Jako poslední: Jihočeši připravují integrovaný dopravní systém, vlaky ponesou označení S

Venkovská zastávka s označníkem ČSAD Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVenkovská zastávka s označníkem ČSAD Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Integrace bude obnášet úpravu jízdních řádů, odstranění letitých souběhů některých linek a zavedení zónového tarifu.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robin Hostivař

Všude označení vlakových linek a Olomoucký kraj nic … škoda 😅. Takové linky O by myslím nikomu potíže nedělali 🙃.

Stepan

Tak zrovna písmeno O v kombinaci s čísly by vypadalo spíš jako číslice 0.

Frantík

No to je taky super zastávka. To je jakože ten označník před „zálivem/nástupištěm“ (ta plocha bez trávy) ?

Vlastimil Kocurek

To může být zastávka, na které jezdí autobus jen jednou týdně, a v okolí bydlí jen liška a jezevec.

M19

To vypadá na některou zastávku poblíž Landštejna. Někde u kempu či k hradu. V zimě asi nic moc využívaná v létě, docela obstojně. Zda bydlí poblíž i hajný Vobeliška s Hektorem a Sultánem nevím, ale jestli jo, tak tam kmotra Liška bydlí též a pak zimní využití by mohlo být vyšší…

Mirek

Označení linek S začali jako první používat Praha, Brno a Ostrava pro městské a příměstské vlaky (vlaky na samostatná předměstí) po vzoru německého S-bahn (Stadtbahn) – v překladu „městský vlak“, postupně se to však živelně rozšířilo do regionu na celé území krajů.
Další sousedící kraje, logicky proto aby se to nepletlo, začali používat jiná písmena podle názvu svého kraje či krajského města U – Ústecký, L – Liberecký, P – Plzeňský.
Proto by to C dávalo u Jihočeského kraje větší logiku, než aby měli dva sousední kraje označené vlakové linky stejnou řadou S.

Bohumil Pokorný

Bylo to jinak.Samozřejmě to bylo dle německého vzoru,nicméně oficiálně se to vyvracelo a veřejnosti se sdělovalo,že to S znamená Spojení pro město.

Jiří Kocurek

A v čem je problém? Ve Zlínském kraji jezdí Tornáda patřící jak do olomouckého, tak do ostravského IDS a nedá se říct, že by cestující nedokázali dojet do cíle.

KarelMio

U te Prahy to hezky vychazi pro Stredocesky kraj, to je fakt.

Haha

Nebylo by jednodušší, kdyby aspoň půlku kraje anektoval IDPK?

Miky

A druhou VDV? : )

rtep

Jako Jihočech bych to bral všemi deseti. A pokud by Plzeňský kraj jako takový spolkl náš Jihočeský, tím lépe…

Paja

To je ještě suprovější nápad než když tu někteří exoti chtějí aby jim Brno zase patřilo pod Vídeň.

Lesan

„Jen“ 130 oblastí, a není to málo?

Dušan

Má to být opravdu pouze zónový tarif ? Jako řekl bych, že v ČR se používá vždy kombinace zónového + časového tarifu nebo ne ? Minimálně v mém kraji, kde je IDS JMK to tak máme:-))

PetrB

V Ústeckém nebo Libereckém je tarif zónově-relační. V Jihočeském pak zónový, tj. jako v IDS JMK

Tomáš Záruba

No tak v soutěži o největší dopravní hrůzu JčK zdatně konkurují třeba Karlovy Vary. Formální (ne)existence IDS sama o sobě ještě nic neznamená, podstatné jsou JŘ (včetně akceptovatelného intervalu), přestupní jízdenky a návaznosti spojů (včetně dispečinku).

Jirka85

Ještě, že ne „Z“ 😉 jinak by ty odborníky z našeho kraje ještě mohli zavřít……

Frantík

Máme u nás ve Zlínském kraji

PetrB

Původně měli vlaky nést označení C, tedy C1, C2 atd.

Marek

Ano to by dávalo větší logiku.
Ústecký kraj má linky U, Liberecký linky L a Plzeňský linky P.

Jarda

A jake značení maji další kraje?

mmm

S

Ic540

Moravskoslezský má S linky.

Jiří Kocurek

IDSJMK S
PID S
ODIS S

Mirek

Označení linek S začali jako první používat Praha, Brno a Ostrava pro městské a příměstské vlaky (vlaky na samostatná předměstí) po vzoru německého S-bahn (Stadtbahn) – v překladu „městský vlak“, postupně se to však živelně rozšířilo do regionu na celé území krajů.
Další sousedící kraje, proto aby se to nepletlo, začali používat jiná písmena podle názvu svého kraje či krajského města U – Ústecký, L – Liberecký, P – Plzeňský.
Proto by to C dávalo u Jihočeského kraje větší logiku, než aby měli dva sousední kraje označené vlakové linky stejnou řadou S.

