Jako za Husáka: Metro oslaví 45 let výletem do minulosti, vyjedou historické soupravy

Souprava metra Ečs. Autor: Jklamo – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=340711Souprava metra Ečs. Autor: Jklamo – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=340711

Cestující na trase C pražského metra čeká ve středu tak trochu návrat do minulosti. Pražský dopravní podnik (DPP) si bude

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Permonik

Škoda, že o takových akci se neinformuje 3-4 týdna předem. Teda přesněji magistrát by informoval ty 3-4 týdny, než se to zveřejni zde to je tak 1-2 týdny před akci. Já bych se rád podivál i jněco nafotil, ale ze dne na den nemám možnost jet přes republiku.

Radek

Přehled akcí máte v Zážitkovém průvodci PID na celý kalendářní rok.

železničář v důchodu

A kde asi ten spisek vydaný ROPIDem bude shánět „na druhém konci ČR“, když ani v Praze není běžně a průběžně nabízen na příliš mnoha místech?

Petr

Já jen nechápu, proč všechny tyhle nostalgické jízdy vždycky končí už tak brzy odpoledne.

železničář v důchodu

Možná jim to tak vychází na jednu směnu pracovní doby personálu – ale osobně si také myslím, že by to mělo úspěch i v pozdějších hodinách.

Alfons

Krasne historicke vozy avsak vylet do budoucnosti bych si take nenechal ujit. Linka D je bohuzel v nedohlednu (geolog. pruzkum nepocitam a dohodu s Pentou nebudu komentovat) a jina vystavba v planu take neni (tedy krome cestne vyjimky v Cakovicich – toto relativne kratke prodlouzeni si ale jeste pocka minimalne do roku 2026-7 dle DPP). Varsava mezitim prodluzuje linku 2 a planuje linku 3, a Budapest otevrela linku 4 (krom 3 jiz existujicich), prodluzuje linku 3 a planuje zacit vystavbu linky 5 do 3 let… Kez bychom se na to take brzy zmohli. Pane redaktore, mate moznost napsat o vystavbe… Číst vice »

SAMMGE

Sice se ve Varsave prodlizuje, ale fakticky funkcni je jen jedna linka. Takze maji co dohanet 😉

Alfons

To bezpochybne. Avsak zajimave je, jak nas Varsava pomalu dohani. Mesto, ktere jeste pred 24 lety nemelo metro zadne. Co mi ale nejde na rozum je fakt, ze kdyz DPP (potazmo Praha) mel financi mene ci si jeste musel pujcovat (obzvlaste roky 1990-2008), tak se stavelo o 106. Ale nyni kdyz tu je EU a prebytky rozpoctu, tak se postup zastavil…

Jméno

Tak z nuly se startuje líp, spíše to svědčí o předchozí neschopnosti… A s tím, jak se metro ve Varšavě vyhnulo stanici Warszawa Centralna, se zrovna není co chlubit, že si v roce 2007 nechali vnutit 81-71 taky ne.

Dash9

A teď si představte, že třeba v Shanghai otevřeli první linku metra v květnu 1993 a dnes mají 16 linek s celkovou délkou 676 km. A dalších několik linek je ve výstavbě. Tam nás dohnali a předehnali už dávno…

Jméno

Tak jasně, proč neporovnávat Prahu třeba se Šanghají (25x víc obyvatel)… tupci jsou prostě tupci.

Milan Kříž

Taky si musíte uvědomit, že dokončením současných 3 linek vznikla poměrně ucelená síť, která měla jasné přínosy a funkčnost. Od roku 1985 už bylo jasné, že 3 linky jsou dány (nic se s nimi nedá dělat) a tak se jely další úseky, které měly smysl (občas se trochu šláplo vedle – Letňany, Depo Hostivař, Nemocnice Motol). Cokoli dalšího se teď přidá, tak už tak dobré není. To si myslím, že je i problém Déčka – na počty cestujících by na jih od Krče by možná stačila tramvajová trať, Modřany příliš dobře neobsloužíte (a dojedou tím pádem až na Kačerov), protože… Číst vice »

Ondra

Mám na to podobný názor, za enormní náklady, přínosnost nových stanic spíš klesá. Význam trasy D je poněkud přeceňován.

