Jančura: Strojvedoucí školíme z řidičů autobusů, koupíme dalších 18 lokomotiv
Společnost RegioJet začne letos poprvé vozit v tuzemsku cestující i na objednávku státu a krajů. Od prosince spouští provoz v
Společnost RegioJet začne letos poprvé vozit v tuzemsku cestující i na objednávku státu a krajů. Od prosince spouští provoz v Ústeckém kraji a na rychlíkové lince mezi Brnem a Bohumínem. Pro RegioJet půjde o další etapu expanze na kolejích, na investice má připraveno přes miliardu korun. Majitel firmy Radim Jančura věří, že vše zvládne bez pomoci cizího investora. Nezastírá, že pro firmu bylo velkým impulsem loni státem zavedené slevy pro důchodce a mladší cestující. „Nemyslím, že skončí. Nikdo nebude mít odvahu tohle zrušit. Vidím to opravdu jako dobré opatření,“ říká Jančura.
V Ústeckém kraji vás čeká na tuzemské poměry velmi přísná smlouva, kde jsou za každé neplnění standardu vysoké sankce. Nebude to pro vás likvidační?
Věděli jsme, do čeho jdeme, Ústecký kraj tuto smlouvu dával od začátku jako podmínku pro všechny, kdo se přihlásí. Věřím, že ji splníme.
Největší sankce jsou za to, pokud nestihnete v roce 2021 vyjet s novými vlaky. Nemáte obavy z toho, že nevyjedete včas, když jste si objednali vlaky, které dosud ještě nejsou ani schválené a pro Pesu jde o první vícesystémovou jednotku?
To máme smluvně upravené s Pesou, veškeré sankce Ústeckého kraje za pozdní dodání by šly případně za nimi. Chápu tyhle obavy, ale Pesa nám garantovala, že vlaky stihne včas. Měli stejně zájem o vývoj vícesystémové jednotky a my pro ně budeme prvním zákazníkem. Otevíráme jim dveře na další evropské trhy.
Do té doby budete jezdit jednotkami 628. Už je máte?
Kupujeme je od DB Regio, tam jich jsou volné stovky. Během pár měsíců tu budou, nechystáme u nich nějaké zásadní úpravy. Je to jen provizorní řešení, ale i v nich samozřejmě nabídneme cestujícím například připojení k wifi
Smlouva v Ústeckém kraji má postupně přejít na firmu RegioJet ÚK, kterou stoprocentně vlastní RegioJet. Je to pojistka proti tomu, aby případné problémy v Ústeckém kraji neohrozily celý RegioJet?
Je to přesně naopak. Je to pojistka proti tomu, aby případné výkyvy z komerční dopravy, která funguje plně na naše obchodní riziko, neohrozily provoz objednávaný v Ústeckém kraji. Byl to i požadavek kraje, chceme takto postupovat u všech budoucích smluv na provoz v závazku, že budou ve zvláštní firmě vyčleněné jen na tento provoz.
Jakým způsobem rozjezd v Ústeckém kraji financujete?
Zatím to dolaďujeme. Nové vlaky jsou zhruba za 600 milionů korun. Hlavní pro mě je, že máme už majetek za více než miliardu korun a nepotřebujeme tak nutně investora. Zatím nejpravděpodobnější variantou je kombinace více zdrojů, například úvěru či zpětného leasingu některých našich vlaků.
O vstupu investora na jednotlivé projekty neuvažujete?
Je to krajní varianta, zájemce také máme. Pokud by k tomu došlo, šlo by o investora na přechodnou dobu, maximálně pět let. Každopádně náš chystaný provoz na objednávaných linkách znamená pro trh velmi pozitivní signál k dalšímu růstu naší ekonomické úspěšnosti
Není trošku ironií, že budete muset v Ústeckém kraji jezdit se zelenými vlaky, tedy barvou vašeho největšího konkurenta v autobusech, který expanduje na železnici?
Není to úplně šťastné, ale je to požadavek kraje, abychom se také vizuálně integrovali do systému Dopravy Ústeckého kraje, který právě zelenou využívá jako barvu pro svoji marketingovou komunikaci. Osobně si myslím, že by mělo být pro cestující více patrné, kdo který vlak provozuje, dopravce to nutí pak více řešit kvalitu.
Už se ozývají hlasy, že železniční doprava v Ústeckém kraji zkolabuje, když na kolejích bude pět různých dopravců…
Myslím, že Ústecký kraj to vymyslel skvěle. Konkurence více dopravců povede k tomu, že se budou snažit o co nejlepší služby. Komunistický hejtman se chová jako chytrý podnikatel.
Nebojíte se, že od vás budou mít cestující větší očekáváni a budou ve vlaku automaticky čekat kávu zdarma?
Snad pochopí, že je rozdíl mezi regionální závazkovou a komerční dálkovou dopravou. Občerstvení na palubě na takových linkách nedává smysl, ale samozřejmě jim nabídneme například wifi zdarma.
Od prosince začnete jezdit i na lince Brno – Bohumín. Tento týden jste přivezli do Čech první dva vozy Modus Wagen. Ty budou na lince jezdit?
Je to jedna z variant. Jsou to moderní vozy v dobrém stavu a na linku by byly vhodné. Musí ale projít úpravami, například centrálního zdroje energie.
