Je bezpečné letět přes půlku Evropy na jeden motor? QS1125 ve 13 otázkách a odpovědích

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Přesně před dvěma týdny odstartoval Boeing 737-800  společnost Smartwings se 170 cestujícími na palubě  z řeckého ostrova Samos do Prahy. 

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eva

Zda se…ze pan letivy reditel ma problem….
Už podle jeho dřívějších vyjádření byl ale postup posádky při letu nestandardní. „Zatím jsou identifikována pochybení ze strany jednotlivce, případně jednotlivců,“ řekl navíc mluvčí Úřadu pro civilní letectví TN.cz s tím, že více nemůže prozradit. To by znamenalo, že se nejedná o pochybení společnosti, ale spíše o individuální přehmat.

Pepík

Konspiační teorie zde budou mít žně,logické a jasné uvažování nikoliv.Jak pravil jeden otec, který přišel o dceru při letu společnosti Alaska airlines let číslo 261. Je pro mě nemožné přijmout fakt, že má dcera zemřela proto,aby jedna letecká společnost vydělala více peněz. Samozřejmě, že tyto dvy případy nelze spojovat, ale tenkráte se ukázalo, že společnost prodlužovala servisní prohlídky,prostě zvítězila ekonomika nad bezpečností. jestliže by zde bylo dle mého názoru cokoliv jiného, neměla by společnost přeci problém vystoupit a říci jak to bylo, Tohle mlčení,to je vždy takové veřejné tajmeství a usvědčení se dle mě z toho, že se ,,něco“ tutlá.

noerf

Jaká je možnost, že letadlo mělo problémy s klimatizaci, proto sestoupilo na hladinu 24 000 stop a motor se porouchal při přeletu nad Rakouskem?

Bob S.

Tak v tom pripade by to chtelo krom
premazani zapisovace rozhovoru v kokpitu jeste vrazit sroubovak i do cerne skrinky,ktera zapisuje technicke udaje stroje

Jiří Kocurek

A to ještě nevíme, zda stav o běhu motorů není odesílán v krátkých intervalech k výrobci. Přepisovat věci na těchto serverech bude poněkud složité i pro velmi zdatnou jednotku hackerů, ani útok zevnitř nemusí být úspěšný. Si to představte, při přeletu nad Rakouskem došlo k výpadku auditovacího systému databáze a chybí data zrovna o tamtom motoru. Manoj Gupta se ten den tvářil zkroušeně a hned v pátek po práci odcestoval za rodinou. Nenápadné jako slon v obýváku.

Spidour

Pokud tam maji motory RR, tak je to hodne pravdepodobne. Vim, ze to uz pred 2 lety uvadel Microsoft jako referencni projekt s jejich Azure portalem.

Janina

Teoreticky to možné je. Ale nevěřím tomu, protože kdyby to tak bylo, tak už by to mluvčí Smartwings na jejich obhajobu uvedla. Kdyby měli cokoli pozitivního, tak už to je dávno všude známé.
Ta negativní reklama co za poslední 2 týdny ty aerolinky utrpěli je pro ně existenčně ohrožující. I kdyby na konci vyšetřování dostali jen nějaký flastr a nápravná doporučení od ÚCL a EASA by je nechala pak běžet, tak třeba jejich zimní pronájmy do Kanady jsou teď podle mě hodně nejistý.

Jen tak

zadna.

Bart

,,Nejzkušenější pilot naší společnosti“. Paní Dufková asi chtěla spíše říct, že: Z našich nezkušených pilotů je Pan Veselý asi opravdu nejzkušenější.

Cestující LBC MHD

Pravděpodobně paní mluvčí měla na mysli „Naši nejzkušenější piloti v oblasti ohýbání leteckých bezpečnostních předpisů.“

Dita

To bych nerekla, piloti, mechanici i stevardi pecka.Velice prisne zkousky.U pana kapitana zminovaneho letu- bezesporu zkuseny, ale tez nejvice „loajalni“.

Jen tak

no, zvlstni, ze insideri mluvi o opaku.

