lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Jaroměřská výtopna koupila od ČD Štokr, chystá jeho opravu do vystavovatelné podoby

Lokomotiva 556.0304 v Jaroměři. Foto: Muzeum Výtopna Jaroměř
Lokomotiva 556.0304 v Jaroměři. Foto: Muzeum Výtopna Jaroměř
Lokomotiva má připomínat konec parního provozu v Jaroměři, majitelé neplánují opravu do provozuschopného stavu.

Železniční muzeum Výtopna Jaroměř rozšířilo své sbírky o zatím největší exponát. Od Českých drah koupilo parní lokomotivu 556.0304 přezdívanou Štokr. Byla vyrobena v roce 1955, poslední roky chátrala v muzeu v Lužné u Rakovníka.

Podle vedoucího muzea Bohuslava Škody koupili lokomotivu Českých drah i s tendrem 935.2347 za odhadní cenu v elektronické aukci za 750 tisíc korun. „Kupní cenu plně pokryla dotace Královéhradeckého kraje a prostředky získané do sbírky budou použity na dofinancování nákladů spojených s přepravou a postupnými pracemi spojenými s uvedením lokomotivy do vystavovatelného stavu,“ řekl Škoda. Podle něj nepočítají s tím, že by lokomotivu vrátili do provozuschopného stavu. Štokr bude připomínat rok 1981, a tedy 40 let od ukončení pravidelného provozu v depu Jaroměř.

K nákupu se rozhodlo muzeum i kvůli tomu, že se mohl stát přímo majetkem spolku a nemuselo hrozit, že se odstěhuje po čase mimo expozici. Takto se musela z Jaroměře před třemi lety stěhovat lokomotiva Conrad Vorlauf, kterou si stáhlo zpět Národní technické muzeum.

Sbírka na opravu lokomotivy dál běží, více informací je na stránkách muzea. Zbývající prostředky poslouží na přepravu a záchranu tendru 925.014. Ten pochází od anglické UNRRA a s kotlem od lokomotivy 459.159 bude součástí expozice o lokomotivách UNRRA v Československu.

Z Lužné do Jaroměře za 12 hodin

Přepravu lokomotivy z Lužné zajišťoval Trak Rail a Východočeská dráha s lokomotivou 749.247. Doba přepravy trvala nakonec zhruba 12 hodin. Trasa vedla z Lužné na Kladno a přes Prahu, Poříčany, Nymburk do Opatovic nad Labem. Zde provedl vlak úvrať, aby se lokomotiva otočila komínem směrem na Trutnov a mohla být ve výtopně Jaroměř vhodně vystavena.

Parní lokomotiva 556.0304 byla vyrobena v závodech V. I. Lenina v Plzni v roce 1955 a jezdila v depech Karlovy Vary a Sokolov. Tendr 935.2347 byl vyroben v roce 1958 v továrně Tatra Kolín. Jistou zajímavostí ze života 556.0304 je, že 11. července 1981 odvezla poslední manipulační vlak v pravidelném provozu v Sokolově. Následně skončila lokomotiva jako vytápěcí kotel. K opravě a jejímu muzejnímu provozu však už nedošlo. V roce 1996 byla přepravena do Českých Velenic, kde sloužila jako zdroj náhradních dílů pro lokomotivu 556.0506. Z důvodu přestavby stanice v Českých Velenicích a likvidaci budovy výtopny byla lokomotiva převezena do Chomutova, následně do Lužné u Rakovníka. Jako nepotřebná se objevila na seznamu historických vozidel, které České dráhy nabídly k prodeji a možné záchraně do jiného subjektu.

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JÁCHYM

Fíra , nebo topič vždy o své mašince mluví jako o živém tvoru . Takže nekoupili Štokr, ale Štokra.

pejan

Koupili kus šrotu, který kdysi dááávno býval Štokrem a jestli ještě někdy bude, to je otázka velmi vzdálené budoucnosti… abych to upřesnil.

asdfg

Lepší než když CHV rozpaluje zachovalé exponáty. T435.016 nebo právě 556.0254

Havran

Pán bude odborník, nejlépe ví vše co ostatní ani netuší…

pejan

Právě, vy netušíte, jestli to ještě někdy Štokr bude.

Vašek

Plácáte nesmysly. Podle fotografie na tom mašina není až tak špatně. Nepříjemné vidím chybějící části rozvodu, třeba už vědí, kde je seženou. A třeba oplášťování kotle bude u takto staré lokomotivy skoro vždy děravé.
V dnešní době bych šrotaci jakékoli parní lokomotivy kvalifikoval jako závažný trestný čin. Takže ještě jednou, hodně úspěchů při repasi.

Zdeněk

Tajně doufám, že se přece jen někdy v budoucnu podaří štokra zprovoznit, i když to zatím na to nevypadá.

Vašek

Také doufám. Když je mašina, je pořád naděje. Peníze budou vždy, vraky schopné opravy nikoli.

paja

Nádhera, děkuji za naše předky a taky za naše děti ať vidí co jsme zde uměli dělat.

Alex.D

Aspoň , že tak a neodvezli ji nenávratně do šrotu. Taková zpráva potěší. To by bylo i po naději na případné možné zprovoznění. Moc jich už z víc jak 500 ks série nezbylo… A je to kus naší technické historie a dovednosti a umu našich předků.

milan

S německou inspirací.