Paja

Já bych teda řekl že to je úplně jedno. Integraci na hranici kraje nemá ani PID a JčK jí nebude mít taky.

Marek

PID je nejen na hranici , ale v autobusové dopravě již dávno na několika místech přesahuje, včetně tarifu, na území Jihočeského kraje. Například do Milevska, Mladé Vožice nebo nově do Čimelic.. Mmo tarif PID pak jezdí mezikrajská PIDová linka 401 až do Třeboně a Jíndřichiva Hradce, a další linky do Tábora a Písku.
Přesahy na železnici jsou ale zatím stále jednání.

Marek

No označení linek vlaků písmenem S, bude na hranicích ze Středočeským krajem dělat trochu chaoz. …

Josef Petrák

Se to sladí jako autobusové linky PIDIDS Jčk.

Blekp

Přeshraniční linky už jsou označené, proč by to dělalo chaos?
S90 Benešov-Tábor
S60 Beroun-Blatná
S66 Březnice-Mirovice(-Protivín)

Jelen

Linka S90 už brzy do Tábora jezdit nebude.

Kubrt

Chaozz to udělá maximálně šotoušům; normální cestující se rychle zorientují v tom, co potřebujou (zejména kdy jim to jede), a to jim stačí, nedokonalosti systému je nechávají chaldnými.

Daniel Jablonecký

Pokud na hranicích se Středočeským krajem vůbec nějaké vlaky (S) zbudou.

Daniel

Proč jako poslední? V Karlovarském kraji jezdí vlaky pouze jako Os, Sp, R… nejsou tam označené linky….

FP1

A ono je nutné mít označené nějaké libky, aby to byl IDS?

Daniel

Je to lepší pro cestující!

Pan Hýýý

Velice pochybuju. Normálním cestujícím naopak linky většinou nic neříkají a konkrétně u takových dálkových linek to kromě šotoušů nezná a nepoužívá vůbec nikdo.

Twix

To „jako poslední“ se vztahuje jen k zavedení IDS, už ne k tomu označení linek. Byť v minulosti něco jako IDS už bylo mezi ČB a Hlubokou, jen to cestující moc nemohl rozpoznat 🙂

U označení linek se vždycky divím, že kraje, které jich mají pět a půl, s tím váhají nejdéle. Nejvíce trestuhodné je to v Olomouckém kraji, kde jezdí přímé vlaky z Olomouce do Šumperka přes Uničov i Zábřeh, do Nezamyslic přes Prostějov i Přerov, ale místo aby se to jednoznačně označilo číslem linky, necháme na cestujících aby trefili ten správný.

Daniel

Děkuju za vysvětlení

Rektor

V tom případě je divné že to lidé na Olomoucku dávají i bez tohoto velice důležitého označení.

Twix

Na tom není nic divného, nic jiného jim nezbývá a většina to snad nesplete. Ale z hlediska komunikace je to prostě špatně, interně už stejně musí kraj nějaké jasné označení pro jím objednávané linky používat, takže to stojí nula nula nic zavést jednoduché označení pro cestující. „Jakým vlakem se prosím dostanu do Grygova?“ Dvě varianty: „Linkou S2“ nebo „Vlakem směr Nezamyslice ale musí to být přes Přerov a ne přes Prostějov.“

Frantík

Tak třeba R883 je typ/spoj, kdežto R18 je linka

FP1

A co se konečně vykašlat na krajská IDS konečně, a směřovat to do jednotného SJT všechno?

mmm

Není je lepší mít dopravu v pár krajích dobrou a v ostatních na hovno, než všude na hovno?

FP1

Tak SJT nahovno není, naopak člověk nebude muset řešit, co kde platí (zvláště na hranicích krajů), takže jednoznačně zjednodušení.

mmm

SJT neřeší návaznosti spojů + jde čistě o kilometrický tarif, nikoli zónový

Miloš

pán měl asi na mysli něco jako IDS ČR, což by neměl být v 21.století žádný problém a koupit si jednu jízdenku z horní dolní u Klatov do např Říček v Orlických horách by měl být dnes již naprostý standart

mmm

Bez koordinace na krajské úrovni ale nebudete mít moct IDS ČR. Relace z horní dolní do druhé horní dolní nikoho nezajímá

Miloš

a to je takový problém, aby nějaký institut, kt.by měl na starost IDS ČR zaměstnal 14 technologů (každý pro jeden kraj) ?

mmm

A vy si opravdu myslíte, že by to dobře fungovalo? Stačí se podívat, jak (ne)funguje MD.

Rektor

13 ale spíše 12

Paja

Právě proto, že systém řízení dopravy „z Prahy“ nefungoval, tak si ho vzaly kraje. Takže chcete zase obracet kolem dějin.