Martin

Nesleduji tuto událost detailně, proto možná mé dotazy níže někde zazněli, přesto se dovolím dotázat. 1) Jak se dostala informace o této události veřejnost? 2) Teoreticky: Úřady prokáží nebo lépe řečeno naznají, že SW postupoval špatně. Mají cestující možnost/nárok na nějaké odškodnění? Ti se sice dostali včas co cíle. Zda řádně, to už je na pováženou. Stranou nechme, že pak patrně vypukne vleký spor, odvolání a pod.

Jen tak

1) je vcelku jedno, jak se dostala na veřejnost

2) Ne, nemají.

Bob S.

To se ještě uvidí! Dnes se dá vysoudit téměř vše! Tak jako když se zabil pilot (ne žák) s instruktrem ve sport. letadle. Všechny doklady, prohlídky, kvalifikace i ero byly v pořádku tak jako meteopodmínky i palivo. A přesto to provozovatel letadla podle Nového občanského zák. v několika stupních u soudu prohrál. Taková duševní újma je svinstvo. Když si to někteří cesťáci s dobrými právníky uvědomí co se mohlo stát, tak od té doby nemohou spá, jíst a mají problémy v běžném životě!

Martin

Zda se, ze hodne koukate na americke filmy. Doporucil bych Vam obcas prochazku na cerstvem vzduchu, to Vam pomuze.

Bob S.

Nevim jestli to platio me, ale v tomto pripade jsem zcela v realu.

Jen tak

nesmysl.

nebo poslete konkretni odkaz.

Bob S.

Koukám že to tomto světě mnoho nevíš, a jsi hned hotový! Zeptej se třeba některého z mlaďasů od SW co si odlétali (nebo ještě létají) akrobačku. Všichni z této komunity tehdá tomu výroku soudu nevěřili.Jednalo se o katastrofu Z-142. Víc to nechci komentovat.

Jen tak

Aha… myslíš Brožovskýho ve Varech … proč s tím děláš takový tajnosti?

nicméně jaká je souvislost se smartwingsem? tam někdo zemřel? nebo .. v čem vidíš nějakou podobnost?

Bob S.

Sice již mlátíme prázdnou slámu, ale jsou věci mezi nebem a zemí. Jak je možné že fabrika která vyrábí cigára prohraje spor s kuřákem který dostal rakovinu plic. Na krabičce je varování že kouření může způsobit rakovinu, a pro negramoty je tam navíc ještě fotka zdevastovaných plic.

Bob S.

Chci tím demostrovat na někdy nepochopitelná rozhodnutí soudu.

AAA

Jo, všechno bylo v pořádku

Soudce Aleš Fikker upozornil, že se stroj dostal do takové výšky, kde neměl co dělat.

„Jak správně poukázal právní zástupce žalovaného, z letecké zprávy o nehodě jednoznačně vyplývá, že původ okolností, které způsobily škodu, je v provozu letadla. Těmito okolnostmi je to, že s letadlem bylo létáno v letových hladinách, které jsou nepřípustné. Nepochybně měly za následek, že se panu Kvasničkovi nebo panu Brožovskému zkrátka nezdařilo odvrátit pád letadla,“ uvedl soudce.

https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/odskodne-za-smrt-v-letadle.A140331_153647_vary-zpravy_ba

Jen tak

to sice poukazal, nicmene je to divne… jak za to, ze se vyskytli v nespravne vysce, muze LAC? jehoz byl brozovsky navic clenem? a jeste to byli pozustali brozovskyho?

tam se soudci trosku… zamotala kolecka v hlave.

Letec

Většinou všemu rozumíte. Tedy kromě českého jazyka.

Jiří

Pokud české orgány řeknou že to bylo špatně, rozhodně bych se obrátil na EASu, protože když už je podpořila jednou, tak je určo podpoří znovu. A to že si to koupáci uvědomí je mi jasné, ale rozhodně by se SW měli bránit všemi možnými i nemožnými způsoby. A soud by měl rozhodovat podle rozhodnutí EASy, protože sám o tom ví úplný hovno.

