Jaroměřská výtopna koupila od ČD Štokr, chystá jeho opravu do vystavovatelné podoby
Lokomotiva 556.0304 v Jaroměři. Foto: Muzeum Výtopna Jaroměř
Lokomotiva má připomínat konec parního provozu v Jaroměři, majitelé neplánují opravu do provozuschopného stavu.
Fíra , nebo topič vždy o své mašince mluví jako o živém tvoru . Takže nekoupili Štokr, ale Štokra.
Koupili kus šrotu, který kdysi dááávno býval Štokrem a jestli ještě někdy bude, to je otázka velmi vzdálené budoucnosti… abych to upřesnil.
Lepší než když CHV rozpaluje zachovalé exponáty. T435.016 nebo právě 556.0254
Pán bude odborník, nejlépe ví vše co ostatní ani netuší…
Právě, vy netušíte, jestli to ještě někdy Štokr bude.
Plácáte nesmysly. Podle fotografie na tom mašina není až tak špatně. Nepříjemné vidím chybějící části rozvodu, třeba už vědí, kde je seženou. A třeba oplášťování kotle bude u takto staré lokomotivy skoro vždy děravé.
V dnešní době bych šrotaci jakékoli parní lokomotivy kvalifikoval jako závažný trestný čin. Takže ještě jednou, hodně úspěchů při repasi.
Tajně doufám, že se přece jen někdy v budoucnu podaří štokra zprovoznit, i když to zatím na to nevypadá.
Také doufám. Když je mašina, je pořád naděje. Peníze budou vždy, vraky schopné opravy nikoli.
Nádhera, děkuji za naše předky a taky za naše děti ať vidí co jsme zde uměli dělat.
Aspoň , že tak a neodvezli ji nenávratně do šrotu. Taková zpráva potěší. To by bylo i po naději na případné možné zprovoznění. Moc jich už z víc jak 500 ks série nezbylo… A je to kus naší technické historie a dovednosti a umu našich předků.
S německou inspirací.
Jestli jezdila v Sokolově, možná to byla ta, která při posunu v letech 1974-1978, kdy jsem studoval na gymplu v Sokolově, tehdy hned nad nádražím na Šenvertě, čoudila tak, že za slunečného počasí jsme museli ve třídě svítit. A ta vůně kouře… V dobrém, miloval jsem to.
Já pamatuju štokry u nás v Ostrově, jak „štěkali“ na stoupání do Hájku. Nádhera.
Existují k tomu stroji ojnice a spol?
Když zalovím v paměti, vidím parní nádheru vyjíždě z nádherného nádraží Praha Těšnov……….Pokud možno večer – pro ty jiskry……
Ale to s nejvyšší pravděpodobností nebyl štokr…
čas od času si člověk přečte příjemnou zprávu jako je tato
Dík železničním nadšencumse zachránilo spousty stroju parní éry dík jim za to.Na tomto typu jezdil muj otec.
Dobre, že tak. Alespoň jedno vozidlo záchranene před pomalým rozpadem v Luzne…
Tak v Lužný jeden vystavovatelný Štokr maj, ne?
A proč by nemohli mít dva? Je to jedna z nejpočetnější, ba dokonce asi nejpočetnější řada parnich lokomotiv.
Zasloužila by si jedna jezdit a druhá být v přípravě na to, aby jezdila.
Ze by měli dát do provozuschopného stavu i řadu dalších loko, o tom také bez pochyby.
Vždyt tady jeden provozní je, další vystavovatelný je v Chomutově. Neměli by jich rovnou mít třeba pět? Nebo deset? Provozních? Peníze jsou jenom jedny. Ale pokud v Jaroměři chtějí, je to samozřejmě chválihodné.
Provozní štokr v ČR už není. 0506 dojezdila.
Ať se daří, dobrý nápad! Přijdu se podívat až bude hotová.
Přeji jaroměřským spoustu elánu, financí a vstřícnosti při opravách a shánění chybějících dílů.(Lokomotiva asi jezdila v depu Sokolov, ne? Sokolovo je někde jinde).
Těch překlepů je více. V článku zmíněná 749.257 to má také už za sebou. Vezla to 749.247. A horká aktualita to také není, k přepravě došlo již před více než 2 týdny, Jaroměřáci i Východočeská dráha to celkem medializovali.
Díky za upozornění, o tam bylo navíc:-)
Točna v Jaroměři nejde použít?
Je dost dlouhá? Možná by museli odpojit tendr a proč se s tím peklovat, když jsou chytří a mysleli dopředu.
Já o nich nepochybuji, zajímá mne odpověď od někoho, kdo to ví, nejlépe od jaroměřáků, ne od někoho, kdo se jen domnívá…
Odměřeno z fotomapy: 16 metrů.
Ikdyby se to tam vešlo i s tendrem, tak co je špatně na tom, že si poradili jinak? Na výsledku to nic nemění, mašina je otočená. Nebo snad si mají počkat až se kibicové dohodnou jestli točit po hodinách nebo proti hodinám?
Nikdo neříká, že je něco špatně!!! Ptám se jen, proč postupovali tak jak postupovali a nikde neříkám, že bych si jen stínem myslel, že něco dělali špatně nebo hloupě, jen bych tomu rád lépe rozuměl. Protože domněnek, jaké mi tu podstrkáváte já mám plný rukáv taky, všecky si je umím vymyslet. Jsme-li u domněnek, já si myslím, že se na tu točnu vejde, ale neměřil jsem to, pánové.
Lokomotiva je dlouhá 15,6 metru přes nárazníky, bez tendru. Takže tendr by museli odpojit a otáčet sólo zcela ZARUČENĚ, když má točna zhruba 16 metrů.
Je to jasné takto?
Myslím, že je srozumitelné, že jsem se o věci nechtěl hádat s žádným „vševědem“.
Přesně tak, na točně v Jaroměři bychom ho neotočili.. Má skutečně jen 16 metrů.
Jak se ukázalo, domníval jsem se správně. Pokud se vás to přesto dotklo, pak se omlouvám.
Proč ji otáčeli, však mají točnu v jaroměři
A funguje u ní pohon? Točit tohle ručně by byla neskutečná dřina.
Mínusáři by si to mohli vyzkoušet, totiž napsat si pracovní postup pro obě varianty – otočit v trianglu nebo otáčet mašinu s tendrem nadvakrát na točně. První případ obnáší 1x rozpojit a 1x spojit spoupravu. Ten druhý obnáší obojí přinejmenším 3x.
Ono to bude asi tím, že už jste pár lidem zalezl až pod kůži, a jen vidí vaše jméno tak dají mínus. Bohužel i můj případ.
Od ČD Štokr co?😉
Lepší tohle než Kovošrot – třeba nakonec ještě někdy bude i jezdit vlastní silou …
Přál bych mu to