Je naivní si myslet, že okruh utlumí dopravu v centru, řekl Hřib. Na 1000 Pražanů připadá už 949 vozů

Barrandovský most po rekonstrukci. Foto: MHMPBarrandovský most po rekonstrukci. Foto: MHMP

Ročenka uvádí také nejzatíženější úseky na pražské komunikační síti.

Na 1000 obyvatel metropole připadalo loni 949 vozidel, velkou většinu tvořily osobní automobily. Jeden registrovaný osobák tak připadá na 1,3 obyvatele. Vyplývá to z údajů z ročenky Technické správy komunikací za rok 2024.

Počet aut se nejvíce zvyšoval v 90. letech, růst posléze opět akceleroval od roku 2021.

Za rok 2024 v Praze znovu došlo k nárůstu počtu vozidel o 1,8 %, a to téměř ve všech kategoriích – nejvíce přibylo osobních automobilů (+17 964 vozidel, tj. +1,7 %) a motocyklů (+3 496, tj. +3,3 %). Ukazatele však podle TSK zkresluje vlastnictví vozidel největších leasingových společností se sídlem v Praze.

Ročenka uvádí také nejzatíženější úseky na pražské komunikační síti. Na prvním místě je Barrandovský most (127 000 aut za den), následuje Brněnská v úseku Chodovec – přípojka Chodov u D1 (125 000), Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech (124 000), Strakonická v úseku Barrandovský most – Dobříšská (122 000) a Brněnská v úseku přípojka Šeberov – hranice města (121 000).

Nejrušnější mimoúrovňovou křižovatkou pak bylo křížení magistrály a Jižní spojky s 204 000 auty denně, u standardních úrovňových křižovatek byla na prvním místě Černokostelecká – Průmyslová, přes kterou projelo denně 69 000 vozů.

Cílová doprava

Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba dopravu v okrajových městských částech částečně uvolní dokončení vnitřního a vnějšího okruhu. Zejména na Pražském okruhu (vnějším) Ředitelství silnic a dálnic intenzivně pracuje.

Bylo by ale naivní si myslet, že výstavba vnějšího okruhu nějak zásadně utlumí dopravu v centru města, která je především cílová, nikoli tranzitní,“ uvedl Hřib v předmluvě k ročence s odkazem na zmíněný meziroční nárůst aut.

Prostě to dojdete pěšky. Uvolníme silnice těm, co je skutečně potřebují, říká Hřib

Do centrální části města loni za den průměrně vjelo 238 000 osobních aut. Z okolí metropole do jejích vnějších částí vzrostl počet aut o 3,6 procenta na 358 000 automobilů, z toho 317 000 osobních.

Víme, že výstavba dopravní infrastruktury trvá příliš dlouho, a proto děláme maximum, bychom tyto procesy zrychlili a zefektivnili,“ dodal Hřib.

Stále prázdnější auta

Průměrná obsazenost osobních aut byla 1,33 osoby na vozidlo, pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,71 a v roce 2000 pak 1,44 osob na vůz.

Průměrné stáří všech provozovaných vozidel se v Praze mírně zvýšilo na 14,5 roku, obdobný trend je zaznamenán i u osobních vozidel (12,8 roku). V pražském registru vozidel stále dominují osobní vozidla poháněná spalovacím motorem – zážehové motory mají i nadále nadpoloviční podíl (54,08 %), druhým nejčastějším palivem je nafta (41,77 %).

Podíl alternativních paliv se loni přiblížil 4 % (3,90 %), z toho vozidel s elektrickým pohonem je více než polovina (čistě elektrická = 1,183 % a tzv. plug-in hybridy = 1,226 %).

Tagy praha Ročenka dopravy Praha Zdeněk Hřib
139 komentářů