dpp

Jedno přejetí prstem bez nákupu jízdenky dopředu. Zlínský kraj zatraktivní veřejnou dopravu

Aplikace FAIRTIQ pro IDZK. Foto: KovedAplikace FAIRTIQ pro IDZK. Foto: Koved

Švýcarský vývojář aplikaci FAIRTIQ získal první zakázku v Česku. Cestujícím ubude studium tarifů.

142 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
John

Ať tady klidně existují aplikace tohoto typu (a spoustě lidem to jistě pomůže) ale ať jde ponechají i možnost úplně obyčejných minimalistických papírových jízdenek. Možná byste se divili, kolik lidí stále nepoužívá Android nebo iOS. A je jedno, jestli záměrně nebo nezáměrně. Zkrátka ať to nevezmou šmahem, jako například v Ostravě.

Revizor

V jednoduchosti je krása/síla, ale uměl by mi někdo odpovědět, jak bude tento systému FQ odolný vůči českým hlavičkám, kteří po kontrole u řidiče/průvodčího v regionální dopravě si aplikaci vypne? Fungující systémy to dnes takovým chytrým hlavičkám mírně komplikují – řidič má po nahlášení výstupní zastávky přehled o počtech vystupujících na jednotlivých zastávkách, takže když někdo nahlásí dřívější zastávku než skutečně vystoupí, aby ušetřil, tak riskuje odhalení. To samé ve vlaku, kdy průvodčí/revizor může přijít až po té zakoupené kratší relaci. U systému FQ ale moc hlavička neriskuje, prostě po obligátní kontrole si sledování vypne. Zatím nezabrušuji do systému MHD… Číst vice »

Izvornjak

Fairtiq má docela dost mechanismů na detekci podvodů a při opakovaných prohřešcích zablokuje účet a s ním spojené telefonní číslo i kartu. Pro odblokování je pak potřeba mluvit s živou podporou, a to už podvodník neudělá. Mechanismy jsou třeba opakované podezřele krátké cesty nebo vypnutí cesty v momentě, kdy senzory pořád ještě detekují pohyb, který se podobá vozidlu VHD.

Martin Chovanec

Jn, reálně je ta appka sama tak trochu revizor.
Ale nevím, jak to funguje v praxi.
Loni jsem jel vlakem kus cesty na Fairtiq a kus na jízdenku v Můj vlak. Cestou zpět jsem jel opět Můj vlak + Fairtiq, přičemž jsem si tu jízdenku v FTQ aktivoval až za jízdy, a to ještě z nějaké náhodné autobusové zastávky vedle trati.

Nikdo se mi neozval, nic se nezablokovalo. Je ale pravda, že jsem aktivaci stihl provést v rámci tarifní zóny, takže jsem reálně nikoho o peníze nepřipravil. Navíc asi podle historie nejsem úplně „rizikový“ pasažér.

Panter

Pardon ale Zlínský kraj vymýšlí akorát p čoviny viz jízdenkové automaty,kolik těch aplikací a elektronických blbostí ještě bude???

Izvornjak

A co je konkrétně špatného na nových jízdenkových automatech na železnici?

Panter

Třeba že budou kraji unikát tržby?Pochybuju že každý si stihne koupit jízdenku nebo bude natolik poctivý aby si ji koupil,dále vidím mínus v délce odbavení,složitější to bude také pro starší lidi no a v neposlední řadě ubyde práce vlakovým četám na druhou stranu jim přibyde práce tím že u automatu někdo musí vyměnit papír a radit lidem pokud si nebudou vědět rady,dle mého názoru mají nějaké automaty více nevýhod než výhod ale chápu že mi můj názor bude zase několik chytraků kteří nemají páru o železniční dopravě a práci na vlaku vyvracet

Gunduľ neubiješ

A normální jízdenky pro lidi bez ohlupovacích, tzn. smart, telefonů zůstanou?

Petr

Zlínský kraj je jeden z mála, který ještě donedávna tento způsob placení z dob Rakouska Uherska, měl povinně pro všechny.

Dos22

A co když zapomenu označit ukončení přepravy? Jak se pak bude třeba reklamovat jízdné?
Nevím, vypadá to zajímavě, ale za sebe bych tento systém nevyužíval, zůstanu u klasických papírových jízdenek případě pípni a jeď, a v případě, že by to snad bylo nahrazeno tímto, tak třeba SMS jízdenky, nedůvěřoval bych plně systému, že on pozná, jak jsem jel

AdamG

V systému FQ jde nastavit že detekuje pohyb a vypne se automaticky poté co pošle push oznámení.

TSTT

Vždyť je to prakticky totéž jako pípni a jeď (kde vlastně taky musíte důvěřovat tomu, že ten systém je nakrmen správnými daty), ne? Jenom není potřeba neustále s něčím fyzicky pípat, stačí zapnout na začátku cesty a na konci (případně, viz níže) ukončit. Taky mě zajímalo to ukončení, na stránkách píšou, že v případě, kdy se zapomenete odhlásit, aplikace uživatele upozorní. Jde taky nastavit automatické ukončení, když systém detekuje, že už necestujete. Každopádně i s manuálním ukončením předpokládám, že ho může uživatel udělat někdy v klidu po vystoupení, bez nutnosti prodírat se někam k přístroji a mávat kartou/telefonem (jasně, vím,… Číst vice »

mlokXCM

V té aplikaci to vždy ukončujete manuálně, nikoliv u nějakého přístroje.