Pavel Filipin

Jestli jezdila v Sokolově, možná to byla ta, která při posunu v letech 1974-1978, kdy jsem studoval na gymplu v Sokolově, tehdy hned nad nádražím na Šenvertě, čoudila tak, že za slunečného počasí jsme museli ve třídě svítit. A ta vůně kouře… V dobrém, miloval jsem to.

Beobachter

Já pamatuju štokry u nás v Ostrově, jak „štěkali“ na stoupání do Hájku. Nádhera.

Kubrt

Existují k tomu stroji ojnice a spol?

Petr

Když zalovím v paměti, vidím parní nádheru vyjíždě z nádherného nádraží Praha Těšnov……….Pokud možno večer – pro ty jiskry……

Štěk zapesal

Ale to s nejvyšší pravděpodobností nebyl štokr…

Miroslav Heyduk

čas od času si člověk přečte příjemnou zprávu jako je tato

luděk

Dík železničním nadšencumse zachránilo spousty stroju parní éry dík jim za to.Na tomto typu jezdil muj otec.

Gwann

Dobre, že tak. Alespoň jedno vozidlo záchranene před pomalým rozpadem v Luzne…

ABC

Tak v Lužný jeden vystavovatelný Štokr maj, ne?

Gwann

A proč by nemohli mít dva? Je to jedna z nejpočetnější, ba dokonce asi nejpočetnější řada parnich lokomotiv.

Zasloužila by si jedna jezdit a druhá být v přípravě na to, aby jezdila.

Ze by měli dát do provozuschopného stavu i řadu dalších loko, o tom také bez pochyby.

ABC

Vždyt tady jeden provozní je, další vystavovatelný je v Chomutově. Neměli by jich rovnou mít třeba pět? Nebo deset? Provozních? Peníze jsou jenom jedny. Ale pokud v Jaroměři chtějí, je to samozřejmě chválihodné.

asdfg

Provozní štokr v ČR už není. 0506 dojezdila.

Laik

Ať se daří, dobrý nápad! Přijdu se podívat až bude hotová.

Vašek

Přeji jaroměřským spoustu elánu, financí a vstřícnosti při opravách a shánění chybějících dílů.(Lokomotiva asi jezdila v depu Sokolov, ne? Sokolovo je někde jinde).

Hřebíček

Těch překlepů je více. V článku zmíněná 749.257 to má také už za sebou. Vezla to 749.247. A horká aktualita to také není, k přepravě došlo již před více než 2 týdny, Jaroměřáci i Východočeská dráha to celkem medializovali.

ene bene

Točna v Jaroměři nejde použít?

Vašek

Je dost dlouhá? Možná by museli odpojit tendr a proč se s tím peklovat, když jsou chytří a mysleli dopředu.

ene bene

Já o nich nepochybuji, zajímá mne odpověď od někoho, kdo to ví, nejlépe od jaroměřáků, ne od někoho, kdo se jen domnívá…

Jiří Kocurek

Odměřeno z fotomapy: 16 metrů.
Ikdyby se to tam vešlo i s tendrem, tak co je špatně na tom, že si poradili jinak? Na výsledku to nic nemění, mašina je otočená. Nebo snad si mají počkat až se kibicové dohodnou jestli točit po hodinách nebo proti hodinám?

ene bene

Nikdo neříká, že je něco špatně!!! Ptám se jen, proč postupovali tak jak postupovali a nikde neříkám, že bych si jen stínem myslel, že něco dělali špatně nebo hloupě, jen bych tomu rád lépe rozuměl. Protože domněnek, jaké mi tu podstrkáváte já mám plný rukáv taky, všecky si je umím vymyslet. Jsme-li u domněnek, já si myslím, že se na tu točnu vejde, ale neměřil jsem to, pánové.

Jiří Kocurek

Lokomotiva je dlouhá 15,6 metru přes nárazníky, bez tendru. Takže tendr by museli odpojit a otáčet sólo zcela ZARUČENĚ, když má točna zhruba 16 metrů.
Je to jasné takto?

ene bene

Myslím, že je srozumitelné, že jsem se o věci nechtěl hádat s žádným „vševědem“.

MiK

Přesně tak, na točně v Jaroměři bychom ho neotočili.. Má skutečně jen 16 metrů.

Vašek

Jak se ukázalo, domníval jsem se správně. Pokud se vás to přesto dotklo, pak se omlouvám.

Avlaky

Proč ji otáčeli, však mají točnu v jaroměři

Jiří Kocurek

A funguje u ní pohon? Točit tohle ručně by byla neskutečná dřina.

Jiří Kocurek

Mínusáři by si to mohli vyzkoušet, totiž napsat si pracovní postup pro obě varianty – otočit v trianglu nebo otáčet mašinu s tendrem nadvakrát na točně. První případ obnáší 1x rozpojit a 1x spojit spoupravu. Ten druhý obnáší obojí přinejmenším 3x.

Tomáš

Ono to bude asi tím, že už jste pár lidem zalezl až pod kůži, a jen vidí vaše jméno tak dají mínus. Bohužel i můj případ.

Třicátáprvní Béé

Od ČD Štokr co?😉

pozorovatel

Lepší tohle než Kovošrot – třeba nakonec ještě někdy bude i jezdit vlastní silou …

Beobachter

Přál bych mu to