Doprava ve městě Tramvaje

Jaké má tramvaj zpoždění? Po mnoha letech on-line dostupná data o poloze tramvají v Praze

Tramvaj v zastávce Hradčanská. Zatímco do vestibulu metra je bezbariérový přístup, dál už ne. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Tramvaj v zastávce Hradčanská. Zatímco do vestibulu metra je bezbariérový přístup, dál už ne. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Data o poloze tramvají se nově přenáší do centrálního dispečinku Pražské integrované dopravy, ten je zpřístupnil veřejnosti.

Cestující v Praze mají od dnešního dne poprvé v historii oficiálně k dispozici informace o zpoždění tramvají. V různých dopravních aplikacích i na stránkách Dopravní podniku hl. m. Prahy (DPP) či Pražské integrované dopravy jsou nově informace o poloze a případném zpoždění. Na zpřístupnění těchto dat čekali cestující mnoho let, proběhl kvůli nim i soud.

O novince informoval na sociálních sítích pražský organizátor dopravy Ropid. Už delší dobu byly kompletně dostupné informace o poloze autobusů, v říjnu se navíc dostaly i do on-line mapy Pražské integrované dopravy.

Sdílení on-line polohy je možné díky zasílání do centrálního dispečinku Pražské integrované dopravy. Data o poloze a zpoždění jsou v aplikacích PID Lítačka, IDOS, mapách od Googlu a aplikaci Jízdní řády od Seznamu a všech dalších, které využívají otevřená data PID.

Podle Ropidu tramvaje posílají do systému zprávy při vyhlášení zastávky a průjezdu zastávkou s inframajákem. Těch je dnes většina. „Vypočtené zpoždění je tedy poměrně přesné, polohu na mapě je nicméně potřeba brát s mírnou rezervou,“ uvedl Ropid na facebooku.

Tramvaje mají být výhledově vybaveny novějším systémem na bázi GNSS. Zakázku na dodání těchto zařízení vypsal DPP v červnu. Do tramvají chce DPP nové vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou. Nové zařízení má nahradit dvacet let starý systém založený na GPS a zpřesnit lokalizaci tramvají na 3,5 metru. Data ze systému mají být otevřená i pro cestující.

Zveřejňování polohy tramvají blokovala dlouho smlouva DPP se společností Xanthus. O data se soudil několik let například datový novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Chudáci pražáci musí vědět, zda má tramvaj 3minuty sekeru, když za 10 min. jede další. Dobrý blbákov. Ale že na 1. koridoru jezdí osobáky po 2 hodinách a často poloprázdné, protože se na takovou službu každý vys…e a radši jede autem, to je v pořádku. Děkujeme vážení papaláši!

Od lesa

O to ale nešlo. A nejde o MD, ale o krajské úředníky, tedy v podstatě ekvivalent pražského velení.

MirekK1

Tak pokud se někde na trati stane nehoda, „chudák Pražák“ trčí na tramvajové zastávce klidně i půl hodiny. A pak se taková informace hodí, aby zvolil náhradní možnost, je-li taková. To bych si nejdřív na vašem místě promyslel, než začnete urážet…

IBM

Nějak nechápu, pro to trvalo tak dlouho, u autobusů 3** to využívám už několik let.

Jakub P

Potrebovali vyresit velmi starou smlouvu, ktera to utramvaji blokovala. Technicky to problem nebyl.

Leinad

Stejně nakonec zvítězila možnost, že v autobuse DPP jsou dvě štěnice.
Xantusí, která posílá data na dispečink DPP, další systémy od xantus data přežvejkávají(směny řidičů,…). + MOS, který tiskne jízdenky a posílá data na dispečink PID(který publikuje zpoždění atd.)
Naštěstí z pohledu řidiče je to svázáno (takže stačí, když zadá jednou, jaké jezdí pořadí.)

Prazak

S čekačkou na Lazarské se ten systém nějak neumí vypořádat. Během stání v přestupním uzlu některým tramvajím naskakuje zpoždění až k sedmi minutách a pak zase spadne na nulu.

Michal S.

Takže ta smlouva s Xanthusem, která nešla „prolomit“ ani soudem, se najednou prolomila? Kolik za to asi Xanthus dostal?

robert

No sláva, Praha dohání Brno. 🙂 Ale ještě to bude chtít přidat. 🙂

Jan Novák

V plzni už to funguje dlouho, mimochodem, karty tu máme už přes dvacet let. 🙂 🙂

robert

Ano, já vím. I tamní provoz obdivuju 🙂 Ale o Plzni není řeč. Záměrně jsem zmínil Brno. 🙂

Luděk S.

Neomarxisti! A taková pěkná smlouva to bylo. Jo, Kolibřík.
Prahu si musíme vzít zpátky! Volte ANO a ODS!

Struhadlo Spravedlnosti

Hlavně ne ANO

Luděk S.

