Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Je tu další novela na urychlení staveb. Zavede kauce za odvolání 25 tisíc korun

Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výstavba D3 severně od Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Sotva jedna novela zákona o urychlení výstavby (416/2009) nabyla v září účinnosti, přispěchalo ministerstvo dopravy s další výraznou změnou stejného zákona (a řady souvisejících). Podobně kontroverzní novelu poslalo aktuálně do meziresortního řízení.

Zatímco první změna umožňuje stavbu i na pozemku, který ještě není s majitelem vypořádán, jen u vyjmenovaných dopravních staveb, nová změna tento institut (takzvaná předběžná držba) rozšiřuje fakticky na všechny energetické stavby. Podobně jako u dopravních staveb dostanou i u energetických staveb příslušní pracovníci možnost vstupovat na cizí pozemek za účelem měření a průzkumných prací.

Zásadní novinkou je i to, že každé odvolání proti umístění i povolení infrastrukturní stavby bude zpoplatněno 25 tisíci korunami. Pokud dotyčný s odvoláním neuspěje, peníze zmizí v nenávratnu, když uspěje, dostane peníze zpět. Kauce ve výši deset tisíc korun bude i u odvolání proti každému závaznému stanovisku, například kraje nebo hygieny. „Touto úpravou zamezíme zneužívání tohoto institutu, které v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb i o více než rok,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Taková kauce nicméně naráží na ústavní princip, že se každý může domoci spravedlnosti bez ohledu na svou finanční situaci. Chudý člověk proto bude moci podat odvolání bez kauce, bude ovšem muset prokázat úřadům svou chudobu.

Novela zároveň omezuje působnost zákona o ochraně přírody a krajiny. Pokud bylo u záměru provedeno posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), považuje ministerstvo dopravy za nadbytečné tento záměr znovu posuzovat a vydávat další závazná stanoviska, povolení či souhlasy podle zákona o ochraně přírody a krajiny. „Navrhuje se proto v případě, že bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí, umožnit realizaci stavby i bez těchto dalších povolení či souhlasů, respektive nepodmiňovat vydání rozhodnutí podle stavebního zákona závaznými stanovisky podle zákona o ochraně přírody a krajiny,“ píše se v důvodové zprávě. Pro vydání závazných stanovisek ke stavbě se pak nově zavádějí lhůty, které dosud neexistovaly. Základní lhůta má být maximálně 30 dnů, ve zvlášť složitých případech 60 dnů. Pokud to úřady nestihnou, bude se předpokládat jejich souhlas.

Novinkou má být také vytvoření celorepublikového územního rozvojového plánu. Tento nový nástroj stanoví plochy a koridory dopravní a technické infrastruktury. Plán bude schvalovat vláda, starat se o něj bude nově vzniklá státní projekční kancelář. Mělo by se tím předejít například situacím, kdy stavbu brzdí absence krajských zásad územního rozvoje.

Návrh také upravuje problematiku rušení přejezdů a stanoví konkrétní kritéria, při jejichž splnění se zrušení přejezdu povolí.

Některé novinky plynoucí z návrhu MD k zákonu 416/2009 Sb.

– pro vybrané stavby infrastruktury nebudou dále nutná stanovisko a
povolení podle zákona o ochraně přírody a krajiny.

– kdokoliv se bude chtít odvolat proti stavebnímu povolení
infrastrukturní stavby, bude muset složit kauci ve výši 25 000 Kč a
dalších 10 000 Kč za každé závazné stanovisko, které napadá (v případě
zamítnutí odvolání kauce propadá)

– zrychlený a usnadněný postup vyvlastňování se použije na mnohem
širší okruh staveb (prakticky veškerá energetická infrastruktura)

– některé stavby (zejména tzv. přípolože, tedy podzemní stavby kolem
silnic) nevyžadují stavební povolení ani stanovisko památkářů

– jde-li o stavbu, která se má uskutečnit v obvodu dvou nebo více
stavebních úřadů, vede řízení ten stavební úřad, u kterého byla podána
žádost ( = kterého si vybere stavebník)

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Je to samozřejmě špatně. Spíš bych čekal nějakou náhradu např. v hodnotě 1.5-2x násobku tržní hodnoty mé nemovitosti někde jinde. Občan si přeci nic nevymyslel, ten jen žije a bydlí, stavět chce stát.

    Nemám státu za zlé, že chce stavět infrastrukturu, ale když to naplánuje přes pozemky občanů, tak ať má povinnost je naopak draze vykoupit, když lidem sahá do života. A pak může sám zvážit, jestli mu to za to stojí.