Host

Pane JIŘÍ,mýlíte se .EASA pouze potvrdila právně ,že za výběr záložního letiště zodpovídá kapitán.EASA nepodala ani jedno vyjádření ohledně nejbližšího letiště dle manuálu QRH,který byl,zjevně porušen .

Jen tak

pokud ceske organy neco reknou, tak easa neni odvolaci organ. takze se na ni mohou obracet jak dlouho chteji.

odvolacim urganem je ceska justice.

Karel Jezbera

Navíc doporučuji přečíst si článek 4 nařízení EU 376/2014 „The reporting, analysis and follow-up of occurrences in civil aviation“. Kdyby do toho novináři nezačali šťourat, tak to Smartwings nenahlásí. A i tak došlo k oficiálnímu nahlášení velmi pravdědpodobně později, než těch 72 hodin. Tohle jednání dělá z největší české letecké společnosti v očích zahraniční (i odborné) veřejnosti naprosté diletanty. A kdo se na tomto jednání, byť mlčky podílí (protože „drží basu“), tak je spolupachatelem.

Y.K.

UCL ústy svého šéfa a bez bližších detailů prohlásil, že firma SW incident nahlásila, jak nařizuje zákon. Zase bych tu nerozvíjel nepotvrzeníé teorie a nemíchal dohromady nehlášení stavu letadla ATC (co bylo označeno za nestandardní) a nehlášení UZPLN či UCL (což je nezákonné).

Michal Štěpán

Jak už K.J. výše uvedl, sečteno podrženo, všichni ve Smartwings by si měli zopakovat, co je to Safety Management System:
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/sms-docs-Safety-Management-International-Collaboration-Group-(SM-ICG)-phamphlet-A4–v4.pdf

a dále, co je systém hlášení událostí v souladu výše zmíněnou směrnicí a jakou plní úlohu:
http://www.aviationreporting.eu/AviationReporting/SafetyReporting.aspx
http://www.aviationreporting.eu/AviationReporting/CommercialCampaign.aspx

Protože příště, až už to nevyjde a budou skutečně mrtvoly, tak může být obětí přímo někdo z nich nebo jejich rodinných příslušníků.

Nicky

Tohle se zbytečně nafukuje – jsou i letadla co mají jen jeden motor, nebo dokonce vůbec žádný…

Aleš

S temi je ale zakazano prevazet za uplatu verejnost.

...

Ale žádné takové se nepoužívá v komerční letecké přepravě osob.

Martin

To je zas kec

Ivan

A které? Soukromou vrtulovou cessnu nepočítám.

Dita

To mel byt vtip, ze?

Bob S.

Nyní se již jen nabízí „x-tá“ otázka, kdo bude obětním beránkem této zapeklité situace. Zda zasloužilý firemní pilot jednal na vlastní pěst, a nebo to bylo s vědomím firmy ( vše spekulace). Z historie je známé že hrdinů jsou plné hřbitovy(obrazně řečeno). Některé informace které si již žijí vlastním životem za plotem letiště (v hangárech, na ploše a kokpitu apod.), se od sebe mírně odlišují než v médiích (kulantně řečeno).

Ivan

Uvidíme, zda se Se postaví za pilota, nebo ho shodí. Trochu tuším odpověď, ale třeba mají koule přiznat pochybení. To si myslím by bylo i marketingově vhodnější, i když každý to nevezme. Mně se vždy vyplatilo přiznat chybu, myslím si, že to lidi mohou ocenit.

TomasG

Tipuji to na kapitána s ohledem na akcionáře společnosti. Na druhou stranu budou mít akcionáři snahu zasloužilého firemního pilota nějak odměnit za obětavost.
Jinak to podle mě nemůže dopadnout, kdo by transféroval české koupáky k moři.

Y.K.

