Jedno stání za 954 tisíc. Liberecký kraj začal stavět parkovací dům, do centra tak přivede více aut
Parkovací dům u libereckého krajského úřadu. Foto: Liberecký kraj
Počet parkovacích míst v dolním centru Liberce se rozšíří o více než sto.
Zadělat si v dnešní době takový kus centra parkovacími domy a nekvalitní obchoďákovou architekturou už začíná být unikát… A vidíte pouze přímé výdaje, ale máte spoutu špatně kvantifikovatelných nákladů jako je zabrání plochy něčemu jinému (třeba obytnému domu pro 100 lidí), zdravotní/klima důsledky emisí z paliva/pneu, další potřebné výdaje na infrastrukturu, ztracený čas lidí v zácpách, bezpečnost a atraktivita města pro chodce… Ale upřímně, pokud by parkování stálo odpovídající peníze (tzn. pokrývající i některé externality, dejme tomu na ulici 750,-/den, v parkovacím domě 600,-/den), tak proč ne. Jen by bylo fajn mít část v podzemí a nad zemí mít i… Číst vice »
Dolní centrum Liberce začalo být skutečně ničeno už v 70. letech – do té doby ty asanace ještě dávaly smysl v prosvětlení stísněných ulic, ale počínaje demolicí starého Ještědu a výstavbou kulturáku to šlo všechno esteticky do háje. OC Fórum to ještě dorazilo.
Nový parkovací dům vypadá na vizualizaci docela slušně, ten tam už nemá šanci cokoliv zkazit.
Neznám místní reálie, nicméně obecně výstavbu takových zařízení podporuji, pokud se tím povede omezit parkování na místech, kde je škoda mít auta v ulicích (historické centrum atd.).
Nechcete diskutovat o tom, co znáte? Díky
Při této ceně bude i po 3 letech stát denní parking jednoho auta 1000 Kč…
Článek p. Sůry mi připadá jako na objednávku nějaké zhrzené architektonické kanceláře, která nebyla vybraná na řešení parkovacího domu. Nebo je to fanoušek Změny nebo LOL. Dle mého názoru je stavba nutná z několika důvodů. Jedním z nich je zkulturnění parkování v daném místě a využití daného pozemku. Nebo se panu Sůrovi líbí stávající postsocialistické panelové parkoviště, plné děr a výmolů? Dalším je skutečnost, že vlastník parkovacího domu v OC Fórum nesouhlasil s tím, aby určitý počet parkovacích míst rezervoval pro zaměstnance a návštěvníky KÚLK z důvodu omezení parkovací kapacity OC. Dalším podstatným důvodem je, že při pořádání různých školení… Číst vice »
Pobavilo. Jen jste se zapomněl podepsat, pročpak? Ale jistě vám skoro čtvrt miliardy přijde za odstavení plechovek přijde jako super výdaj.
Stavět dva parkovací domy vedle sebe v samotném centru, je totální urbanistický nesmysl. Plně stačilo, když už, rekonstruovat stávající plochu. Vyšlo by to podstatně levněji a ušetřené peníze se mohly použít smysluplněji. Taky jsme se nedozvěděli, proč Fórum nesouhlasilo, zda vůbec kraj vynaložil dost energie na dohodu.
Rekonstruovat stávající plochu = ponechat v centru rozpálenou asfaltovou nebo betonovou plochu s jediným využitím. Pokud vznikne parkovací dům, může být staré parkoviště přeměněno třeba na parčík. (Možná utopie, možná skutečnost.)
V Libercu že nevyhrál Syner? To sou mi věci..
Ach jo, a je to tady zase. Opravdu by mě zajímalo, jak jeden nový parkovací dům vedle důležité instituce dramaticky ovlivní dopravní situaci v celém centru ve více než stotisícovém městě :/
Všiml jste si změny provozu po otevření Forum Liberec a otevření parkovacího domu? Máte pocit, že to průjezdnost města zlepšilo?
