Zprávy

Jančura si rozmyslel úpravy autobusů, jednu řadu sedaček nevymontuje

Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Autobusový dopravce RegioJet ustoupil od plánů vymontovat ze všech autobusů jednu řadu sedaček, aby měli cestující více místa. Změnu plánoval loni po nástupu FlixBusu majitel firmy Radim Jančura, nakonec zůstalo u úpravy jediného autobusu

Odstoupení od plánu potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. RegioJet představil autobus bez jedné řady sedaček letos v únoru. Ten dál jezdí, zůstane ale ve flotile osamocený.

Po vyhodnocení zkušebního provozu se ukázalo, že tato změna není z pohledu zákazníků něco, co by považovali za podstatné. Samozřejmě více místa je pro cestujícího vždy pohodlnější, na druhou stranu, zde se spíše ukázalo, že přestavba uspořádání sedaček by nepřinesla tak vysoký zákaznický užitek, jak se původně předpokládalo – navíc by snížení kapacity znamenalo komplikace u spojů, kde je vysoká poptávka po cestování,“ řekl Ondrůj.

Pro RegioJet by úpravy interiéru byly značně nákladné, znamenaly by nejen vypadnutí čtyř míst, ale také náklady na novou kabeláž do všech sedaček kvůli systému palubní zábavy. „Není vyloučeno, že v budoucnu k úpravě uspořádání sedaček může dojít,“ dodal Ondrůj. FlixBus má prostor na nohy v autobusech větší.

Kromě více místa na nohy sliboval Jančura i lepší připojení k internetu. Podle Ondrůje je zatím osazeno novou technologií s rychlejším a stabilnějším signálem 60 % autobusů. „Instalace nové technologie pokračuje také u zbývajících autobusů a postupně bude provedena u všech vozů,“ dodal Ondrůj. Nově mohou cestující využívat připojení i v zahraničí.

Nástup FlixBusu na tuzemské linky přinutil RegioJet k řadě změn. Ne všechny zůstaly jen v úrovni slibů. Například namísto půl hodiny je už rok možné stornovat jízdenku bezplatně patnáct minut před odjezdem, změnil se i systém kompenzací: k platbě dochází bez ohledu na to, z jakého důvodu zpoždění vzniklo. „Cestující dnes berou jako samozřejmost, že ve chvíli, kdy zpoždění překročí určitou hranici, mají automaticky nárok na kompenzaci, aniž by o ni museli někde žádat, vyplňovat formuláře nebo nakonec dostali jako kompenzaci nějaké vouchery či body, které mají omezenou možnost využití,“ řekl Ondrůj.

Podle Ondrůje s nástupem FlixBusu přišel RegioJet v autobusech o 5-7 % zákazníků. „Pro Flixbus se Česká republika stala de facto první zemí, kde neuspěl a některé linky dokonce musel už omezit,“ řekl Ondrůj. RegioJet letos očekává, že ve svých autobusových a vlakových spojích přepraví rekordních více než 16 milionů cestujících.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Můj známý jezdil před příchodem flixbusu pro firmu, která jezdila pro eurolines. Po příchodu Flixbusu firma začala jezdit linku Brno-Praha. Po roce provozování tuhle linku zavírají a ve firmě, která měla před 2 lety cca 30 řidičů, jich tam zůstalo už jen asi 12.

    • Myslím ovšem, že při současném obecném nedostatku řidičů těm, kdo odešli, rozhodně nehrozí, že by si nevydělali jinde (a možná víc než v původní firmě) …

  • Tuším, že jančura má tušení, že flixbus asi ztrácí sílu, protože asi jeho řidiči mu referovali co viděli jet na zlín, starýho neoplana a nebyl v barvách flixbusu i dispečer nádraží si myslel, že tam někdo vjel bez poplatku.
    Ještě,že ta fotka je novýho irizaru a není na zastávce.

  • „Flixbus má prostor pro nohy větší”. Tak to bych měl ve žlutém autobusu asi problém, protože ve Flixu mi to připadá na hraně. Pendluji docela často mezi Norimberkem a Prahou. Flixbus je pro mně příjemná změna, protože služebně trávím drtivou většinu času na lokomotivě. Přestože autobusem trvá cesta kratší dobu než vlakem, občas bych ocenil protáhnout si nohy. Myslím, že patrová Setra s kapacitou 30 až 40 míst a bistro oddílem dole by si klientelu mezi těmito městy nepochybně našla. Busem necestují pouze méně movití klienti..

    • má někdo info jak široké jsou rozestupy sedaček, u letenek se uvádí 76 – 81 cm , bylo by dobré toto uvádět taky u busů 😉

      • v případě RJ záleží dost na místě, není jednotný rozestup.

          • Pokud nejezdíte na Praha – Liberec, tak ano:) 28, 27 (poslední řada před dveřmi vpravo), 34 a 33 (vpravo hned za kávovarem, tam je nevýhodou trošku hluk z kávovaru). Naprosto nejméně doporučuji především prvních osm sedaček.