TSTT

Ten přístroj (odbavovací zařízení) se vztahuje k pípni a jeď…

A u aplikace sami autoři uvádějí, že si můžete zapnout automatické ukončení (byť předpokládám, že se tím asi mírně zvyšuje možnost, že k tomu dojde předčasně, nebo naopak k chybné detekci cesty VHD, kdy v ní už cestující reálně není).

Dos22

Pravda opět to vztahuju na Pardubice, kde máme tak akorát 2 zóny a zlevněnou do 3 zastávek, takže tady při neodpípnutí výstupu, se nic neděje, protože jízdu to ukončí na konečné linky, a strhne to akorát jízdné dle příslušné zóny. Takže těch dat ten systém nepotřebuje tolik jako u časového jízdného.

Ale stále si to odpípnu já, nespolehal bych se na nějaké senzory, atd…

Pavel

Úplně to nejstrašnější, co se vám může stát, je, že zaplatíte celodenní jízdenku. Skleróza není zadarmo.

Dos22

Samozřejmě to by člověk reklamoval, je blbost zaplatit víc, než jste projel.

Al de Baran

„A co když zapomenu označit ukončení přepravy?“
To se mi stává běžně. Za pár minut zavrní telefon – vytáhnu ho z kapsy a ejhle: volá apka FairtiQ a ptá se, jestli ještě budu pokračovat v cestě, nebo jestli ji teda pro teď ukončím. Ideální.

Dos22

Jestli opravdu takto dobře funguje tak fajn, nikoho jsem snad ani nechtěl odradit od používání, je. Jsem vyjádřil svůj názor, možná jen „strach z neznámého“, ale asi bych se držel „klasičtější postupu“, než nějakého odečtu z nějakých senzorů, ale to je jen můj názor.

Krachbumente

Aplikace je v Německu k dispozici již několik let. Je smutné, že v České republice se objevuje až nyní. Aplikace způsobila revoluci v systému placení jízdenek v regionální dopravě.

*h8*

Rozumím dobře, tomu tak, že při nástupu do vozidla nebudu znát dopředu cenu své cesty, jen nějaký maximální (a poměrně vysoký) limit?

Nikolaj M.

Rozumíte tomu tak, že koho nezajímá, za kolik jede, nebo kdo jezdí pravidelně a tedy tuší co a jak, bude mít možnost cestovat pohodlně bez starostí o nákup jízdného. Zřejmě nebudete cílovka této aplikace.

Možnost zjistit si cenu přes jiné kanály budete mít nadále.

Frantík

Celodenní stojí myslím 200

mlokXCM

Budete vědět, že po 24 hodinách používání (nebo na konci dne; to asi záleží, jak to bude nastavené) zaplatíte nejnižší možnou cenu. Tudíž ta aplikace bude výhodná právě pro ty, kteří chtějí zaplatit co nejméně.

zubozrout

Tak to mi asi na mém telefonu nepoběží. Proč to prostě nemůže mít všechno jeden čumák přes web, byť přizpůsobený pro web, který bude přístupný z každého zařízení? Ještě by to bylo levnější 🙁

none

Určitě to použijí jinde. Tak jim to nabídni a předveď, ne?

zubozrout

Nevím, co myslíte, že použijí jinde. Ale ono poměrně dost aplikací je napsaných stejně v JavaScriptu a běží pak na zařízení např. přes React Native, Cordovu, Electron atd… Možností jsou hromady.

Co já vidím za problém u vynucení mobilní aplikace je jednak požadavek na to mít Android či iOS, ale rovněž požadavek na to mít konkrétní verzi jednoho či druhého systému. Nemám nic proti aplikacím, ale zvláště pokud jsou napsané v JavaScriptu, pak by bylo ideální stejný základ pustit do nich i na webu, ať je služba přístupná odevšud.

Jaaa

To byste musel mít k dispozici nepřetržitou datovou službu.

Jako mne ty aplikace taky rozčilují, když máme univerzální web. Ale nejsem si jistý, jestli zrovna tohle web zvládne.

Jiří Kocurek

I ta appka musí nějak komunikovat se serverem, úplně bez spojení to nemůže fungovat, nějak se data o pohybu na server dostat musí, aby proběhlo přinejmenším to zaplacení.

R13

Ano, podle jejich stránek používá 1 MB dat za hodinu.
https://support.fairtiq.com/hc/en-us/articles/207796529-Data-and-battery-usage

Samo

Fairtiq potrebuje bežať neprerušene na pozadí, nie som si istý či toto ide spolahlivo implementovať na web. Okrem toho potrebuje prístup k pohybovým senzorom atď.

zubozrout

Senzory web už dávno umí a jsou i možnosti, jak řešit procesy na pozadí, viz např. https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Progressive_web_apps/Guides/Offline_and_background_operation
Nicméně tady by mohl být problém s iOS, který obecně blokuje co lze. V závislosti na tom, jak to mají udělané, by bylo možné mít jeden kód víceméně pro všechno (aplikace i web).

