Je tu další novela na urychlení staveb. Zavede kauce za odvolání 25 tisíc korun

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic (podzim 2018). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVýstavba D3 severně od Českých Budějovic (podzim 2018). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Sotva jedna novela zákona o urychlení výstavby (416/2009) nabyla v září účinnosti, přispěchalo ministerstvo dopravy s další výraznou změnou stejného

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Je to samozřejmě špatně. Spíš bych čekal nějakou náhradu např. v hodnotě 1.5-2x násobku tržní hodnoty mé nemovitosti někde jinde. Občan si přeci nic nevymyslel, ten jen žije a bydlí, stavět chce stát.

Nemám státu za zlé, že chce stavět infrastrukturu, ale když to naplánuje přes pozemky občanů, tak ať má povinnost je naopak draze vykoupit, když lidem sahá do života. A pak může sám zvážit, jestli mu to za to stojí.

Tohle je akorát o žití ve strachu..

T.H.

Doufám, že systém „zpoplatnění práva“ odstřelí Ústavní soud, tohle je strašně nebezpečné… coesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Ať začnou státní orgány dělat pořádná a nezpochybnitelná rozhodnutí a odpadne 80% „obstrukcí“…

Petr.R

A co řeknete na děti země, když našli v moravě toho kapra a u napajedel mravenca, u třebetic křečka, to jako ty stavby se mají plánovat na sibiři, kde křeček není? Tohle jste asi nemyslel vážně.

xyz

Ironií je, že Děti země těch 25 000 Kč vcelku snadno ve svých řadách „najdou“. Zatímco pro obyčejného občana může být slušná pálka tyto peníze během velmi krátké doby (!) sehnat (byť by nakonec mělo jít o „vratnou zálohu“).

A nelze než zopakovat (ostatně, napsal jsem to sem nejen já): Je-li podnět neoprávněný, může být smeten ze stolu v řádu dní, max. týdnů. Probíhá-li tedy „zdržování o několik let“, pak buď je přinejmenším část podnětů oprávněných, anebo jde o neschopnost úřadů vypořádat se s neoprávněnými podněty.

Vojta

Bohužel při plánování dopravních staveb vládne dost technokratický přístup, takže naplánovaná řešení jsou protlačovaná na sílu, bez ohledu na negativní vlivy na okolí, které jsou bagatelizovány, ale dost lidí to naštve a příroda tím utrpí. Nemyslím přitom blokování staveb za každou cenu, ale jejich projektování tak, aby jejich negativní efekt byl co nejmenší. Příklady: Na Kývalce se má zrušit lávka přes D1, po které vede významná turistická trasa spojující Podkomorské lesy s Bobravskou vrchovinou Při rekonstrukci D1 jich už bylo několik dalších zrušeno. V Olomouci se má přetnout východním obchvatem tradiční poutní trasa na Svatý kopeček Ve Vizovských vrších se… Číst vice »

mgr.pavel

Chápu to dobře, že když stát protizákonně plánuje výstavbu přes mé území, začnou se na mém pozemku motat zeměměřiči a archeologové, a když se proti tomu budu chtít ohradit, musím složit 25 tisíc?

Pardon, ale ať si MD nejdřív udělá pořádek ve svých organizacích (SŽDC, ŘSD) aby takové nezákonnosti nebyly, než začne perzekvovat majitele pozemků.

Petr.R

jestli jste v nějaký sekci typu děti země, tak ano a jestli jste ty pozemky koupil abyste ztoho měl prospěch tak taky ano. ty silnice a železnice se plánují třicet roků předem a můžete už za ty roky jim tu půdu připravit. Třeba 50m od mojeho pozemku začíná chráněný uzemí na průplav a mohl jsem to tam koupit…………..

železničář v důchodu

„a mohl jsem to tam koupit“
Škoda, že jste to neudělal: to by aspoň byl ten hlavní pádný a rozhodující důvod, proč by i Zeman rád ustoupil od své podpory vybudování průplavu D-O-L – a normální lidé by aspoň měli klid …

Petr.R

když se povídá nebo píše o kanálu mám v očích slzy, jsem jiný…..