Tomáš Záruba

Déčko by bylo nejlepší ohnout do Modřan jako takových. Příměsto ve směru od II/603 by bylo lépe řešit něčím, co umí do toho regionu (nejméně Kamenice) pokračovat přímo. Ten přestup v Písnici bude hodně lidí odrazovat, zejména proto, že dále v Praze bude vzhledem k trasování déčka vždy nutný aspoň 1 „páteřní přestup“. Když si vezmu jak bude vyřešena vazba třeba Jesenice – Karlovo nám., tak nevím nevím, jestli lze o atraktivní VHD mluvit. Jako jasně, než ty dnešní busy v zácpách to lepší bude, ale za ty prachy… Asi nejhezčí by byla nová regionální trať (kdyby ji šlo udělat),… Číst vice »

...

1. rozšířit úsek Hostivař – Stránčice minimálně na tři koleje 2. vykoupit vlečku Stránčice – Velké Popovice, tuto elektrizovat, prodloužit někam do Želivce nebo Nové Hospody a dobudovat u Stránčic přímou kolej na Prahu 3. v Mirošovicích, Nové Hospodě, Popovicích, Všechromech a Světicích P+R a autobusové linky navazující na ten příměstský vlak 4. pořídit skutečně velkokapacitní EMU jednotky, tj. přesně na délku nástupiště a průchozí jak nahoře, tak dole. 5. S7 po stávající trase, S48 Kralupy – Bubeneč – Holešovice zast. – Bubny – Karlín – Libeň – Malešice – Hostivař – Uhříněves – Říčany – Světice – Všechromy –… Číst vice »

Frantisek

Přímá kolej na Prahu je zbytečná, vzhledem k vyčerpání kapacity by se muselo připojovat ke stávajícím soupravám, tři koleje místy není kam dát. Když už nové koleje, tak klidně nová stopa, která obslouží i Jesenici. Kromě toho bych na kolejích radši viděl (nejen) to pivo, co se teď vozí v kamionech, než další davy do Prahy v době propojení informačních technologií…

...

Tak pivu ty osobáky vození vlakem asi zakazovat nebudou…

Nicméně dalším davům do Prahy nezabráníme. Ony tam už jezdí, ale auty a trčí v kolonách, což není příjemné nikomu, zejména pak ne obyvatelům obcí na té trase.

Na ty tři koleje by se halt muselo něco vykoupit, to tak bývá. Pokud novou stopu, tak „rychlý výjezd“ Praha – Mirošovice s potenciální návazností na VRT do Brna, pak se ty osobáky vejdou i na stávající dvoukolejku (ale i tak by to chtělo tři koleje alespoň z Hostivaře do Uhříněvsi kvůli Metransu).

železničář v důchodu

Kdysi kdesi kdosi navrhoval postavit v tom jižním směru něco jako novou trať odbočující ze stávající železnice v Krči – to by asi bylo lepší (a určitě levnější) řešení než zbytečně drahé „hluboké“ metro, když nikdo zatím není ochoten v Praze připustit ani mimo zástavbu vedení metra úplně po povrchu nebo jen lehce zahloubeného a zakrytého.
Přes Strančice bych se do té oblasti dostávat asi nesnažil, i když i tudy by to mohlo být užitečné třeba pro nějaké tangenciální vztahy – myslím ale, že nová trať ve stopě blízké stopě zvolené nyní pro trasu metra „D“ by asi byla smysluplnější.

Fedexak

Tak budapest ma dvojnásobek obyvatel nez Praha. Jezdi tam M1 – coz je historicka dvouvozova podpovrchova „tramvaj“ Od náměstíčka vedle Feák Ferenc Tér pod Andrássiho bulvárem do lázní v Parku.. M2 a M3 jsou sestivozove soupravy sovětského typu a nejnovejsi M4 jezdi bez ridice, ma pohledovy beton ve stanicich – strasne…- a trasa je nedostavena v puvodni planovane delce – udajne byla evropska dotace „rozkradena“ – verejne tajemstvi v cele Budapesti…. Takze realne jou tam na dvojnasobne město linky 3… Ale zas tam na Velkem polookruhu (Nagy Korút) a madarskem polookruhu (Hungaria Korút) jezdí sesticlenkove tramvaje – nejdelsi na svete… Číst vice »

Budapest

Budapešť nemá 2x víc obyvatel než Praha, to platilo naposledy někdy v 80. letech.

Praha má 1,31 mil. obyv. (2018)
Budapešť má 1,75 mil. obyv. (2018)

Od roku 1980 se počet obyvatel Budapešti snížil o více než 300 tisíc lidí.

Praha metropolitan area: 2,6 mil. (2018)
Budapest metropolitan area: 3,3 mil. (2018)