JASPERS: Nový most pod Vyšehradem bude výrazně levnější než oprava a údržba starého
Ze závěrů studie vyplynulo, že stavba nového tříkolejného mostu může být minimálně o 40 % levnější než rekonstrukce, rozdíl činí zhruba 1,1 miliardy korun.
Do rozhodování o dalším osudu železničního mostu pod Vyšehradem v Praze se zapojila i poradenská skupina JASPERS, která je součástí Evropské investiční banky. Podle její analýzy je stavba nového tříkolejného mostu ekonomicky i technicky nejvýhodnější variantou. O rozbor požádala JASPERS Správa železnic (SŽ)0, která výsledky dnes zveřejnila. SŽ dlouhodobě prosazuje snesení staré konstrukce z roku 1901 a zbudování nové podle výsledků architektonické soutěže.
Expertní tým JASPERS porovnal obě nejvíce diskutované varianty, tedy stavbu nového tříkolejného mostu, jehož návrh koncem minulého roku vzešel z mezinárodní architektonické soutěže, a renovaci stávajícího ocelového mostu s přístavbou třetí koleje.
Ze závěrů studie vyplynulo, že stavba nového tříkolejného mostu může být minimálně o 40 % levnější než rekonstrukce, rozdíl činí zhruba 1,1 miliardy korun. Novostavba také proběhne (ve srovnání s renovací) rychleji, a to o 1,5 roku, nový most také bude méně hlučný.
Závěrem analýzy JASPERS také je, že rekonstrukce starého mostu by prodloužila jeho životnost pravděpodobně jen o zhruba 30 let. „Když vezmeme, že příprava obdobných dopravních staveb u nás trvá i několik desítek let, znamenala by varianta rekonstrukce potřebu téměř okamžitě znovu zahájit hledání řešení, co s mostem po dalších třech dekádách. Životnost nového mostu by přitom byla minimálně 100 let, při vhodné údržbě i 150 let,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.
Hlavní závěry analýzy JASPERS na základě dat:
Rekonstrukce s přístavbou třetí koleje |
Nový tříkolejný most |
|
Investiční náklady |
1,75–2 mld. Kč |
1–1,2 mld. Kč |
Náklady na provoz a údržbu za 30 let |
280 mil. Kč |
80 mil. Kč |
Součet |
2–2,3 mld. Kč |
1,1ؘ–1,3 mld. Kč |
Prognóza nákladů na provoz a údržbu za 60 let |
Pravděpodobně více než za prvních 30 let. Kvůli vysoké míře nejistoty ohledně stavu mostu nelze přesněji vyčíslit. |
173–185 mil. Kč |
Délka stavby |
33–41 měsíců s potenciálně vyšší nejistotou |
24 měsíců s vyšší jistotou správnosti odhadu |
Časové ztráty pro cestující po dobu stavebních prací |
až 420 mil. Kč |
cca 247 mil. Kč |
Časové ztráty pro cestující vzniknou v důsledku omezení provozu na jedné koleji po celou dobu stavebních prací (odřeknutí nebo zkrácení vlaků). Denně to může mít dopad až na 6 000 cestujících, což se podle SŽ rovná socioekonomickým nákladům ve výši až pět milionů eur ročně.
Výtoňský železniční most je ale od roku 2004 kulturní památkou, která je součástí Pražské památkové rezervace zařazené na seznam světového dědictví UNESCO. JASPERS připomíná, že při rozhodování o budoucnosti mostu tak jdou proti sobě dva veřejné zájmy: potřeba modernizace dopravní infrastruktury, při efektivním vynakládání veřejných financí a zachování technické památky v původní podobě.
Potenciálně vhodným kompromisem by podle JASPERS mohl být přesun starého mostu na jiné místo, kde by sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty. Hlavní město Praha se Správou železnic varianty zkoumají.
Architektonický návrh nového mostu vzešlý ze soutěže se nyní dopracovává, hotov má být do konce roku. „Pokud se s přípravou začne v prvním čtvrtletí příštího roku, je reálné zahájení stavby v roce 2026 s dokončením v roce 2029,“ uvedla SŽ.
O JASPERS
Kolektiv JASPERS je iniciativou Evropské komise, Evropské investiční banky a Evropské banky pro obnovu a rozvoj, která od listopadu 2005 pomáhá městům a regionům dodávat projekty.
Odborníci JASPERS poskytují podporu ve strategiích, programech a projektech s cílem realizovat investice financované EU. Pomoc JASPERS je pro místní orgány a organizátory bezplatná a je dostupná většině zemí EU a kandidátským zemím.