Pokud se nemýlím, tak parkovací dům vedle OC Forum byl postaven daleko dříve, než ono zmiňované OC. Tudíž dům jako takový průjezdnost městem a nárůst dopravy opravdu nezpůsobil. A co se týče Vaší druhé otázky – ano i ne. Těsně před dostavbou OC Forum se jezdilo obousměrně ulicí Dr. M. Horákové, teď vedou dva pruhy do města tamtéž, a dva pruhy z města ulicí Blažkova; tzn. pozitivně hodnotím nárůst pruhu v každém směru, negativně pak větší nápor na kruhový objezd pod Perštýnem. Nicméně tak jako tak, již zmiňovaný parkovací dům měl na dopravu vliv dle mého názoru úplně stejný, jako… Číst vice »
Mýlíte i nemýlíte. Parkovací dům tam jeden byl a je nyní součástí OC Forum (když jedete od Fugnerky, tak ten vlevo). Ale současně tam vyrostl nový (ten vpravo) s x set novými místy. Úprava provozu, ke které došlo, byla způsobena právě vybudováním toho nového. A stejně jako nyní, všechna auta, která budou v této oblasti chtít zaparkovat, tak budou muset přes kruháč na Fügnerce. Pokud máte pocit, že tam je plynulý provoz, tak asi žiju v jiném městě.
Taky žiju v Liberci, nebojte, a vždycky jsem měl za to, že se hned za samostatným domem dá odbočit vlevo… Nebo ne?
Jj, ale stále přes celou oblast Fugnerky (beru kruhac + okolí jako jednu křižovatku)
Ovlivní to tím, že přitáhne více aut na už nedostačující komunikace. Je to obdoba gravitačního zákona.
Hlavně v LBC to není ani kde nechat mimo město. Navíc tento dům by mohl přinutit řidiče nechat auto na kraji centra a dál už stačí po svých.
A pak to bude placené a nebude tam parkovat nikdo. Co potom zpoplatnit místa na ulicích, ať rozhodování dává vĕtší smysl?
Přesně. Ulice dát dražší (aby tam člověk např stál jen 30-60 min) a na parkovací dům dát rozumnou celodenní cenu.
Problém parkovacích domů není cena (alespoň ne v Brně – u výstaviště mne roční stání mne vychází na 15.000 Kč, jednorázové tam mají tuším 200 Kč/den, hodina za 20 Kč, v noci 10 Kč/hod, v nových a modernějších parkovacích domech je samozřejmě cena jiná – roční stání dvojnásobné, hodina tuším nejvíce 50 Kč), problém parkovacích domů je, že nejsou dělané pro každé auto a každého řidiče – za mne je typický návštěvník centra města třicetiletá dívka s umělými ňadry ve velkém SUV, které dostala od svého manžela, jež je manažerem a jezdí v pětimetrovém sedanu, ostatně ten do toho centra… Číst vice »
Tak snad lidé v Libereckém kraji ví, koho volí. Starostové tam vládnou jak dlouho, tudíž to zřejmě obyvatelům Liberce (a Libereckého kraje) vyhovuje (většinově). Stejně tak jako v Praze teď vyhrála koalice vedená ODS, která automobilismus chce podporovat výrazněji než se (ne)dělo doteť. Říká se, že město patří lidem, ne autům. Ok, ale pak podle toho ti lidé musí volit, protože pokud tak nevolí, tak to nemůže platit a vše je tedy v pořádku. Včetně nového parkoviště v Liberci.
Což nic nemění na možnosti upozorňovat na možná úskalí takového počínání z pohledu pozorovatele. („To neděláš dobře s tou sirkou, Jaromíre.“)
Dávám k diskuzi svůj názor.
Minimálně 50% uživatelů hnusného panelového parkoviště platí za své místa, protože jsou nájemci kanceláří v Evropském domě a přilehlých budovách. Za které, jako nájemci, samozřejmě opět platí. Pokud se postaví Parkhaus, zase budou platit a možná i víc za to, že jsou nájemci a chtějí, včetně návštěv, parkovat. Na tom neshledávám nic špatného, budou platit. Pochybuji, že by zaměstnanci LK měli parkování zadarmo. To nebylo ani teď. A když se to konečně stane, těším se na pěkný park. Hlavně, aby se tam zase neválely pixly od piva jak teď.
A kolik se platí? Btw, kolik je v Evropském domě skutečně komerčních firem nepřisátých nějak na krajský rozpočet? https://evropskydum.kraj-lbc.cz/najemci Speciálně Korid předpokládám nemá jediné místo, protože ho nemůže potřebovat, když tak skvěle organizuje v celém kraji veřejnou dopravu.
