lot
Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Jako v Berlíně či Vídni? V Brně začali hledat autora nového hlavního nádraží

Hlavní nádraží v Berlíne. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hlavní nádraží v Berlíne. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kancelář architekta města Brna (KAM) a Správa železnic zahájily mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží v Brně. Město přizvalo do soutěže i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu příštího roku, uvedla mluvčí KAM Jana Běhalová. Podle organizátorů jde o dosud vůbec největší architektonickou soutěž v České republice.

Soutěž je dvoufázová. Nejprve budou tři ateliéry vyzvány k účasti v soutěži napřímo, dalších devět účastníků vybere ze zaslaných portfolií soutěžní porota. „Do soutěže vyzveme přímo tři zahraniční architektonické ateliéry, které mají zkušenosti s velkými dopravními stavbami. Soutěžní porota vybere ze zaslaných portfolií dalších devět soutěžících,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček. Tři předem vyvolení jsou Albert Wimmer, spoluautor nového hlavního nádraží ve Vídni, nizozemský ateliér Benthem Crouwel, odkud vzešla podoba hlavního nádraží v Amsterdamu, a gmp architekten z Hamburku, kteří stojí za projektem hlavního nádraží v Berlíně.

Vídeňské hlavní nádraží. Autor: OEBB Roman Boensch
Vídeňské hlavní nádraží.
Autor: OEBB Roman Boensch

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich vybere komise do druhého kola. „Ti dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude v únoru, ve druhé fázi v červnu 2021,“ doplnila Běhalová.

Soutěžící musí kromě jiného navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly. Nesmí zapomenout ani na parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.

Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alibaba

Ani sebelepší architektonický návrh nádraží ve variantě „U řeky“ od věhlasných architektů nenapraví nevhodné (paskvil) dopravní řešení (sloučení současného oddělení nákladní a osobní dopravy) a umístění (vymístění od přestupního terminálu MHD).
Z mého pohledu je už lepší navrhovaný diametr a nebo v krajním případě zbourání Teska.

Dalibor

klíííd,
to se ještě 40x bude předělávat. Budeme dělat soutěže, studie, návrhy.
Uplyne ještě 25 let a do zemně se nekopne…
Mezitím se vyřeší lék na koronavirus i s očkováním,
několikrát se změní politický vedení města, kraje i státu,
vznikne nějakej novej virus a zase bude panika,
Brněnský nádraží se posouvá mnohá desetiletí a ještě mnohá desetiletí bude…
A zatím se vesele jezdí na ty co tam stojej a včetně Hlaváku.
Neočekávám, že by se tu ( v Brně) něco progresivně a prudce měnilo.

Radovan Komínek

Teď už jen udělat studii na to, kdo zaplatí miliardy za úpravu brněnské infrastruktury při odsunu nádraží. Pokud z toho vyjde brněnský magistrát a na základě výsledků studie bude vědět, kde na to vzít, stavbě zřejmě nebude nic bránit. Pokud ale bude chtít brněnský magistrát (navíc v rozporu s vlastním referendem) státní peníze na úpravy vlastní infrastruktury, bude to problém rovný gordickému uzlu. Dalším problémem je, že nikdo nevyhlásil referendum na úrovni kraje, protože nádraží je logicky vstupní bránou do města a troufnu si tvrdit, že mimo brněnští cestující ho mohou využívat více, než cestující z Brna, kteří nepotřebují nikam… Číst vice »

Lex

Město Brno vůbec netuší a nemá představu kolik bude stát to vše co by se mělo udělat (nové tram koleje, úžasný park atd) – to mě kdysi velice pobavilo, když se k tomu město přiznalo.

Alibaba

Co jsem pochopil, tak náklady Brna na přivedení dopravní infrastruktury k odsunutému nádraží k řece nejsou do nákladů na odsun započítané. A pak z dlouhodobého hlediska jsou tu provozní náklady(+nějaká ta šalina navíc), kdy se počet cestujících v MHD nezvětší, ale zvětší se přepravní vzdálenost právě o ten odsun.