A123

Tak pomůžeme tím možná pár stavbám do doby než to zase po (možném) zavedení zruší Ústavní soud… Tohle by chtělo koncepční změny začínající u změny myšlení lidí a úřadů (do toho by pro spolky jejich obstrukce nesměly být zejména výdělečnou činností), požadovat po úřednících dobře odvedenou práci (jak by se asi tvářil soukromý investor na poradce, kvůli kterému by se mu zpozdilo zahájení stavby o několik let kvůli jeho chybám?) atd. Jenže to by se muselo myslet v delších časových horizontech, nestavět salámovou metodou, ale stavět souvislé delší úseky, projektovat stavby s výhledem na kapacitu za 20 let a ne… Číst vice »

železničář v důchodu

„politici jsou lidé bez vize“
Já bych je tolik nepodceňoval: minimálně jednu vizi určitě mají – svůj vlastní prospěch, a to co největší!

A123

Tak to bych jim asi vyčítal nejméně, takovou vizi má většina z nás 🙂

Mně nejde o obecné nadávání na politiky (mimochodem chtěl bych vědět, kdo z Vás by chtěl takovou práci podstupovat – absolutní ztráta soukromí, každý krok je někým kritizován atd.), ale o to, že zde není nikdo, kdo by měl vizi, jak si představuje ČR v 21. století a tuto vizi se snažil prosazovat (bohužel ale takových moc není ani v zahraničí, je prostě všeobecný nedostatek přirozených lídrů nebo se realizují v soukromé sféře).

xyz

Také připomenu, že mnoho železničních staveb byť nijak nezdržovaných „notorickými zdržovači“ nabralo skluzu tak jako tak. Vezměte si „balíček tratí k revitalizaci“ – vyhlášeno na jaře 2013 s cílem „dočerpat dotace OPD = nutno stavby dokončit do konce roku 2015“. A výsledek? Např. Revitalizace Bludov – Jeseník (reálně se týkala jen úseku Bludov mimo – Hanušovice mimo) – dokončeno na podzim 2016. Revitalizace Zastávka – Okříšky (reálně Zastávka – Třebíč) – dokončeno v polovině roku 2017. Revitalizace Břeclav – Mikulov (reálně Boří les – Mikulov – dokončeno na sklonku roku 2018. Skluz až 3 roky, přestože nikde nikdo „vidle neházel“.… Číst vice »

yaakov666

Další anonistická kosočtvercovina, která povede k omezení svobody občanů.

To

Běžte s tou svobodou občanů už někam… chtěl jste říct svoboda pár jednotlivců před zájmy drtivé většiny? Co je podle vás svoboda občanů a demokracie? Že si každý může dělat co chce? Přesně tak tomu v ČR bohužel je. Hodně lidí má bohužel pravdu, v ČR je demokracie na ústupu, protože místo demokracie je tu spíše totální bordel a anarchie. Běžte se podívat do vzoru celosvětové demokracie a svobody – do USA… tam se křivě podíváte na fízla nebo se dotknete plotu Bílého domu a okamžitě bez varování vás zastřelí. Takže asi tak. Demokracie není to, že si každý může… Číst vice »

...

Plotu Bílého domu jsem se dotkl, dokonce na několika místech, nebyl jsem zdaleka sám a nejen, že na mne nikdo nestřílel, ale dokonce to vůbec nikomu nevadilo. A na policajty jsem se tam také mohl dívat, jak jsem uznal za vhodné. Co tam k těm USA máte dál?

xyz

Právě v USA je nedotknutelnost soukromého vlastnictví natolik silná, že mj. existují případy, kdy zloděj, vloupající se do soukromého domu, byl majitelem zabit a majitel z toho vzešel beztrestně coby ochránce svého majetku. V přesném rozporu s touto nedotknutelností jsou nynější kroky českého governmentu např. ve věci „stavět na cizím“ (předběžná držba). Navíc, svoji argumentaci „svoboda pár jednotlivců před zájmy drtivé většiny“ stavíte do falešného dilematu. Jestliže původce podnětu/odvolání NEMÁ pravdu, může být jeho podnět do měsíce zamítnut = stavba jede dál (to, že se tak neděje do měsíce, ale trvá to rok, není chyba původce podnětu, ale příslušného úřadu).… Číst vice »