Mickey

Každý kraj bude mít svoji aplikaci, ještě, že jsme zrušili okresy, taky bychom mohli mít 76 aplikací pro každý okres zvlášť…

kubisek

ale taková okresní síťová jízdenka, to by bylo terno. 😀

rogo01

Třeba pro Brno-venkov.

babilon

Naopak, Fairtiq funguje v několika zemích a mnoha tarifních svazech, takže, když se zasním, bychom mohli mít jednu aplikaci pro celou EU.

Honza V.

Tak zrovna tahle aplikace může být výhledově kompatibilní se všemi kraji.

none

Až takhle aplikace uvidí kolik máme tarifů, sama se smaže z mobilu 😁

Izvornjak

Zrovna Švýcarsko v tom není o moc lepší… a Německo je v počtu tarifů násobně horší než my! 🤣

Al de Baran

FairtiQ je jedno, kolik kde platí tarifů: ona ví, kde jste, ví, po jaké trase jedete, sama vám koupí nejvhodnější jízdenku. Ona je od toho, aby se v té tarifní džungli vyznala za vás. Jezdím s FairtiQ moc rád: právě proto, že nemusím studovat tarifní podmínky toho kterého dopravce, notabene v cizích jazycích. A ještě jednu vynikající vlastnost FairtiQ má: umí i 1. třídu – takže tím odpadají výmluvy některých organizátorů veřejné dopravy, že nelze vozové třídy integrovat do jejich tarifu. 1. třída je důležitá proto, že jestli chceme dostat do veřejné dopravy lidi, kteří jezdí autem a cenu neřeší,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Kdyby Google tušil kolik je leteckých společností…

Lapil Z.

Vole 😀

Jiří Kocurek

A co teprve lístek do každého vozila zvlášť, nepřestupní tarif?

V dřevních dobách se po vstoupení musely jízdenky odevzdávat, aby si je cestující nenechali pro sebe. Někteří … dokonce počítají i fazole v kilovém pytlíku. Ano, narážím na ty 2 minuty před nástupem v Praze.

jardaVi

Přijeďte navštívit jižní Čechy. Kolem Vimperka kupujeme ještě v roce 2024 jízdenku do každého autobusu zvlášť a to i u stejného dopravce. Neuvěřitelné že. ODS a její kraj…

jouda

Okresy jako územní jednotky nejsou zrušeny – viz číselník na https://vdp.cuzk.cz/vdp/ruian/okresy?atfill=&search=, zrušeny jsou okresní úřady apod.

Tomáš R.

To vypadá hodně zajímavě. Současný systém, kdy má každý kraj jinou aplikaci, některé ji nemají vůbec a pro zejména nepravidelné cestující je to zcela nesrozumitelné, je velmi špatný. Bylo obrovskou chybou, že se to od prvopočátku nechalo na kreativitě jednotlivých krajů, v důsledku čehož vznikl naprostý chaos, který se bude léta a za obrovských nákladů dávat dohromady. Nejstrašnější na tom je, že těm systémům nerozumí ve velké většině ani řidiči, případně kontrolu ignorují. Když si například ve své aplikaci PID Lítačka k celoročnímu pražskému kupónu koupím jednotlivou pásmovou jízdenku do vnějšího pásma, tak než to tam všechno naklikám a přiložím… Číst vice »

Samo

Ja pri nástupe vodičovi vždy ukazujem len to čo je potrebné do najbližšej zastávky. Aj tak nevie kam cestujem.

Jiří Kocurek

„Bylo obrovskou chybou,“

Škoda převeliká, že při vzniku IDSJMK nebo PID neměli dnešní znalosti. Mám na mysli 5G internet v roce 1993, kdy byl založen ROPID.

Jiří Kocurek

Nezapomínejte, že v roce 1993 byl mobil akorát pro zbohatlíky, věc kterou si normální člověk nepořídí, neuvalí za to přece 6 výplat, aby pak volal 10x dráž.

Nelze vybrat systém, který bude nejlepší za 30 bez těch 30 let zkušeností. Co by dělal Karel IV s motorkou? Nic, nebyl benzín.

Nose Peak

Nešlo vymyslet jedinej mustr integrované dopravy pro celou republiku? Nešlo, já vím; i ty kraje jsou vymyšlený naprosto idiotsky…

Baraba

A kdo by o asi tak dělal? Poč by jeden kraj platil vývoj aplikací a systémů jinému? Kraje keré chtějí, tak mají dohodu a zavedné přesahy systémů, ale tento článek je o něčem úplně jiném.

Jde o to, že nad krajským systémem bude provozovat svou nádstavbu soukromá IT společnost, která nikde nemá nic společného s dopravci. Tato aplikace není tarifním systémem, je pouze vyhledávačem a platební branou (stejně jako idos, nebo třeba kiwi).

Jan Horák

Gratuluji a závidím Zlínu. To naše slavné Iredo v HK je IT pravěk.

