Jednokolejný koridor na Rakousko čekají dlouhé výluky, SŽ na opravě výrazně ušetří

Trať z Českých Budějovic do Rakouska, stanice Kaplice. Foto: Petr Růžička / Mapy.comTrať z Českých Budějovic do Rakouska, stanice Kaplice. Foto: Petr Růžička / Mapy.com

Jde o další velkou zakázku na opravu tratí, kde cena v soutěži výrazně klesla.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cedník

Do tratě CB-HD se „vrazilo“ od roku 1995 ke třem miliardám korun. PEÚ – zhruba 458 mil. Kč, přestavba stanice v HD spolu s přilehlými úseky – přes 400 mil. Kč, pozdější optimalizace trati – 1,5 miliardy Kč. Co stála DK ÚZZ a samotná elektrizace netuším…
A pořád je to jen koněspřežka.

Flek

Takže opravu tratě přes kopce kvůli výluce v Německu a Rakousku SŽ zvládne, ale Veselí-Velenice elektrifkuje až bude minimálně polovina prací a uzavírek na koridorů Kolín-Česká Třebová hotová.. Tahle neschopnost plánovat vysmátým manekýnem pije krev.

qěcy

Nějaké důkazy pro takový odsudek máte? Kdy to CK MD schválila k realizaci?

Flek

Před osmi lety skončila studie proveditelnosti, před dvěma se začalo soutěžit projektové práce, před rokem dokončena územní a enviromentální byrokracie po kterých se právě v tuto dobu mělo začít stavět. V takovém případě by určitě o rok šlo ještě odložit zjednokolejnění Pardubice-Choceň, aby to na sebe stavebně navázalo, nemuselo hnát vlaky do Rakouska přes dražší cestu na Vysočinu, vlaky z kontejnerového překladiště v Uhřiněvsi na Jadranské přístavy se nemuseli vyhýbat Brněnskému příměstu na obou stranách, pražskému a jeho centru a mít to mezi Vídeň-Uhřiněves-Vídeň o nějakých 140kmh kratší. Když by na tom začali pracovat už koncem 2017 po té studii… Číst vice »

Tomariero

Na opravu neni potřeba hromada papírování což naopak na elektrifikaci a jiné modernizace potřeba je.

Vašíček z výtopny

Uvědomujete si, že bez znalosti věci plácáte nesmysly?

Flek

Uvědomuji si, že SŽ jsou dopady na cestující, dopravce a ekonomiku úplně jedno i u staveb které byly jasné před 10-15 že nebo kdy se stanou, jako právě zavření koridorů nebo modernizace do Hradce.

slechticna.2025

Škoda, že taková věc nejde udělat v zákrytu s velkou výlukou na rakouské straně, která se koná každé léto.

jan táborský

A co dvě optimalizace a modernizace, před pár lety , to byl Alešův tunel … jinak RPM tam byla také na kousku

Kubrt

Zaujala mě ta zmínka o využití pro odklony z tratě Pasov – Wels. Kudy se tyto vlaky budou dostávat na síť SŽ? Domažlice? Schirnding? Děkuji.

Fučida

Spíš je otázka, proč objíždět tudy přes kopce. Přes Salzburg bude nějaké velké omezení?

Cargo

Bude 5 měsíční výluka Regensburg-Nürnberg, všechno přes Salzburg nejde, už teď tam není kapacita na München.

qěcy

Z Uhříněvsi, ze Středokluk, z Radotína, z Rakovníka, z MB prosím.

Twix

To mě také zaujalo, a tak nějak jsem si představil spíš Bad Schandau…

Petr Šimral

Pres Bad Schandau nejsou trasy navic…

Vesničan

Odklony budou přes PPS Horní Dvořiště a Linz a pojedou směr Plzeň a Cheb . Má jít cca. o 20 nákladních vlaků denně .

