Jako v Berlíně či Vídni? V Brně začali hledat autora nového hlavního nádraží
Hlavní nádraží v Berlíne. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kancelář architekta města Brna (KAM) a Správa železnic zahájily mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží
Ani sebelepší architektonický návrh nádraží ve variantě „U řeky“ od věhlasných architektů nenapraví nevhodné (paskvil) dopravní řešení (sloučení současného oddělení nákladní a osobní dopravy) a umístění (vymístění od přestupního terminálu MHD).
Z mého pohledu je už lepší navrhovaný diametr a nebo v krajním případě zbourání Teska.
klíííd,
to se ještě 40x bude předělávat. Budeme dělat soutěže, studie, návrhy.
Uplyne ještě 25 let a do zemně se nekopne…
Mezitím se vyřeší lék na koronavirus i s očkováním,
několikrát se změní politický vedení města, kraje i státu,
vznikne nějakej novej virus a zase bude panika,
Brněnský nádraží se posouvá mnohá desetiletí a ještě mnohá desetiletí bude…
A zatím se vesele jezdí na ty co tam stojej a včetně Hlaváku.
Neočekávám, že by se tu ( v Brně) něco progresivně a prudce měnilo.
Teď už jen udělat studii na to, kdo zaplatí miliardy za úpravu brněnské infrastruktury při odsunu nádraží. Pokud z toho vyjde brněnský magistrát a na základě výsledků studie bude vědět, kde na to vzít, stavbě zřejmě nebude nic bránit. Pokud ale bude chtít brněnský magistrát (navíc v rozporu s vlastním referendem) státní peníze na úpravy vlastní infrastruktury, bude to problém rovný gordickému uzlu. Dalším problémem je, že nikdo nevyhlásil referendum na úrovni kraje, protože nádraží je logicky vstupní bránou do města a troufnu si tvrdit, že mimo brněnští cestující ho mohou využívat více, než cestující z Brna, kteří nepotřebují nikam… Číst vice »
Město Brno vůbec netuší a nemá představu kolik bude stát to vše co by se mělo udělat (nové tram koleje, úžasný park atd) – to mě kdysi velice pobavilo, když se k tomu město přiznalo.
Co jsem pochopil, tak náklady Brna na přivedení dopravní infrastruktury k odsunutému nádraží k řece nejsou do nákladů na odsun započítané. A pak z dlouhodobého hlediska jsou tu provozní náklady(+nějaká ta šalina navíc), kdy se počet cestujících v MHD nezvětší, ale zvětší se přepravní vzdálenost právě o ten odsun.
Nějaká ta šalina navíc znamená novou vozovnu, bo stávající dvě nejsou nafukovací, nové řidiče za stavu, kdy už teď jich je nedostatek, nové pracovníky údržby, vyšší spotřebu trakčního proudu, a to na věky věků. Svého času byl odhad těchto vícenákladů 150 Mio. Kč ročně – 20 let 3 Mrd. Kč.
Osobně si myslím, že celý odsun nádraží je nesmysl, a důvod jsou dobře známý (mizerné dopravní napojení nádraží na zbytek města).
Osobně bych jako lepší řešení viděl tunel, zhruba v téhle trase: https://mapy.cz/s/cohujomago. Vyřešil by se problém napojení tratí na Přerov a Slavkov, S-bahn by mohl jezdit přímo přes Kampus a Mendlák a tunelem by šly protáhnout i vlaky Praha – Brno – Ostrava a Praha – Brno – Vídeň/Bratislava. Na současném nádraží by zůstaly osobáky Křenovice – Letovice, Břeclav – Žďár n. S. a část rychlíků.
ODSun brněnské nádraží je něco jako Yeti. Lidé o tom mluví, ale nikdo ho v životě neuvidí.
Jen ať si nevyberou šaška Kotase.
Co třeba nádraží v Lutychu, za mne priklad pekneho moderniho nadrazi. Viden ano, Berlin je jeste o dva levely vyse jina kategorie, ve ktere je v Evrope snad jen Birmingham.
Vítěz soutěže dostane medaili …………………… a tím to skončí.
Doufejme.
to je sichr.
Kdyby se opravdsu začlo stavět, tak bych asi umřel překvapením.
Pak to udělat jako v Berlíně. VRT, Standardní vlaky, MHD. Když to bude dělat nekdo, kdo má zkušenosti, mělo by to dopadnout dobře. S našimi úředníky ale předpokládám, že hlavně zahraniční projektanti nebudou vycházet z úžasu.