Amsa

Celodenní IREDO za 200 je naopak jedna z nejvýhodnějších jízdeek vůbec, platí od Letovic po Kolín, Nymburk, Lomnici nad Popelkou, Mladou Boleslav atd

Jan Horák

Nemám výhrady vůči tarifu IREDO. Ale nemožnost online nákupu jízdenek, nutnost plastové kartičky je ubohost.

Michal M

S tím naprosto souhlasím, přitom QR kódy číst umí…

Amsa

Plastová kartička už není pro přestupní jízdenky nutnost (u většiny dopravců), akorát je na ní celkem výrazná sleva. Třeba jízdenka místo 160 kč stojí 130 kč.

Frantík

Jo a v IDZK zase potřeba je.

Samo

Fairtiq je super appka z používateľského hľadiska + tá technológia na zisťovanie kde človek cestoval je skvelá, bol som veľmi pozitívne prekvapený ako presné to je.

Kde naopak zaostáva je samotný výpočet cestovného. Ak idete A>B, prípadne realizujeme viac ciest v jednej zóne, je to absolútne ok, ale pri zložitejších travel patternoch (napr. veľa ciest v jednej zóne, ale potom jedna cesta mimo nej a pod.) to vypočítava úplné nezmysly. V CH som kvôli tomu mal pár reklamácií a nakoniec používanie tej appky vzdal.

Martin Chovanec

To by mě docela zajímalo. Výsledkem teda byla neoptimální kombinace jízdného? Vím, že existují výjimky, kde je Fairtiq ze strany organizátora dopravy nucený nenabízet optimální variantu (Polybahn v Zürichu, zrušení podpory 24hod jízdenek v ZVV atp.), ale vyloženě na chybný výpočet jsem ještě nenarazil.

Pamatujete si, jakou kombinaci jízdenek jste dostal a jaká by bývala byla ta optimální?

Samo

Bohužiaľ to spätne už nedohľadám, ale išlo o kombináciu celodenného cestovania v Zürichu, s cestami do iných zón ZVV, a jednou cestou mimo ZVV. Vygenerovalo to väčšiu sumu ako by som si vedel nakombinovať s rôznymi papierovými dokladmi. Mám pocit že systém nevie dostatočne dobre pracovať s logikou jedného denného dokladu pre časť zón a doplatkami pre ostatné zóny, ak sa tá úloha stane komplexnou. Ďalej sa mi stalo že som mal v appke manuálne zadaný „externý“ lístok, počas dňa som ho vymazal lebo expiroval a následne ho appka nezohľadnila v zúčtovaní ani za jazdy počas ktorých som ho tam… Číst vice »

Martin Chovanec

Rozumím. Takhle: ta úloha má exponenciální složitost = není vůbec jednoduché napsat algoritmus, který by ji řešil v rozumném čase. Sám jsem si zkoušel něco podobného naprogramovat pro Prahu a PID a v zájmu rychlosti výpočtu jsem sáhnul k různým „hackům“ (heuristikám). Program pak sice počítal kombinace jízdného správně, za to byl omezený na pásmový tarif a se zónami by si neporadil. Fairtiq musí ve Švýcarsku umět pracovat se zónovými tarify IDS i kilometrickými tarify drah pro cesty mimo IDS. Aby to fungovalo vždy a všude správně a zároveň výpočet netrval věčnost, asi není vůbec snadné, ale mrzí mě, že… Číst vice »

henko151

SimplyGo som skusal na trase Vieden – Eisenstadt – Parndorf – Kittsee. Tym, ze som nesiel najpriamejsou cestou tak to nejak zblbo a nauctovalo nakonci dna len za Eisenstadt – Parndorf 🙂

Samo

Môj top bug zo SimplyGo bol keď som išiel z Viedne do Wolfsthalu a ďalej autom do Bratislavy. Bol to posledný večerný vlak a ja neskutočne unavený, tak som zabudol na checkout. Na križovatke Košická/Landererova som mal červenú tak som zobral do ruky mobil, všimol som si že mi SimplyGo beží a teda spravil check-out.

SimplyGo to vyhodnotilo tak že som išiel z Viedne do Petržalky (okej, asi najbližší bod aký to našlo k mojej polohe), ale čo je pozoruhodné, vyhodnotilo že správna pre túto cestu je jednorazové cestovné pre mesto Viedeň, t.j. 2,40 eur 😀

jal

Na podobné jsem se ptal a zatím nikdo neodpověděl.
Je ta jízdenka vázaná na vozidlo MHD?
Protože když teoreticky pojedu MHD pár km a poté mě někdo vezme autem přes celý kraj, zapomenu vypnout appku, započítá mi jízdné až do cíle?

Martin Chovanec

Fairtiq jako takový má detekci zapomenutého checkoutu. Porovnává váš pohyb s jízdním řádem. Pokud má pocit, že už veřejnou dopravou nejedete, upozorní vás.

To auto by tak muselo jet v trase a čase autobusu vč. zastávek, aby si aplikace myslela, že jste stále ve veřejné dopravě.
Vyzkoušené to ale nemám.

Znovu apeluju nesrovnávat úplně s rakouským SimplyGo, který není 100% fairtiq.

