Jako poslední: Jihočeši připravují integrovaný dopravní systém, vlaky ponesou označení S
Venkovská zastávka s označníkem ČSAD Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Integrace bude obnášet úpravu jízdních řádů, odstranění letitých souběhů některých linek a zavedení zónového tarifu.
Všude označení vlakových linek a Olomoucký kraj nic … škoda 😅. Takové linky O by myslím nikomu potíže nedělali 🙃.
Tak zrovna písmeno O v kombinaci s čísly by vypadalo spíš jako číslice 0.
No to je taky super zastávka. To je jakože ten označník před „zálivem/nástupištěm“ (ta plocha bez trávy) ?
To může být zastávka, na které jezdí autobus jen jednou týdně, a v okolí bydlí jen liška a jezevec.
To vypadá na některou zastávku poblíž Landštejna. Někde u kempu či k hradu. V zimě asi nic moc využívaná v létě, docela obstojně. Zda bydlí poblíž i hajný Vobeliška s Hektorem a Sultánem nevím, ale jestli jo, tak tam kmotra Liška bydlí též a pak zimní využití by mohlo být vyšší…
Označení linek S začali jako první používat Praha, Brno a Ostrava pro městské a příměstské vlaky (vlaky na samostatná předměstí) po vzoru německého S-bahn (Stadtbahn) – v překladu „městský vlak“, postupně se to však živelně rozšířilo do regionu na celé území krajů.
Další sousedící kraje, logicky proto aby se to nepletlo, začali používat jiná písmena podle názvu svého kraje či krajského města U – Ústecký, L – Liberecký, P – Plzeňský.
Proto by to C dávalo u Jihočeského kraje větší logiku, než aby měli dva sousední kraje označené vlakové linky stejnou řadou S.
Bylo to jinak.Samozřejmě to bylo dle německého vzoru,nicméně oficiálně se to vyvracelo a veřejnosti se sdělovalo,že to S znamená Spojení pro město.
A v čem je problém? Ve Zlínském kraji jezdí Tornáda patřící jak do olomouckého, tak do ostravského IDS a nedá se říct, že by cestující nedokázali dojet do cíle.
U te Prahy to hezky vychazi pro Stredocesky kraj, to je fakt.
Nebylo by jednodušší, kdyby aspoň půlku kraje anektoval IDPK?
A druhou VDV? : )
Jako Jihočech bych to bral všemi deseti. A pokud by Plzeňský kraj jako takový spolkl náš Jihočeský, tím lépe…
To je ještě suprovější nápad než když tu někteří exoti chtějí aby jim Brno zase patřilo pod Vídeň.
„Jen“ 130 oblastí, a není to málo?
Má to být opravdu pouze zónový tarif ? Jako řekl bych, že v ČR se používá vždy kombinace zónového + časového tarifu nebo ne ? Minimálně v mém kraji, kde je IDS JMK to tak máme:-))
V Ústeckém nebo Libereckém je tarif zónově-relační. V Jihočeském pak zónový, tj. jako v IDS JMK
No tak v soutěži o největší dopravní hrůzu JčK zdatně konkurují třeba Karlovy Vary. Formální (ne)existence IDS sama o sobě ještě nic neznamená, podstatné jsou JŘ (včetně akceptovatelného intervalu), přestupní jízdenky a návaznosti spojů (včetně dispečinku).
Ještě, že ne „Z“ 😉 jinak by ty odborníky z našeho kraje ještě mohli zavřít……
Máme u nás ve Zlínském kraji
Původně měli vlaky nést označení C, tedy C1, C2 atd.
Ano to by dávalo větší logiku.
Ústecký kraj má linky U, Liberecký linky L a Plzeňský linky P.
A jake značení maji další kraje?
S
Moravskoslezský má S linky.
IDSJMK S
PID S
ODIS S
Označení linek S začali jako první používat Praha, Brno a Ostrava pro městské a příměstské vlaky (vlaky na samostatná předměstí) po vzoru německého S-bahn (Stadtbahn) – v překladu „městský vlak“, postupně se to však živelně rozšířilo do regionu na celé území krajů.
Další sousedící kraje, proto aby se to nepletlo, začali používat jiná písmena podle názvu svého kraje či krajského města U – Ústecký, L – Liberecký, P – Plzeňský.
Proto by to C dávalo u Jihočeského kraje větší logiku, než aby měli dva sousední kraje označené vlakové linky stejnou řadou S.