Bez nich to ODS nedá…

V. K.

Kluci z ODS by se potřebovali na magistrát co nejdřív vrátit. Janoušek měl poslední dobou celkem výdaje a nějaká ta miliarda by se mu hodila.

Luděk S.

Mě teda hlavně těší, že je pořád dost lidí, kteří vám řeknou: no, oni sice trochu kradli, ale podívejte co postavili.
To je prostě paráda. Hodně to pomáhá. Lidi jsou prostě rozumný a přejou nám to. A dělaj to zadarmo!

Martin

😀

Anonymas

Jo no, v takových Hostivicích dodnes s láskou v srdci vzpimínají na Ratha. Sice krad, ale kradl pro lidi, jak říkají místní 🙂

Anonymas

Jo no, v takových Hostivicích dodnes s láskou v srdci vzpimínají na Ratha. Sice krad, ale kradl pro lidi, jak říkají místní 🙂

Jenda

Aleluja! Tohle byla v Praze naprostá ostuda a jinak vcelku špičková MHD tím dost trpěla. Stát na zastávce v 10 večer při intervalu 20 minut, když se tramvaj někde sekla, to byla vždycky slast. Takhle si člověk na dvě kliknutí zjistí, že má sednout do carsharingu nebo taxíku.

DJ TRAIN

Slovo spickova je na mieste s Viednou – nie s Prahou, aj ked viem, ze teraz ma vela ludi vyminuskuje a potom pridu oblubene nezmysly typu Madarsko vojnovy stat SR atd…. Kvalitna MHD = Vieden!!! Kvalitne navaznosti v MHD v Cesku = Brno a JMK! Informatizaciou MHD je dlhodobo dalej i Slov Bratislava, Presov a Kosice… samostatna kapitola je letisko..tam nar. Ukrajinsky Kyjev uz davno ma vlak…

Juraj

A pointa tohto elaborátu? Len sa posťažovať?

Preboha Prešov?! Kde sa stále musia kupovať papierové lístky a ešte pred rokom ani na stanici automat nebral karty?! Košice to isté. Bratislava o trochu lepšie vďaka aplikácii IDS BK – keď sa teda človek pracne registruje…

DJ TRAIN

Juraj – ak vnimas iny nazor ako staznost – je to tvoj boj a ty sa s nim musis vysporiadat. Prajem ti pekny den!

Jakub P

Ona MHD v Praze spickova je. Akorat jen v necem a na nekterejch trasach. Je to dost nevyrovnany a nerovnomerny. Byt i presto ma velmi slusnej podil na prepravnim vykonu ve meste. Uvidime, jestli se podari dodelat v rozumnym case to, co nejvic hori, tedy Decko, trat na Vaclavaku a rozsirovani tramvaji obecne, vcetne mist, kde je hodne novy zastavby.

DJ TRAIN

Presne – lepsie by som to nepovedal.

PetrB

To i ten Most to má už nějaký pátek včetně busů…

https://mapy.mesto-most.cz/app/mhd/

Filip

Praha má totiž až poslední dva roky vedení, které zajímá veřejný prostor a kvalita života ve městě. 🙂

Luděk S.

Přesně, je to hnus. Místo aby stavěli dálnice přes město a další tunely, tak dělají tohle. To by se za Pajka Horolezce nestalo.

SaulGoodman

No, jakkoliv mi tohle přijde jako dobrý krok, tak pro běžného člověka asi ty tunely opravdu jsou užitečnější, než live poloha tramvají. To je totiž užitečná informace, ale dopravní dostupnost to nijak nemění. Na rozdíl od tunelů. Mysleme si o „Pajkovi“ co chceme, ale byl to asi poslední primátor, u nějž byla vidět opravdu snaha velké infrastrukturní projekty realizovat, jakkoliv možná kontroverzně. Současné vedení sice perfektně zvládá tyhle různé doplňky, v IPRu skvěle projektují nové čtvrti a podobně, ale reálně se nestaví v podstatě nic. Ano, slavně začal geologický průzkum metra. Mezitím takové průzkumné štoly na Radlickou radiálu polykají miliony… Číst vice »

Luděk S.

Přesně! Poslední majstrštyk byla Blanka! To byla radost! Dokonalý tunel.
Doporučuji dokončit asanaci Žižkova a dokončit kompletně ZAKOS.

SaulGoodman

Blanka je skutečně užitečná, denně jí projede 80 tisíc aut. Ano, bylo s ní tisíc problémů, byla brutálně drahá, ale stojí a slouží. Za mě pořád lepší než jen nekonečné překreslování plánů na papírech.

Já se nesnažím tady vykreslovat jedno vedení růžově a druhé černě. Ale všechno má dvě strany mince. Některé věci dělá lépe tohle vedení, některé dělala lépe předchozí vedení. Bohužel jedním z těch podstatných rozdílů je ta výstavba.

Luděk S.

Hlavně ta Praha byl prostě bankomat. Zlatý časy.