Samo

To porovnávanie s CP máš overené? Lebo doteraz som bol v tom že detekcia funguje na pohybových senzoroch. Pri CP by to ľuďom robilo automatické checkouty pri väčšom meškaní spoja, čo by teda nebolo úplne ideálne.

Martin Chovanec

Nevím, jak dobře to funguje, ale rozhodně platí, že v „kokpitu“, do kterého má přístup organizátor dopravy, je vidět i analýza přepravních proudů.

Třeba v režimu prohlížení přestupního uzlu si můžu nechat zobrazit, mezi jakými linkami mi tam lidé nejčastěji přestupují.

FTQ proto vyžaduje, aby organizátor dopravy dodával včas data o jízdních řádech (formát GTFS, jako používají Google Maps).

Ten má i rozšíření pro real-time data (zpoždění), takže technicky je možné i to zpoždění zohlednit.

Nicméně jak konkrétně je tohle ve FTQ implementované a zda bude real-time data KOVED poskytovat, to nevím.

Frantík

Exponenciální vzhledem k čemu?

Martin Chovanec

Uf, snad jsem to řekl správně 🙂

Přesný vzorec analyzovat nebudu, nicméně do hry vstupuje množství dostupných typů jízdenek (různé časové a zónové platnosti) a i složitost cesty.

Nevím, jak to přesně má dělané Fairtiq.

Já jsem to řešil tak, že jsem uskutečněné cesty musel předzpracovat a rozlámat je do „virtuálních“ úseků, aby s tím můj algoritmus uměl správně pracovat. A čím víc těhle úseků, tim násobně složitější to bylo.
Proto jsem přistoupil k nějaké optimalizaci, která ale ve výsledku nefunguje pro zónové tarify.

Hrál jsem si s tím tak před 3-4 lety, pak jsem to pustil k vodě:

https://gist.github.com/chovanecm/770ec9c64c93784c7ddc7b25f38718ae

Lapil Z.

1% je docela dost, při denním ježdění jsou to tři reklamace do roka, samozřejmě pokud to vůbec kontrolujete. Protože předpokládám, nejde o částky zvici ???týdenního platu.

David

Palec nahoru pro Zlínský kraj. V Praze si budeme muset počkat na nějakou generační obměnu v PID, než si uvědomí, že dvouminutový aktivační interval je v dnešním světě opravdu přežitek a že jednodušší cestování pro platící cestující je výhodnější než jim způsobovat dilemata zda si nechat ujet autobus či riskovat pokutu. Ale jsem optimista, tak snad jednou to přijde i sem.

Kamui

Další krůček k ke společnosti naprosto závislé na smartphonech.

hbf

A společnost závislá na papíru, razítku a podpisu je lepší v čem?

O. M.

Papíru, v případě Prahy i plastiku, nemůže dojít baterka, není to závislé na datech a GPS.

none

Papír a plast hoří a běžně ho kradou ptáci. Kamarád to osobně vidí skoro každý den 😁

M19

Ale tiskárně může dojít inkoust? 😉

percula

Pokud to bude fungovat jak se slibuje tak velká gratulace.
A vsetecny dotaz, co bude s Těmi kteri nemají aplikaci staženou, nebo si zapomněli doma mobil, případně ho ani nemají

M19

Co takhle koupit si jízdenku jako dosud?

Nose Peak

To samé, co doteď s těmi, kteří si nechali doma peněženku….

Jiří Kocurek

Nejspíš se ptal na lidi, kteří nemají smartphone.

Ostatně není povinnost ho nosit, žádný zákon to nestanovuje. Stejně jako nebyla zákonná povinnost nosit mechanické a později digitální hodinky.
Rovněž nemáte ze zákona povinnost mít u sebe přesně odpočítanou částku v drobných a obchodník zase nemá povinnost vracet do 2000 Kč bankovky, když kupujete „za dvacku“.

Neměl smartphone, zmlátili ho. Ale to není rasismus!
Verze dva: On měl Android, neměl iPhone, musí mít přece iPhone!

Nose Peak

Jak má člověk vědět, jestli už to jelo, nebo teprve pojede, když nemá hodinky? A jak si vůbec zjistí, kdy to jede? Žádný zákon mu neukládá povinnost vyznat se v jízdních řádech…

Permonik

A má povinnost cestovát?

none

Úplně jednoduše. Buď se zeptá svého opatrovníka a nebo přijde na zastávku a až něco přijede, zeptá se řidiče.
Není to tak složité, tak se neboj cestovat. Ze začátku a někým, později to zvládneš sám.

none

Tohle se tají 😁

mlokXCM

Nevíte někdo, jestli to funguje tak, že při první aktivaci vám to na kartě zablokuje nějakou částku a následně na konci dne (nebo po 24 hodinách), až se provede vyúčtování, vám to strhne skutečnou částku a zbývající blokovanou částku uvolní? Anebo se nic neblokuje, což ovšem může být problém pro dopravce, když člověk nemá na účtu žádné peníze?

Samo

Pokiaľ je zúčtovanie neúspešné, užívateľ je obratom zo systému zablokovaný.

Martin Chovanec

Hádám, že to závisí na domluvě s konkrétním IDS.
Minimálně tam, kde jsem cestoval já, se dopředu nic neblokovalo.