Tomáš Gottschalk

Nějaká ta šalina navíc znamená novou vozovnu, bo stávající dvě nejsou nafukovací, nové řidiče za stavu, kdy už teď jich je nedostatek, nové pracovníky údržby, vyšší spotřebu trakčního proudu, a to na věky věků. Svého času byl odhad těchto vícenákladů 150 Mio. Kč ročně – 20 let 3 Mrd. Kč.

Pavel P.

Osobně si myslím, že celý odsun nádraží je nesmysl, a důvod jsou dobře známý (mizerné dopravní napojení nádraží na zbytek města).
Osobně bych jako lepší řešení viděl tunel, zhruba v téhle trase: https://mapy.cz/s/cohujomago. Vyřešil by se problém napojení tratí na Přerov a Slavkov, S-bahn by mohl jezdit přímo přes Kampus a Mendlák a tunelem by šly protáhnout i vlaky Praha – Brno – Ostrava a Praha – Brno – Vídeň/Bratislava. Na současném nádraží by zůstaly osobáky Křenovice – Letovice, Břeclav – Žďár n. S. a část rychlíků.

kuna

ODSun brněnské nádraží je něco jako Yeti. Lidé o tom mluví, ale nikdo ho v životě neuvidí.

koleyy

Jen ať si nevyberou šaška Kotase.

Atwa

Co třeba nádraží v Lutychu, za mne priklad pekneho moderniho nadrazi. Viden ano, Berlin je jeste o dva levely vyse jina kategorie, ve ktere je v Evrope snad jen Birmingham.

Vojtíšek

Vítěz soutěže dostane medaili …………………… a tím to skončí.

rtep

Doufejme.

Dalibor

to je sichr.
Kdyby se opravdsu začlo stavět, tak bych asi umřel překvapením.

Petr

Pak to udělat jako v Berlíně. VRT, Standardní vlaky, MHD. Když to bude dělat nekdo, kdo má zkušenosti, mělo by to dopadnout dobře. S našimi úředníky ale předpokládám, že hlavně zahraniční projektanti nebudou vycházet z úžasu.

David

Naštěstí všechny mezinárodní architektonické soutěže u nás skončily fisskem

mgr.pavel

Proč naštěstí?

liposh

Je na čase začít uvažovat o tom, že by se stavělo v Heršpicích nádraží „Brno VRT“ ,dnešní hlavák by se jmenoval Brno-centrum (a jezdily by sem regionální linky) a tenhle paskvil u řeky, který stejně nevyhovuje zadání železniční dopravy odteď za 30 let, vůbec nestavět.

Luděk S.

Však web stavby.szdc.cz to potvrzují. Udělá se zastávka u křižovatky. Stačí.

Prikryl

*Brno-Šalingrad

R2R2

Osobne se mi mezi variantami v ankete vice libili navrhy Viden-sever nebo Praha-venkov, ale mate pravdu, ze Brno-Salingrad vyhral a nadrazi by tak melo byt pojmenovano (kdyby radni nevymekli).

borek

Dotaz, nejsem brňák, asi něčemu nerozumím, ale brněnské hlavní nádraží tam, kde je teď, se mi zdá na úplně ideálním místě, projíždí tam všechny vlaky, člověk dojde pár metrů podchodem a přestoupí na všechny důležité šaliny nebo busy. Je tedy nějaký zásadní důvod ho přesouvat? Proč by se prostě nemohlo zbourat nebo opravit to původní?

mgr.pavel

Současné nádraží nejde jednoduše rozšířit – už teď kapacitně nevyhovuje, příměstské vlaky by potřebovaly další perony plus plánovaný VRT další. Možné rozšíření směrem k OD Tesco je prý moc drahé. Nádraží je v oblouku což prý vadí (ale Wien Hbf je taky..). Asi problematičtější přivést VRT (geologické podmínky pro tunely jsou nejisté). Existovala hezká varianta Pod Petrovem, zhruba na místě dnešního 5. a 6. nástupiště. Lepší než současná poloha, stále v centru atd. Nevýhodou je opět geologie pro VRT a nutnost mnoha let dopravní uzavírky současného nádraží pro stavbu nového. Bohužel se ale vybrala ta nejhorší varianta, ODSun, která nevyhovuje… Číst vice »

