Jako řídit opilý. Mobil za volantem trojnásobně zvyšuje riziko vážné nehody
Sankce za používání mobilu při řízení novelou zákona výrazně stouply.
Češi považují používání mobilního telefonu za jízdy za rizikové, sami se takovému chování ale nevyhýbají. Vyplývá to z průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP) a porovnání s daty o dopravních nehodách.
Podle výzkumu provedeném agenturou Ipsos na vzorku 819 řidičů používání telefonu za jízdy označilo za velmi rizikové 93 % respondentů a považuje ho za druhé nejhorší po agresivní jízdě. Ve výzkumu ale současně 53 % řidičů přiznalo, že mobil při řízení používají. „Mobilní telefon přitom odvádí pozornost od řízení, a tím výrazně zvyšuje riziko nehod. Prodlužuje se reakční doba, což odborníci přirovnávají k řízení pod vlivem alkoholu,“ uvedla ČAP.
„Ačkoliv se nám v roce 2018 k používání mobilů za jízdy přiznaly dvě třetiny řidičů a v porovnání s letošním průzkumem tento počet lidí klesá, stále jde o alarmující číslo a zbytečný hazard, který vědomě podstupuje příliš mnoho řidičů,“ upozorňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Podle průzkumu více než čtvrtina (28 %) řidičů za volantem píše SMS, e-maily nebo zprávy v chatovacích aplikacích. Toto rizikové chování ještě zvyšuje rostoucí trend využívání řady sociálních sítí a komunikace na nich. ČAP upozornila i na problém infotainmentových systémů ve vozidlech. Ty sice přináší řadu výhod, jako je navigace, hands-free telefonování a přístup k médiím, ale jejich složité rozhraní vyžaduje část pozornosti řidičů. „Je nezbytné, aby tyto systémy byly intuitivní, snadno použitelné a minimalizovaly potřebu odvracet pohled řidiče od silnice,“ dodal Matoušek.
Problém hlavně u mladších řidičů
Analytici Portálu nehod zjistili, že za posledních deset let u téměř poloviny nehod z nepozornosti s mobilním telefonem v ruce seděli za volantem řidiči do 31 let. Závěry přinesli i z hlediska následků nehod, kdy mobilní telefon v ruce v porovnání se všemi nehodami z nepozornosti trojnásobně zvyšuje riziko vážné nehody a výrazně vyšší jsou i způsobené škody.
„Mezi příčiny nehod, které zavinila nepozornost spojená s mobilem, patří i situace, kdy řidič hledal mobilní telefon ve vozidle nebo sbíral spadlý mobil. Další častou příčinou je, že se řidič podíval za jízdy na displej telefonu, který byl třeba vedle něj na sedadle spolujezdce či pohlédl na vyzvánějící telefon. A samozřejmě nejčastější příčinou je samotná manipulace s telefonem během jízdy – řidič ho držel v ruce, psal zprávy, telefonoval a podobně,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod. „Velmi častá je situace, kdy řidiči stojí na místních komunikacích ve městech v kolonách a při pomalém pojíždění si kontrolují na mobilu maily, komunikují přes sociální sítě a podobně. Pozornost věnovaná telefonu namísto provozu je pak důvodem srážek,“ doplňuje Jan Chalas.
Na časté používání mobilního telefonu při řízení reagovala také novela zákona o silničním provozu, která zpřísnila sankci za použití mobilního telefonu během řízení na čtyři body z původních dvou. Peněžní sankce se zvýšila u blokové pokuty z 1 000 Kč na 2 500 až 3 500 Kč a ve správním řízení z 1 500 až 2 500 Kč na 4 000 až 10 000 Kč.