David

Svým způsobem je to jako účtování na fakturu. Nicméně pokud nemáte na kartě peníze, tak stejně neprojezdíte víc jak 24h. Pokud nezaplatíte za předchozí den, tak vám aplikace druhý den toto zahlásí a neumožní vám si jízdenku aktivovat. Těch pár lidí, kteří takto ten jeden den zneužijí bude naprosté minimum a tak to není třeba řešit.

Frantík

Navíc 24h jízdenka nestojí tolik…

Jan Z.

To je super zjednodušení pro většinu, ale doufám, že půjde koupit i jízdenka, kde si vše sám navolím (já mám rád věci pod kontrolou, někomu může vadit sdílení aktuální polohy), ale kromě toho by mohli zavést zónové jízdné i na jednotlivé jízdné.

Racek

Ve Zlínském kraji bych spíš uvítal, kdyby zrušili speciální příplatek za to, že musím přestupovat. To je dost anti IDS (a antizákaznická) fíčura.

Frantík

Tak nebylo to, během prvního roku po zavedení. Pak si to ale nechali jenom na Zetku (tedy bankovni karta taky si přestup nepamatuje) a na karte nebo hotovost to vrátili…

watslaw

Jak vlastně technicky funguje to rozpoznání, čím a kudy jedu? Co se stane, když mi např. blbne GPSka?

Martin Chovanec

Aplikace periodicky vyhodnocuje polohu a směr pohybu uživatele vůči datům v jízdním řádu.

Bez problémů mi fungovala i v podzemí, takže to nezávisí jen na GPS.

Pokud by ta geolokace „blbla“ fakt hodně, tak by to asi problém byl.

watslaw

Díky.
Tuším, že podzemí by mohlo být řešitelné pomocí bluetooth majáků (doufám, že mně to varuje, pokud mám bluetooth vypnutý), jako jsou v některých silničních tunelech.
Teoreticky by se asi daly dát i do vozidel povrchové dopravy.
Kdyby to záviselo jen na GPS, bál bych se, že kdyby ta GPS neblbla tak hodně, že by o tom člověk věděl, ale zrovna by z důvodu trochu horšího kontaktu GPS antény a jízdy někde mezi stromy se nechytla, tak bych za selhání stroje dostal pokutu.

M19

Jakým podzemim to pojedete? Metrem? Krátký tunel někde začíná i končí a pokud do něj vjedete a tas vyjedete, dá se z časových údajů snadno odvodit, že jste seděl ve stejném busu či vlaku jako na začátku. Nic složitého bych v tom nehledal.

watslaw

Ano, tunel jako problém nevidím. Problém vidím spíš v tom, když se mi GPS nechytne ve venkovním prostoru (např. méně citlivá GPS anténa + domy/stromy v okolí + střecha vozidla) a mobil si buď „podrží“ starou polohu, nebo mě „hodí“ o 100m vedle. Když se mi to stane u navigace v autě, maximálně zabloudím, tady bych mohl dostat pokutu (?) za neplatnou jízdenku.

Izvornjak

Myslím, že pokuty se není třeba bát. Ve Švýcarsku to funguje tak, že řidič nebo průvodčí kontroluje jenom to, že Fairtiq v momentě kontroly prokazatelně běží a není tam vidět, v jakém místě si apka myslí, že jste. Veškeré kalkulace jízdného se provádějí až po ukončení cestování. Když se náhodou něco spočítá špatně, většinou to vyřeší reklamace, kdy se na data o cestě podívá živý člověk a opraví je.

M19

Napřed byl tunel problém, teď není… No a stejné je to i s tím GPS. Aplikace běží či neběží. Ta se s tím srovná. A když jí něco bude bránit v běhu dá vám vědět. Stejně jako je vaše starost, aby platební karta nebyla neplatná a funkční je vaší starostí, abyste měl funkční mobil, když chcete aplikaci používat. Je to stejné jako ptát se, na co auto, když může dojít palivo, zda není lepší zustat u chůze

watslaw

Kdybyste četl, na co reagujete. Můj původní komentář se týkal blbnutí GPS, o tunelu jsem psal až v následných reakcích právě v tom smyslu, že to je řešitelné. Nikde jsem nepsal, že to byl problém. S kartou je to dnes tak, že když mi platba selže, vím, na čem jsem, a můžu si koupit jízdenku u řidiče. Vybití telefonu stejně jako dojití paliva se dopředu dá předvídat a zase se podle toho zařídit. Ale predikovat, kdy bude mít mobil jaký signál GPS je horší. A ještě asi místo abych si ho dal normálně do kapsy nebo tašky (kde bude GPS… Číst vice »

M19

Já to čtu, alevy používáte argumentační fauly. A je to dodt viditelné. Držte se vašich původních tvrzení, ano? 😉

watslaw

Nejsem si vědom, že bych se dopustil argumentačního faulu, ty naopak vidím od Vás (zejména vaše tvrzení, že nejdřív tunel problém byl – to jsem prosím nikde nepsal). A mrzí mně Váš konfrontační tón, protože původní jsem neměl tvrzení, ale dotaz, nechtěl jsem někoho (ani Vás) umlátit argumenty, ale dozvědět se, jak to funguje. Mohu ho třeba přeformulovat. Jak to bude technicky fungovat, pokud budu mít mobil v tašce / kapse, kde nebude mít dostatečný signál? (Z odpovědi jiného uživatele tedy již vím, že pokutu snad nedostanu)

Jiří Kocurek

V rámci trifu IDS je snad jedno, jestli v tom tunelu nějakým způsobem vystoupil a jel dál pozdějším spojem. Například zastávka Pisárky, tam to může být s GPS pochybné.