I kdyby to bylo s vědomím firmy, pořad je to PIC, kdo za bezpečnost letu nese odpovědnost. Nicméně jedná se o séfpilota, zřejmě, tak asi bude inspektory zajímat i jeho vliv na ostatní kapitány.

boris

Ale jasne, jde prece pouze o prachy! Hodi to na pilota, ten pitomec riskoval zivoty, jen aby lez l Šimáněmu do zadele a ted ho do ni nakopaji. Dobre mu tak, takovi slouhove kdyz se dostanou k moci pro sve sefy udelaji jakoukoliv prasarnu, klidne i ty lidi obetuji.

Tom

Nyní je velmi dobře vidět, že v ČR chybí na charterech alespoň nějaká konkurence.
SW může být v podstatě jedno, co si kdo (včetně CK) o tomto to problému myslí. Jiné řešení než SW CK nemají.

Cestující LBC MHD

Proto všichni doufají, že to bude pomyslný poslední hřebíček, čínští investoři vydrží ještě chvilku v nečinnosti a konečně posviští do konkurzu.

Martin

A dokazal byste odpovedet na otazku proc tady ta konkurence (uz davno) neni?

Jen tak

někteří lidé si myslí, že aerolinka se založí jednoduše tak, že se prosttě zajde na úřad a lítá se.

nicméně … dvě , tři charterovy aerolinky na naši malou rpubliky.. ekonomický nesmysl.

nicméně, je na cestovkách, koho si na lety nasmlouvají. nikdo je nenutí nasmlouvávat lety se smart wings.

Tom

To si opravdu nemyslím. Vy zřejmě máte velké znalosti ohledně zakládání a provozu, případně bázování charterových aerolinek, tak by bylo dobré, kdybyste to zde trochu rozvedl.

Bob S.

Podle zahangárových spekulací ,šlo činské firmě spíše o ulití peněz do zámoří. Viz jejich stanovisko k pomoci o navýšení zákl.jmení.

Tom

Bohužel spíš nedokázal. Ale i vzhledem k tomu, že podnikám, tak tu konkurenci považuji za velmi užitečnou. Proč na našem trhu nelétá alespoň v létě z ČR někdo další moc nechápu (a je mi jasné, že letošní léto je vzhledem k MAXům velmi specifické a složité).

Jen tak

vy toho nechapete, ve vsi ucte, vic.

Apex

Drobná poznámka k otázce „V čem mohlo být výhodnější pro piloty letět až do Prahy?“. Jakkoliv je otázka kompenzací cestujícím v těchto případech vykládána orgány EU velmi extenzivně, viz např. věc Wallentin-Hermann, C-549/07, ECLI:EU:C:2008:771, bod 43), v tomto případě není jednoznačné, že by kompenzace musely být vyplaceny, byla by to nejspíš otázka posouzení celého případu. Nicméně je jasné, že divert by pro společnost znamenal minimálně dodatečné zvýšené náklady, protože by se musela postarat o cestující formou zajištění zejména ubytování, stravy a přepravy do cílové destinace. Nicméně je neoddiskutovatelné, že hrozba zvýšených nákladů nesmí být faktorem, který bude upřednostněn před dodržováním… Číst vice »

Dita

Ovsem pristani na nejblizsim vhodnem letisti urcite mene finamcne narocne, nez pozastaveni AOC.Ale asi si tak „veri“.AOC provozni povoleni

Jen tak

jakkoli jsem presvedcen, ze pokud by se ukazalo, ze problem je systemovy (a tudiz na odebrani ci pozastaveni aoc), tak by aoc odebrano byt melo, tak neverim, ze ceske ucl by na tohle melo kouke.

(a tohle, pokud vubec, skonci tak, ze se jednalo o pochybeni pilota. takze pri trose stesti skonci kapitan u soudu)

Apex

To určitě ano, můj příspěvek směřoval k tomu, že divert by automaticky nemusel znamenat kompenzace pro cestující. Ale i s kompenzacemi by to vyšlo levněji, než pozastavení AOC, i když si myslím, že k tomu nedojde…

Obecne ohrozeni

Jak jiz UCL rekl, je to bezprecedentni a sokujici. Kdybych byl na palube letadla se svyma detma, „kapitanovi“ bych dal po pristani za tak nesmyslne a sobecke ohrozeni nasich zivotu poradnou facku.