Naštěstí všechny mezinárodní architektonické soutěže u nás skončily fisskem
Proč naštěstí?
Je na čase začít uvažovat o tom, že by se stavělo v Heršpicích nádraží „Brno VRT“ ,dnešní hlavák by se jmenoval Brno-centrum (a jezdily by sem regionální linky) a tenhle paskvil u řeky, který stejně nevyhovuje zadání železniční dopravy odteď za 30 let, vůbec nestavět.
Však web stavby.szdc.cz to potvrzují. Udělá se zastávka u křižovatky. Stačí.
*Brno-Šalingrad
Osobne se mi mezi variantami v ankete vice libili navrhy Viden-sever nebo Praha-venkov, ale mate pravdu, ze Brno-Salingrad vyhral a nadrazi by tak melo byt pojmenovano (kdyby radni nevymekli).
Dotaz, nejsem brňák, asi něčemu nerozumím, ale brněnské hlavní nádraží tam, kde je teď, se mi zdá na úplně ideálním místě, projíždí tam všechny vlaky, člověk dojde pár metrů podchodem a přestoupí na všechny důležité šaliny nebo busy. Je tedy nějaký zásadní důvod ho přesouvat? Proč by se prostě nemohlo zbourat nebo opravit to původní?
Současné nádraží nejde jednoduše rozšířit – už teď kapacitně nevyhovuje, příměstské vlaky by potřebovaly další perony plus plánovaný VRT další. Možné rozšíření směrem k OD Tesco je prý moc drahé. Nádraží je v oblouku což prý vadí (ale Wien Hbf je taky..). Asi problematičtější přivést VRT (geologické podmínky pro tunely jsou nejisté). Existovala hezká varianta Pod Petrovem, zhruba na místě dnešního 5. a 6. nástupiště. Lepší než současná poloha, stále v centru atd. Nevýhodou je opět geologie pro VRT a nutnost mnoha let dopravní uzavírky současného nádraží pro stavbu nového. Bohužel se ale vybrala ta nejhorší varianta, ODSun, která nevyhovuje… Číst vice »
Děkuji za rozsáhlé objasnění, to vše vysvětluje 😉
Taky děkuji za pro mně nové informace.
Jen připomenu, Wien Hhf. se stavěl na tzv. zelené louce, kdy ustoupilo Wien Süd.bhf.
Neznám přesná čísla, ale když jsem tam tehdy měl čest jezdit, troufám si tvrdit že šlo o plochu cca 10ha.
Aby k té akci vůbec mohlo dojít, museli mít Wien West, Wien Maidling a Praterstern.
Opravdu by mně zajímalo jak by to vyřešilo Brno, kdyby chtělo rozbagrovat centrum města.
Ehm, když stavím na zelené louce, tak stavím namístě, kde žádná stavba před tím nestála. Což rozhodně není případ při kterém se dvě stará nádraží zbourají a na jejich místě se postaví nové průjezdné.
Máte pravdu, ten slovní obrat jsem zvolil špatně.
Wien Hbf se stavělo v prostoru trianglu stanice Süd.
V případě Brna se dají použít stále Židenice, Krpole, Dolní, a možná i Heršpice (po úpravě – asi peronizace s podchodem).
Kapacitní problém hlavního nádraží jde vyřešit velice jednoduše projížděním všech souprav.
Kapacitu Brno hl.n. NEvyřešíte průjezdem vlaků. Protože směrem na sever jsou jen dvě koleje. A to je málo.
Bylo by potřeba nejméně 4. Ale i tak by to bylo málo. Ideálně 6 kolejí.
Tak jak je v současnosti namalováno kolejové rozvětvení z nového ODSunutého nádraží, je také špatně. Úrovňové rozplety a neexistence separátní dvoukolejky pro nákladní dopravu je prvním krokem ke kolapsu dopravy v prvních deseti minutách provozu nového nádraží.
Do Židenic by se vešli v pohodě 3 koleje, 4 asi s odřenýma ušima (barákama).
Vlastní nádraží je problém v tom, že má oblouky malých poloměrů a nedostatečnou délku kolejí pro dálkové vlaky. Kapacitně problémem není.
Velký kapacitní problém je příjezd z jihu. Přes Svratku jsou jen 4 koleje, které nezvládají poptávku z 6 směrů (Zastávka u Brna, Moravské Bránice, Břeclav, Chrlice, Slavkov, Vyškov), navíc Slavkov a Vyškov mají na výběr mezi jednokolejnou Komárovskou spojkou nebo úvratí v Židenicích (a pak průjezd mezi Židenicemi a Hlavním). To je problém současné podoby uzlu.