To

Jak to teda ti chudáci v USA dělají, že mají tolik dálnic, i železnic, velkoměst s mrakodrapy atd. … to je záhada. U nás si bez ekoteroristů z vody z tetčic nepostavíte v Ostravě ani psí boudu… Ať lidé mají práva na majetek, to nikdo nepopírá, ale prostě nelze stavět okruh kolem Prahy 50 let a ohánět se svobodou a demokracií. Možná je to svoboda pro pár lidí v Běchovicích (kteří mnohdy se stavbou ani nesouvisí), ale zároveň je to denně teror pro statisíce Pražanů… a to jen díky tomu, že vlastnit auto a používat ho 10x denně pro totální… Číst vice »

železničář v důchodu

„Jak to teda ti chudáci v USA dělají, že mají tolik dálnic, i železnic, velkoměst s mrakodrapy atd. … to je záhada.“
Záhada? Asi jak pro koho: já se třeba domnívám, že tam investoři a projektanti asi mají hlavy na přemýšlení a ne pouze na to, aby jim „nepršelo do krků“, a že tam tolik prostoru jako v ČR nemá arogance moci a jednání ve stylu „komu dal Bůh úřad, tomu i rozum“, a tak si každý investor dá pozor, aby pak zbytečně neprosoudil „majland“ …

mgr.pavel

„Že si každý může dělat co chce? Přesně tak tomu v ČR bohužel je. “ – ale právě tomuto se říká svoboda, milej pane. Dokud nezačnu ohrožovat někoho jiného..

Člověk snad má mít právo poukázat na možný přešlap státu. Je jen a pouze na státu, jak efektivně se s tím vypořádá. Jestliže je moje oznámení irelevantní, proč jej soud či úředníci nesmetou ze stolu během pár dní?

Problém není v těch „ekoteroristech“, ale v 1) státní správě (třeba ŘSD) která často postupuje v rozporu se zákonem a aktivisté na to upozorňují, a 2) šíleně složitém povolovacím řízení.

Petr.R

nejste náhodou ze zlína? co povídá všude, že rekonstrukce zlínky je nesmysl a žádný pozemky jim neprodávejte?

Jirka

Se těším, jak ve štarsburku budou řešit, že je to nepřiměřený zásah do lidských práv. Pro škodlivé iniciativní spolky je to směšná částka, zatímco pro důchodce je pak nemožné takové odvolání vůbec podat, když státní úředník udělá chybu.

xyz

„Zásadní novinkou je i to, že každé odvolání proti umístění i povolení infrastrukturní stavby bude zpoplatněno 25 tisíci korunami. Pokud dotyčný s odvoláním neuspěje, peníze zmizí v nenávratnu, když uspěje, dostane peníze zpět. Kauce ve výši deset tisíc korun bude i u odvolání proti každému závaznému stanovisku, například kraje nebo hygieny. „Touto úpravou zamezíme zneužívání tohoto institutu, které v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb i o více než rok,“ O více než rok? To jsou ty odvolací lhůty (lhůty, během nichž musí úřad přezkoumat, zda odvolání je či není opodstatnění) tak dlouhé? Nebo že by to byla… Číst vice »

mgr.pavel

Bingo. Problémem nejsou odvolávající se osoby, ale neschopnost státu se s nimi efektivně vypořádat.

Zjevně bezdůvodné odvolání = zamítnutí v řádu dnů. Neúspěšný podnět ale s odůvodněnou obavou: vyřešit do měsíce či dvou. Úspěšný podnět = někdo by měl na straně státu nést zodpovědnost za chuby a občanovi PODĚKOVAT že na to upozornil.

A123

Přesně tak. Úředník má na vyřízení odvolání 30 dnů, ve složitějších případech může mít až 60. Proč ty věcí leží na stole rok či dva a nic se neděje, když tím dochází ke zjevnému porušování zákona? Všechno je to o laxnosti státního aparátu, chybné přípravě projektů, a když se navíc ještě jedná o projekt, kde se najdou jeden dva odpůrci, co údajně chrání životní prostředí tím, že posílají veškerou dopravu na nekapacitní komunikace a obtěžují tím život všem, kdo v okolí žijí a kdo po těch komunikacích cestují, tak to dopadá tak, že u nás máme dálniční síť svojí kapacitou… Číst vice »

A123

Edit: 60 a 90 dnů