Sam jsem CPL/ME pilot s vice nez tisici hodinami ve vzduchu. Pokud by mi jeden motor zacal hlasit jakekoliv anomalie, natoz zhasl, samozrejme bych okamzite pristal na nejblizsim letisti. I kdybych zadne cestujici nemel.

Dle meho nazoru se jasne jedna nejen o poruseni zakladnich pravidel, ale i o obecne ohrozeni 170ti zivotu.

Tohle je opravdu tezce za hranou…

Jakub W

jenže lidem v letadle to neřekly takže ti ještě zatleskali

Ivan

Já si říkám, to si toho opravdu nikdo nevšiml? Nevím jak reálně poklesne hluk, ale palivová stopa (nebo jak se to odborně nazývá?) od motoru je viditelná z okna. Ovšem, koupací si všimnout nemuseli…

Y.K.

Hluk motorů stoupá a klesá opakovaně, když letadlo třeba musí sklesat do nížší hladiny.
Kondenzační stopa je z oken vidět jen u delších letadel a jen zadních řadách, často je počasí, kdy se žádná netvoří.
Letovou hladinu také odhadem nepoznáte
Nějaký insider by si mohl možná mohl povšimnou přerušení dodávky vzduchu do kabity, když dělali crossbleed restart.

Takže je opravdu těžké to poznat.

Jen tak

Nejde jen o kondenzační stopu.

i u malých letadel je krásně vidět tepelná stopa – a to od sedadel, která sedí na úrovni motoru (rozmazání výhledu v určitém úhlu v důsledku teplého zvlněného vzduchu).

nicméně toho si všimne málokdo. rozhodně ne koupák, který letí podruhý v životě.

Y.K.

Pravda. Niméně předně člověka musí vůbec napadnou se na něco takového zaměřit. 🙂

Ivan

Jentak: Tepelná stopa, to je to co jsem hledal, díky.
YK: Právě že to je vidět, ale nemusí toho všimnout každý, jinak souhlas.

Jen tak

běžnej cestující výletník si toho nevšimne.

všiml by si toho pilot…. a to, že není vidět tepelná stopa za motorem … toho si všimne málokdo.

Jiří

Být SW bych se opřel o EASu, protože prostě takovýto let to letadlo umožňuje. A být tím pilotem bych vám tu facku také dal. Všichni to moc rozmazávají. Pokud někomu vadilo, že vypadl jeden motor a nikdo jim to neřekl, tak to bylo pro jeho dobro, protože si dokážete představit tu zbytečnou paniku a dokázal bych si představit koupáky jak by ihned na letiště v Praze dávali rozhovory obzvlášť Blesku jak je možné že se něco takového stalo, že je vůbec ale vůbec nikdo neinformoval, že to vše co se dělo na náhradním letišti bylo strašné, lidi omdlévali, nebylo jídlo,… Číst vice »

Host

Nevím o co chcete se opírat s EASou.Ta jen sdělila ,že kapitán rozhoduje o výběru letiště pro nouzové přistání .To vám nikdo nebere .Ale jen pro vaši informaci pokud ji schválně neznáte -QRH hovoří jasně a to přistát na nejbližším možným letišti a to Praha nebyla .Dle mého a mnoho mých kolegů pokud nejmenovaný kapitán nedoloží důvod takového rozhodnutí ,pak jednoznačně jde o HAZARD ,obecné ohrožení cestujících ,porušení platných leteckých předpisů .Cestující mají štěstí ne na nejzkušenějšího kapitána ,ale měli štěstí ,že jim nevysadil druhý motor během 2 hodinového jednomotorového letu .To by jsme již dnes četli kolik mrtvých způsobilo… Číst vice »

Jen tak

blabolite o necem, omcem nemate ani paru.