    Tohle je akorát o žití ve strachu..

  • Doufám, že systém „zpoplatnění práva“ odstřelí Ústavní soud, tohle je strašně nebezpečné… coesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Ať začnou státní orgány dělat pořádná a nezpochybnitelná rozhodnutí a odpadne 80% „obstrukcí“…

    • A co řeknete na děti země, když našli v moravě toho kapra a u napajedel mravenca, u třebetic křečka, to jako ty stavby se mají plánovat na sibiři, kde křeček není? Tohle jste asi nemyslel vážně.

      • Ironií je, že Děti země těch 25 000 Kč vcelku snadno ve svých řadách „najdou“. Zatímco pro obyčejného občana může být slušná pálka tyto peníze během velmi krátké doby (!) sehnat (byť by nakonec mělo jít o „vratnou zálohu“).

        A nelze než zopakovat (ostatně, napsal jsem to sem nejen já): Je-li podnět neoprávněný, může být smeten ze stolu v řádu dní, max. týdnů. Probíhá-li tedy „zdržování o několik let“, pak buď je přinejmenším část podnětů oprávněných, anebo jde o neschopnost úřadů vypořádat se s neoprávněnými podněty.

  • Bohužel při plánování dopravních staveb vládne dost technokratický přístup, takže naplánovaná řešení jsou protlačovaná na sílu, bez ohledu na negativní vlivy na okolí, které jsou bagatelizovány, ale dost lidí to naštve a příroda tím utrpí. Nemyslím přitom blokování staveb za každou cenu, ale jejich projektování tak, aby jejich negativní efekt byl co nejmenší.
    Příklady:
    Na Kývalce se má zrušit lávka přes D1, po které vede významná turistická trasa spojující Podkomorské lesy s Bobravskou vrchovinou
    Při rekonstrukci D1 jich už bylo několik dalších zrušeno.
    V Olomouci se má přetnout východním obchvatem tradiční poutní trasa na Svatý kopeček
    Ve Vizovských vrších se plánuje jejich přetnutí zářezem místo šetrnějším tunelem
    Problémy se sesuvy půdy v Českém Středohoří, kdyby tam byl úpatní tunel, všichni by byli spokojenější
    V Ostopovicích už radši 12 let neměří hluk, aby tam nemuseli postavit protihlukovou stěnu…
    Rušení přejezdů bez náhrady (modernizace Brno – Přerov na 200 km/h), versus ponechávání stávajících nebezpečných (Troubsko na 240 v ďolíku, který by šel snadno překlenout mostem).

  • Chápu to dobře, že když stát protizákonně plánuje výstavbu přes mé území, začnou se na mém pozemku motat zeměměřiči a archeologové, a když se proti tomu budu chtít ohradit, musím složit 25 tisíc?

    Pardon, ale ať si MD nejdřív udělá pořádek ve svých organizacích (SŽDC, ŘSD) aby takové nezákonnosti nebyly, než začne perzekvovat majitele pozemků.

    • jestli jste v nějaký sekci typu děti země, tak ano a jestli jste ty pozemky koupil abyste ztoho měl prospěch tak taky ano. ty silnice a železnice se plánují třicet roků předem a můžete už za ty roky jim tu půdu připravit. Třeba 50m od mojeho pozemku začíná chráněný uzemí na průplav a mohl jsem to tam koupit…………..

      • „a mohl jsem to tam koupit“
        Škoda, že jste to neudělal: to by aspoň byl ten hlavní pádný a rozhodující důvod, proč by i Zeman rád ustoupil od své podpory vybudování průplavu D-O-L – a normální lidé by aspoň měli klid …

  • Tak pomůžeme tím možná pár stavbám do doby než to zase po (možném) zavedení zruší Ústavní soud… Tohle by chtělo koncepční změny začínající u změny myšlení lidí a úřadů (do toho by pro spolky jejich obstrukce nesměly být zejména výdělečnou činností), požadovat po úřednících dobře odvedenou práci (jak by se asi tvářil soukromý investor na poradce, kvůli kterému by se mu zpozdilo zahájení stavby o několik let kvůli jeho chybám?) atd. Jenže to by se muselo myslet v delších časových horizontech, nestavět salámovou metodou, ale stavět souvislé delší úseky, projektovat stavby s výhledem na kapacitu za 20 let a ne za rok, nastavit odpovídající legislativu… Dnes státní investor staví stavby, které v budoucnu nebudou kapacitou dostačovat (jak mohlo někoho napadnout postavit D0 v úseku mezi D5 a D1 v uspořádání 2+2, proč se dálnice nestaví v takovém profilu, který by při KAŽDÉ rekonstrukci umožňoval provoz 2+2 v jednom pásu…?) a tyto nahodilé změny legislativy se jen (často protiústavně) snaží zalepovat akutní problémy místo toho, aby se řešil problém u zdroje. Jenže politici jsou lidé bez vize a bez ambicí posunout ČR dopředu a jsou to jen obyčejní úředníci udržovači.