Stihnete to?
Určitě. Zatím řešíme, vybíráme partnera pro úpravy těchto vozů – máme nabídky z Česka i ze zahraničí – hledáme nejvhodnější variantu.
Pokud nestihnete vozy sehnat, přesunete je z komerčních linek?
My je budeme mít včas. Komerční spoje rozhodně omezovat nechceme, jsou pro nás dostatečně úspěšné a bylo by chybou je omezit.
Jde o netrakční jednotky, čím je budete tahat?
Pořídíme osm dalších vícesystémových lokomotiv, rozhodujeme se teď mezi Siemensem a Bombardierem. Celkem chystáme objednávku až 18 nových lokomotiv.
I kvůli náhradě čím dál poruchovějších peršingů?
Je to jedna z verzí, u peršingů ale zvažujeme ještě možnost přestavět je na vícesystémové lokomotivy.
Na Slovensku vám pomalu končí smlouva na linku Bratislava – Komárno, budete se tam hlásit znovu?
Byl jsem přesvědčen, že už ne. Situace se na Slovensku ale mění a už nemám pocit, že bychom tam nebyli vítaní. Teď řešíme další posilování spojů nasazením dvoupodlažních jednotek. Uvidíme, jaká bude situace po prezidentských volbách.
Velkým tématem je nábor strojvedoucích, kterých je málo. Jak ho budete řešit?
Chceme nabízet nejlepší peníze na trhu. Není to ale jen o tom. U nás ví, že řídí moderní stroje, že se ke strojvedoucím chováme jinak, mají lepší turnusy. Nabíráme hotové strojvedoucí, stejně tak si sami vychováváme nováčky. Jsme v tom podobně aktivní jako České dráhy. Mimochodem, až do události minulou sobotu jsme tři roky neměli žádné projetí návěsti Stůj. (ze statistik SŽDC nicméně vyplývá, že v roce 2018 jednou návěst Stůj vlak RegioJet projel, pozn. redakce).
Platí ještě to, že chcete udělat strojvedoucí z řidičů autobusů?
Ano, a první případy už máme. Ukazuje se, že pro to mají velmi dobré předpoklady, mají už vycvičenou zodpovědnost za to, že vezou za sebou lidi. Určitě v tom budeme pokračovat.
Vlaky v závazku budete mít ve speciálních firmách i kvůli možným problémům v komerční dopravě. Čekáte nějaké?
Vlaky i autobusy vydělávají, ale nikdy nevíte, kdy přijde podobný škůdce jako FlixBus.
Na trhu je FlixBus přes rok a půl, dál jezdíte. Jak se autobusům daří?
Přežili jsme to nejhorší a autobusy jsou zpět v zisku, i když už ne takovém, jako bývaly dříve. Fungují ale ekonomicky zdravě. Loni v dubnu jsme dokončili velkou optimalizaci, zrušili jsme linky, kde vydělávaly spoje jen ve špičce. Teď je naše síť už stabilní, linky jsou ve stavu, kdy už opět vydělávají a neproděláváme na nich a dokonce někde znovu rozšiřujeme i počty spojů.
Do jaké míry vám pomohly nové státní slevy?
Nebudu zastírat, že to pro dopravce je velký impuls. Přilákalo to nové cestující, kteří by jinak nejeli a vzhledem k nízkým maržím, které obecně v dopravě jsou, to byl rozhodně přínos. Pomohlo to všem dopravcům.
Nezvyknete si na ně příliš a pak nebudete mít problémy, až jednou skončí?
Nemyslím, že skončí. Nikdo nebude mít odvahu tohle zrušit. Vidím to opravdu jako dobré opatření. Je to velká podpora některých skupin. Třeba u důchodců. Když jdete do důchodu, spousta lidí rezignuje na aktivní život a pomalu „umírá“ na gauči. Tohle je může naučit trávit čas aktivně na výletech. Je to dobré pro ně, pro ekonomiku i pro veřejnou dopravu.
Chystáte tedy opět autobusovou expanzi?
Nic zásadního. Autobusy jako typ dopravy podle mě nemají dlouhodobou perspektivu dalšího rozvoje, tu mají vlaky. Ale je to mimochodem i skvělý nosič reklamy na naši firmu. Teď jde spíše o menší změny, například jsme seškrtali částečně provoz na lince do Plzně, kde se vlak ukazuje jako větší konkurent, přidali jsme nově spojení Vídeň – Berlín a několik spojů na trase Praha – Brno.
Jak dlouho čekáte, že FlixBus bude jezdit o tolik levněji proti vám?
Myslím, že čekali, že odpadneme. Až zveřejníme naše výsledky za autobusy, třeba pochopí, že tento souboj nevyhráli.
Jednáte s BlaBlaBusem o spolupráci, v čem jsou proti FlixBusu jiní?
Není to o vyklizení trhu, jak chtěl FlixBus, ale o spolupráci. Jeví se nám to jako zajímavé, měli by u nás rezervovanou část kapacity a prodávali by nás za provizi, my bychom si udrželi svoji nezávislost a výměnou za to se dostali do globální sítě.
Plány na expanzi v Německu s autobusy ještě trvají?
Nechte se překvapit.