LOT 3a leaderboard

Jako v Berlíně či Vídni? V Brně začali hledat autora nového hlavního nádraží

Hlavní nádraží v Berlíne. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHlavní nádraží v Berlíne. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kancelář architekta města Brna (KAM) a Správa železnic zahájily mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží

Kancelář architekta města Brna (KAM) a Správa železnic zahájily mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží v Brně. Město přizvalo do soutěže i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu příštího roku, uvedla mluvčí KAM Jana Běhalová. Podle organizátorů jde o dosud vůbec největší architektonickou soutěž v České republice.

Soutěž je dvoufázová. Nejprve budou tři ateliéry vyzvány k účasti v soutěži napřímo, dalších devět účastníků vybere ze zaslaných portfolií soutěžní porota. „Do soutěže vyzveme přímo tři zahraniční architektonické ateliéry, které mají zkušenosti s velkými dopravními stavbami. Soutěžní porota vybere ze zaslaných portfolií dalších devět soutěžících,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček. Tři předem vyvolení jsou Albert Wimmer, spoluautor nového hlavního nádraží ve Vídni, nizozemský ateliér Benthem Crouwel, odkud vzešla podoba hlavního nádraží v Amsterdamu, a gmp architekten z Hamburku, kteří stojí za projektem hlavního nádraží v Berlíně.

Vídeňské hlavní nádraží. Autor: OEBB Roman Boensch

Vídeňské hlavní nádraží.
Autor: OEBB Roman Boensch

V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich vybere komise do druhého kola. „Ti dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude v únoru, ve druhé fázi v červnu 2021,“ doplnila Běhalová.

Soutěžící musí kromě jiného navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly. Nesmí zapomenout ani na parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.

Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje.

ČTK

Tagy architektonická soutěž nádraží Brno Správa železnic
95 komentářů