržovat vlastní názory v souladu s aktuální generální linií je míněna upřímně. Pravda, někdy je to tady v srdci Evropy docela honička, správně aktualizovat vlastní postoje podle nejnovějších zjištění vědců a záměrů vyhlášených moudrými vůdci (dejž jim Pán tisíc let života). Ale při troše snahy… například nyní, s ohledem na nadcházející vlivy Zelené dohody, disciplinovaně pravím: nestála by záchrana klimatu za trochu toho cestovního nepohodlí?
Chápu, neměli bychom být sobečtí. Sedět ve vlaku několik hodin bez topení, když je venku -10°C, nebo bez klimatizace, když se nedají otevřít okna a venku je pro změnu + 30°C, nezapadá do vašeho eufemistického označení “ trochu toho cestovního nepohodlí“.
Je vidět že žijete v bublině dopravních webů. Já také nehovořím o lince Praha – Brno. Jenže třeba sousedí chtěli že vsi do okresního města do Zoo vlakem a když jim vyskočila cena tak se zděsili že pojedou autem. Když jim člověk řekl, že celodenní DÚK stojí 140 a platí na městskou, tak jeli VHD. Jenže o výhodných IDS jizdenkach a různých akčních běžný občan neví a když mu mapy ukážou 270 Kč, místo celodenní za 140, tak je to sakra znat6v rozhodování.
Když můžou mapy ukazovat SJT, mohly by úplně stejně upozorňovat i na jednotlivé IDS, nicht wahr?
Ale bude, proč by se nepodíval?
Děláte z lidí rigidní automaty, které nejsou schopny zkoušet alternativy.
Oni hlavně nejsou ochotni tím vůbec ztrácet čas. Rychle, levně, pohodlně – to už neplatí? Zrovna tady máme návštěvu z Vysočiny. 2 auta, protože hledat spojení mezi dopravci a ještě řešit kde jaké jízdenky…. To jsem si teď vyslechl a upřímně – nemám jim to za zlé.
Podobně jsem před lety jakožto osoba se zkušenostmi vysvětloval skupině kolegů pravidla pro kilometrickou banku. Tu považuji za vcelku zdařilý tarifní počin. Přesto, když jsem vyložil, jak s KMB vyplněním kolonek přepravit z Prahy na Šumavu dva dospělé a dvě děti, reakce byla, že „To je ňáký složitý, to my radši pojedeme autobusem.“ Inu, věc vkusu.
Jistě, jakmile je to složitý, drahý nebo dokonce oboje, tak je to marketingově na prdlačku a tím pádem v podstatě k ničemu.
Nicméně ministerstvo dopravy je neschopné toto vůbec brát v potaz. Nástroje (vyhlášky) na to má, ale bude vymýšlet chujoviny typu SJT.
A kraje ve své snaze být za každou cenu vlastními pány tomu zdatně sekundují.
—
Prostě co je problém víme, ale kompetentní osoby to nejsou schopny napravit. Tím se tihle stávají součástí problému a musí se začít od nich.
Až bude jízda po rychlostních komunikacích zpoplatněna…
Černý Most – Ostrava (340/350 km)
Autem Škoda Octavia combi: 629,-Kč
Autem VW Sharan: 1 143,-Kč
Autem Audi Q7: 1 900,-Kč
Autobusem 12 tun: 50 306,-Kč (dohromady)
A benzín taky něco stojí…to povinný ručení není zdarma…
A vlakem 350 km z Prahy do Ostravy?
560,-Kč v 2. (350*1,6), nebo 840,-Kč v 1.třídě (350*2,4)
On by mohl jet do té Ostravy po samých, daleko levnějších okreskách. Ale to by to jel nejméně 5,5 hodiny…
Ale to někteří nevyléčitelní autíčkáři nepochopí ani pak. I kdyby neměli co jíst, tak budou jezdit auty…
Z čeho si vzal tyhle ceny? To je mezi těmi auty takový rozdíl v hmotnosti nebo nápravovém tlaku?
S ideou mýta souhlasím, ale nerad bych aby stejně těžké auto platilo jinou cenu protože se tobě zdá luxusní.
Ta čísla si vybájil, tak jako všechna ostatní, s nimiž tu hází.