FP1

Však zónový je největší kravina, co kdo mohl vymyslet, spravedlivější je vždy kilometrický.

PetrB

Ne, nejspravedliější v systému IDS je zónově-relační. U pro jednotlivou cestu platí pouze v jednom směru, ale umožňuje přestup v dané relaci nebo přestup na MHD v cílové zóně či umožňuje cestování i přes zóny, kde by cestující musel jinak dokupovat další zóny. Příkladem může být relace Žatec – Most, kdy můžete cestovat přímo nebo přes Chomutov za stejnou cenu jízdného. Za to zónový ve směs umožňuje cestování zakoupenými zónami po dobu časové platnosti jednotlivé jízdenky.

FP1

Pak máme i příklad, kdy tarif umožňuje blbost jet z A do B, a z A do C přes B za stejné peníze, kdy tam je rozdíl cca 20 km, například Holice – Pardubice, Holice – Hradec Králové, kdy vlakem musíte přes Pardubice. To samé vámi uváděný příklad, podle mě to není OK, platit stejně za rozdílné vzdálenosti. U MHD by se kilometrický tarif praktikoval hůře, ale také by to šlo. Například já když jedu jednou MHD, tak ujetá vzdálenost je o 200 metrů kratší (ano není to nic závratného), ale zaplatím o 5,-Kč více (zase není to nic závratného,… Číst vice »

Dušan

Tady je článek, co ty různé systémy porovnává – zajímavé čtení:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7692-Srovnani-tarifu-IDS-v-Cesku-a-na-Slovensku/

Frantík

Kilometrický by byl ještě spravedlivější, pokud by vzdálenost byla počítána cestou odpovídající nejrychlejší silnici. To by ale ve většině případů vyžadovalo udělat tabulku pro každou dvojici zastávek.

Jiří Kocurek

A u ročního předplatného řešit každou jízdu, každý přestup a každý spoj. Obzvlášť v MHD ve větších městech je to nehorázná oštera.

Martin.K

Ano, ale stále mu spousta věcí chybí. Pokud zůstaneme jen na železnici, tak například možnost přímého odbavení kola, zavazadla, psa. Nebo jednodenní síťová jízdenka.

FP1

Souhlasím SJT je poloviční dost věcí chybí, ale než aby se lpělo na IDS, tak by spíš měl být tlak, aby se to rychle vyřešilo a byly zapojeny i busy, a plnil tak funkci toho, proč vznikl.
Nebo SJT nechceme a vznikl jen proto, aby se zalepila pusa těm, co byly proti drobení na různé dopravce?

Jiří Kocurek

Aby nikdo neviděl, že někde se to dělá líp a dokonce líp než slovutný SJT, který je nádavkem o dost dražší?

FP1

Ne, aby konečně došlo k žádanému síťovému efektu a jako cestující jsem nemusel jaká tarifní pásma, na kolik zón, atd… potřebuji jízdenku v daném kraji, ale to by bylo moc pokrokové, to si raději budeme hrát na 14 pískovištích, a řešit, kde která jízdenka platí, a tvářit se, že je úplně OK, že si někteří tvoří stát ve státě.

VTT

On opak toho není problém. Ať si mají v každém kraji IDS, jaký chtějí, a MD ať nechá do IDS zaintegrovat i dálkové spoje. Pak pro jízdu z Oloví do Bylnice dostane cestující kombinaci potřebných lístků z KVK, UK, PIDu,… a pojede. To se klidně dá nacpat do jednoho kódu na jednom papíře (aby nikdo nekecal, že bude mít cestující balík jízdenek).
SJT je podle mě předražený nesmysl.

Ondřej

Zajímalo by mě, jestli někdy v historii naší veřejné dopravy existoval člověk, který jel z Oloví do Bylnice 😀 …

Rektor

Proč by ne, moc jich nebylo ale vyloučené to není v Krušných horách i na Valašsku je krásně.

Rektor

Znám člověka který jezdil pravidelně Zubří- Stráž nad Nisou.

Jiří Kocurek

Tak to máme jednoho člověka. A kvůli takovému 1 člověku by se měly rušit krajské IDS, aby ostravské tramvaje řešilo mnisterstvo dopravy v Praze.

Jiří Kocurek

A tak valach zůstane na Valašsku a krušnohor v Krušných horách. Proč by se někam honili, když mají krásně doma…

FP1

Jistě proč mít jeden tarif, když jízdenku můžeme skládat z více, jak nějaké puzzle.

Lubuš

Všude ve vlaku to nadělalo paseku, viz VDV Vysočina

Kubrt

To není dobrý etalon pro IDS.

Martin.K

Jak to nadělalo paseku?

Jarda

Vdv je taky stale za opicema, potreboval by trochu modernizace, zavedeni mobilni aplikace…

PepaM

Jakou třeba PID, DÚK nebo IDS JMK napáchaly paseku? A jakou konkrétně ten VDV?

Byvaly autobusak

Zrušení spousty přímých linek a nucení cestujících k přestupování.
To nestačí?

Jiří Kocurek

Tak zrovna v Židlochovících ten přestup odpadnul.

Byvaly autobusak

Pokud vím, tak např. ty Židlochovice už ani nemají přímé autobusové spojení s Brnem. Nebo např. autobusy Moravský Krumlov – Brno, Mohelno – Brno, Lukovany – Brno, všechno je zrušený. A další věc, když už se do toho Brna dostanu, tak mě autobus vyhodí někde na Mendláku. Nebo z jiného směru, od Lipůvku se dostanu do Krpole a pak zas musím šalinou.

Pavel P.

Och ano, to strašné přestupování. Z Brna do Telnice můžu buď jet přímou linkou 109, které to trvá (podle JŘ) 23 minut, nebo můžu jet vlakem s přestupem na autobus v Sokolnicích a cesta trvá taky 23 minut.

Drobné rozdíly jsou, že autobusové nádraží je hůře dostupné, přímý autobus pravidelně trčí v kolonách a ve vlaku si ještě pohodlně sednu.

Byvaly autobusak

Vy vidíte jen obce relativně blízko města a na hlavní trase. Tam třeba to přímé spojení je. Ale dřív jezdily přímé autobusy všude možně. Znám osobně dost lidí, pro které bylo zrušení přímého spoje důvodem k opuštění VHD.

Jiří Kocurek

Ze Zlína do Kroměříže jezdí přímé vlaky, linka S1, dřív přímé spoje v jízdním řádu neexistovaly. https://www.zelpage.cz/gvd/1988/331_05.jpg
Tam může šotoušům vadit, že jede motorák pod trolejí a že to je špatně. Podobně jako vadí přímé vlaky do Králíků, mělo by se na 2 zastávky přesedat kdesi v lese.

Luboš Beneš

Na Králíky ideál bateriové vlaky nebo dodrátovat těch pár km (7).

rtep

V Plzeňském kraji to šlape perfektně.

Luboš Beneš

Souhlas, nové busy i vlaky – levněji a pohodlněji osobákem než R od ČD.Hlavně na směru Plzeň-Nepomuk-Horažďovice předm. je to markantní.

mmm

Pokud se chtějí inspirovat, tak prosím JMK, Praha, Ústecký kraj, ne jinde. Děkuji.

Martin.K

Prahu prosím z hlediska tarifu neee 🙂 DÚK se mi líbí.

Paja

To je otázka, v Praze máte zase na výběr (délka platnosti, počet zón). To v ČB máte na výběr teda taky – jízdenka na hodinu nebo na den, ale jako jinak celkem bída 🙂

Miloš

asi tak, nějak nechápu, proč to nemůže být všude stejné, vždyť jde o jediné:
– jedna jízdenka na celý kraj
– pravidelnost a rovnoměrné proklady spojů
– centrální dispečink s infolinkou 24/7/365
– možnost nákupu online

Frantisek

Proklady (ne)navazujících spojů? 🙂

Ic540

Jen dotaz. Nejmenoval jste Moravskoslezský. Je tam něco či není co mají Vámi jmenované. Nejsem na tarify odborník tak se ptám. Předem děkuji.

mmm

V MSK se nedá co vím koupit přestupní jízdenka, co by vám koupila na šalinu, vlak i autobus (minimálně ve směru z Ostravy určitě nejde)

Roman

No pro mne jako cestujícího z ústeckého kraje, je přínos integrovaného systému ten, že jsem se vrátil po zrušení autobusu a jejich návaznosti do auta.
Tento systém je super pro cestující v krajském městě, my co bydlíme v okrajových částech máme auta místo HD. 🤔🚂

Jeffer

A vlastne prečo nie? Keď 20 ľudí presadne do áut niekde na okraji kraja, kde po cestách skôr behajú srnky ako jazdia autá, ale zase 100 ľudí v centre kraja, kde je doprava podstatne vyťaženejšia, presadne z áut na hromadnú dopravu, tak je to celkom dobré riešenie.

veli.k

Tak doufám, že se Jihočechům povede na první pokus ta tarifní integrace udělat na úrovni roku 2022, tedy bez povinných kartiček, s normálně přestupními jízdenkami (které budou umět prodat řidiči/průvodčí/pokladny), s rozumně fungující appkou… Jsem na to zvědavý 🙂

ABC

Jako poslední? A co Karlovarsko – „integrovaný systém“ bez jednotlivého jízdného a o návaznostech bych taky raději pomlčel….

Dom

Pro tip ze Zlína: vykašlat se na spešl kartičky, lidi si ty kupony radši nahrají na kreditku/do mobilu 😉