No hlavně problém je že jsou to 4 obousměrné koleje v zásadě. Velký pokrok by byl už jenom kdyby se Chrlická a Křenovická spojily na dvojkolejku dál od nádraží.
A příjezd od Hrušovan by podešel vláru s Přerovkou. Koleje tam fyzicky jsou, akorát není vlaková cesta.
Na jihu prostory na rozšíření jsou, na rozdíl od severu.
Pamatuju v hodně dávných dobách vybrané vlaky zastavovaly jen ve stanici Brno-Královo pole a hlavní nádraží úplně vynechávaly.
Jo a rozšířit nejde, protože tam zavazí prior. Ten se má bourat….
A jedním z neveřejných důvodů je i to, že na pozemky v místě stávajícího nádraží si už někdo brousí zuby.
Varianta „Pod Petrovem“ je právě to rozšíření.
Argumentovat nádražím v oblouku je blbost. Je samozřejmé, že v přímé je lepší )bezpečnostně a provozně).
Geologické podmínky pro VRT se dají vyřešit, aneb už moc hoších geologických podmínek než třebovický tunel nejsou. uzavírka současného nádraží byla minulý rok vyzkoušena. 🙂 při vhodné etapizaci to nebude horší.
Které busy máte na mysli? Na většinu autobusů to je dost daleko…
Myslim, ze v Brne je autobusy resena vecerni doprava a pokud se nemylim, tak jezdi od hlavniho nadrazi, mozna mel toto borek namysli. Mezimestske autobusy vetsinou jezdi ze autobusoveho nadrazi, ktere by melo byt z odsunuteho nadrazi pristupnejsi nez dnes ze stavajiciho hlavniho.
Od hlavního jezdí noční rozjezdy, takže múžete bez problému ve 2 ráno dojet na vlak z celého Brna, nebo naopak dojet vlakem. Roli Zvonařky jako konečné pro lokální linky postupně přebírají menší dopravní uzly na konečných tramvají po celém Brně.
https://mapy.cz/s/gufomabuna necelá 1/4 kilometru. Ovšem na Dolní nádraží to bude blíž, jak tvrdila reklamní kampaň organizovaná městem.
Tím hlavním zásadním důvodem jsou vlastníci pozemků v místě, kde by se mělo stavět a jejich propojení na úředníky a politiky.
Páš je tam málo místa na koleje. z obou stran oblouky a mosty….
1 až 4 peróny jsou do S,
5,6 jsou kusé…
Kdyby se do něj začlo rýpat tak, aby se tyto nedostatky „opravily“ bude krapet problém s dlouhodobou výlukou…
Když se bude stavět jiný jinde, bude hlavák sloužit (částečně sloužit) dál.
Ale ono se tak brzo hned nic budovat nebude…
Na všechny důležité busy? Myslíte sprintem podchodem ke vzdálené Zvonařce?
86% lidí nechce nádraží odsouvat. Ale stejně ho odsuneme. Pláču smíchy, když se dívám na studii ŽUB na napojení k MHD..
Pokud vím, tak se jim na to referendum hlavně většina lidí vyflákla. Takže asi tak je to se zájmem veřejnosti o to kde to nádraží je.
Dobře, tak ať nákladní vlaky objíždí Brno a raději jedou přes Hodonín. Ať se z 50% městských částí ztratí přímé spojení k hlavnímu nádraží.
Zase ti slamění panáci…
Mimochodem nákladní vlaky Rakousko-Polabí by do Brna nemusely, pokud by byl kus toho II: Hlavního tahu z Jihlavy do Znojma.
Ty vlaky jezdí převážně ze Slovenska.
Každý vlak, který tam nemusí, se počítá.
V tom referendu byla větší účast, než ve volbách, z kterých vzešlo zastupitelstvo, které odhlasovalo odsun.
Myslíte ty dojíždějící, kteří nemohli volit a využívají nádraží nejvíce?
Ano, první referendum bylo vtipně určené na sobotu, druhé sice v termínu voleb, ale jak bylo psáno výše – nádraží se týká především lidí dojíždějících, kteří ale hlasovat nemohli (nehodnotím, jestli je to dobře nebo ne, ani nevím, jak by se počítala účast atd.), mohli jenom brněnští, kterým je to většinou fuk, protože nádraží nevyužívají.
Číslo 86% jste prosím čerpal odkud ?