Cargo

Opravdu přes Cheb ? Protože na trati Marktredwitz-Nürnberg je nově omezení 16 tun na nápravu kvůli mostům a oprava je v nedohlednu, vozit to všechno přes Weiden, tam zas není kapacita.

Vesničan

Ty odklony budou i částěčně přes České Velenice

Povazan

Tá výluka by vôbec nemusela trvať tak dlho. Očával som, že na takéto trate sa bude používať ten stroj RUS 1000 S, ktorým sa SŽDC chválila. Napr tu. https://www.spravazeleznic.cz/-/unikatni-stroj-rus-1000-s-zvladl-opravu-trati-za-pouhych-pet-pracovnich-smen.

qěcy

Takovéto kombajny mají vyšší náklady na výluku. A nejde s nimi dělat všechno. Umí nanejvýš horní souvrství spodku a celý svršek. Jenže mosty, propusty trolejová vedení se sloupy a veškeré další stavby spodku, přejezdové konstrukce a vše kolem ZZ musíte udělat jinak.

Percula

To že bude na noc trať prujezdna není žádná novinka, před 50 lety se tak delala většina oprav a výměn svršku, sice se jezdilo 30 ale jezdilo.
To až nová správa kolejí zavedla dlouhodobe výluky jako standart.

qěcy

A taky to stálo úplně za hovno. Především od roku 1970 do roku 1992. Důkazy svědčí dodnes například na skoro celé Labské pravobrežce. Na trati 171 se muselo po těchhle nezodpovědných ojebávačských prasatech obnovit celé odvodnění, což znamená tisíce tun materiálu z příkopů, žlabů a dokonce i ucpaných propustů.

Vy si ty blaťáky (stovky až tisíce míst), které donekonečna tratovka bagrovala, ale příčinu 40 let neodstranila, nepamatujete?

Jan Vrba

Pravda, ale hlavní příčina byla socialistická morálka v práci. Dnes by to snad mělo být lepší.

Tomáš Záruba

Ošklivý narušiteli DBLismu. 🙂

Povazan

No a nielen Kvôli nákladom, ale sa tak robilo aj kvôli určitým diaľkovým vlakom. Raz mi jeden starší pán spomínal, že pracoval v šiedesiatich rokoch na výmene zvršku na trati Veselí – Velenice a museli tak robiť, aby vždy keď pôjde Ex Vindobona, museli byť koľaje prejazdné, teda museli podľ atoho plánovať jednotlivé úseky. Dosť ma to prekvapilo, keď som to počul.

Libor

Oceňuji , že dělají celých 50km v rámci jedné akce/výluky. Jiné tratě můžou závidět. Např. Plzeň -CB, Plzeň – Žatec a mnoho dalších 😁

N.N.

Záleží, co je okolo té železnice a jestli se dá vyloučený úsek objet. Či snad jestli bude trať den, dva v týdnu průjezdná pro nákladní vlaky a nebude se tak jednat o úplnou výluku.

qěcy

Tak trať z Čech do lince se objet právě dá jedině velikou oklikou.

Richard

SŽ náramně vyhovuje, že se velké zakázky za takové ceny soutěží, těm o nějakou úsporu nákladů nikdy nešlo…

Fučida

On si někdo si myslí, že výluka Wels-Pasov se bude objíždět přes Budějovice?

Jan Hašek

Skoda ze se nepostavil nějaký rychlý usek v souběhu s novou dálnici od CB někam ke Kaplici

stan

Transevropský koridor? Dráha císařovny Alžběty byla postavena v letech 1868 až 1873 vedle koňské železnice, od té doby, mimo zavedení elektřiny v r.2001, se nezměnila. Také mě to už dříve napadlo, aby při stavbě dálnice byl u ní ještě jeden pruh pro koleje, když musí obě komunikace vést vedle sebe.

Percula

Ono by to asi nešlo, dálnice může mit větší sklony než použitelná železniční trať.

Jan Hašek
tondovo

A nákladní vlaky?

