Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Poslanci schválili možnost dopravní výstavby na cizích pozemcích

Stavba D11 u Hradce Králové. Foto: ŘSD
Stavba D11 u Hradce Králové. Foto: ŘSD

Poslanci dnes vcelku jednoznačně odhlasovali novelu zákona o urychlení výstavby infrastruktury, která výrazně zasáhne do vlastnického práva k pozemkům. Pro bylo 156 zákonodárců ze 160 přítomných.

Základní novinkou je takzvaná předběžná držba, díky které dostanou státní investoři možnost stavět na pozemcích, které ještě stát nezískal, tedy nevykoupil nebo nevyvlastnil.  Novela také umožní vstupovat na soukromé pozemky při přípravě staveb. Poslanci si od toho slibují urychlení výstavby, ačkoliv u řady staveb zdaleka nejsou největším problémem pozemky. Ty řešila už jedna z předchozích novel, když zvýšila výkupní ceny na osminásobek odhadu.

Dnes schválená novela dá rovněž státu možnost vykoupit i větší parcely, tedy nikoliv pouze jejich části přímo pod dálnicí. Novela se týká pouze staveb, které jsou vyjmenované v příloze zákona. Ta obsahuje prakticky všechny dálnice, koridory i dva jezy na Labi, letištní ranvej na Ruzyni a rozšíření areálu pražského letiště. „U vyjmenovaných staveb povede územní řízení vždy jeden specializovaný stavební úřad v kraji, který celý proces urychlí,“ doplnil ministr dopravy Dan Ťok. Velkými dálničními stavbami se tak nebudou muset zabývat občas odborně nedostatečné úřady v malých obcích.

Dálnice
D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D43, D48,
D49, D52, D55,

Silnice I. třídy
I/12, I/33, I/35, I/42, I/49,

Dráhy
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice,
železniční trať Ústí nad Labem – Cheb,
železniční trať Plzeň – České Budějovice,
železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice,
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha,
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem,
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim,
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno,
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň,
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice,
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno,
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky,
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL,
RS 2 Brno – Břeclav – st.hr. SK/AT,
RS 4 Drážďany – Ústí n. Labem – Praha vč. odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny –
Most,
železniční trať Otrokovice – Vizovice,
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč,
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně,
Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves,
Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky
u Prahy),
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-Maloměřice,
Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice),
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi
Polanka nad Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod
Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice),
železniční trať Olomouc – Šumperk,
dráhy speciální,

Infrastruktura pro vodní dopravu
plavební stupeň Děčín,
plavební stupeň Přelouč,

Infrastruktura pro leteckou dopravu
paralelní dráha ke vzletům a přistávání letadel na letišti Václava Havla Praha,
nové oplocení letiště Václava Havla Praha

Štítky

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Oh, to snad ne, oni tam nedali zeleznicni trat Okrisky – Jihlava – Havlickuv Brod ani jizni trat Havlickuv Brod – Ceske Budejovice. Navic jeste chybi D46 a I/43.

    Hned bych to navrhl rozsirit.

    Ale diku Bohu, ze tam je Velky mestsky okruh alias I/42. Hura!

  • Na mě to teda nepůsobí vůbec dobře. To si dneska člověk nekoupí pro klidný život už fakt nic, aby měl jistotu, že mu tam nějaký dobrák nenaplánuje za pár let obchvat. A bez možnosti se bránit, byť by ten plán byl sebeblbější..

    • no třeba u nás v okolí je tomu právě naopak, věděli, že tam bude cesta nebo obchvat a koupili pozemky za učelem zisku. Tohle se nedá nazvat vyvlastnění a jsem rád, že je tam trat i brno-přerov, protože už pozemky nabízeli i realitky, kde se má stavět.

    • Romanero: Nevidel bych to tak cerne, silnice II. tridy a drtiva vetsina silnic I. tridy (na nich se na obou stavi obchvaty mest a obci), jsou timto zakonem nedotcene, tak, pokud byste teoreticky byl v trase, by Vam je tam postavili i bez nej.

      A jeste jsem zapomnel na E59/ I/38.

  • Proč se všude píše, že stát bude moct stavět na cizím? Já bych řekl, že to bude fungovat tak, že majitelům přijde dopis s oznámením, že majiteli od zítra již nejsou, a pokud chtějí náhradu nechť se obrátí na příslušný úřad. Tudíž stát nestaví na cizím, ale na vlastním, které bezprostředně předtím získal.

  • A jako první bych to využil v Ostravě na prodloužené Rudné, tam to pořád nějaký mamlas blokuje.

    • Prodloužení Rudná je něco jiného, tam pozemek vlastní stát. Kamenem úrazu je v katastru nemovitostí zapsané věcné břemeno „práva chůze a jízdy“. To je věc, která se aktuálně vyvlastňuje a je to mimochodem poprvé, co se vyvlastňuje takové věcné břemeno. Byť nemáme americký právní systém, je tento případ do jisté míry precedentem a z mého pohledu toho i pan architekt aktivně vy(zne)užívá ve svůj prospěch. Každopádně kdo je v právu musí rozhodnout někdo jiný než já. Kdo se chce však pobavit a má čas, tak ať si zagůglí a zjistí jak tento případ začal (první nápad s prodlouženou Rudnou někdy snad v 70. tých letech?), pak kdy pan architekt co koupil, kdy co jak zapsal, kdo mu co povolil a za jakých podmínek.

  • Chybí mi tam 1/9 – budoucí R9 – Praha-Neratovice-Mělník a dal na sever.. Už v současný současné době je to totalni tragedie…

  • Už teď tu máme zákon o vyvlastnění atd. Stejně to nikdo nepoužívá

  • Vrtku Norimberk – plzen – praha si pan Sosna ohlidal aby tam nebyla?

Newsletter

Partneři


Výběr editora