  • Navíc, mě třeba na kratší lince, typu Bratislava Vídeň, Liberec to nevadí. Ale vyhýbám se delším cestám v těch eurožebrácích.

  • Prostě nejlepší je podle mě, jak to má leo, udělat část busu s větším rozestupem pro ty co to potřebují a chtějí.
    Naopak, klidně může být i sekce sardinka, žebrák nebo jak to pojmenovat – pro ještě větší šetřílky. Kdo co chce, to by měl dostat.
    Bohužel evropské busy moc pohodlí nepobraly. Proti malajským.

    • A co ještě udělat další sekci pro úplně největší šetřílky – sekce na stojáka.

      • To by pak zjevně nesměl (na dálnici) jezdit rychle …

    • Tak ono to tak v podstatě je i u RJ – nejvíc místa je na sedačkách mezi dveřmi, o něco méně je na levé straně autobusu po celé délce a relativně málo (nejméně) je od zadních dveří dozadu. Minimálně v Irizarech předchozí generace to tak je, navíc sedadla 27, 28 jsou o něco výše, takže se mi tam sedí subjektivně ještě pohodlněji. Ale zase jsou u kávovaru / nad wc, takže je tam nejmíň „klidu“.
      U i8 nevím, ale předpokládám, že to bude podobné – v nich mi chybí ty vyšší sedačky.

  • „Cestující dnes berou jako samozřejmost, že ve chvíli, kdy zpoždění překročí určitou hranici, mají automaticky nárok na kompenzaci.“

    Versus web RJ: „V případě, že je zpoždění předem ohlášeno ještě před odjezdem vašeho spoje, nárok na kompenzaci nevzniká.“

    „změnil se i systém kompenzací: k platbě dochází bez ohledu na to, z jakého důvodu zpoždění vzniklo“

    Versus web RJ: „Výše kompenzace závisí na tom, zda je zpoždění zaviněné nebo nezaviněné.“

  • Zrovna včera jsem se nechal „ukecat“ Flixbusem z Prahy do Budějovic cenou 29Kč a výsledek, odjezd v 19:30, bus na místo dorazil v 19:48 a začal nástup, vyrazili jsme v 19:55, wi-fi nejela vůbec, zásuvky vypnutý, pan řidič (pravděpodobně důchodce na premiérové cestě) cestu znal, u Benešova motorkář na kaši další sekera a úplně na závěr po sjezdu z D3 do Tábora měli přislušníci z V.B nějaký problém pravděpodobně s mýtem či s čím, to se mi stalo poprvé aby řidič dostal flast. Výsledek 30 minutová rezerva v ČB byla pryč, poslední přípoj ujel. Takže vlak + taxy a cena, místo úspory 130Kč jsem dal dalších 200. Ne všechno co se na první pohled zdá levné je opravdu dobré, příště tedy s RJ či ČD.

  • Minuly tyden jsme jeli s kamarady do Zahrebu Flixbuse. Po lonske ceste s Jancurou do Budapesti, kdy se nam nepodarilo kvuli mistu usnou, jsme meli velke obavy. 10 hodin cesty. Po nastupu do autobusu jsme se zhrozili, zadny zabavny portal, sedacky vypadaly jako ze stare Karosy. Mista na nohy bylo ale daleko vic nez v RJ a i sedacky se nakonec ukazaly jako pohodlne pro spanek. Mam 186 cm a spal jsem docela dobre. A to je pri takovych cestach to hlavni. Vyspat se. Na zaklade unorove zpravy jsme si rikal, ze priste jeste vyzkousime RJ. To ale s touhle zpravou pada. Takhle uz s RJ nikam nejedu a radeji se vyspim u konkurence.

    • Flixbus má přeci taky zábavný portál, jen si ho musíte spustit na mobilu nebo tabletu (či ntb).

  • JANČURA = SLIBOTECHNA
    a ještě to tiskový mluvčí prezentuje jako že to tak zákazníci vlastně chtěli toho méně místa

    • To je český marketing:
      zákazníci ocení málo místa v autobusech,
      drahé volání z mobilu,
      jahodovou marmeládu z jablek,
      pizzu s náhražkou místo mozzarelly.

      Zkrátka „specifický“ trh.

  • Pro cestující a jejich pohodlí uděláme vše vaš Jančura 🙂

    • Tak vyndavat řadu sedaček z autobusů, které jezdí relativně plné, takže si ubírá cestující a rozhodně to není zadarmo, je blbost, což vědělo hodně lidí od začátku.
      Otázkou bude, jak budou vypadat autobusy, které bude kupovat nově, neboť poslední kupoval v roce 2016.

      • No právě! U nových autobusů odpadne argument, že „přestavba je drahá“. Ba naopak by měl ušetřit, protože si koupí o čtyři sedačky míň. A ne všechny linky jsou tak narvané, že nezbudou ani čtyři místa. Trochu to bude komplikovat logistiku (dva typy vozů), ale určitě dost lidí o rozestup stojí, hlavně ti vyšší a na delších trasách.

Newsletter

Partneři


Výběr editora