Já bych teda řekl že to je úplně jedno. Integraci na hranici kraje nemá ani PID a JčK jí nebude mít taky.
PID je nejen na hranici , ale v autobusové dopravě již dávno na několika místech přesahuje, včetně tarifu, na území Jihočeského kraje. Například do Milevska, Mladé Vožice nebo nově do Čimelic.. Mmo tarif PID pak jezdí mezikrajská PIDová linka 401 až do Třeboně a Jíndřichiva Hradce, a další linky do Tábora a Písku.
Přesahy na železnici jsou ale zatím stále jednání.
No označení linek vlaků písmenem S, bude na hranicích ze Středočeským krajem dělat trochu chaoz. …
Se to sladí jako autobusové linky PIDIDS Jčk.
Přeshraniční linky už jsou označené, proč by to dělalo chaos?
S90 Benešov-Tábor
S60 Beroun-Blatná
S66 Březnice-Mirovice(-Protivín)
Linka S90 už brzy do Tábora jezdit nebude.
Chaozz to udělá maximálně šotoušům; normální cestující se rychle zorientují v tom, co potřebujou (zejména kdy jim to jede), a to jim stačí, nedokonalosti systému je nechávají chaldnými.
Pokud na hranicích se Středočeským krajem vůbec nějaké vlaky (S) zbudou.
Proč jako poslední? V Karlovarském kraji jezdí vlaky pouze jako Os, Sp, R… nejsou tam označené linky….
A ono je nutné mít označené nějaké libky, aby to byl IDS?
Je to lepší pro cestující!
To „jako poslední“ se vztahuje jen k zavedení IDS, už ne k tomu označení linek. Byť v minulosti něco jako IDS už bylo mezi ČB a Hlubokou, jen to cestující moc nemohl rozpoznat 🙂
U označení linek se vždycky divím, že kraje, které jich mají pět a půl, s tím váhají nejdéle. Nejvíce trestuhodné je to v Olomouckém kraji, kde jezdí přímé vlaky z Olomouce do Šumperka přes Uničov i Zábřeh, do Nezamyslic přes Prostějov i Přerov, ale místo aby se to jednoznačně označilo číslem linky, necháme na cestujících aby trefili ten správný.
Děkuju za vysvětlení
V tom případě je divné že to lidé na Olomoucku dávají i bez tohoto velice důležitého označení.
Na tom není nic divného, nic jiného jim nezbývá a většina to snad nesplete. Ale z hlediska komunikace je to prostě špatně, interně už stejně musí kraj nějaké jasné označení pro jím objednávané linky používat, takže to stojí nula nula nic zavést jednoduché označení pro cestující. „Jakým vlakem se prosím dostanu do Grygova?“ Dvě varianty: „Linkou S2“ nebo „Vlakem směr Nezamyslice ale musí to být přes Přerov a ne přes Prostějov.“
Tak třeba R883 je typ/spoj, kdežto R18 je linka
A co se konečně vykašlat na krajská IDS konečně, a směřovat to do jednotného SJT všechno?
Není je lepší mít dopravu v pár krajích dobrou a v ostatních na hovno, než všude na hovno?
Tak SJT nahovno není, naopak člověk nebude muset řešit, co kde platí (zvláště na hranicích krajů), takže jednoznačně zjednodušení.
SJT neřeší návaznosti spojů + jde čistě o kilometrický tarif, nikoli zónový
pán měl asi na mysli něco jako IDS ČR, což by neměl být v 21.století žádný problém a koupit si jednu jízdenku z horní dolní u Klatov do např Říček v Orlických horách by měl být dnes již naprostý standart
Bez koordinace na krajské úrovni ale nebudete mít moct IDS ČR. Relace z horní dolní do druhé horní dolní nikoho nezajímá
a to je takový problém, aby nějaký institut, kt.by měl na starost IDS ČR zaměstnal 14 technologů (každý pro jeden kraj) ?
A vy si opravdu myslíte, že by to dobře fungovalo? Stačí se podívat, jak (ne)funguje MD.
13 ale spíše 12
Právě proto, že systém řízení dopravy „z Prahy“ nefungoval, tak si ho vzaly kraje. Takže chcete zase obracet kolem dějin.
Však zónový je největší kravina, co kdo mohl vymyslet, spravedlivější je vždy kilometrický.