Krásný park s hustým autoprovozem okolo, za jehož důsledky už ovšem zase platí každý kolemjdoucí sám. 🙂
Ouřadové jsou typická profese, která má pevné pracovní hodiny, takže se přepolním dají stavět parkoviště levně za městem a převážet v přecpaném městě určeným autobusem.
Ne pro každého je cesta i cíl… spousta lidí za den ráda stihne i něco jiného než návštěvu úřadu.
A proto marní čas nervózním postáváním v kolonách vytvářejících další škodliviny, které život zkracují. 🙂
Jo, z krásných luk parkoviště, to chcete. A velká část těch lidí má určitě i použitelné spojení veřejnou dopravou, měli by jít příkladem a používat především ji.
Nejsem si jist, jestli je úplně korektní ten přepočet na jedno parkovací místo, spadá tam přeci jen opěrná zeď a kompletní rekonstrukce toho veřejného prostranství okolo (dnes hnusné panelové parkoviště, podobná story jako Pastýřská) včetně dláždění, vegetačních úprav, odvodnění, retenční nádrže… jako etapa projektu náplavky, na druhou stranu ten cenový rozdíl velký je, když to srovnáme třeba s rovněž velmi pohledným parkovacím domem v Dolních Břežanech z loňského roku. Tam se myslím dělala přeložka VN, jinak na zelené louce a bez zelené střechy. Ale nemám to spočítané, jaký je cenový poměr mezi těmi stavebními objekty, kolik bude míst přímo v… Číst vice »
Jak dlouho by vydrzelo 233 000 000 korun, kdyby lidi vozili zdarma taxiky?
Co?
U nás tak týden 🙂
Dobrý den,
v posledním cca roce si od pama Sůry všímám otevřeně i mezi řádky vyjadřovaného odporu k lidem, kteří používají ve městě auta. V této souvislosti by mě pro kontext zajímalo, jestli má pan Sůra řidičský průkaz, používá aktivně auto a jestli auto vlastní. Děkuji.
Mám řidičský průkaz, auto vlastním, využívám ho. Ale po městě se jeho používání snažím co nejvíce minimalizovat a když to jde, využívat veřejnou dopravu.
To jste si všiml velice správně. Taky si to myslím. A není sám. K těm odpůrcům patřím taky. Jediným rozdílem je, že já auto nevlastním, ale půjčuji si ho.
Kam těmito dotazy míříte?
Pro vyváženost: Pan Sůra na druhou stranu zase nijak záporně nedává najevo svoje postoje k nemalému množství příspěvků zaujatým proti železnici. Celosvětovým trendem je vrátit centra měst lidem a když médium tento trend podporuje (nebrojí proti němu), nevidím na tom nic špatného.
Ještě pro jistotu dodám: Pana Sůru osobně neznám, nikdy jsem ho fyzicky neviděl, nevím kde bydlí a dostal jsem od něj i ban.
„vrátit centra měst lidem“
Doteď do centra jezdili autem roboti.
Pokud jsou pro vás zaparkovaná auta na místech, kde se mohou procházet lidé, živé bytosti, tak naprosto chápu, že této větě nerozumíte.
Bez urážky – jestliže nejste mentálně schopen pochopit význam tohoto slovního obratu, je mi Vás líto a soucítím s Vámi.
Zrovna Liberec je příkladem města, kde bylo „centrum vráceno lidem“ už dávno – nepamatuju si ani za komunistů, že by se Pražskou dalo jezdit autem.
Na druhou stranu, když někdo pojede z nějaké vesničky na Semilsku nebo Českolipsku, odkud je cesta VHD do Liberce záležitostí na půl dne, něco vyřizovat na KÚ, tak mu ta parkovací stání přijdou vhod.
Parkovaci dům Forum Liberec je hned vedle. Pokud není zrovna adventní nákupní víkend, přespolní v něm v pohodě zaparkují.
Nemate uplne pravdu. Nevim, jak pravidelne tam parkujete, ale parkovat ve Forum je dost casto velky problem a pekny vopruz.
Pravda. Plne, stejne jako plaza.
Pravidelně kolem chodím a vidím na ceduli počet volných míst. Navíc jsem v té budově šest let pracoval a na parkoviště viděl přímo od stolu (na střešní úroveň)
Parkování tam je opravdu často na hraně kapacity, střecha bývá občas volnější. Nicméně tvrzení, že parkovací dům je věčně prázdný je opravdu hoooodně na hlavu, nechápu kdo na to jak přišel. Schválně, přestaňte chodit kolem a koukat na cedule a jednou si tam zkuste ZAPARKOVAT.