borek

Děkuji za rozsáhlé objasnění, to vše vysvětluje 😉

Tomáš

Taky děkuji za pro mně nové informace.
Jen připomenu, Wien Hhf. se stavěl na tzv. zelené louce, kdy ustoupilo Wien Süd.bhf.
Neznám přesná čísla, ale když jsem tam tehdy měl čest jezdit, troufám si tvrdit že šlo o plochu cca 10ha.
Aby k té akci vůbec mohlo dojít, museli mít Wien West, Wien Maidling a Praterstern.
Opravdu by mně zajímalo jak by to vyřešilo Brno, kdyby chtělo rozbagrovat centrum města.

Jiří Kocurek

Ehm, když stavím na zelené louce, tak stavím namístě, kde žádná stavba před tím nestála. Což rozhodně není případ při kterém se dvě stará nádraží zbourají a na jejich místě se postaví nové průjezdné.

Tomáš

Máte pravdu, ten slovní obrat jsem zvolil špatně.

Alibaba

Wien Hbf se stavělo v prostoru trianglu stanice Süd.
V případě Brna se dají použít stále Židenice, Krpole, Dolní, a možná i Heršpice (po úpravě – asi peronizace s podchodem).

MildaIV

Kapacitní problém hlavního nádraží jde vyřešit velice jednoduše projížděním všech souprav.

X 1

Kapacitu Brno hl.n. NEvyřešíte průjezdem vlaků. Protože směrem na sever jsou jen dvě koleje. A to je málo.
Bylo by potřeba nejméně 4. Ale i tak by to bylo málo. Ideálně 6 kolejí.
Tak jak je v současnosti namalováno kolejové rozvětvení z nového ODSunutého nádraží, je také špatně. Úrovňové rozplety a neexistence separátní dvoukolejky pro nákladní dopravu je prvním krokem ke kolapsu dopravy v prvních deseti minutách provozu nového nádraží.

Alibaba

Do Židenic by se vešli v pohodě 3 koleje, 4 asi s odřenýma ušima (barákama).

Pavel P.

Vlastní nádraží je problém v tom, že má oblouky malých poloměrů a nedostatečnou délku kolejí pro dálkové vlaky. Kapacitně problémem není.
Velký kapacitní problém je příjezd z jihu. Přes Svratku jsou jen 4 koleje, které nezvládají poptávku z 6 směrů (Zastávka u Brna, Moravské Bránice, Břeclav, Chrlice, Slavkov, Vyškov), navíc Slavkov a Vyškov mají na výběr mezi jednokolejnou Komárovskou spojkou nebo úvratí v Židenicích (a pak průjezd mezi Židenicemi a Hlavním). To je problém současné podoby uzlu.

K.S.

No hlavně problém je že jsou to 4 obousměrné koleje v zásadě. Velký pokrok by byl už jenom kdyby se Chrlická a Křenovická spojily na dvojkolejku dál od nádraží.

Tomáš Gottschalk

A příjezd od Hrušovan by podešel vláru s Přerovkou. Koleje tam fyzicky jsou, akorát není vlaková cesta.

Alibaba

Na jihu prostory na rozšíření jsou, na rozdíl od severu.

Petr

Pamatuju v hodně dávných dobách vybrané vlaky zastavovaly jen ve stanici Brno-Královo pole a hlavní nádraží úplně vynechávaly.

MildaIV

Jo a rozšířit nejde, protože tam zavazí prior. Ten se má bourat….

Vojtíšek

A jedním z neveřejných důvodů je i to, že na pozemky v místě stávajícího nádraží si už někdo brousí zuby.

Alibaba

Varianta „Pod Petrovem“ je právě to rozšíření.
Argumentovat nádražím v oblouku je blbost. Je samozřejmé, že v přímé je lepší )bezpečnostně a provozně).
Geologické podmínky pro VRT se dají vyřešit, aneb už moc hoších geologických podmínek než třebovický tunel nejsou. uzavírka současného nádraží byla minulý rok vyzkoušena. 🙂 při vhodné etapizaci to nebude horší.