Host

Kdo tady blábolí jste vy !!!!Tak se nám tady představte jaké máte zkušenosti . Mé jsou tyto :Stačí vám ,že pracuji jako kapitán více než 30 let s náletem hodin přibližně 20 000 letových hodin .Stačí vám,že už jsem si prošel vysazení motoru a následně výběr nejbližšího možného letiště na přistání .ASi ne jinak by jste jako amatér v dané věci nepsal takové nesmysly.a pokud jste náhodou pilot ,což si nemyslím,(každý průměrný pilot by to neudělal )nepřejí nikomu aby s vámi letěl po tom co tady píšete za názory .Každý průměrný kapitán by vám sdělil stejnou informaci ,a to že… Číst vice »

Y.K.

Hele, když už se tady vydáváte za kapitána s 2k hodinama, tak v QRH se píše: „Naplánujte přistání na nejbližším vhodném letišti“, ne to co jste napsal vy. Také by se kapitán měl umět ovládat a ne psát jako vzteklý ratlík s pomocí SMRTĚM ZAVÁNĚJÍCÍCH SEKCÍ PSANÝCH KAPITÁLKAMI a smrtících dávek vykřičníků. 😉

Host

Pro Y.K. Já si myslím ,že cílem této debaty nebylo hodnotit můj psací projev ,vy kamaráde pisatele ,,JEN TAK,,. Lidé vašeho ražení když už neví jak urazit diskutující začnou hodnotit písemný projev ,ale ztrácejí smysl proč to vše vzniklo .Takže abych to zkrátil a nehodnotil vaši nevyzrálou osobnost ,můžete být tak laskav a napsat nám vyjádření k vyhlášení nedostatků a chyb daného letu ,které zaznělo nejen v TV ale objevilo se i na internetu ,a to ,že to bylo selhání jednotlivců a ne systémová chyba .Jak čtu Vaše příspěvky jsou jednostranně postavené na podporu společnosti a ne na reálném úsudku… Číst vice »

Rer

Mírnit by se měl spíše pan Šimáně, nyní svým vystupováním bohužel jen umocnili můj pocit, že je to takový ten český způsob podnikání „zákazníku naval peníze a buď zticha“. Všichni navzájem kamarádi, jeden drží druhého, očekávám že vymýšlí nějakou rádoby výmluvu. Na místě by z mého pohledu bylo se slušně omluvit, jít s pravdou ven a přesvědčit zákazníky, že jim na nich záleží (nemyslím jen na penězích které zkásnou). A ne, netvrdím, že to tak musí vidět všichni, ale jsem holt stará škola a o naše zákazníky se ve své práci také snažím starat tak aby byli spokojeni a když… Číst vice »

Dan

Naprostý souhlas. Oni bohužel soudruzi podnikatelé od určitého levelu získávají bohorovnost a patent na rozum. Asi předpokládal, že kapitána poplácá po ramenou, jak to perfektně zvládl a ušetřil firmě starosti a miliony a dá mu zaslouženou odměnu. Dneska se ale bohudík už nic neututlá. A zrovna jemu vadí bonzáctví, no to mě dostal. To jsou přerody asi jako Koláček budhistou.

Eva

Jemu vadi bonzactvi?Vzdyt v cele firme se bonzuji lidi navzajem…to pan Simane nevi…dyt je to jeho firma….tak co tady placa za nesmysly?

TomasG

Pan Šimáně neví co se děje tam dole, stejně tak nechápe proč je vůdči jeho společnosti tolik antipatií. Ale stajně tak p. Vik a další.
Někdy je dobré umět sestoupit z nebes a jít se podívat dolů mezi “ dělnický lid“, ale tuto schopnost, vlastnost má málo managerů a navíc se to nedá naučit na různách školeních ci školách, to je prostě vlastnost, kterou mám, nebo nemám.

V podstatě událost, která se stala je jen důsledkem toho jak v te společnosti dlouhodobě funguje řízení lidských zdrojů.

Hodně štěstí

Prostě Smartwings hrál na to, že se druhý motor neporouchá. A neporouchal se. Jen se to provalilo a to je asi nenapadlo.Prostě si Smartwings udělal negativní reklamu v médiích zadarmo.

