Jaké má tramvaj zpoždění? Po mnoha letech on-line dostupná data o poloze tramvají v Praze
Data o poloze tramvají se nově přenáší do centrálního dispečinku Pražské integrované dopravy, ten je zpřístupnil veřejnosti.
Cestující v Praze mají od dnešního dne poprvé v historii oficiálně k dispozici informace o zpoždění tramvají. V různých dopravních aplikacích i na stránkách Dopravní podniku hl. m. Prahy (DPP) či Pražské integrované dopravy jsou nově informace o poloze a případném zpoždění. Na zpřístupnění těchto dat čekali cestující mnoho let, proběhl kvůli nim i soud.
O novince informoval na sociálních sítích pražský organizátor dopravy Ropid. Už delší dobu byly kompletně dostupné informace o poloze autobusů, v říjnu se navíc dostaly i do on-line mapy Pražské integrované dopravy.
🚋🔥 Horká novinka a dlouholetý dluh v poskytování informací o provozu. Polohy tramvají @DPPOficialni ode dneška předává také do centrálního dispečinku PID. Odtud je distribuujeme do všech možných vám již známých aplikací. pic.twitter.com/0hprPUOYs8
— PID (@PIDoficialni) December 30, 2020
Sdílení on-line polohy je možné díky zasílání do centrálního dispečinku Pražské integrované dopravy. Data o poloze a zpoždění jsou v aplikacích PID Lítačka, IDOS, mapách od Googlu a aplikaci Jízdní řády od Seznamu a všech dalších, které využívají otevřená data PID.
Podle Ropidu tramvaje posílají do systému zprávy při vyhlášení zastávky a průjezdu zastávkou s inframajákem. Těch je dnes většina. „Vypočtené zpoždění je tedy poměrně přesné, polohu na mapě je nicméně potřeba brát s mírnou rezervou,“ uvedl Ropid na facebooku.
Tramvaje mají být výhledově vybaveny novějším systémem na bázi GNSS. Zakázku na dodání těchto zařízení vypsal DPP v červnu. Do tramvají chce DPP nové vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou. Nové zařízení má nahradit dvacet let starý systém založený na GPS a zpřesnit lokalizaci tramvají na 3,5 metru. Data ze systému mají být otevřená i pro cestující.
Zveřejňování polohy tramvají blokovala dlouho smlouva DPP se společností Xanthus. O data se soudil několik let například datový novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka.