Jednokolejný koridor na Rakousko čekají dlouhé výluky, SŽ na opravě výrazně ušetří

Jde o další velkou zakázku na opravu tratí, kde cena v soutěži výrazně klesla.
Železniční trať z Českých Budějovic do Horního Dvořiště čeká letos a příští rok velká výluka kvůli opravě. Týkat se bude 50 kilometrů tratě zařazené do sítě páteřních transevropských koridorů z Včelné až ke státní hranici.
Půjde o rozsáhlou opravu nazývanou také jako cyklická obnova, náplní jsou především práce na železničním svršku. Zakázka je zajímavá z více důvodů: jde o zatím největší soutěž na opravu tratí, u které cena spadla v soutěži o desítky procent. Nezvyklé je i řešení výluky, kdy na noc bude ve vybraných dnech trať průjezdná.
Důvodem rozsáhlé opravy je i zlepšení stavu tratě před předpokládaným navýšení zátěže příští rok. Bude sloužit pro odklony po dobu výluky rekonstrukce trati mezi rakouským Welsem a německým Pasovem.
Pokles téměř o polovinu
Zakázku získalo sdružení firem Swietelsky Rail a Chládek & Tintěra. Správa železnic odhadla cenu na 429,5 milionu korun, opravu zasmluvnila za 219,4 milionu korun. Došlo tak k poklesu na téměř polovinu. Do soutěže přišly dvě nabídky.
Zatímco u soutěží na modernizace ceny klesají jen minimálně, jde o několikátou zakázku na opravy, u kterých vysoutěžená hodnota spadla oproti odhadu o desítky procent. Mají jedno společné: malý podíl prací na zabezpečovacím zařízení. V tomto segmentu trhu je velmi malá konkurence a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže opakovaně zjistil kartel několika firem. Správa železnic ale zatím nepočítá s tím, že by zabezpečovací zařízení v rámci zakázek na opravy soutěžila zvlášť.
„Rozsah a skladba poptávaných prací jsou v rámci každé veřejné zakázky vždy určeny podle potřeb zadavatele a možností realizace, při zohlednění možností omezení provozu. Při tom Správa železnic současně svými kroky reaguje na vývoj cen na trhu,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Stavební práce letos proběhnou během výluky od 1. října do 4. listopadu. Vlaky osobní dopravy nahradí autobusy, v případě Jižních expresů až do Lince. Nákladní vlaky na trať budou smět přes noc ve vybrané dny.
Netradiční řešení uvolnění trati přes noc při původně plánované výluce způsobila chyba Správy železnic při organizaci výluky. Vzhledem k rozsahu prací ji měla s dopravci projednat 24 měsíců dopředu, což se nestalo. Na žádost společnosti CityRail tak bude trať v provozu během výluky ve vybrané dny od 21 do 5 hodin. V příštím roce pak je pro práce naplánovaná nepřetržitá výluka od 1. května do 9. června.