Vrátit město lidem je nesmyslné klišé, v těch autech nejezdí marťani. Správně byste měl říct „zakázat jedné skupině lidí se po městě pohybovat způsobem, který preferují“, ale to by neznělo tak hipstersky cool, že jo.
Správně je to spíš „nelákat výraznou menšinu lidí, aby zabírala výraznou většinu společného prostoru a otravovala přitom okolí prachem, hlukem a splodinami, zatímco to okolí také bezprostředně ohrožuje na zdraví a na životě“.
Nevýhodou této formulace je, že má ještě o poznání nepoužitelnější zkratku než „Komise pro Legalizaci Integrace Teroristických Organismů a jejich RehabilitacI ve Společnosti“
Zakázat jedné skupině lidí, aby nezabírala při pohybu tolik místa a neohrožovala jiné. To jste chtěl říct.
To jste si nevšiml jen vy. Jeho neskrývané nepřátelství k IAD se nedá přehlédnout.
Vždyť je to tu furt samá nová silnice bez známky odporu, rušení železnic také celkem bez odporu. To má ta auta ještě chválit a laskat? 🙂 Sám jsem byl kdysi otevřen i autům, než se z nich stal fetiš jisté části společnosti, která rozhoduje o infrastruktuře a veřejných spojích, a než tato začala místy veřejné dopravě přímo škodit (stání v dlouhých kolonách).
Pozor, neplest lidi, kteri jezdi po meste autem a lidi, kteri delaji vse pro to, aby jezdeni po meste autem bylo dal maximalne podporovano na ukor vseho ostatniho, i kdyz to mestum extremne skodi.
Ty skupiny maj samozrejme nemaly prekryv, druha bude skoro az podmnozinou te prvni, ale z hlediska toho, jestli si zaslouzej, aby k nim mel clovek odpor, je to nebe a dudy. V te prvni jsou i lidi, kteri pro to maji dobrej duvod.
A dalsi vec pak je, ze zrovna Liberec je ucebnicovou ukazkou toho, ze mesto, ktery si necha auta prerust pres hlavu pak dobre nefunguje pro nikoho. Ani pro lidi mimo auta, ani pro ty v autech. Pritom to mohlo (a muselo byt, furt je to videt) nadherny a skvely mesto. Nicmene soucasnej stav je velmi smutnej a premnozeni aut na tom ma nemalej podil. Spolu s premnozenymi obrimi obchodaky to mesto komplet vysaly.
Liberec byla odjakživa ohavná průmyslová díra.
Ale jak lastně nefunguje? Vždyť centru byla pěší zóna snad odjakživa, ono se tam autem nikdy moc nedalo.
Průmysl je jedna věc, ale nádherná příroda okolo to mohla IMO víc než vyvážit. Zejména dnes, kdy je ten průmysl dost utlumenej. A ten průmysl po sobě nechal i velmi zajímavý a hezký stavby. Na tý hlavní pěší zóně v centru krajskýho města má největší skupina obchodů v názvu levně/levný/levné a spol. Obchod, do kterýho by mi stálo za to vejít, jsem tam viděl jeden (knihkupectví). Domy v centru jsou sice výstavní a kdysi musely být hezký, ale většina z nich by více či méně akutně potřebovala rekonstrukci. Můj dojem jako návštěvníka z centra Liberce je „zaprášený postapo“ A z… Číst vice »
no vyhnáním aut z širšího centra či města úplně se z levně/levný/levné Pařížská fakt nestane
No ona Pařížská taky není nic, kde by se člověk rád pohyboval, když tam nemusí. To radši Příkopy, ještě radši Am Graben a ještě radši Drotningatan nebo Centralgatan a spol.
Příkopy by už potřebovaly rekonstrukci, jsou takový „vybydlený“. Pařížská je luxusní shopping steet, každý slušný velkoměsto něco takovýho má.