Anketa na webu odsunnechceme dot BRNO 😉
Dokonce 96 % hlasujících volilo variantu Petrov. Prostě nechtějí chodit od šaliny na Dolní nádraží. Místní dokonce vědí, že v místě nádraží u řeky se už nádraží nachází, takže se stavba neobejde bez výluk, což tvrdili ti, tkeří nákladní vlaky na hlavním nikdy neviděli a tak pro ně neexistují.
Tak pardon, pamatuju si to špatně. 86 % je správně. https://cs.wikipedia.org/wiki/Referendum_o_poloze_hlavn%C3%ADho_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD_v_Brn%C4%9B_(2016)
Ano na referenda se zúčastnilo více lidí než kolika byl zvolen předseda senátu, který se sám sebe pasoval na Tchajvance a názorového mluvčího všech lidí v ČR v oblasti zahraniční politiky.
Předsedu Senátu volí jiní senátoři, takže může být zvolen maximálně 81 lidmi (pokud by volil i sám sebe). Velmi překvapivé, že se zúčastnilo více lidí referenda.
Brnenske nadrazi, Hradecky fotbalovy stadion, dalnice do Vidne… To jsou takove ty predvolebni temata jiz asi 62let 🙂
Kdo se vsadí, že nádraží bude vypadat jako falus?
Jeden falus – orloj – už Brno má, a na takové město je jeden falus ažaž..
Ne, není.
Na magistrátu jich sedí spousta a furt je to málo. 😉
Tak neznate Brno, takze zapominate na Josta Moravského.
Brno má aspoň dva – další je socha Jošta 😀 https://www.idnes.cz/brno/zpravy/rozhovor-jaroslav-rona-socha-jost-rytir-brno.A151223_2214428_brno-zpravy_tr/foto/TR601f48_131506_5423242.jpg
Ne nutně. Rónova socha Jošta na koni (tedy já tomu říkám rytíř na žirafě, vzhledem k rozměrům a faktu, že Jošt jako diplomat zbroj nejspíš nenosil..), tedy tato socha při pohledu z několika specifických stran vypadá jako dámské přirození.
Penis i vagínu už v Brně postavené máme, budu tedy velmi napjatě sledovat, co může vyrůst dalšího..
Kozy? 🙂
Je stejně neuvěřitelné, jak pár zmrdů napojených na Zelené, dokáže sabotovat takovou obrovskou stavbu a celé město tolik let….
Ještě zajímavější je, jak pár z…., napojených na magistrát a vlastnících lukrativní pozemky v místě toho budoucího zoufalství, dokáže prosadit tento úplně zbytečný přesun nádraží přes odpor zdravého rozumu i odpor většiny obyvatel.
Jsem rád, že už do Brna ani přes Brno nemusím jezdit a že tedy doufám to nové nádraží nikdy nespatřím.
Takže kdo nechce chodit od šaliny až na Dolní je ZMRD?!
Od začátku kampaně nedokážou zastánci odsunu nic jiného než urážet. Slušné argumenty nemají.
Tak snad… Brno si ho zaslouží, vlastně je zvláštní, že tak velké město má dodnes tak malé nádraží a nikdo nebyl schopen ho v posledních 100 letech postavit.
Můžeme poděkovat tomu sedlákovi co neprodal Rothschildovi pozemek pod Dolním. Ono totiž mělo být původně tam, ideální místo k tomu, pak to stačilo střihnout jenom kolem Svitavy nahoru a bylo by. Jenže se tak nestalo a když už se začalo jezdit na provizorku, a postavila se další dráha tam taky, tak už se nikomu nechtělo stavět nové. No a celé to zabilo když se na Brněnsko-Rosickou napojila trať od Vídně. Ono pokud je u nás životnost zřízení státního 20-40 let a příprava takové operace vezme 10-15 let a realizace 10, tak jsme holt pokaždé když už to skoro bylo vletěli… Číst vice »
Dobře ten sedlák udělal.Postavit roku v zaplavené území není moudrý nápad.Plus nemožnost přivést na Dolní rozumnou MHD
Na Břeclavské se asi 50 let jezdilo lodičkama, to nebyl nikdy problém. Nehledě na to by Brno vypadalo úplně jinak.
Mno rozhodně nejsou potřeba 750 metrů dlouhé perony, u kterých by stála 5 vozová souprava. Možná dvě. 750 metrů je nezbytnost, aby se na to nádraží vešel nákladní vlak.
Padaly návrhy ve smyslu postavit pětikolejné nádarží v Heršpisích, kde by těch 5 nákladních vlaků půl dne počkalo. Pět nákladních vlaků za půl dne… Bylo by potřeba jich tam ubytovat tak 30 až 50.