M19

A ta je ve Zlínském kraji? Zrivna v Pisarkach stojí pod mostem jen jednička, jinak vše na povrchu, tak jaký pseudoproblém to bude příště?

Tomáš Gottschalk

A co teprve Nová Jihlaffská

Lapil Z.

Jednak si myslím, že stroj si selhání pamatuje a „nejak“ to zaridi, ale hlavně- nepochybně vás ta věc kontroluje na zastávkách, i kdyz jedete nonstop tudy nebo tamtudy. V mezičase ( v lese) nemá důvod se o vás zajímat.

Lapil Z.

Podle mě má GPS v „dulezitem“ podzemí nějaké “ vnitřní pokryti“. Přesněji- v tunelu Blanka mi navigace funguje.

watslaw

V tunelu Blanka jsou ty Bluetooth majáky.

babilon

Slyšel jsem na to jenom chválu, tak se to snad ujme i u nás. Nejenom ve Zlínském kraji.

jal

„Před zahájením cesty bude stačit jedno swipnutí – přejetí prstu po obrazovce telefonu se systémem iOS nebo Android – a aplikace vyřeší zbytek: sama pomocí senzorů a technologií pro určování polohy vyhodnotí, jakými linkami probíhala cesta, a následně automaticky naúčtuje cenu nejvýhodnější jízdenky. Cestující zároveň nezaplatí více, než je cena celodenní jízdenky “

Tak to, že se nezaplatí víc než celodenka, je normální i jinde.
Podobně i jakéhokoliv místa najde nejbližší zastávku a zobrazí
z ní spojení domů nebo jiného, napsaného nebo zapamatovaného místa.

Ale jak před zahájením cesty fertik aplikace pozná, kam chci jet?

babilon

A záleží na tom? Na začátku cesty aplikaci zapnete, na konci vypnete. Na konci dne se provede vyúčtování.

flinta19

Ta aplikace nepozná, kam chcete jet a ani to nepotřebuje. Ta aplikace pozná kam jste jel a podle toho naúčtuje nejnižší jízdné. Před nástupem pouze aplikaci spustíte.

jal

Takže nastupuji bez jízdenky. Když to nebude vadit revizorům, proč ne. Dnes je to problém, tak se nechám překvapit.

Permonik

Ne, nastoupite s „univerzální“ jízdenkou. Prostě mate jízdenku, která je platna ale nevyplněna. A po ujetí trasy se do ni doplni informace a vyhnodnotí cena.

Kicruj

Bez jízdenky, ale s aktivovaným nástupem v telefonu. Revizoři si zkontrolují tohle.

jal

Tak to potom ano.

Jak se řeší nepřejetí prstem a učinění tohoto až po spatření revizora?

Appka musí být navázána nejen na GPS atd., ale i na vozidlo MHD?

Nose Peak

Doteď to nebylo třeba řešit, protože ve slovanských zemích se appka nepoužívala…

mlokXCM

To, že nezaplatíte více než za celodenní jízdenku zase tak normální není. Nefunguje to třeba v Praze (tady si musíte hned na začátku sám posoudit, jaká jízdenka bude pro vás nejvhodnější), ale nefunguje to ani v mnoha západoevropských městech, třeba v Amsterdamu (tam přesto, že by to fungovat mohlo, protože se odbavujete při nástupu a výstupu).

babilon

V aplikaci PID to v Praze funguje.

gitare3
Martin Chovanec

„Tak to, že se nezaplatí víc než celodenka, je normální i jinde.“ Tady jde o víc: Uvedu to na příkladu Prahy: Cestujete MHD od 10:00 do 11:00 a pak znovu od 11:30 do 12:00 a nakonec 18:00 – 18:15 Co vás napadne si koupit? 10:00 – 11:00 si koupíte 90 minut za 40 Kč 11:30 – 12:00 pak 30 minut za 30 Kč 18:00 – 18:15 zas 30 minut za 30 Kč Suma: 100 Kč Celodenní jízdenka je za 120 Kč a nevyplatí se. Kdo je chytrý, a ví, jak bude přes den jezdit, koupí si ale: 10:00 – 12:00… Číst vice »

kopeček

Proč se nedomluví všechny kraje a uděláme jednotnou aplikaci.

jal

Jednotné jízdné bylo vyhodnoceno před několika lety jako špatné.
Tak se zpět k němu musíme prokousat myšlením těch lidí, kteří jednotné zrušili.