Ne, nejspravedliější v systému IDS je zónově-relační. U pro jednotlivou cestu platí pouze v jednom směru, ale umožňuje přestup v dané relaci nebo přestup na MHD v cílové zóně či umožňuje cestování i přes zóny, kde by cestující musel jinak dokupovat další zóny. Příkladem může být relace Žatec – Most, kdy můžete cestovat přímo nebo přes Chomutov za stejnou cenu jízdného. Za to zónový ve směs umožňuje cestování zakoupenými zónami po dobu časové platnosti jednotlivé jízdenky.
Pak máme i příklad, kdy tarif umožňuje blbost jet z A do B, a z A do C přes B za stejné peníze, kdy tam je rozdíl cca 20 km, například Holice – Pardubice, Holice – Hradec Králové, kdy vlakem musíte přes Pardubice. To samé vámi uváděný příklad, podle mě to není OK, platit stejně za rozdílné vzdálenosti. U MHD by se kilometrický tarif praktikoval hůře, ale také by to šlo. Například já když jedu jednou MHD, tak ujetá vzdálenost je o 200 metrů kratší (ano není to nic závratného), ale zaplatím o 5,-Kč více (zase není to nic závratného,… Číst vice »
Tady je článek, co ty různé systémy porovnává – zajímavé čtení:
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7692-Srovnani-tarifu-IDS-v-Cesku-a-na-Slovensku/
Kilometrický by byl ještě spravedlivější, pokud by vzdálenost byla počítána cestou odpovídající nejrychlejší silnici. To by ale ve většině případů vyžadovalo udělat tabulku pro každou dvojici zastávek.
A u ročního předplatného řešit každou jízdu, každý přestup a každý spoj. Obzvlášť v MHD ve větších městech je to nehorázná oštera.
Ano, ale stále mu spousta věcí chybí. Pokud zůstaneme jen na železnici, tak například možnost přímého odbavení kola, zavazadla, psa. Nebo jednodenní síťová jízdenka.
Souhlasím SJT je poloviční dost věcí chybí, ale než aby se lpělo na IDS, tak by spíš měl být tlak, aby se to rychle vyřešilo a byly zapojeny i busy, a plnil tak funkci toho, proč vznikl.
Nebo SJT nechceme a vznikl jen proto, aby se zalepila pusa těm, co byly proti drobení na různé dopravce?
Aby nikdo neviděl, že někde se to dělá líp a dokonce líp než slovutný SJT, který je nádavkem o dost dražší?
Ne, aby konečně došlo k žádanému síťovému efektu a jako cestující jsem nemusel jaká tarifní pásma, na kolik zón, atd… potřebuji jízdenku v daném kraji, ale to by bylo moc pokrokové, to si raději budeme hrát na 14 pískovištích, a řešit, kde která jízdenka platí, a tvářit se, že je úplně OK, že si někteří tvoří stát ve státě.
On opak toho není problém. Ať si mají v každém kraji IDS, jaký chtějí, a MD ať nechá do IDS zaintegrovat i dálkové spoje. Pak pro jízdu z Oloví do Bylnice dostane cestující kombinaci potřebných lístků z KVK, UK, PIDu,… a pojede. To se klidně dá nacpat do jednoho kódu na jednom papíře (aby nikdo nekecal, že bude mít cestující balík jízdenek).
SJT je podle mě předražený nesmysl.
Zajímalo by mě, jestli někdy v historii naší veřejné dopravy existoval člověk, který jel z Oloví do Bylnice 😀 …
Proč by ne, moc jich nebylo ale vyloučené to není v Krušných horách i na Valašsku je krásně.
Znám člověka který jezdil pravidelně Zubří- Stráž nad Nisou.
Tak to máme jednoho člověka. A kvůli takovému 1 člověku by se měly rušit krajské IDS, aby ostravské tramvaje řešilo mnisterstvo dopravy v Praze.
A tak valach zůstane na Valašsku a krušnohor v Krušných horách. Proč by se někam honili, když mají krásně doma…
Jistě proč mít jeden tarif, když jízdenku můžeme skládat z více, jak nějaké puzzle.
Všude ve vlaku to nadělalo paseku, viz VDV Vysočina
To není dobrý etalon pro IDS.
Jak to nadělalo paseku?
Vdv je taky stale za opicema, potreboval by trochu modernizace, zavedeni mobilni aplikace…
Jakou třeba PID, DÚK nebo IDS JMK napáchaly paseku? A jakou konkrétně ten VDV?