Jen tak

to je jako hrat ruskou ruletu…

Omar Baba

…s asi tak třicetitisíciranným zásobníkem a jediným nábojem v něm, pokud chcete za každou cenu mít taková blbá přirovnání.
Což posádku neomlouvá.

Jen tak

v letectví se hraje na „safety na prvním místě“.

tohle nebylo safe, a to bez ohledu na to, kolikaranné to bylo.

Ivan

Jen Tak :
Letadla často divertuji kvůli větší prkotine

Hodně štěstí

Jenže pořád máte šanci, že se do toho jednoho náboje trefíte. Nebo-li se do toho jednoho motoru trefí pták.

mikiqex

Ano, proto je kolem toho takové haló 🙂

Y.K.

Nooo, v letové hladině těžko potkáte ptáky. Pokud jde o střet při přistání, tak to jste vyčerpal pytlík štěstěny, protože je pak jedno jestli jste letišti mířil 2 hodiny nebo 20 minut.

Prostě je to statistická pravděpodobnost. Čím déle letíte na jeden motor, tím větší šance, že se mu něco stane. Nepatrně, ale přesto. Spolehlivost se počítá na hodiny bez závad (pro ETOPS řekněme 120 je 5 to In-Flight Shut Down na 100 000 letových hodin). Proudové motory jsou extrémně spolehlivé, takže není třeba panikařit, ale také není dobré pokoušet štěstí a je dobré to posadit při první vhodné příležitosti.

LepeUzBylo

muze nekdo potvrdit ze ten druhy funkcni motor na OK-TVO sel za par dni na revizi kvuli nadmernym vibracim? Kdyz uz jsme u tech pravdepodobnosti selhani druheho motoru.

Host

Pan Y.K. By nám o tom mohl něco říci ,dle jeho stranných projevů k dané situaci,kdy slepé obhajuje 2hodinovy let na jeden motor s cestujícími je zjevně seznámen i s tímto problémem

Martin V.

Nemůžete vždy počítat s pravděpodobností nezávislých jevů. U IFSD 1/10^5 hodin je nemožné, aby vám najednou vysadily 4 motory (to by bylo 1/10^20), ale přesto se to několikrát stalo. Naposledy, když si pilot s jihoamerickými fotbalisty naplánoval delší trasu než byl dolet letadla…

Y.K.

Tak jistě, ale když zdechnou všecny motory, protože dojde palivo, nebo se na sání udělá námraza či proletí sopečným popílkem, tak to je chyba plánování letu a poškození, ne samovolné selhání motoru. 🙂

Host

Y.K.
vážený pisateli,vy v jednom příspěvku napadáte mou osobu za můj názor ,aby jste v druhém příspěvku potvrdil to ,co jste předtím popřel a k vůli čeho jste tak tvrdě bojoval .Tak uź si ujasněte konečně svůj postoj k dané situaci .

Host

Pro Y.K
Největší nebezpečí? Před přistáním a v srpnu
Na základě statistických údajů ICAO, zahrnujících na sto tisíc incidentů sesbíraných v letech 2008 až 2015 v celkem 91 státech, se uvádí, že nejvíce událostí, 33 %, připadá na fázi během přiblížení, 31 % na vzlet, 26 % na přistání, 5 % zahrnuje neznámé okolnosti, 4 % připadají na traťový let a 1 % na dobu pojíždění.
Více než 90 % všech střetů se pak odehraje pod výškou 15 000 stop. Nejexponovanějším měsícem je z hlediska těchto událostí srpen, jako nejosudovější ptáky pak ICAO statistika uvádí skřivany, vrabce a špačky.

Host

Y.K.
No v letové hladině jaké ? Myslíte si že při jednomotorovém letu během sestupu nemůžete nasát ptáka do motoru .Můžete nám sdělit v jaké největší výšce byl doložen střet ptáka s letadlem ,určitě si to najdete někde !

Host

Pro Y.K. asi zjevně nevíte vše.
Devatenáctého května 2014 ohlásil pilot nákladové společnosti Atlas Air, linky GTI 8665 (volací znak Giant), oblastnímu řídícímu středisku v Indianě, že v letové hladině 400 (12 200 metrů), narazil do čelního skla jejich B-767-300 pták.