Lech Malý

Které busy máte na mysli? Na většinu autobusů to je dost daleko…

R2R2

Myslim, ze v Brne je autobusy resena vecerni doprava a pokud se nemylim, tak jezdi od hlavniho nadrazi, mozna mel toto borek namysli. Mezimestske autobusy vetsinou jezdi ze autobusoveho nadrazi, ktere by melo byt z odsunuteho nadrazi pristupnejsi nez dnes ze stavajiciho hlavniho.

MildaIV

Od hlavního jezdí noční rozjezdy, takže múžete bez problému ve 2 ráno dojet na vlak z celého Brna, nebo naopak dojet vlakem. Roli Zvonařky jako konečné pro lokální linky postupně přebírají menší dopravní uzly na konečných tramvají po celém Brně.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/gufomabuna necelá 1/4 kilometru. Ovšem na Dolní nádraží to bude blíž, jak tvrdila reklamní kampaň organizovaná městem.

rtep

Tím hlavním zásadním důvodem jsou vlastníci pozemků v místě, kde by se mělo stavět a jejich propojení na úředníky a politiky.

Dalibor

Páš je tam málo místa na koleje. z obou stran oblouky a mosty….
1 až 4 peróny jsou do S,
5,6 jsou kusé…

Kdyby se do něj začlo rýpat tak, aby se tyto nedostatky „opravily“ bude krapet problém s dlouhodobou výlukou…

Když se bude stavět jiný jinde, bude hlavák sloužit (částečně sloužit) dál.

Ale ono se tak brzo hned nic budovat nebude…

KaLer

Na všechny důležité busy? Myslíte sprintem podchodem ke vzdálené Zvonařce?

Jedine vlaky

86% lidí nechce nádraží odsouvat. Ale stejně ho odsuneme. Pláču smíchy, když se dívám na studii ŽUB na napojení k MHD..

K.S.

Pokud vím, tak se jim na to referendum hlavně většina lidí vyflákla. Takže asi tak je to se zájmem veřejnosti o to kde to nádraží je.

Jedine vlaky

Dobře, tak ať nákladní vlaky objíždí Brno a raději jedou přes Hodonín. Ať se z 50% městských částí ztratí přímé spojení k hlavnímu nádraží.

K.S.

Zase ti slamění panáci…
Mimochodem nákladní vlaky Rakousko-Polabí by do Brna nemusely, pokud by byl kus toho II: Hlavního tahu z Jihlavy do Znojma.

MildaIV

Ty vlaky jezdí převážně ze Slovenska.

K.S.

Každý vlak, který tam nemusí, se počítá.

MildaIV

V tom referendu byla větší účast, než ve volbách, z kterých vzešlo zastupitelstvo, které odhlasovalo odsun.

Jirka

Myslíte ty dojíždějící, kteří nemohli volit a využívají nádraží nejvíce?

Pivlis

Ano, první referendum bylo vtipně určené na sobotu, druhé sice v termínu voleb, ale jak bylo psáno výše – nádraží se týká především lidí dojíždějících, kteří ale hlasovat nemohli (nehodnotím, jestli je to dobře nebo ne, ani nevím, jak by se počítala účast atd.), mohli jenom brněnští, kterým je to většinou fuk, protože nádraží nevyužívají.

lada13

Číslo 86% jste prosím čerpal odkud ?

R2R2

Anketa na webu odsunnechceme dot BRNO 😉

Jiří Kocurek

Dokonce 96 % hlasujících volilo variantu Petrov. Prostě nechtějí chodit od šaliny na Dolní nádraží. Místní dokonce vědí, že v místě nádraží u řeky se už nádraží nachází, takže se stavba neobejde bez výluk, což tvrdili ti, tkeří nákladní vlaky na hlavním nikdy neviděli a tak pro ně neexistují.

Jiří Kocurek
Petr

Ano na referenda se zúčastnilo více lidí než kolika byl zvolen předseda senátu, který se sám sebe pasoval na Tchajvance a názorového mluvčího všech lidí v ČR v oblasti zahraniční politiky.

Jan Sůra

Předsedu Senátu volí jiní senátoři, takže může být zvolen maximálně 81 lidmi (pokud by volil i sám sebe). Velmi překvapivé, že se zúčastnilo více lidí referenda.