    • „politici jsou lidé bez vize“
      Já bych je tolik nepodceňoval: minimálně jednu vizi určitě mají – svůj vlastní prospěch, a to co největší!

      • Tak to bych jim asi vyčítal nejméně, takovou vizi má většina z nás 🙂

        Mně nejde o obecné nadávání na politiky (mimochodem chtěl bych vědět, kdo z Vás by chtěl takovou práci podstupovat – absolutní ztráta soukromí, každý krok je někým kritizován atd.), ale o to, že zde není nikdo, kdo by měl vizi, jak si představuje ČR v 21. století a tuto vizi se snažil prosazovat (bohužel ale takových moc není ani v zahraničí, je prostě všeobecný nedostatek přirozených lídrů nebo se realizují v soukromé sféře).

  • Také připomenu, že mnoho železničních staveb byť nijak nezdržovaných „notorickými zdržovači“ nabralo skluzu tak jako tak. Vezměte si „balíček tratí k revitalizaci“ – vyhlášeno na jaře 2013 s cílem „dočerpat dotace OPD = nutno stavby dokončit do konce roku 2015“.
    A výsledek? Např. Revitalizace Bludov – Jeseník (reálně se týkala jen úseku Bludov mimo – Hanušovice mimo) – dokončeno na podzim 2016.
    Revitalizace Zastávka – Okříšky (reálně Zastávka – Třebíč) – dokončeno v polovině roku 2017.
    Revitalizace Břeclav – Mikulov (reálně Boří les – Mikulov – dokončeno na sklonku roku 2018.

    Skluz až 3 roky, přestože nikde nikdo „vidle neházel“.

    P. S. Pojem „vratná kauce“ je tak jako tak zavádějící – pokud VRATNÁ, tak by měla být vratná v každém případě (tzn. i při zamítnutí podnětu).

    • Běžte s tou svobodou občanů už někam… chtěl jste říct svoboda pár jednotlivců před zájmy drtivé většiny? Co je podle vás svoboda občanů a demokracie? Že si každý může dělat co chce? Přesně tak tomu v ČR bohužel je. Hodně lidí má bohužel pravdu, v ČR je demokracie na ústupu, protože místo demokracie je tu spíše totální bordel a anarchie. Běžte se podívat do vzoru celosvětové demokracie a svobody – do USA… tam se křivě podíváte na fízla nebo se dotknete plotu Bílého domu a okamžitě bez varování vás zastřelí. Takže asi tak. Demokracie není to, že si každý může kafrat do všeho a dělat si co chce – bohužel velká část lidí si to myslí aneb chci západní zisky, ale chci jich dosáhnout východním stylem.

      • Plotu Bílého domu jsem se dotkl, dokonce na několika místech, nebyl jsem zdaleka sám a nejen, že na mne nikdo nestřílel, ale dokonce to vůbec nikomu nevadilo. A na policajty jsem se tam také mohl dívat, jak jsem uznal za vhodné. Co tam k těm USA máte dál?

      • Právě v USA je nedotknutelnost soukromého vlastnictví natolik silná, že mj. existují případy, kdy zloděj, vloupající se do soukromého domu, byl majitelem zabit a majitel z toho vzešel beztrestně coby ochránce svého majetku.

        V přesném rozporu s touto nedotknutelností jsou nynější kroky českého governmentu např. ve věci „stavět na cizím“ (předběžná držba).

        Navíc, svoji argumentaci „svoboda pár jednotlivců před zájmy drtivé většiny“ stavíte do falešného dilematu. Jestliže původce podnětu/odvolání NEMÁ pravdu, může být jeho podnět do měsíce zamítnut = stavba jede dál (to, že se tak neděje do měsíce, ale trvá to rok, není chyba původce podnětu, ale příslušného úřadu). Jestliže původce podnětu/odvolání MÁ pravdu (jeho podnět je oprávněný), pak je chyba opět někde jinde.