Jakub P

A taky kvuli ni doprava v casti Prahy behem pomerne dlouhych spicek v podstate stoji jeste o dost hur, nez o kus dal stala pred jejim otevrenim.

Luděk S.

Vůbec nevadí. Důvod postavit další tunely.

Jiří Kocurek

Já bych ty kolony vrátil na původní místo. A vůbec, zavřít i Strahoský tunel a D0. Jen tak nastane dopravní dedukce – opak indukce. Projede toho míň, zato si tam postojí delší dobu.

Jakub P

Ona by dost pomohla odvaha konecne silne zklidnit nejvetsi prusvih jmenem magistrala (a spol typu Resslova, Jecna, Zitna) a zavrit prujezdy centrem podel reky, jak to bylo s Blankou slibovano a jak se bohuzel nestalo…

Jackub

Až nabídnete lidem možnost to objet kolem města, klidně to udělejte. On je málokdo takový masochista, aby jel autem do vnitřního města, když nemusí…

Jakub P

Takže všechna ta auta na magistrále, to jsou lidi, kteří nutně potřebujou autem do centra?

Překvapivé, mě bohužel vychází magistrála často jako nejrychlejší řešení i pro cesty, kdy potřebuju autem úplně někam jinam, než je centrum.

DJ TRAIN

Da sa len suhlasit pre sucastne vedenie vyznamne investicie je sproste slovo… ale sekundarne veci typu minichodnik od muzea k hl. n zmluva s Činou appky a podobne to je ono… nepripravovane ziadne vyznamnejsie investicie mimo kecania a nie jeden krat chvalenia sa cudzim perim…

V. K.

Jenže za Pajka se taky peníze mezi infrastrukturu a spřátelené kmotry dělili 1:1 a to snad nikdo příčetný nemůže chtít zpátky.
Co se týká současného vedení, těžko jim jde vyčítat co se staví a co ne, vzhledem k tomu, že příprava většiny staveb trvá víc jak jedno volební období. Stížnosti na nepřipravené projekty tedy směřujte směr Krnáčová a spol.

Luděk S.

Myslíte, že to mělo být 1:2?

Jakub P

A neni to dost tim, ze primatori po nem museli predevsim splatit ty jim rozjety megaprojekty a na rozjizdeni dalsich, byt treba potrebnejsich veci, po nem v kase penize proste nezbyly? Koupit na uver neco, co ti po me skoro nebudou schopnej splatit, bych nejspis umel taky, ale asi bych za to necekal chvalu. Nemluve o provedeni tech megalomanskych projektu, kdy Blanka i prodlouzeni Acka chalupoidou sice nejak fungujou, ale rozhodne se neda rict, ze idealne. A pokud od prinosu Blanky odectete jeji negativa a podelite to cenou, dostanete pomer cena-vykon totalne zalostnej. To fakt radsi spoustu slusne provedenejch drive… Číst vice »

watslaw

To, že bylo vhodné se trochu nadechnout a doplatit úvěry je pravda, ale když ony se ty peníze místo na to doplacení a šetření na další stavbu lejou do jízdného zdarma a populisticky levné roční lítačky a ještě se navýšily prachy na provoz i mimo časy a místa, kde to bylo potřeba. Od horolezce už navíc uplynula tak dlouhá doba, že teď už se na to se fakt nedá vymlouvat.

Jakub P

No je to cca 10 let, přičemž se nedalo předpokládat, že s jeho koncem se vliv jeho kmotrů dal utnout ze dne na den, i kdyby se nástupci sebevíc snažili. A navíc to první období po něm byla dost přetahovaná, kde furt hrály jeho ODS a ČSSD (na pražským magistrátu často velcí kámoši, i když v celostátní politice a třeba i naoko v Praze nepřátelé) hlavní roli. První další, kdo byl ve funkci celý období, byla Krnáčová v koalici zase s ČSSD… Aktuální koalice je od jeho doby v podstatě první, u koho mám pocit, že je aspoň naděje na… Číst vice »

Leinad

Live zpoždění tramvají mi přinese objektivně pár minut. (Stihnu nákup v místní trafice nebo raději v místě výstupu? Na kterém stanovišti to pojede dříve, pokud na dané zastávce je stejný směr z různých nástupišť?)
Dopravní stavba by přinesla objektivně více minut, tram přes Dvorecký Most rychleji než bus přes Barranďák.

Subjektivně ale pohled na koncová světla tramvaje naštve hodně, sezení v autobuse který něco objíždí moc nenaštve.

Kalanis

V Praze z toho hlavně byl „vejvar“. A porazit takové jisté zainteresované osoby chce pořádnou porci právničiny.

medical_examiner

Nebo pořádnou porci peněz nějakému věhlasnému právníkovi… 😀

Raddie

Tak ten byl dobrej!

DJ TRAIN

Most je v tomto super.. ak si Mostecak mate posledne vedenie MHD kvalitne… Z minima penazi robi doslova zazraky..

Partneři

Škoda transportation