Palecek.M

Brnenske nadrazi, Hradecky fotbalovy stadion, dalnice do Vidne… To jsou takove ty predvolebni temata jiz asi 62let 🙂

Lukáš F.

Kdo se vsadí, že nádraží bude vypadat jako falus?

Zdeněk

Jeden falus – orloj – už Brno má, a na takové město je jeden falus ažaž..

X 1

Ne, není.
Na magistrátu jich sedí spousta a furt je to málo. 😉

Atwa

Tak neznate Brno, takze zapominate na Josta Moravského.

mgr.pavel

Ne nutně. Rónova socha Jošta na koni (tedy já tomu říkám rytíř na žirafě, vzhledem k rozměrům a faktu, že Jošt jako diplomat zbroj nejspíš nenosil..), tedy tato socha při pohledu z několika specifických stran vypadá jako dámské přirození.

Penis i vagínu už v Brně postavené máme, budu tedy velmi napjatě sledovat, co může vyrůst dalšího..

X 1

Kozy? 🙂

Petr766

Je stejně neuvěřitelné, jak pár zmrdů napojených na Zelené, dokáže sabotovat takovou obrovskou stavbu a celé město tolik let….

rtep

Ještě zajímavější je, jak pár z…., napojených na magistrát a vlastnících lukrativní pozemky v místě toho budoucího zoufalství, dokáže prosadit tento úplně zbytečný přesun nádraží přes odpor zdravého rozumu i odpor většiny obyvatel.
Jsem rád, že už do Brna ani přes Brno nemusím jezdit a že tedy doufám to nové nádraží nikdy nespatřím.

Jiří Kocurek

Takže kdo nechce chodit od šaliny až na Dolní je ZMRD?!

Od začátku kampaně nedokážou zastánci odsunu nic jiného než urážet. Slušné argumenty nemají.

Vojta

Tak snad… Brno si ho zaslouží, vlastně je zvláštní, že tak velké město má dodnes tak malé nádraží a nikdo nebyl schopen ho v posledních 100 letech postavit.

K.S.

Můžeme poděkovat tomu sedlákovi co neprodal Rothschildovi pozemek pod Dolním. Ono totiž mělo být původně tam, ideální místo k tomu, pak to stačilo střihnout jenom kolem Svitavy nahoru a bylo by. Jenže se tak nestalo a když už se začalo jezdit na provizorku, a postavila se další dráha tam taky, tak už se nikomu nechtělo stavět nové. No a celé to zabilo když se na Brněnsko-Rosickou napojila trať od Vídně. Ono pokud je u nás životnost zřízení státního 20-40 let a příprava takové operace vezme 10-15 let a realizace 10, tak jsme holt pokaždé když už to skoro bylo vletěli… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Dobře ten sedlák udělal.Postavit roku v zaplavené území není moudrý nápad.Plus nemožnost přivést na Dolní rozumnou MHD

K.S.

Na Břeclavské se asi 50 let jezdilo lodičkama, to nebyl nikdy problém. Nehledě na to by Brno vypadalo úplně jinak.

Jiří Kocurek

Mno rozhodně nejsou potřeba 750 metrů dlouhé perony, u kterých by stála 5 vozová souprava. Možná dvě. 750 metrů je nezbytnost, aby se na to nádraží vešel nákladní vlak.
Padaly návrhy ve smyslu postavit pětikolejné nádarží v Heršpisích, kde by těch 5 nákladních vlaků půl dne počkalo. Pět nákladních vlaků za půl dne… Bylo by potřeba jich tam ubytovat tak 30 až 50.

Igi

Ještě jste neviděli ten Bratislavsky humac, Brno je proti tomu Amsterdam

Petr

Brno a Velké město?
No nemyslím si. třeba v sousedním Polsku by Brno bylo až 8 největší město.

Hodně štěstí

To zase bude tunel.

Hojakar

Nové brnenske nádraží to je něco jako kompletní pražský okruh….nikdo z nás ho nikdy neuvidí….

Petr

Ale na rozdíl od okruhu je to dobře.

MildaIV

Jako Brňák rád nechám všechny peníze na odsun nádraží Praze na dostavbu okruhu.

