Jako poslední: Jihočeši připravují integrovaný dopravní systém, vlaky ponesou označení S
Integrace bude obnášet úpravu jízdních řádů, odstranění letitých souběhů některých linek a zavedení zónového tarifu.
Jihočeši a návštěvníci kraje by se měli příští rok dočkat celokrajského integrovaného dopravního systému, který zahrne autobusy, vlaky a MHD. Na dopravní konferenci v Českých Budějovicích to v úterý řekl Jiří Kafka, který od ledna vede dopravního organizátora JIKORD. Jihočeský kraj je z hlediska dopravní integrace zřejmě nejzaostalejší ze všech.
„Tím, že jsme poslední, tak se můžeme učit od všech ostatních krajů,“ řekl Kafka. Integrace bude mimo jiné obnášet úpravu jízdních řádů, odstranění desítky let starých souběhů některých linek a zavedení zónového tarifu. Kraj je rozdělen do 130 oblastí, z toho nejvíce (26) je jich na Jindřichohradecku. Zahájení tarifní integrace má přijít v dubnu 2023, provozní integrace se pak má završit do dubna 2024.
Integrovaný dopravní systém (IDS) dnes na jihu Čech funguje pouze na Českobudějovicku, jde zhruba o okruh do 20 kilometrů od krajského města. K ideálu má však daleko, chybí například jednorázové jízdenky nebo garantovaná návaznost dopravců v přestupních bodech.
Nově bude integrován celý kraj a všichni dopravci včetně Jindřichohradeckých místních drah. Vlakové linky objednávané krajem ponesou označení S, například spojení Strakonice – České Budějovice – České Velenice má být S1, Tábor – České Budějovice S2 a České Budějovice – Linec/Lipno má být S3. Přestupy mají zajišťovat terminály, které už vznikly například ve Veselí nad Lužnicí nebo Strakonicích, další se staví nebo chystají v Soběslavi, Borovanech nebo Milevsku. V závěru procesu integrace by se měly zapojit i MHD jihočeských měst.
Kafka odhaduje, že prvotní náklady se budou pohybovat mezi 40 a 50 miliony korun, mimo jiné půjdou na zavedení elektronického odbavení. O podobnou částku by se pak měly zvýšit roční náklady kraje. Vedle zónového tarifu by měl být (alespoň zpočátku) zachován i původní tarif kilometrový.