Pokud externí náklady pro běžné osobní auto, které dnes neplatíte, činí cca 3-4 Kč/km, tak se na tyto ceny nakonec plus mínus dostanete.
https://ec.europa.eu/transport/sites/default/files/handbook_on_external_costs_of_transport_2014_0.pdf
Díky za ten odkaz. Hutné čtení, zajímavá data, žádná z prstu vycucaná čísla, dobře odzdrojované i s metodikou.
Ano. „Vygůglil“ jsem taková čísla.
Opravdu je tam takový rozdíl v hmotnosti.
Na jakýchkoliv jiných parametrech nezáleží. Pouze na pohotovostní hmotnosti.
Dilema jestli jet vlakem, nebo autem vám bruselští úředníci vyřeší do deseti let zákazem spalovacích motorů.
Potom budete rád i za plesnivou koženku tazenou Bobinou
Pro všechny, kdo si myslí, že by měl bát Jednotný tarif levnější než tarif dopravců…
Proč si to myslíte?
Z jakého důvodu by měl stát podsekávat cenu dopravců? Kdo jim to bude kompenzovat?
Podle mě by měl mít minimálně stejnou cenovou úroveň jako jednotné krajské přestupní jízdné, jinak existence ONE TIKET ztrácí úplně smysl….
„Zdroje jsou“
https://citaty.net/citaty/265837-vladimir-spidla-zdroje-jsou/
Měl by být stejně drahý, jako tarif v závazkové dopravě, a to včetně relačních slev apod.
Ktery?
Který si kraje nebo MD vymyslí.
Takže v každém kraji by byl jiný? A jak by to bylo s jízdným přes několik krajů?
S jízdenkou platnou na MHD je to analogie švýcarského modelu s jízdenkou GENERALABO nebo slevou HALBTAXABO – nyní se připravuje v Rakousku, ale úřednictvo ministerstva dopravy tvrdí, že švýcarský systém nelze na tuzemské poměry aplikovat, protože tu jsou jiné podmínky … V tom Švýcarsku jsou totiž jednotné přepravní a tarifní podmínky pro všechny dopravce, k tomu tzv. obvyklé jízdné uplatňované na všech NR tratích a většině úzkých … Na „turistických“ tratích (Jungfraubahnen apod.) platí jiné jízdné, nicméně pro tuzemce (dojíždění do zaměstnání, školy apod.) … Před mnoha léty jsem se chtěl dopátrat ceníku „školního“ jízdného u SBB – pro porovnání… Číst vice »
OneTicket aneb drahé jak prase.
Asi tak.
Vsetín – Praha, Ex 124, odjezd za hodinu a půl.
ČD 387 Kč + místenka zdarma
Oneticket 517 Kč + místenka za 35 Kč
S IN25 dokonce jenom 304.
Já jsem spočítal dokonce 554,-Kč – do Vsetína je to 346 km…
Takže obojí je přeci jen laciné.
Proč kupovat one ticket, když jedete jedním spojem? Na tyhle cesty není stavěný. Naopak je stavěný na více spojů od více dopravců. Zkuste to do Brna (přestup na RJ).
I tak vyjde o dost lepší cena koupit zvlášť dvě jízdenky přímo u dopravců
Ale to nikdo nezpochybňuje a bude to tak pořád…
Drahé to je hlavně v dálkové dopravě. V regionální dopravě je v mnoha krajích OneTicket levnější než krajské jízdné. Např. Praha-Kladno PID 70 Kč, JJ 58 Kč.
Možná, ale rozhodně ne ve všech. Hlavním problémem je, že na krajský lístek musíte mít vlastní aplikaci.
Co myslíte tím „musíte mít aplikaci“? Já si běžně kupuji jízdenku u řidiče/pokladny/průvodčího v různých krajích a žádnou aplikaci k tomu nepotřebuji.
Už jsem si zvykl kupovat lístek přes aplikaci a tarif zlínského kraje koupíte pouze papírově. Jindy bych to bral, ale v současné době je to absurdní.
Ku správnému porovnání obou způsobů nákupu jízdenky by bylo třeba precizně vyhodnotit jejich vlivy na životní prostředí. Je uhlíkově významnější vytištění papírové jízdenky nebo provoz elektroniky s uvedenou aplikací? Možná by se mělo vzít v úvahu i to, jak často se jízdenky nakupují. Třeba by se ukázalo, že jednorázový nákup IN 100 má nejmenší dopad na životní prostředí za jednotku času. Ale IN 100 je nabídka jen jednoho dopravce, u ostatních jsem podobnou možnost hledal marně…
Což obojí není zrovna nejlevnější, když je to 31 km…
Mě vyšlo 50,-Kč (31*1,6).