Nekdo

Paneboze, za co nas v Brne trestas takovymi spoluobcany?

X 1

Tak to je gesto. Díky.
Nechcete recipročně parlament nebo senát?

Anonymas

Pochybuji, že by autoři nádraží ze zahraničí měli zájem, určitě nechtějí ztrácet čas nad něčím čeho se nedožijí. Začít by se mělo někde na pískovištích dětských hřišť, tam alespoň existuje šance, že se najde autor, který své dílo uvidí na vlastní oči.

K.S.

Proč? Pro ně je to zakázka jako každá jiná, většina návrhů, které se soutěže budou účastnit nikdy nevyhraje. Obětují pár set tisíc dolarů, prvních X vyhraje nějaké miliony… Navíc oni ani neví kde to Brno je, jak je to s historií nádraží, pokud jim to pan Boučník nevyzvonil na blogu, takže udělají to co pokaždé, kvalitní návrh s nadějí že to bude jako v civilizovaném světě že se to postaví. Takové defétistické myšlení je právě problém v realizaci hodně velkého objemu projektů. Jak k tomu nádraží přistupujeme (jak přistupujeme k problému kapacity hlavních tratí)? „To nikdy nebude, to nemá cenu… Číst vice »

Adam H

Asi tak. Konzervování toho co máme vytvoříme z Brna maximálně skanzen.

Většina lidí si asi myslí, že se postaví nové nádraží a starý uzel MHD zůstane a bude se jezdit busem 50/51 jako při výluce hlaváku??

K.S.

Mám podobný pocit. Mne třeba na tom projektu udivuje že se tam nedaří dostat přesmyk pro náklady na Maloměřice, nebo že na jihu nejsou rozplety. Ale to všechno tam jde dodat pořád. A pokud tam nepůjdou dostat tyto věci, tak ať se hledá jak protáhnout tu nákladní dopravu. Třeba i za cenu asi 4 kilometrů tunelu a dvojkolejky přes Chrlice a nové estakády/náspu. Přece jenom jestli to bude 40G, nebo 50G už je teď absolutně jedno. Navíc to má sloužit dalších 100-200 let. Navíc je tam možná spojka směrem Přerovka a s Křenovickou spojkou, to odvede náklady i z Vláry,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ne, bude nová trať osmičky k odsunutému nádraží. Jen ta cesta bude pomalejší. Pak bude nová trať od mendláku, takže si tam lidi přestoupí. Jen ta cesta na vlak bude pomalejší. Bude skvlý pěší buvár na trníté, takže si člvoěk dojde na náměstí pěšky. Jen to bude delší cesta.

Proč se akce nedělají na tom placu u Zvonařky, namísto Svoboďáku. Nevíte někdo?

Oldřich Sládek

Základní problém je v tom, že není ochota ty zásadní chyby si připustit, natož je chtít opravit. To kámen úrazu. A úplně největší neřešitelná věc je ulice Klíny.

K.S.

Nechci Vám moc radit, ale zkuste jim navrhnout dvě řešení, jedno finančně proveditelné (třeba přesmyk za Židenicemi, myslím že trochu prudší hrb od Židenic by asi problém nebyl) a druhé střelené (o jedno výš máte návrh 😉 )

Mám tu otevřený jak projekt na tu část, tak katastrální mapu tak výkres dvojkolejné tratě, tak tedy i mapu na seznamu, z toho mi vychází že se tam 5 kolejí vejít má, pak tu mám otevřený řez a… Nevíte proč tam mají osovou vzdálenost 5 m a nejdou šířkou do kraje současného tělesa? To vypadá skoro jako naschvál.

Alibaba

Osová vzdálenost 5 m (u 3 a více kolejí vedle sebe) umožňuje dávat mezi koleje návěstidla a návěsti. Mám pocit, že když pak potřebujete něco vyloučit, tak umožňuje bezpečnější pohyb v kolejišti.

Luděk

Není to trochu předčasné? Když se ještě neví jak dopadne ta studie na ten diametr. A bez diametru nedává nové nádraží smysl

PvvS

S ním taky ne…

Jiří Kocurek

No právě…