        • Jak to teda ti chudáci v USA dělají, že mají tolik dálnic, i železnic, velkoměst s mrakodrapy atd. … to je záhada. U nás si bez ekoteroristů z vody z tetčic nepostavíte v Ostravě ani psí boudu… Ať lidé mají práva na majetek, to nikdo nepopírá, ale prostě nelze stavět okruh kolem Prahy 50 let a ohánět se svobodou a demokracií. Možná je to svoboda pro pár lidí v Běchovicích (kteří mnohdy se stavbou ani nesouvisí), ale zároveň je to denně teror pro statisíce Pražanů… a to jen díky tomu, že vlastnit auto a používat ho 10x denně pro totální nesmysly typu zajedu si pro noviny, pak pro rohlíky, pak pro pivo, … je přece základní svoboda!

          • „Jak to teda ti chudáci v USA dělají, že mají tolik dálnic, i železnic, velkoměst s mrakodrapy atd. … to je záhada.“
            Záhada? Asi jak pro koho: já se třeba domnívám, že tam investoři a projektanti asi mají hlavy na přemýšlení a ne pouze na to, aby jim „nepršelo do krků“, a že tam tolik prostoru jako v ČR nemá arogance moci a jednání ve stylu „komu dal Bůh úřad, tomu i rozum“, a tak si každý investor dá pozor, aby pak zbytečně neprosoudil „majland“ …

      • „Že si každý může dělat co chce? Přesně tak tomu v ČR bohužel je. “ – ale právě tomuto se říká svoboda, milej pane. Dokud nezačnu ohrožovat někoho jiného..

        Člověk snad má mít právo poukázat na možný přešlap státu. Je jen a pouze na státu, jak efektivně se s tím vypořádá. Jestliže je moje oznámení irelevantní, proč jej soud či úředníci nesmetou ze stolu během pár dní?

        Problém není v těch „ekoteroristech“, ale v 1) státní správě (třeba ŘSD) která často postupuje v rozporu se zákonem a aktivisté na to upozorňují, a 2) šíleně složitém povolovacím řízení.

    • nejste náhodou ze zlína? co povídá všude, že rekonstrukce zlínky je nesmysl a žádný pozemky jim neprodávejte?

  • Se těším, jak ve štarsburku budou řešit, že je to nepřiměřený zásah do lidských práv. Pro škodlivé iniciativní spolky je to směšná částka, zatímco pro důchodce je pak nemožné takové odvolání vůbec podat, když státní úředník udělá chybu.

  • „Zásadní novinkou je i to, že každé odvolání proti umístění i povolení infrastrukturní stavby bude zpoplatněno 25 tisíci korunami. Pokud dotyčný s odvoláním neuspěje, peníze zmizí v nenávratnu, když uspěje, dostane peníze zpět. Kauce ve výši deset tisíc korun bude i u odvolání proti každému závaznému stanovisku, například kraje nebo hygieny. „Touto úpravou zamezíme zneužívání tohoto institutu, které v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb i o více než rok,“

    O více než rok? To jsou ty odvolací lhůty (lhůty, během nichž musí úřad přezkoumat, zda odvolání je či není opodstatnění) tak dlouhé? Nebo že by to byla neschopnost úřadů samotných (na základě které se pak svaluje vina na jiné)? 🙂

    • Bingo. Problémem nejsou odvolávající se osoby, ale neschopnost státu se s nimi efektivně vypořádat.

      Zjevně bezdůvodné odvolání = zamítnutí v řádu dnů. Neúspěšný podnět ale s odůvodněnou obavou: vyřešit do měsíce či dvou. Úspěšný podnět = někdo by měl na straně státu nést zodpovědnost za chuby a občanovi PODĚKOVAT že na to upozornil.

    • Přesně tak. Úředník má na vyřízení odvolání 30 dnů, ve složitějších případech může mít až 60. Proč ty věcí leží na stole rok či dva a nic se neděje, když tím dochází ke zjevnému porušování zákona? Všechno je to o laxnosti státního aparátu, chybné přípravě projektů, a když se navíc ještě jedná o projekt, kde se najdou jeden dva odpůrci, co údajně chrání životní prostředí tím, že posílají veškerou dopravu na nekapacitní komunikace a obtěžují tím život všem, kdo v okolí žijí a kdo po těch komunikacích cestují, tak to dopadá tak, že u nás máme dálniční síť svojí kapacitou hodnou tak roku 2000.

Newsletter

Partneři