Ještě jste neviděli ten Bratislavsky humac, Brno je proti tomu Amsterdam
Brno a Velké město?
No nemyslím si. třeba v sousedním Polsku by Brno bylo až 8 největší město.
To zase bude tunel.
Nové brnenske nádraží to je něco jako kompletní pražský okruh….nikdo z nás ho nikdy neuvidí….
Ale na rozdíl od okruhu je to dobře.
Jako Brňák rád nechám všechny peníze na odsun nádraží Praze na dostavbu okruhu.
Paneboze, za co nas v Brne trestas takovymi spoluobcany?
Tak to je gesto. Díky.
Nechcete recipročně parlament nebo senát?
Pochybuji, že by autoři nádraží ze zahraničí měli zájem, určitě nechtějí ztrácet čas nad něčím čeho se nedožijí. Začít by se mělo někde na pískovištích dětských hřišť, tam alespoň existuje šance, že se najde autor, který své dílo uvidí na vlastní oči.
Proč? Pro ně je to zakázka jako každá jiná, většina návrhů, které se soutěže budou účastnit nikdy nevyhraje. Obětují pár set tisíc dolarů, prvních X vyhraje nějaké miliony… Navíc oni ani neví kde to Brno je, jak je to s historií nádraží, pokud jim to pan Boučník nevyzvonil na blogu, takže udělají to co pokaždé, kvalitní návrh s nadějí že to bude jako v civilizovaném světě že se to postaví. Takové defétistické myšlení je právě problém v realizaci hodně velkého objemu projektů. Jak k tomu nádraží přistupujeme (jak přistupujeme k problému kapacity hlavních tratí)? „To nikdy nebude, to nemá cenu… Číst vice »
Asi tak. Konzervování toho co máme vytvoříme z Brna maximálně skanzen.
Většina lidí si asi myslí, že se postaví nové nádraží a starý uzel MHD zůstane a bude se jezdit busem 50/51 jako při výluce hlaváku??
Mám podobný pocit. Mne třeba na tom projektu udivuje že se tam nedaří dostat přesmyk pro náklady na Maloměřice, nebo že na jihu nejsou rozplety. Ale to všechno tam jde dodat pořád. A pokud tam nepůjdou dostat tyto věci, tak ať se hledá jak protáhnout tu nákladní dopravu. Třeba i za cenu asi 4 kilometrů tunelu a dvojkolejky přes Chrlice a nové estakády/náspu. Přece jenom jestli to bude 40G, nebo 50G už je teď absolutně jedno. Navíc to má sloužit dalších 100-200 let. Navíc je tam možná spojka směrem Přerovka a s Křenovickou spojkou, to odvede náklady i z Vláry,… Číst vice »
Ne, bude nová trať osmičky k odsunutému nádraží. Jen ta cesta bude pomalejší. Pak bude nová trať od mendláku, takže si tam lidi přestoupí. Jen ta cesta na vlak bude pomalejší. Bude skvlý pěší buvár na trníté, takže si člvoěk dojde na náměstí pěšky. Jen to bude delší cesta.
Proč se akce nedělají na tom placu u Zvonařky, namísto Svoboďáku. Nevíte někdo?
Základní problém je v tom, že není ochota ty zásadní chyby si připustit, natož je chtít opravit. To kámen úrazu. A úplně největší neřešitelná věc je ulice Klíny.
Nechci Vám moc radit, ale zkuste jim navrhnout dvě řešení, jedno finančně proveditelné (třeba přesmyk za Židenicemi, myslím že trochu prudší hrb od Židenic by asi problém nebyl) a druhé střelené (o jedno výš máte návrh 😉 )
Mám tu otevřený jak projekt na tu část, tak katastrální mapu tak výkres dvojkolejné tratě, tak tedy i mapu na seznamu, z toho mi vychází že se tam 5 kolejí vejít má, pak tu mám otevřený řez a… Nevíte proč tam mají osovou vzdálenost 5 m a nejdou šířkou do kraje současného tělesa? To vypadá skoro jako naschvál.
Osová vzdálenost 5 m (u 3 a více kolejí vedle sebe) umožňuje dávat mezi koleje návěstidla a návěsti. Mám pocit, že když pak potřebujete něco vyloučit, tak umožňuje bezpečnější pohyb v kolejišti.
Není to trochu předčasné? Když se ještě neví jak dopadne ta studie na ten diametr. A bez diametru nedává nové nádraží smysl
S ním taky ne…
No právě…