Vzoreček pro letošní cenu je cca 12,50+1,46*km
Díky.
Pak by to opravdu bylo 58,-Kč…
To je trochu zavádějící. V jízdence PID máte i MHD v Kladně a Praze a minimálně tu v Praze naprostá většina cestujících využije.
Z Veleslavína za 40, z Dejvic za 50, z Masaryčky sice za 70, ale i s jízdenkou na pražskou MHD a kladenskou MHD platnou celkem 3 hodiny. Takže srovnáváte nesrovnatelné.
Zlín – Jeseník za hodinu: ČD tarif za 264, OneTicket za 265,-
Zlín střed – Brno hl.n. odjezd za hodinu : s ČD 119,- One Ticket 219,-
Otrokovice – Brno (přes Břeclav). S IN25 85,-nebo 75,- OneTicket 203,-
Možná se v budoucnu dočkáme, že jednotné jízdné bude levnější než u jednotlivých dopravců. Záleží to pochopitelně na politicích, jak dalece vážně myslí ty svoje žvásty o ekologii. Určitě by to bylo víc přínosné, než lidi nutit do elektromobilů.
A přeci jen rozhodně levnější…
Anebo to půjde přesně obráceně a ministerstvo zakáže jízdné jednotlivých dopravců, aby podpořilo svůj jednotný tarif.
Téměř všechny kraje mají dnes už svoje přestupní krajské jizdenky platné v téměř všech vlacích včetně většiny rychlíků, autobusech a MHD a postupně to doladují a vylepšují.
Dokonce některé kraje intenzivně začínají spolupracovat na tom aby krajské jizdenky šli pohodlně kombinovat a navazovat mezi sebou na mezikrajská cesty.
Mnohem dražší Onebtiket nenabízí v tomto vůbec v podstatě nic navíc a tak, je jeho samotná existence spíš k smíchu….
Na svou nevyhodnost nachytá možná nějaké neinformované nepravidelné cestující a lidi kteří prostě cenu neřeší.
Právě pro občasné cestování na delších trasách (s více dopravci) je OneTicket určený..
Bylo potřeba zavřít ústa těm, co neexistenci této jízdenky kritizovali. Teď ji máme, liberalizace může pokračovat. A určitě se nebudu rozčilovat proto, že máme na výběr víc možností jak, za jakých podmínek a za kolik cestovat.
to bylo výčtů bizardních tras na které je prý potřeba 4 a více jízdenek různých dopravců a nářků co mají tito chudáci dělat 🙂
Ve kterém kraji je OneTicket mnohem dražší než krajské jízdné?
Všude kde existuje funkční IDS…
Třeba v Plzeňském:
– krátká cesta Rokycany – Plzeň a zpět: 52 vs. 70 Kč, navíc bonus MHD cca 40 minut
– dlouhá cesta Plzeň – Železná Ruda a zpět: 130 vs. 283 Kč
Student 18-26 Starý Plzenec-Plzeň Jižní předměstí (11 km): IDPK 21 kč, OT 7 kč
Většinou je IDPK levnější, ale jsou i výjimky.
Občas člověk potřebuje cestovat i mezi kraji…
No, není to boží.
Soutěžíme zakázky na cenu a tím rozatomizujeme síť železnice. A teď pro cesty napříč státem zavedeme jednotnou jízdenku, která je dražší než ta původní.
Vážení přátelé, já se směji.
ale ty zakázky jsou proto aby ušetřil stát nikoliv aby ušetřili cestující…
Cestující snad pořád ušetřit můžou, ne? Buď jezdí za nejvýhodnější tarif a nebo za nejpohodlnější. Každý si vybere, co je jeho gustu blíže.
A co stát ušetřil za soutěžení, vyplázne za SJT. A to se vyplatí.
Ono teda ty jízdenky jednotlivých dopravců jsou často levnější právě kvůli konkurenci, integraci a atomizaci. Dříve by to bylo podle jednotného tarifu za stejně jako je Jednotná jízdenka.
Mýlíte se. One ticket je na úrovni jízdného ČD dle TR10. Pokud tedy tou „původní“ jízdenkou myslíte jízdenku ČD (co taky jinýho).
Nie je drahšia ako tá pôvodná, SJT má rovnakú cenu ako TR10 (čo je prakticky jediné za čo sa cestovalo pred liberalizáciou, mimo IDS).