Racek

Jednotné jízdné těžko mohl někdo zrušit, když nikdy neexistovalo. Vždycky se kupovala nová jízdenka při přestupu mezi vlakem a autobusem, dokonce i mezi autobusy provozovanými stejným dopravcem. V některých dopravně zaostalých krajích funguje tento dementní systém dodnes.

jal

Tak byla jedna jízdenka i při zajetí do jiného kraje.
To dnes v některých krajích je problém.

Jiří Kocurek

Když ono daleko víc lidí přestupuje vlak-MHD než kolik jich jede osobákem z Prosenic do Hladkých Životic (a na to jim stačí tarif ČD).

Nikdy to nebude vyhovat všem, tak je potřeba se snažit, aby to vyhovovalo většině.

A ne, jízdy Prosenice – Hladké Životice nevygenerují 20.000 automobilů za den, kdyby se tím chtěl někdo zaklínat.

Jiří Kocurek

PS: Kdyby to bylo 5000 jízd denně, tak bdue nutné vypráskat žluťáka s komerčním autobusem jako z relace Kroměříž-Zlín.

Nose Peak

Jednotné jízdné není potřeba. Jestli ta věc dokáže poznat čím jedu a kudy, mohla by to klidně ropočítat mezi dva kraje…

Plecháč

Akorát může být problém rozdělení přepravní smlouvy, když vám ujede poslední přípoj v místě, kde máte rozdělené jízdenky, a pak třeba nemáte nárok na proplacení taxi apod. Ideální by byl opravdu jednotný tarif, na který lze koupit jízdenka kamkoliv nezávisle na kombinaci dopravců a krajů. Klidně ale můžou mít různé kraje různé ceny, ostatně funguje to v tarifu PID, dva kraje s různými cenami v rámci jednoho IDS.

Nose Peak

Osobně neznám nikoho, co se někdy domohl proplacení taxi, když mu ujel poslední přípoj…

MajsterN

Já od ČD. Ale chyba to byla ČD/SŽ.

Modré zábradlí

To jsem já, těší mě.

Vamid

Vývoj k tomu směřuje, i když hodně pomalu. Nejdřív je třeba dopravu skutečně integrovat (vlaky+autobusy+MHD), to zatím umí jen pár krajů a potom lze vymýšlet další kroky.

danaceks

Udělat něco, co by aspoň částečně připomínalo IDS ČR, je celkem fikce…

Nose Peak

Ano. Proto máme 17 integrovaných systémů tam, kde mají srovnatelné země jeden. Všechny placené z veřejných peněz. Jsme bohatá země, můžem si dovolit mít věci sice dražší, ale zato komplikovanější….

Izvornjak

Která srovnatelná země má jeden IDS? OK, občas se stane, že by měla jeden IDS, ale v jiném slova smyslu. Obvykle to znamená, že ten IDS je kolem hlavního města a celý zbytek země je úplně bez integrace veřejné dopravy. Případně jde o další společný tarifní systém (jako GA ve Švýcarsku, Klimaticket v Rakousku, D-Ticket v Německu), který je dalším bonusem nad samotnými pestrými IDS tarify. Nebo má celá země společný odbavovací systém jako Nizozemsko, ale není to IDS, protože pomalu každý dopravce tam má svůj separátní ceník i tarifní pravidla. Jediná srovnatelná země, která má jeden celostátní IDS, je… Číst vice »

Nose Peak

Je úplně fuk jakej dopravce má jaký pravidla, pokud mi tu cestu najde jeden vyhledávač a platím za ni stejným způsobem. Mě jako zákazníka vůbec nezajímá, že Střední Čechy mají zóny jako mezikruží od Prahy a Jižní Morava jako kůži zdechlýho leoparda. Já si chci v appce najít spojení z Blanska do Rakovníka a tamtéž i zaplatit. Fakt nemám chuť luštit něčí tarifní podmínky. Co chci, je OneTicket, ve kterém je veškerá hromadná doprava v ČR…

Izvornjak

To je jasné, v tom si rozumíme. Ale fakt mě nenapadá moc míst na světě, kde by to takto šlo dělat v celé zemi. OK, ve Švýcarsku to umožňuje právě Fairtiq. Do jisté míry to jde v Japonsku přes IC karty, ale na rozdíl od Švýcarska bývá koordinace mezi spoji tragická. V Německu dokáže spoustu IDS jízdenek v rámci jednoho vyhledaného spojení prodat apka Deutsche Bahnu, ale pořád je tam hoooodně výjimek. Nejblíž tomu bude právě Izrael a Nizozemsko. Tím v žádném případě neobhajuji českou roztříštěnost tarifů a odbavování. Určitě musíme hodně zabrat. Ale těch zemí, kde by to dělali… Číst vice »

Nose Peak

Rav Kav je dost nešikovný řešení, je potřeba mít dost nabito a dostat zpět neprojetou částku nejde. Krom toho, celodenní jízdenka se nedá koupit z nabitého kreditu. Holandské “Pípmi a jeď” je super, ale chce to ty turnikety na nádražích, takže pro nás taky nic moc. Ta švýcarská appka je na hranici geniality. Zvlášť ve srovnání s takovými výtvory ducha jako IDS JMK Poděson….

Mik

To je daň za kraje..

RHh

Tady mělo zakročit MD, celé to stopnout a nasmlouvat pro celou čr místo nějakého oneticket..