Nevím, jestli srovnávat stotisícové provinční město s milionovými metropolemi je fér. Když tak teda s Jönköpingem, Lahti (v obou městech jsem nebyl, nevím, jak to tam vypadá) nebo s Innsbuckem, kde je pěší zóna kratší, než v Liberci – vzdálenost ze Šalďáku kolem radnice Pražskou dolů je dost velká. To chcípání centra určitě není tím, že by tam byla auta. Prostě ty lené obchody jsou to, co tam lidé chtějí, a tak se to tam uživí. Je potřeba ty obyvatele nějak změnit, aby tam chtěli… co vlastně, chlastací zónu, jako je Centralgatan v noci ze soboty na neděli? Liberec samozřejmě… Číst vice »
Do vybudování Fóra Liberec Pražská žila a prosperovala. Dokonce se objevila v jedné reklamě, kde potřebovali rušnou ulici plnou pěších. Do vybudování Fóra taky bylo o x set parkovacích míst v centru méně.
Lidi, když už jsou v tom Foru (to je to na místě obchoďáku Ještěd?), tak by mohli zajít i do té Pražské.
Co si pamatuju, tak i tam to na mě působilo takovým skoro chcíplým dojmem.
Možná je to tím, že Liberec je dost roztahaný, a tak si každá část žije nějak po svém.
Nezajdou, protože ty obchody jsou dávno ve Fóru. Takže nemají důvod jít dál.
Dobře, ale když teda lidi chodí do Fora a do Pražské ne, tak se dá říct, že jim to takhle vyhovuje.
To těžko.
Z toho, že lidi dělají to, co dostanou jako jedinou reálnou možnost, aniž by měli na výběr, se fakt nedá usuzovat, jestli jim to vyhovuje.
Druhá věc pak je, že i kdyby jim to vyhovovalo krátkodobě, nemusí jim to vyhovovat dlouhodobě i s přirozenými důsledky typu vyprázdněné a časem rozpadající se centrum města.
Když se polovina obchodů přestěhuje z Pražské do Fora, tak co jim zbývá?
To byla reakce na tu Pařížskou. Proto jsem volil spíš ekvivalenty Prahy. Rozšiřování pěších zón asi v Liberci opravdu potřeba není, nebo jen minimálně, ale co by IMO pomoct mohlo by bylo výrazné zklidnění těch ulic těsně kolem centra – Myslím Palachovu, Sokolskou, Blažkovu, Milady Horákové, atd. Jedna věc je, jestli někam auta směj nebo ne a druhá věc je, jestli auta tý ulici naprosto dominujou tak, že je velmi nepříjemný se po ní pohybovat bez auta. Mezi těmito extrémy je spousta možností, ze kterých se dá vybírat. Bohužel, jak jsem psal, za zkázou centra Liberce vidím auta ne samostatně,… Číst vice »
Je pravda, že historické centrum Liberce na český poměry nic moc a horší je z krajských měst asi už jen Zlín a Ústí nad Labem (ale zase si to Liberec vynahradí na okolí, který je parádní). Nicméně auta zrovna za tohle nemůžou, jak tu správně uvedli mnozí předřečníci, auta do centra nemůžou už pekně dlouho. Holt ani pěší zóny nejsou lékem na všechno, když se tam nepodaří dostat byznys, který by to pozvedl.
Byznys v Pražské i Moskevské byl, dokud místní ODS nenapadlo povolit hrůzu jménem Forum Liberec a Plazu.
Debil.
Také se mě na to lidé často ptají. Já na ni odmítám odpovídat. Ta otázka totiž nedává žádný smysl. Můžete mi vysvětlit proč se ptáte? Obvykle se dozvím, že dopravě „rozumí“ jen ti, kdo jezdí dostatečně často autem a kdo auto vlastní. Mě to připadá absurdní. Proč by se lidé, kteří nejezdí autem, neměli právo vyjadřovat k tomu jak jejich město vypadá a za co jejich radnice utrácí? V Liberci na autobusovém nádraží i na Fügnerově chybí čekárny pro cestující i prostory pro pro personál. Čekat v zimě, v mínus pěti na autobus je hodně nepohodlné a veřejné dopravě atraktivitě… Číst vice »
Třeba proto, že město s tím nemá vůbec nic společného, toto je investice kraje. Kraj je na tom finančně velice slušně, dokonce jde o jeden z nejlépe hospodařících a nejméně zadlužených krajů v ČR. Takže to zas takový zásah do rozpočtu nebude.
Ani ne tak extrémní postoje, ale spíše autohaterská rétorika „plechovky“. Podle mého skromného názoru to debatu nikam neposouvá (stejně tak, jako když VHD někdo říká „mastná tyč“ nebo „socka“).