Daniel Jablonecký

To je trať pro smíšenou dopravu?

Jan Hašek

Tak klem toho velešína má dálnice převýšení jak Tišnov – Řikonín.

N.N.

Z toho je jasně vidět, že dálnice má větší podélný sklon.

Twix

Tak to není úplně nejlepší příklad, zaprvé „houpačka“ Frankfurt – Köln má pořád menší sklony než dálnice, zadruhé na ni i tak smějí jen rychlovlaky, a pokud vím jen ty s distribuovaným pohonem, tedy ICE 3 a novější.

Frantisek X

Tahle jich zase tolik nemá. A přiblížit se alespoň Kaplici, když už ne Velešínu (ten má aspoň nedaleko zastávku) by nebylo od věci, když je to největší město po trase. Dálnice naopak takové přiblížení nepotřebuje, auto sjede na silnice nižších tříd.

N.N.

Jenže tohle je oprava. Při opravě domu se tento také neposouvá na jiné pozemky.

qěcy

Tak si nakreslete čáru na mapy.cz po trase dálnice a pak si prohlédněte její výškový profil a spočítejte si sklony. Nákladní žel. doprava nemá ráda sklony nad 8 promile, snese ještě tak 12. Vyšší sklony jsou na postrky a to už se dopravcům nevyplatí.

Adam Ř

Chtěl jsem napsat totéž, byl jste rychlejší.

Napadala mě však kacířská myšlenka: postavit novou dvojkolejku pro veškerou osobní dopravu a pro náklady vyhradit stávající trať – myslím že výhradní jednokolejka by jí kapacitě měla stačit, zvlášť vzhledem k tomu že na rychlosti zas tolik nesejde. Zároveň by jednokolejka mohla sloužit pro odklony osobky (v režimu podobném dnešku) a dvojkolejka pro odklony nákladů (s hromadou postrků)

je ale možné, že podceňuji sklony dálnice nebo přeceňuji náročnost stavby pořádné dvojkolejky

MartinS.

A kolik té osobní dopravy byste si tam představoval, aby se kvůli ní musela stavět dvojkolejka? I kdyby tam jel každou hodinu osobák a každou hodinu rychlík/spěšňák, což by bylo o 100 % víc vlaků než teď, tak to stále na 50 km dlouhé trase není na dvě koleje.

xyz

O kolik víc párů vlaků za hodinu než 2 by podle vás bylo potřeba, aby už dávala smysl dvoukolejka? 🙂

Dovolil bych si na to pohlížet tak, že když už eventuálně nová trať, tak rozdíl jednokolejky vs. dvoukolejky neznamená ani zdaleka dvojnásobné náklady (ty vícenáklady oproti jednokolejce jsou daleko nižší, resp. sice např. širší těleso trati, ale také nutnost menšího počtu kolejových rozvětvení – tedy stanic atd.), zato velice slušné „vícepřínosy“.

qěcy

Pro nákladní vlaky???

vladki

Pokud se nemýlim tak ma většině trasy na českém území to nebylo vedle, ale přesně v trase koňky. Sem tam nějaký upravený oblouk. Až u Rybníka se to odpojuje a vede jinudy.

Luboš Beneš

Až na ten kousek Holkov-Velešín v zářezu.

vlachjan

Správa železnic připravuje spolu s rakouskou stranou nové nové řešení trasy České Budějovice – Linec. Je to ale něco, co má relativně dlouhý horizont.

Dusanh

Horizont 3028? 😉

HonzaS

Já bych si představoval něco takového, kdy se částečně využije a rozšíří těleso současné a pak novostavba blízko dálnice. některé úseky, kde je větší stoupání by se asi daly vyřešit tunely / zářezy. Např. na konci trasy mezi Rybníkem a Horním Dvořištěm
https://mapy.com/s/bebuseraju

Jiný

Najděte si diplomovou práci Radka Vandrovce na ČVUT, ta nabízí, podle mě, nejlepší trasování.