Zrušení spousty přímých linek a nucení cestujících k přestupování.
To nestačí?
Tak zrovna v Židlochovících ten přestup odpadnul.
Pokud vím, tak např. ty Židlochovice už ani nemají přímé autobusové spojení s Brnem. Nebo např. autobusy Moravský Krumlov – Brno, Mohelno – Brno, Lukovany – Brno, všechno je zrušený. A další věc, když už se do toho Brna dostanu, tak mě autobus vyhodí někde na Mendláku. Nebo z jiného směru, od Lipůvku se dostanu do Krpole a pak zas musím šalinou.
Och ano, to strašné přestupování. Z Brna do Telnice můžu buď jet přímou linkou 109, které to trvá (podle JŘ) 23 minut, nebo můžu jet vlakem s přestupem na autobus v Sokolnicích a cesta trvá taky 23 minut.
Drobné rozdíly jsou, že autobusové nádraží je hůře dostupné, přímý autobus pravidelně trčí v kolonách a ve vlaku si ještě pohodlně sednu.
Vy vidíte jen obce relativně blízko města a na hlavní trase. Tam třeba to přímé spojení je. Ale dřív jezdily přímé autobusy všude možně. Znám osobně dost lidí, pro které bylo zrušení přímého spoje důvodem k opuštění VHD.
Ze Zlína do Kroměříže jezdí přímé vlaky, linka S1, dřív přímé spoje v jízdním řádu neexistovaly. https://www.zelpage.cz/gvd/1988/331_05.jpg
Tam může šotoušům vadit, že jede motorák pod trolejí a že to je špatně. Podobně jako vadí přímé vlaky do Králíků, mělo by se na 2 zastávky přesedat kdesi v lese.
Na Králíky ideál bateriové vlaky nebo dodrátovat těch pár km (7).
V Plzeňském kraji to šlape perfektně.
Souhlas, nové busy i vlaky – levněji a pohodlněji osobákem než R od ČD.Hlavně na směru Plzeň-Nepomuk-Horažďovice předm. je to markantní.
Pokud se chtějí inspirovat, tak prosím JMK, Praha, Ústecký kraj, ne jinde. Děkuji.
Prahu prosím z hlediska tarifu neee 🙂 DÚK se mi líbí.
To je otázka, v Praze máte zase na výběr (délka platnosti, počet zón). To v ČB máte na výběr teda taky – jízdenka na hodinu nebo na den, ale jako jinak celkem bída 🙂
asi tak, nějak nechápu, proč to nemůže být všude stejné, vždyť jde o jediné:
– jedna jízdenka na celý kraj
– pravidelnost a rovnoměrné proklady spojů
– centrální dispečink s infolinkou 24/7/365
– možnost nákupu online
Proklady (ne)navazujících spojů? 🙂
Jen dotaz. Nejmenoval jste Moravskoslezský. Je tam něco či není co mají Vámi jmenované. Nejsem na tarify odborník tak se ptám. Předem děkuji.
V MSK se nedá co vím koupit přestupní jízdenka, co by vám koupila na šalinu, vlak i autobus (minimálně ve směru z Ostravy určitě nejde)
No pro mne jako cestujícího z ústeckého kraje, je přínos integrovaného systému ten, že jsem se vrátil po zrušení autobusu a jejich návaznosti do auta.
Tento systém je super pro cestující v krajském městě, my co bydlíme v okrajových částech máme auta místo HD. 🤔🚂
A vlastne prečo nie? Keď 20 ľudí presadne do áut niekde na okraji kraja, kde po cestách skôr behajú srnky ako jazdia autá, ale zase 100 ľudí v centre kraja, kde je doprava podstatne vyťaženejšia, presadne z áut na hromadnú dopravu, tak je to celkom dobré riešenie.
Tak doufám, že se Jihočechům povede na první pokus ta tarifní integrace udělat na úrovni roku 2022, tedy bez povinných kartiček, s normálně přestupními jízdenkami (které budou umět prodat řidiči/průvodčí/pokladny), s rozumně fungující appkou… Jsem na to zvědavý 🙂
Jako poslední? A co Karlovarsko – „integrovaný systém“ bez jednotlivého jízdného a o návaznostech bych taky raději pomlčel….
Pro tip ze Zlína: vykašlat se na spešl kartičky, lidi si ty kupony radši nahrají na kreditku/do mobilu 😉