Piloti nebyli schopni určit, jaký druh to byl, pouze potvrdili rozbití vnějších vrstev okna na pravé straně a stopy vnitřností na skle.

Martin V.

S tím zásobníkem bych byl opatrný. Pravděpodobnost, že se jim zcela nezávisle na prvním motoru porouchá i druhý motor je velmi nízká. Toho bych se nebál. Ale kladu si otázku jak si mohli být tak jistí, když jim bez dalších průvodních jevů (plameny, vibrace) zhasnul jeden motor, že příčina nemůže být společná pro oba motory (znečištěné palivo například). Z historie je známo mnoho případů, že vypadly postupně klidně i čtyři motory ze společné příčiny (nedostatek paliva, sopečný prach, ptáci, zamrznutí paliva).

Jiří Kocurek

Kde berete tu jistotu, že je jen jeden náboj v zásobníku na 30000 ran? Tu pistoli vám nabíjel někdo jiný.

Y.K.

Kdyby to bylo méně, tak by nemohly existovat dvoumotoráky. Když „bouchme“ motor při rozjezdu po V1, tak dokončí vzlet na jeden, nastoupají někam do bezpečné výšky, mažou se s checklisty a pak se zase vrátí, do toho musí být schopní opakovat na jeden motor při nepodařeném přiblížení. Děje se to relativně často a musí se to vše odletět na jeden motor.

Host

Jo a pro Vás odletět 2 hodiny s jedním motorem až na cílovou destinaci i s cestujícími .Podsouváte nám ,že let na jeden motor je statisticky bezpečný ,ale už neuvažujete že i 0,001procento vysazení se nemůže stát u vás .to snad nebude zpochybňovat .

Aleš

Ac laik, nemyslim si ze je problem v tom ze letadlo letelo na jeden motor, jsem presvedceny ze to zvladne v podstate v pohode. Problem je kdyby nastal problem. Pak muze realne byt manevrovaci prostor, ve srovnani ze situaci kdy jsou funkcni oba dva motory, znacne omezeny az zcela nulovy. Proto je dle me tahle nastala situace obrovsky prusvih a musi byt vyresena exemplarnim zpusobem. Takovyto risk si zadna aerolinka nesmi dovolit.

Martin

A co když první motor vysadil z nějakého důvodu, který může postihnout i druhý motor? Krásný příklad je vysazení obo motorů B777 v Londýně, naštěstí těsně před přistáním.

Medák

tak ten pád B-777 způsobil nedostatek paliva a tím pádem zhasly oba motory.. Smart ale palivo měl takže tam by tohle nastat nemohlo..

Jen tak

nelzete. ten pad 777 NEBYL zpusoben nedostatkem paliva. naopak, paliva byl dostatek.

ty motory se te 777 vyply proto, ze za letu namrzlo palivo.

Medák

A když zamrzne přívod paliva k motorům tak to způsobí logicky co? 😀 nedostatek paliva a motory chcípnou.. tady ale odešel jen jeden a ten druhý dál vesele pracoval takže se zase vracíme zpět k tomu že v tomto případě tam palivo bylo a motor šlapal jako hodinky.. že to byla docela prasárna ze strany pilotů je věc druhou.. tak jako tak je vcelku zbytečné tu lidi děsit možnou katastrofou dokud se na veřejnost nedostane finální zpráva dotčených orgánů..

Karlod

Dobře. Akdyz zamrzne palivo u toho druhého motoru 😂😂

Host

Víte něco o nekvalitním palivu ,které dovede vysadit motory ?co se týče řešení ,je jen jedný důvod řešit danou situaci tak ,že kapitán měl takový důvod ,aby rozhodl proti doporučení QRH přistát na nejbližším možném letišti .ušetření financí se za takový důvod nepovažuje

Michal

to nebyl nedostatek paliva, to bylo jeho zmrznuti.

Jen tak

Skvely souhrn!